Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

ΔΤΔ Α 1106275 ΕΞ 2017 Οδηγίες για την έξοδο των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, την υποβολή Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου (EXS) για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας και την κατάθεση Γνωστοποίησης Επανεξαγωγής στο πλαίσιο του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ
ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 
ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & ΕΦΚ
1. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ 
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ 
ΤΜΗΜΑΤΑ Α' ΚΑΙ Γ'
2. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ 
ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ 
& ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ
ΤΜΗΜΑΤΑ Β' ΚΑΙ Δ'
3. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ
ΤΕΛΩΝΕΙΟΥ 
ΤΜΗΜΑ Γ'
Ταχ. Δ/νση:Καρ. Σερβίας 10
Ταχ. Κώδικας:1084 Αθήνα
Πληροφορίες:ΠαράρτημαΙ
Fax:210-6987459
E-Mail:dtd@2001.syzefxis.gov.gr
Url:www.aade.gr


ΑΔΑ: ΨΓ9ΥΗ-3ΥΣ

ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ

ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Αθήνα, 05/07/2017

Αριθ. Πρωτ.: ΔΤΔ Α 1106275 ΕΞ 2017

ΠΡΟΣ Ως Π.Δ.

Θέμα: «Οδηγίες για την έξοδο των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, την υποβολή Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου (EXS) για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας και την κατάθεση Γνωστοποίησης Επανεξαγωγής στο πλαίσιο του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.»

Σχετ: 1. Η αριθ. Δ19Α 5052573 ΕΞ 2010/10-12-2010 με θέμα «Οδηγίες και διευκρινήσεις για τις ρυθμίσεις και διαδικασίες που ισχύουν από 1-1-2011, σχετικά με την υποβολή της Συνοπτικής διασάφησης εξόδου (EXS) και την έξοδο των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.»

2. Η αριθ. Δ19Α 5040930 ΕΞ 2012/22-10-2012 με θέμα «Συμπληρωματικές οδηγίες και διευκρινήσεις σχετικά με την Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου (EXS) στα πλαίσια λειτουργίας του Υποσυστήματος Εξαγωγών του ICISnet.»

3. Η αριθμ. ΔΤΔ Α 5019208 ΕΞ 2015/10-09-2015 με θέμα «Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου (EXS) -Παρέχονται διευκρινήσεις.»

4. Η αριθμ. ΔΤΔ Α 1068392 ΕΞ 2016/26-04-16 με θέμα «Εξαγωγή και έξοδος εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης στο πλαίσιο του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα -Αντικατάσταση της αριθμ. Δ19Α5013811ΕΞ2014/03-06-2014»

5. Η αριθ. ΔΤΔ Α 1055689 ΕΞ 2016/07-04-2016, με την οποία κοινοποιήθηκε η νομοθετική δέσμη του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.

6. Η αριθ. Δ33Δ 50690 ΕΞ 2012 ΕΜΠ/19-03-2012 με θέμα «Κατευθυντήριες οδηγίες για τη διαδικασία διενέργειας ανάλυσης κινδύνου για λόγους ασφάλειας και προστασίας στα τελωνεία εισόδου, εξαγωγής και εξόδου.»

7. Η αριθ. Δ33Δ 50020 ΕΞ 2014 ΕΜΠ/ 07-01-2014 με θέμα «Οδηγίες για την εφαρμογή της ανάλυσης κινδύνου στους τελωνειακούς ελέγχους κατά την εξαγωγή».

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 - ΕΞΟΔΟΣ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟ ΕΔΑΦΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ

1.1 ΓΕΝΙΚΑ

Με την ανωτέρω (5) σχετική ΕΔΥΟ, η Υπηρεσία μας κοινοποίησε στις τελωνειακές αρχές και στους οικονομικούς φορείς τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα (Καν. 952/2013) σε συνδυασμό με το πλαίσιο των νομοθετικών διατάξεών του (κατ' Εξουσιοδότηση Κανονισμός (ΕΕ) 2446/2015 της Επιτροπής, Εκτελεστικός Κανονισμός (ΕΕ) 2447/2015 της Επιτροπής) παραθέτοντας τις αλλαγές που επιφέρει στις τελωνειακές διαδικασίες από 01.05.2016, ημερομηνία που τέθηκε σε πλήρη εφαρμογή.

Κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου που ακολουθεί προκειμένου να ολοκληρωθεί σταδιακά η παραγωγική λειτουργία των μηχανογραφικών συστημάτων, οι ως άνω Κανονισμοί πρέπει να διαβάζονται συνδυαστικά με τον κατ' Εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 341/2016 της Επιτροπής, στον οποίο αναφέρονται οι μεταβατικοί κανόνες για ορισμένες διατάξεις του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.

1.2 ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΙΘ. Δ19Α 5052573 ΕΞ 2010/10, Δ19Α 5040930/12 ΕΞ 2012 ΚΑΙ ΔΤΔ Α 5019208 ΕΞ 2015/15 ΕΔΥΟ

Με την παρούσα και λαμβάνοντας υπόψη το νέο νομικό πλαίσιο επικαιροποιούνται οι οδηγίες που είχαν δοθεί για την τήρηση των διατυπώσεων εξόδου των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Ως εκ τούτου οι αριθμ. Δ19Α 5052573 ΕΞ 2010/10, Δ19Α 5040930 ΕΞ 2012/12 και ΔΤΔ Α 5019208 ΕΞ 2015/15 ΕΔΥΟ καταρνούνται.

Ειδικότερα, παρέχονται νέες οδηγίες για την τήρηση των διατυπώσεων εξόδου των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, ενσωματώνονται οι αλλαγές που επήλθαν από την έκδοση των ως άνω ΕΔΥΟ και παρέχονται διευκρινήσεις επί συγκεκριμένων θεμάτων.

Οι σημαντικότερες αλλαγές που έχουν επέλθει από 01/05/2016 αφορούν:

  • στις προθεσμίες υποβολής της συνοπτικής διασάφησης εξόδου,
  • στην ακύρωση της συνοπτικής διασάφησης εξόδου

Επιπλέον, με την παρούσα δίνονται περαιτέρω διευκρινήσεις αναφορικά :

  • με τον επιμερισμό των ευθυνών των προσώπων που εμπλέκονται στη διαδικασία υποβολής της συνοπτικής διασάφησης εξόδου
  • με τη διαδικασία που θα τηρείται στις περιπτώσεις:

α) τροποποίησης/ακύρωσης της γνωστοποίησης επανεξαγωγής (β) εφεδρικής διαδικασίας στη συνοπτική διασάφηση εξόδου

1.3 ΔΙΑΣΑΦΗΣΗ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ

Με την ενωσιακή τελωνειακή νομοθεσία καθορίζεται ότι όλα τα εμπορεύματα που πρόκειται να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανεξαρτήτως του τελικού προορισμού τους και ανεξαρτήτως του τελωνειακού χαρακτήρα τους (ενωσιακού ή μη ενωσιακού), υποβάλλονται σε ανάλυση κινδύνων και σε τελωνειακό έλεγχο πριν από την αναχώρηση ή - σε ορισμένες περιπτώσεις - πριν από την έναρξη της φόρτωσης του μεταφορικού μέσου με το οποίο τα εμπορεύματα εγκαταλείπουν το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Για τον σκοπό αυτό προβλέπεται η υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή, εντός συγκεκριμένων προθεσμιών πριν από την έξοδο, ορισμένων δεδομένων για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας τα οποία απαριθμούνται στο Παράρτημα 9 - Προσάρτημα Α του Καν. 341/2016 και απαιτούνται για τη διενέργεια ανάλυσης κινδύνων.

