Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Κ.Υ.Α. 92421/2025 Καθορισμός προσόντων και αρμοδιοτήτων για τον ορισμό Ανεξάρτητου Μηχανικού στις περιπτώσεις Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων

Αριθμ. 92421

ΦΕΚ B' 6476/04.12.2025

Καθορισμός προσόντων, αρμοδιοτήτων και λοιπών λεπτομερειών, για τον ορισμό Ανεξάρτητου Μηχανικού στις περιπτώσεις Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων που περιλαμβάνουν την υλοποίηση έργων τεχνικής υποδομής και διαμόρφωσης κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 91 του ν. 5106/2024 (Α’ 63).

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Το άρθρο 91 του ν. 5106/2024 «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 63).

2. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

3. Το άρθρο 76 του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση [Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024] - Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες [Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972] και άλλες διατάξεις» (Α’ 184).

4. Την παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).

5. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α’ 44).

6. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).

7. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).

8. Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α’ 123).

9. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευσή, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).

10. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181), σε συνδυασμό με το π.δ. 47/2021 (Α’ 121).

11. Το π.δ. 5/2022 «Οργανισμός Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α’ 15).

12. Το π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 151), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 381 του ν. 4700/2020 (Α’ 127), σε συνδυασμό με το άρθρο 14 το π.δ. 84/2019 (Α' 123) και το π.δ. 46/2021 (Α’ 119).

13. Την υπ’ αρ. 271/21.08.2025 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Νικόλαο Ταχιάο» (Β’ 4599).

14. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία, για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρισης στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών «Μίτος».

15. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 90679/19-11-2025 έκθεση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Σκοπός

1. Η απόφαση αυτή αποσκοπεί στον καθορισμό των λεπτομερειών εφαρμογής του άρθρου 91 του ν. 5106/2024 (Α’ 63), για την ειδική διαδικασία ορισμού Ανεξάρτητου Μηχανικού, στις περιπτώσεις Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΠΣ) που περιλαμβάνουν την υλοποίηση έργων τεχνικής υποδομής και διαμόρφωσης κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων. Ειδικότερα, με την παρούσα επιδιώκεται να καθορισθούν τα καθήκοντα του Ανεξάρτητου Μηχανικού, τα όρια των αρμοδιοτήτων του, το ελάχιστο περιεχόμενο της σύμβασης μεταξύ Φορέα υλοποίησης του ΕΠΣ και Ανεξάρτητου Μηχανικού, η διαδικασία επίλυσης διαφωνιών αναφορικά με την άσκηση των καθηκόντων του Ανεξάρτητου Μηχανικού, η διαδικασία αντικατάστασής του, η διαδικασία ενημέρωσης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για τον ορισμό και την άσκηση των αρμοδιοτήτων του Ανεξάρτητου Μηχανικού.

2. Διευκρινίζεται ότι ως φορέας υλοποίησης του ΕΠΣ νοείται το πρόσωπο εκείνο το οποίο επέσπευσε την εκπόνηση και έγκριση του ΕΠΣ ή εκείνο το οποίο ρητά καθορίζεται στο διάταγμα έγκρισης του ΕΠΣ ως φορέας υλοποίησης, καθώς και οι θυγατρικές εταιρείες του.

Άρθρο 2

Προσόντα Ανεξάρτητου Μηχανικού

1. Ως Ανεξάρτητος Μηχανικός ορίζεται φυσικό ή νομικό πρόσωπο που πληροί σωρευτικά τα ακόλουθα κριτήρια:

α. Διαθέτει αποδεδειγμένη εμπειρία, κατά την τελευταία δεκαετία, στην ανάπτυξη και εφαρμογή συστημάτων διαχείρισης ποιότητας έργων, στην εκπόνηση ή/και στον έλεγχο μελετών και στην επίβλεψη κατασκευής σε τουλάχιστον δύο (2) έργα ένα (1) εκ των οποίων αντίστοιχου αντικειμένου ή μεγέθους με εκείνα που προβλέπει το π.δ. έγκρισης του ΕΠΣ.

β. Λειτουργεί κατά τα τελευταία πέντε (5) έτη στο πλαίσιο πιστοποιημένου συστήματος διασφάλισης ποιότητας (ISO 9001 ή άλλου ισοδύναμου).

