Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Οικονομικές Ειδήσεις

Βουλή Νέα τροπολογία με μέτρα στήριξης τουρισμού, πολιτισμού και πληγέντων από τον Ιανό

Τροπολογία κατατέθηκε από το Υπουργείο Εργασίας στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης με τίτλο "Ρυθμίσεις για την επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6 § 1 ΕΣΔΑ ως προς την εύλογη διάρκεια της πολιτικής δίκης, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και άλλες διατάξεις".

Με τις προτεινόμενες διατάξεις των άρθρων 1-4 επιδιώκεται η αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων δυσμενών συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που διαμορφώθηκε στον κλάδο του τουρισμού, ο οποίος επλήγη αναπόδραστα.

Με την προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 5 σκοπείται η αντιμετώπιση των δυσμενών συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 στις επιχειρήσεις του πολιτισμού και ειδικότερα στα θέατρα, τις μουσικές σκηνές, τα χοροθέατρα, τους συναυλιακούς χώρους, τους χώρους παραστάσεων και τους κινηματογράφους, οι οποίες επλήγησαν σημαντικά.

Με την προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 6 σκοπείται η αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης που προκλήθηκε από τις δυσμενείς συνέπειες του μεσογειακού κυκλώνα «Ιανός» στους εργαζόμενους σε επιχειρήσεις-εργοδότες που επλήγησαν, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας έχουν λυθεί με καταγγελία κατά το χρονικό διάστημα από 18.9.2020 έως 29.9.2020.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους:

1.α. Δύναται να παραταθεί, έως και την 31η. 10.2020 (έληξε 30.9.2020), η χορήγηση της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, ύψους πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων (534) ευρώ, στους εργαζόμενους και εργαζόμενους-οδηγούς τουριστικών λεωφορείων, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας ανεστάλησαν μετά την επαναπρόσληψή τους, κατά τη θερινή τουριστική περίοδο του έτους 2020 λόγω απασχόλησής τους το 2019, με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε κύρια και μη κύρια ξενοδοχειακά και τουριστικά καταλύματα εποχικής λειτουργίας και σε επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων, αντίστοιχα.

β. Παρέχεται εξουσιοδότηση για την καθορισμό με κ.υ.α. κάθε αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή της υπό ψήφιση διάταξης.

2. α. Καταβάλλονται για το έτος 2020 στους εργαζόμενους ξενοδοχειακού κλάδου δωδεκάμηνης λειτουργίας, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας έχουν ανασταλεί εντός του έτους 2020, οι αποδοχές αδείας και το επίδομα αδείας, κατά τα ειδικώς οριζόμενα.

β. Για το ίδιο χρονικό διάστημα, προσδιορίζεται η καταβολή από τον κρατικό προϋπολογισμό στους εργοδότες, του ποσού που χορηγείται ως αποζημίωση αποδοχών αδείας, για κάθε εργαζόμενο, κατά περίπτωση, του οποίου η σύμβαση εργασίας έχει, ως άνω, ανασταλεί. Το ποσό της αποζημίωσης αποδοχών αδείας διέπεται από ειδικό καθεστώς κατά τα ειδικώς οριζόμενα (ανεκχώρητο, ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου, μη συμψηφιζόμενο με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση κ.λπ.).

γ. Παρέχονται εξουσιοδοτήσεις για την εξειδίκευση και την εφαρμογή των ανωτέρω, μέσω και του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ».

3. α. Θεσπίζεται ειδική οικονομική ενίσχυση για επιχειρήσεις - εργοδότες ξενοδοχειακών καταλυμάτων δωδεκάμηνης λειτουργίας, με περισσότερους από πενήντα (50) εργαζόμενους με συμβάσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης κατά τη δημοσίευση του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου, που έχουν πληγεί σοβαρά από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και πρόκειται να υλοποιήσουν επενδυτικό σχέδιο αναμόρφωσης ή και ενεργειακής αναβάθμισης των κτηριακών εγκαταστάσεών τους, με σκοπό τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και τη δημιουργία νέων.

β. Η ανωτέρω οικονομική ενίσχυση καταβάλλεται για χρονικό διάστημα έως δώδεκα (12) μήνες, με την κάλυψη ποσοστού 80% επί του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους και ενεργοποιείται εντός διετίας από την έγκριση του επενδυτικού έργου.

γ. Το ποσό της εν λόγω οικονομικής ενίσχυσης δεν δύναται να υπερβαίνει ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) της εγκεκριμένης επενδυτικής δαπάνης του έργου.

δ. Δεν επιτρέπεται, κατά τη διάρκεια της εφαρμογής της οικονομικής ενίσχυσης:

  • η καταγγελία συμβάσεων εργασίας και σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί είναι άκυρη,
  • η μετατροπή των συμβάσεων εργασίας του συνόλου των εργαζομένων των ανωτέρω επιχειρήσεων,
  • η αναστολή συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων και
  • η υπαγωγή των εργαζομένων στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ».

ε. Ορίζεται η προθεσμία υποβολής των σχετικών αιτήσεων στο Πληροφοριακό Σύστημα ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» και προβλέπεται η συγκρότηση, από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, επιτροπής για την αξιολόγηση των επενδυτικών προτάσεων.

ζ. Καθορίζονται με κ.υ.α., η διαδικασία, ο τρόπος οι όροι και οι προϋποθέσεις έγκρισης επιχειρήσεων - εργοδοτών κ.λπ.

4. Τίθενται επιπρόσθετα μέτρα στήριξης εργαζομένων και εργοδοτών τουριστικών καταλυμάτων δωδεκάμηνης λειτουργίας.

Συγκεκριμένα:

α. Καταβάλλονται, από τον κρατικό προϋπολογισμό, για το χρονικό διάστημα από 01.09.2020 έως 31.12.2020, οι εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές για τις επιχειρήσεις - εργοδότες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τουριστικών καταλυμάτων, τα οποία λειτουργούν καθ’ όλο το έτος και κατά το χρονικό διάστημα από τον Ιανουάριο έως και τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους είχαν χαμηλότερα ακαθάριστα έσοδα κατά ποσοστό τουλάχιστον 70% από το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του έτους 2019.

