Κ.Υ.Α. 42856/2025 Επιχορήγηση σε επιχειρήσεις στους Αμπελοκήπους με οικονομικές απώλειες από τρομοκρατικές ενέργειες
Αριθμ. 42856
ΦΕΚ B' 3802/17.07.2025
Διαδικασία και προϋποθέσεις χορήγησης ενίσχυσης με τη μορφή επιχορήγησης σε επιχειρήσεις με οικονομικές απώλειες επί της οδού Αρκαδίας 4 στους Αμπελοκήπους Αθηνών με ταχυδρομικό κώδικα 11526, οι οποίες επλήγησαν από τρομοκρατικές ενέργειες.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ,
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
ΚΑΙ
ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Το άρθρο 6Γ και την παρ. 1Β του άρθρου 22 του ν. 4797/2021 «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση και λοιπές επείγουσες διατάξεις» (Α’ 66).
2. Την περ. γ της παρ. 5 του άρθρου 28 του ν. 5167/2024 «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών και άλλες διατάξεις» (Α’ 207).
3. Τον ν. 5184/2025 «Διεπαγγελματικές οργανώσεις, ενίσχυση του αγροτικού τομέα, οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας και λοιπές διατάξεις» (Α’ 34).
4. Το άρθρο 45 του ν. 5082/2024 «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 9).
5. Τον ν. 5000/2022 «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 - Κύρωση Πρόσθετης Πράξης στο Νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας και φορολογικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία - Επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις - Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων - Μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις οικονομικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα» (Α’ 226).
6. Τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων - Κ.Ε.Δ.Ε. (ν. 4978/2022, Α’ 190).
7. Το Κεφ. ΙΑ «Ψηφιακή Διαφάνεια - Πρόγραμμα Διαύγεια» του ν. 4727/2020 (Α’ 184) «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» και του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).
8. Το άρθρο 13 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).
9. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).
10. Τα άρθρα 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).
11. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/2831 της Επιτροπής της 13ης Δεκεμβρίου 2023 σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (ΕΕ L της 15.12.2023 σ. 1) και ιδίως το άρθρο 3 αυτού, καθώς και το γεγονός ότι με τη χορήγηση της παρούσας ενίσχυσης δεν προκαλείται υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενισχύσεων ήσσονος σημασίας όπως αυτό καθορίζεται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/2831.
12. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 44).
13. Το π.δ. 2/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 2).
14. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
15. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία υπουργείων-Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130), σε συνδυασμό με το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).
16. Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).
17. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α'98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
18. Την υπό στοιχεία 47542ΕΞ2025/19.03.2025 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γεώργιο Κώτσηρα» (Β’ 1327).
19. Την υπό στοιχεία 102928ΕΞ2023/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).
20. Την υπό στοιχεία ΥΠ 614/21.03.2025 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Κωνσταντίνο Κατσαφάδο» (Β’ 1400).
21. Την υπ’ αρ. 1/20.01.2016 Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 18), σε συνδυασμό με την παρ. 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016, την υπ’ αρ. 39/3/30.11.2017 απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. «Ανανέωσης θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 689), καθώς και την υπ’ αρ. 5294/2020 απόφαση Υπουργού Οικονομικών «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 27).
22. Την υπό στοιχεία ΔΙΔΔΔΗ/Φ.ΕΜΔΔ/19012/ 06.11.2024 απόφαση των Γενικών Γραμματέων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών, και του Εθνικού Τυπογραφείου «Ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων εφαρμογής των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 3469/2006 (Α’ 131)» (Β’ 6148).
23. Την υπό στοιχεία 59886/ΕΥΚΕ913/11.06.2020 απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Σώρευσης Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας (ΠΣΣΕ-ΗΣ)» (Β’ 2417).
24. Την υπό στοιχεία Α.1076/02.04.2020 απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υλοποίηση του προσωρινού μέτρου ενίσχυσης με τη μορφή Επιστρεπτέας Προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 και διαδικασία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος» (Β’ 1135).
25. Την ανάγκη στήριξης των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο κτίριο επί της οδού Αρκαδίας 4 στους Αμπελοκήπους Αθηνών με ταχυδρομικό κώδικα 115 26, οι οποίες επλήγησαν από τρομοκρατικές ενέργειες.
26. Το απόσπασμα περιγραφικής βάσης κτιρίου από το Ελληνικό Κτηματολόγιο.
27. Το υπό στοιχεία 7011/5/104-στ’/10.06.2025 έγγραφο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, όπως διαβιβάστηκε με το από ΕΜΠ 2/13.06.2025 έγγραφο του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και το από 23.06.2025 διευκρινιστικό μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.
28. Την από 03.07.2025 εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
29. Την από 18.02.2025 εισήγηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.
30. Το από 16.06.2025 ηλεκτρονικό μήνυμα του Τμήματος Κρατικών Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Εποπτευόμενων Φορέων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
31. Την υπό στοιχεία 111420ΕΞ2025/25.06.2025 - ΓΝ. 055/2025 γνωμοδότηση της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
32. Την υπ’ αρ. 2/44037/16.06.2025 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικής Πολιτικής και Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
33. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρησης στο ΕΜΔΔ - ΜΙΤΟΣ.
34. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Τακτικού Προϋπολογισμού του Ειδικού Φορέα 1024-711-0000000 «Γενικές Κρατικές Δαπάνες» οικονομικού έτους 2025, η οποία θα εξαρτηθεί από πραγματικά δεδομένα και εκτιμάται να ανέλθει κατ’ ανώτατο όριο σε 20.000 ευρώ, η οποία θα αντιμετωπιστεί με μεταφορά πιστώσεων βάσει των διατάξεων του άρθρου 69 του ν. 4270/2014 προς τον ΑΛΕ 2310988899 «Λοιπές μεταβιβάσεις σε νομικά πρόσωπα, φυσικά πρόσωπα και φορείς χωρίς νομική προσωπικότητα»). Επιπρόσθετα, προκαλείται δαπάνη η οποία αφορά στα συναφή τραπεζικά έξοδα η οποία θα εξαρτηθεί από πραγματικά δεδομένα και θα καλυφθεί από τις εγγεγραμμένες πιστώσεις του ΑΛΕ 2420913001 «Λοιπές αμοιβές για τραπεζικές υπηρεσίες» του προαναφερόμενου ειδικού φορέα,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Σκοπός και πεδίο εφαρμογής Κανονισμών
1. Με την παρούσα απόφαση θεσπίζεται καθεστώς ενίσχυσης με τη μορφή επιχορήγησης για επιχειρήσεις με οικονομικές απώλειες, με έδρα, υποκατάστημα ή αποθήκη στο κτίριο επί της οδού Αρκαδίας 4 στους Αμπελοκήπους Αθηνών με ταχυδρομικό κώδικα 115 26 που υπέστη ζημιές από τρομοκρατικές ενέργειες, όπως προκύπτει από το υπό στοιχείο 27 του προοιμίου έγγραφο.
2. Η ενίσχυση με τη μορφή επιχορήγησης είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.
3. Οι μεμονωμένες ενισχύσεις στο πλαίσιο της παρούσας χορηγούνται σύμφωνα με τους όρους του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831 της Επιτροπής της 13ης Δεκεμβρίου 2023 σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (ΕΕ L της 15.12.2023 σ.1) και ιδίως το άρθρο 3 αυτού.
4. Ο Κανονισμός (EE) 2023/2831 εφαρμόζεται στις ενισχύσεις που χορηγούνται σε επιχειρήσεις σε όλους τους τομείς, εκτός από:
α) Τις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας,
β) τις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, εφόσον το ποσό της ενίσχυσης καθορίζεται με βάση την τιμή ή την ποσότητα των προϊόντων που αγοράζονται ή διατίθενται στην αγορά,
γ) τις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων,
δ) τις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της μεταποίησης και της εμπορίας γεωργικών προϊόντων, σε μία από τις ακόλουθες περιπτώσεις:
i) όταν το ποσό της ενίσχυσης καθορίζεται με βάση την τιμή ή την ποσότητα των εν λόγω προϊόντων που αγοράζονται από πρωτογενείς παραγωγούς ή διατίθενται στην αγορά από τις οικείες επιχειρήσεις,
ii) όταν η ενίσχυση συνοδεύεται από την υποχρέωση απόδοσής της εν μέρει ή εξολοκλήρου σε πρωτογενείς παραγωγούς,
ε) τις ενισχύσεις που χορηγούνται για δραστηριότητες που σχετίζονται με εξαγωγές προς τρίτες χώρες ή προς κράτη μέλη, ιδίως δε τις ενισχύσεις που συνδέονται άμεσα με τις εξαγόμενες ποσότητες, με τη δημιουργία και τη λειτουργία δικτύου διανομής ή με άλλες τρέχουσες δαπάνες που σχετίζονται με την εξαγωγική δραστηριότητα,
στ) τις ενισχύσεις για τις οποίες τίθεται ως όρος η χρήση εγχώριων αγαθών και υπηρεσιών αντί εισαγόμενων.
5. Στην περίπτωση επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε έναν από τους τομείς οι οποίοι αναφέρονται στις περ. α), β), γ) ή δ) και δραστηριοποιούνται επίσης σε έναν ή περισσότερους από τους άλλους τομείς οι οποίοι εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 2023/2831 ή ασκούν άλλες δραστηριότητες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 2023/2831, ο Κανονισμός 2023/2831 εφαρμόζεται σε ενισχύσεις χορηγούμενες στους τελευταίους αυτούς τομείς ή δραστηριότητες.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς της παρούσας, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
1. Ενιαία επιχείρηση: ειδικά για τους σκοπούς του ελέγχου της σώρευσης του άρθρου 5, ενιαία επιχείρηση νοείται ως αυτή ορίζεται στο αρ. 2 παρ. 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831 και περιλαμβάνονται όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες σχέσεις μεταξύ τους:
α) Μια επιχείρηση κατέχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων άλλης επιχείρησης,
β) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να διορίζει ή να παύει την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού, διαχειριστικού ή εποπτικού οργάνου άλλης επιχείρησης,
γ) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να ασκεί δεσπόζουσα επιρροή σε άλλη επιχείρηση βάσει σύμβασης που έχει συνάψει με αυτήν ή δυνάμει ρήτρας του καταστατικού αυτής της τελευταίας,
δ) μια επιχείρηση που είναι μέτοχος ή εταίρος άλλης επιχείρησης ελέγχει μόνη της, βάσει συμφωνίας που έχει συνάψει με άλλους μετόχους ή εταίρους της εν λόγω επιχείρησης, την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων αυτής της επιχείρησης.