γ. Είναι ασφαλισμένο κατά κινδύνων επαγγελματικής ευθύνης για ποσό τουλάχιστον δύο εκατομμυρίων ευρώ (2.000.000 €) ανά γεγονός και πέντε εκατομμυρίων ευρώ (5.000.000 €) αθροιστικά.

δ. Διαθέτει κύκλο εργασιών, ο οποίος ανέρχεται αθροιστικά κατά τα τελευταία πέντε (5) οικονομικά έτη τουλάχιστον στο ποσό των πέντε εκατομμυρίων ευρώ (5.000.000 €).

2. Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός δεν πρέπει να συνδέεται με τον Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ ούτε με σχέση, η οποία να δημιουργεί κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων ούτε να έχει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό ή προσωπικό ή άλλο κοινό συμφέρον με τον Φορέα Υλοποίησης, το οποίο μπορεί να θίγει την αμεροληψία και την ανεξαρτησία του. Σε περίπτωση φυσικών προσώπων, η σύγκρουση συμφερόντων ελέγχεται στους συζύγους και συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας α’ και β’ βαθμού. Σε περίπτωση νομικών προσώπων, η σύγκρουση συμφερόντων ελέγχεται στα πρόσωπα που μετέχουν στα όργανα διοίκησης αυτών, στα πρόσωπα που κατέχουν, άμεσα ή έμμεσα, ποσοστό άνω του 5% στο εταιρικό κεφάλαιο του νομικού προσώπου, καθώς και στους συζύγους και συγγενείς των παραπάνω προσώπων εξ αίματος ή εξ αγχιστείας α’ και β’ βαθμού.

3. Για την πλήρωση των κριτηρίων της περ. α’ της παρ. 1, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός δύναται να στηρίζεται σε τρίτους φορείς, ανεξάρτητα από τη νομική φύση της μεταξύ τους σχέσης. Σε αυτή την περίπτωση, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός αποδεικνύει ότι, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχετικής σύμβασης, θα έχει στη διάθεσή του τους αναγκαίους πόρους των τρίτων φορέων.

4. Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός μπορεί να αποτελείται και από κοινοπραξία ή ένωση προσώπων. Στην περίπτωση αυτή, τα κριτήρια της παραγράφου 1 εξετάζεται αν συντρέχουν αθροιστικά για τα μέλη της κοινοπραξίας ή της ένωσης προσώπων.

5. Ο Φορέας Υλοποίησης του ΕΠΣ επιλέγει τον Ανεξάρτητο Μηχανικό μεταξύ προσώπων που πληρούν τα παραπάνω κριτήρια με διαδικασία που καθορίζεται από τον ίδιο. Η πλήρωση των παραπάνω κριτηρίων αποδεικνύεται με την προσκόμιση των εγγράφων που ορίζονται στο Παράρτημα Ι.

Άρθρο 3

Διαδικασία ενημέρωσης της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον ορισμό του Ανεξάρτητου Μηχανικού

1. Πριν από την υπογραφή σύμβασης με Ανεξάρτητο Μηχανικό, ο Φορέας Υλοποίησης του ΕΠΣ υποβάλλει έγγραφη γνωστοποίηση στη Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 91 του ν. 5106/2024, αναφορικά με την επιλογή προσώπου ως Ανεξάρτητου Μηχανικού, η οποία συνοδεύεται από τα έγγραφα που αποδεικνύουν την πλήρωση των κριτηρίων του άρθρου 2 της παρούσας.

2. Η Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μπορεί με ειδική αιτιολογία να αντιτεθεί στην επιλογή, μόνον εφόσον ο επιλεγείς δεν πληροί τα κριτήρια της απόφασης του άρθρου 2 της παρούσας και αναφέρονται στο Παράρτημα Ι, κοινοποιώντας στο Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ σχετικό έγγραφο εντός σαράντα (40) ημερολογιακών ημερών από την υποβολή της γνωστοποίησης της παρ. 1. Στο έγγραφο αναφέρεται σαφώς ποια από τα κριτήρια του άρθρου 2 της παρούσας δεν πληρούνται. Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ του Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ και της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών, ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 9.

3. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της παραπάνω προθεσμίας, η επιλογή του Ανεξάρτητου Μηχανικού θεωρείται οριστική και ο Φορέας Υλοποίησης του ΕΠΣ μπορεί να προχωρήσει στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

Άρθρο 4

Καθήκοντα και όρια αρμοδιοτήτων

Τα καθήκοντα και όρια αρμοδιοτήτων τού Ανεξάρτητου Μηχανικού προσδιορίζονται ως εξής:

1. Στη φάση εκπόνησης των αναγκαίων μελετών, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός:

α. Ελέγχει ότι οι προς έγκριση μελέτες είναι σύμφωνες με τα οριζόμενα στο π.δ. έγκρισης του ΕΠΣ, και την αντίστοιχη περιβαλλοντική ή άλλη αδειοδότηση, τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης, καθώς και ότι πληρούν κατ’ ελάχιστο τις προδιαγραφές και τα πρότυπα της κείμενης νομοθεσίας, με την επιφύλαξη της παρ. 4 του άρθρου 91 του ν. 5106/2024.

β. Ζητά την εκπόνηση οποιασδήποτε πρόσθετης μελέτης, ή τη συμπλήρωση ή τροποποίηση των προς έγκριση μελετών, ώστε οι υποβληθείσες μελέτες να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της κείμενης νομοθεσίας.

γ. Εγκρίνει τις μελέτες και εκδίδει πιστοποιητικό έγκρισης τους εντός δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών από την υποβολή τους ή, σε περίπτωση εφαρμογής της περ. β’, από την υποβολή των πρόσθετων ή συμπληρωμένων ή τροποποιημένων μελετών.

δ. Ζητά όπου κρίνει απαραίτητο από τους φορείς του Δημοσίου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα και τις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, που είναι αρμόδιοι για το σύνολο ή μέρος των έργων υποδομής στην περιοχή του ΕΠΣ, την συνδρομή τους σε κάθε ενέργεια που είναι απαραίτητη για την αξιολόγηση των μελετών των έργων.

2. Εντός πέντε (5) ημερών από την έγκριση που δίνει ο Ανεξάρτητος Μηχανικός, ο Φορέας Υλοποίησης του ΕΠΣ υποβάλλει έγγραφη γνωστοποίηση στη Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κατά τα οριζόμενα στην περ. α της παρ. 1 του άρθρου 91 του ν. 5106/2024, αναφορικά με την έγκριση των μελετών από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, η οποία συνοδεύεται από τις εγκεκριμένες μελέτες. Η Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών ελέγχει τα στοιχεία και υποβάλλει παρατηρήσεις εντός σαράντα (40) ημερολογιακών ημερών από την υποβολή της γνωστοποίησης αυτής. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της παραπάνω προθεσμίας, η έγκριση των μελετών από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό θεωρείται οριστική και ο Φορέας Υλοποίησης του ΕΠΣ μπορεί να προχωρήσει στην υλοποίηση των σχετικών μελετών, και την ολοκλήρωση των αντίστοιχων εργασιών, υπό την επιφύλαξη τήρησης των λοιπών νόμιμων προϋποθέσεων.

3. Η διαδικασία της προηγούμενης παραγράφου τηρείται και σε κάθε περίπτωση τροποποίησης των μελετών από τον Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ.

4. Στη φάση εκτέλεσης των εργασιών, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός:

α. Επιβλέπει και ελέγχει τις εργασίες και τη συμμόρφωση αυτών με τις εγκεκριμένες μελέτες, καθώς και με τις προδιαγραφές που ορίζονται στις συμβάσεις μεταξύ εργολάβων και Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ των έργων τεχνικής υποδομής και συναφών κατασκευών, που αφορούν την υλοποίηση του ΕΠΣ.

β. Παρακολουθεί την τήρηση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων και τη συμμόρφωση του Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ και των εργολάβων με τις ισχύουσες διατάξεις περί προστασίας του περιβάλλοντος.

γ. Εγκρίνει το σύστημα διασφάλισης ποιότητας των εργολάβων και επιβλέπει την πιστή τήρησή του.

