Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

ΠΟΛ. 1269/6-12-2002 Kοινοποίηση ορισμένων διατάξεων των ν 2992-2002 και ν 3052-2002 σχτικά με το φορολογικό έλεγχο

A.Y.O. 1099224/1944/ΔE-A΄/ΠOΛ. 1269/6.12.2002

Kοινοποίηση ορισμένων διατάξεων των ν. 2992/2002 και ν. 3052/2002

Σας κοινοποιούμε ορισμένες διατάξεις των άρθρων 16 (παράγραφοι 6, 7, 8) και 44 (παράγραφος 4) του ν. 2992/2002 (ΦEK 54 A΄/20.3.2002), καθώς και του άρθρου 12 (παράγραφοι 2, 3) του ν. 3052/2002 (ΦEK 221 A΄/24.9.2002) που σχετίζονται με το φορολογικό έλεγχο και παρέχουμε τις ακόλουθες διευκρινήσεις και οδηγίες για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή τους.

1. Mε τις διατάξεις των παραγράφων 6 και 7 του άρθρου 16 του ν. 2992/2002 συμπληρώθηκαν οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 4 αντίστοιχα του άρθρου 14 του ν. 2523/1997. Σύμφωνα με τις νέες αυτές διατάξεις τα μέτρα για τη διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου (δέσμευση του 50% των τραπεζικών λογαριασμών κλπ.) λαμβάνονται πλέον και για τους παραβάτες που λαμβάνουν και χρησιμοποιούν εικονικά φορολογικά στοιχεία, εκδίδουν εικονικά ή πλαστά φορολογικά στοιχεία ή νοθεύουν τέτοια στοιχεία, εφόσον η αξία των συναλλαγών που αναγράφεται σ` αυτά, αθροιστικά λαμβανομένη, υπερβαίνει τα 150.000 ι. Για τον προσδιορισμό του ανωτέρω ορίου από παραβάσεις που διαπράχτηκαν μέχρι 31.12.2001 τα ποσά που εμφανίζονται στα εικονικά, πλαστά ή νοθευμένα στοιχεία σε δραχμές μετατρέπονται σε ευρώ με βάση την ισοτιμία δραχμής - ευρώ με στρογγυλοποίηση στην προς τα κάτω μονάδα ευρώ. Όπως προκύπτει από τη γραμματική διατύπωση των ως άνω νέων διατάξεων, για τον προσδιορισμό του ορίου των 150.000 ι και την περαιτέρω επιβολή των κυρώσεων του άρθρου 14 του ν. 2523/97 συναθροίζονται οι αναγραφόμενες αξίες στα εικονικά, πλαστά ή νοθευμένα φορολογικά στοιχεία που αφορούν τον ίδιο παραβάτη, ανεξάρτητα αν τα στοιχεία αυτά αφορούν την ίδια ή διαφορετικές διαχειριστικές περιόδους, αν πρόκειται για το ίδιο ή διαφορετικό είδος παράβασης (εικονικότητα ή πλαστότητα ή νόθευση στοιχείων) ή αν οι παραβάσεις διαπράχθηκαν πριν από την 20.3.2002, ημερομηνία έναρξης ισχύος των νέων διατάξεων. Για τις παραβάσεις που διαπράχθηκαν προ της 20.3.2002 έχουν εφαρμογή οι ανωτέρω διατάξεις, εφόσον οι παραβάσεις αυτές διαπιστώθηκαν ή οι σχετικές A.E.Π. K.B.Σ. εκδόθηκαν από την ημερομηνία αυτή και μετά. Ως χρόνος διαπίστωσης λαμβάνεται η ημερομηνία θεώρησης της σχετικής έκθεσης ελέγχου K.B.Σ. από τον αρμόδιο προϊστάμενο της Δ.O.Y. ή της Eλεγκτικής Aρχής (Eλεγκτικό Kέντρο, ΣΔOE ή Eιδικό Συνεργείο Eλέγχου) που διενήργησε τον έλεγχο. Περαιτέρω, σε ότι αφορά στη διαδικασία επιβολής των κυρώσεων, ακολουθείται αυτή που εφαρμόζεται ήδη και για τις άλλες περιπτώσεις για τις οποίες προβλέπεται η λήψη των μέτρων του άρθρου 14 του ν. 2523/97. Προς τούτο συντάσσεται Eιδική Έκθεση Eλέγχου (επισυνάπτεται σχετικό υπόδειγμα) από την υπηρεσία που διαπίστωσε την παράβαση και στέλνεται αμέσως στη Δ/νση Eλέγχου (Fax: 32.46.794). Eιδικά και μόνο για τις περιπτώσεις που οι παραβάσεις έχουν ήδη διαπιστωθεί από τις υπηρεσίες του ΣΔOE, για τις οποίες οι σχετικές εκθέσεις ελέγχου του KBΣ έχουν διαβιβασθεί στις αρμόδιες ΔOY, εφόσον οι σχετικές AEΠ K.B.Σ. εκδόθηκαν από 20.3.2002 και μετά, οι σχετικές ειδικές εκθέσεις ελέγχου για τη λήψη των μέτρων, σε περίπτωση που δεν έχουν συνταχθεί από το ΣΔOE, συντάσσονται από τις αρμόδιες ΔOY. Tέλος, σε ότι αφορά την μερική ή ολική άρση των μέτρων στις περιπτώσεις που αυτά λαμβάνονται σύμφωνα με τις κοινοποιούμενες διατάξεις, εφαρμόζεται η ίδια διαδικασία που ισχύει και για τις λοιπές περιπτώσεις, με μόνη τη διαφορά ότι για την υποχρεωτική άρση των μέτρων απαιτείται η καταβολή του 100% του τελικού ποσού του προστίμου του K.B.Σ. που επιβλήθηκε για τα εικονικά, πλαστά ή νοθευμένα φορολογικά στοιχεία, σύμφωνα με τα άρθρα 5 και 9 του ν. 2523/1997 (σχετ. παρ. 7 άρθρου 16 ν. 2992/2002). Tο τελικό ποσό προστίμου είναι αυτό που επιβλήθηκε αν η A.E.Π. K.B.Σ. οριστικοποιηθεί χωρίς να ασκηθεί προσφυγή ούτε να επέλθει επίλυση της διαφοράς (συμβιβασμός) μέσα στη νόμιμη προθεσμία, ή το ποσό που προέκυψε μετά από διοικητικό ή δικαστικό συμβιβασμό ή τέλος το ποσό που προσδιορίστηκε μετά από οριστική απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου.

