Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Α. 1166/2025 Διαδικασία υπαγωγής στο ειδικό καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή

Αριθμ. Α. 1166

ΦΕΚ B' 6522/08.12.2025

Όροι, προϋποθέσεις και διαδικασία υπαγωγής στο ειδικό καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή.

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α. Των άρθρων 29-30, των παρ. 1-2 του άρθρου 166, της περ. α) της παρ. 14 του άρθρου 195 και της παρ. 8 του άρθρου 203 του ν. 5222/2025 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας και άλλες διατάξεις - Συνταξιοδοτικές διατάξεις» (Α’ 134),

β. των άρθρων 5, 22-32, 55, 79, 85-86, 89-100, 201-202, 205, 210-225, 255-258 του Κανονισμού (ΕΕ) αρ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Οκτωβρίου 2013 για τη θέσπιση του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (L 269),

γ. των άρθρων 1, 11-18, 72-74, 76, 82, 84, 161-183, 240-241, και των Παραρτημάτων 71-02 έως 71-06 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 της Επιτροπής της 28ης Ιουλίου 2015 για τη συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΕ) αρ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όσον αφορά λεπτομερείς κανόνες σχετικούς με ορισμένες από τις διατάξεις του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (L 343),

δ. των άρθρων 1, 8-15, 148-158, 259-269, 271, και 324-325 του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2015/2447 της Επιτροπής της 24ης Νοεμβρίου 2015 για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής ορισμένων διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) αρ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (L 343),

ε. των άρθρων 14-17 και 21-22 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2016/341 της Επιτροπής της 17ης Δεκεμβρίου 2015 για τη συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΕ) αρ. 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά μεταβατικούς κανόνες για ορισμένες διατάξεις του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα για τις περιπτώσεις που τα σχετικά ηλεκτρονικά συστήματα δεν έχουν τεθεί ακόμη σε λειτουργία και την τροποποίηση του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2446/2015 της Επιτροπής (L 69),

στ. του Κεφαλαίου Α’ «Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» του Μέρους Πρώτου του ν. 4389/2016 «Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α’ 94) και ειδικότερα της περ. δ) της παρ. 2 του άρθρου 2, του άρθρου 7, της παρ. 1 του άρθρου 14 και του άρθρου 41 αυτού,

ζ. του Μέρους Τέταρτου του ν. 1676/1986 «Καθορισμός των συντελεστών του φόρου προστιθέμενης αξίας και ρύθμιση άλλων θεμάτων» (Α’ 204),

η. της υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ. Α 1125859 ΕΞ2020/23.10.2020 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)» (Β’ 4738).

2. Την υπό στοιχεία Δ.150/15/28.01.1981 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών «Περί τηρήσεως ειδικού βιβλίου από τους παραλήπτες εμπορευμάτων με το καθεστώς της τελειοποιήσεως προς επανεξαγωγή, καθώς και υλικών συσκευασίας που εισάγονται προσωρινά προς πλήρωσή τους με εγχώρια και παράγωγα προϊόντα και επανεξαγωγή».

3. Την υπό στοιχεία Δ.101/15/ΠΟΛ.5/24.01.1984 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών «Ορίζονται οι Τελωνειακές Περιφέρειες ως αρμόδιες αρχές για τη χορήγηση των εγκρίσεων που απαιτούνται για την εισαγωγή εμπορευμάτων με το καθεστώς της τελειοποίησης προς επανεξαγωγή» (Β’ 62).

4. Την υπό στοιχεία Δ.1104/86/0018/03.06.1991 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών «Υποβολή εκ μέρους των παραληπτών της ενεργητικής τελειοποίησης, δήλωσης εκκαθαριστικού λογαριασμού προς πίστωση των διασαφήσεων μεταποίησης» (Β’ 476).

5. Την υπό στοιχεία Δ.1761/113/23.12.1992 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών «Εισαγωγή εμπορευμάτων για εκτέλεση συμβολαίου κατ’ αποκοπήν εργασίας (FACON) με το καθεστώς τελειοποίησης για επανεξαγωγή».

6. Την υπό στοιχεία Δ.1697/118/18Γ/17.12.1993 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών «Η Διεύθυνση Τελωνείου Ηγουμενίτσας ορίζεται αρμόδια αρχή για την χορήγηση των εγκρίσεων, που απαιτούνται για την εισαγωγή εμπορευμάτων με το καθεστώς ενεργητικής τελειοποίησης».

7. Την υπό στοιχεία Δ.1354/94/10-12-1994 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Διαδικασίες, όροι και προϋποθέσεις υπαγωγής εμπορευμάτων στο καθεστώς ενεργητικής τελειοποίησης. Καθορισμός αρμοδίων Τελωνειακών Αρχών για εφαρμογή, έλεγχο, εκκαθάριση και τερματισμό του καθεστώτος αυτού» (Β’ 975).

8. Την υπό στοιχεία Δ.7/2/02.01.1995 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Ορισμός του Τελωνείου Αλεξανδρούπολης ως αρμόδιας Αρχής για την χορήγηση των εγκρίσεων, που απαιτούνται για την υπαγωγή εμπορευμάτων στα καθεστώτα Ενεργητικής και Παθητικής Τελειοποίησης» (Β’ 3).

9. Την υπό στοιχεία Δ.766/20/Γ.0018/28.05.2001 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών «Ορισμός του Τελωνείου Αερολιμένα “Ελευθέριος Βενιζέλος” ως αρμόδιας Αρχής για την υπαγωγή εμπορευμάτων στα καθεστώτα Ενεργητικής και Παθητικής Τελειοποίησης» (Β’ 742).

10. Την υπ’ αρ. 1 της 20-1-2016 Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 18), σε συνδυασμό με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016 και τις αποφάσεις υπ’ αρ. 39/3/30-11-2017 (Υ.Ο.Δ.Δ 689) του Συμβουλίου Διοίκησης της ΑΑΔΕ και υπό στοιχεία 5294 ΕΞ 2020/17-1-2020 (Υ.Ο.Δ.Δ. 27) του Υπουργού Οικονομικών, καθώς και την υπό στοιχεία 7608 ΕΞ 2025/17-1-2025 του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 11).

11. Την ανάγκη αναμόρφωσης του ειδικού καθεστώτος τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, με στόχο την εναρμόνιση του εθνικού κανονιστικού πλαισίου με την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία, τη διευκόλυνση του εμπορίου και την ενίσχυση των μεταποιητικών επιχειρήσεων.

12. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Προϋπολογισμού της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).

13. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας τροποποιούνται οι διοικητικές διαδικασίες με επίσημο τίτλο «Άδεια υπαγωγής εμπορευμάτων σε ειδικό καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή» και «Υπαγωγή εμπορευμάτων σε καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή χωρίς τη λήψη άδειας» και Μοναδικούς Αριθμούς Καταχώρισης (Μ.Α.Κ.) στο ΕΜΔΔ «Μίτος» 622941 και 596648, αντίστοιχα,

αποφασίζουμε:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 1

Σκοπός και πεδίο εφαρμογής

Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται, κατά το μέρος που δεν ρυθμίζονται από τις διατάξεις της ισχύουσας ενωσιακής νομοθεσίας, οι όροι, προϋποθέσεις και επιμέρους διαδικασίες που αφορούν:

α) Στη διαδικασία έκδοσης άδειας υπαγωγής στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή,

β) στη λειτουργία του καθεστώτος,

γ) στην εκκαθάριση και τον έλεγχο του καθεστώτος.

