Βουλή Κατατέθηκε ο Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας. Πληθώρα φορολογικών διατάξεων
Κατατέθηκε στη Βουλή στο σχέδιο νόμου με τίτλο "Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας και άλλες διατάξεις - συνταξιοδοτικές διατάξεις".
Με το νομοσχέδιο και συγκεκριμένα με τα άρθρα 1 – 203 αντικαθίσταται ο Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας (ν. 2960/2001). Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, το νομοσχέδιο «απλοποιεί, ψηφιοποιεί και επιταχύνει τη λειτουργία των τελωνείων της χώρας. Το νέο πλαίσιο εκσυγχρονίζει αναχρονιστικές διατάξεις 24 ετών, ψηφιοποιεί όλες τις συναλλαγές, αυστηροποιεί τα πρόστιμα, θεσπίζει νέους κανόνες, ενώ καθιστά ευέλικτο το ωράριο των τελωνείων με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων.»
Παράλληλα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πληθώρα φορολογικών διατάξεων σε όλο το εύρος της φορολογικής νομοθεσίας.
Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει παρεμβάσεις:
- στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (άρθρα 206-212),
- στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (άρθρα 213-219),
- στον Κώδικα ΦΠΑ (άρθρα 220-236),
- στα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (άρθρα 237-240)
- στον Κώδικα Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών και Γονικών Παροχών καθώς και στον ειδικό φόρο επί των ακινήτων (άρθρα 241-243)
- για την έγκριση εταιρικών μετασχηματισμών νομικών προσώπων (άρθρο 244)
- στο τέλος επιτηδεύματος (άρθρο 249)
- καθώς και άλλες ρυθμίσεις
Ειδικότερα, μεταξύ των διατάξεων του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται διατάξεις:
- για την εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος που προκύπτει στην αλλοδαπή φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα (non-dom, τροποποίηση άρθρων 5Α, 5Β, 5Γ ΚΦΕ) (άρθρο 206)
- για την εξαίρεση από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία των παροχών του εργοδότη προς τον εργαζόμενο για την κάλυψη δαπανών νοσηλείας του εργαζομένου ή συγγενικού του προσώπου (άρθρο 207)
- για τη φορολογική αντιμετώπιση αμοιβών ναυτικών σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής (άρθρο 208)
- για τη φορολογική αντιμετώπιση της προμήθειας που λαμβάνουν οι πλανόδιοι λαχειοπώλες (προβλέπεται αυτοτελής φορολόγηση με φορολογικό συντελεστή 1%) (άρθρο 209)
- για την πληρωμή μισθωμάτων μέσω τραπεζικού λογαριασμού (άρθρο 210). Με τις διατάξεις του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου προβλέπεται ότι σε περίπτωση μη καταβολής του μισθώματος μέσω τραπέζης προβλέπεται ότι α) δεν εκπίπτουν οι δαπάνες για το εισόδημα που αποκτά ο εκμισθωτής, β) ο μισθωτής αποκλείεται για τη μίσθωση αυτή από ευεργέτημα, ενίσχυση ή επίδομα που παρέχεται από το κράτος για μισθώσεις και γ) το μίσθωμα που δεν έχει καταβληθεί ηλεκτρονικά από ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα δεν αποτελεί εκπιπτόμενη επιχειρηματική δαπάνη
- για τα φορολογικά κίνητρα για εταιρείες ειδικού σκοπού διαχείρισης οικογενειακής περιουσίας (άρθρο 211)
- για τα κίνητρα για την πρόωρη εφαρμογή ηλεκτρονικής τιμολόγησης (άρθρο 212)
- για την επιβολή προστίμων για τη διακίνηση αγαθών χωρίς την ύπαρξη παραστατικών στοιχείων διακίνησης, οπότε και προβλέπεται η επιβολή προστίμου 5.000 ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, αν είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και 10.000 ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, αν είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος (άρθρο 214)