β. Καθορίζονται με κ.υ.α., ο τρόπος, η διαδικασία, οι όροι, οι προϋποθέσεις και λοιπά θέματα, για την εφαρμογή της ανωτέρω ρύθμισης.

5. Καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, υπό τον όρο διατήρησης των υφιστάμενων θέσεων εργασίας, στις επιχειρήσεις:

  • θεάτρου, μουσικών σκηνών, χοροθεάτρων, συναυλιακών χώρων και παραστάσεων σταθερό ποσό δέκα (10) ευρώ, ανεξαρτήτως της τιμής του εισιτηρίου που εφαρμόζει η επιχείρηση ανά θέση θεατή/εισιτήριο ανά παράσταση, για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2020 και για συνολικό μέγιστο αριθμό είκοσι τεσσάρων (24) παραστάσεων ανά μήνα κατά ποσοστό είτε 40% των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων της εκάστοτε παράστασης, εφόσον τελούν εν λειτουργία, είτε 20% των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων, εφόσον παραμένουν κλειστές.
  • κινηματογράφου σταθερό ποσό τεσσάρων (4) ευρώ, ανεξαρτήτως της τιμής του εισιτηρίου που εφαρμόζει η επιχείρηση, ανά θέση θεατή/εισιτήριο ανά προβολή για τρεις μήνες και για σαράντα (40) παραστάσεις ανά μήνα κατά ποσοστό είτε 20% των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων, εφόσον τελούν εν λειτουργία, είτε 10% των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων, εφόσον παραμένουν κλειστές.

6.α. Καταβάλλεται, υπό τις ειδικότερες προϋποθέσεις, στους εργαζόμενους, των οποίων η σύμβαση εργασίας έχει λυθεί με καταγγελία, κατά το χρονικό διάστημα από 18 έως και 29.9.2020, από επιχείρηση - εργοδότη, που δραστηριοποιείται σε περιοχές της χώρας που επλήγησαν από τον μεσογειακό κυκλώνα «Ιανός» και τις συνεπακόλουθες πλημμύρες της 18ης και 19ns Σεπτεμβρίου 2020, αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων ευρώ (534,00 €) ανά μήνα και παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη επ’ αυτού του ποσού, από την ημερομηνία λύσης της εργασιακής σχέσης τους και για χρονικό διάστημα όχι πέραν των τριών (3) μηνών.

β. Η δαπάνη για την αποζημίωση ειδικού σκοπού και την ασφαλιστική κάλυψη των δικαιούχων καλύπτεται από πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού.

γ. Η ως άνω αποζημίωση ειδικού σκοπού διέπεται από ειδικό καθεστώς κατά τα ειδικώς οριζόμενα (ανεκχώρητο, ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου, μη συμψηφιζόμενη με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση κ.λπ.).

Παρατίθενται ακολούθως οι προτεινόμενες διατάξεις και η αιτιολογική τους έκθεση:

Άρθρο 1

Παράταση μέτρων οικονομικής ενίσχυσης εποχικά εργαζομένων με δικαίωμα υποχρεωτικής επαναπρόσληψης

1. Η άσκηση του δικαιώματος του άρθρου 32 του ν. 4690/2020 (Α' 104) μπορεί να αφορά σε χρονικό διάστημα έως και την 31η.10.2020.

2. Με την επιφύλαξη εφαρμογής του τελευταίου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 32 του ν. 4690/2020 μόνο για τους εργαζόμενους που δεν κάνουν χρήση του παρόντος, από την 1η Νοεμβρίου 2020 οι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού του άρθρου 32 του ν. 4690/2020 θεωρείται ότι έχουν απολυθεί αυτοδικαίως, χωρίς οποιαδήποτε άλλη ενέργεια καταγγελίας της σύμβασης εργασίας τους και το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αποστέλλει σχετικό αρχείο στον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) για τους δικαιούχους τακτικής επιδότησης ανεργίας.

3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίατ και Κοινωνικών Υποθέσεων καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις καταβολής της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.

Αιτιολογική Έκθεση

Με το άρθρο 32 του ν. 4690/2020 (Α' 104) και την κατ' εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσα με αριθμό 23102/477/2020 κοινή υπουργική απόφαση (Β' 2268) παρέχεται η δυνατότητα από 1.6.2020 έως και 30.9.2020 σε εργοδότες- επιχειρήσεις που επαναπροσέλαβαν εργαζομένους με δικαίωμα υποχρεωτικής επαναπρόσληψης, σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 1346/1983 (Α' 46) και την παρ. 5 του άρθρου 38 του ν. 1836/1989 (Α' 79) αντίστοιχα, σε συνδυασμό με τους σχετικούς όρους συλλογικών συμβάσεων εργασίας που είναι σε ισχύ, κατά τη θερινή τουριστική περίοδο του έτους 2020, α) οι οποίοι απασχολήθηκαν κατά το έτος 2019 με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε κύρια και μη κύρια ξενοδοχειακά και τουριστικά καταλύματα εποχικής λειτουργίας, και β) σε εργαζόμενους-οδηγούς τουριστικών λεωφορείων, οι οποίοι απασχολήθηκαν κατά το έτος 2019 με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων, να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου αυτών.

Προσέτι, οι εν λόγω εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση εργασίας τίθεται σε αναστολή, είναι δικαιούχοι της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ήτοι του έκτακτου μέτρου της αποζημίωσης ειδικού σκοπού που προβλέπεται στο δέκατο τρίτο άρθρο της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 64), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α'76).