Άρθρο 2

Ορισμοί

Για τους σκοπούς της παρούσας, ισχύουν οι ορισμοί της ενωσιακής νομοθεσίας, καθώς και οι κάτωθι ορισμοί:

1. Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας: ο Κανονισμός (ΕΕ) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα.

2. Κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμός: ο κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμός (ΕΕ) 2446/2015 της Επιτροπής για τη συμπλήρωση του Καν. (ΕΕ) 952/13, όσον αφορά λεπτομερείς κανόνες σχετικούς με ορισμένες από τις διατάξεις του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα.

3. Εκτελεστικός Κανονισμός: ο Εκτελεστικός Κανονισμός (ΕΕ) 2447/2015 της Επιτροπής για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής ορισμένων διατάξεων του Καν. (ΕΕ) 952/2013.

4. Ισοδύναμα εμπορεύματα: ενωσιακά εμπορεύματα, τα οποία τελειοποιούνται αντί των μη ενωσιακών εμπορευμάτων που υπάγονται στο καθεστώς και έχουν τον ίδιο οκταψήφιο Κωδικό Συνδυασμένης Ονοματολογίας, τα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά και την ίδια εμπορική ποιότητα με τα εμπορεύματα που υποκαθιστούν.

5. Απώλειες: μέρος των εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς και καταστρέφεται ή χάνεται κατά τη διενέργεια των εργασιών τελειοποίησης, ιδίως λόγω εξάτμισης, αποξήρανσης, εξάχνωσης, διαρροής ή διαφυγής αερίου.

6. Τελωνείο εκκαθάρισης: το τελωνείο που καθορίζεται, ως αρμόδιο να αποδέχεται διασαφήσεις εκκαθάρισης του καθεστώτος τελειοποίησης προς επανεξαγωγή.

Άρθρο 3

Αρμόδιες Τελωνειακές Αρχές

1. Ως αρμόδια αρχή για την εξέταση αιτημάτων και την έκδοση, τροποποίηση, αναστολή, ανάκληση και ακύρωση της άδειας υπαγωγής στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, ορίζεται η τελωνειακή αρχή του τόπου, όπου:

α) Τηρούνται ή είναι διαθέσιμες οι λογιστικές καταχωρίσεις για τελωνειακούς σκοπούς ή μέρος αυτών που είναι απαραίτητες για την επιτήρηση του καθεστώτος και

β) πραγματοποιούνται οι εργασίες τελειοποίησης, ήτοι οι αρμόδιες Τελωνειακές Περιφέρειες καθώς και τα αρμόδια Τελωνεία που έχουν διευρυμένες αρμοδιότητες, σύμφωνα με τα άρθρα 55 και 58 της υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ. 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε «Οργανισμός Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)», αντίστοιχα.

2. Στις περιπτώσεις υπαγωγής στο καθεστώς με την υποβολή διασάφησης που επέχει θέση αίτησης για χορήγηση άδειας, σύμφωνα με το άρθρο 163 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού, ως αρμόδιες αρχές για την υπαγωγή εμπορευμάτων στο καθεστώς, ορίζονται τα τελωνεία που διαθέτουν τη σχετική αρμοδιότητα, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ. 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε «Οργανισμός Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)».

3. Ως τελωνείο ελέγχου του καθεστώτος ορίζεται το τελωνείο στη χωρική αρμοδιότητα του οποίου α) τηρούνται ή είναι διαθέσιμες οι λογιστικές καταχωρίσεις για τελωνειακούς σκοπούς ή μέρος αυτών που είναι απαραίτητες για την επιτήρηση του καθεστώτος και β) πρόκειται να διενεργηθούν οι εργασίες τελειοποίησης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΑΔΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗ

Άρθρο 4

Προϋποθέσεις για τη χορήγηση άδειας στο καθεστώς

1. Με την επιφύλαξη του άρθρου 163 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού, για την υπαγωγή εμπορευμάτων στο καθεστώς, απαιτείται η έκδοση άδειας από την αρμόδια τελωνειακή αρχή της παρ. 1 του άρθρου 3 της παρούσας, σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις που τίθενται στο άρθρο 211 και την παρ. 2 του άρθρου 256 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.

Για τη χορήγηση της εν λόγω άδειας, ο ενδιαφερόμενος οικονομικός φορέας υποβάλλει ψηφιακά, στο Υποσύστημα Αδειών-Εγκρίσεων του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Τελωνείων ICISnet, την προβλεπόμενη από την ενωσιακή νομοθεσία αίτηση στην ως άνω αρμόδια για την έκδοση άδειας τελωνειακή αρχή, η οποία κάνει, σε πρώτο στάδιο, αποδεκτή ή μη αποδεκτή την αίτηση, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 22 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, το άρθρο 11 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού και το άρθρο 12 του Εκτελεστικού Κανονισμού. Αίτηση που αφορά τη χορήγηση άδειας με ισχύ σε περισσότερα του ενός κράτη-μέλη υποβάλλεται, ψηφιακά, από τον αιτούντα, αποκλειστικά μέσω του διευρωπαϊκού συστήματος Τελωνειακών Αποφάσεων (CDS - Customs Decisions System).

2. Με την αίτηση συνυποβάλλονται, ψηφιακά, τα ακόλουθα υποστηρικτικά έγγραφα, με εξαίρεση αυτά τα οποία, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία περί αυτεπάγγελτης αναζήτησης πιστοποιητικών, η αρμόδια τελωνειακή αρχή υποχρεούται να αναζητήσει από τις κατά περίπτωση αρμόδιες υπηρεσίες, καθώς επίσης εκείνα που δύναται να αναζητήσει μέσω πρόσβασης στο TAXISnet, και ειδικότερα:

α) Προσωποποιημένη πληροφόρηση από το TAXISnet που περιλαμβάνει τα στοιχεία του αιτούντα και πληροφορίες για τη δραστηριότητα και τις εγκαταστάσεις, όπου πραγματοποιούνται οι εργασίες τελειοποίησης.

β) Πιστοποιητικό ισχύουσας νόμιμης εκπροσώπησης από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.), για τα νομικά πρόσωπα, ανεξαρτήτως της νομικής μορφής τους και γενικό πιστοποιητικό από το Γ.Ε.ΜΗ., για όλους τους δικαιούχους, ανεξαρτήτως της νομικής μορφής τους.

γ) Φορολογική ενημερότητα.

δ) Φωτοαντίγραφο της αστυνομικής ταυτότητας ή άλλου νόμιμου αποδεικτικού στοιχείου της ταυτότητας του αιτούντος ή του νόμιμου εκπροσώπου του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, εφόσον είναι διαφορετικό από το πρόσωπο που υποβάλλει την αίτηση, για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση των ποινικών τους μητρώων.

