Υ.Α. 70965/2025 Kαθορισμός του τρόπου, των κατηγοριών επενδυτικών σχεδίων και της διαδικασίας άσκησης του δειγματοληπτικού ελέγχου της παρ. 2 του άρθρου 120 του ν. 4887/2022.
Αριθμ. 70965
ΦΕΚ B' 5625/20.10.2025
Kαθορισμός του τρόπου, των κατηγοριών επενδυτικών σχεδίων και της διαδικασίας άσκησης του δειγματοληπτικού ελέγχου της παρ. 2 του άρθρου 120 του ν. 4887/2022.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τον ν. 4887/2022 «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» (Α'16) και ειδικότερα την παρ. 2 του άρθρου 120 και την παρ. 15 του άρθρου 129 αυτού.
2. Τον ν. 4399/2016 «Θεσμικό πλαίσιο για τη σύσταση Καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας – Σύσταση Αναπτυξιακού Συμβουλίου και άλλες διατάξεις» (Α'117).
3. Τον ν. 3908/2011 «Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή» (Α’ 8).
4. Τον ν. 3299/2004 «Κίνητρα Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη και την Περιφερειακή Σύγκλιση» (Α'261).
5. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διόρθωσης» (Α'133).
6. Το άρθρο 90 του Κώδικα για την Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α'98) και διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α'133).
7. Το π.δ. 5/2022 «Οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α' 15).
8. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων – Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
9. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).
10. Την υπ’ αρ. 57803/22.07.2024 υπουργική απόφαση «Διορισμός υπηρεσιακής γραμματέα του υπουργείου ανάπτυξης» (Υ.Ο.Δ.Δ. 762).
11. Την υπ’ αρ. 61179/31.07.2024 κοινή απόφαση Πρωθυπουργού και Υπουργού Ανάπτυξης «Διορισμός Γενικής Γραμματέως Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης» (Υ.Ο.Δ.Δ. 801).
12. Την υπ’ αρ. 47445/14.06.2024 απόφαση της υπηρεσιακής γραμματέα του Υπουργείου Ανάπτυξης «Τοποθέτηση Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης» (ΑΔΑ: ΨΚΘΜ46ΝΛΣΞ-6ΦΛ).
13. Tην υπ’ αρ. 41760/19.05.2023 κοινή υπουργική απόφαση «Καθορισμός αποζημιώσεων των συμμετεχόντων στις διαδικασίες αξιολόγησης, ελέγχου και παρακολούθησης των επενδυτικών σχεδίων των αναπτυξιακών νόμων, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4887/2022» (Β' 3408).
14. Την υπ’ αρ. 68457/5.9.2025 εισήγηση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών (παρ. 5 ε του άρθρου 24 του ν. 4270/2014) του Υπουργείου Ανάπτυξης, σύμφωνα με την οποία δεν προκαλείται επιβάρυνση επί του προϋπολογισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης.
15. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρισης στο ΕΜΔΔ–ΜΙΤΟΣ,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής
Πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης αποτελούν όλα τα επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί σε όλα τα καθεστώτα ενίσχυσης του ν. 4887/2022.
Οι ρυθμίσεις της παρούσας απόφασης έχουν ανάλογη εφαρμογή και στα επενδυτικά σχέδια των ν. 4399/2016 (Α’ 117), ν. 3908/2011 (Α’ 8) και ν. 3299/2004 (Α’ 261).
Άρθρο 2
Σύσταση Επιτροπών Διενέργειας Δειγματοληπτικού Ελέγχου
1. Συστήνονται Επιτροπές Διενέργειας Δειγματοληπτικού Ελέγχου για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας των επενδυτικών σχεδίων των οποίων ο τελικός έλεγχος έχει διενεργηθεί από όργανο ελέγχου της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 120 (ορκωτό ελεγκτή - λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία) του ν. 4887/2020, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου.