Επιπλέον, δόθηκε η δυνατότητα στους εργαζόμενους σε επιχειρήσεις - εργοδότες κύριων και μη κύριων ξενοδοχειακών και τουριστικών καταλυμάτων και σε επιχειρήσεις - εργοδότες τουριστικών λεωφορείων, με δικαίωμα υποχρεωτικής επαναπρόσληψης που δεν επαναπροσλήφθηκαν ή που επαναπροσλήφθηκαν αλλά η σύμβαση εργασίας τους λύθηκε, πριν την 30η.9.2020, λόγω των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοίού COVID-19, με μονομερή δήλωση, να καταστούν δικαιούχοι της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, από 1.6.2020 έως και 30.9.2020, ήτοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού που προβλέπεται στο δέκατο τρίτο άρθρο της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 64).

Παράλληλα, με τα άρθρα 37 του ν. 4690/2020 (Α'104), 124 του ν. 4714/2020 (Α'148) και 19 του ν. 4722/2020 (Α'177), προβλέπεται η παράταση της αναστολής συμβάσεων εργασίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις - εργοδότες του κλάδου του τουρισμού για τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.

Με την προτεινόμενη διάταξη, για λόγους ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων στον πληττόμενο κλάδο του τουρισμού, παρατείνεται η χορήγηση της αποζημίωσης ειδικού σκοπού που προβλέπεται στο άρθρο 32 του ν. 4690/2020 για τον μήνα Οκτώβριο με σκοπό τη στήριξη των εισοδημάτων των εν λόγω εργαζομένων, οι οποίοι αδυνατούν να απασχοληθούν στον κλάδο του τουρισμού, ο οποίος επλήγη σε μεγάλο βαθμό από τις συνέπειες του κορωνοϊού COVID - 19.

Με την παρ. 2 προβλέπεται ότι από την 1η Νοεμβρίου 2020, οι εν λόγω δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού λογίζεται ότι έχουν απολυθεί αυτοδικαίως, χωρίς οποιαδήποτε άλλη ενέργεια καταγγελίας της σύμβασης εργασίας τους και το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αποστέλλει σχετικό αρχείο στον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) για τους δικαιούχους τακτικής επιδότησης ανεργίας. Οι εργαζόμενοι του άρθρου 32 του ν. 4690/2020 που δεν κάνουν χρήση του παρόντος, θεωρείται ότι έχουν απολυθεί αυτοδικαίως, χωρίς οποιαδήποτε άλλη ενέργεια καταγγελίας της σύμβασης και το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αποστέλλει σχετικό αρχείο στον Ο.Α.Ε.Δ. για τους δικαιούχους του εποχικού επιδόματος ανεργίας.

Τέλος, με την παρ. 3 παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να καθορίζουν με απόφαση τους, τους όρους και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.

Άρθρο 2
Επιδότηση αποζημίωσης αποδοχών αδείας εργαζομένων σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις δωδεκάμηνης λειτουργίας

1. Οι επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ανήκουν στον ξενοδοχειακό κλάδο δωδεκάμηνης λειτουργίας και απασχολούν εργαζόμενους, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας είχαν τεθεί σε αναστολή εντός του έτους 2020, καταβάλλουν στους εργαζόμενους τις αποδοχές αδείας και το επίδομα αδείας, επί του ονομαστικού μισθού, για το έτος 2020, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, το αργότερο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2020 ή μέχρι τη λήξη της σύμβασης ορισμένου χρόνου. Για τον υπολογισμό των αποδοχών αδείας και του επιδόματος αδείας λαμβάνεται υπόψη και το χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι συμβάσεις εργασίας είχαν τεθεί σε αναστολή.

2. Για το χρονικό διάστημά εντός του έτους 2020, αναστολής των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων της παρ. 1, καταβάλλεται στον εργοδότη, για κάθε εργαζόμενο με σύμβαση πλήρους απασχόλησης, αποζημίωση αποδοχών αδειας που ανέρχεται σε 2/25 επί της μηνιαίας αποζημίωσης ειδικού σκοπού (534 ευρώ), για κάθε μήνα αναστολής της σύμβασης εργασίας τους. Για εργαζομένους με συμβάσεις μερικής απασχόλησης, η αποζημίωση αυτή καταβάλλεται κατ' αναλογία των ημερών εργασίας τους.

3. Το ποσό της αποζημίωσης της παρ. 2 καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

4. Το ποσό της αποζημίωσης αποδοχών αδειας της παρ. 2 είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.

5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται να καθορίζονται η διαδικασία, οι όροι, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.

6. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται να καθορίζονται οι όροι και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια ειδικώς για την εφαρμογή του παρόντος μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ».

Αιτιολογική Έκθεση

Με την παρούσα ρύθμιση και στο πλαίσιο ενίσχυσης των εργαζομένων των επιχειρήσεων-εργοδοτών του ιδιωτικού τομέα που ανήκουν στον ξενοδοχειακό κλάδο, δωδεκάμηνης λειτουργίας και επλήγησαν ιδιαίτερα από την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19, θεσπίζεται οικονομική ενίσχυση με τη μορφή της αποζημίωσης των αποδοχών αδείας των εργαζομένων, των οποίων η σύμβαση εργασίας είχε τεθεί σε αναστολή εντός του έτους 2020.

Με την παρ. 1 προβλέπεται ότι. οι επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ανήκουν στον ξενοδοχειακό κλάδο, δωδεκάμηνης λειτουργίας, καταβάλλουν επί του ονομαστικού μισθού, τις αποδοχές αδείας και το επίδομα αδείας για το έτος 2020, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, το αργότερο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2020 ή μέχρι τη λήξη της σύμβασης ορισμένου χρόνου. Επιπροσθέτως, ορίζεται ότι για τον υπολογισμό του ποσού που αντιστοιχεί στις αποδοχές αδείας και το επίδομα αδείας λαμβάνεται υπόψη και το χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι συμβάσεις εργασίας είχαν τεθεί σε αναστολή. Περαιτέρω, με την παρ. 2 προβλέπεται ότι για το χρονικό διάστημα που η σύμβαση εργασίας των εργαζομένων είχε τεθεί σε αναστολή, εντός του έτους 2020, καταβάλλεται στον εργοδότη, για κάθε εργαζόμενο, ως αποζημίωση αποδοχών αδείας, ποσό που αντιστοιχεί σε 2/25 της αποζημίωσης ειδικού σκοπού που προβλέπεται στο δέκατο τρίτο άρθρο της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 64), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α'46), των πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων (534) ευρώ για κάθε μήνα αναστολής της σύμβασης εργασίας και με την παρ. 3 ορίζεται ότι το εν λόγω ποσό καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Προσέτι, με την παρ. 4 προβλέπεται ότι το ποσό της αποζημίωσης αποδοχών αδείας της παρ. 2 είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.

