Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

ΚΦΑΣ

ΠΟΛ. 1093/1998 Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 15 και 16 του ν. 2579-1998 (ΦΕΚ 31 Α`) -Φορολογικές διαρρυθμίσεις και άλλες διατάξεις-

ΥΠΟΙΚ 1039213/260/0015/ΠΟΛ 1093/20-3-1998

ΘΕΜΑ : Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 15 και 16 του ν. 2579/1998 (ΦΕΚ 31 Α`) "Φορολογικές διαρρυθμίσεις και άλλες διατάξεις"

Σας κοινοποιούμε πιο κάτω, ορισμένες διατάξεις του ν. 2579/1998 "Φορολογικές διαρρυθμίσεις και άλλες διατάξεις", πουδημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 31 Α`/17.2.1998).

Ειδικότερα σας κοινοποιούμε τις διατάξεις των άρθρων 15 και 16 και παρέχουμε τις ακόλουθες οδηγίες για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή τους.

ΑΡΘΡΟ 15

Με το άρθρο 15 του παραπάνω νόμου τροποποιούνται, αντικαθίστανται και συμπληρώνονται ορισμένες διατάξεις που αναφέρονται στον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (π.δ. 186/1992), ως ακολούθως:

1. Με την παράγραφο 1 του άρθρου 15 αυξάνεται το όριο τήρησης βιβλίων Γ` κατηγορίας από 180.000.000 σε 250.000.000 δρχ.

2. Επίσης, με την παράγραφο 2 του άρθρου 15 αυξάνονται τα όρια τήρησης του βιβλίου αποθήκης ως εξής:

α) το όριο τήρησης του βιβλίου αποθήκης που ορίζεται από την παράγραφο 1 του άρθρου 8 του Κ.Β.Σ., για τους πωλούντες εμπορεύματα χονδρικά ή κατά κύριο λόγο χονδρικά, αυξάνεται από 370.000.000 σε 500.000.000 δρχ.

β) τα όρια τήρησης του βιβλίου αποθήκης που ορίζονται από την παράγραφο 2 του άρθρου 8, για τους πωλούντες εμπορεύματα λιανικά ή κατά κύριο λόγο λιανικά, αυξάνονται από 550.000.000 σε 700.000.000 και από 650.000.000 σε 800.000.000 δρχ., για την υποχρέωση τήρησης βιβλίου αποθήκης κατά την εισαγωγή και εξαγωγή αντίστοιχα.

γ) το όριο τήρησης του βιβλίου αποθήκης που ορίζεται από τις παράγραφους 4 και 5 του άρθρου 8, για τους ενεργούντες επεξεργασία για ίδιο λογαριασμό ή για λογαριασμό τρίτων ή για ίδιο λογαριασμό και για λογαριασμό τρίτων, αυξάνεται από 370.000.000 δρχ. σε 500.000.000 δρχ.

δ) το όριο τήρησης του βιβλίου αποθήκης που ορίζεται από την παράγραφο 6 του άρθρου 8, για τους αποκλειστικά εξαγωγείς ή τους κατά κύριο λόγο εξαγωγείς αγαθών (άνω του 80%), αυξάνεται από 650.000.000 δρχ. σε 900.000.000 δρχ.

Συνέχιση τήρησης βιβλίων τρίτης κατηγορίας τεχνικών επιχειρήσεων μετά την αύξηση του ορίου από 180.000.000 δρχ. σε 250.000.000 δρχ.

Ως γνωστόν, οι επιχειρήσεις κατασκευής δημόσιων έργων εντάσσονται στην τρίτη κατηγορία, εφόσον ο προϋπολογισμός του έργου που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν ξεπερνά το όριο τήρησης βιβλίων τρίτης κατηγορίας και ως εκ τούτου δεν εντάσσονται με βάση τα ακαθάριστα έσοδα τους κατά την έναρξη της διαχειριστική περιόδου, όπως προβλέπουν οι γενικές διατάξεις.

Ενόψει των ανωτέρω, οι επιχειρήσεις που είχαν αναλάβει δημόσια έργα αξίας άνω των 180.000.000 δρχ. και τηρούν βιβλία τρίτης κατηγορίας για τα έργα αυτά, θα συνεχίσουν την τήρηση των βιβλίων αυτών μέχρι να τελειώσει το έργο, ανεξάρτητα από το γεγονός της αύξησης του ορίου σε 250.000.000 σε μεταγενέστερο χρόνο (από 1.1.1998).

Παράδειγμα:

Τεχνική Επιχείρηση που ανέλαβε δημόσιο έργο αξίας 200.000.000 δρχ. την 1.10.1997 και τηρεί βιβλία τρίτης κατηγορίας, θα συνεχίσει την τήρηση αυτών και μετά την 1.1.1998, ανεξάρτητα από το γεγονός της αύξησης του ορίου σε 250.000.000 δρχ.

3. Το όριο που ορίζεται από την παράγραφο 3 του άρθρου 29 του Κ.Β.Σ., για την υπογραφή ισολογισμού, αυξάνεται από 180.000.000 δρχ. σε 250.000.000 δρχ.

Χρόνος έναρξης ισχύος των νέων ορίων.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης δ` του άρθρου 32 του ιδίου νόμου, τα νέα όρια ισχύουν: α) για τους έχοντες διαχειριστική περίοδο που λήγει στις 31/12, από 1/1/1998, δηλαδή την 1/1/1998 οι επιτηδευματίες κρίνονται για τις υποχρεώσεις τήρησης βιβλίων με τα νέα όρια και με βάση τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης 1/1-31/12/1997 β) για τους έχοντες διαφορετικό χρόνο λήξης διαχειριστικής περιόδου, από την διαχειριστική περίοδο που αρχίζει μετά την 31/12/1997. `Ετσι, για παράδειγμα σε επιτηδευματία με χρόνο λήξης διαχειριστικής περιόδου την 30/6 τα νέα όρια ισχύουν από 1/7/1998 και καταλαμβάνουν τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης 1/7/1997 - 30/6/1998.

4. Με τις διατάξεις της παραγράφου 4 αντικαθίσταται η περίπτωση α` της παραγράφου 5 του άρθρου 10 και ορίζεται ρητά πλέον ότι, τα πρόσωπα που αναφέρονται σ` αυτήν (εκμεταλλευτής ξενοδοχείου, ξενώνα, κάμπινγκ, κ.λπ.) στις περιπτώσεις διαμονής πελατών, κατ` εντολή τουριστικών γραφείων κ.λπ., αναγράφουν εκτός των όσων δεδομένων αναφερόταν στην αντικατασταθείσα διάταξη και το ονοματεπώνυμο ή την επωνυμία του εντολέα τρίτου (τουριστικού γραφείου κ.λπ.), κατ` εντολή του οποίου διαμένει ο πελάτης (ένοικος).

Επίσης με την ίδια διάταξη τα πιο πάνω πρόσωπα (εκμεταλλευτής ξενοδοχείου, ξενώνα, κάμπινγκ, κ.λπ.), στις περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών "πακέτο" προς τους πελάτες των (είτε αυτοί διαμένουν κατ` εντολή τρίτου, είτε όχι), υποχρεώνονται να αναγράφουν στο βιβλίο "πόρτας" και τις περιλαμβανόμενες υπηρεσίες και αγαθά που παρέχονται (π.χ. με πρωϊνό, με πρωϊνό και δείπνο ..., χρήση εγκαταστάσεων, κ.λπ.).

Σε περίπτωση που οι περιλαμβανόμενες στο "πακέτο" υπηρεσίες και αγαθά προκύπτουν διακεκριμένα από καταρτισθείσα σύμβαση η οποία έχει κατατεθεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., γίνεται δεκτό αντί των ανωτέρω δεδομένων, στη στήλη "παρατηρήσεις" ή σε άλλη στήλη του βιβλίου κίνησης πελατών (πόρτας) να καταχωρείται ο αριθμός πρωτοκόλλου και η ημερομηνία κατάθεσης της σύμβασης στη Δ.Ο.Υ., με την υποχρέωση να επιδεικνύεται σε κάθε φορολογικό έλεγχο και να διαφυλάσσεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 του Κ.Β.Σ.

4.1. Χρόνος έναρξης ισχύος

Σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης ε` του άρθρου 32 του ιδίου νόμου η υποχρέωση εφαρμογής της παραπάνω διάταξης αρχίζειαπό την 1η του μεθεπόμενου μήνα από την δημοσίευση του νόμου, δηλαδή από 1.4.1998.

Από την ημερομηνία αυτή στο βιβλίο "πόρτας" πρέπει να αναγράφονται και τα παραπάνω δεδομένα.Στις περιπτώσεις έναρξης της παροχής υπηρεσίας (διαμονής) πριν απο την 1/4/1998, που δεν υπήρχε υποχρέωση αναγραφής των παρα πάνω δεδομένων, αυτά θα πρέπει να συμπληρωθούν την 1/4/1998, εφόσον βέβαια η παροχή υπηρεσίας συνεχίζεται.