- για την πρόβλεψη υπό προϋποθέσεις, προκειμένου διαχειριστές, σύμβουλοι, μέτοχοι και μέλη εταιρειών με συμμετοχή κάτω του 5% να έχουν δυνατότητα να εκδίδουν φορολογική ενημερότητα χωρίς παρακράτηση στο τίμημα και να προβαίνουν σε πωλήσεις ή γονικές παροχές και δωρεές των ακινήτων τους, ακόμα και όταν η εταιρεία με την οποία συνδέονται έχει οφειλές προς το Δημόσιο (άρθρο 216)
- για τη σύσταση Μητρώου Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (Μ.Ι.Δ.Α.) το οποίο θα περιλαμβάνει το σύνολο των πληροφοριών και δεδομένων για την ιδιοκτησία και τη διαχείριση των ακινήτων (άρθρο 217)
- για την αναστολή λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων, επιβολή ειδικής χρηματικής κύρωσης και ειδικού προστίμου (άρθρο 219)
- για την τροποποίηση των διατάξεων του νέου Κώδικα ΦΠΑ (ν. 5144/2024) (άρθρα 220– 236)
- για την τροποποίηση των διατάξεων των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ν. 4308/2014) και τη δυνατότητα έκδοσης απλοποιημένου τιμολογίου όταν ο πωλητής των αγαθών ή ο παρέχων τις υπηρεσίες είναι απαλλασσόμενη μικρή επιχείρηση κατά την έννοια της ισχύουσας νομοθεσίας περί Φ.Π.Α. και της σχετικής Οδηγίας 2006/112/ΕΚ (άρθρα 237-240)
- για τη μείωση από τα δέκα στα πέντε έτη του ελάχιστου χρόνου παραμονής στην αλλοδαπή Ελλήνων που εγκαταστάθηκαν εκεί και απέκτησαν κινητή περιουσία, προκειμένου αυτή να απαλλάσσεται από τον φόρο κληρονομιάς στην Ελλάδα (άρθρο 241)
- για την πρόβλεψη ότι, για τους σκοπούς του τέλους επιτηδεύματος, ως υποκατάστημα νοείται και το ακίνητο, που μισθώνεται ή υπεκμισθώνεται για βραχυχρόνια μίσθωση, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 111 του ν. 4446/2016 (άρθρο 249).
Άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου αφορούν:
- στην οριζόντια ενσωμάτωση του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ (άρθρο 254)
- στην ενσωμάτωση των λειτουργιών του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ (άρθρο 252)
- στην αποδοχή άμεσων πληρωμών (όπως του συστήματος IRIS) μέσω χρήσης διασυνδεδεμένου τερματικού πληρωμής (POS) στις λιανικές συναλλαγές και πρόβλεψη αυστηρών προστίμων έως 20.000 ευρώ σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των επιχειρήσεων (άρθρο 215)
Παρατίθεται ακολούθως το εισαγωγικό απόσπασμα για τα περιεχόμενα του νόμου από την αιτιολογική του έκθεση:
Ενότητα Ι Η υπό εξέταση ενότητα συνιστά μεταφορά των διατάξεων που διέπουν την τελωνειακή νομοθεσία και απαντώνται σε πολλαπλά κείμενα νομοθετικού ή κανονιστικού χαρακτήρα. Δεδομένου, εντούτοις, ότι πρέπει να επέλθει εναρμόνιση με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα (Κανονισμός (ΕΕ) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Οκτωβρίου 2013 για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα, L 269), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, καθώς και με τις διεθνείς συμβάσεις που έχει κυρώσει η χώρα μας, δεν ακολουθείται η διαδικασία της κωδικοποίησης όπως αυτή προβλέπεται από τις παρ. 6 και 7 του άρθρου 76 του Συντάγματος, αλλά επέρχονται νομοθετικές αλλαγές, οι οποίες αποσκοπούν στην εμπέδωση των αρχών της καλής νομοθέτησης, την αντιμετώπιση οψιγενών ζητημάτων κατά την εφαρμογή της τελωνειακής νομοθεσίας και τον εκσυγχρονισμό του ισχύοντος πλαισίου. Για τον λόγο αυτό, επιλέχθηκε οι απαραίτητες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις να επέλθουν με την εισαγωγή ενός συνεκτικού και ολοκληρωμένου νομοθετήματος. Ενότητα ΙΙ Με τις αξιολογούμενες ρυθμίσεις αντιμετωπίζονται τα εξής: α) ζητήματα που άπτονται του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α' 167), όπως η κατάργηση της προϋπόθεσης της πλήρωσης νέας θέσης εργασίας από φυσικά πρόσωπα φορολογικούς κατοίκους αλλοδαπής που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, προκειμένου να δραστηριοποιηθούν ως μισθωτοί, η θέσπιση υποχρεωτικής καταβολής μισθωμάτων μέσω