Κ.Υ.Α. 4111.08-01/1473/2025 Τροποποίηση της υπ’ αρ. 4796/21.12.2018 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Πλήρης εφαρμογή του μέτρου ‘‘Μεταφορικό Ισοδύναμο’’ (Μ.Ι.) στις ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες)» (Β’ 6124).
Αριθμ. 4111.08-01/1473
ΦΕΚ B’ 2698/30.05.2025
Τροποποίηση της υπ’ αρ. 4796/21.12.2018 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Πλήρης εφαρμογή του μέτρου ‘‘Μεταφορικό Ισοδύναμο’’ (Μ.Ι.) στις ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες)» (Β’ 6124).
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α. Του Κώδικα νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο και για τον μηχανισμό εφαρμογής,την κρατική εποπτεία και τους γενικούς όρους υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου (ν. 4832/2021, Α’ 172), ιδίως, των άρθρων 14, 15, 18, 19, 20 και 24 αυτού,
β. του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) - Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184),
γ. του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α’ 137),
δ. του ν. 4623/2019 «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και άλλα επείγοντα ζητήματα» (Α’ 134),
ε. του άρθρου 13 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133),
στ. του ν. 4314/2014 «Α) Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν. 3419/2005 (Α’ 297) και άλλες διατάξεις» (Α’ 265), σε συνδυασμό με το άρθρο 66 του ν. 4914/2022 (Α' 61),
ζ. του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143),
η. του ν. 5140/2024 «Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και συμπληρωματικές διατάξεις» (Α’ 154),
θ. του άρθρου 10 του ν. 4337/2015 «Μέτρα για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων» (Α’ 129),
ι. του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ,
ια. του άρθρου 90 του Κώδικα της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’98), σε συνδυασμό με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019,
ιβ. του π.δ. 70/2015 «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μετονομασία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταφορά Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού» (Α’ 114),
ιγ. του άρθρου 5 του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145),
ιδ. του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181),
ιε. του π.δ. 13/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α’ 26), ιστ. του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119),
ιζ. της περ. δ του άρθρου 61 του π.δ. 40/2020 «Οργανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α’ 85).
ιη. Του π.δ. 5/2022 «Οργανισμός Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α’ 15),
ιθ. του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130),
κ. του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131),
κα. του π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών -Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139),
κβ. του π.δ. 50/2024 «Σύσταση Γενικών Γραμματειών, κατάργηση Γενικής Γραμματείας και Ειδικών Γραμματειών» (Α’ 138),
κγ. του π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91) και
κδ. του π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργού και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α’ 44).
2. Τις διατάξεις:
α. Της υπ’ αρ. 134453/23.12.2015 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων-ΠΔΕ (Τροποποίηση και αντικατάσταση της κοινής υπουργικής απόφασης 46274/26.09.2014 (Β’ 2573)» (Β’ 2857),
β. της υπό στοιχεία Β/οικ.69088/4971/15/12.11.2015 απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Καθορισμός των κομίστρων των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ και ΚΤΕΛ Α.Ε. της χώρας» (Β’ 2498) και ειδικότερα της παρ. 1 του άρθρου 2 αυτής, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 384209/15.12.2023 (Β’ 7141) απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών,
γ. της υπ’ αρ. 4796/31.12.2018 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Πλήρης εφαρμογή του μέτρου “Μεταφορικό Ισοδύναμο” (Μ.Ι.) στις ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες)» (Β’ 6124),
δ. της υπ’ αρ. 1922/10.06.2019 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Τροποποίηση της 4796/2018 (Β’ 6124) κοινής υπουργικής απόφασης "Πλήρης εφαρμογή του μέτρου ‘‘Μεταφορικό Ισοδύναμο’’ (Μ.Ι.) στις ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες)"» (Β’ 2241),
ε. της υπ’ αρ. 4111.08.01/1592/5.06.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Τροποποίηση της υπ’ αρ. 4796/2018(Β’ 6124) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής “Πλήρης εφαρμογή του μέτρου "Μεταφορικό Ισοδύναμο" (Μ.Ι.) στις ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες)”» (Β’ 2197),
στ. της υπ’ αρ. 4111.08.01/1758/30.10.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης υπ’ αρ. 4796/2018 (Β’ 6124) "Πλήρης εφαρμογή του μέτρου “Μεταφορικό Ισοδύναμο” (Μ.Ι.) στις ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες)"» (Β’ 4784),
ζ. της υπ’ αρ. 4111.08.01/469/09.03.2021 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Τροποποίηση της υπ’ αρ. 4796/2018 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής “Πλήρης εφαρμογή του μέτρου "Μεταφορικό Ισοδύναμο" (Μ.Ι.) στις ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες)” (Β’ 6124), όπως ισχύει» (Β’ 958),
η. της υπ’ αρ. 4111.08-01/2225/3.8.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Τροποποίηση της υπ’ αρ. 4796/21.12.2018 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής "Πλήρης εφαρμογή του μέτρου ‘‘Μεταφορικό Ισοδύναμο’’ (Μ.Ι.) στις ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες)"» (Β’ 4192),
θ. της υπό στοιχεία Υ12/7.7.2023 απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’ 4403),
ι. της υπό στοιχεία 102928ΕΞ2023/10.7.2023 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441),
ια. της υπό στοιχεία Υ1/3.1.2024 απόφασης του Πρωθυπουργού «Καθορισμός σειράς τάξης Υπουργείων» (Β’ 28),
ιβ. της υπ’ αρ. 1000.0/44809/17.6.2024 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανο Γκίκα» (Β’ 3472) και
ιγ) της υπ’ αρ. 1150/03-04-2025 (ΑΔΑ: 9328Η-5ΚΦ) εγκυκλίου Οδηγιών για την Έγκριση και Χρηματοδότηση του ΑΠΔΕ 2025 και τον Προγραμματισμό Δαπανών ΑΠΔΕ 2026-2029.