5. Με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου αυτού προστίθεται νέα παράγραφος 3 στο άρθρο 21 του Κ.Β.Σ. και παρέχεται η δυνατότητα: α) στις επιχειρήσεις και οργανισμούς του Δημοσίου, β) στις Τράπεζες, γ) στις Ασφαλιστικές Επιχειρήσεις, δ) στις λοιπές επιχειρήσεις που εφαρμόζουν πλήρως το Ελληνικό Γενικό Λογιστικό Σχέδιο (Ε.Γ.Λ.Σ.), δηλαδή στις επιχειρήσεις οι οποίες τηρούν υποχρεωτικά ή προαιρετικά την Αναλυτική Λογιστική (ομάδα 9), όπως η υποχρέωση αυτή ισχύει κάθε φορά, να διαφυλάττουν τα φορολογικά στοιχεία εκδόσεώς τους, πλην των συνοδευτικών φορολογικών στοιχείων διακίνησης εκτός εγκαταστάσεων (Δελτία Αποστολής, Δελτία Αποστολής με συνενωμένα στοιχεία αξίας για επαγγελματικές συναλλαγές, φορτωτικά έγγραφα) σε μικροφίλμς ή σε ηλεκτρονική μορφή (οπτικοί δίσκοι CD-ROM τεχνολογίας WORM) με φωτογράφηση ή ψηφιοποίηση από τα αντίστοιχα στελέχη. Αυτό μπορεί να γίνει μετά την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας, με υποχρέωση διαφύλαξης των μέσων αρχειοθέτησης (μικροφίλμς ή CD), για έξι χρόνια από τη λήξη της διαχειριστικής περιόδου στην οποία αφορούν, όπως ορίζεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 21 του Κ.Β.Σ., με την προϋπόθεση ύπαρξης και σύστηματος αναζήτησης, εμφάνισης και εκτύπωσης - αναπαραγωγής των φορολογικών αυτών στοιχείων. Διευκρινίζεται ότι η υποχρέωση φύλαξης των στοιχείων χρήσεων μέχρι 31/12/1991 ή μέχρι 30/6/1992 και προ είναι ένδεκα (11) χρόνια.

Η αδυναμία αναπαραγωγής αντιγράφων λογίζεται ως μη διαφύλαξη των σχετικών φορολογικών στοιχείων. Το ίδιο ισχύει και στη περίπτωση μη σήμανσης των ηλεκτρονικών μέσων αρχειοθέτησης.

Για τον τρόπο και την διαδικασία σήμανσης των χρησιμοποιούμενων ηλεκτρονικών μέσων αποθήκευσης φορολογικών στοιχείων και κάθεαναγκαία λεπτομέρεια, που θα απαιτηθεί για την εφαρμογή της διάταξης αυτής καθώς και τον ορισμό των αρμοδίων υπηρεσιών θα εκδοθεί σ ύντομα ιδιαίτερη απόφαση του Υπουργού Οικονομικών η οποία και θα σας κοινοποιηθεί. Αυτονόητο είναι ότι μέχρι την έκδοση της σχετικής απόφασης δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής η διάταξη, κατά το μέρος που αφορά την αρχειοθέτηση - φύλαξη στοιχείων σε CD-ROM.

Διευκρινίζεται ότι για την διαφύλαξη των προαναφερόμενων στοιχείων σε μικροφίλμς δεν απαιτείται ιδιαίτερη απόφαση ή έγκριση από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.

Για διευκόλυνσή σας καταγράφονται κατωτέρω είδη φορολογικών στοιχείων εκδόσεως των πιο πάνω επιχειρήσεων, τα οποία επιτρέπεται να διαφυλλάσσονται σε μικροφίλμς ή σε ηλεκτρονική μορφή:

α) Αποδείξεις Λιανικής Πώλησης β) Αποδείξεις Παροχής Υπηρεσιών γ) Εισιτήρια κάθε τύπου δ) Λογαριασμοί Δημοσίων Υπηρεσιών, Τραπεζικών, ταχυδρομικών, χρηματιστηριακών υπηρεσιών κ.λπ. ε) Τιμολόγια (κάθε τύπου) στ) Εκκαθαρίσεις ζ) Αποδείξεις Αυτοπαράδοσης η) Αποδείξεις Δαπανών θ) Αποδείξεις και Δελτία Ποσοτικής Παραλαβής ι) Δελτία Παραγγελίας ια) Δελτία Εσωτερικής Διακίνησης ιβ) Ακυρωτικά στοιχεία ιγ) Κάθε άλλο στοιχείο αξίας, εκτός των συνοδευτικών φορολογικών στοιχείων

Ως συνοδευτικά φορολογικά στοιχεία θεωρούνται:

α) Τα δελτία Αποστολής και τα συγκεντρωτικά Δελτία Αποστολής β) Τα δελτία Αποστολής συνενωμένα με οποιοδήποτε στοιχείο αξίας (π.χ. Δ.Α. - Τιμολόγια, Δ.Α. - Εκκαθαρίσεις κ.λπ.) γ) Τα φορτωτικά έγγραφα (’ρθρο 16 Κ.Β.Σ.)

Ειδικά, γίνεται δεκτό ότι τα συνοδευτικά στοιχεία τα οποία έχουν συνενωθεί με στοιχεία λιανικής πώλησης, δηλαδή τα Δελτία Αποστολής - Α.Λ.Π. επιτρέπεται να διαφυλλάσσονται σε μικροφίλμς ή σε ηλεκτρονική μορφή, δεδομένου ότι τα στοιχεία αυτά εξυπηρετούν αποκλειστικά ιδιωτικές και όχι επαγγελματικές ανάγκες των ιδιωτών - αγοραστών.

6. Με την παράγραφο 6 δίνεται η δυνατότητα στις Ανώνυμες Εταιρείες των οποίων οι μετοχές είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο να εκτυπώνουν το βιβλίο μετόχων (θεωρημένο) μία φορά στο τέλος της χρήσης και μέχρι την προθεσμία κλεισίματος του ισολογισμού. Η εκτύπωση αυτή θα περιλαμβάνει μόνο τους κατόχους των μετοχών (ονομαστικών) κατά την λήξη της διαχειριστικής περιόδου. Η δυνατότητα αυτή δίνεται με την προϋπόθεση ότι οι αναλυτικές κινήσεις του βιβλίου μετόχων, έτσι όπως ορίζονται από τις διατάξεις του ν.2190/1920, να φυλάσσονται σε ηλεκτρομαγνητικά μέσα αποθήκευσης (δισκέττες χρηματιστηρίου κ.λπ.) και να υπάρχει δυνατότητα εκτύπωσης αυτών, εντός ευλόγου χρόνου όταν ζητηθεί από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ.

6.1. Χρόνος έναρξης ισχύος

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 32 ο χρόνος έναρξης ισχύος της παραπάνω διάταξης είναι η ημερομηνία δημοσίευσης στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή η 17/2/1998.

Συνεπώς το βιβλίο μετόχων της χρήσης 1997 μπορεί να εκτυπωθεί μέχρι το κλείσιμο του ισολογισμού 30/4/98, με τα δεδομένα και τις προϋποθέσεις που τίθεται από την παραπάνω διάταξη.

7. Με την παράγραφο 7 προστίθεται στην περίπτωση στ` της παραγράφου 4 του άρθρου 30 μετά τη φράση "... με τα οποία ενεργούνται οι πρωτογενείς εγγραφές στα ημερολόγια" η φράση "ανεξάρτητα από τις διαχειριστικές περιόδους που αφορούν".

Η προσθήκη αυτή είναι διευκρινιστικού χαρακτήρα για την άρση αμφισβητήσεων αναφορικά με τις χρήσεις για τις οποίες έχει εφαρμογή η περίπτωση στ` της παραγρ. 4 του άρθρου 30.

`Ετσι πλέον προκύπτει ρητά ότι η μη διαφύλαξη και επίδειξη των βιβλίων και στοιχείων που αναφέρονται σ` αυτή (ημερολόγια πρωτογενών εγγραφών, βιβλίο εσόδων - εξόδων, βιβλίο αγορών, στοιχεία διακίνησης και παραστατικά εγγραφών), εφόσον δεν οφείλεται σε ανωτέρα βία, επισύρει ανακρίβεια όλων των χρήσεων που αφορούν αυτά, εφόσον η μη επίδειξη συντελέστηκε ή η μη διαφύλαξη διαπιστώθηκε μετά την 4/6/1996 (χρόνος έναρξης ισχύος της σχετικής διάταξης του π.δ. 134/1996).

Παράδειγμα 1ο.

Την 10.10.1997 διενεργείται έλεγχος στην επιχείρηση Α` και διαπιστώνεται απώλεια του γενικού ημερολογίου στο οποίο περιλαμβάνονται εγγραφές των χρήσεων 1990, 1991, 1992, 1993 και 1994, χωρίς να έχει γίνει σχετική γνωστοποίηση. Συνεπεία της απωλείας αυτής τα βιβλία όλων των παραπάνω χρήσεων θα κριθούν ως ανακριβή. Ενώ εάν είχε γίνει σχετική γνωστοποίηση στον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. πριν απο την 4/6/1996 τα βιβλία θα κρίνονταν ως ανεπαρκή.

Παράδειγμα 2ο.

Την 10/10/1997 διενεργείται έλεγχος στην επιχείρηση Β` και διαπιστώνεται απώλεια του γενικού ημερολογίου των χρήσεων 1994 και 1995. Για την απώλεια αυτή είχε γίνει σχετική γνωστοποίηση στον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. στις 31/12/1996. Στην περίπτωση αυτή τα βιβλία των χρήσεων αυτών θα απορριφθούν ως ανακριβή.