2. Οι Επιτροπές, ανάλογα με το Φορέα υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων τα οποία ορίζονται να ελέγξουν, διακρίνονται:
i. Στις Επιτροπές του Υπουργείου Ανάπτυξης, η αρμοδιότητα των οποίων αφορά σε επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις των αναπτυξιακών νόμων με αποφάσεις του αρμοδίου οργάνου και έχουν υποβληθεί στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και ΑΞΕ του Υπουργείου Ανάπτυξης.
ii. Στις Επιτροπές του Υπουργείου Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας - Θράκης), η αρμοδιότητα των οποίων αφορά σε επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις των αναπτυξιακών νόμων με αποφάσεις του αρμοδίου οργάνου και έχουν υποβληθεί στη Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας - Θράκης).
iii. Στις Επιτροπές των Περιφερειών, η αρμοδιότητα των οποίων αφορά σε επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις των αναπτυξιακών νόμων με αποφάσεις του αρμοδίου οργάνου και έχουν υποβληθεί στις Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των οικείων Περιφερειών της Χώρας.
Άρθρο 3
Διαδικασία Σύνταξης Καταλόγου Δειγματοληπτικού Ελέγχου
Οι αρμόδιες υπηρεσίες εφαρμογής των αναπτυξιακών νόμων της παρ.3 του άρθρου 17 του ν. 4887/2022 μεριμνούν για την κατ’ έτος διοργάνωση του δειγματοληπτικού ελέγχου, επί ποσοστού 30%, του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων που ολοκληρώθηκαν σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 120 του ν. 4887/2022 και των οποίων ο τελικός έλεγχος έχει διενεργηθεί από όργανο ελέγχου της περ. β’ της παρ. 1 του ίδιου άρθρου (ορκωτό ελεγκτή - λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία).
Ο Κατάλογος Δειγματοληπτικού Ελέγχου καταρτίζεται κάθε χρόνο από την αρμόδια υπηρεσία. Τα επενδυτικά σχέδια που περιλαμβάνονται στο δείγμα επιλέγονται βάσει του εκτιμώμενου κινδύνου αστοχίας των ελέγχων που έχουν διενεργηθεί από όργανο ελέγχου της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 120 του ν. 4887/2022 και με κριτήρια στάθμισης όπως το μέγεθος του επενδυτικού σχεδίου, το μέγεθος του φορέα της επένδυσης, η παράλληλη υλοποίηση άλλων επενδυτικών σχεδίων από τον φορέα ή από συνδεδεμένες με τον φορέα επιχειρήσεις, ο τομέας της επένδυσης, ο τόπος εγκατάστασης, το είδος της ενίσχυσης κ.ά.
Ο κατάλογος δύναται να τροποποιείται προκειμένου να συμπεριληφθούν επενδυτικά σχέδια για τα οποία προέκυψαν ενδείξεις για μη ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και έναρξη της παραγωγικής του λειτουργίας, σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
Άρθρο 4
Συγκρότηση Επιτροπών - Ορισμός μελών
1. Οι Επιτροπές συγκροτούνται με αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων της παρ. 3 του άρθρου 17 του ν. 4887/2022 (οι Επιτροπές συγκροτούνται με αποφάσεις των οργάνων που εξέδωσαν τις αποφάσεις υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων στις διατάξεις των αναπτυξιακών νόμων). Για κάθε επενδυτικό σχέδιο του Καταλόγου Δειγματοληπτικού Ελέγχου συγκροτείται μία Επιτροπή.
2. Κάθε Επιτροπή απαρτίζεται από:
i. Έναν υπάλληλο της αρμόδιας υπηρεσίας, ως Πρόεδρο της Επιτροπής
ii. ένα (1) μέλος που προτείνεται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και είναι μέλος του Ε.Μ.Π.Ε.
iii. ένα (1) μέλος που προτείνεται από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος και είναι μέλος του Ε.Μ.Π.Ε.
3. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις κατά τις οποίες, λόγω σοβαρού κωλύματος ή ανωτέρας βίας στο πρόσωπο μέλους της Επιτροπής δεν καθίσταται δυνατή είτε i) H διενέργεια του ελέγχου, είτε ii) η ολοκλήρωση της σύνταξης του Πορίσματος-Έκθεσης ελέγχου, το κωλυόμενο μέλος αντικαθίσταται με έτερο μέλος αντίστοιχης ειδικότητας. Σε κάθε περίπτωση η αντικατάσταση πραγματοποιείται με πρόταση της υπηρεσίας ή του αρμόδιου φορέα κατά περίπτωση και το νέο μέλος επιλαμβάνεται του σταδίου της διαδικασίας, για την οποία έχει οριστεί. Για τη δεύτερη ως άνω περίπτωση αντικατάστασης, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου συντάσσεται ΠόρισμαΈκθεση Ελέγχου η οποία υπογράφεται από όλα τα μέλη της Επιτροπής και υποβάλλεται αμέσως στην αρμόδια υπηρεσία.
Άρθρο 5
Αρμοδιότητες - Έργο των Επιτροπών Διενέργειας Δειγματοληπτικού Ελέγχου
1. Οι Επιτροπές διενεργούν διοικητικό έλεγχο ή επιτόπιο έλεγχο (αυτοψία) εάν κρίνουν ότι απαιτείται.
2. Αντικείμενο των ελέγχων αποτελεί:
α. Ο έλεγχος και καταγραφή της υλοποίησης, ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου (έλεγχος υλοποίησης φυσικού αντικειμένου).
β. Ο έλεγχος των βιβλίων, στοιχείων και παραστατικών που αφορούν την υλοποίηση και εξόφληση του επενδυτικού σχεδίου (έλεγχος οικονομικού αντικειμένου).
γ. Η διαπίστωση της συμμόρφωσης του φορέα του επενδυτικού σχεδίου προς τις διατάξεις των αναπτυξιακών νόμων καθώς και της τήρησης των προϋποθέσεων και των όρων της απόφασης προκήρυξης και υπαγωγής.
δ. Η επιβεβαίωση των δηλωθέντων με την αίτηση ελέγχου στοιχείων.
ε. Η «Έκθεση ελέγχου ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης», σύμφωνα με την ενσωματωμένη μεθοδολογία, τις τυποποιημένες φόρμες του αντίστοιχου πληροφοριακού συστήματος έκαστου αναπτυξιακού νόμου και τον Οδηγό Ελέγχου Επενδύσεων, όπως ισχύει κάθε φορά, την οποία υπογράφουν ψηφιακά οι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές ή οι ελεγκτικές εταιρείες της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 120 του ν. 4887/2022.
στ. Η «Έκθεση Διασφάλισης» όπως αυτή περιγράφεται στο άρθρο 32 του ν. 4449/2017 και στην παρ. 1 του άρθρου 2 της υπ'αρ. 134020/23.12.2019 κοινής υπουργικής απόφασης (Β' 4767).
ζ. Οι σχετικές βεβαιώσεις υλοποίησης.
3. Για τη διενέργεια του ελέγχου εφαρμόζεται ο Οδηγός Ελέγχου Επενδύσεων όπως ισχύει κάθε φορά.
4. α. Για την υποβοήθηση του έργου των Επιτροπών οι αρμόδιες υπηρεσίες υποχρεούνται να διαθέτουν όλες τις διοικητικές πράξεις και τα στοιχεία του φακέλου των συγκεκριμένων προς έλεγχο επενδυτικών σχεδίων καθώς και κάθε άλλο απαραίτητο στοιχείο.
β. Για τη διευκόλυνση του έργου των Επιτροπών, οι φορείς των ενισχυόμενων επενδυτικών σχεδίων οφείλουν να παρέχουν όλα τα προβλεπόμενα, από το οικείο θεσμικό πλαίσιο, δικαιολογητικά καθώς και τυχόν πρόσθετα στοιχεία, που κατά την κρίση των Επιτροπών σχετίζονται με το ενισχυόμενο επενδυτικό έργο και συμβάλλουν στη διαπίστωση της πλήρωσης των όρων και προϋποθέσεων του νόμου και των εκδοθεισών διοικητικών πράξεων.