3. Το έργο με κωδικό 2023ΝΑ33300001 «ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΝΔΟΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ, ΤΗ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΟΧΗ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ» της ΣΑΝΑ333 του Α.Π.Δ.Ε του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ειδικός Φορέας Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
4. Το υπ’ αρ. 2812.7/38363/2025/23-5-2025 εισηγητικό σημείωμα της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
5. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας τροποποιείται η διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο «“Μεταφορικό Ισοδύναμο - Πιστοποίηση Φυσικών Προσώπων” και Μοναδικό Αριθμό Καταχώρισης (Μ.Α.Κ.) στο ΕΜΔΔ “Μίτος”» «638994».
6. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας τροποποιείται η διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο «“Μεταφορικό Ισοδύναμο - ’Ενταξη Εξαρτώμενου Μέλους σε Ωφελούμενη Μονάδα” και Μοναδικό Αριθμό Καταχώρισης (Μ.Α.Κ.) στο ΕΜΔΔ “Μίτος”» «128949».
7. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας τροποποιείται η διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο «“Μεταφορικό Ισοδύναμο - Καταβολή Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.) Επιβατών” και Μοναδικό Αριθμό Καταχώρισης (Μ.Α.Κ.) στο ΕΜΔΔ “Μίτος“» «195574».
8. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας τροποποιείται η διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο «“Μεταφορικό Ισοδύναμο - Επικαιροποίηση Ωφελούμενης Μονάδας” και Μοναδικό Αριθμό Καταχώρισης (Μ.Α.Κ.) στοΕΜΔΔ “Μίτος”» «786466».
9. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Στην υπ’ αρ. 4796/21.12.2018 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Πλήρης εφαρμογή του μέτρου “Μεταφορικό Ισοδύναμο” (Μ.Ι.) στις ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες)» (Β’ 6124), όπως ισχύει, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις, οι οποίες καταλαμβάνουν πληρωμές που θα πραγματοποιηθούν από τη δημοσίευση της παρούσας και εφεξής, για μετακινήσεις των ωφελούμενων μονάδων που έχουν πραγματοποιηθεί από την 1-1-2024 και εφεξής:
1. Το άρθρο 3 αντικαθίσταται και διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 3
Δικαιούχοι
1. Δικαιούχοι του Α.ΝΗ.ΚΟ. είναι νοικοκυριά, των οποίων τα μέλη είναι Έλληνες πολίτες ή αλλοδαποί που διαθέτουν άδεια διαμονής σε ισχύ και κατοικούν μόνιμα σε νησί ή σε Δήμο που η έδρα του είναι σε νησί της Επικράτειας πλην Κρήτης, Εύβοιας και Λευκάδας. Ως νοικοκυριό θεωρείται η μονάδα που απαρτίζεται από ένα ενήλικο άτομο, ή από ένα έγγαμο ζευγάρι, ή ζευγάρι το οποίο έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με ή χωρίς εξαρτώμενα μέλη, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 11 του ν. 4172/2013 (Α’ 167).