8. Με την παράγραφο 8 του άρθρου αυτού αντικαθίσταται το έκτο, έβδομο, όγδοο και ένατο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 30 αναφορικά με την κρίση του κύρους των βιβλίων και στοιχείων των επιτηδευματιών, προκειμένου να προσαρμοστούν οι προϊσχύσαντες διατάξεις με την αλλαγή της δομής των Διευθύνσεων Επιθεώρησης & Ελέγχων και επέρχονται ορισμένες διαφοροποιήσεις τεχνικού χαρακτήρα.

`Ετσι, με βάση τις νέες διατάξεις συνιστάται τριμελής επιτροπή στην έδρα κάθε Περιφερειακής Δ/νσης Οικονομικής Επιθεώρησης και για Οικονομικές Επιθεωρήσεις Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας μία Επιτροπή για κάθε Υποδιεύθυνση, για την κρίση του κύρους των βιβλίων και στοιχείων των επιτηδευματιών.

Ειδικά για την κρίση των Βιβλίων και Στοιχείων των Επιτηδευματιών των Νομαρχιών Αθηνών, Πειραιά, Ανατολικής και Δυτικής Αττικής με ακαθάριστα έσοδα το εκάστοτε ισχύον όριο που ορίζεται από την υποπερίπτωση γ1 της παραγράφου 2 του άρθρου 3 του ν. 2343/1995, (ισχύον όριο 2.000.000.000 δρχ.), συνιστώνται τρεις τριμελείς επιτροπές.

Με την έκδοση σχετικών αποφάσεων του Υπ. Οικονομικών θα ορισθεί η σύνθεση των νέων αυτών επιτροπών.

9. Με την παράγραφο 9 αντικαθίσταται η περίπτωση Β` της παραγράφου 1 του άρθρου 37 προκειμένου να προσαρμοστεί η προϊσχύσασα διάταξη με την αλλαγή της δομής των Διευθύνσεων Επιθεώρησης & Ελέγχων.

`Ετσι με τη νέα διάταξη ορίζεται ως έδρα της Επιτροπής Λογιστικών Βιβλίων (περιφερείας Μακεδονίας, Θεσσαλίας & Θράκης) η Περιφερειακή Διεύθυνση της Οικονομικής Επιθεώρησης Κεντρικής Μακεδονίας και ως Πρόεδρος ένας Οικονομικός Επιθεωρητής που εποπτεύει Δ.Ο.Υ. και ο οποίος ορίζεται από το Γενικό Διευθυντή Οικονομικής Επιθεώρησης.

ΑΡΘΡΟ 16

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΤΑΜΕΙΑΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ

Με το άρθρο 16 του παραπάνω νόμου τροποποιούνται, αντικαθίστανται και συμπληρώνονται ορισμένες διατάξεις που αναφέρονται στις φορολογικές ταμειακές μηχανές (φ.τ.μ.). Οι διατάξεις αυτές έχουν διττό στόχο, αφενός μεν να καλύψουν κάποια κενά του βασικού νόμου 1809/1988 περί φ.τ.μ., και αφετέρου να προσαρμόσουν το θεσμικό πλαίσιο στις σημερινές απαιτήσεις. Για την επίτευξη δε το στόχου αυτού έχει εκδοθεί η Α.Υ.Ο. 1016031/103/0015/Β`/ΠΟΛ.1036/5.2.1998 (ΦΕΚ 120Β`) με τις νέες τεχνικές προδιαγραφές των φ.τ.μ. και συστημάτων. Με τις ίδιες διατάξεις αντικειμενικοποιούνται τα πρόστιμα του άρθρου 10 του ν. 1809/1988 και προσαρμόζονται με το θεσμικό πλαίσιο του ν. 2523/1997 (ΦΕΚ 179 Α`).

1. ΜΕΤΑΛΛΙΚΗ ΕΤΙΚΕΤΑ Φ.Τ.Μ. - ΔΙΑΦΥΛΑΞΗ ΔΕΙΓΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ - ΕΙΣΑΓΩΓΕΙΣ - ΙΣΧΥΣ ΑΠΟ 1/4/1998

1.1. Μεταλλική ετικέτα φ.τ.μ.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 καθιερώνεται η υποχρέωση, σε περίπτωση μεταβολής οποιουδήποτε από τα στοιχεία που αναγράφονται στη μεταλλική ετικέτα της φ.τ.μ., τοποθέτησης νέας ετικέτας με αναγραφή και των στοιχείων που μεταβλήθηκαν.

Εδώ διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση που τα ανωτέρω στοιχεία μεταβληθούν πλέον της μιας φοράς, (περίπτωση αντικατάστασης της φορολογικής μνήμης), θα τοποθετούνται ισάριθμες ετικέτες χωρίς να -------- αφαιρούνται οι παλαιές.

1.2 Διαφύλαξη του δείγματος από τους κατασκευαστές - εισαγωγείς

Περαιτέρω με τις διατάξεις της ιδίας παραγράφου ορίζεται ότι ο κατασκευαστής ή εισαγωγέας φ.τ.μ. και συστημάτων που λαμβάνειάδεια καταλληλότητας για συγκεκριμένο μοντέλο, υποχρεώνεται να διαφυλάσσει το εγκεκριμένο δείγμα, ασφαλισμένο για 15 τουλάχιστον χρόνια από τότε που για τελευταία φορά διατέθηκε στην αγορά και να το θέτει άμεσα στη διάθεση των φορολογικών αρχών και της Επιτροπής του άρθρου 7 του ν. 1809/1988. Οι λεπτομέρειες εφαρμογής των διατάξεων αυτών καθώς και ο τρόπος ασφάλισης του δείγματος θα καθοριστούν με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.

2. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Φ.Τ.Μ. ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΩΝ ΣΤΗ Δ.Ο.Υ. - ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΘΕΩΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΑΡΙΩΝ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ Φ.Τ.Μ. ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ - ΙΣΧΥΣ ΑΠΟ 1.4.1998.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 αντικαταστάθηκε ολόκληρο το άρθρο 4 του νόμου 1809/1988.

2.1. Υποχρέωση δήλωσης φ.τ.μ. ή συστήματος και με δελτίο αποστολής

Ο πωλητής φ.τ.μ. και συστημάτων υποχρεούται να εκδίδει σε δύο ------ επιπλέον αντίτυπα, είτε το δελτίο αποστολής, είτε το Τιμολόγιο- Δελτίο Αποστολής με την ένδειξη "για τη Δ.Ο.Υ. του αγοραστή".

Από τα δύο αυτά αντίτυπα, το ένα παραδίδεται από τον πωλητή στη Δ.Ο.Υ. του αγοραστή σε δέκα (10) μέρες από την ημερομηνία έκδοσης. Το άλλο παραδίδεται μαζί με το πρωτότυπο στο χρήστη (αγοραστή επιτηδευματία), ο οποίος υποχρεούται να το παραδώσει στη Δ.Ο.Υ. της έδρας του σε δέκα (10) μέρες από τη λήψη του, μαζί με τη σχετική δήλωση της παρ. 2.

Ουσιαστικά με τις νέες διατάξεις και προκειμένου να διασφαλισθεί η εμπρόθεσμη ενημέρωση της Δ.Ο.Υ., καθιερώθηκε η δυνατότηταέκδοσης σε δύο αντίτυπα του δελτίου αποστολής, όταν ο πωλητής δεν εκδίδει συνενωμένο τιμολόγιο - Δελτιο Αποστολής. Υπενθυμίζεται ότ ι η υποχρέωση έκδοσης του οικείου φορολογικού στοιχείου σε δύο αντίτυπα, αφορά όχι μόνο τους κατ` επάγγελμα πωλητές φ.τ.μ., αλλά και κάθε επιτηδευματία, ο οποίος μεταβιβάζει, παραδίδει κ.λπ. μεταχειρισμένη φ.τ.μ.

Στο σημείο αυτό διευκρινίζονται και τα εξής:

Κατ` εξαίρεση, και προκειμένου να δοθεί ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής και εκτύπωσης εντύπων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του νόμου, στις περιπτώσεις που πράγματι προκύπτουν άμεσες δυσχέρειες εφαρμογής των νέων διατάξεων, ή και για την εξάντληση των ήδη τυπωθέντων στοιχείων, παρέχεται η ευχέρεια μέχρι 31/8/1998, στους κατ` επάγγελμα πωλητές φ.τ.μ. να παραδίδουν στην οικεία Δ.Ο.Υ. του αγοραστή φωτοαντίγραφο του εκδοθέντος στοιχείου, επικυρωμένου δια της υπογραφής και της σφραγίδας της επιχείρησης.

Στους επιτηδευματίες που μεταβιβάζουν (πωλούν κ.λπ.) τη φ.τ.μ., λόγω παύσης των εργασιών τους ή για άλλο λόγο, χωρίς να είναι κατ` επάγγελμα πωλητές ή μεταπωλητές - αντιπρόσωποι φ.τ.μ. επιτρέπεται η αποστολή στη Δ.Ο.Υ. και η χορήγηση στον αγοραστή, αντί αντιτύπων του εκδοθέντος φορολογικού παραστατικού, φωτοαντιγράφων που θα φέρουν τη σφραγίδα και την υπογραφή το πωλητή.