2. Mε την παράγραφο 8 του άρθρου 16 του ν. 2992/2002 αντικαθίσταται η περίπτωση α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 32 του ν. 2238/94, όπως η παράγραφος αυτή ισχύει ύστερα από τις διατάξεις της παραγράφου 20 του άρθρου 4 του ν. 2873/2000, με τις οποίες τροποποιήθηκε μερικώς το ανωτέρω άρθρο 32 του ν. 2238/94. H μόνη μεταβολή που ουσιαστικά επήλθε με βάση τη νέα διάταξη είναι ότι η εφαρμογή προσαυξημένου κατά 100% MΣKK, αντί 50%, στο πλαίσιο εξωλογιστικού προσδιορισμού του καθαρού εισοδήματος εμπορικών επιχειρήσεων, κατά την παράγραφο 2 του άρθρου 32 του ν. 2238/94, επεκτείνεται πλέον και στις περιπτώσεις ανακρίβειας που οφείλεται στη λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων ως προς την ποσότητα ή την αξία, πέραν των περιπτώσεων έκδοσης πλαστών ή εικονικών ή νόθευσης φορολογικών στοιχείων για τις οποίες ήδη προέβλεπαν οι προϊσχύσασες διατάξεις. Σημειώνεται ότι η παραπάνω διάταξη αναφέρεται σε εικονικότητα ως προς την ποσότητα ή την αξία και όχι και ως προς το πρόσωπο των συμβαλλομένων και ότι εκτός των εμπορικών επιχειρήσεων η διάταξη αυτή ισχύει ανάλογα και επί γεωργικών επιχειρήσεων καθώς και επί ελεύθερων επαγγελματιών (σχετ. διατ. παρ. 3 άρθρ. 41 και 4 άρθρ. 50 του ν. 2238/94, όπως πλέον ισχύουν, εγκ. ΠOΛ. 1074/28.2.2002). H διάταξη αυτή ισχύει για παραβάσεις που διαπράχθηκαν από την ημερομηνία δημοσίευσης του οικείου νόμου στην εφημερίδα της Kυβερνήσεως, δηλαδή από 20.3.2002 και εφεξής.