2. Ως μόνιμη κατοικία της ωφελούμενης μονάδας, θεωρείται η μόνιμη κατοικία του κύριου δικαιούχου, ο οποίος υποβάλλει τη φορολογική δήλωση. Σύζυγοι ή μέλη συμφώνου συμβίωσης που υποβάλλουν κοινή φορολογική δήλωση και έχουν ο καθένας μόνιμη κατοικία σε διαφορετικό νησί ή σε Δήμο που η έδρα του είναι σε νησί και εφαρμόζεται η δράση, δύνανται να επιλέξουν μία φορά ετησίως το νησί που θα λογίζεται ως νησί της μόνιμης κατοικίας της ωφελούμενης μονάδας με αίτηση του κύριου δικαιούχου της μονάδας που θα υποβάλλεται στο πληροφοριακό σύστημα της δράσης. Αν η μόνιμη κατοικία του κυρίου δικαιούχου δεν βρίσκεται σε νησί της παρ. 1, λαμβάνεται υπόψη ως μόνιμη κατοικία της ωφελούμενης μονάδας η μόνιμη κατοικία του/της συζύγου/μέλους συμφώνου συμβίωσης, εφόσον αυτός/ αυτή κατοικεί μόνιμα σε νησί που εφαρμόζεται η δράση.
3. Οι άστεγοι, προκειμένου να καταστούν δικαιούχοι, απαιτείται να έχουν καταγραφεί από τις κοινωνικές υπηρεσίες του οικείου νησιωτικού δήμου ή να κάνουν αποδεδειγμένα χρήση των υπηρεσιών των Ανοικτών Κέντρων Ημέρας Αστέγων που λειτουργούν στους δήμους αυτούς.
4. Ως μόνιμοι κάτοικοι, για την εφαρμογή της παρούσας, εφόσον έχουν αναλάβει εργασία σε νησί, στο οποίο εφαρμόζεται το μέτρο και για όσο διαρκεί η σχετική σύμβασή τους με δυνατότητα παράτασης για δέκα ήμερες μετά τη λήξη της, θεωρούνται επίσης:
α) προσωρινοί αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί και οι εκπαιδευτικοί συνεργάτες επισκέπτες καθηγητές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.) σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 63 του ν. 4589/2019 (Α’ 116), στην παρ. 4 του άρθρου 23 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), καθώς και στο άρθρο 14 του ν. 2638/1998 (Α’ 204),
β) ιατροί, υπόχρεοι της κατά το άρθρο 1 του ν.δ. 67/1968 (Α’ 303) υποχρεωτικής υπηρεσίας υπαίθρου, όπως η χρονική διάρκεια αυτής ορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 21 του ν. 3580/2007 (Α’ 134) και στην παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4025/2011 (Α’ 228),
γ) ιατροί που υπηρετούν επί θητεία σε θέσεις ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου, με σύμβαση διάρκειας ενός (1) έτους, σύμφωνα με το άρθρο 23 του ν. 2071/1992 (Α’ 123),
δ) ιατροί υπόχρεοι υπηρεσίας υπαίθρου ή επί θητεία, που υπηρετούν σε θέσεις ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου με παράταση της σύμβασής τους, μέχρι δώδεκα (12) μήνες, σύμφωνα με την περ. β’ της παρ. 6 του άρθρου 26 του ν. 2519/1997 (Α’ 165),
ε) ιατροί που τοποθετούνται προς απόκτηση ειδικότητας σε νοσηλευτικά ιδρύματα της Χώρας με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 123/1975 (Α’ 172),
στ) επικουρικοί ιατροί που προσλαμβάνονται σε δημόσιους φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας με συμβάσεις ορισμένου χρόνου με διάρκεια από ένα (1) έως τρία (3) έτη, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 21 του ν. 3580/2007 και την παρ. 2 του άρθρου 103 του ν. 4461/2017 (Α’ 38),
ζ) το επικουρικό προσωπικό των δημόσιων φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας, που προσλαμβάνεται με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 10 του ν. 3329/2005 (Α’ 81),
η) μέλη ΔΕΠ, όπως ορίζονται στο άρθρο 77 του ν. 4009/2011 (Α’ 195), Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος που έχει την έδρα του σε νησί,
θ) το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και οι Στρατιωτικοί που υπηρετούν με οποιαδήποτε ιδιότητα στις Ένοπλες Δυνάμεις ή στο Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή και παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε νησί.
Στους δικαιούχους της παρούσας παραγράφου το Α.ΝΗ.ΚΟ. χορηγείται αποκλειστικά στο φυσικό πρόσωπο που φέρει την απαιτούμενη ιδιότητα και όχι στα λοιπά μέλη της οικογένειάς του και μόνο για ταξίδια ιδιωτικής φύσης, τα οποία δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρ. Δ9 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (Α’ 94).».