Τέλος επισημαίνεται, ότι, σε όσες περιπτώσεις δεν παραδίδονται στις οικείες Δ.Ο.Υ. του αγοραστή τα επί πλέον εκδιδόμενα στοιχεία, στις προθεσμίες που ορίζονται από το νόμο, ή εάν παραδοθεί το σχετικό αντίτυπο μόνο από τον ένα υπόχρεο, επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 1809/1988 κυρώσεις, όπως κάθε φορά ισχύουν.

2.2. Παραχώρηση χρήσης φ.τ.μ. ή συστήματος

Η εκμίσθωση φ.τ.μ. ή συστήματος ως αντικείμενο επαγγελματικής δραστηριότητας δεν επιτρέπεται.

Κατ` εξαίρεση, ορίζεται πλέον ρητά και στο νόμο ότι, είναι δυνατή η παραχώρηση της χρήσης φ.τ.μ. και συστήματος στις εξής περιπτώσεις:

α) Χρηματοδοτικής μίσθωσης φ.τ.μ. ή συστήματος (Leasing). β) Μίσθωσης όλου του πάγιου εξοπλισμού μιας επιχείρησης με ταυτόχρονη παραχώρηση χρήσης της φ.τ.μ.

Επισημαίνεται ότι στις ως άνω περιπτώσεις, εκτός από την υποχρέωση έκδοσης του φορολογικού στοιχείου (δελτίου αποστολής ή τιμολογίου -δελτίου αποστολής) σε δύο αντίτυπα και παράδοσης αυτών στη Δ.Ο.Υ. του χρήστη κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στη παρ. 2.1, κατατίθενται και από τους δύο αντισυμβαλλόμενους αντίγραφα της οικείας σύμβασης.

2.3. Εγγύηση καλής λειτουργίας.

Με το τρίτο εδάφιο της ανωτέρω παραγράφου τροποποιείται η χρονική διάρκεια της παρεχόμενης εγγύησης από τον εισαγωγέα - κατασκευαστή στον αγοραστή και γίνεται οκτώ χρόνια από πέντε που ήταν μέχρι τώρα, -------------------- για λόγους εναρμόνισης με την ισχύουσα μέχρι σήμερα πρακτική και τις αντίστοιχες διατάξεις της Α.Υ.Ο. 1016031/103/0015Β`/ΠΟΛ.1036/5.2.1998 (ΦΕΚ 120Β`).

2.4. Υποβολή δήλωσης του ν. 1599/1986 απόκτησης φ.τ.μ. - Μεταβολών.

Με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του νέου άρθρου 4 καθορίζεται ο τρόπος και ο χρόνος υποβολής στην Δ.Ο.Υ. της έδρας του, από τον αγοραστή, χρήστη ή κάτοχο υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 για την απόκτηση της φ.τ.μ. ή του συστήματος.

Με τον ίδιο τρόπο, μέσα στην πιο πάνω προθεσμία δηλώνεται και οποιαδήποτε μεταβολή όπως:

- Επιστροφή στον κατασκευαστή - Πώληση - Πώληση μεταχειρισμένης για μεταπώληση - Αλλαγή τόπου λειτουργίας εντός της επιχείρησης - Αφαίρεση μνήμης λόγω βλάβης - Αφαίρεση μνήμης λόγω πλήρωσης - Αυτοπαράδοση - Απώλεια - Αδράνεια - Παραχώρηση χρήσης - Μεταφορά έδρας επιχείρησης - Μεταφορά εγκατάστασης επιχείρησης - Παύση λόγω πλήρωσης - Παύση λόγω θανάτου - Αλλη αιτία

Στο σημείο αυτό επισημαίνουμε ότι στα πλαίσια εφαρμογής του συστήματος TAXIS, μαζί με την υπεύθυνη δήλωση, υποβάλλεται και το ειδικό μηχανογραφικό έντυπο "Δήλωση έναρξης - μεταβολής - παύσης  λειτουργίας Φ.Τ.Μ. (ΚΩΔ. εντύπου Β2). Προϋπόθεση υποβολής του ανωτέρω εντύπου προς το παρόν είναι η ένταξη της Δ.Ο.Υ. στο σύστημα TAXIS.

2.5. Θεώρηση βιβλιαρίου συντήρησης Για όσες καινούργιες φ.τ.μ. αποκτώνται από 1.4.1998, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την έκδοση παραστατικών, οι αγοραστές ή χρήστες, κατά την προσκόμιση στη Δ.Ο.Υ. (εντός 10 ημερών) του παραστατικού απόκτησης και την υποβολή της σχετικής υπεύθυνης δήλωσης πρέπει να προσκομίζουν υποχρεωτικά για θεώρηση και το βιβλιάριο συντήρησης. Η  θεώρηση (διάτρηση) γίνεται με τη διαδικασία θεώρησης των βιβλίων. Στην τελευταία σελίδα καταχωρείται η πράξη θεώρησης και επ` αυτής, εκτός των άλλων, αναγράφεται το πλήθος των φύλλων του βιβλιαρίου.

Σε περίπτωση αντικατάστασης της δημοσιονομικής μνήμης ισχύουν τα οριζόμενα στην εγκύκλιο ΠΟΛ.1263/17.10.1995. Βάσει δε της ανωτέρω εγκυκλίου, χορηγείται στο χρήστη νέο βιβλιάριο, το οποίο από 1/4/1998 και μετά ομοίως πρέπει να θεωρείται. Το βιβλιάριο συντήρησης ακολουθεί πάντοτε τη φ.τ.μ. ή το σύστημα και παραδίδεται στο νέο χρήστη ή κάτοχο ο οποίος έχει όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το νόμο και τις σχετικές αποφάσεις.

Σε περίπτωση μεταβολής του χρήστη (πώληση φ.τ.μ. κ.λπ.) καταγράφεται το γεγονός στο βιβλιάριο συντήρησης ακολουθούμενης της διαδικασίας που περιγράφεται στις εγκ. ΠΟΛ.1190/13.9.1990 & ΠΟΛ.1083/10.4.1992, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι την έκδοση σχετικής απόφασης που προβλέπεται από το νόμο.

Συμπερασματικά στην ανωτέρω περίπτωση (μεταβολή χρήστη) δεν απαιτείται διάτρηση αλλά αρκεί η καταχώρηση της πράξης μεταβίβασης και η σφράγιση με την σφραγίδα της Υπηρεσίας (στρογγυλή) και του αρμοδίου υπαλλήλου.

2.6. Βιβλίο - Μητρώο χρηστών ή κατόχων φ.τ.μ. ή συστημάτων.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 4, ορίζονται αναλυτικά τα στοιχεία που πρέπει να αναγράφονται στο βιβλίο - μητρώο χρηστών ή κατόχων φ.τ.μ. ή συστημάτων που τηρείται σε κάθε Δ.Ο.Υ. Το βιβλίο αυτό προβλεπόταν ήδη, αλλά θεωρήθηκε αναγκαίος ο επαναπροσδιορισμός του περιεχομένου του προκειμένου να καθοριστούν με ακρίβεια τα στοιχεία που θα καταχωρούνται στο βιβλίο, για κάθε φ.τ.μ. ή σύστημα, έτσι ώστε να γίνεται καλύτερη η παρακολούθηση αυτών.

`Ηδη το νέο βιβλίο βρίσκεται στη διαδικασία της εκτύπωσης. Για το λόγο αυτό η κάθε Δ.Ο.Υ. πρέπει να μεριμνήσει να προμηθευτεί το βιβλίο αυτό έγκαιρα.

Το παλαιάς γραμμογράφησης βιβλίο με τις προσαρμογές που ζητήθηκαν, με τις εγκυκλίους ΠΟΛ.1159/9.6.1997 και 1240/3.9.1997, μπορεί να χρησιμοποιείται μέχρι την προμήθεια του νέου βιβλίου και το αργότερο μέχρι 30/6/1998. Μετά την ως άνω ημερομηνία, θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο ο καινούργιος τύπος βιβλίου.

Το υπόψη βιβλίο πρέπει να τηρείται με ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή. Επισημαίνουμε δε τα εξής:

- Μπορεί να τηρείται κατ` αλφαβητική σειρά ή μόνο κατά χρονολογική σειρά εγγραφής. Στην τελευταία περίπτωση σκόπιμο είναι να υπάρχει ξεχωριστό αλφαβητικό ευρετήριο χρηστών.

- Οποιαδήποτε μεταβολή αρχικής εγγραφής θα καταγράφεται αντικριστά με την αρχική εγγραφή.

- H αλλαγή μνήμης θα σημειώνεται ως μεταβολή της αρχικής εγγραφής, ακολούθως δε, θα γίνεται νέα εγγραφή σαν να πρόκειται για απόκτηση νέας μηχανής.

- Από το βιβλίο αυτό πρέπει να προκύπτουν ανά πάσα στιγμή όλοι οι χρήστες ή κάτοχοι που έχουν έδρα στη συγκεκριμένη Δ.Ο.Υ. ή φορολογούνται σ` αυτήν, κατά περίπτωση.