ε) Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986, με την οποία ο αιτών αναλαμβάνει την ευθύνη τήρησης των όρων και προϋποθέσεων που διέπουν το καθεστώς, καθώς και την υποχρέωση ενημέρωσης των τελωνειακών αρχών για κάθε αλλαγή των στοιχείων και επισυναπτόμενων δικαιολογητικών που υποβλήθηκαν με την αίτηση για τη χορήγηση της άδειας υπαγωγής στο καθεστώς.

στ) Σε περίπτωση διενέργειας των εργασιών τελειοποίησης σε εγκαταστάσεις τρίτου, σύμβαση μεταξύ του αιτούντα και του προσώπου που θα διενεργήσει τις εν λόγω εργασίες.

ζ) Κατά περίπτωση, έγγραφα που αποδεικνύουν τον οικονομικό όρο που επικαλείται ο αιτών, όπως συμβόλαιο ανάθεσης έργου (facon), προσφορές αγοράς των αναγκαίων πρώτων υλών από τρίτη χώρα, από άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε. και/ή από την εγχώρια αγορά, σχετική αλληλογραφία με ενωσιακούς παραγωγούς για την έλλειψη παραγωγής συγκρίσιμων πρώτων υλών.

η) Τεχνική έκθεση του αιτούντα, υπογεγραμμένη από τον υπεύθυνο παραγωγής ή χημικό ή χημικό μηχανικό ή άλλο πρόσωπο υπεύθυνο για τη διενέργεια των εργασιών τελειοποίησης ή, ελλείψει αυτών, από τον νόμιμο εκπρόσωπο του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, στην οποία αποτυπώνονται:

ηα) Πληροφορίες σχετικά με τα εμπορεύματα, για τα οποία ζητείται η υπαγωγή στο καθεστώς και ειδικότερα η περιγραφή, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και η δασμολογική κλάση τους ή, για τις περιπτώσεις που προβλέπονται στο Παράρτημα Α του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού, ο Κωδικός Συνδυασμένης Ονοματολογίας των εν λόγω εμπορευμάτων.

ηβ) Πληροφορίες σχετικά με τα μεταποιημένα προϊόντα, κύρια και δευτερεύοντα, καθώς και τυχόν απορρίμματα και απόβλητα και ειδικότερα η περιγραφή, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και η δασμολογική κλάση τους ή, για τις περιπτώσεις που προβλέπονται στο Παράρτημα Α του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού, ο Κωδικός Συνδυασμένης Ονοματολογίας των εν λόγω προϊόντων.

ηγ) Καθορισμός του συντελεστή απόδοσης ή του μέσου συντελεστή απόδοσης, ανά μεταποιημένο προϊόν, του ποσοστού τυχόν απωλειών κατά τη διενέργεια των εργασιών τελειοποίησης, καθώς και περιγραφή της μεθόδου υπολογισμού του εν λόγω συντελεστή και των εν λόγω απωλειών.

ηδ) Περιγραφή της παραγωγικής διαδικασίας, ανά μεταποιημένο προϊόν, με σαφή διάκριση των σταδίων αυτής, των αποτελεσμάτων τους σε όρους μεταποιημένων προϊόντων, απορριμμάτων και αποβλήτων και τυχόν απωλειών, καθώς και αποτύπωση χρήσης ενωσιακών βοηθητικών υλών, όπου απαιτείται.

ηε) Εφόσον υπάρχουν έγγραφα, όσον αφορά στον καθορισθέντα συντελεστή απόδοσης, όπως κατά περίπτωση, τεχνικές προδιαγραφές των μεταποιημένων προϊόντων, συνταγές και πρακτικά επιβεβαίωσης συνταγών θεωρημένα από το Γενικό Χημείο του Κράτους, Δελτία Χημικής Ανάλυσης, δελτία παραγωγής, συμβόλαια στα οποία ορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές των προϊόντων και οποιοδήποτε άλλο σχετικό στοιχείο.

Σε περίπτωση διενέργειας των εργασιών τελειοποίησης σε εγκαταστάσεις τρίτου, η εν λόγω έκθεση δύναται, αντί του αιτούντα, να υποβληθεί από το τρίτο αυτό πρόσωπο που θα διενεργήσει τις εν λόγω εργασίες.

Με εξαίρεση την περ. γ), τα ανωτέρω υποστηρικτικά έγγραφα υποβάλλονται άπαξ κατά την αρχική αίτηση υπαγωγής στο καθεστώς και επικαιροποιούνται, με ευθύνη του δικαιούχου προσώπου, κατά την υποβολή αίτησης για έκδοση επόμενης άδειας, μόνο εφόσον έχει επέλθει μεταβολή των εν λόγω υποστηρικτικών εγγράφων.

3. Η αρμόδια για την έκδοση της άδειας τελωνειακή αρχή ενημερώνει τη Διεύθυνση Δασμολογικών Θεμάτων, Ειδικών Καθεστώτων και Απαλλαγών της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων και Ε.Φ.Κ. για την αίτηση, αποκλειστικά, όταν:

α) Απαιτείται η εξέταση οικονομικών όρων, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 211 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, το άρθρο 166 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού και την παρ. 1 του άρθρου 259 του Εκτελεστικού Κανονισμού,

β) η αίτηση αφορά στη χορήγηση άδειας με ισχύ σε περισσότερα του ενός κράτη-μέλη και πριν από τη λήψη της απόφασης απαιτείται διαβούλευση μεταξύ των τελωνειακών διοικήσεων των εμπλεκόμενων κρατών-μελών, για τις περιπτώσεις που προβλέπεται και σύμφωνα με τις διαδικασίες που ορίζονται στα άρθρα 14 και 260-261 του Εκτελεστικού Κανονισμού.

4. Η αρμόδια για την έκδοση της άδειας τελωνειακή αρχή, εφόσον διαπιστώσει ότι πληρούνται οι όροι και προϋποθέσεις υπαγωγής στο καθεστώς, εκδίδει την προβλεπόμενη από την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία άδεια, εντός της προθεσμίας που ορίζεται στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 171 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού. Σε περίπτωση μη πλήρωσης των όρων και προϋποθέσεων, η αίτηση απορρίπτεται, αφού παρασχεθεί στον αιτούντα η δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος ακρόασης, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 22 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, το άρθρο 8 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού και το άρθρο 8 του Εκτελεστικού Κανονισμού.

5. Η άδεια ισχύει:

α) Από την ημερομηνία έκδοσής της ή

β) από ημερομηνία μεταγενέστερη της ημερομηνίας έκδοσης, εφόσον τούτο έχει ζητηθεί από τον αιτούντα, σύμφωνα με την περ.

α) του άρθρου 14 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού ή

γ) αναδρομικά, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 211 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα και το άρθρο 172 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού.

Η διάρκεια ισχύος της άδειας εξαρτάται από το είδος των εμπορευμάτων που υπάγονται στο καθεστώς, με ανώτατο όριο τα τρία (3) έτη για εμπορεύματα του Παραρτήματος 71-02 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού και τα πέντε (5) έτη για τα υπόλοιπα εμπορεύματα, σύμφωνα με το άρθρο 173 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού.