Η υποβολή των ως άνω δεδομένων γίνεται:

  • Είτε με τη συμπερίληψή τους στην τελωνειακή διασάφηση (εξαγωγής, επανεξαγωγής, διαμετακόμισης).
  • Είτε με την υποβολή της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου (EXS).

Στις περιπτώσεις που τα εμπορεύματα εξαιρούνται από την υποχρέωση υποβολής δεδομένων ασφάλειας και προστασίας καθώς επίσης και από την υποχρέωση υποβολής τελωνειακής διασάφησης, για την έξοδό τους κατατίθεται Γνωστοποίηση Επανεξαγωγής.

Ειδικότερα, στις περιπτώσεις εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς διαμετακόμισης, η ανωτέρω υποχρέωση υποβολής των δεδομένων ασφάλειας και προστασίας πληρούται, εφόσον με τη διασάφηση διαμετακόμισης έχουν υποβληθεί στο τελωνείο αναχώρησης τα εν λόγω δεδομένα (επιλογή της καρτέλας «Ασφάλεια» στη διασάφηση διαμετακόμισης και συμπλήρωση των σχετικών πεδίων) και εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • Το τελωνείο προορισμού του καθεστώτος διαμετακόμισης είναι και τελωνείο εξόδου των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος τη ς Ένωση ς ή βρίσκεται στο έδαφος τρίτη ς χώρας, και
  • Κατά τη διάρκεια της διέλευσης από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης δεν πραγματοποιείται μεταφόρτωση των εμπορευμάτων.

Με βάση τα ανωτέρω, επισημαίνεται ότι:

Στις περιπτώσεις διακίνησης μη ενωσιακών εμπορευμάτων από εγκατάσταση προσωρινής εναπόθεσης ή από ελεύθερη ζώνη δεν υποβάλλεται διασάφηση επανεξανωνής (θέση 37: 31 00) αλλά συνοπτική διασάφηση εξόδου ή γνωστοποίηση επανεξαγωγής κατά περίπτωση. Διασάφηση επανεξαγωγής υποβάλλεται μόνο στις περιπτώσεις που τα εμπορεύματα είχαν υπαχθεί σε προηγούμενο ειδικό καθεστώς το οποίο εκκαθαρίζεται με την επανεξαγωγή. (θέση 37: 31 71, 31 51 κ.λπ.)

1.4 ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Παρακάτω συνοψίζονται οι σημαντικότερες διατάξεις που αφορούν στη διαδικασία εξόδου των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης:

  • Άρθρο 263 Καν. 952/2013 όπου προβλέπεται ότι τα εμπορεύματα που προορίζονται για έξοδο από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης καλύπτονται από διασάφηση πριν την αναχώρηση.
  • Άρθρο 244 Καν. 2446/2015, το οποίο περιλαμβάνει τις προθεσμίες για την υποβολή διασάφησης πριν την αναχώρηση.
  • Άρθρο 245 Καν. 2446/2015, το οποίο περιλαμβάνει τις γενικές περιπτώσεις απαλλαγής από την υποχρέωση υποβολής διασάφησης πριν την αναχώρηση.
  • Άρθρο 270 παρ. 3 Καν. 952/2013 το οποίο περιλαμβάνει τις περιπτώσεις μη ενωσιακών εμπορευμάτων που προορίζονται για έξοδο από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης αλλά δεν υπάγονται σε διασάφηση επανεξαγωγής.
  • Άρθρο 15 Καν. 952/2013, το οποίο περιλαμβάνει τις ευθύνες του προσώπου που υποβάλλει συνοπτική διασάφηση εξόδου ή γνωστοποίηση επανεξαγωγής.
  • Άρθρο 5 σημείο 10 Καν. 952/2013, το οποίο περιλαμβάνει τον ορισμό της συνοπτικής διασάφησης εξόδου.
  • Άρθρο 5 σημείο 14 Καν. 952/2013, το οποίο περιλαμβάνει τον ορισμό της γνωστοποίησης επανεξαγωγής.
  • Άρθρο 5 σημείο 40β Καν. 952/2013, το οποίο περιλαμβάνει τον ορισμό του μεταφορέα στο πλαίσιο της εξόδου.
  • Άρθρο 329 Καν. 2447/2015, το οποίο περιλαμβάνει τον προσδιορισμό του τελωνείου εξόδου.
  • Άρθρο 271 Καν. 952/2013, το οποίο αναφέρεται στους βασικούς κανόνες που διέπουν την υποβολή συνοπτικής διασάφησης εξόδου.
  • Άρθρο 272 Καν. 952/2013, που αναφέρεται στις προϋποθέσεις υπό τις οποίες είναι δυνατή η τροποποίηση ή ακύρωση της συνοπτικής διασάφησης εξόδου.
  • Άρθρο 274 Καν. 952/2013, το οποίο αναφέρεται στους βασικούς κανόνες που διέπουν την κατάθεση γνωστοποίησης επανεξαγωγής.
  • Άρθρο 275 Καν. 952/2013, που αναφέρεται στις προϋποθέσεις υπό τις οποίες είναι δυνατή η τροποποίηση ή ακύρωση της γνωστοποίησης επανεξαγωγής.
  • Άρθρο 341 Καν. 2447/2015, το οποίο αναφέρεται στα μέτρα που λαμβάνονται από το αρμόδιο τελωνείο μετά την παραλαβή συνοπτικής διασάφησης εξόδου.
  • Άρθρο 342 Καν. 2447/2015, που αναφέρεται στις περιπτώσεις εμπορευμάτων για τα οποία έχει υποβληθεί συνοπτική διασάφηση εξόδου αλλά δεν προορίζονται πλέον για έξοδο από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.
  • Άρθρο 343 Καν. 2447/2015, το οποίο αναφέρεται στα μέτρα που λαμβάνονται από το αρμόδιο τελωνείο μετά την κατάθεση γνωστοποίησης επανεξαγωγής.
  • Άρθρο 344 Καν. 2447/2015, που αναφέρεται στις περιπτώσεις εμπορευμάτων για τα οποία έχει κατατεθεί γνωστοποίηση επανεξαγωγής αλλά δεν προορίζονται πλέον για έξοδο από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.
  • Άρθρο 54 Καν. 341/2016, το οποίο αναφέρεται στη δυνατότητα χρήσης άλλων μέσων εκτός από τις ηλεκτρονικές τεχνικές επεξεργασίας δεδομένων για την ανταλλαγή και αποθήκευση πληροφοριών που αφορούν την έξοδο εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.
  • Παράρτημα 9 - Προσάρτημα Α Καν. 341/2016, το οποίο περιλαμβάνει τα απαιτούμενα στοιχεία για τη συνοπτική διασάφηση εξόδου κατά τη μεταβατική περίοδο μέχρι την υλοποίηση του πλήρους Αυτοματοποιημένου Συστήματος Εξαγωγών (AES).
  • Παράρτημα 9 - Προσαρτήματα Ι1 και Ι2 Καν. 341/2016, τα οποία περιλαμβάνουν υποδείγματα του Εγγράφου Ασφάλειας και Προστασίας (ΕΑΠ) και του Καταλόγου Ειδών Ασφάλειας και Προστασίας (ΚΕΑΠ) αντίστοιχα.
  • Παράρτημα Β Καν. 2447/2015, το οποίο περιλαμβάνει τις κοινές απαιτήσεις περί δεδομένων όσον αφορά τη συνοπτική διασάφηση εξόδου και τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής μετά την υλοποίηση του πλήρους Αυτοματοποιημένου Συστήματος Εξαγωγών.
  • Άρθρο 140 Καν. 2446/2015, το οποίο περιλαμβάνει εμπορεύματα που διασαφίζονται για εξαγωγή με άλλες πράξεις.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 - ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗ ΕΞΟΔΟΥ