δ. Εισηγείται αιτιολογημένα πρόσθετες εργασίες, εφόσον είναι αναγκαίες για τη συμμόρφωση των έργων με τις εγκεκριμένες μελέτες ή την κείμενη νομοθεσία.

ε. Ζητά την εκτέλεση δοκιμών ποιοτικού ελέγχου για τις εκτελούμενες εργασίες, εφόσον ευλόγως απαιτούνται πέραν αυτών που εκτελούνται στο πλαίσιο του συστήματος διασφάλισης ποιότητας των εργολάβων.

στ. Ελέγχει ότι οποιαδήποτε μεταβολή στο σχεδιασμό του κατασκευαστικού αντικειμένου του έργου δεν θα επηρεάζει κατά μόνιμο τρόπο τη λειτουργία των εγκαταστάσεων που έχουν ήδη ολοκληρωθεί και λειτουργούν. Τυχόν παρεμβάσεις που γίνονται προσωρινά στη λειτουργία των εγκαταστάσεων, οι οποίες έχουν ήδη ολοκληρωθεί και λειτουργούν, αποκαθίστανται με έξοδα και ευθύνη του Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ.

ζ. Συντάσσει τριμηνιαίες αναφορές για την πρόοδο υλοποίησης των έργων, καθώς και έκτακτες αναφορές για προβλήματα που αναφύονται κατά την εκτέλεσή τους. Οι εκθέσεις αυτές υποβάλλονται στo Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ και στη Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

η. Παρακολουθεί ότι οι εργολάβοι και ο Φορέας Υλοποίησης λαμβάνουν τα μέτρα που είναι αναγκαία για την τήρηση των οικείων κανονισμών υγιεινής και ασφάλειας.

θ. Παρακολουθεί την συνδρομή των φορέων του Δημοσίου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα και των δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών, που είναι αρμόδιοι για το σύνολο ή μέρος των έργων υποδομής στην περιοχή εκτέλεσης των έργων και συντάσσει αναφορές προόδου συνδρομής και συντονισμού τους με σκοπό την τήρηση του χρονικού προγραμματισμού των έργων, τις οποίες κοινοποιεί στον Φορέα Υλοποίησης και Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

5. Μετά από την ολοκλήρωση του έργου ή αυτοτελούς τμήματος αυτού, ο Φορέας Υλοποίησης του ΕΠΣ υποβάλλει στον Ανεξάρτητο Μηχανικό αίτηση για την έκδοση Βεβαίωσης Περαίωσης, η οποία συνοδεύεται από:

α. Περιγραφή του εκτελεσθέντος έργου.

β. Καταγραφή των εγκεκριμένων μελετών και των τροποποιήσεών τους.

γ. Τα σχέδια «όπως κατασκευάστηκε» του έργου.

δ. Αντίγραφα αρχείων δοκιμών ποιοτικού ελέγχου, εφόσον υπάρχουν.

ε. Εγχειρίδια λειτουργίας, όπου απαιτείται και συντήρησης των υποδομών.

6. Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός ελέγχει τη συμφωνία του έργου, ή του ολοκληρωμένου αυτοτελούς τμήματος αυτού, ως προς τις εγκεκριμένες μελέτες και, εφόσον διαπιστώσει ότι πληρούνται όλες οι σχετικές προδιαγραφές και απαιτήσεις, εκδίδει «Βεβαίωση Περαίωσης Έργου» εντός είκοσι (20) ημερολογιακών ημερών από την υποβολή της αίτησης και των συνοδευτικών στοιχείων.

7. Για τα έργα τεχνικής υποδομής και διαμόρφωσης κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, η «Βεβαίωση Περαίωσης Έργου» κοινοποιείται, από τον Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ, στη Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η κοινοποίηση αυτή επέχει θέση πρόσκλησης για την παραλαβή του αντίστοιχου έργου ή του τμήματος αυτού προκειμένου να αποδοθεί προς δημόσια χρήση εντός δεκαπέντε (15) ημερών.

8. Η Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών:

α. Υποχρεούται να παραλάβει το έργο εντός της προθεσμίας της προηγούμενης παραγράφου του Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ. Προς απόδειξη της παραλαβής αυτής υπογράφεται σχετικό πρωτόκολλο.