6. Κατά την έκδοση της άδειας τίθεται αρχική προθεσμία εκκαθάρισης, η διάρκεια της οποίας εξαρτάται από το είδος των εργασιών τελειοποίησης και τον επιδιωκόμενο σκοπό, όπως προκύπτουν από την αίτηση και την τεχνική έκθεση της περ. η) της παρ. 2 του παρόντος άρθρου.

Ειδικά για την περίπτωση έκδοσης άδειας για υπαγωγή στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή EX/IM, ήτοι για την προκαταβολική εξαγωγή μεταποιημένων προϊόντων με το σύστημα του συμψηφισμού στο ισοδύναμο, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 257 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, η μέγιστη προθεσμία εκκαθάρισης ορίζεται σε έξι (6) μήνες από την ημερομηνία αποδοχής της διασάφησης εξαγωγής των μεταποιημένων προϊόντων που προέκυψαν από την τελειοποίηση ισοδύναμων εμπορευμάτων.

Άρθρο 5

Συντελεστής απόδοσης

1. Ο συντελεστής απόδοσης ή ο μέσος συντελεστής απόδοσης αναφέρεται στην αίτηση και στην τεχνική έκθεση της περ. η) της παρ. 2 του άρθρου 4 και εγκρίνεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή της παρ. 1 του άρθρου 3, με την έκδοση της άδειας υπαγωγής στο καθεστώς.

2. Εφόσον δεν πρόκειται για συντελεστή απόδοσης, ο οποίος καθορίζεται ρητά βάσει της ισχύουσας ενωσιακής νομοθεσίας που διέπει συγκεκριμένους τομείς, η τελωνειακή αρχή έκδοσης της άδειας εξετάζει τα υποστηρικτικά έγγραφα της τεχνικής έκθεσης της περ. η) της παρ. 2 του άρθρου 4 για την έγκριση του καθορισθέντος από τον αιτούντα συντελεστή απόδοσης και ειδικότερα, κατά περίπτωση:

α) Τις τεχνικές προδιαγραφές του μεταποιημένου προϊόντος,

β) τη συνταγή του μεταποιημένου προϊόντος και, εφόσον υπάρχει, το πρακτικό επιβεβαίωσης συνταγής θεωρημένο από το Γενικό Χημείο του Κράτους,

γ) Δελτία Χημικής Ανάλυσης του Γενικού Χημείου του Κράτους, από τα οποία προκύπτει η συμμετοχή των εμπορευμάτων που υπάγονται στο καθεστώς στο μεταποιημένο προϊόν,

δ) δελτία παραγωγής του μεταποιημένου προϊόντος,

ε) συμβόλαια μεταξύ του αιτούντα και του αντισυμβαλλόμενού του, από τα οποία προκύπτουν οι τεχνικές προδιαγραφές των μεταποιημένων προϊόντων,

στ) οποιοδήποτε άλλο στοιχείο υποβάλλεται από τον αιτούντα, το οποίο μπορεί να τεκμηριώσει τον καθορισθέντα συντελεστή απόδοσης ή, όταν απαιτείται, τη μέθοδο υπολογισμού αυτού.

4. Εφόσον ο συντελεστής απόδοσης ή ο μέσος συντελεστής απόδοσης δεν δύναται να καθοριστεί με ακρίβεια από τον αιτούντα κατά τον χρόνο αξιολόγησης της αίτησης, στην άδεια υπαγωγής στο καθεστώς αναγράφεται εκτιμώμενος συντελεστής απόδοσης, βάσει της τεχνικής έκθεσης της περ. η) του άρθρου 4 και τίθεται όρος σχετικά με την υποχρέωση καθορισμού του πραγματικού συντελεστή απόδοσης το αργότερο έως την εκκαθάριση του καθεστώτος, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 13. Κατά τη γνωστοποίηση του οριστικού συντελεστή απόδοσης από τον κάτοχο της άδειας στην αρμόδια για την έκδοση της άδειας τελωνειακή αρχή, υποβάλλονται πραγματικά στοιχεία της τελειοποίησης, όπως προκύπτουν από δελτία παραγωγής, δελτία χημικής ανάλυσης ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο μπορεί να τεκμηριώσει τον εν λόγω συντελεστή, προκειμένου να τροποποιηθεί κατάλληλα η άδεια υπαγωγής στο καθεστώς.

5. Σε περίπτωση μεταβολής του συντελεστή απόδοσης που καθορίζεται στην άδεια υπαγωγής στο καθεστώς, ο κάτοχος της άδειας οφείλει να ενημερώσει άμεσα και οπωσδήποτε πριν από την εκκαθάριση του καθεστώτος την αρμόδια για την έκδοση της άδειας τελωνειακή αρχή, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 23 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, υποβάλλοντας τα απαραίτητα υποστηρικτικά έγγραφα που τεκμηριώνουν τον νέο συντελεστή απόδοσης, προκειμένου να τροποποιηθεί κατάλληλα η εν λόγω άδεια.

Άρθρο 6

Παροχή εγγύησης

1. Για την εφαρμογή του καθεστώτος τελειοποίησης προς επανεξαγωγή IM/EX και την υπαγωγή εμπορευμάτων σε αυτό απαιτείται η παροχή εγγύησης, συνολικής ή μεμονωμένης.

Συνολική εγγύηση κατατίθεται, κατόπιν αιτήματος του ενδιαφερομένου, με έγκριση από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές, μέσω χορήγησης άδειας χρήσης συνολικής εγγύησης, κατά τον χρόνο έκδοσης της άδειας υπαγωγής στο καθεστώς. Η άδεια χρήσης συνολικής εγγύησης μπορεί να χορηγηθεί και σε χρονική στιγμή μεταγενέστερη του χρόνου έκδοσης της άδειας υπαγωγής σε καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή.

Μεμονωμένη εγγύηση κατατίθεται με την υποβολή έκαστης διασάφησης, για την υπαγωγή εμπορευμάτων στο καθεστώς.

Ως τελωνείο εγγύησης θεωρείται:

α) Σε περίπτωση σύστασης συνολικής εγγύησης, η αρμόδια για την έκδοση της άδειας υπαγωγής στο καθεστώς τελωνειακή αρχή,

β) σε περίπτωση σύστασης μεμονωμένης εγγύησης, το τελωνείο υπαγωγής, στο οποίο υποβάλλεται και γίνεται αποδεκτή η διασάφηση υπαγωγής εμπορευμάτων στο καθεστώς.

2. Η εγγύηση έχει τη μορφή ανάληψης υποχρέωσης από τριτεγγυητή, μέσω εγγυητικής επιστολής πιστωτικού ιδρύματος ή ασφαλιστικής επιχείρησης. Εάν η άδεια υπαγωγής στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή έχει γεωγραφική ισχύ αποκλειστικά στο τελωνειακό έδαφος της χώρας, επιτρέπεται, επιπλέον, η παροχή χρηματικής εγγύησης.

3. Πριν από την παροχή της συνολικής εγγύησης καθορίζεται, σύμφωνα με τις διατάξεις της ενωσιακής νομοθεσίας, ποσό αναφοράς το οποίο απαιτείται να καλύπτει το σύνολο των εισαγωγικών δασμών, τυχόν μέτρων εμπορικής πολιτικής, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων που ενδέχεται να γεννηθούν για τα εμπορεύματα που υπάγονται στο καθεστώς.