2. H παρ. 8 του άρθρου 4 αντικαθίσταται ως εξής: «8. Αν βάσει των στοιχείων που αντλούνται από την ΑΑΔΕ διαπιστωθεί ότι ένα εξαρτώμενο μέλος έχει δηλωθεί συγχρόνως ως εξαρτώμενο μέλος από δύο αιτούντες, οι αιτούντες υποβάλλουν αμελλητί δικαιολογητικά (απόφαση επιμέλειας, υπεύθυνη δήλωση των δύο αιτούντων κ.α.) από τα οποία προκύπτει η ωφελούμενη μονάδα στην οποία θα ενταχθεί το εξαρτώμενο μέλος. Σε περίπτωση που οι αιτούντες έχουν τη συνεπιμέλεια του εξαρτώμενου μέλους, εφόσον υποβληθούν τα σχετικά δικαιολογητικά (απόφαση συνεπιμέλειας και υπεύθυνες δηλώσεις και των δύο αιτούντων), δύναται εφόσον δεν έχει καταβληθεί Α.ΝΗ.ΚΟ. για το αντίστοιχο έτος ή διάστημα αυτού το εξαρτώμενο μέλος να εντάσσεται το πρώτο εξάμηνο κάθε έτους στην ωφελούμενη μονάδα του ενός αιτούντος στην οποία γι’ αυτό το εξάμηνο αποδίδεται ο μισός αριθμός των διαδρομών που δικαιούται το εξαρτώμενο μέλος και το δεύτερο εξάμηνο κάθε έτους στην ωφελούμενη μονάδα του άλλου αιτούντος, στην οποία για αυτό το εξάμηνο αποδίδεται ο μισός αριθμός των διαδρομών που δικαιούται το εξαρτώμενο μέλος. Εάν έχει καταβληθεί ήδη Α.ΝΗ.ΚΟ. για το αντίστοιχο έτος ή διάστημα αυτού η αλλαγή αυτή εφαρμόζεται το επόμενο έτος. Μέχρι την αποστολή των αναγκαίων δικαιολογητικών, το εξαρτώμενο μέλος εντάσσεται προσωρινά στην ωφελούμενη μονάδα του αιτούντος που υπέβαλε πρώτος αίτηση.».
3. Το άρθρο 7 τροποποιείται ως εξής:
α) Στην παρ. 3 τροποποιείται η δευτερεύουσα πρόταση και αντικαθίσταται ως εξής: «όπως προκύπτει από τα στοιχεία που αναγράφονται στα εισιτήρια του επιβάτη και εφόσον οι δύο επιμέρους μετακινήσεις είναι μετακινήσεις από την ηπειρωτική Ελλάδα σε νησί ή αντίστροφα ή από νησί σε νησί»,
β) στην παρ. 4
i. η φράση «κάθε ωφελούμενη μονάδα» αντικαθίσταται από τη φράση «κάθε μέλος της ωφελούμενης μονάδας»,
ii. μετά τη λέξη «εισιτηρίων» προστίθεται η φράση «κάθε χρόνο», iii. απαλείφεται ο αριθμός I που ακολουθεί τη λέξη «Παράρτημα»,
γ) στην παρ. 7 το πρώτο μέρος της πρότασης αντικαθίσταται και η παράγραφος διαμορφώνεται ως εξής: «Αν μέλος μιας ωφελούμενης μονάδας έχει μόνιμη κατοικία σε νησί που εφαρμόζεται η δράση και συγχρόνως είναι δικαιούχος του Α.ΝΗ.ΚΟ. σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 3 λόγω εργασίας σε διαφορετικό νησί, τότε ο αριθμός εισιτηρίων που αντιστοιχεί στην ωφελούμενη μονάδα επαυξάνεται κατά τέσσερις (4) διαδρομές με επιστροφή για κάθε μέλος της που εμπίπτει σε αυτήν την κατηγορία».
δ) Προστίθεται παρ. 8, η οποία αφορά στην αναλογική μείωση του καταβληθησομένου Α.ΝΗ.ΚΟ στην περίπτωση έκδοσης εκπτωτικών εισιτηρίων θαλάσσιων μεταφορών ως εξής: «Για τις θαλάσσιες μεταφορές, αν η ωφελούμενη μονάδα μετακινηθεί με εισιτήριο με έκπτωση, το Α.ΝΗ.ΚΟ. για τη συγκεκριμένη μετακίνηση είναι μειωμένο σε ποσοστό αντίστοιχο της έκπτωσης».