2.1 ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Η συνοπτική διασάφηση εξόδου υποβάλλεται υποχρεωτικά όταν:

1) Εμπορεύματα βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση ή σε ελεύθερη ζώνη και πρόκειται να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, εφόσον:

  • Παραμένουν σε προσωρινή εναπόθεση ή σε ελεύθερη ζώνη για περισσότερες από δεκατέσσερις ημερολογιακές μέρες από την είσοδό τους σε αυτή, ή
  • Ανεξαρτήτως του χρόνου παραμονής των εμπορευμάτων σε προσωρινή εναπόθεση ή σε ελεύθερη ζώνη, ο μεταφορέας γνωρίζει ότι ο προορισμός ή/και ο παραλήπτης των εμπορευμάτων έχουν αλλάξει.

2) Εμπορεύματα έχουν μεταφερθεί με μη τακτική γραμμή από ενωσιακό λιμένα σε άλλον ενωσιακό λιμένα για μεταφόρτωση με προορισμό χώρα εκτός της Ένωσης. Τα εμπορεύματα αυτά θεωρείται ότι βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση στον λιμένα μεταφόρτωσης και επομένως ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στην περίπτωση 1.

3) Εμπορεύματα διακινούνται μεταξύ δύο κρατών-μελών της Ένωσης εφόσον μεσολαβεί μεταφόρτωση σε τρίτη χώρα.

4) Εμπορεύματα διακινούνται οδικώς ή σιδηροδρομικώς μεταξύ δύο κρατών-μελών της Ένωσης διαμέσου του εδάφους μιας ή περισσότερων τρίτων χωρών.

5) Κενά εμπορευματοκιβώτια ιδιοκτησίας του πλοιοκτήτη μεταφέρονται έναντι πληρωμής βάσει σύμβασης μεταφοράς. Διευκρινίζεται ότι αποτελεί αποκλειστική ευθύνη του μεταφορέα να ενημερώσει σχετικά το τελωνείο και να υποβάλει συνοπτική διασάφηση εξόδου στην περίπτωση που τα εμπορευματοκιβώτια δεν αποτελούν μέσο συσκευασίας αλλά θεωρούνται εμπόρευμα.

6) Τα ακόλουθα εμπορεύματα μεταφέρονται βάσει σύμβασης μεταφοράς: α) Παλέτες, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για παλέτες.

β) Εμπορευματοκιβώτια, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για εμπορευματοκιβώτια. γ) Μεταφορικά μέσα, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για μεταφορικά μέσα.

7) Εμπορεύματα διακινούνται οδικώς και καλύπτονται μόνο από πιστοποιητικό απόδειξης ενωσιακού χαρακτήρα (T2L), με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων που αναφέρονται στο σημείο 2.2 της παρούσας.

Επισήμανση: Εφόσον οι τελωνειακές αρχές διαπιστώσουν, πριν την αναχώρηση των εμπορευμάτων εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης, ότι για μέρος ή για το σύνολο των εμπορευμάτων δεν έχει υποβληθεί η προβλεπόμενη συνοπτική διασάφηση εξόδου, απαιτούν από τον μεταφορέα την άμεση υποβολή της. Σε διαφορετική περίπτωση δεν επιτρέπουν την έξοδο των εμπορευμάτων.

2.2 ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Δεν απαιτείται υποβολή συνοπτικής διασάφησης εξόδου:

A) Για τα μεταφορικά μέσα και τα εμπορεύματα που μεταφέρουν, τα οποία διέρχονται απλώς μέσω των χωρικών υδάτων ή του εναέριου χώρου του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης χωρίς στάση εντός του εδάφους αυτού, σύμφωνα με το άρθρο 263 του Καν. 952/2013.

B) Στις ακόλουθες ειδικές περιπτώσεις όπου η απαλλαγή δικαιολογείται δεόντως από το είδος των εμπορευμάτων ή της διακίνησης ή απαιτείται από διεθνείς συμφωνίες, σύμφωνα με το άρθρο 245 του Καν. 2446/2015:

  • Ηλεκτρική ενέργεια.
  • Εμπορεύματα που εξέρχονται μέσω δικτύου αγωγών.
  • Αντικείμενα αλληλογραφίας (επιστολές, κάρτες και έντυπο υλικό, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων σε ηλεκτρονικά μέσα).
  • Εμπορεύματα που διακινούνται σύμφωνα με τους κανόνες των πράξεων της Παγκόσμιας Ταχυδρομικής Ένωσης.
  • Οικοσκευές, όπως ορίζονται στο άρθρο 2 παράγραφος 1 στοιχείο δ) του Καν. 1186/2009, εφόσον δεν μεταφέρονται βάσει σύμβασης μεταφοράς.
  • Εμπορεύματα που περιέχονται στις προσωπικές αποσκευές ταξιδιωτών.
  • Εμπορεύματα για τα οποία επιτρέπεται προφορική τελωνειακή διασάφηση.
  • Φορητά μουσικά όργανα.
  • Για τα ακόλουθα εμπορεύματα, εφόσον δεν μεταφέρονται βάσει σύμβασης μεταφοράς: α) Παλέτες, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για παλέτες.