4. Για άδεια υπαγωγής στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, η οποία έχει γεωγραφική ισχύ αποκλειστικά στο τελωνειακό έδαφος της χώρας και καλύπτεται από συνολική εγγύηση, το ποσό της προσκομισθείσας συνολικής εγγύησης διαμορφώνεται ως εξής:

α) Για τους κατόχους άδειας Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (ΑΕΟ), σε ποσοστό 100% των εισαγωγικών δασμών και τυχόν μέτρων εμπορικής πολιτικής που αναλογούν στο ποσό αναφοράς,

β) για τους μη κατόχους άδειας Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (ΑΕΟ) που διενεργούν εργασίες επισκευής ή συνήθεις εργασίες του Παραρτήματος 71-03 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού, σε ποσοστό 100% των εισαγωγικών δασμών και τυχόν μέτρων εμπορικής πολιτικής, 15% του ειδικού φόρου κατανάλωσης ή φόρου κατανάλωσης και 5% του φόρου προστιθέμενης αξίας και των λοιπών επιβαρύνσεων που αναλογούν στο ποσό αναφοράς,

γ) για τους μη κατόχους άδειας Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (ΑΕΟ) που διενεργούν εργασίες μεταποίησης ή κατεργασίας εμπορευμάτων, σε ποσοστό 100% των εισαγωγικών δασμών και τυχόν μέτρων εμπορικής πολιτικής και 30% των εθνικών επιβαρύνσεων που αναλογούν στο ποσό αναφοράς.

5. Για άδεια υπαγωγής στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, η οποία έχει γεωγραφική ισχύ αποκλειστικά στο τελωνειακό έδαφος της χώρας και καλύπτεται από μεμονωμένες εγγυήσεις, το ποσό της προσκομισθείσας μεμονωμένης εγγύησης ανά διασάφηση υπαγωγής στο καθεστώς διαμορφώνεται ως εξής:

α) Για τους κατόχους άδειας Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (ΑΕΟ), σε ποσοστό 100% των εισαγωγικών δασμών και τυχόν μέτρων εμπορικής πολιτικής της διασάφησης υπαγωγής στο καθεστώς,

β) για τους μη κατόχους άδειας Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (ΑΕΟ) που διενεργούν εργασίες επισκευής ή συνήθεις εργασίες του Παραρτήματος 71-03 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού, σε ποσοστό 100% των εισαγωγικών δασμών και τυχόν μέτρων εμπορικής πολιτικής, 15% του ειδικού φόρου κατανάλωσης ή φόρου κατανάλωσης και 5% του φόρου προστιθέμενης αξίας και των λοιπών επιβαρύνσεων της διασάφησης υπαγωγής στο καθεστώς,

γ) για τους μη κατόχους άδειας Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (ΑΕΟ) που διενεργούν εργασίες μεταποίησης ή κατεργασίας εμπορευμάτων, σε ποσοστό 100% των εισαγωγικών δασμών και τυχόν μέτρων εμπορικής πολιτικής και 30% των εθνικών επιβαρύνσεων της διασάφησης υπαγωγής στο καθεστώς.

6. Για άδεια υπαγωγής στο καθεστώς, η οποία έχει γεωγραφική ισχύ σε περισσότερα του ενός κράτη-μέλη:

α) Το ποσό της παρεχόμενης συνολικής εγγύησης καλύπτει το 100% των εισαγωγικών δασμών, τυχόν μέτρων εμπορικής πολιτικής, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων που αντιστοιχούν στο ποσό αναφοράς, το οποίο ορίζεται στην άδεια χρήσης συνολικής εγγύησης,

β) το ποσό της παρεχόμενης μεμονωμένης εγγύησης καλύπτει το 100% των εισαγωγικών δασμών, τυχόν μέτρων εμπορικής πολιτικής, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων που αναλογούν σε κάθε παραστατικό υπαγωγής εμπορευμάτων στο καθεστώς.

Άρθρο 7

Μεταβολές της άδειας

Η άδεια υπαγωγής σε καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή μπορεί να:

α) Τροποποιείται, είτε κατόπιν αίτησης του δικαιούχου, είτε οίκοθεν από την αρμόδια για την έκδοση αυτής τελωνειακή αρχή, σύμφωνα με τα άρθρα 28 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα και το άρθρο 164 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού,

β) επανεξετάζεται, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 23 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα και το άρθρο 15 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού,

γ) αναστέλλεται, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 23 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα και τα άρθρα 16-18 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού,

δ) ακυρώνεται, σύμφωνα με το άρθρο 27 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα,

ε) ανακαλείται, σύμφωνα με το άρθρο 28 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα και το άρθρο 15 του Εκτελεστικού Κανονισμού.

Άρθρο 8

Αίτηση για χορήγηση άδειας βάσει τελωνειακής διασάφησης

1. Είναι δυνατή η υπαγωγή στο καθεστώς με υποβολή διασάφησης που επέχει θέση αίτησης για χορήγηση άδειας, σύμφωνα με το άρθρο 163 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού, για τις περιπτώσεις:

α) Επισκευής εμπορευμάτων,

β) διενέργειας συνήθων εργασιών του Παραρτήματος 71-03 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού, με εξαίρεση εκείνες που έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταβολή του οκταψήφιου κωδικού συνδυασμένης ονοματολογίας, περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτείται η χορήγηση άδειας από την αρμόδια τελωνειακή αρχή της παρ. 1 του άρθρου 3 της παρούσας.

2. Για την υπαγωγή στο καθεστώς με υποβολή διασάφησης που επέχει θέση αίτησης για χορήγηση άδειας, η εν λόγω διασάφηση πρέπει απαραιτήτως να περιλαμβάνει τις πρόσθετες απαιτήσεις δεδομένων που καθορίζονται στο Παράρτημα Α του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού για την εφαρμογή του άρθρου 163 του ίδιου Κανονισμού.

Κατά την υποβολή της εν λόγω διασάφησης δεν απαιτείται η συνυποβολή των δικαιολογητικών της παρ. 2 του άρθρου 4.

3. Η αρχική προθεσμία εκκαθάρισης του καθεστώτος για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ορίζεται σε έξι (6) μήνες, με δυνατότητα παράτασης κατόπιν δεόντως τεκμηριωμένης αίτησης του διασαφιστή.

4. Η υποβολή της διασάφησης επέχει θέση αίτησης για τη χορήγηση άδειας, ενώ η άδεια παράδοσης των εμπορευμάτων επέχει θέση άδειας υπαγωγής αυτών στο καθεστώς.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ

Άρθρο 9

Υπαγωγή - Παραμονή των εμπορευμάτων στο καθεστώς

1. Για την υπαγωγή των εμπορευμάτων στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, υποβάλλεται, τελωνειακή διασάφηση, κατάλληλα συμπληρωμένη για το εν λόγω καθεστώς, σύμφωνα με τις απαιτήσεις δεδομένων που καθορίζονται από την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία.

2. Τα υπαγόμενα στο καθεστώς εμπορεύματα υπόκεινται στις εγκεκριμένες εργασίες τελειοποίησης εντός της προθεσμίας που ορίζεται για την εκκαθάριση του καθεστώτος, με την απαρέγκλιτη τήρηση των όρων που τίθενται στην άδεια υπαγωγής στο καθεστώς.