Οι επιχειρήσεις που έχουν οποιαδήποτε από τις σχέσεις που αναφέρονται στις περιπτώσεις α) έως δ) του πρώτου εδαφίου με μία ή περισσότερες άλλες επιχειρήσεις θεωρούνται, επίσης ενιαία επιχείρηση.
2. Γεωργικά προϊόντα: τα προϊόντα που απαριθμούνται στο παράρτημα I της Συνθήκης, με εξαίρεση τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) 1379/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
3. Πρωτογενής γεωργική παραγωγή: η παραγωγή προϊόντων του εδάφους και της κτηνοτροφίας που απαριθμούνται στο παράρτημα I της Συνθήκης, χωρίς να εκτελούνται περαιτέρω εργασίες που μεταβάλλουν τη φύση αυτών των προϊόντων και η οποία αντιστοιχεί στην κατηγορία Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) 01 (Φυτική και ζωική παραγωγή, θήρα και συναφείς δραστηριότητες).
4. Μεταποίηση γεωργικών προϊόντων: κάθε επέμβαση επί γεωργικού προϊόντος από την οποία προκύπτει επίσης γεωργικό προϊόν, με εξαίρεση τις εργασίες εντός της γεωργικής εκμετάλλευσης που είναι απαραίτητες για την προετοιμασία προϊόντος ζωικής ή φυτικής προέλευσης για την πρώτη του πώληση.
5. Εμπορία γεωργικών προϊόντων: η κατοχή ή η έκθεση με σκοπό την πώληση, την προσφορά προς πώληση, την παράδοση ή οποιονδήποτε άλλον τρόπο διάθεσης στην αγορά, με εξαίρεση την πρώτη πώληση από μέρους πρωτογενούς παραγωγού σε μεταπωλητές ή μεταποιητικές επιχειρήσεις και κάθε δραστηριότητα η οποία προετοιμάζει το προϊόν για μια τέτοια πρώτη πώληση· η πώληση από μέρους πρωτογενούς παραγωγού προς τελικούς καταναλωτές λογίζεται ως εμπορία αν πραγματοποιείται σε χωριστό και ειδικό για τον σκοπό αυτό χώρο.
6. Κύκλος εργασιών αναφοράς: το άθροισμα του κύκλου εργασιών της επιχείρησης του δ τριμήνου του έτους 2023 και του α τριμήνου του έτους 2024. Σε διαφορετική περίπτωση, ο κύκλος εργασιών αναφοράς ισούται με μηδέν (0).
7. Ως κύκλος εργασιών ορίζεται ο κύκλος εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ σύμφωνα με τον κωδικό 312 της δήλωσης ΦΠΑ.
8. Για τους σκοπούς εφαρμογής της παρούσας απόφασης, λαμβάνονται υπόψη τα δεδομένα εισοδήματος και ΦΠΑ που έχουν δηλωθεί από τις επιχειρήσεις σύμφωνα με το άρθρο 3.
Άρθρο 3
Δικαιούχοι
1. Δικαιούχοι - λήπτες της ενίσχυσης είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής, συμπεριλαμβανομένων των ατομικών, οι οποίες λειτουργούν νομίμως, είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ και μη απαλλασσόμενες, κατά την 31η Δεκεμβρίου 2024, με εγκαταστάσεις (έδρα ή υποκατάστημα ή αποθήκη) την 31η Οκτωβρίου 2024 στο κτίριο επί της οδού Αρκαδίας 4 στους Αμπελοκήπους Αθηνών με ταχυδρομικό κώδικα 115 26, που υπέστη ζημιές από τρομοκρατικές ενέργειες, σύμφωνα με τα στοιχεία του μητρώου της ΑΑΔΕ και τα με α/α 27 του προοιμίου στοιχεία, και πληρούν σωρευτικά τα κριτήρια των παρ. 2 και 3, με εξαίρεση τις ακόλουθες:
α) Επιχειρήσεις που απασχολούσαν περισσότερους από χίλιους (1.000) εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας κατά την 31η Οκτωβρίου 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ»,
β) Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ) που αποτελούν αμιγώς δημοτικές, διαδημοτικές, διακοινοτικές, διανομαρχιακές, κοινοτικές και νομαρχιακές επιχειρήσεις, δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις, δημοτικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις, ενώσεις προσώπων διαχείρισης κτιρίων, επιτροπές εράνων, ευρωπαϊκοί όμιλοι οικονομικού σκοπού, κοινοπραξίες, διεθνείς οργανισμοί και πολιτικά κόμματα,
γ) επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 31η Οκτωβρίου 2024.
2. Οι επιχειρήσεις της παρ. 1 πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια:
α) Έχουν την έδρα τους ή υποκατάστημα ή αποθήκη κατά την 31η Οκτωβρίου 2024, στο κτίριο επί της οδού Αρκαδίας 4 στους Αμπελοκήπους Αθηνών με ταχυδρομικό κώδικα 11526, που υπέστη ζημιές από τρομοκρατικές ενέργειες, όπως αυτό διασταυρώνεται με τα με α/α 27 του προοιμίου στοιχεία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και τα στοιχεία μητρώου της ΑΑΔΕ.