β. Σε περίπτωση άπρακτης παρόδου της ανωτέρω προθεσμίας, το έργο θεωρείται ότι έχει παραληφθεί αυτοδίκαια και ότι έχει αποδοθεί στον αρμόδιο φορέα για τη λειτουργία και συντήρησή του.

9. Καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της σύμβασής του, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός:

α. Μπορεί να γνωμοδοτεί σχετικά με τις μεθόδους και τεχνικές που χρησιμοποιούνται, καθώς και για την πρόοδο εκτέλεσης του έργου, κατόπιν σχετικού αιτήματος του Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ.

β. Συνεργάζεται με τους φορείς του Δημοσίου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα και τις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, που είναι αρμόδιοι για το σύνολο ή μέρος των έργων υποδομής στην περιοχή του ΕΠΣ.

γ. Δικαιούται να διεξάγει έρευνες και να ζητά πληροφορίες που κρίνει απαραίτητες.

δ. Οφείλει να λαμβάνει υπόψη του τις εύλογες υποδείξεις του Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ.

ε. Σε περίπτωση άρνησης έγκρισης μελετών, αιτήματος τροποποίησης μελετών ή εργασιών, καθώς και άρνησης αποδοχής εκτελεσθεισών εργασιών, η σχετική άρνηση ή το αίτημα του Ανεξάρτητου Μηχανικού πρέπει να είναι έγγραφα και ειδικώς αιτιολογημένα.

στ. Καταρτίζει και τηρεί πλήρη και κατάλληλα αρχεία αναφορικά με όλα τα ανειλημμένα καθήκοντά του.

10. Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός δεν πρέπει να συνδέεται με τους εργολάβους του έργου με οποιαδήποτε σχέση, η οποία ενδέχεται να οδηγήσει σε κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων, κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 2.

11. Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός βαρύνεται έναντι του Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ και του Ελληνικού Δημοσίου με υποχρέωση πίστης και ιδιαίτερης επιμέλειας κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, και οφείλει να εκτελεί εγκαίρως και προσηκόντως τις υποχρεώσεις του, όπως αυτές προσδιορίζονται στην παρούσα και συμβατικά.

12. Για το έργο ή τα τμήματα αυτού που είναι ή προορίζονται να είναι κοινόχρηστα σύμφωνα με το π.δ. έγκρισης του ΕΠΣ, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός και, σε περίπτωση που αυτός είναι νομικό πρόσωπο, οι διοικούντες και υπάλληλοί του υπέχουν, κατά την εκπλήρωση των συμβατικών τους υποχρεώσεων, ποινική ευθύνη δημοσίου υπαλλήλου.

Άρθρο 5

Ελάχιστο περιεχόμενο σύμβασης

Η σύμβαση που υπογράφεται μεταξύ Ανεξάρτητου Μηχανικού και, σύμφωνα με την περ. δ της παρ. 1 του άρθρου 91 του ν. 506/2024 πρέπει να έχει κατ’ ελάχιστο το ακόλουθο περιεχόμενο:

1. Τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης.

2. Το αντικείμενο της σύμβασης, με σαφή καθορισμό των έργων υποδομής, για τα οποία προσλαμβάνεται ο Ανεξάρτητος Μηχανικός.

3. Αναλυτική περιγραφή των καθηκόντων και υποχρεώσεων του Ανεξάρτητου Μηχανικού που προβλέπονται στην παρούσα, καθώς και τυχόν πρόσθετων, συμβατικά προβλεπόμενων, υποχρεώσεων.

4. Το είδος και το ύψος της αμοιβής τού Ανεξάρτητου Μηχανικού και τον τρόπο καταβολής της.

5. Όρο περί υποχρεωτικής ασφαλιστικής κάλυψης επαγγελματικής ευθύνης του Ανεξάρτητου Μηχανικού, για ποσό τουλάχιστον δύο εκατομμυρίων ευρώ (2.000.000 €) ανά γεγονός και πέντε εκατομμυρίων ευρώ (5.000.000 €) αθροιστικά καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης.