Τέλος, με την παρ. 5 παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να καθορίζουν, με απόφαση τους, τη διαδικασία, τους όρους, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος και με την παρ. 5 παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να καθορίζει τους όρους και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια ειδικώς για την εφαρμογή του παρόντος μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ».

Άρθρο 3
Ειδική οικονομική ενίσχυση πληττόμενων επιχειρήσεων-εργοδοτών στον κλάδο του τουρισμού

1. Θεσπίζεται ειδική οικονομική ενίσχυση για επιχειρήσεις - εργοδότες ξενοδοχειακών καταλυμάτων δωδεκάμηνης λειτουργίας, με περισσότερους από πενήντα (50) εργαζόμενους με συμβάσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης κατά τη δημοσίευση του παρόντος, που έχουν πληγεί σοβαρά από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και πρόκειται να υλοποιήσουν επενδυτικό σχέδιο αναμόρφωσης ή και ενεργειακής αναβάθμισης των κτιριακών εγκαταστάσεών τους, με σκοπό τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και τη δημιουργία νέων.

2. Η οικονομική ενίσχυση της παρ. 1 καταβάλλεται για χρονικό διάστημα έως δώδεκα (12) μήνες, με την κάλυψη ποσοστού 80% επίτου μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους και ενεργοποιείται εντός διετίας από την έγκριση του επενδυτικού έργου .

3. Το ποσό της οικονομικής ενίσχυσης της παρ. 1 δεν δύναται να υπερβαίνει ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) της εγκεκριμένης επενδυτικής δαπάνης του έργου.

4. Κατά τη διάρκεια της εφαρμογής της οικονομικής ενίσχυσης δεν επιτρέπεται:

α) η καταγγελία συμβάσεων εργασίας και σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί είναι άκυρη, β) η μετατροπή των συμβάσεων εργασίας του συνόλου των εργαζομένων των επιχειρήσεων της παρ. 1,

γ) η αναστολή συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων και

δ) η υπαγωγή των εργαζομένων στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ».

5. Οι αιτήσεις για την συμπερίληψη στην οικονομική ενίσχυση της παρ. 1 υποβάλλονται μέχρι 31.12.2020 στο Πληροφοριακό Σύστημα ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και η αξιολόγηση των επενδυτικών προτάσεων γίνεται από επιτροπή που συγκροτείται από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τη συμμετοχή των συναρμόδιων Γενικών Γραμματέων Δημοσιονομικής Πολιτικής, Δημοσίων Επενδύσεων καί ΕΣΠΑ και Εργασίας.

6. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καθορίζονται η διαδικασία, ο τρόπος, οι όροι και οι προϋποθέσεις έγκρισης επιχειρήσεων - εργοδοτών, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της οικονομικής ενίσχυσης της παρ. 1.

Αιτιολογική Έκθεση

Με την προτεινόμενη ρύθμιση θεσπίζεται ειδική οικονομική ενίσχυση για επιχειρήσεις - εργοδότες ξενοδοχειακών καταλυμάτων δωδεκάμηνης λειτουργίας με σκοπό τη διατήρηση των θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης και τη δημιουργία νέων.

Ειδικότερα, με την παρ. 1 προβλέπεται όττ η οικονομική ενίσχυση αφορά σε επιχειρήσεις-εργοδότες ξενοδοχειακών καταλυμάτων δωδεκάμηνης λειτουργίας, που απασχολούν τουλάχιστον πενήντα (50) εργαζόμενους με συμβάσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης κατά τη δημοσίευση του παρόντος και έχουν πληγεί σοβαρά από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19. Επιπροσθέτως, προϋπόθεση αποτελεί η υλοποίηση επενδυτικού σχεδίου αναμόρφωσης ή ενεργειακής αναβάθμισης των κτιριακών εγκαταστάσεων τους. Το επενδυτικό σχέδιο θα αξιολογείται από τα συναρμόδια Υπουργεία.

Προσέτι, με την παρ. 2 προβλέπεται ότι η εν λόγω οικονομική ενίσχυση αφορά στην κάλυψη ποσοστού ογδόντα τοις εκατό (80%) επί του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους από τον κρατικό προϋπολογισμό και ενεργοποιείται εντός διετίας από την έγκριση του επενδυτικού έργου. Επιπροσθέτως, με την παρ. 3 ορίζεται ότι το ύψος δεν μπορεί να υπερβαίνει ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του ποσού που αντιστοιχεί στην εγκεκριμένη επενδυτική δαπάνη του έργου.

Περαιτέρω, με την παρ. 4 προβλέπεται ότι κατά τη διάρκεια της εφαρμογής της οικονομικής ενίσχυσης δεν επιτρέπεται: α) η καταγγελία συμβάσεων εργασίας και σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί αυτή θα είναι άκυρη, β) η μετατροπή των συμβάσεων εργασίας του συνόλου των εργαζομένων των επιχειρήσεων της παρ. 1, γ) η αναστολή συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους, καθώς και δ) η υπαγωγή των εργαζομένων στο πρόγραμμα «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ».

Με την παρ. 5 ορίζεται ότι οι αιτήσεις για την συμπερίληψη στην οικονομική ενίσχυση της παρ. 1 πρέπει να υποβληθούν μέχρι 31.12.2020 στο Πληροφοριακό Σύστημα ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η δε αξιολόγηση των επενδυτικών προτάσεων θα γίνει από επιτροπή που θα συγκροτηθεί για τον σκοπό αυτό από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τη συμμετοχή των συναρμόδιων Γενικών Γραμματέων Δημοσιονομικής Πολιτικής, Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ και Εργασίας.