2.6.1.Μεταβολή Δ.Ο.Υ. παρακολούθησης φ.τ.μ. ή συστήματος - `Εντυπα.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση μεταβολής που συνεπάγεται και μεταβολή της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. (αλλαγή έδρας της επιχείρησης, πώληση σεχρήστη άλλης Δ.Ο.Υ. κ.λπ.) θα πρέπει η Δ.Ο.Υ. αυτή (αναχώρησης) να ενημερώνει τη νέα Δ.Ο.Υ. (υποδοχής) αποστέλλοντας πληροφοριακό δελτίο, ως το συνημμένο στην παρούσα υπόδειγμα.

Το δελτίο αυτό συμπληρώνεται και αποστέλλεται εφόσον και οι δύο εμπλεκόμενες Δ.Ο.Υ. ("αναχώρησης" & "υποδοχής") ή η Δ.Ο.Υ. αναχώρησης δεν έχει ενταχθεί στο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα ΤΑΧΙS.

Στην περίπτωση που οι Δ.Ο.Υ. αυτές έχουν ενταχθεί στο σύστημα ΤΑXIS ή έχει ενταχθεί μόνον η Δ.Ο.Υ. αναχώρησης, συμπληρώνεταικαι αποστέλλεται, φωτοαντίγραφο του εντύπου Β2. "Δήλωση έναρξης - μεταβολής - παύσης λειτουργίας φ.τ.μ."

Χρόνος και τρόπος αποστολής

Τα ανωτέρω έντυπα αποστέλλονται, κατά περίπτωση, από την Δ.Ο.Υ. αναχώρησης στην Δ.Ο.Υ. υποδοχής εντός δέκα (10) ημερών, από την ημερομηνία δήλωσης της μεταβολής.

Η αποστολή αυτών θα γίνεται, με FAX ή σε εξαιρετικές περιπτώσεις ταχυδρομικά (έλλειψη FAX, βλάβη κ.λπ.).

Ειδικά στην περίπτωση μεταβολής, λόγω αλλαγής έδρας και εφόσον οι δύο Δ.Ο.Υ. είναι ενταγμένες στο σύστημα TAXIS, δεν απαιτείται η αποστολή του εντύπου Β2, δεδομένου ότι η μεταφορά των στοιχείων γίνεται αυτόματα από το  σύστημα.

Περιεχόμενο πληροφοριακού δελτίου - Διευκρινήσεις.

1. Ο Πίνακας Ι (στοιχεία επιχείρησης) συμπληρώνεται σε κάθε περίπτωση. 2. Σε περίπτωση μεταβολής, λόγω αλλαγής έδρας, συμπληρώνονται όλες οι ενδείξεις του πίνακα ΙΙΙ. Οι στήλες που φέρουν αστερίσκο (*), αφορούν τα στοιχεία απόκτησης της φ.τ.μ., όπως αυτά δηλώθηκαν και προκύπτουν από το τηρούμενο βιβλίο μητρώο κατόχων. 3. Στις λοιπές αιτίες μεταβολής (β έως ε), συμπληρώνεται ο Πίνακας ΙΙ και ο Πίνακας ΙΙΙ, εκτός των ενδείξεων που φέρουν αστερίσκο.(*). 4. Ο Πίνακας ΙV (Στοιχεία νέου χρήστη) συμπληρώνεται, όπου απαιτείται.

Σημειώνεται ότι το μηχανογραφικό έντυπο Β2, περιέχει ενσωματωμένες οδηγίες συμπλήρωσής του.

Καταχώρηση - Παρακολούθηση

Τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στα ανωτέρω έντυπα (πληροφοριακό δελτίο - Β2) καταχωρούνται στο βιβλίο μητρώο κατόχων φ.τ.μ. της Δ.Ο.Υ. υποδοχής, ως ακολούθως:

- Εάν η μεταβολή αφορά αλλαγή έδρας, άμεσα με την παραλαβή τους. - Εάν η μεταβολή αφορά τις λοιπές αιτίες, η καταχώρηση γίνεται αφού πρώτα γίνει συσχέτιση των εντύπων με τα προσκομιζόμενα από τον υπόχρεο παραστατικά κτήσης της φ.τ.μ. (υπεύθυνη δήλωση, οικεία παραστατικά).

Σε περίπτωση που η νόμιμη προθεσμία παρέλθει χωρίς ο ενδιαφερόμενος να έχει προσκομίσει τα ανωτέρω περιγραφόμενα, η Δ.Ο.Υ. καταχωρεί τα δεδομένα των εντύπων στο βιβλίο μητρώο κατόχων φ.τ.μ., στον δε υπόχρεο επιβάλλεται το προβλεπόμενο πρόστιμο του άρθρου 10 του νόμου αυτού.

Διαδικαστικά

Επειδή σε πολλές περιπτώσεις μεταβολών, δεν απαιτείται η προσέλευση των φορολογουμένων στο τμήμα Κ.Β.Σ. των Δ.Ο.Υ. και προκειμένου να διασφαλισθεί η ανωτέρω διαδικασία, όπου απαιτείται, θα πρέπει το τμήμα Μητρώου των Δ.Ο.Υ. να προβαίνει στην ολοκλήρωση της μεταβολής, αφού προηγούμενα τεθεί επί του σχετικού εντύπου (δήλωση μεταβολής) γραπτή επισημείωση από το τμήμα Κ.Β.Σ., ότι "έλαβε γνώση της μεταβολής".

Η διαδικασία που περιγράφεται στο παρόν κεφάλαιο έχει μεταβατικό χαρακτήρα και θα ακολουθείται μέχρι την οριστικοποίηση της διαδικασίας παρακολούθησης των φ.τ.μ. μέσω του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος TAXIS.

2.7. Διαδικασία μεταβίβασης, μεταβολής χρήστη ή κατόχου φ.τ.μ.

Μέχρι την έκδοση ειδικής απόφασης του Υπουργού Οικονομικών ισχύουν όσα αναφέρονται στις εγκυκλίους ΠΟΛ.1190/13.9.1990 & ΠΟΛ.1083/10.4.1992.

3. ΔΙΑΦΥΛΑΞΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΑΡΙΟΥ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΤΗΣ Φ.Τ.Μ. ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΡΗΣΤΗ ή ΚΑΤΟΧΟ

Με την παράγραφο 3 διευκρινίζεται πλέον ρητά ότι υπόχρεος για την τήρηση και διαφύλαξη του βιβλιαρίου συντήρησης καιτης φ.τ.μ. με τα ενταμιευμένα σ` αυτήν δεδομένα καθίσταται όχι μόνο ο χρήστης αλλά και ο κάτοχος της φ.τ.μ. (π.χ. κληρονόμος κ.λπ.) .

Σε περίπτωση που διαπιστώνεται απώλεια του βιβλιαρίου επιβάλλεται το πρόστιμο που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 10, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με την παράγραφο 7 του παρόντος.

4. ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΛΟΓΩ ΒΛΑΒΗΣ ή ΠΛΗΡΩΣΗΣ.

Με την παράγραφο 4 ορίζεται ρητά πλέον στο νόμο ότι αφαίρεση ή αντικατάσταση της φορολογικής μνήμης της μηχανής επιτρέπεται σε περίπτωση βλάβης ή πλήρωσης με την παρουσία υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών.

Η διάταξη αυτή αποτελεί επανάληψη της παλιάς διάταξης, με τη ρητή αναφορά στο νόμο ότι η μνήμη μπορεί να αφαιρεθεί ή αντικατασταθεί όχι μόνο λόγω βλάβης, αλλά και πλήρωσης.

Για τη διαδικασία αντικατάστασης μνήμης μέχρι να εκδοθεί ειδικά για το σκοπό αυτό σχετική Υπουργική Απόφαση, ισχύουν τα οριζόμενα στην εγκ. ΠΟΛ. 1263/17.10.1995.

5. ΝΟΜΟΤΕΧΝΙΚΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΤΑΞΗΣ

Οι διατάξεις της παραγράφου 5 αποτελούν ουσιαστικά επανάληψη της προηγούμενης διάταξης, προκειμένου να διορθωθεί νομοτεχνική ασάφεια (παραπομπή σε άλλη διάταξη).

5.1. ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ Φ.Τ.Μ.

5.α1.Διαφύλαξη φ.τ.μ.

`Οπως είναι γνωστό αντικατάσταση μιας φ.τ.μ. μπορεί να γίνει λόγω πλήρωσης ή βλάβης της φορολογικής μνήμης. Επίσης "αντικατάσταση" είναι δυνατή και στην περίπτωση που ο επιτηδευματίας προτίθεται να προμηθευτεί καινούργια φ.τ.μ., που θα είναι νέου σχεδιασμού και θα είναι εξελιγμένης τεχνολογίας, σε σύγκριση με την παλιά φ.τ.μ.

Στην περίπτωση αυτή ο επιτηδευματίας έχει τις υποχρεώσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις του κεφαλαίου ΙΙ της ΠΟΛ.1240/3.9.1997 (διαφύλαξης ολόκληρης της παλιάς μηχανής, με τη φορολογική μνήμη της και του βιβλιαρίου συντήρησης, σύνταξη σε δύο αντίτυπα της σχετικής κατάστασης και υποβολή αυτής στη Δ.Ο.Υ. κ.λπ.).