β) Εμπορευματοκιβώτια, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για εμπορευματοκιβώτια. γ) Μεταφορικά μέσα, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για μεταφορικά μέσα.

  • Κενά εμπορευματοκιβώτια του μεταφορέα που επανατοποθετούνται.
  • Εμπορεύματα που καλύπτονται από δελτία ΑΤΑ και CPD.
  • Εμπορεύματα που διακινούνται με βάση το έντυπο 302 το οποίο προβλέπεται από τη σύμβαση μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών του Βορειοατλαντικού συμφώνου, σχετικά με το καθεστώς των Δυνάμεών τους, που υπογράφτηκε στο Λονδίνο στις 19 Ιουνίου 1951.
  • Εμπορεύματα τα οποία μεταφέρονται με πλοία/αεροσκάφη που κινούνται μεταξύ ενωσιακών λιμένων/αερολιμένων χωρίς να προσεγγίζουν ενδιαμέσως λιμένα/αερολιμένα εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης.
    Στην περίπτωση που ζητηΚούν από το τελωνείο εξόδου πληροφορίες που σχετίζονται με τον προβλεπόμενο τόπο εκφόρτωσης, ο μεταφορέας υποχρεούται στην προσκόμιση σχετικών αποδεικτικών εγγράφων υπό τη μορφή εμπορικού, λιμενικού ή μεταφορικού δηλωτικού ή κατάστασης φόρτωσης.
  • Όταν ένα πλοίο που μεταφέρει τα εμπορεύματα μεταξύ ενωσιακών λιμένων/αερολιμένων πρόκειται να προσεγγίσει λιμένα/αερολιμένα εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης και τα εμπορεύματα πρόκειται να παραμείνουν φορτωμένα στο πλοίο κατά τη διάρκεια της προσέγγισης στον λιμένα/αερολιμένα εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης.
    Στην περίπτωση που ζητηΚούν από το τελωνείο εξόδου πληροφορίες που σχετίζονται με τον προβλεπόμενο τόπο εκφόρτωσης, ο μεταφορέας υποχρεούται στην προσκόμιση σχετικών αποδεικτικών εγγράφων υπό τη μορφή εμπορικού, λιμενικού ή μεταφορικού δηλωτικού ή κατάστασης φόρτωσης.
  • Όπλα και στρατιωτικός εξοπλισμός που εξέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης από τις αρχές που είναι επιφορτισμένες με τη στρατιωτική άμυνα κράτους μέλους, με στρατιωτική μεταφορά ή μεταφορά που διενεργείται αποκλειστικά για λογαριασμό των στρατιωτικών αρχών.
  • Για τα ακόλουθα εμπορεύματα που εξέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης απευθείας σε υπεράκτιες εγκαταστάσεις τις οποίες εκμεταλλεύεται πρόσωπο εγκατεστημένο στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης:
    Εμπορεύματα που προορίζονται να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή, επισκευή, συντήρηση ή μετατροπή των υπεράκτιων εγκαταστάσεων.
    Εμπορεύματα που προορίζονται να τοποθετηθούν στις υπεράκτιες εγκαταστάσεις ή να χρησιμοποιηθούν για τον εξοπλισμό τους.
    Προϊόντα εφοδιασμού που προορίζονται να χρησιμοποιηθούν ή να καταναλωθούν στις υπεράκτιες εγκαταστάσεις.
  • Εμπορεύματα για τα οποία δύναται να ζητηθεί ατέλεια σύμφωνα με τη σύμβαση της Βιέννης περί των διπλωματικών σχέσεων της 18ης Απριλίου 1961, τη σύμβαση της Βιέννης περί των προξενικών σχέσεων της 24ης Απριλίου 1963, άλλες προξενικές συμβάσεις ή τη σύμβαση της Νέας Υόρκης της 16ης Δεκεμβρίου 1969 περί των ειδικών αποστολών.
  • Εμπορεύματα που προορίζονται να ενσωματωθούν ως μέρη ή εξαρτήματα πλοίων ή αεροσκαφών και για τη λειτουργία κινητήρων, μηχανών και άλλων εξοπλισμών πλοίων ή αεροσκαφών, καθώς και τρόφιμα και άλλα προϊόντα που προορίζονται για κατανάλωση ή πώληση επί του σκάφους.
  • Εμπορεύματα που αποστέλλονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης στη Θέουτα και στη Μελίλια, στο Γιβραλτάρ, στην Ελιγολάνδη, στη Δημοκρατία του Αγίου Μαρίνου, στο Κράτος του Βατικανού, στους δήμους Λιβίνιο και Καμπιόνε ντ' Ιτάλια ή στα ιταλικά εθνικά ύδατα της λίμνης του Λουγκάνο που περιλαμβάνονται μεταξύ της όχθης και των πολιτικών συνόρων της περιοχής μεταξύ Πόντε Τρέσα και Πόρτο Κερέσιο.
  • Όταν, σε έναν λιμένα ή αερολιμένα, τα εμπορεύματα δεν εκφορτώνονται από το μεταφορικό μέσο που τα μετέφερε στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης και το οποίο θα τα μεταφέρει εκτός του εν λόγω εδάφους.
  • Όταν τα εμπορεύματα είχαν φορτωθεί σε προηγούμενο λιμένα ή αερολιμένα εντός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης και παραμένουν επί του μεταφορικού μέσου που θα τα μεταφέρει εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης.
  • Εμπορεύματα που βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση ή σε ελεύθερη ζώνη μεταφορτώνονται από το μεταφορικό μέσο με το οποίο μεταφέρθηκαν σε εγκατάσταση προσωρινής εναπόθεσης ή σε ελεύθερη ζώνη υπό την επιτήρηση του ίδιου τελωνείου σε πλοίο, αεροσκάφος ή σιδηρόδρομο που θα τα μεταφέρει εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης, εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:Παραμένουν σε προσωρινή εναπόθεση ή σε ελεύθερη ζώνη για λιγότερες από δεκατέσσερις ημερολογιακές μέρες από την είσοδό τους σε αυτή,Ο μεταφορέας καθιστά διαθέσιμες στις τελωνειακές αρχές πληροφορίες σχετικά με τα εμπορεύματα.Ο μεταφορέας γνωρίζει ότι ο προορισμός ή/και ο παραλήπτης των εμπορευμάτων δεν έχουν αλλάξει.
  • Όταν τα εμπορεύματα εισήλθαν στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, αλλά απορρίφθηκαν από την αρμόδια τελωνειακή αρχή και επιστράφηκαν αμέσως στη χώρα εξαγωγής.
  • Εμπορεύματα με προορισμό την Ελβετία, την Νορβηγία ή την Ανδόρρα, βάσει διεθνών συμφωνιών ασφαλείας μεταξύ της Ένωσης και αυτών των χωρών.
  • Στις περιπτώσεις εμπορευμάτων για τα οποία έχει ήδη υποβληθεί διασάφηση εξαγωγής που έχει οριστικοποιηθεί πριν φτάσουν τα εμπορεύματα στο πραγματικό σημείο εξόδου λόγω εφαρμογής των εξαιρέσεων/παρεκκλίσεων από τον γενικό κανόνα ότι το τελωνείο εξόδου είναι το τελευταίο τελωνείο πριν τα εμπορεύματα εγκαταλείψουν την ΕΕ (π.χ. ενιαία σύμβαση μεταφοράς, απλουστευμένη διαδικασία διαμετακόμισης επιπέδου ΙΙ).

2.3 ΥΠΕΥΘΥΝΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Η συνοπτική διασάφηση εξόδου υποβάλλεται στο αρμόδιο τελωνείο:

α) από τον μεταφορέα, ή

β) από τον εξαγωγέα ή τον αποστολέα ή κάθε άλλο πρόσωπο εξ ονόματος ή για λογαριασμό του οποίου ενεργεί ο μεταφορέας, ή

γ) από οποιοδήποτε πρόσωπο είναι σε θέση να προσκομίσει τα συγκεκριμένα εμπορεύματα ή να φροντίσει ώστε να προσκομιστούν στο αρμόδιο τελωνείο. Το πρόσωπο αυτό μπορεί, για παράδειγμα, να είναι ο κάτοχος της άδειας λειτουργίας της εγκατάστασης προσωρινής εναπόθεσης ή ο κάτοχος της αποθήκης εντός ελεύθερης ζώνης (ή ο αντιπρόσωπός τους), εφόσον ο μεταφορέας έχει επιτρέψει σε αυτό το πρόσωπο να υποβάλλει τη συνοπτική διασάφηση.

Το αρμόδιο τελωνείο υποβολής της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου θεωρεί ως δεδομένο στις ανωτέρω περιπτώσεις, πλην απόδειξης περί του αντιθέτου, ότι ο μεταφορέας έχει δώσει τη συγκατάθεσή του και ότι η Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου έχει υποβληθεί εν γνώσει του.

Ως μεταφορέας ορίζεται το πρόσωπο που μεταφέρει τα εμπορεύματα ή φέρει την ευθύνη για τη μεταφορά των εμπορευμάτων εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης. Διευκρινίζεται ότι:

  • Στην περίπτωση συνδυασμένης μεταφοράς, όταν το ενεργό μέσο μεταφοράς που εγκαταλείπει το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης απλώς μεταφέρει ένα άλλο μέσο μεταφοράς το οποίο, μετά την άφιξη του ενεργού μέσου μεταφοράς στον προορισμό του, θα κυκλοφορεί αυτοδύναμα ως ενεργό μέσο μεταφοράς, ως «μεταφορέας» νοείται το πρόσωπο που θα εκμεταλλεύεται το μέσο μεταφοράς το οποίο θα κυκλοφορεί αυτόνομα, αφότου το μέσο μεταφοράς που εγκαταλείπει το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης έχει φθάσει στον προορισμό του.
  • Σε περίπτωση θαλάσσιας ή αεροπορικής μεταφοράς στο πλαίσιο συμφωνίας καταμερισμού ή ναύλωσης πλοίου/αεροσκάφους, ως «μεταφορέας» νοείται το πρόσωπο που συνάπτει σύμβαση και εκδίδει θαλάσσια ή αεροπορική φορτωτική για τη μεταφορά αυτή καθαυτήν των εμπορευμάτων εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης·.

Επισημαίνεται ότι:

  • Ο μεταφορέας θεωρείται νομικά υπεύθυνος (άρθρο 271 παρ. 2 Καν. 952/2013):
    • Για τη μη υποβολή της συνοπτικής διασάφησης εξόδου.
    • Για την εμπρόθεσμη υποβολή της συνοπτικής διασάφησης εξόδου, ανεξαρτήτως του προσώπου που την υποβάλλει.
  • Το πρόσωπο που υποβάλλει τη συνοπτική διασάφηση εξόδου ευθύνεται για το περιεχόμενο, την ακρίβεια και την πληρότητα των πληροφοριών που παρέχονται με τη συνοπτική διασάφηση εξόδου (άρθρο 15 παρ. 2 Καν 952/2013).

2.4 ΑΡΜΟΔΙΟ ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Αρμόδιο τελωνείο για την υποβολή της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου είναι το τελωνείο εξόδου, όπως αυτό περιγράφεται στο Παράρτημα ΙΙ της παρούσας με διευκρινίσεις αναφορικά με τον προσδιορισμό του για τους σκοπούς υποβολής της συνοπτικής διασάφησης εξόδου καθώς και για τις εξαιρέσεις/παρεκκλίσεις.

Το τελωνείο εξόδου:

  • Λαμβάνει ενημέρωση για την επικείμενη έξοδο των εμπορευμάτων με την υποβολή της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου.
  • Με βάση τα αποτελέσματα της ανάλυσης κινδύνου ή άλλα πραγματικά περιστατικά ή ενημερώσεις, προβαίνει, εφόσον απαιτηθεί, στη διενέργεια ελέγχου του φορτίου και αναλόγως, επιτρέπει ή όχι την έξοδο των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης

2.5 ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Οι προθεσμίες υποβολής της EXS διαφέρουν ανάλογα με τον τρόπο μεταφοράς, τη χρονική διάρκεια της μεταφοράς και την κατάσταση (είδος συσκευασίας) των εμπορευμάτων που πρόκειται να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Οι εν λόγω προθεσμίες περιγράφονται αναλυτικά στο Παράρτημα ΙΙΙ.

Επισημαίνεται ότι οι ως άνω προθεσμίες δεν ισχύουν σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας.

2.6 ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Αναλυτικές οδηγίες για τη συμπλήρωση και υποβολή της συνοπτικής διασάφησης εξόδου περιλαμβάνονται στο Παράρτημα IV της παρούσας.