β) Δεν δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων, ούτε στον τομέα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας. Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις της παρ. 2 πρέπει να:
Έχουν ενεργό κύριο Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ) κατά την 31η Δεκεμβρίου 2024 που δεν ανήκει στους ΚΑΔ των κατηγοριών 01 «Φυτική και ζωική παραγωγή, θήρα και συναφείς δραστηριότητες» και 03 «Αλιεία και υδατοκαλλιέργεια» και των υποκατηγοριών αυτών ή τα ακαθάριστα έσοδα ενεργού κατά την 31η Δεκεμβρίου 2024 ΚΑΔ δευτερεύουσας δραστηριότητας που δεν ανήκει στους ΚΑΔ των κατηγοριών 01 και 03 και υποκατηγοριών αυτών, όπως αυτά προκύπτουν από την αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024, είναι μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα που αντιστοιχούν στον κύριο ΚΑΔ κατά την 31η Δεκεμβρίου 2024. Ειδικά επιχειρήσεις που έκαναν έναρξη εργασιών εντός του 2024, έχουν ενεργό κύριο ΚΑΔ κατά την 31η Οκτωβρίου 2024 που δεν ανήκει που δεν ανήκει στους ΚΑΔ των κατηγοριών 01 και 03 και υποκατηγοριών αυτών.
γ) Λειτουργούσαν νομίμως κατά την 31η Οκτωβρίου 2024, εξακολουθούν να είναι ενεργές και έχουν πληγεί οικονομικά.
δ) Έχουν υποβάλει τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ, εφόσον είχαν κατά νόμο υποχρέωση να τις υποβάλουν, ως εξής:
δα) έχουν υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων για τα φορολογικά έτη 2022 και 2023 μέχρι και την προηγούμενη ημέρα από την έναρξη ισχύος της παρούσας, καθώς και 2024 εμπρόθεσμα, και
δβ) έχουν υποβάλει όλες τις δηλώσεις ΦΠΑ για την περίοδο από 1η Ιανουαρίου 2022 μέχρι και την προηγούμενη ημέρα από την έναρξη ισχύος της παρούσας.
ε) Δεν έχουν τεθεί σε αδράνεια από την 1η Ιανουαρίου 2023 μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που τηρούνται στο φορολογικό μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ή από την υποβολή μηδενικών δηλώσεων Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) καθ’ όλη την περίοδο αυτή.
στ) Δεν έχει ανασταλεί, μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής ισχύος της παρούσας, η χρήση του ΑΦΜ της επιχείρησης για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΓΓΔΕ ΠΟΛ. 1200/2015 απόφαση, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει (εξαφανισμένος έμπορος), όπως αυτό προκύπτει από το φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ.
ζ) Δεν συντρέχουν οι λόγοι αποκλεισμού της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 4488/2017 (Α’ 137).
η) Είναι υπόχρεες σε τήρηση και έκδοση λογιστικών αρχείων.
θ) Δεν δραστηριοποιούνται στους τομείς της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής, ως ορίζονται στο άρθρο 2 και σε περίπτωση επιχειρήσεων με μικτή δραστηριότητα οι δικαιούχοι διασφαλίζουν με κατάλληλα μέσα, όπως η τήρηση χωριστών λογαριασμών ότι η παρούσα ενίσχυση δεν χρησιμοποιείται για τη μη επιλέξιμη δραστηριότητά τους.
ι) Παρουσιάζουν μείωση του κύκλου εργασιών τους, ως ακολούθως:
Το άθροισμα του κύκλου εργασιών του δ τριμήνου του έτους 2024 και του α τριμήνου του έτους 2025, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία των δηλώσεων ΦΠA (κωδικός 312 δήλωσης ΦΠΑ), παρουσιάζει μείωση κατά 5,00% τουλάχιστον σε σχέση με τον κύκλο εργασιών αναφοράς.
Κατά τον ως άνω υπολογισμό διενεργείται στρογγυλοποίηση των ποσοστών μείωσης σε σχέση με τον κύκλο εργασιών αναφοράς, στο δεύτερο ποσοστιαίο δεκαδικό ψηφίο.
Άρθρο 4
Ύψος ενίσχυσης
1. Το ύψος της ενίσχυσης προσδιορίζεται τυποποιημένα, ως ακολούθως:
Ενίσχυση = [(Κύκλος εργασιών αναφοράς - άθροισμα κύκλου εργασιών δ τριμήνου 2024 και α τριμήνου 2025) × ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών],
όπου:
α) Το άθροισμα του κύκλου εργασιών μηνών δ τριμήνου 2024 και α τριμήνου 2025 και ο κύκλος εργασιών αναφοράς, όπως ορίζονται στην παρούσα απόφαση.