Τέλος, με την παρ. 6 παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να καθορίζουν με απόφαση τους τη διαδικασία, τον τρόπο, τους όρους και τις προϋποθέσεις έγκρισης των επιχειρήσεων - εργοδοτών που θα μπορούν να είναι δικαιούχοι της οριζόμενης οικονομικής ενίσχυσης, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της οικονομικής ενίσχυσης της παρ. 1.

Σκοπός της παρούσας ρύθμισης είναι η διατήρηση των θέσεων εργασίας, η ενίσχυση των επενδυτικών ενεργειών αναβάθμισης στο πεδίο του τουριστικού κλάδου και ειδικότερα των τουριστικών καταλυμάτων δωδεκάμηνης λειτουργίας, και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Άρθρο 4
Επιπρόσθετα μέτρα στήριξης εργαζομένων και εργοδοτών τουριστικών καταλυμάτων δωδεκάμηνης λειτουργίας

Στον ν. 4714/2020 (Α' 128) προστίθεται άρθρο 123Α ως εξής:

«Άρθρο 123Α

Μέτρα στήριξης εργαζομένων και εργοδοτών τουριστικών καταλυμάτων δωδεκάμηνης λειτουργίας

1. Οι εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές για τις επιχειρήσεις - εργοδότες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τουριστικών καταλυμάτων, τα οποία λειτουργούν καθ' όλο το έτος (δώδεκα μήνες ετησίως) και κατά το χρονικό διάστημα από τον Ιανουάριο 2020 έως και τον Αύγουστο 2020 είχαν χαμηλότερα ακαθάριστα έσοδα κατά ποσοστό τουλάχιστον 70% από το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του έτους 2019, καταβάλλονται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για το χρονικό διάστημα από 1.9.2020 έως 31.12.2020.

2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται ο τρόπος, η διαδικασία, οι όροι, οι προϋποθέσεις για την ένταξη των επιχειρήσεων - εργοδοτών της παρ. 1, οι υποχρεώσεις αυτών των επιχειρήσεων, η διαδικασία διασταύρωσης των απαραίτητων στοιχείων μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «Εργάνη» και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.»

Αιτιολογική Έκθεση

Με την προτεινόμενη ρύθμιση εισάγονται επιπρόσθετα μέτρα στήριξης των εργαζομένων και εργοδοτών στον κλάδο του τουρισμού και ειδικότερα στα τουριστικά καταλύματα δωδεκάμηνης λειτουργίας. Στόχος της παρούσας ρύθμισης είναι η διατήρηση των θέσεων εργασίας.

Με την παρ. 1 προβλέπεται ότι για το χρονικό διάστημα από 1.9.2020 έως 31.12.2020, οι εργοδοηκές ασφαλιστικές εισφορές για τις επιχειρήσεις-εργοδότες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τουριστικών καταλυμάτων, που είχαν κατά το χρονικό διάστημα από Ιανουάριο 2020 έως και Αύγουστο 2020 χαμηλότερα ακαθάριστα έσοδα κατά τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) από το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του έτους 2019, και λειτουργούν καθ' όλο το έτος (δώδεκα μήνες ετησίως) καταβάλλονται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

Με την παρ. 2 παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης να καθορίζουν τον τρόπο, τη διαδικασία, τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων-εργοδοτών που εντάσσονται στα μέτρα στήριξης του παρόντος, τη διαδικασία διασταύρωσης των απαραίτητων στοιχείων

μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο τεχνικό και ειδικότερο ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος.

Άρθρο 5
Ενίσχυση Επιχειρήσεων του πολιτισμού με κάλυψη θέσεων θεατή/εισιτηρίου Θέατρα - Μουσικές σκηνές - Χοροθέατρα - Συναυλιακοί χώροι - Χώροι παραστάσεων -Κινηματογράφοι

1. Ενισχύονται οικονομικά με τη μορφή οικονομικής κάλυψης θέσεων θεατή/εισιτηρίου, από τον κρατικό προϋπολογισμό οι επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα ή μη κερδοσκοπικές, υποκείμενες σε ΦΠΑ, με κύριο ή δευτερεύοντα ΚΑΔ έναν από τους ακόλουθους: 90.01,90.02, 90.03, 90.04, 93.29.2, 59.14, οι οποίες:

α. έχουν λειτουργήσει ή λειτουργούν επίαδειοδοτημένου χώρου με άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας είτε θεάτρου, κινηματογράφου, μουσικής σκηνής ή γενικά χώρου παραστάσεων, εξαιρουμένων των αθλητικών εγκαταστάσεων,

β. έχουν θετικό κύκλο εργασιών σε οποιαδήποτε δήλωση ΦΠΑ από 1η Ιανουάριου 2019 έως 30 Σεπτεμβρίου 2020 και

γ. παρουσιάζουν πτώση κύκλου εργασιών Μαρτίου - Σεπτεμβρίου 2020 σε σχέση με το χρονικό διάστημα Μαρτίου - Σεπτεμβρίου 2019 τουλάχιστον 20%.

2. Για τις επιχειρήσεις θεάτρου, μουσικών σκηνών, χοροθεάτρων, συναυλιακών χώρων και παραστάσεων, βάσει ΚΑΔ (ΚΑΔ: 90.01, 90.02, 90.03, 90.04, 93.29.2), καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό σταθερό ποσό δέκα (10) ευρώ ανεξαρτήτως της τιμής του εισιτηρίου που εφαρμόζει η επιχείρηση ανά θέση θεατή/εισιτήριο ανά παράσταση, για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2020 και για συνολικό μέγιστο αριθμό είκοσι τεσσάρων (24) παραστάσεων ανά μήνα, σύμφωνα με τον αριθμό των προγραμματισμένων παραστάσεων, ως εξής:

α) Για τις λειτουργούσες επιχειρήσεις της παρ. 2, σύμφωνα με τις δηλώσεις ΦΠΑ του τέταρτου τριμήνου 2020, καταβάλλεται κατά τα ανωτέρω, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 40 % των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων της εκάστοτε παράστασης, όπως ol θέσεις προκύπτουν από το μέγιστο πληθυσμό της άδειας λειτουργίας. Το ποσό που αντιστοιχεί στις θέσεις θεατή/εισιτήρια καταβάλλεται στον παραγωγό της παράστασης.