2.7 ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΚΥΡΩΣΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

2.7.1 Τροποποίηση Συνοπτικής Διασάφησης εξόδου

Το πρόσωπο που υποβάλλει τη συνοπτική διασάφηση εξόδου, κατόπιν αιτήσεώς του, μπορεί να τροποποιεί ένα ή περισσότερα στοιχεία της διασάφησης μετά την υποβολή της.

Επισημαίνεται ότι η τροποποίηση της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου δεν είναι δυνατή εφόσον οι τελωνειακές αρχές:

α) έχουν ήδη πληροφορήσει το πρόσωπο που υπέβαλε τη Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου ότι σκοπεύουν να εξετάσουν τα εμπορεύματα ή,

β) έχουν ήδη διαπιστώσει ότι ένα ή περισσότερα στοιχεία της συνοπτικής διασάφησης εξόδου είναι ανακριβή ή ελλιπή ή,

γ) έχουν ήδη δώσει άδεια για έξοδο των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.

Στην περίπτωση τροποποίησης της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου, η ανάλυση κινδύνου διενεργείται εκ νέου, προκειμένου να περιληφθούν τα στοιχεία που έχουν τροποποιηθεί.

Όταν το αίτημα τροποποίησης της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου υποβάλλεται λίγο πριν την αναχώρηση του μεταφορικού μέσου προς έξοδο, είναι σαφές ότι ενδέχεται να υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις κατά την έξοδο των εμπορευμάτων (ειδικότερα στο πλαίσιο της εκ νέου διενέργειας ανάλυσης κινδύνου και λήψης απόφασης για έλεγχο από το τελωνείο εξόδου). Για τον λόγο αυτό το πρόσωπο που είναι υπεύθυνο για την υποβολή της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου, εφόσον διαπιστώσει ότι στην αρχική Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου υπάρχουν στοιχεία που πρέπει να αλλάξουν, πρέπει να προβεί άμεσα στην τροποποίηση αυτής.

2.7.2 Ακύρωση της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου

Όταν τα εμπορεύματα για τα οποία έχει υποβληθεί συνοπτική διασάφηση εξόδου δεν εξέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, οι τελωνειακές αρχές ακυρώνουν τη διασάφηση στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Κατ' αίτηση του διασαφιστή, η οποία πρέπει να περιλαμβάνει το MRN της συνοπτικής διασάφησης εξόδου. Στην περίπτωση αυτή, το πρόσωπο που απομακρύνει τα εμπορεύματα από το τελωνείο για να τα μεταφέρει πίσω στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης πρέπει να γνωστοποιήσει στο τελωνείο τα ακόλουθα στοιχεία:

  • τον μοναδικό αριθμό αναφοράς αποστολής ή τον αριθμό αναφοράς του μεταφορικού εγγράφου που καλύπτει τη μεταφορά των εμπορευμάτων εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης.
  • Τον αριθμό των δεμάτων ή, όταν τα εμπορεύματα είναι τοποθετημένα σε εμπορευματοκιβώτια, τον αριθμό αναγνώρισης των εμπορευματοκιβωτίων.
  • Το MRN της συνοπτικής διασάφησης εξόδου, εφόσον είναι διαθέσιμο.

β) Εντός 150 ημερών από την υποβολή της συνοπτικής διασάφησης εξόδου.

Κατά τη μεταβατική περίοδο και μέχρι την πλήρη παραγωγική λειτουργία του Αυτοματοποιημένου Συστήματος Εξαγωγών, στην περίπτωση που τα εμπορεύματα δεν έχουν εγκαταλείψει το τελωνειακό έδαφος της Ε.Ε. μετά την πάροδο 150 ημερών από την ημερομηνία υποβολής μιας Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου, η Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου παραμένει σε κατάσταση (status) «Άμεση Απελευθέρωση» και Κεωρείται ως μη υποβληΚείσα.

Στο Παράρτημα !V περιλαμβάνονται αναλυτικές οδηγίες για τη διαδικασία τροποποίησης ή ακύρωσης της συνοπτικής διασάφησης εξόδου.

2.8 ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΓΙΑ ΣΚΟΠΟΥΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Η ανάλυση κινδύνου πρωτίστως για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας διενεργείται σύμφωνα με την ανωτέρω (6) σχετική.

2.9 ΕΞΟΔΟΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟ ΕΔΑΦΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ

Μετά την ολοκλήρωση των ως άνω διατυπώσεων και με την αναχώρηση του μέσου μεταφοράς με το οποίο τα εμπορεύματα εγκαταλείπουν το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, το πρόσωπο που έχει υποβάλει τη Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου υποχρεούται στην προσκόμιση εγγράφων μεταφοράς με τα οποία αποδεικνύεται η φυσική έξοδός τους από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Το αρμόδιο τελωνείο εξόδου συσχετίζει τις πληροφορίες των ως άνω εγγράφων με τα δεδομένα της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου και εν συνεχεία προβαίνει στις απαιτούμενες ενέργειες για την οριστικοποίησή της.

2.10 ΕΦΕΔΡΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Η συνοπτική διασάφηση εξόδου κατατίθεται σε έντυπη μορφή σε περίπτωση μη διαθεσιμότητας του ηλεκτρονικού συστήματος:

α) των τελωνειακών αρχών ή

β) των οικονομικών φορέων.

Η συνοπτική διασάφηση εξόδου σε έντυπη μορφή συντάσσεται με τη χρήση του εγγράφου ασφάλειας και προστασίας, το οποίο αντιστοιχεί στο υπόδειγμα του Παραρτήματος V της παρούσας. Όταν η αποστολή για την οποία συντάσσεται η συνοπτική διασάφηση εξόδου αποτελείται από περισσότερα από ένα είδη εμπορευμάτων, το έγγραφο ασφάλειας και προστασίας συμπληρώνεται από κατάλογο ειδών, ο οποίος αντιστοιχεί στο υπόδειγμα του Παραρτήματος V της παρούσας. Στην περίπτωση αυτή, ο κατάλογος ειδών συνιστά βασικό μέρος του εγγράφου ασφάλειας και προστασίας.

Η συνοπτική διασάφηση εξόδου σε έντυπη μορφή κατά τα ανωτέρω, υπογράφεται από το πρόσωπο που την καταθέτει και καταχωρείται από το αρμόδιο τελωνείο στο Ενιαίο Βιβλίο Καταχώρησης.