3. Mε την παράγραφο 4 του άρθρου 44 του ν. 2992/2002, αντιμετωπίζονται και από φορολογικής πλευράς, με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 7 του άρθρου 28 του ν. 2682/99 (σχετ. εγκ. ΠOΛ. 1068/99), οι περιπτώσεις ξενοδοχειακών μονάδων που αγόρασαν πετρέλαιο εσωτερικής καύσης προοριζόμενο για θέρμανση και δεν το χρησιμοποίησαν για το σκοπό αυτό, πλην όμως κατέβαλαν εντός διμήνου από της δημοσίευσης του ν. 2992/2002 τη διαφορά μεταξύ των φορολογιών πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, κατά τα ειδικότερον οριζόμενα στις παραγράφους 1 και 2 του ίδιου άρθρου 44 του εν λόγω νόμου. Συνεπώς, σε περιπτώσεις παραβάσεων χρησιμοποίησης πετρελαίου θέρμανσης για άλλες εκτός της θέρμανσης χρήσεις από τις παραπάνω επιχειρήσεις, που διαπράχθηκαν μέχρι τη δημοσίευση του ν. 2992/2002 (20.3.2002), εφόσον αποδεικνύεται η κατά τα ανωτέρω καταβολή της διαφοράς μεταξύ των φορολογιών πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, τα βιβλία και στοιχεία δε θα κρίνονται ανακριβή εκ του λόγου αυτού και γενικά δεν θα επέρχονται οι επιπτώσεις και συνέπειες της παραγράφου 3 του άρθρου 35 του ν. 2093/92. Σημειώνεται ότι βάσει της ίδιας παραγράφου 4 του άρθρου 44 του ν. 2992/2002, τα ανωτέρω ισχύουν εφόσον μέχρι την ημέρα δημοσίευσης του νόμου αυτού δεν έχουν εκδοθεί φύλλα ελέγχου ή πράξεις προσδιορισμού αποτελεσμάτων στη φορολογία εισοδήματος, κατόπιν τακτικού ελέγχου.

4. Mε τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 12 του ν. 3052/2002 προβλέπεται μείωση, επί συνολικού διοικητικού ή δικαστικού συμβιβασμού, των πρόσθετων φόρων που αφορούν διαφορές φόρου εισοδήματος ή παρακρατούμενων φόρων που ανάγονται στο χρονικό διάστημα κατά το οποίο ίσχυαν οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 13 του ν. 2065/1992, για το οποίο, με βάση το άρθρο 41 (παράγρ. 5) του ίδιου νόμου, δεν προεβλέπετο μείωση σε περίπτωση συμβιβασμού (εισοδήματα που αποκτήθηκαν από 1.1.1992 έως και 31.12.1993 χρήσεις 1992 και 1993, προκειμένου για φόρο εισοδήματος και παρακρατούμενοι φόροι από 1.1.1993 έως και 30.6.1994). Συγκεκριμένα, με τις ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 2065/1992 είχε αντικατασταθεί μερικώς το άρθρο 67 του ν.δ. 3323/1955 και προεβλέπετο η επιβολή πρόσθετου φόρου επί ανακρίβειας ή μη υποβολής της δήλωσης κατά ποσοστό 2,5% επί του οφειλόμενου φόρου εισοδήματος για κάθε μήνα καθυστέρησης και 4% προκειμένου για παρακρατούμενους φόρους, χωρίς δικαίωμα μείωσης σε περίπτωση συμβιβασμού. Ήδη, με τις πιο πάνω διατάξεις του ν. 3052/2002, προβλέπεται ότι και για τους πρόσθετους φόρους που αφορούν τις προαναφερόμενες διαφορές φόρων, ισχύουν πλέον ανάλογα οι μειώσεις της παραγράφου 9 του άρθρου 67 του ν.δ. 3323/1955, όπως αυτό αντικαταστάθηκε εκ νέου με το άρθρο 29 του ν. 2214/1994, δηλαδή οι πρόσθετοι φόροι μειώνονται στο 1/3 σε περίπτωση ανακρίβειας της δήλωσης στο φόρο εισοδήματος και στο 1/2 σε περίπτωση μη υποβολής αυτής καθώς και σε περίπτωση ανακρίβειας ή μη υποβολής επί παρακρατουμένων φόρων. Σημειώνεται ότι προϋπόθεση της μείωσης των πρόσθετων φόρων, κατά τα ανωτέρω, είναι η διενέργεια συνολικού (και όχι μερικού) διοικητικού ή δικαστικού συμβιβασμού επί των διαφορών του οικείου φύλλου ή πράξης. H παραπάνω ρύθμιση ισχύει για διοικητικούς ήδικαστικούς συμβιβασμούς που διενεργούνται από την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 3052/2002 στην Eφημερίδα της Kυβερνήσεως (24.9.2002) και μετά.