β) Για τις κλειστές επιχειρήσεις της παρ. 2, είτε παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή δημόσιας αρχής είτε από επιλογή, καταβάλλεται στην επιχείρηση που διαχειρίζεται την αίθουσα και η επιχειρηματική της δραστηριότητα ανήκει στους ανωτέρω ΚΑΔ, κατά τα ανωτέρω ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 20% των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων, όπως οι θέσεις προκύπτουν από τον μέγιστο πληθυσμό της άδειας λειτουργίας.

3. Για τις επιχειρήσεις κινηματογράφου, βάσει ΚΑΔ (ΚΑΔ: 59.14), καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό σταθερό ποσό τεσσάρων (4) ευρώ, ανεξαρτήτως της τιμής του εισιτηρίου που εφαρμόζει η επιχείρηση, ανά θέση θεατή/εισιτήριο, ανά προβολή για τρεις μήνες και για σαράντα (40) παραστάσεις ανά μήνα ως εξής:

α) Για τις λειτουργούσες επιχειρήσεις της παρ. 3, σύμφωνα με τις δηλώσεις ΦΠΑ του τέταρτου τριμήνου 2020, καταβάλλεται κατά τα ανωτέρω συνολικό ποσό που αντιστοιχεί στο 20% των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων, όπως οι θέσεις προκύπτουν από τον μέγιστο πληθυσμό της άδειας λειτουργίας.

β) Για τις κλειστές επιχειρήσεις της παρ. 3, είτε παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή δημόσιας αρχής είτε από επιλογή, καταβάλλεται κατά τα ανωτέρω στην επιχείρηση που διαχειρίζεται την αίθουσα και η επιχειρηματική της δραστηριότητα ανήκει στους ανωτέρω ΚΑΔ συνολικό ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 10% των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων, όπως οι θέσεις αυτές προκύπτουν από τον μέγιστο πληθυσμό της άδειας λειτουργίας.

4. Η ενίσχυση επιχειρήσεων-εργοδοτών του πολιτισμού με κάλυψη θέσεων θεατή/εισιτηρίου καταβάλλεται στους δικαιούχους από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, μετά από αίτησή τους και για τη διασταύρωση των υποβαλλόμενων στοιχείων τους με την ΑΑΔΕ, στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ».

5. Κατά το χρονικό διάστημα της παρ. 2, οι δικαιούχοι επιχειρήσεις - εργοδότες υποχρεούνται να διατηρούν τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας που έχουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος. Σε περίπτωση που δεν τηρηθεί ο όρος του ανωτέρω εδαφίου, οι επιχειρήσεις - εργοδότες εκπίπτουν από δικαιούχοι της ενίσχυσης.

6. Οι επιχείρήσεις-εργοδότες του Πολιτισμού, δικαιούχοι της ενίσχυσης με κάλυψη θέσεων θεατή/εισιτηρίου, επιστρέφουν ποσοστό 20% για τη χορήγηση κοινωνικού εισιτηρίου εντός διαστήματος τριών (3) ετών σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, όπως ΑμεΑ, μακροχρόνια ανέργους, μονογονεϊκές οικογένειες, τρίτεκνους και πολύτεκνους.

7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πολιτισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ορίζονται οι όροι, η διαδικασία, οι ειδικότερες προϋποθέσεις, τα τεχνικά θέματα, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.

8. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται να καθορίζονται οι όροι και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ».

Αιτιολογική Έκθεση

Με στόχο τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, τη δημιουργία νέων, αλλά και την ενίσχυση των επιχειρήσεων στον χώρο του πολιτισμού, που έχουν πληγεί σημαντικά από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται οικονομική ενίσχυση με τη μορφή οικονομικής κάλυψης θέσεων θεατή/εισιτηρίου, από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ειδικότερα, με την παρ. 1 της προτεινόμενης διάταξης προβλέπεται ότι η εν λόγω οικονομική ενίσχυση αφορά θέατρα, μουσικές σκηνές, χοροθέατρα, συναυλιακούς χώρους, χώρους παραστάσεων, κινηματογράφους και καταβάλλεται εφόσον πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις και ειδικότερα: α) επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα ή μη κερδοσκοπικές, υποκείμενες σε ΦΠΑ, με κύριο ή δευτερεύοντα Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ) έναν από τους ακόλουθους: 90.01, 90.02, 90.03, 90.04, 93.29.2, 59.14, β) που έχουν λειτουργήσει ή λειτουργούν επί αδειοδοτημένου χώρου με άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας είτε θεάτρου, κινηματογράφου, μουσικής σκηνής ή γενικά χώρου παραστάσεων εξαιρουμένων των αθλητικών εγκαταστάσεων, γ) που έχουν θετικό κύκλο εργασιών σε οποιαδήποτε δήλωση ΦΠΑ από 1η Ιανουάριου 2019 έως 30 Σεπτεμβρίου 2020 και δ) που παρουσιάζουν πτώση κύκλου εργασιών Μαρτίου-Σεπτεμβρίου 2020 σε σχέση με το χρονικό διάστημα Μαρτίου-Σεπτεμβρίου 2019 τουλάχιστον κατά ποσοστό 20%.