• Ανάλυση κινδύνου νια σκοπούς ασφάλειας και προστασίας

  • Σε περίπτωση μη διαθεσιμότητας του Συστήματος Ελέγχου Εξαγωγών, η ανάλυση κινδύνου πρωτίστως για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας, διενεργείται από τον αναλυτή κινδύνου (risk analyst) με βάση το έγγραφο ασφάλειας και προστασίας που έχει ήδη κατατεθεί. Ο αναλυτής κινδύνου, σύμφωνα με την ανωτέρω (6) σχετική, αποφασίζει αφενός για τη διενέργεια ή μη του ελέγχου και αφετέρου για το είδος του ελέγχου. Εφόσον έχει αποφασιστεί η διενέργεια ελέγχου (φυσικός ή έλεγχος δικαιολογητικών εγγράφων) κάνει σχετική πράξη στο παραστατικό, το οποίο παραμένει στο τελωνείο, αναγράφοντας τον πενταψήφιο αλφαριθμητικό κωδικό του αποτελέσματος της ανάλυσης κινδύνου. Σε περίπτωση που δεν έχει αποφασιστεί η διενέργεια ελέγχου, καταγράφεται ως αποτέλεσμα της ανάλυσης κινδύνου το «0». Στη συνέχεια, με βάση το αποτέλεσμα της ανάλυσης κινδύνου ο αρμόδιος Προϊστάμενος προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες. Σε περίπτωση που έχει επιλεγεί το παραστατικό για έλεγχο φυσικό ή δικαιολογητικών εγγράφων, το αποτέλεσμα του ελέγχου καταγράφεται με σχετική πράξη στο έγγραφο ασφάλειας και προστασίας.
  • Σε περίπτωση μη διαθεσιμότητας του Υποσυστήματος Λήψης Αποφάσεων & Ανάλυσης Κινδύνων (DSS), στο Υποσύστημα Ειδικών πληροφοριών και Υποθέσεων (οθόνη του επόπτη) εμφανίζεται στο πεδίο «Ανάλυση Επικινδυνότητας Κοινοτική: Αποτέλεσμα» το γράμμα «Ζ» που σημαίνει ότι δεν έχει διενεργηθεί ανάλυση κινδύνου λόγω τεχνικού προβλήματος. Η επιλογή των διασαφήσεων για φυσικό έλεγχο ή έλεγχο δικαιολογητικών εγγράφων ή κατά δήλωση γίνεται σύμφωνα με το σημείο 11 της ανωτέρω (7) σχετικής, από τον Προϊστάμενο του Τελωνείου ή οποιοδήποτε εξουσιοδοτημένο από αυτόν πρόσωπο σε συνεργασία με τον αναλυτή κινδύνου (risk analyst) και ακολουθεί η δρομολόγηση των διασαφήσεων από τον αρμόδιο Προϊστάμενο.

2.11 ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Στις περιπτώσεις που δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες σχετικά με τη συνοπτική διασάφηση εξόδου (π.χ. μη υποβολή ή εκπρόθεσμη υποβολή της συνοπτικής διασάφησης εξόδου κ.λπ.) επιβάλλεται το πρόστιμο της παραγράφου 2 του άρθρου 147 του Ν.2960/2001, μέχρι τη θέσπιση ειδικότερης διάταξης.

Στην περίπτωση διαπίστωσης ανακρίβειας των πληροφοριών που παρέχονται μέσω της συνοπτικής διασάφησης εξόδου (αρ. 15 Καν. 952/2013), θα επιβάλλεται η ποινή του άρθρου 42 του Ν.2960/2001 (μέχρι τη θέσπιση ειδικότερης διάταξης), επιφυλασσομένων των περί λαθρεμπορίας διατάξεων ή της εφαρμογής άλλων ισχυουσών κατασταλτικών διατάξεων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 - ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

3.1. ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

Όταν μη ενωσιακά εμπορεύματα που βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση ή σε καθεστώς ελεύθερης ζώνης πρόκειται να επανεξαχθούν και δεν απαιτείται γι' αυτά η υποβολή τελωνειακής διασάφησης ή συνοπτικής διασάφησης εξόδου, τότε κατατίθεται γνωστοποίηση επανεξαγωγής στο αρμόδιο τελωνείο.

Κατά τη μεταβατική περίοδο και μέχρι την έναρξη λειτουργίας του πλήρους Αυτοματοποιημένου Συστήματος Εξαγωγών, η γνωστοποίηση επανεξαγωγής συντάσσεται με τη χρήση του εντύπου που αντιστοιχεί στο υπόδειγμα του Παραρτήματος V! της παρούσας.

Συμπληρώνονται υποχρεωτικά όλες οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στο έντυπο. Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής υπογράφεται από το πρόσωπο που την καταθέτει και υποβάλλεται στο αρμόδιο τελωνείο, σε τρία αντίγραφα. Ειδικότερα, συμπληρώνεται υποχρεωτικά ο αριθμός ΜRN του προηγούμενου τελωνειακού παραστατικού/ών (συνοπτικής διασάφησης εισόδου/διασάφησης διαμετακόμισης/τελωνειακής διασάφησης) ώστε να μπορεί να γίνει συσχετισμός με αυτό/ά. Μαζί με τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής, προσκομίζονται και όλα τα διαθέσιμα εμπορικά, λιμενικά έγγραφα (έγγραφο μεταφοράς κατά την άφιξη και αναχώρηση, δηλωτικό εξαγωγής κ.λπ.).

Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής καταχωρείται στο Ενιαίο Βιβλίο Καταχώρησης. Ο αύξων αριθμός και η ημερομηνία καταχώρησης της γνωστοποίησης επανεξαγωγής συμπληρώνονται από τον τελωνειακό υπάλληλο στο πεδίο «Αριθμός καταχώρησης επανεξαγωγής».

Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής δεν περιέχει τα δεδομένα ασφάλειας και προστασίας.

Το τελωνείο επεξεργάζεται τα στοιχεία, επιβεβαιώνει ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις για την κατάθεση γνωστοποίησης επανεξαγωγής και όχι υποβολής συνοπτικής διασάφησης εξόδου (π.χ. μεταφόρτωση εντός των 14 ημερών) και, αν κριθεί σκόπιμο, διενεργείται έλεγχος των εμπορευμάτων.

Μετά την διεκπεραίωση των σχετικών διαδικασιών, το τελωνείο ειδοποιεί το πρόσωπο που κατέθεσε τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής ότι επιτρέπεται η φόρτωση προς επανεξαγωγή των εμπορευμάτων, θέτει σχετική ενυπόγραφη μνεία στη θέση «Αδεια εξόδου/φόρτωσης», επί των τριών αντιγράφων της γνωστοποίησης επανεξαγωγής, και επιστρέφει τα δύο αντίγραφα στον ενδιαφερόμενο.

Παραδείγματα περιπτώσεων κατάθεσης γνωστοποίησης επανεξαγωγής αναφέρονται στο Παράρτημα IX της παρούσας.