Στο σημείο αυτό τονίζεται ότι σε κάθε περίπτωση αγοράς νέας φ.τ.μ. σε αντικατάσταση της παλιάς, η υποχρέωση διαφύλαξης αυτής(παλιάς) περιλαμβάνει και τη φορολογική μνήμη η οποία δεν θα αποσπάται από την φ.τ.μ.

5.α2. Υποβολή κατάστασης περιεχομένου "Ζ"- Περιορισμός καταχωρήσεων.

Από τώρα και στο εξής, τα στοιχεία τα οποία θα περιλαμβάνει η κατάσταση που υποβάλλεται, κατά την αντικατάσταση της φορολογικής μνήμης, στις Δ.Ο.Υ. πρέπει να είναι τα εξής:

i) για τα τρία τελευταία έτη λειτουργίας της φ.τ.μ. ο α/α και η ημερομηνία του "Ζ" που εκδόθηκε την τελευταία ημέρα κάθε ημερολογιακού εξαμήνου (30/6 ή 31/12) με το ενταμιευθέν ποσό τζίρου, όπως εμφανίζεται στο καταχωρημένο στην κατάσταση "Ζ" καθώς και τον εμφανιζόμενο στο "Ζ" Φ.Π.Α. κατά συντελεστή.

ii) για το πέραν της τριετίας διάστημα θα αναγράφεται ως ίσχυε μόνο το ενταμιευθέν ποσό τζίρου που προκύπτει στο τέλος κάθε διαχειριστικής περιόδου.

5.α3. Παύση λειτουργίας φ.τ.μ.

Διευκρινίζεται ότι ως παύση λογίζεται και η περίπτωση αντικατάστασης φ.τ.μ. με αγορά άλλης, εφόσον η παλαιά φ.τ.μ. δεν χρησιμοποιείται (καθίσταται ανενεργός) και μέχρι την συμπλήρωση του καταληκτικού αριθμού "Ζ" (Νο 2520) υπολείπονται λιγότερα από 300 ημερήσια δελτία "Ζ", έχει δηλαδή εκδοθεί το τελευταίο "Ζ" με α/α 2220 και πάνω. Σημειώνεται ότι ειδικά για τους τύπους φ.τ.μ. "ADMATE 255", "TEC MA 1040" και "SHARP ER 2100" θεωρείται πληρωθείσα η μνήμη, εφόσον έχει εκδοθεί το τελευταίο "Ζ" με α/α 1800 και πάνω.

Παράδειγμα:

Επιτηδευματίας χρησιμοποιεί φ.τ.μ. η οποία έχει εκδώσει "Ζ" μέχρι το Νο 2380.

Επειδή πλησιάζει ο καταληκτικός χρόνος λειτουργίας της (πλήρωση μνήμης), ο υπόχρεος αγοράζει νέα φ.τ.μ. σε "αντικατάσταση" αυτής.

Για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 4 θεωρείται ότι πληρώθηκε (γέμισε) η μνήμη της παλαιάς φ.τ.μ., αφού τα υπολειπόμενα προς έκδοση "Ζ" είναι 140, ήτοι πλήθος υπολοίπων προς έκδοση Ζ < των 300.

Κατά συνέπεια πρέπει να ακολουθείται στη περίπτωση αυτή η διαδικασία δήλωσης της μεταβολής και υποβολής της κατάστασης που προβλέπεται από την εγκ. ΠΟΛ.1240/3.9.1997.

5.α4. Κατάργηση διαδικασίας αποστολής φωτοτυπιών των σελίδων του βιβλίου μητρώου χρηστών φ.τ.μ.

Η υποχρέωση των Δ.Ο.Υ. να αποστέλλουν ανά έτος στη Δ/νση Μητρώου φωτοαντίγραφα των σελίδων βιβλίου - μητρώου χρηστών φ.τ.μ., που προβλέπεται στην εγκ. ΠΟΛ.1159/9.5.1997, καταργείται, δεδομένου ότι η παρακολούθηση των φ.τ.μ. θα γίνει με την απογραφή όλων τω ν χρησιμοποιούμενων στις 30.4.1999 φ.τ.μ. και στη συνέχεια μέσω του ΤΑΧΙS.

5.α5. Η αγορά φ.τ.μ. προϋποθέτει την ιδιότητα του επιτηδευματία από τον αγοραστή.

Η αγορά ή απόκτηση φ.τ.μ. προϋποθέτει προηγούμενα την απόκτηση της ιδιότητας του επιτηδευματία, εκτός των περιπτώσεων:

α) Κληρονομικής διαδοχής β) Αυτοπαράδοσης γ) Αγοράς από ιδρυτή επιχείρησης, που λειτουργεί στα πλαίσια της συγκεκριμένης ιδιότητάς του.

(Στις ανωτέρω, τρεις περιπτώσεις δεν είναι επιτρεπτή η χρησιμοποίηση των φ.τ.μ., πριν την δήλωση έναρξης δραστηριότητας και ειδικά για τον ιδρυτή πριν την σύσταση ή έναρξη λειτουργίας της επιχείρησης).

Αυτό προκύπτει εκ του λόγου ότι οι φ.τ.μ. εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνο επαγγελματικές ανάγκες και επί πλέον αποτελούν μέσο έκδοσης φορολογικών στοιχείων.

6. ΑΚΑΤΑΣΧΕΤΟ Φ.Τ.Μ. ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

6.1. Με την παράγραφο 6 του άρθρου αυτού, (που ισχύει από 1/4/1998), προστίθεται νέο άρθρο 9α στον ν.1809/88, με το οποίο καθιερώ νεται το ακατάσχετο των φορολογικών ταμειακών μηχανών και συστημάτων και ειδικότερα:

Εξαιρούνται της κατασχέσεως οι φορολογικές ταμειακές μηχανές και τα μέρη των φορολογικών ταμειακών συστημάτων, που περιέχουντη δημοσιονομική μνήμη, είτε αυτά βρίσκονται στα χέρια του ίδιου του οφειλέτη που τυγχάνει κύριος, είτε βρίσκονται στα χέρια άλλου χρήστη ή οποιουδήποτε τρίτου.

Ο οφειλέτης δεν δύναται να παραιτηθεί σε καμμία περίπτωση από το ακατάσχετο, παρά μόνον μετά από σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας για τη φορολογία του Δ.Ο.Υ., προκειμένου για κατασχέσεις που επιβάλλονται από τρίτους.

Το ακατάσχετο δεν ισχύει μόνον, έναντι των Υπηρεσιών και αρμοδίων οργάνων του Υπουργείου Οικονομικών και εφόσον συντρέχουν λόγοι διασφάλισης του Δημοσίου συμφέροντος, (όπως εφαρμογή διατάξεων του άρθρου 36 παρ. 4 και 5, οφειλές προς το Δημόσιο, κ.λπ.).

Σε περίπτωση που κατασχεθεί φ.τ.μ. ή μέρος φορολογικού ταμειακού συστήματος που περιέχει τη δημοσιονομική μνήμη, εκτός των άλλων ενεργειών που προβλέπονται από τις κατ` ιδίαν διατάξεις (π.δ. 186/1992, ΚΕΔΕ), ενημερώνεται άμεσα (εγγράφως) η Δ.Ο.Υ., στην οποία είναι δηλωμένη η συγκεκριμένη φ.τ.μ. ή σύστημα.

Οι κατασχέσεις που τυχόν θα επιβληθούν από κάθε τρίτο, μετά την 1/4/1998, χωρίς την συναίνεση της αρμόδιας Δ.Ο.Υ., θεωρούνται αυτοδικαίως άκυρες. Επομένως, στις περιπτώσεις αυτές, η ακυρότητα δεν προϋποθέτει την απαγγελία της με δικαστική απόφαση και ισχύει έναντι πάντων.

6.2. Με την παράγραφο 2 του άρθρου αυτού ορίζεται ότι, όπου αναφέρεται στον παρόντα νόμο και στις αποφάσεις που εκδίδονται κατ` εξουσιοδότηση του νόμου αυτού ή στις τεχνικές προδιαγραφές η φράση "ηλεκτρονικές ταμειακές μηχανές" νοείται η φράση "φορολογικές ταμειακές μηχανές".

7. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ Ν. 1809/88 ΠΕΡΙ Φ.Τ.Μ. ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ (ΙΣΧΥΣ ΑΠΟ 1/4/1998).

7.1. Διοικητικές κυρώσεις - αντικειμενικό σύστημα

Με την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού, καθιερώνεται αντικειμενικός τρόπος επιβολής των προστίμων, για όλες τις περιπτώσεις παραβάσεων του ν. 1809/88 (φορολογικές ταμειακές μηχανές), κατ` αναλογία του αντικειμενικού συστήματος επιβολής των προστίμων του Κ.Β.Σ., που καθιερώθηκε με τον ν. 2523/1997 (ΦΕΚ 179/Α/1997).

7.2. Με την παράγραφο 2 διευκρινίζεται ότι για την εφαρμογή του αντικειμενικού συστήματος ισχύουν οι εννοιολογικοί προσδιορισμοί της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του ν. 2523/1997, Ειδικότερα:

Βάση υπολογισμού (ΒΑΣ.ΥΠ.)

Ως βάση υπολογισμού λογίζεται το αντικειμενικό ποσό επί του οποίου εφαρμόζονται συντελεστές βαρύτητας.