Ειδικότερα, με την παρ. 2 προβλέπεται ότι για τις επιχειρήσεις θεάτρου, μουσικών σκηνών, χοροθεάτρων, συναυλιακών χώρων και παραστάσεων, βάσει ΚΑΔ (ΚΑΔ: 90.01, 90.02, 90.03, 90.04, 93.29.2), καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό σταθερό ποσό δέκα (10) ευρώ, ανεξαρτήτως της τιμής εισιτηρίου που ορίζει η επιχείρηση ανά θέση, θεατή/εισιτήριο ανά παράσταση, για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2020 και για συνολικό μέγιστο αριθμό είκοσι τεσσάρων (24) παραστάσεων ανά μήνα, σύμφωνα με τον αριθμό των προγραμματισμένων παραστάσεων.
Προσέτι, με την περ. α της παρ. 2 προβλέπεται ότι για τις λειτουργούσες επιχειρήσεις της παρ.2, σύμφωνα με τις δηλώσεις ΦΠΑ του τέταρτου τριμήνου 2020, καταβάλλεται κατά τα ανωτέρω ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 40 % των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων της εκάστοτε παράστασης, όπως οι θέσεις προκύπτουν από τον μέγιστο επιτρεπόμενο πληθυσμό σύμφωνα με την άδεια λειτουργία. Το ποσό που αντιστοιχεί στις θέσεις θεατή/εισιτήρια καταβάλλεται στον παραγωγό της παράστασης.

Με την περ. β της παρ. 2 προβλέπεται ότι για τις κλειστές επιχειρήσεις της παρ. 2, είτε παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή δημόσιας αρχής είτε από επιλογή, καταβάλλεται στην επιχείρηση που διαχειρίζεται την αίθουσα και η επιχειρηματική της δραστηριότητα ανήκει στους ανωτέρω ΚΑΔ, κατά τα ανωτέρω ποσό που αντιστοιχεί στο 20% των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων, όπως οι θέσεις προκύπτουν από το μέγιστο πληθυσμό της άδειας λειτουργίας.

Επυτροσθέτως, με την παρ. 3 της προτεινόμενης διάταξης προβλέπεται ότι για τις επιχειρήσεις κινηματογράφου, βάσει ΚΑΔ (ΚΑΔ: 59.14), καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό σταθερό ποσό τεσσάρων (4) ευρώ, ανεξαρτήτως της τιμής του εισιτηρίου που εφαρμόζει η επιχείρηση, ανά θέση θεατή/εισιτήριο ανά προβολή για τρεις μήνες και για σαράντα (40) παραστάσεις ανά μήνα ως εξής και ειδικότερα με την περ. α της παρ. 3 ορίζεται ότι για τις λειτουργούσες επιχειρήσεις, σύμφωνα με τις δηλώσεις ΦΠΑ του τέταρτου τριμήνου 2020, καταβάλλεται κατά τα ανωτέρω συνολικό ποσό που αντιστοιχεί στο 20% των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων, όπως οι θέσεις προκύπτουν από τον μέγιστο πληθυσμό της άδειας λειτουργίας. Με την περ. β της παρ. 3 ορίζεται ότι για τις κλειστές επιχειρήσεις αυτές, είτε παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή δημόσιας αρχής είτε από επιλογή, καταβάλλεται κατά τα ανωτέρω στην επιχείρηση που διαχειρίζεται την αίθουσα και η επιχειρηματική της δραστηριότητα ανήκει στους ανωτέρω ΚΑΔ συνολικό ποσό που αντιστοιχεί στο 10% των συνολικών θέσεων θεατή/εισιτηρίων, όπως οι θέσεις αυτές προκύπτουν από τον μέγιστο πληθυσμό της άδειας λειτουργίας.

Περαιτέρω, με την παρ. 4 της προτεινόμενης ρύθμισης προβλέπεται ότι η ενίσχυση επιχειρήσεων του πολιτισμού με κάλυψη θέσεων θεατή/εισιτηρίου καταβάλλεται στους δικαιούχους από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, μετά από αίτησή τους και για τη διασταύρωση των υποβαλλόμενων στοιχείων τους με την ΑΑΔΕ, στο Πληροφοριακό Σύστημα ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ».

Με την παρ. 5 προβλέπεται ότι κατά το οριζόμενο χρονικό διάστημα που προβλέπεται η εν λόγω οικονομική ενίσχυση, οι δικαιούχοι επιχειρήσεις - εργοδότες υποχρεούνται να διατηρούν τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας που έχουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος άρθρου. Σε περίπτωση μη τήρησης του συγκεκριμένου όρου, οι επιχειρήσεις - εργοδότες θα εκπίπτουν από δικαιούχοι της ενίσχυσης.

Προσέτι, με την παρ. 6 προβλέπεται ότι οι επιχειρήσεις-εργοδότες του πολιτισμού, που είναι δικαιούχοι της εν λόγω της ενίσχυσης με κάλυψη θέσεων θεατή/εισιτηρίου επιστρέφουν ποσοστό 20% για την χορήγηση κοινωνικού εισιτηρίου εντός διαστήματος τριών (3) ετών σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού όπως ΑμεΑ, μακροχρόνια ανέργους, μονογονεϊκές οικογένειες, τρίτεκνους και πολύτεκνους.

Τέλος, με την παρ. 7 παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Πολιτισμού να καθορίζουν με απόφαση τους, τους όρους, τη διαδικασία και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου και με την παρ. 8 παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης να καθορίζουν τους όρους, τα τεχνικά θέματα και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ».

Άρθρο 6
Έκτακτα μέτρα για την προστασία των εργαζομένων των οποίων η σύμβαση εργασίας έχει λυθεί με καταγγελία από επιχείρηση - εργοδότη στις πληγείσες από τον μεσογειακό κυκλώνα «Ιανός» περιοχές της χώρας

1. Οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις - εργοδότες της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 4728/2020 (Α' 186), των οποίων η σύμβαση εργασίας έχει λυθεί με καταγγελία κατά το χρονικό διάστημα από 18 Σεπτεμβρίου 2020 έως και 29 Σεπτεμβρίου 2020, είναι δικαιούχοι της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως αποζημίωσης ειδικού σκοπού του δέκατου τρίτου άρθρου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 64), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α' 76), από την ημερομηνία λύσης της εργασιακής σχέσης τους και για χρονικό διάστημα όχι πέραν των τριών (3) μηνών.