β) Η ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών ισούται με το συνολικό κύκλο εργασιών ΦΠΑ (κωδικός 312 δήλωσης ΦΠΑ) του έτους 2023 αφαιρουμένου του συνόλου φορολογητέων εισροών (κωδικός 367 δήλωση ΦΠΑ) του έτους 2023, διαιρεμένου με το συνολικό κύκλο εργασιών ΦΠΑ του έτους 2023. Σε περίπτωση επιχειρήσεων που είχαν μηδενικό κύκλο εργασιών ΦΠΑ το έτος 2023, για το υπολογισμό εισροών και εκροών λαμβάνεται υπόψη ο κύκλος εργασιών ΦΠΑ του έτους 2022 και το σύνολο φορολογητέων εισροών έτους 2022. Σε περίπτωση που η ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών είναι μικρότερη του 30% ή ο συνολικός κύκλος εργασιών ΦΠΑ του έτους 2023 και 2022 είναι μηδενικός, θεωρείται ίση με 30%. Σε περίπτωση που η ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών είναι μεγαλύτερη του 60%, θεωρείται ίση με 60%.
Για τον υπολογισμό των ποσοστιαίων διαφορών εκροών-εισροών, διενεργείται στρογγυλοποίηση στο πρώτο ποσοστιαίο δεκαδικό ψηφίο.
2. Με την επιφύλαξη των προϋποθέσεων του άρθρου 5 της παρούσας, η ενίσχυση που προκύπτει από την παρ. 1 του παρόντος άρθρου δεν δύναται να υπερβαίνει, σε επίπεδο ενιαίας επιχείρησης, το ποσό των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ και δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ.
Άρθρο 5
Έλεγχος σώρευσης
1. Το συνολικό ποσό ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που έχουν λάβει οι δικαιούχοι κατά την τελευταία τριετία με βάση οποιοδήποτε Κανονισμό de minimis (EΕ) 2023/2831, 1408/2013, 1407/2013 και 717/2014 από οποιοδήποτε πρόγραμμα, ελέγχεται σε επίπεδο ενιαίας επιχείρησης, με την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 2 της παρούσας, σύμφωνα με τον ορισμό της παρ. 2 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831, και δεν δύναται να υπερβεί το ποσό των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης της παρούσας. Η ενίσχυση θεωρείται ότι χορηγείται κατά το χρόνο παραχώρησης στην οικεία επιχείρηση του έννομου δικαιώματος λήψης της ενίσχυσης, ανεξαρτήτως της ημερομηνίας καταβολής της. Σε περίπτωση καταβολής σε δόσεις, αυτές ανάγονται στην αξία τους κατά το χρόνο της χορήγησής τους με βάση το προεξοφλητικό επιτόκιο που ισχύει κατά το χρόνο της χορήγησης της ενίσχυσης.
2. Εάν με τη χορήγηση της ενίσχυσης βάσει της παρούσας σημειωθεί υπέρβαση του ανώτατου ορίου που προβλέπεται στην παρ. 1, η εν λόγω νέα ενίσχυση δεν δύναται να χορηγηθεί. Σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης διαπιστωθεί, εκ των υστέρων, υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης, ή υποβολή ψευδών στοιχείων, και προκύπτει ότι η επιχείρηση δεν είναι δικαιούχος ή είναι δικαιούχος μικρότερου ποσού από το χορηγηθέν ποσό, ζητείται η άμεση επιστροφή του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης, άλλως σε περίπτωση που δεν τίθεται ζήτημα συμμόρφωσης με τις προϋποθέσεις κρατικών ενισχύσεων του υπερβάλλοντος ποσού της ενίσχυσης, εντόκως από την ημερομηνία που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου μέχρι την ημερομηνία βεβαίωσής του, με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζόμενου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ.
3. Σε περίπτωση επιχειρήσεων που ασκούν δραστηριότητες για τις οποίες ισχύουν διαφορετικά ανώτατα όρια de minimis, αυτές υποχρεούνται να διασφαλίζουν με κατάλληλα μέσα όπως ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων ή η διάκριση των στοιχείων του κόστους, την τήρηση των εν λόγω ορίων. Τα ανωτέρω ποσά είναι ακαθάριστα, πριν την αφαίρεση τυχόν φόρων ή επιβαρύνσεων. Εάν μια επιχείρηση δραστηριοποιείται σε περισσότερους από έναν τομείς για τους οποίους ισχύουν διαφορετικά ανώτατα όρια ενίσχυσης, για τους σκοπούς της παρούσας θεωρείται ότι δραστηριοποιείται στον ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα, όπως προκύπτει από τη δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2024, ο οποίος, δεν ανήκει στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων ή για τις περ. α ως και δ της παρ. 2 του άρθρου 3 δεν ανήκει στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων ούτε στον τομέα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας. Όταν μία επιχείρηση δραστηριοποιείται και σε κάποιον τομέα μη επιλέξιμο για λήψη ενίσχυσης, απαιτείται ξεχωριστή λογιστική παρακολούθηση των ενισχύσεων.
4. Για τον σκοπό του παρόντος άρθρου κατά την υποβολή της αίτησης η οποία επέχει θέσει υπεύθυνης δήλωσης συμπληρώνονται όλες οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας τις οποίες έλαβε βάσει των Κανονισμών (ΕΕ) 2023/2831, 1408/2013 η οικεία επιχείρηση και οι επιχειρήσεις που συνιστούν ενιαία επιχείρηση με αυτήν, κατά την έννοια των ως άνω Κανονισμών, κατά το οικονομικό έτος χορήγησης της ενίσχυσης και κατά τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη.