3. Η περίοδος εκκαθάρισης του καθεστώτος δύναται να παραταθεί, κατόπιν δεόντως αιτιολογημένης αίτησης του δικαιούχου του καθεστώτος που υποβάλλεται στο τελωνείο ελέγχου.

Ειδικά για την περίπτωση διασάφησης υπαγωγής στο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή EX/IM, ήτοι για την προκαταβολική εξαγωγή μεταποιημένων προϊόντων με το σύστημα του συμψηφισμού στο ισοδύναμο, η αρχική περίοδος εκκαθάρισης των έξι (6) μηνών μπορεί να παραταθεί μόνο για έξι (6) επιπλέον μήνες, χωρίς δυνατότητα χορήγησης δεύτερης παράτασης, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 257 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.

4. Η παράταση χορηγείται:

α) Για εμπρόθεσμη αίτηση, από το τελωνείο ελέγχου,

β) για εκπρόθεσμη αίτηση στην περίπτωση που έχει εκδοθεί άδεια, από την αρμόδια για την έκδοσή της τελωνειακή αρχή, στην οποία διαβιβάζεται το αίτημα από το τελωνείο ελέγχου, με σχετική εισήγησή του,

γ) για εκπρόθεσμη αίτηση στην περίπτωση διασάφησης που επέχει θέση αίτησης για χορήγηση άδειας, σύμφωνα με το άρθρο 8, από την Τελωνειακή Περιφέρεια στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται το τελωνείο ελέγχου, στην οποία διαβιβάζεται το αίτημα από το τελευταίο, με σχετική εισήγησή του.

5. Σε περίπτωση καταστροφής των εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς κατά τη διενέργεια των εργασιών τελειοποίησης, ο δικαιούχος του καθεστώτος ενημερώνει άμεσα και εγγράφως το τελωνείο ελέγχου, σχετικά με το συμβάν και την ποσότητα των εμπορευμάτων που δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή μεταποιημένων προϊόντων λόγω της καταστροφής τους.

Άρθρο 10

Λογιστικές καταχωρίσεις

1. Ο δικαιούχος του καθεστώτος τηρεί λογιστικές καταχωρίσεις για τελωνειακούς σκοπούς, οι οποίες περιλαμβάνουν τις πληροφορίες του άρθρου 178 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού και επιτρέπουν την ευχερή παρακολούθηση του καθεστώτος. Στην περίπτωση τελειοποίησης σε εγκαταστάσεις τρίτου, το εν λόγω τρίτο πρόσωπο οφείλει να τηρεί λογιστικές καταχωρίσεις για σκοπούς επιτήρησης του καθεστώτος.

2. Οι λογιστικές καταχωρίσεις της παρ. 1 του παρόντος άρθρου τηρούνται ή καθίστανται διαθέσιμες στον τόπο τελειοποίησης των εμπορευμάτων και απεικονίζουν, ανά πάσα στιγμή, την πραγματική κατάσταση των εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς, των κύριων και δευτερευόντων μεταποιημένων προϊόντων, καθώς και των απορριμμάτων και αποβλήτων που έχουν προκύψει από τις εργασίες τελειοποίησης.

3. Οι λογιστικές καταχωρίσεις για το καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή IM/EX ενημερώνονται:

α) Κατά την υπαγωγή των εμπορευμάτων στο καθεστώς, το αργότερο έως τη μεταφορά τους στις εγκαταστάσεις του δικαιούχου του καθεστώτος,

β) κατά την ολοκλήρωση των εργασιών τελειοποίησης, από τις οποίες προκύπτουν τα κύρια και δευτερεύοντα μεταποιημένα προϊόντα, καθώς και τα απορρίμματα και απόβλητα,

γ) κατά την εκκαθάριση του καθεστώτος, το αργότερο έως τη χρονική στιγμή που τα μεταποιημένα εμπορεύματα εγκαταλείπουν τον τόπο που πραγματοποιήθηκαν οι εργασίες τελειοποίησης.

4. Οι λογιστικές καταχωρίσεις για το καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή EX/IM ενημερώνονται:

α) Κατά την εξαγωγή των μεταποιημένων προϊόντων που έχουν προκύψει από ισοδύναμα εμπορεύματα, το αργότερο έως τη χρονική στιγμή που αυτά εγκαταλείπουν τον τόπο που πραγματοποιήθηκαν οι εργασίες τελειοποίησης,

β) κατά την υπαγωγή στο καθεστώς των μη ενωσιακών εμπορευμάτων που υποκαταστάθηκαν από τα ισοδύναμα εμπορεύματα, το αργότερο έως την μεταφορά τους στις εγκαταστάσεις του δικαιούχου του καθεστώτος.

5. Στην περίπτωση της παρ. 5 του άρθρου 9, η σχετική εγγραφή στις λογιστικές καταχωρίσεις πραγματοποιείται το αργότερο έως την ενημέρωση του τελωνείου ελέγχου, σχετικά με την καταστροφή των εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς.

6. Ο δικαιούχος του καθεστώτος οφείλει, εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από το τέλος κάθε ημερολογιακού μήνα, να τηρεί στο ψηφιακό αρχείο του, σε μορφή pdf, μηνιαία αναφορά των λογιστικών καταχωρίσεων, την οποία θέτει στη διάθεση του τελωνείου ελέγχου, όποτε αυτό ζητηθεί. Η εν λόγω υποχρέωση δεν τηρείται από δικαιούχους του καθεστώτος, οι οποίοι διαθέτουν άδεια Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (ΑΕΟ).

Άρθρο 11

Διακίνηση εμπορευμάτων

1. Τα εμπορεύματα, αμέσως μετά την υπαγωγή τους στο καθεστώς, μεταφέρονται στις εγκαταστάσεις του δικαιούχου του καθεστώτος ή στις εγκαταστάσεις τρίτου, όπου πρόκειται να διενεργηθούν οι εργασίες τελειοποίησης, με ευθύνη του δικαιούχου του καθεστώτος και χωρίς την παροχή πρόσθετης εγγύησης για τη μεταφορά.

2. Η διακίνηση των μη ενωσιακών εμπορευμάτων που υπάγονται στο καθεστώς, καθώς και των μεταποιημένων προϊόντων έως την εκκαθάριση του καθεστώτος, πραγματοποιείται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 179 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού και τις παρ. 1, 4 και 5 του άρθρου 267 του Εκτελεστικού Κανονισμού.

Άρθρο 12

Μεταβίβαση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων

1. Είναι δυνατή, κατόπιν αίτησης του δικαιούχου του καθεστώτος τελειοποίησης προς επανεξαγωγή, η ολική ή μερική μεταβίβαση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που απορρέουν από το καθεστώς σε άλλο πρόσωπο που πληροί τις προϋποθέσεις που καθορίζονται για το εν λόγω καθεστώς, ως εξής:

α) Στην περίπτωση που έχει χορηγηθεί άδεια υπαγωγής στο καθεστώς, σύμφωνα με το άρθρο 4, με έγκριση της αρμόδιας για την έκδοση της άδειας τελωνειακής αρχής,

β) στην περίπτωση υποβολής διασάφησης που επέχει θέση αίτησης για χορήγηση άδειας σύμφωνα με το άρθρο 8, με έγκριση του τελωνείου ελέγχου. Στην έγκριση που χορηγεί η αρμόδια τελωνειακή αρχή προσδιορίζονται οι όροι υπό τους οποίους επιτρέπεται να πραγματοποιηθεί η εν λόγω μεταβίβαση.