τραπεζικού λογαριασμού, η αποσύνδεση των δαπανών νοσηλείας που καταβάλλει ο εργοδότης σε εργαζόμενο ή σε μέλη της οικογένειάς του από τον φόρο εισοδήματος και τον φόρο δωρεάς, η φορολογική αντιμετώπιση αμοιβών των ναυτικών που υπηρετούν σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής και των πλανόδιων λαχειοπώλων, β) ζητήματα που άπτονται του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., 5104/2024, Α’ 58), όπως η πρόβλεψη για τη χορήγηση αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας σε αλληλεγγύως ευθυνόμενο πρόσωπο του άρθρου 49 του Κ.Φ.Δ., περί αλληλέγγυας ευθύνης, για οφειλές νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, σε περίπτωση μεταβίβασης ακινήτου ή σύστασης εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού, η σύσταση Μητρώου Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), η υποχρεωτική αποδοχή άμεσων πληρωμών από λογαριασμό σε λογαριασμό μέσω διασυνδεδεμένων τερματικών EFT/POS (Electronic Funds Transfer at Point of Sale) στις λιανικές συναλλαγές και η πρόβλεψη προστίμων για τη μη συμμόρφωση, γ) η ενσωμάτωση στην έννομη τάξη της οδηγίας (ΕΕ) 2020/285 του Συμβουλίου, της 18ης Φεβρουαρίου 2020, «για την τροποποίηση της οδηγίας 2006/112/ΕΚ σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας όσον αφορά το ειδικό καθεστώς για τις μικρές επιχειρήσεις και του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 904/2010 όσον αφορά τη διοικητική συνεργασία και την ανταλλαγή πληροφοριών με σκοπό την παρακολούθηση της ορθής εφαρμογής του ειδικού καθεστώτος για τις μικρές επιχειρήσεις» (L 62) και της οδηγίας (ΕΕ) 2022/542 του Συμβουλίου, της 5ης Απριλίου 2022 «για την τροποποίηση των οδηγιών 2006/112/ΕΚ και (ΕΕ) 2020/285 όσον αφορά τους συντελεστές φόρου προστιθέμενης αξίας για το ειδικό καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων» (L107), δια της τροποποίησης ήδη υφιστάμενων και της προσθήκης νέων διατάξεων στους ν. 4308/2014 (Α' 251) και 5144/2024 (Α' 162), δ) η παροχή κινήτρων σε οντότητες με σκοπό να εφαρμοστεί η ηλεκτρονική τιμολόγηση και η ρύθμιση των απαραίτητων στοιχείων για την λειτουργία του συστήματος αυτού, ε) η αντιμετώπιση του νομοθετικού και εποπτικού κενού που υπάρχει σήμερα σχετικά με την έγκριση εταιρικών μετασχηματισμών που βρίσκονται υπό την εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Επιτροπής Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων, στ) η πρόσβαση της Α.Α.Δ.Ε. στα δεδομένα του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.), ζ) η διευκόλυνση αποπληρωμής των βεβαιωμένων στη Φορολογική Διοίκηση και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης οφειλών, ρυθμισμένων και μη, για τις οποίες έχει χορηγηθεί αναστολή είσπραξης ή παράταση καταβολής στο πλαίσιο αντιμετώπισης των έκτακτων αναγκών που έχουν προκύψει από την εκδήλωση της κακοκαιρίας «Daniel» και της θαλάσσιας ρύπανσης στον Παγασητικό Κόλπο μέσω της παροχής δυνατότητας ένταξης σε ρύθμιση οφειλής εβδομήντα δύο (72) δόσεων και η) η στελέχωση και η λειτουργία της Μόνιμης Εθνικής Αντιπροσωπείας στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, θ) η απλοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας, η ενίσχυση της ασφάλειας στην ασφαλιστική αγορά και η προστασία του ασφαλισμένου καταναλωτή, μέσω της ηλεκτρονικής υποβολής των στοιχείων του ασφαλιστηρίου επαγγελματικής αστικής ευθύνης, καθώς και των στοιχείων βεβαιώσεων επαγγελματικής εκπαίδευσης, απευθείας από τους εκδότες τους (ασφαλιστικές επιχειρήσεις και φορείς επαγγελματικής εκπαίδευσης), στην κατάλληλη προς τούτο υποδομή. |
Παρατίθεται ακολούθως αναλυτικά το σχέδιο νόμου και η αιτιολογική του έκθεση:
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!