6. Όρο περί ευθύνης του Ανεξάρτητου Μηχανικού για τις ενέργειες ή παραλείψεις του ιδίου ή και των προσώπων που τυχόν προσλαμβάνει για την εκτέλεση των καθηκόντων ή αρμοδιοτήτων που απορρέουν από την εν λόγω σύμβαση, είτε η πρόσληψή τους στηρίζεται σε σύμβαση εργασίας είτε σε σύμβαση παροχής υπηρεσιών είτε σε οποιοδήποτε άλλο είδος σχέσης.

7. Όρο περί υποχρέωσης του Ανεξάρτητου Μηχανικού να προστατεύει το δημόσιο συμφέρον και να ενεργεί ανεξάρτητα, δίκαια και αμερόληπτα.

8. Όρο περί υποχρέωσης πίστης, καθήκοντος ιδιαίτερης επιμέλειας του Ανεξάρτητου Μηχανικού και ευθύνης του έναντι του Δημοσίου καθώς και του Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, καθώς και περί έγκαιρης και προσήκουσας εκτέλεσης των υποχρεώσεών του, όπως αυτές προσδιορίζονται στην παρούσα και συμβατικά, ευθυνόμενος έναντι αυτών κατά τις κείμενες διατάξεις.

9. Όρο σύμφωνα με τον οποίο ο Φορέας Υλοποίησης του ΕΠΣ είναι ο μόνος υπόχρεος για την πληρωμή αμοιβών και λοιπών δαπανών και εξόδων του Ανεξάρτητου Μηχανικού, το δε Δημόσιο δεν θα έχει καμία ευθύνη για τις δαπάνες αυτές.

10. Καταγραφή των λόγων καταγγελίας, λύσης και αναστολής της σύμβασης και των συνεπειών αυτών, σε συμφωνία με την παρούσα.

11. Όρο περί υποχρέωσης του Ανεξάρτητου Μηχανικού να τηρεί εμπιστευτικά και να μη γνωστοποιεί σε οποιονδήποτε τρίτο, έγγραφα ή πληροφορίες που περιέρχονται σε γνώση του κατά την παροχή των υπηρεσιών του και την εν γένει εκπλήρωση των υποχρεώσεών του.

12. Όρο ότι από την εν λόγω σύμβαση δεν γεννάται οποιοδήποτε δικαίωμα των συμβαλλομένων έναντι του Ελληνικού Δημοσίου.

13. Όρο που ορίζει ως εφαρμοστέο δίκαιο το ελληνικό ουσιαστικό δίκαιο και καθορίζει τις λεπτομέρειες της διαδικασίας επίλυσης διαφορών.

14. Περιγραφή όλων των παραδοτέων (εγγράφων, πιστοποιητικών, βεβαιώσεων κ.λπ.), τα οποία ο Ανεξάρτητος Μηχανικός υποχρεούται να εκδώσει ή να παραδώσει κατά τη διάρκεια της σύμβασης.

15. Δήλωση του Ανεξάρτητου Μηχανικού ότι κατά το χρόνο υπογραφής της σύμβασης καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης δεν τελεί ούτε θα τελεί σε κατάσταση σύγκρουσης καθηκόντων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 2 της παρούσας με τον Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ και τους εργολάβους κατασκευής των έργων στο πλαίσιο του ΕΠΣ. Σε περίπτωση που ο Ανεξάρτητος Μηχανικός σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο θεωρεί ότι τελεί σε κατάσταση σύγκρουσης καθηκόντων οφείλει να ενημερώνει αμελλητί τον Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ και τη Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Άρθρο 6

Αντικατάσταση Ανεξάρτητου Μηχανικού

1. Αντικατάσταση του Ανεξάρτητου Μηχανικού είναι δυνατή μετά από καταγγελία ή από λύση για οποιαδήποτε αιτία της σχετικής σύμβασης, ιδίως εάν ο Ανεξάρτητος Μηχανικός πάψει να πληροί τα προσόντα του άρθρου 2 ή παραβεί τα οριζόμενα στο άρθρο 4 καθήκοντά του.