Οι Επιτροπές τάσσουν προθεσμία προς τον επενδυτικό φορέα, ώστε τυχόν πρόσθετα απαιτούμενα στοιχεία να υποβάλλονται εντός ευλόγου χρόνου (15 ημερών) από την ολοκλήρωση του επιτόπιου ελέγχου ή κατά την διενέργεια του διοικητικού ελέγχου. Η ως άνω τασσόμενη προθεσμία δεν παρατείνει τις προθεσμίες ολοκλήρωσης του ελέγχου. Σε περίπτωση που ο φορέας δεν ανταποκριθεί εντός της τασσόμενης προθεσμίας, το όργανο ελέγχου προχωρά στη σύνταξη της έκθεσης χωρίς τα πρόσθετα στοιχεία.
Άρθρο 6
Όροι, Διαδικασία και Προϋποθέσεις διενέργειας Ελέγχου
1. Οι Επιτροπές συγκροτούνται εντός μηνός από την ημερομηνία σύνταξης των Καταλόγων Δειγματοληπτικού Ελέγχου του άρθρου 3 της παρούσας.
Οι Επιτροπές διενεργούν τον Έλεγχο εντός αποκλειστικής προθεσμίας σαράντα πέντε (45) ημερών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης συγκρότησής τους. Η προθεσμία αυτή δύναται να παρατείνεται μόνο στην περίπτωση αδυναμίας διενέργειας του ελέγχου λόγω της ενδεχόμενης εποχιακής λειτουργίας της ενισχυόμενης επένδυσης.
Το Πόρισμα-Έκθεση Ελέγχου των Επιτροπών υπογράφεται ψηφιακά από όλα τα μέλη του Οργάνου και κοινοποιείται στην αρμόδια υπηρεσία, εντός αποκλειστικής προθεσμίας σαράντα πέντε (45) ημερών από την ημερομηνία λήξης της διενέργειάς του. Κάθε μέλος του Οργάνου Ελέγχου ασκεί το ελεγκτικό έργο που του ανατέθηκε με την απόφαση συγκρότησης, για το οποίο και είναι υπεύθυνο.
Τα πορίσματα των εκθέσεων διαβιβάζονται από τι Επιτροπές στην Υπηρεσία, στο αρμόδιο Τμήμα Ελέγχου και κοινοποιούνται α) στη Δ/νση Αναπτυξιακών Νόμων, στη Γενική Δ/νση Αναπτυξιακών Νόμων και ΑΞΕ και στη Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων β) στους φορείς υποδοχής των επενδυτικών σχεδίων
2. Σε περίπτωση που, βάσει του Πορίσματος – Έκθεσης Ελέγχου, διαπιστωθούν αποκλίσεις ή/και ανακριβείς δηλώσεις σε σχέση με όσα έχουν αναρτηθεί στο αντίστοιχο Πληροφοριακό Σύστημα (Π.Σ.Κ.Ε ή Π.Σ.-Αν.) ή/και παραβάσεις των όρων των αναπτυξιακών νόμων και της απόφασης υπαγωγής, επιβάλλονται οι κυρώσεις/ διορθώσεις που ορίζονται στις αντίστοιχες διατάξεις των αναπτυξιακών νόμων.
Σε περίπτωση που, κατά τον έλεγχο της παρούσας, διαπιστωθούν σοβαρές παραβάσεις των διατάξεων ως προς την πληρότητα της έκθεσης Διασφάλισης του άρθρου 32 του ν. 4449/2017 του ορκωτού λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας σχετικά με την ολοκλήρωση της επένδυσης και την έναρξη παραγωγικής της λειτουργίας, η υπόθεση διαβιβάζεται από την υπηρεσία στο Διοικητικό Συμβούλιο της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων (Ε.Λ.Τ.Ε) για τον περαιτέρω έλεγχο και την τυχόν επιβολή διοικητικών και πειθαρχικών κυρώσεων σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 10 του άρθρου 35 του ν. 4449/2017. Ειδικότερα, στην Ε.Λ.Τ.Ε. διαβιβάζονται τα εξής έγγραφα:
- Η «Έκθεση Διασφάλισης» του άρθρου 32 του ν. 4449/2017,
- Η «Έκθεση ελέγχου περί ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης»,
- Τα υπάρχοντα στοιχεία που στοιχειοθετούν το διωκόμενο παράπτωμα.