2. Στην περίπτωση που έχει εκδοθεί άδεια υπαγωγής στο καθεστώς, σύμφωνα με το άρθρο 4 και υποβάλλεται αίτηση του κατόχου της άδειας για μεταβίβαση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων σε άλλο πρόσωπο, δεν απαιτείται η έκδοση νέας άδειας στο όνομα του τελευταίου, καθώς οι όροι υπό τους οποίους επιτρέπεται η εν λόγω μεταβίβαση αναγράφονται στην ήδη υφιστάμενη άδεια.

3. Στην περίπτωση της πλήρους μεταβίβασης δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, η εγγύηση που έχει παρασχεθεί από τον αρχικό δικαιούχο του καθεστώτος αντικαθίσταται από ισόποση εγγύηση του προσώπου προς το οποίο πραγματοποιείται η εν λόγω μεταβίβαση, ενώ στην περίπτωση της μερικής μεταβίβασης δικαιωμάτων και υποχρεώσεων διατηρείται η αρχική εγγύηση.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’

ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ - ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ

Άρθρο 13

Εκκαθάριση του καθεστώτος

1. Το καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή εκκαθαρίζεται με έναν από τους τρόπους που προβλέπονται στο άρθρο 215 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα και στο άρθρο 324 του Εκτελεστικού Κανονισμού.

Για την εκκαθάριση του καθεστώτος με υπαγωγή σε επόμενο τελωνειακό καθεστώς ή με επανεξαγωγή των εμπορευμάτων υπό καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή ή των μεταποιημένων προϊόντων, υποβάλλεται στο τελωνείο εκκαθάρισης τελωνειακή διασάφηση, κατάλληλα συμπληρωμένη, σύμφωνα με τις απαιτήσεις δεδομένων που καθορίζονται από την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία.

2. Οι τρόποι εκκαθάρισης της παρ. 1 ισχύουν και για τυχόν δευτερεύοντα παράγωγα προϊόντα, καθώς και για τυχόν απορρίμματα και απόβλητα που προέκυψαν κατά τη διενέργεια των εργασιών τελειοποίησης.

3. Τυχόν κατάλοιπα που απομένουν από την καταστροφή των εμπορευμάτων υπό καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή ή των μεταποιημένων προϊόντων εξακολουθούν να παραμένουν στο εν λόγω καθεστώς, έως την εκκαθάρισή τους με την υπαγωγή σε επόμενο τελωνειακό καθεστώς ή την επανεξαγωγή τους.

4. Σε περίπτωση θέσης σε ελεύθερη κυκλοφορία εμπορευμάτων που είχαν υπαχθεί στο καθεστώς με σκοπό την επισκευή, τα οποία τελικά κρίνονται ως μη επισκευάσιμα, εφαρμόζεται η παρ. 1 του άρθρου 85 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα για τον υπολογισμό της τελωνειακής οφειλής.

5. Δεν απαιτούνται τελωνειακές διατυπώσεις εκκαθάρισης όσον αφορά στις εγκεκριμένες, βάσει της άδειας υπαγωγής στο καθεστώς, απώλειες που προκύπτουν κατά τη διενέργεια των εργασιών τελειοποίησης.

Άρθρο 14

Εκκαθαριστικός Λογαριασμός

1. Με την επιφύλαξη της παρ. 6 του άρθρου 175 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού, ο εκκαθαριστικός λογαριασμός υποβάλλεται, ψηφιακά, από τον δικαιούχο του καθεστώτος στο τελωνείο ελέγχου, εντός των προθεσμιών που ορίζονται στις παρ. 1-2 του άρθρου 175 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού.

2. Τα στοιχεία του εκκαθαριστικού λογαριασμού επαληθεύονται και γίνονται αποδεκτά από το τελωνείο ελέγχου, χωρίς καθυστέρηση και το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από την υποβολή του, προκειμένου ακολούθως να αποδεσμευτεί η παρεχόμενη εγγύηση.

3. Στην περίπτωση που ο εκκαθαριστικός λογαριασμός δεν υποβληθεί παρά τις οχλήσεις του τελωνείου ελέγχου ή υποβάλλεται, εκπρόθεσμα σε συστηματική βάση και χωρίς τη χορήγηση παράτασης της προθεσμίας υποβολής του από το τελωνείο ελέγχου ή υποβάλλεται με, κατ’ επανάληψη, λανθασμένα στοιχεία, το τελωνείο ελέγχου εισηγείται άμεσα στην αρμόδια για την έκδοση της άδειας τελωνειακή αρχή την ανάκληση ή αναστολή της εν λόγω άδειας, λόγω μη τήρησης των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής στο καθεστώς.

4. Δεν απαιτείται η υποβολή εκκαθαριστικού λογαριασμού στις περιπτώσεις υπαγωγής στο καθεστώς με υποβολή διασάφησης που επέχει θέση αίτησης για χορήγηση άδειας, σύμφωνα με το άρθρο 8, με εξαίρεση τις περιπτώσεις που η εκκαθάριση του καθεστώτος πραγματοποιείται τμηματικά.

Άρθρο 15

Παρακολούθηση και έλεγχος του καθεστώτος

1. Το τελωνείο ελέγχου παρακολουθεί τις προθεσμίες:

α) Εκκαθάρισης έκαστης τελωνειακής διασάφησης υπαγωγής εμπορευμάτων στο καθεστώς,

β) υποβολής του εκκαθαριστικού λογαριασμού.

2. Το τελωνείο ελέγχου διενεργεί υποχρεωτικά, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση, έλεγχο των λογιστικών καταχωρίσεων για τελωνειακούς σκοπούς του δικαιούχου του καθεστώτος, τουλάχιστον μία (1) φορά κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο από τον προηγούμενο έλεγχο.

3. Ο έλεγχος της παρ. 2 μπορεί να συνδυάζεται με φυσικό έλεγχο στις εγκαταστάσεις, όπου πραγματοποιούνται οι εργασίες τελειοποίησης, προκειμένου να διαπιστωθεί:

α) Η ύπαρξη των εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς, των κύριων και δευτερευόντων μεταποιημένων προϊόντων, καθώς και τυχόν απορριμμάτων και αποβλήτων, για τα οποία δεν έχει εκκαθαριστεί ακόμη το καθεστώς,

β) η διενέργεια των εγκεκριμένων εργασιών τελειοποίησης.

4. Ο έλεγχος διενεργείται από τους τελωνειακούς υπαλλήλους που ορίζονται με απόφαση του Προϊσταμένου του τελωνείου ελέγχου.

5. Μετά το πέρας του ελέγχου, συντάσσεται έκθεση με τα αποτελέσματα αυτού, η οποία υπογράφεται από τους υπαλλήλους που διενήργησαν τον έλεγχο, τον Προϊστάμενο του τελωνείο ελέγχου και τον δικαιούχο του καθεστώτος.