2. Η αποζημίωση ειδικού σκοπού ανέρχεται σε ποσό ύψους πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων ευρώ (534,00€) ανά μήνα, ποσό που αντιστοιχεί σε τριάντα (30) ημέρες, εφόσον δεν έχουν σύμβαση εξαρτημένης εργασίας με άλλον εργοδότη ή δεν λαμβάνουν τακτική επιδότηση ανεργίας από τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού. Στους εργαζόμενους της παρ. 1 παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη επί του ποσού των πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων ευρώ (534,00€).

3. Οι εργαζόμενοι στις ανωτέρω επιχειρήσεις υποβάλουν αίτηση, η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 (Α'75), στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ειδικού μηχανισμού στήριξης των εργαζομένων (supportemployees.services.gov.gr), μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr- ΕΨΠ). Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του προηγούμενου εδαφίου τηρείται στη Γενική Διεύθυνση Εργασιακών Σχέσεων, Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία και Ένταξης στην Εργασία της Γενικής Γραμματείας Εργασίας, του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Για την είσοδο του αιτούντος στην ανωτέρω πλατφόρμα απαιτείται η προηγούμενη αυθεντικοποίησή του με τη χρήση των κωδικών - διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

4. Η δαπάνη για την αποζημίωση ειδικού σκοπού και την ασφαλιστική κάλυψη των δικαιούχων της παρ. 1 καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

5. Η αποζημίωση ειδικού σκοπού της παρ. 2 είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.

6. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύνανται να καθορίζονται οι όροι και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.

7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης δΰνανται να καθορίζονται οι όροι και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια ειδικώς για την εφαρμογή του παρόντος μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» και της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που τηρείται για τον σκοπό αυτό, όπως ενδεικτικά, η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ο τρόπος υποβολής της αίτησης, το περιεχόμενό της, καθώς και κάθε άλλο τεχνικό και λεπτομερειακό ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος.

Αιτιολογική Έκθεση

Με το άρθρο 5 του ν. 4728/2020 (Α 186) παρέχεται η δυνατότητα σε επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως κλάδου και επιχειρηματικής δραστηριότητας, που δραστηριοποιούνται σε περιοχές της χώρας που επλήγησαν από τον μεσογειακό κυκλώνα «Ιανός» και τις συνεπακόλουθες πλημμύρες της 18ης και 19ηζ Σεπτεμβρίου 2020, ανεξαρτήτως Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ), να θέτουν τις συμβάσεις των εργαζομένων τους σε αναστολή. Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 5 του ν. 4728/2020, οι εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση εργασίας τίθεται σε αναστολή, είναι δικαιούχοι έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως αποζημίωσης ειδικού σκοπού, ποσού πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων (534) ευρώ μηνιαίως και για ανώτατο χρονικό διάστημα τριών (3) μηνών.

Ωστόσο, επιχειρήσεις που επλήγησαν από τον μεσογειακό κυκλώνα «Ιανός», προέβησαν σε καταγγελίες συμβάσεων εργασίας εργαζομένων τους κατά το χρονικό διάστημα από 18.9.2020 έως και 29.9.2020, καθώς αφενός δεν ήταν δυνατή η λειτουργία των επιχειρήσεων και συνεπακόλουθα η αποδοχή της εργασίας των εργαζομένων, και αφετέρου μέχρι και την 29η.9.2020, ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 4728/2020, δεν υπήρχε η δυνατότητα να θέτουν τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους σε αναστολή.

Με την προτεινόμενη διάταξη διευρύνονται οι δικαιούχοι των έκτακτων και επειγόντων μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών στις πληγείσες από τον μεσογειακό κυκλώνα «Ιανός» περιοχές της χώρας, καθώς με την παρ. 1 παρέχεται η δυνατότητα στους εργαζόμενους, των οποίων η σύμβαση εργασίας έχει λυθεί με καταγγελία από επιχείρηση - εργοδότη κατά το χρονικό διάστημα, από 18.9.2020 έως και 29.9.2020 να καταστούν δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού του δέκατου τρίτου άρθρου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 64), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α'46), από την ημερομηνία λύσης της εργασιακής σχέσης τους και για χρονικό διάστημα τριών (3) μηνών.

Προσέτι, με την παρ. 3 προβλέπεται ότι για την καταβολή της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, οι ανωτέρω εργαζόμενοι υποβάλλουν μονομερώς υπεύθυνη δήλωση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ειδικού μηχανισμού στήριξης των εργαζομένων (supportemployees.services.gov.gr), μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr- ΕΨΠ). Επιπροσθέτως, με την παρ. 4 προβλέπεται ότι η δαπάνη για την αποζημίωση ειδικού σκοπού και την ασφαλιστική κάλυψη των δικαιούχων της παρ. 1 καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό και με την παρ. 5 ορίζεται ότι η αποζημίωση ειδικού σκοπού της παρ. 2 είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.

Με την παρ. 6 παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να καθορίζουν με απόφαση τους, τους όρους και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.

Με την παρ. 7 παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης να καθορίζουν τους όρους και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια ειδικώς για την εφαρμογή του παρόντος μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» καιτης ηλεκτρονικής πλατφόρμας που τηρείται για το σκοπό αυτό, όπως ενδεικτικά, η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ο τρόπος υποβολής της αίτησης, το περιεχόμενό της, καθώς και κάθε άλλο τεχνικό και λεπτομερειακό ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος.

Σκοπός της προτεινόμενης ρύθμισης είναι η στήριξη των εισοδημάτων των εν λόγω εργαζομένων, οι οποίοι πιθανώς να μην απασχοληθούν κατά το επόμενο χρονικό διάστημα στις πληγείσες περιοχές της χώρας επλήγησαν από τον μεσογειακό κυκλώνα «Ιανός».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!