Για τον έλεγχο της σώρευσης, η περίοδος που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του ανώτατου επιτρεπτού ποσού των χορηγηθεισών ενισχύσεων βασίζεται στην ακριβή ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης και καλύπτει ακριβώς τα τρία προηγούμενα έτη, έως δηλαδή την ίδια ημερομηνία του τρίτου έτους που προηγείται της χορήγησής της.
5. Ο έλεγχος της σώρευσης διενεργείται σε πρώτη φάση αυτόματα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» με βάση τα σχετικά στοιχεία που υποβάλει η επιχείρηση κατά την αίτηση, και το ύψος της ενίσχυσης που λαμβάνει βάσει της παρούσας προσαρμόζεται ανάλογα, ώστε να μην οδηγεί σε υπέρβαση των κατά περίπτωση ανωτέρω ορίων. Σε περίπτωση υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης, στο πλαίσιο της παρούσας, από περισσότερες ή όλες τις επιχειρήσεις που συνθέτουν ενιαία επιχείρηση, με την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 2 της παρούσας και εφόσον, κατόπιν διασταύρωσης των σχετικών αιτήσεων, διαπιστωθεί ότι το συνολικό ποσό που αιτούνται οι εν λόγω επιχειρήσεις υπερβαίνει τα ανώτατα κατά περίπτωση όρια του παρόντος άρθρου, το ύψος της ενίσχυσης για κάθε μία από αυτές μειώνεται αναλογικά, με βάση το αιτούμενο από κάθε μία επιχείρηση ποσό, προκειμένου το συνολικό εγκριθέν ποσό ενίσχυσης ανά ενιαία επιχείρηση να μην υπερβαίνει τα εν λόγω όρια.
Επιπλέον, διενεργείται αυτοματοποιημένος απολογιστικός έλεγχος με βάση τα συνολικά στοιχεία για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας της τελευταίας τριετίας, στο Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης ενισχύσεων ήσσονος σημασίας. Σύμφωνα με την 59886/ΕΥΚΕ913/11.6.2020 απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Σώρευσης Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας (ΠΣΣΕ-ΗΣ)» (Β’ 2417), ως επικαιροποιείται, ο φορέας που θα χορηγήσει τις ενισχύσεις Ήσσονος Σημασίας υποχρεούται να εισάγει τα σχετικά στοιχεία στο ΠΣΣΕΗΣ.
6. Σε κάθε περίπτωση για τον έλεγχο σώρευσης των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στα άρθρα 3 και 5 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831.
7. Για τον σκοπό του παρόντος η ΑΑΔΕ θέτει στη διάθεση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής, όλα τα απαραίτητα στοιχεία και κάθε πληροφορία σχετική με την εφαρμογή της παρούσας που τηρούνται στην πλατφόρμα «myBusinessSupport».
Άρθρο 6
Διαδικασία υποβολής αίτησης
1. Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις υποβάλλουν αίτηση για τη χορήγηση της ενίσχυσης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» της ΑΑΔΕ (https://www. aade.gr/mybusinesssupport).
2. Οι αιτήσεις υποβάλλονται από την 17.07.2025 έως την 22.07.2025.
3. Κατά την αίτηση, η επιχείρηση δηλώνει τα απαιτούμενα στοιχεία και πληροφορίες σχετικά με την πλήρωση των προϋποθέσεων της παρούσας, καθώς και το ποσό που αιτείται να λάβει στο πλαίσιο της παρούσας, εντός των ορίων των άρθρων 4 και 5 της παρούσας. Υπόδειγμα της αίτησης - δήλωσης περιλαμβάνεται στο Παράρτημα ΙΙ, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.
4. Η είσοδος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» διενεργείται με τη χρήση των σχετικών διαπιστευτηρίων του TAXISnet της ΑΑΔΕ.
5. Με την είσοδο στην εφαρμογή και την υποβολή της αίτησης, η επιχείρηση πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων και συναινεί στην επεξεργασία των διαθέσιμων στοιχείων της ΑΑΔΕ, καθώς και των υποβαλλόμενων στοιχείων, προς το σκοπό προσδιορισμού του τελικού ύψους ενίσχυσης. Επιπροσθέτως, ελέγχεται αυτοματοποιημένα και ως προϋπόθεση η δήλωση λογαριασμού - ΙΒΑΝ από την επιχείρηση στην επιλογή «Μητρώο και επικοινωνία» του myAADE της ΑΑΔΕ, η συντακτική εγκυρότητά του, καθώς και η επαλήθευσή του από το αντίστοιχο ίδρυμα πληρωμών.
6. Για τη συμπλήρωση της εικόνας της επιχείρησης και τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται να αποτυπώνει στην πλατφόρμα λοιπές πληροφορίες, που τηρούνται στα ηλεκτρονικά αρχεία της ή αποστέλλονται σε αυτή από άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
Άρθρο 7
Διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης
1. Η αιτούσα επιχείρηση ενημερώνεται ψηφιακά από την ΑΑΔΕ αναφορικά με την έγκριση ή την απόρριψη της αίτησής της. Σε περίπτωση απόρριψης, η αιτούσα επιχείρηση δύναται να υποβάλει στην πλατφόρμα «myBusinessSupport» αίτημα επανεξέτασης, εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ως άνω ενημέρωση. Η Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής απαντά στο αίτημα επανεξέτασης, βάσει των στοιχείων και πληροφοριών που αιτείται και λαμβάνει από την ΑΑΔΕ, σύμφωνα με το παρόν άρθρο.