6. Το τελωνείο ελέγχου διενεργεί, κατά την κρίση του, εκ των υστέρων ελέγχους επί διασαφήσεων υπαγωγής στο καθεστώς ή/και εκκαθάρισης αυτού, καθώς και οποιονδήποτε άλλο έλεγχο κρίνει αναγκαίο για τη διαπίστωση της ορθής εφαρμογής των διατάξεων που διέπουν το καθεστώς.

7. Οι κατά τόπους αρμόδιες Ελεγκτικές Υπηρεσίες Τελωνείων (ΕΛ.Υ.Τ.) διενεργούν εκ των υστέρων ελέγχους, σχετικά με την ορθότητα του καθορισθέντος στην άδεια συντελεστή απόδοσης, εφόσον είναι οριστικός και όχι εκτιμώμενος, μέσω εξέτασης των πραγματικών στοιχείων τελειοποίησης και των λογιστικών καταχωρίσεων του δικαιούχου του καθεστώτος. Εφόσον κρίνεται αναγκαίο, μεταβαίνουν στις εγκαταστάσεις, όπου λαμβάνουν χώρα οι εργασίες τελειοποίησης, με σκοπό τη διενέργεια πειράματος ή δοκιμής ή την παρακολούθηση του συνόλου ή μέρους της παραγωγικής διαδικασίας.

8. Οι έλεγχοι της παρ. 7 αφορούν σε δικαιούχους του καθεστώτος που διενεργούν εργασίες μεταποίησης ή κατεργασίας εμπορευμάτων και προγραμματίζονται κατόπιν διαβούλευσης με τις αρμόδιες για την έκδοση της άδειας τελωνειακές αρχές, προκειμένου οι τελευταίες να διατυπώσουν τις προτάσεις τους ως προς τους αναγκαίους ελέγχους συντελεστή απόδοσης.

9. Εφόσον κρίνεται σκόπιμο λόγω της φύσης του ελέγχου, μπορεί να ζητηθεί η συνδρομή εφοριακού ή χημικού υπαλλήλου της ΑΑΔΕ, καθώς και άλλης Υπηρεσίας ή Οργανισμού του Δημοσίου, κατόπιν διαβούλευσης με τις σχετικές Υπηρεσίες.

10. Ο δικαιούχος του καθεστώτος υποχρεούται να παρέχει στους αρμόδιους για τον έλεγχο τελωνειακούς υπαλλήλους όλα τα μέσα και έγγραφα που ζητούνται για την ομαλή διεξαγωγή του ελέγχου.

11. Το τελωνείο ελέγχου και η αρμόδια Ελεγκτική Υπηρεσία Τελωνείων (ΕΛ.Υ.Τ.) μπορούν, ανάλογα με τα αποτελέσματα των διενεργούμενων ελέγχων, να εισηγούνται στην αρμόδια για την έκδοση της άδειας τελωνειακή αρχή, την τροποποίηση, αναστολή, ανάκληση ή ακύρωση της άδειας του ελεγχόμενου δικαιούχου του καθεστώτος.

12. Τα τελωνεία ελέγχου και οι αρμόδιες για την έκδοση της άδειας τελωνειακές αρχές συνδράμουν τις λοιπές Ελεγκτικές Αρχές της ΑΑΔΕ θέτοντας στη διάθεσή τους, εφόσον ζητηθούν, τα στοιχεία των ελέγχων που έχουν ήδη πραγματοποιήσει.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’

ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 16

Κυρώσεις

Κάθε παρέκκλιση από τις διατάξεις της ενωσιακής και εθνικής τελωνειακής νομοθεσίας που διέπουν την εφαρμογή του καθεστώτος τελειοποίησης προς επανεξαγωγή θεωρείται ως τελωνειακή παράβαση, η οποία, υπό την επιφύλαξη των περί λαθρεμπορίας διατάξεων, τιμωρείται, κατά περίπτωση, σύμφωνα με την παρ. 1 ή την παρ. 2 του άρθρου 166 του ν. 5222/2025 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας και άλλες διατάξεις - Συνταξιοδοτικές διατάξεις» (Α’ 134).

Άρθρο 17

Μεταβατικές διατάξεις

1. Οι άδειες τελειοποίησης προς επανεξαγωγή που έχουν εκδοθεί κατ’ εφαρμογή της υπό στοιχεία Δ.1354/94/10.12.1994 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών (Β’ 975) παραμένουν σε ισχύ έως τη λήξη τους.

2. Για τις άδειες τελειοποίησης προς επανεξαγωγή της παρ. 1 εξακολουθούν να ισχύουν, έως την ημερομηνία λήξης των εν λόγω αδειών, οι εκδοθείσες πιστωτικές αποφάσεις για τον καθορισμό του συντελεστή απόδοσης.

3. Για τις περιπτώσεις αιτήσεων για έκδοση άδειας τελειοποίησης προς επανεξαγωγή που έχουν υποβληθεί πριν από την έναρξη ισχύος της παρούσας και για τις οποίες έχει συσταθεί και συγκροτηθεί η επιτροπή έρευνας του άρθρου 3 της υπό στοιχεία Δ.1354/94/10.12.1994 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών (Β’ 975), η οποία ωστόσο δεν έχει εκκινήσει τη διαδικασία έρευνας, ο καθορισμός του συντελεστή απόδοσης θα πραγματοποιηθεί, κατ’ επιλογή του αιτούντα, είτε βάσει της πιστωτικής απόφασης που θα εκδοθεί κατόπιν της έκθεσης της εν λόγω επιτροπής, είτε σύμφωνα με το άρθρο 5 της παρούσας.

Άρθρο 18

Καταργούμενες διατάξεις

Από την έναρξη ισχύος της παρούσας καταργούνται οι διατάξεις της:

α) Υπό στοιχεία Δ.1354/94/10.12.1994 ΑΥΟ (Β’ 975), με εξαίρεση αυτές της παρ. 1 περί των τελωνειακών περιφερειών, ως αρμόδιων αρχών για τη σύσταση Επιτροπών Έρευνας για τον καθορισμό επιστροφών δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, την παρ. 2, το πρώτο και δεύτερο εδάφιο της περ. α. και την περ. β. της παρ. 3 του άρθρου 3,

β) υπό στοιχεία Δ.150/15/28.01.1981 ΑΥΟ,

γ) υπό στοιχεία Δ.1761/113/23.12.1992 ΑΥΟ,

δ) υπό στοιχεία Δ.7/2/02.01.1995 ΑΥΟ (Β’ 3),

ε) υπό στοιχεία Δ.1697/118/18Γ/17.12.1993 ΑΥΟ,

στ) υπό στοιχεία Δ.101/15/ΠΟΛ.5/84/24.01.1984 ΑΥΟ (Β’ 62),

ζ) υπό στοιχεία Δ.766/20/Γ0018/28.05.2001 ΑΥΟ (Β’ 742),

η) υπό στοιχεία Δ.1104/86/0018/03.06.1991 ΑΥΟ (Β’ 476).

Άρθρο 19

Έναρξη ισχύος

1. Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 25 Νοεμβρίου 2025

Ο Διοικητής

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!