Για την πιστοποίηση της εξόδου των εμπορευμάτων εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ε.Ε., το πρόσωπο που είναι υπεύθυνο για τη μεταφορά τους προσκομίζει τα αιτούμενα από το τελωνείο έγγραφα μεταφοράς (έγγραφο μεταφοράς κατά την άφιξη και αναχώρηση) με ακριβή αναφορά των αντίστοιχων αριθμών δηλωτικού/διασάφησης προσωρινής εναπόθεσης, στίχου/ων και δεμάτων, βεβαιωμένα ως προς τη φόρτωση των εμπορευμάτων. Επισημαίνεται ότι από τα ως άνω σχετικά έγγραφα πρέπει να προκύπτει σαφώς ότι ο τελικός προορισμός των εμπορευμάτων είναι τρίτη χώρα. Εν συνεχεία, το ως άνω πρόσωπο πιστοποιεί τη φόρτωση στη θέση «Πιστοποίηση φόρτωσης», επί των δύο αντιγράφων της γνωστοποίησης επανεξαγωγής, τα οποία και καταθέτει στο τελωνείο.

Το Τελωνείο θέτει σχετική ενυπόγραφη μνεία στη θέση «Επιβεβαίωση εξόδου», αναφέροντας το έγγραφο βάσει του οποίου γίνεται η επιβεβαίωση, στα δύο αντίγραφα της γνωστοποίησης επανεξαγωγής που του έχουν κατατεθεί, και επιστρέφει το ένα αντίγραφο στον ενδιαφερόμενο.

Η εξόφληση/πίστωση του αντίστοιχου στίχου του δηλωτικού/διασάφησης εναπόθεσης πραγματοποιείται μέσω της λειτουργίας «Ειδική Πίστωση» με βάση τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής και τα παραπάνω αναφερόμενα έγγραφα μεταφοράς.

3.2. ΑΡΜΟΔΙΟ ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

Αρμόδιο τελωνείο για την κατάθεση της γνωστοποίησης επανεξαγωγής είναι το τελωνείο εξόδου, όπως αυτό περιγράφεται αναλυτικά στο Παράρτημα Μ της παρούσας.

3.3 ΥΠΕΥΘΥΝΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής κατατίθεται από τον μεταφορέα ή από κάθε πρόσωπο που είναι σε θέση να προσκομίσει τα εμπορεύματα ή να φροντίσει για την προσκόμισή τους στο τελωνείο εξόδου, όπως περιγράφεται αναλυτικά στο σημείο 2.3 της παρούσας.

3.4 ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

3.4.1 Τροποποίηση της γνωστοποίησης επανεξαγωγής

Επιτρέπεται η τροποποίηση ενός ή περισσότερων στοιχείων της γνωστοποίησης επανεξαγωγής με την κατάθεση έντυπης αίτησης από το πρόσωπο που την έχει καταθέσει. Το αρμόδιο τελωνείο αποδέχεται/δεν αποδέχεται κατά περίπτωση την εν λόγω αίτηση, θέτοντας σχετική μνεία στην έντυπη αίτηση τροποποίησης.

Δεν επιτρέπεται τροποποίηση σε καμία από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) όταν οι τελωνειακές αρχές έχουν πληροφορήσει το πρόσωπο που κατέθεσε τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής ότι σκοπεύουν να εξετάσουν τα εμπορεύματα, λόγω ύπαρξης βάσιμων υπονοιών ή ενδείξεων, β) όταν οι τελωνειακές αρχές έχουν διαπιστώσει ότι ένα ή περισσότερα στοιχεία της γνωστοποίησης επανεξαγωγής είναι ανακριβή ή ελλιπή,

γ) όταν οι τελωνειακές αρχές έχουν ήδη απελευθερώσει τα εμπορεύματα προκειμένου να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.

3.4.2 Ακύρωση της γνωστοποίησης επανεξαγωγής

Όταν τα εμπορεύματα για τα οποία έχει κατατεθεί γνωστοποίηση επανεξαγωγής δεν εξέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, οι τελωνειακές αρχές ακυρώνουν τη γνωστοποίηση σε οποιαδήποτε από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Κατ' αίτηση του προσώπου που καταθέτει τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής.

Στην περίπτωση αυτή τηρείται η ακόλουθη διαδικασία:

Κατατίθεται έντυπη αίτηση ακύρωσης στο αρμόδιο τελωνείο μαζί με τα δύο αντίγραφα της γνωστοποίησης επανεξαγωγής. Στην εν λόγω αίτηση αναγράφονται οι λόγοι για τους οποίους τα εμπορεύματα δεν πρόκειται να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. β) Εντός 150 ημερών μετά την κατάθεση της γνωστοποίησης.

Στην περίπτωση αυτή, επιστρέφονται στο τελωνείο τα δύο αντίγραφα της γνωστοποίησης επανεξαγωγής. Το τελωνείο θέτει σχετική μνεία ότι έχει ακυρωθεί η γνωστοποίηση επανεξαγωγής λόγω παρέλευσης του ως άνω χρονικού διαστήματος.

3.5. ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής δεν υπόκειται στις χρονικές προθεσμίες που αφορούν στην υποβολή συνοπτικής διασάφησης εξόδου. Σε κάθε περίπτωση, η γνωστοποίηση επανεξαγωγής θα πρέπει να κατατίθεται πριν την αναχώρηση του μεταφορικού μέσου με το οποίο τα εμπορεύματα πρόκειται να εγκαταλείψουν το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.

3.6 ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Στις περιπτώσεις που δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες σχετικά με τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής (π.χ. μη κατάθεση γνωστοποίησης επανεξαγωγής) επιβάλλεται το πρόστιμο της παραγράφου 2 του άρθρου 147 του Ν.2960/2001, μέχρι τη θέσπιση ειδικότερης διάταξης.

Στην περίπτωση διαπίστωσης ανακρίβειας των πληροφοριών που παρέχονται μέσω της γνωστοποίησης επανεξαγωγής (αρ. 15 Καν. 952/2013), θα επιβάλλεται η ποινή του άρθρου 42 του Ν.2960/2001 (μέχρι τη θέσπιση ειδικότερης διάταξης), επιφυλασσομένων των περί λαθρεμπορίας διατάξεων ή της εφαρμογής άλλων ισχυουσών κατασταλτικών διατάξεων.

Τέλος, παρακαλούνται οι Προϊστάμενοι των Τελωνειακών Αρχών για τη συμβολή τους στην εφαρμογή των ανωτέρω καθώς και για την αποτύπωση-αποστολή ενδεχόμενων δυσχερειών ή προβλημάτων για την επίλυσή τους από τις αρμόδιες Διευθύνσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας.

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΑΔΕ ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VI

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VII

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VIII

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IX

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ X

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!