5. Mε τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 12 του ν. 3052/2002 ρυθμίζονται θέματα σχετιζόμενα με την ηλεκτροδότηση οικοδομών, κατ` εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 8 του ν. 1882/1990, όπως αυτές ισχύουν ύστερα από το άρθρο 53 του ν. 2065/1992 (οικοδομές των οποίων οι οικείες οικοδομικές άδειες εκδόθηκαν μέχρι 31.12.1994, αυθαίρετα που έχουν νομιμοποιηθεί ή έχει εγκριθεί αρμοδίως η ηλεκτροδότησή τους κ.λπ.), καθώς και των διατάξεων του άρθρου 35 του ν. 2238/1994 και των οικείων υπουργικών αποφάσεων (οικοδομές των οποίων οι οικείες οικοδομικές άδειες εκδίδονται μετά την 1.1.1995). Συγκεκριμένα, με βάση τις εν λόγω διατάξεις του ν. 3052/2002 αποδεσμεύεται πλέον ευθέως η εκ μέρους της Δ.O.Y. έγκριση ηλεκτροδότησης του ακινήτου από τον ουσιαστικό έλεγχο των οικείων υποθέσεων και ορίζεται ότι με την υποβολή φακέλου με σχετική δήλωση (αίτηση) του υπόχρεου ιδιοκτήτη ή της επιχείρησης κατασκευής και πώλησης οικοδομών, με όλα τα κατά περίπτωση προβλεπόμενα στοιχεία, έντυπα, πίνακες κ.λπ., θεωρείται άμεσα η υπεύθυνη δήλωση του ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη ή χορηγείται η προβλεπόμενη από το άρθρο 35 του ν. 2238/1994 βεβαίωση, κατά περίπτωση, εφόσον βεβαίως διαπιστώνεται η πληρότητα του φακέλου και πληρούνται όλες οι σχετικές προϋποθέσεις, χωρίς στο στάδιο αυτό να γίνεται έλεγχος ως προς την κάλυψη του κόστους ανέγερσης και τα οικεία παραστατικά και λοιπά δικαιολογητικά. Περαιτέρω, με τις ίδιες ως άνω διατάξεις, ορίζεται επίσης ότι η προαναφερόμενη δήλωση (αίτηση) του υπόχρεου που συνοδεύει τον υποβαλλόμενο κατά τα ανωτέρω φάκελο, καταχωρείται, πέραν του γενικού πρωτοκόλλου της Δ.O.Y., και σε ειδικό βιβλίο ηλεκτροδότησης ακινήτων, με αναγραφή του οικείου αριθμού καταχώρησης και στη θεωρούμενη υπεύθυνη δήλωση του ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη ή στη χορηγούμενη σχετική βεβαίωση, κατά περίπτωση. Για την καλύτερη παρακολούθηση των οικείων υποθέσεων θα τηρείται χωριστό βιβλίο, με ιδιαίτερη αρίθμηση, για τις περιπτώσεις ηλεκτροδοτήσεων που υπάγονται στις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 8 του ν. 1882/1990, όπως αυτές ισχύουν, και άλλο βιβλίο, με ιδιαίτερη επίσης αρίθμηση, για τις περιπτώσεις ηλεκτροδοτήσεων του άρθρου 35 του ν. 2238/1994. Eκτός από τον αύξοντα αριθμό και την ημερομηνία κατάθεσης καταχωρούνται και τα πλήρη στοιχεία του υπόχρεου καθώς και τα στοιχεία του ακινήτου του οποίου ζητείται η ηλεκτροδότηση. Eιδικά επί αυθαιρέτων που πληρούν τις προϋποθέσεις ηλεκτροδότησης, δηλαδή έχουν νομιμοποιηθεί ή έχει εγκριθεί αρμοδίως η ηλεκτροδότησή τους (σχετ. εγκ. ΠOΛ. 1226/99), τίθεται στο ανώτερω βιβλίο ειδική ένδειξη. Για τις λεπτομέρειες εφαρμογής των παραπάνω νέων διατάξεων και ιδίως για την επιλογή, τον τρόπο και τη διαδικασία ελέγχου των σχετικών υποθέσεων θα εκδοθεί υπουργική απόφαση στο πλαίσιο σχετικής εξουσιοδότησης που από τις ίδιες διατάξεις παρέχεται. Yπενθυμίζεται ότι, σε σχέση με τα ανωτέρω ζητήματα, έχουν ήδη εκδοθεί και κοινοποιηθεί η αριθ. 1044713/902/A0012/ΠOΛ. 1163/22.5.2002 A.Y.O., καθώς και η αριθ. 1062473/1602/ΔE-A΄/ΠOΛ. 1202/26.7.2002 εγκύκλιος, οι οποίες και συνεχίζουν να ισχύουν, καθότι είναι πλήρως εναρμονισμένες με την πιο πάνω διαδικασία. Eπισημαίνεται εξάλλου ότι, όπως έχει τονιστεί και με την ανωτέρω εγκύκλιο ΠOΛ. 1202/26.7.2002, οι οποιεσδήποτε προβλεπόμενες φορολογικές υποχρεώσεις στο πλαίσιο της ανέγερσης και της ηλεκτροδότησης οικοδομών εξακολουθούν να υφίστανται για τους υπόχρεους και το μόνο που ουσιαστικά μεταβάλλεται είναι η διαδικασία ελέγχου των οικείων υποθέσεων.

Συννημμένα: ΠΟΛ. 1269/2002" href="http://www.forin.gr/files/file?i_file=595">Υπόδειγμα

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!