2. Εάν η Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών διαπιστώσει ότι ο Ανεξάρτητος Μηχανικός έπαψε να πληροί τα κριτήρια του άρθρου 2 ή ότι παραβιάζει ουσιωδώς τις υποχρεώσεις του σχετικά με έργο υποδομής ή τμήμα αυτού που είναι ή προορίζεται να είναι κοινόχρηστο, έχει το δικαίωμα να ζητήσει από τον Φορέα Υλοποίησης την αντικατάσταση του Ανεξάρτητου Μηχανικού. Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ Φορέα Υλοποίησης και Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εφαρμόζεται το άρθρο 9.

3. Εάν ο Φορέας Υλοποίησης του ΕΠΣ προβεί σε αντικατάσταση του Ανεξάρτητου Μηχανικού, εφαρμόζονται τα άρθρα 2, 4 και 5, και ακολουθείται εκ νέου η διαδικασία του άρθρου 3.

Άρθρο 7

Υπεργολάβοι του Ανεξάρτητου Μηχανικού

1. Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός δεν επιτρέπεται να εκχωρήσει αρμοδιότητες, ούτε να αναθέσει εν μέρει ή εν όλω τις ανατιθέμενες σε αυτόν αρμοδιότητες σε υπεργολάβο, εκτός εάν συμφωνηθεί διαφορετικά με τον Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ.

2. Εφόσον η αξία της σύμβασης υπεργολάβου υπερβαίνει το 30% της αξίας της σύμβασης του Ανεξάρτητου Μηχανικού, η Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει το δικαίωμα να αρνηθεί την ανάθεση των σχετικών αρμοδιοτήτων σε υπεργολάβο, εάν:

α. Ο υπεργολάβος δεν πληροί το κριτήριο της παρ. 2 του άρθρου 2 της παρούσας, ή

β. ο υπεργολάβος δεν έχει εμπειρία σε τουλάχιστον δύο (2) έργα ανάλογα με αυτό που του ανατίθεται.

Για την απόδειξη της πλήρωσης της εμπειρίας του, ο υπεργολάβος υποχρεούται να προσκομίσει τα δικαιολογητικά που ορίζονται στο Παράρτημα ΙΙ, τα οποία υποβάλλονται στο Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κατά τη διαδικασία του άρθρου 3. Τυχόν διαφωνία μεταξύ Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ και Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιλύεται με τη διαδικασία του άρθρου 9.

3. Σε κάθε περίπτωση, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός παραμένει υπεύθυνος κατά την έννοια της περ. 8 του άρθρου 5 και δεν απαλλάσσεται από καμία από τις υποχρεώσεις και ευθύνες του εκ του γεγονότος ότι μέρος των υποχρεώσεών του εκτελείται από υπεργολάβο.

Άρθρο 8

Λοιπές διατάξεις για τον εύρυθμο λειτουργικό συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων

Η Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κατόπιν σχετικού αιτήματος του Φορέα Υλοποίησης ή του Ανεξάρτητου Μηχανικού, κοινοποιεί στους φορείς του Δημοσίου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα και τις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, που εμπλέκονται για το σύνολο ή μέρος των έργων τεχνικής υποδομής στην περιοχή του ΕΠΣ, τα αιτήματα συνδρομής του Φορέα Υλοποίησης και αυτοί με τη σειρά τους οφείλουν να παρέχουν κάθε δυνατή συνδρομή κατ’ απόλυτη προτεραιότητα, προβαίνοντας σε κάθε ενέργεια που είναι απαραίτητη για την υλοποίηση των έργων, για την τήρηση του χρονικού προγραμματισμού των έργων υλοποίησης τεχνικής υποδομής και συναφών κατασκευών και την ορθή παράδοσή τους προς χρήση και λειτουργία.

Άρθρο 9

Επίλυση διαφορών

Κάθε διαφωνία μεταξύ του Ανεξάρτητου Μηχανικού και του Φορέα Υλοποίησης του ΕΠΣ επιλύεται σύμφωνα με τους Κανόνες Διαιτησίας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου από τριμελές διαιτητικό δικαστήριο. Ως τόπος της διαιτησίας ορίζεται η Αθήνα και ως γλώσσα της διαιτησίας η ελληνική.

Άρθρο 10

Έναρξη ισχύος

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 24 Νοεμβρίου 2025

Οι Υπουργοί

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ

Yποδομών και Μεταφορών
ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ

Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΧΙΑΟΣ

Aνάπτυξης
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!