Βάση υπολογισμού Νο 2 ή ΒΑΣ.ΥΠ.1

Ως ΒΑΣ.ΥΠ.-1 ορίζεται το ανώτατο προβλεπόμενο από τις διατάξεις όριο προστίμου, ανάλογα με την κατηγορία βιβλίων που υποχρεο ύται να τηρεί ο φορολογούμενος.

Συγκεκριμένα η ΒΑΣ.ΥΠ.-1 ορίζεται:

α) Για τους τηρούντες βιβλία Γ` κατηγορίας 300.000 δρχ. & ιδρυτές Ε.Π.Ε. και Α.Ε. β) Για τους τηρούντες βιβλία Β` κατηγορίας 200.000 δρχ. & ιδρυτές επιχειρήσεων, πλην Ε.Π.Ε. και Α.Ε. γ) Για τους τηρούντες βιβλία Α` κατηγορίας 100.000 δρχ. δ) Για τους μη τηρούντες βιβλία & τους λοιπούς υποχρέους 100.000 δρχ.

Συντελεστές Βαρύτητας (Σ.Β.)

Είναι συγκεκριμένοι, ανά είδος παράβασης, συντελεστές, οι οποίοι εφαρμόζονται στην ΒΑΣ.ΥΠ.1 (σταθερή).

7.3. `Οπως ορίζεται με την παράγραφο 3, για όλες τις παραβάσεις εφαρμόζεται η Βάση Υπολογισμού Νο 1 (ΒΑΣ.ΥΠ.1), όπως προσδιορίζεται ανωτέρω, ο δε συντελεστής βαρύτητας, έχει αριθμητική τιμή που καθορίζεται ανά υπαίτιο παράβασης, ως εξής:

ΠΙΝΑΚΑΣ Α` ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Ν. 1809/88 (ΦΕΚ 222 Α`)

AΡΘΡΟΥ 10

α/α | ΥΠΑΙΤΙΟΣ | ΕΙΔΟΣ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ | Σ.Β. ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ ----------------------------------------------------------------------

1. Επιχειρήσεις που έχουν Παραβίαση ή παραποίηση φ.τ.μ. 60 λάβει από την αρμόδια & συστημάτων που έχουν άδεια Επιτροπή του άρθρου 7, καταλληλότητας από την άδεια καταλληλότητας ή Επιτροπή του άρθρου 7 ή επέμβαση έγκριση μόνο τεχνικής κατά οποιοδήποτε τρόπο στη υποστήριξης λειτουργία της μηχανής ή διάθεση ή χρησιμοποίηση παραβιασμένης ή διαφοροποιημένης ή παραποιημένης τέτοιας μηχανής Αρθρο 10, παρ. 3, περ. δ1. ------------------------------------------------------------------------ 2. " Μη διαφύλαξη του δείγματος για 30 τον προβλεπόμενο χρόνο - Αρθρο 10, παρ. 3. περ. α.2. ------------------------------------------------------------------------- 3. " Υποβολή ανακριβών στοιχείων, στην 20 Επιτροπή του άρθρου 7, για την χορήγηση άδειας καταλληλότητας - Αρθρο 10, παρ. 3, περ. α.3. -------------------------------------------------------------------------- 4. " Αρνηση ή παρακώλυση ή μη διευκόλυνση 15 με οποιοδήποτε τρόπο του ελέγχου της αξιοπιστίας των φ.τ.μ. και συστημάτων Αρθρο 10, παρ. 3 περ. α.1. --------------------------------------------------------------------------- 5. " Λοιπές παραβάσεις διατάξεων 4 ν. 1809/1988 Αρθρο 10, παρ. 3, περ.α. -------------------------------------------------------------------------- 6. Επιχειρήσεις που έχουν Παραβίαση ή παραποίηση φ.τ.μ. & 30 εξουσιοδοτηθεί για την συστημάτων που έχουν άδεια παροχή υπηρεσιών καταλληλότητας από την Επιτροπή συντήρησης και επισκευής του άρθρου 7 ή επέμβαση κατά φ.τ.μ. οποιοδήποτε τρόπο στη λειτουργία της μηχανής ή διάθεση ή χρησιμοποίηση παραβιασμένης ή διαφοροποιημένης ή παραποιημένης τέτοιας μηχανής Αρθρο 10, παρ. 3, περ. δ.2. -------------------------------------------------------------------------- 7. " Λοιπές παραβάσεις διατάξεων ν. 2 1809/1988 Αρθρο 10, παρ. 3, περ. β` --------------------------------------------------------------------------- 8. Χρήστες ή κάτοχοι φ.τ.μ. Παραβίαση ή παραποίηση φ.τ.μ. 30 & συστημάτων ή & συστημάτων που έχουν άδεια οποιοσδήποτε τρίτος καταλληλότητας από την επιτροπή του άρθρου 7 ή επέμβαση κατά οποιοδήποτε τρόπο στη λειτουργία της μηχανής ή διάθεση ή χρησιμοποίηση παραβιασμενης ή διαφοροποιημένης ή παραποιημένης τέτοιας μηχανής. Αρθρο 10, παρ. 3, περ. δ.3. -------------------------------------------------------------------------- 9. " Εκδοση αποδείξεων από μη πλήθος * εγκεκριμένη ή μη δηλωμένη παρ/σεων φ.τ.μ. ή σύστημα (αυτοτελής) Χ Αρθρο 10, παρ. 3, περ. γ ΒΑΣ. εδάφια δεύτερο και τρίτο ΥΠ.1 ------------------------------------------------------------------------- 10. " Εκδοση αποδείξεων από μη 1 * εγκεκριμένη ή μη δηλωμένη φ.τ.μ. ή σύστημα καταχωρημένων στα βιβλία Αρθρο 10, παρ. 3, περ. γ. εδάφιο τέταρτο ------------------------------------------------------------------------- 11. " Λοιπές παραβάσεις διατάξεων 1 ν. 1809/1988 Αρθρο 10, παρ. 3, περ. γ εδάφιο πρώτο. -------------------------------------------------------------------------- 12. Πρόσωπα που κατ` Βεβαίωση ανακριβώς αποτελεσμάτων 60 ανάθεση της Επιτροπής ελέγχων. Αρθρο 10, παρ. 6. του άρθρου 7 αναλαμβάνουν τη διενέργεια ελέγχων φ.τ.μ. & συστημάτων ---------------------------------------------------------------------------

* Σημείωση (περιπτ. 9 και 10 πίνακα Α`) ---------------------------------------------------------------------------

(1) περίπτ. 9 -------------

Κατ` αρχήν στην περίπτωση αυτοτελούς παραβάσεως, το πρόστιμο ισούται με το γινόμενο του πλήθους των παραβάσεων επί το ποσό της κατηγορίας των βιβλίων, δηλαδή: πρόστιμο = πλήθος εκδοθεισών αποδείξεων Χ ΒΑΣ.ΥΠ.1.

Στις περιπτώσεις αυτές, υπενθυμίζεται ότι ισχύουν ανώτατα όρια προστίμων "οροφές", όπως και για τις αυτοτελείς παραβάσεις του Κ.Β.Σ. (άρθρο 5, παρ. 9, ν. 2523/1997 - Εγκύκλιος 1125403/2171/Α0012/ΠΟΛ.1317/ 2.12.1997, άρθρο 5 παρ. 2.1.4).

(2) περίπτ.10 ------------- Η έκδοση αποδείξεων από μη εγκεκριμένη ή μη δηλωμένη φ.τ.μ. ή σύστημα, χαρακτηρίζεται ως γενική παράβαση που επισύρει ένα πρόστιμο, με την προϋπόθεση ότι τα εκδοθέντα στοιχεία έχουν καταχωρηθεί στα τηρούμενα βιβλία πριν από οποιοδήποτε έλεγχο. ----------------------------

Παράδειγμα (περίπτ. 9 και 10) -----------------------------

Διενεργείται έλεγχος σε επιχείρηση με βιβλία Β` κατηγορίας στις 25.2.1998 και διαπιστώνεται ότι χρησιμοποιεί για την έκδοση των αποδείξεων λιανικής πώλησης, φορολογική ταμειακή μηχναή μη δηλωμένη, από τα στελέχη δε των χαρτοταινιών προκύπτει ότι έχουν εκδοθεί Α.Λ.Π. ως εξής:

Από 1/1/1998 - 10/2/1998 2.000 τεμ. καταχωρημένα στα τηρούμενα βιβλια και από 11/2/1998 - 25/2/1998 600 τεμ. μη καταχωρημένα, επειδή δεν παρήλθε η ημερομηνία ενημέρωσης των βιβλίων.

Στο παράδειγμα αυτό, θα καταλογισθούν παραβάσεις ως εξής:

- Μία γενική παράβαση για τις 2.000 καταχωρημένες Α.Λ.Π. για την οποία θα επιβληθεί πρόστιμο 200.000 δρχ., και - εξακόσιες (600) αυτοτελείς παραβάσεις για τις υπόλοιπες ακαταχώρητες Α.Λ.Π.,για τις οποίες θα επιβληθεί πρόστιμο 15Χ200.000 δρχ.=3.000.000 δρχ., (εφόσον πρόκειται για έκδοση πρώτης Α.Ε.Π. στη χρήση).