2. Το ποσό της ενίσχυσης, που υπολογίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 4 και 5 της παρούσας, καταβάλλεται εφάπαξ στον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ της δικαιούχου επιχείρησης που δηλώνεται στην επιλογή «Μητρώο και επικοινωνία» του myAADE της ΑΑΔΕ.
3. Η ΑΑΔΕ, βάσει των στοιχείων που έχουν υποβληθεί στην πλατφόρμα «myBusinessSupport», επεξεργάζεται τα στοιχεία και τα διασταυρώνει με άλλα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της και στη συνέχεια πριν από την πληρωμή δημιουργεί:
α) Αναλυτική κατάσταση δικαιούχων σε ηλεκτρονική μορφή, με βάση τα στοιχεία των δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ.), τον κωδικό του τραπεζικού λογαριασμού σε μορφή IBAN, τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στο οποίο τηρείται ο λογαριασμός (προαιρετική πληροφορία) και το δικαιούμενο ποσό. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ Α.Ε.) προς την οποία και διαβιβάζεται.
β) Συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό προς πληρωμή ποσό, ολογράφως και αριθμητικώς, το πλήθος των συναλλαγών καθώς και το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ) σύμφωνα με την 109/12-3-2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.
Άρθρο 8
Διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης
1. Η ηλεκτρονική μορφή της αναλυτικής κατάστασης της περ. α της παρ. 3 του άρθρου 7 αποστέλλεται με ασφαλή τρόπο προς τη ΔΙΑΣ ΑΕ. Η ίδια πληροφόρηση κοινοποιείται στη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
2. Η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 3 του άρθρου 7 αποστέλλεται, μέσω της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στη Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους η οποία εκδίδει, βάσει αυτής, ειδική εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του ΕΔ No 200 «Ελληνικό Δημόσιο Συγκέντρωση Εισπράξεων - Πληρωμών» και την πίστωση του ενδιάμεσου λογαριασμού του Ελληνικού Δημοσίου με ΙΒΑΝ GR22 0100 0230 0000 0242 1220 698 με ονομασία «Πληρωμές ΕΔ με τη μεσολάβηση της ΔΙΑΣ ΑΕ» που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος με α) το συνολικό ποσό προς τους δικαιούχους και β) με το ποσό που αφορά το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), σύμφωνα με την 109/12.03.2019 Πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Η Τράπεζα της Ελλάδος εξουσιοδοτείται για την κάλυψη του ανά συναλλαγή κόστους προς τρίτους.
Ύστερα από την έγκριση της Διεύθυνσης Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία παρέχεται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, χρεώνεται ο λογαριασμός με ΙΒΑΝ GR22 0100 0230 0000 0242 1220 698 προκειμένου να διοδευθούν οι επιμέρους πληρωμές, με τη μεσολάβηση της ΔΙΑΣ ΑΕ προς τους τραπεζικούς λογαριασμούς των τελικών δικαιούχων. Τυχόν υπόλοιπα στο λογαριασμό μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής, μεταφέρονται με εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος από τη Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σε πίστωση του λογαριασμού με ΙΒΑΝ GR71 0100 0230 0000 0000 0200 211 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού.
3. Τα ποσά που απέτυχαν να πληρωθούν επιστρέφουν στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου με IBAN GR71 0100 0230 0000 0000 0200 211 με αιτιολογία κίνησης τον ειδικό κωδικό πληρωμής της ΔΙΑΣ ΑΕ και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού.
Για τις αποτυχούσες πληρωμές, η ΑΑΔΕ ενημερώνει σχετικά τους δικαιούχους, ώστε να διορθώσουν τον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του TAXISnet της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διενεργηθεί δεύτερος κύκλος πληρωμών, ακολουθώντας εκ νέου τα βήματα της παραπάνω διαδικασίας (έγκριση πιστώσεων, δημιουργία νέας κατάστασης από ΑΑΔΕ, μεταφορά ποσού στον ενδιάμεσο λογαριασμό και πληρωμή ποσών μέσω ΔΙΑΣ).
Ο δεύτερος κύκλος πληρωμής για τις αποτυχούσες πληρωμές είναι τελικός και πραγματοποιείται εντός του τρέχοντος έτους.
4. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
5. Τα δικαιολογητικά για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων ορίζονται τα ακόλουθα:
α) Η παρούσα απόφαση,
β) η απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την έκδοση του συμψηφιστικού χρηματικού εντάλματος,
γ) η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 3 του άρθρου 7,
δ) αντίγραφο της ειδικής εντολής προς την Τράπεζα της Ελλάδος και αντίγραφο κίνησης (extrait) της Τράπεζας για τη χρέωση του λογαριασμού Νο 200.
Για την πληρωμή της εν λόγω ενίσχυσης, η ειδική εντολή πληρωμής του παρόντος άρθρου επέχει θέση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης.