Άρθρο 7
Περιορισμοί και όροι για τα μέλη των Επιτροπών Διενέργειας Δειγματοληπτικού Ελέγχου
1. Τα μέλη των Επιτροπών οφείλουν να μην αποδεχθούν τον ορισμό τους, εάν πρόκειται να ενεργήσουν έλεγχο:
α. Σε επενδυτικό σχέδιο στην κατάρτιση ή αξιολόγηση του οποίου έχουν με οποιονδήποτε τρόπο συμμετάσχει.
β. Σε επενδυτικό φορέα, του οποίου έχουν κατά το παρελθόν ελέγξει άλλα επενδυτικά σχέδια.
γ. Σε επενδυτικό φορέα, του οποίου έχουν αξιολογήσει, κατά τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4887/2022 ή τις περί αξιολόγησης διατάξεις των προγενέστερων αναπτυξιακών νόμων, επενδυτικό σχέδιο.
δ. Σε επενδυτικό φορέα στο εταιρικό ή μετοχικό κεφάλαιο ή στην διοίκηση του οποίου συμμετέχουν οι ίδιοι ή σύζυγος ή ανιών ή κατιών συγγενής τους μέχρι τετάρτου βαθμού. Η εν λόγω συμμετοχή αποτελεί κώλυμα και όταν γίνεται μέσω νομικού προσώπου.
2. Για τα μέλη των Επιτροπών Διενέργειας Δειγματοληπτικού Ελέγχου εφαρμόζονται οι διατάξεις της περ. ε του άρθρου 14 του ν. 5026/2023 (Α'45) περί υποβολής δήλωσης περιουσιακής τους κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων.
Άρθρο 8
Απαιτούμενες ειδικότητες των επαγγελματιών για τη συγκρότηση και λειτουργία των Επιτροπών
1. Η επιλογή των μελών των Επιτροπών από τον αρμόδιο φορέα της παρ. 3 του άρθρου 17 του ν. 4887/2022, όσον αφορά στους υπαλλήλους της Υπηρεσίας, πραγματοποιείται κατά προτεραιότητα από υπαλλήλους με συναφείς αρμοδιότητες με το αντικείμενο των Επιτροπών και λαμβάνεται υπόψη η εμπειρία και η γνώση των προς επιλογή στελεχών με τα ζητήματα ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων.
2. Τα μέλη των Επιτροπών που ορίζονται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) θα πρέπει να είναι Διπλωματούχοι Μηχανικοί ή όπου απαιτείται από το είδος και τους όρους υπαγωγής της επένδυσης, Μηχανολόγοι Μηχανικοί, και μέλη του Ε.Μ.Π.Ε.
Τα μέλη των Επιτροπών που ορίζονται από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) θα πρέπει να είναι λογιστές-φοροτεχνικοί Α'τάξης και μέλη του Ε.Μ.Π.Ε.
Τα Επιμελητήρια μεριμνούν για τον έγκαιρο ορισμό των εκπροσώπων στις Επιτροπές της παρούσης εντός δεκαπέντε (15 ημερών) από τη σχετική ειδοποίηση της Υπηρεσίας, ο οποίος συντελείται εγγράφως. Ο ορισμός των μελών τους, για κάθε Επιτροπή, θα γίνεται άπαξ σε ετήσια βάση και θα συνεπάγεται την εκ μέρους των Επιμελητηρίων εγγύηση για προσήκουσα διεκπεραίωση των αρμοδιοτήτων που πηγάζουν από τη συμμετοχή τους στις Επιτροπές.
Άρθρο 9
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, οπότε και παύει να ισχύει η υπ'αριθμ. 67977/30.6.2020 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων (Β'2838).
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 17 Σεπτεμβρίου 2025
Ο Υπουργός
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!