7.4,5,6. Ποινικές και λοιπές κυρώσεις ------------------------------------- Με τις παραγράφους 4, 5 και 6 του άρθρου αυτού, καθορίζονται οι ποινές και κυρώσεις, που επιβάλλονται ανά υπαίτιο σε ορισμένες περιπτώσεις παραβάσεων του άρθρου 10 του ν. 1809/1988, όπως απεικονίζονται στον πίνακα που ακολουθεί.

ΠΙΝΑΚΑΣ Β` ΠΟΙΝΙΚΩΝ & ΑΛΛΩΝ ΚΥΡΩΣΕΩΝ

ΕΙΔΟΣ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ Α/Α ΥΠΑΙΤΙΟΣ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ ΕΙΔΟΣ ΠΟΙΝΗΣ ή ΚΥΡΩΣΗΣ

Παραβίαση ή παραποίηση |1| Επιχειρήσεις που α) Φυλάκιση τουλάχιστον φ.τ.μ. ή συστημάτων, | | έχουν λάβει από τριών μηνών. που έχουν άδεια | | την αρμόδια Επιτροπή Αρθρο 10, παρ. 4 καταλληλότητας από την | | του άρθρου 7, άδεια β) Ανάκληση άδειας Επιτροπή του άρθρου 7 | | καταλληλότητας ή καταλληλότητας για ή επέμβαση κατά | | έγκριση μόνο τη διάθεση των οποιονδήποτε τρόπο στη | | τεχνικής υποστήριξης μηχανών του λειτουργία της μηχανής | | συγκεκριμένου τύπου. ή διάθεση ή | | Αρθρο 10, παρ. 5. χρησιμοποίηση ------------------------------------------------- παραβιασμένης ή |2| Επιχειρήσεις που Φυλάκιση τουλάχιστον διαφοροποιημένης ή | | έχουν εξουσιοδοτηθεί τριών μηνών. παραποιημένης μηχανής | | για την παροχή Αρθρο 10, παρ. 4 υπηρεσιών συντήρησης & επισκευής φ.τ.μ. -------------------------------------------------- 3| Χρήστες ή κάτοχοι Φυλάκιση τουλάχιστον φ.τ.μ. και συστημάτων τριών μηνών. ή οποιοσδήποτε τρίτος Αρθρο 10, παρ. 4. ------------------------------------------------------------------------- βεβαίωση ανακριβώς |4| Πρόσωπα που κατ` Φυλάκιση τουλάχιστον αποτελεσμάτων | | ανάθεση της Επιτροπής τριών μηνών. ελέγχων | | του άρθρου 7 Αρθρο 10, παρ. 6. αναλαμβάνουν την διενέργεια ελέγχων φ.τ.μ. και συστημάτων --------------------------------------------------------------------------

Διευκρινίσεις:

Για την επιβολή των προβλεπομένων ποινών στους υπαιτίους, εφαρμόζονται αναλόγως οι αντίστοιχες διατάξεις του Ν. 2523/1997, που αναφέρονται στη χρήση πλαστών και εικονικών στοιχείων, για τις οποίες δόθηκαν οδηγίες και διευκρινίσεις, με την αριθμ. 1125403/2171/ΠΟΛ.1317/Α0012/2.12.1997 ερμηνευτική εγκύκλιο (άρθρο 19).

7.7. Διαδικαστικά

Με τις διατάξεις της αραγράφου 7, ορίζεται ότι: για τις παραβάσεις που διαπιστώνονται από την Επιτροπή του άρθρου 7 ή τη Διεύθυνση Βιβλίων και Στοιχείων ε ημερώνεται εγγράφως η αρμόδια Δ.Ο.Υ. του παραβάτη, η οποία συντά σει τη σχετική έκθεση και τη μηνυτήρια αναφορά, αν συντρέχει περίπτωση, εκδίδει δε και την απόφαση επιβολής προστίμου.

Για την επιβολή του προστίμου, τη διαδικασία βεβαίωσης, καταβολής και διοικητικής επίλυσης της διαφοράς και για κάθε άλλο θέμα που δεν ρυθμίζεται ειδικά από το παρόν άρθρο, ισχύουν αναλόγως οι σχετικές διατάξεις για τις παραβάσεις του π.δ. 186/1992 (Κ.Β.Σ.)."

8.ΠΡΟΣΩΠΑ ΔΥΝΑΜΕΝΑ ΝΑ ΖΗΤΗΣΟΥΝ ΑΔΕΙΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΗΤΑΣ (ΙΣΧΥΣ ΑΠΟ 17.2.1998)

Με την παράγραφο αυτή, αντικαθίσταται το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 11 του ν. 1809/1988, και διευκρινίζεται ότι, όπου αναφέρε ται στον παρόντα νόμο η λέξη κατασκευαστής ή εισαγωγέας, νοείται η επιχείρηση που έχει λάβει άδεια καταλληλότητας από την αρμόδια Επιτροπή για συγκεκριμένους τύπους φορολογικών ταμειακών μηχανών ή συστημάτων, τις οποίες κατασκευάζει, συναρμολογεί ή αγοράζει από το εσωτερικό ή το εξωτερικό.

9. ΑΠΟΓΡΑΦΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ Φ.Τ.Μ. & ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

Με τη δήλωση αυτή επιχειρείται η συστηματική καταγραφή, ενόψει της εφαρμογής του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος TAXIS (μηχανοργάνωση των Δ.Ο.Υ.), όλων των φορολογικών ταμειακών μηχανών και συστημάτων, είτε χρησιμοποιούνται, είτε βρίσκονται στην κατοχή οποιουδήποτε, εφόσον έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί.

Υπόχρεοι

Υποχρέωση υποβολής της απογραφικής δήλωσης, έχουν όλοι όσοι κατέχουν φ.τ.μ. ή συστήματα, (χρησιμοποιημένα, όχι καινουργή) ανεξάρτητα αν συνεχίζεται η χρησιμοποίησή τους ή όχι.

Αναλυτικότερα, θα υποβάλλουν απογραφική δήλωση:

- Οι χρήστες επιτηδευματίες, Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ. κ.λπ. - Πρόσωπα, που έχουν στην κατοχή τους φ.τ.μ. ή σύστημα, από αυτοπαράδοση (μετά από διακοπή λειτουργίας επιχείρησης). - Πρόσωπα, που έχουν στην κατοχή τους φ.τ.μ. ή σύστημα, αιτία κληρονομιάς, δωρεάς κ.λ.π. - Αντιπρόσωποι ή εισαγωγείς, που έχουν στην κατοχή τους μεταχειρισμένες φ.τ.μ. ή συστήματα με σκοπό την πώληση. - Εταιρείες Leasing, Θα απογράψουν μόνον τις μεταχειρισμένες φ.τ.μ. και συστήματα που βρίσκονται στα χέρια τους, την 30/4/1999 (δηλαδή εκείνες που δεν θα δηλώσει κανένας χρήστης).

Αρμόδια Δ.Ο.Υ. - Χρόνος Υποβολής

Η απογραφική δήλωση, πρέπει να υποβληθεί στη Δ.Ο.Υ. της έδρας ή στη Δ.Ο.Υ. που είναι αρμόδια για τη φορολογία εισοδήματος του υποχρέου κατά περίπτωση. Η δήλωση αυτή πρέπει να υποβληθεί μέχρι 25.5.1999, και θα περιλαμβάνει τις φορολογικές ταμειακές μηχανές και τα συστήματα που θα χρησιμοποιούνται η θα κατέχονται στις 30.4.1999.

Κατά συνέπεια οι δηλώσεις αυτές θα υποβληθούν από 1/5/1999 έως και 25/5/1999.

Περιεχόμενο:

Στο περιεχόμενο της απογραφικής δήλωσης, πρέπει να αναφέρονται τουλάχιστον τα εξής στοιχεία:

α) Τα στοιχεία του χρήστη ή του κατόχου, όπως επωνυμία ή ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση της έδρας, ο Α.Φ.Μ. και η αρμόδια Δ.Ο.Υ. β) Είδος, σειρά, αύξοντας αριθμός, ημερομηνία παραστατικού κτήσης φ.τ.μ. ή συστήματος. γ) Αριθμός μητρώου και τύπος φ.τ.μ. δ) Διεύθυνση επαγγελματικής εγκατάστασης που χρησιμοποιείται η φ.τ.μ. ή το σύστημα (έδρα ή υποκατάστημα κ.λπ.). ε) Ονοματεπώνυμο ή επωνυμία και Α.Φ.Μ. προμηθευτή. Για την υλοποίηση της υπόψη διάταξης θα εκτυπωθεί ειδικό απογραφικό έντυπο και θα δοθούν οι αναγκαίες οδηγίες συμπλήρωσης.

Συνέπειες μη υποβολής απογραφικής δήλωσης

Η μη υποβολή της απογραφικής δήλωσης, συνεπάγεται την αδυναμία μεταβίβασης της φ.τ.μ. ή του συστήματος από τον χρήστη κάτοχο.

Για τη μη υποβολή της απογραφικής δήλωσης ή για κάθε παράβαση των διατάξεων αυτής της παραγράφου, επιβάλλονται τα πρόστιμα της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του νόμου αυτού, που περιλαμβάνονται στον πίνακα Α` των προστίμων της παρούσας εγκυκλίου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!