Άρθρο 9
Υποχρεώσεις δικαιούχων - Κυρώσεις
1. Σε περίπτωση που οι επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σε περισσότερους του ενός τομείς στους οποίους ισχύουν διαφορετικά ανώτατα όρια ενίσχυσης, σύμφωνα με τους Κανονισμούς ΕΕ) της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας («de minimis»), διασφαλίζουν με κατάλληλα μέσα όπως ο λογιστικός διαχωρισμός, ότι για καθεμία από τις δραστηριότητες αυτές τηρείται το σχετικό ανώτατο όριο. Όταν μία επιχείρηση δραστηριοποιείται και σε κάποιον τομέα μη επιλέξιμο για λήψη ενίσχυσης, κατά περίπτωση, απαιτείται ξεχωριστή λογιστική παρακολούθηση των ενισχύσεων.
2. Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.
3. Σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης από τη φορολογική διοίκηση ή άλλο αρμόδιο όργανο ελέγχου διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας, μη τήρηση των προϋποθέσεων του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831 και υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης, σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 5, ή υποβολή ψευδών στοιχείων, και προκύπτει ότι η επιχείρηση δεν είναι δικαιούχος ή είναι δικαιούχος μικρότερου ποσού από το χορηγηθέν ποσό, ζητείται η άμεση επιστροφή του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης, άλλως σε περίπτωση που δεν τίθεται ζήτημα συμμόρφωσης με τις προϋποθέσεις κρατικών ενισχύσεων του υπερβάλλοντος ποσού της ενίσχυσης, εντόκως από την ημερομηνία που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου μέχρι την ημερομηνία βεβαίωσής του, με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζόμενου κατά τα λοιπά του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων - Κ.Ε.Δ.Ε. (ν. 4978/2022, Α’ 190). Το ανακτητέο ποσό της χορηγηθείσας ενίσχυσης, βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ.
4. Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος, ανεξαρτήτως αν από άλλες διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας δεν υποχρεούνται στη διατήρηση των δικαιολογητικών και παραστατικών. Τα ανωτέρω στοιχεία και δικαιολογητικά έγγραφα διατηρούνται υπό τη μορφή πρωτοτύπων, ή αντιγράφων των πρωτοτύπων ή σε κοινώς αποδεκτούς φορείς δεδομένων, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών εκδόσεων των πρωτότυπων εγγράφων ή εγγράφων που υπάρχουν μόνο σε ηλεκτρονική μορφή.
5. Σε περίπτωση υπόνοιας καταστρατήγησης των διατάξεων ή υποβολής δηλώσεων με ψευδή ή ανακριβή στοιχεία που τροποποιούν το ύψος των ακαθάριστων εσόδων, του κύκλου εργασιών ή δεν αποτυπώνουν ορθά την κατάσταση λειτουργίας των επιχειρήσεων με σκοπό, είτε την υπαγωγή της αιτούσας στις διατάξεις του άρθρου 6Γ του ν. 4797/2021 (Α’ 66), είτε τον υπολογισμό μεγαλύτερου ποσού ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται:
α) Να μην εγκρίνει προσωρινά την αίτηση για τη χορήγηση της ενίσχυσης και να ενημερώσει τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών για τις κατά νόμο ενέργειές της,
β) να μην καταβάλει σε λογαριασμούς δικαιούχων ποσά για τα οποία υπάρχουν υπόνοιες καταστρατήγησης των διατάξεων ενημερώνοντας σχετικά τις αρμόδιες υπηρεσίες,
γ) να κοινοποιεί τα ευρήματα στον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος για την εξακρίβωση πιθανής απόπειρας τέλεσης οικονομικών εγκλημάτων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου,
δ) να προβαίνει κατά την κρίση της στις δέουσες ενέργειες συμμόρφωσης ή ελέγχου.
Άρθρο 10
Τήρηση αρχείου - Υποβολή εκθέσεων
Η ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, αναλαμβάνει την υποχρέωση της επιβεβαίωσης τήρησης των υποχρεώσεων των δικαιούχων της ενίσχυσης, αποκλειστικά και μόνο στη βάση παραστατικών και εγγράφων που της έχουν υποβληθεί από την ΑΑΔΕ ή άλλο αρμόδιο φορέα, και τηρεί λεπτομερή αρχεία για τουλάχιστον δέκα (10) έτη από την ημερομηνία χορήγησης των μεμονωμένων ενισχύσεων, από τα οποία αποδεικνύεται ότι τηρήθηκαν οι απαιτούμενες, εκ της παρούσας, προϋποθέσεις για την χορήγηση της ενίσχυσης.
Η ΑΑΔΕ υποχρεούται να θέτει στη διάθεση της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής και της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κάθε απαιτούμενη πληροφορία σχετική με την εφαρμογή της παρούσας απόφασης, ιδίως στοιχείων που απαιτούνται στο πλαίσιο υποβολής των προβλεπόμενων ετήσιων εκθέσεων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Άρθρο 11
Έναρξη ισχύος
Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Μαρούσι, 16 Ιουλίου 2025
Οι Υπουργοί
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ
Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ
Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΩΤΣΗΡΑΣ
Προστασίας του Πολίτη
ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ
Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας
ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!