Το άρθρο 7 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 7
1. α) Για τις θαλάσσιες μεταφορές, το Α.ΝΗ.ΚΟ., προκύπτει από τη διαφορά του πραγματικού μεταφορικού κόστους της ωφελούμενης μονάδας από το Κατώφλι Μεταφορικού Ισοδύναμου (Κ.Μ.Ι.), όπως αυτό ορίζεται στην περ. β του άρθρου 14 του ν. 4832/2021.
β) Ως πραγματικό μεταφορικό κόστος λογίζεται:
βα) Για το χρονικό διάστημα από 1 Ιανουαρίου έως 30 Ιουνίου κάθε έτους, η ισχύουσα την 1η Ιανουαρίου του ιδίου έτους τιμή του εισιτηρίου οικονομικής θέσης του αντίστοιχου τύπου πλοίου (συμβατικού ή ταχύπλοου).
ββ) Για το χρονικό διάστημα από 1 Ιουλίου έως 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους, η ισχύουσα την 1η Ιουλίου του ιδίου έτους τιμή του εισιτηρίου οικονομικής θέσης του αντίστοιχου τύπου πλοίου (συμβατικού ή ταχύπλοου).
γ) Για διαδρομές άνω των 80 ναυτικών μιλίων, εφόσον ο επιβάτης ταξιδέψει με κλίνη, ως πραγματικό μεταφορικό κόστος λογίζεται:
γα) Για το χρονικό διάστημα από 1 Ιανουαρίου έως 30 Ιουνίου κάθε έτους, η ισχύουσα την 1η Ιανουαρίου του ιδίου έτους τιμή του οικονομικότερου εισιτηρίου με κλίνη.
γβ) Για το χρονικό διάστημα από 1 Ιουλίου έως 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους, η ισχύουσα την 1η Ιουλίου του ιδίου έτους τιμή του οικονομικότερου εισιτηρίου με κλίνη.
δ) Για τις αεροπορικές μεταφορές, το Α.ΝΗ.ΚΟ. δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που καταβάλλεται για την αντίστοιχη διαδρομή θαλάσσιας μαζικής μεταφοράς και με τις ίδιες προϋποθέσεις που ορίζονται στις περ. β’ και γ’ της παρούσας παραγράφου. Σε περίπτωση που το κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου είναι μικρότερο από το Κ.Μ.Ι., δεν καταβάλλεται Α.ΝΗ.ΚΟ. Σε περίπτωση που το κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου είναι μικρότερο του αντίστοιχου ακτοπλοϊκού, καταβάλλεται ως Α.ΝΗ. ΚΟ., το ποσό που προκύπτει από τη διαφορά ανάμεσα στο κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου μείον το Κ.Μ.Ι.
ε) Για την εφαρμογή του παρόντος οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων προκύπτουν από τα στοιχεία που διαβιβάζονται από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Επικοινωνιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Τμήμα Β’ Η.ΣΚ.Θ.Ε.Ε.Α. στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής μέσα από το διαδικτυακό τόπο http://metaforikoisodynamo.gr.
2. Κάθε ωφελούμενη μονάδα λαμβάνει Α.ΝΗ.ΚΟ. από τα δρομολόγια προς ή από τους νησιωτικούς λιμένες και αερολιμένες της Περιφερειακής Ενότητας, στην οποία βρίσκεται το νησί της μόνιμης κατοικίας της. Σε περίπτωση που στο νησί κατοικίας του δικαιούχου δεν υπάρχει αερολιμένας, το Α.ΝΗ.ΚΟ. καταβάλλεται για μετακινήσεις από και προς τον κοντινότερο νησιωτικό αερολιμένα, ανεξάρτητα από το εάν αυτός βρίσκεται στην ίδια Περιφερειακή Ενότητα. Στην περίπτωση των μικρών νησιών έως 3500 κατοίκων, καθώς και της νήσου Καρπάθου, οι ωφελούμενες μονάδες λαμβάνουν Α.ΝΗ.ΚΟ. και από δρομολόγια προς ή από τους νησιωτικούς λιμένες και αερολιμένες άλλης Περιφερειακής Ενότητας, με τους οποίους υπάρχει απευθείας διασύνδεση.
3. Στην περίπτωση που για τους σκοπούς της μετακίνησης απαιτείται ενδιάμεσος σταθμός είτε σε άλλο νησί είτε στην ηπειρωτική Ελλάδα, η διαδρομή λογίζεται ως μία, εφόσον πραγματοποιείται εντός σαράντα οκτώ (48) ωρών από την αναχώρηση, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που αναγράφονται στα εισιτήριά του επιβάτη και εφόσον οι δύο επιμέρους μετακινήσεις είναι μετακινήσεις από την ηπειρωτική Ελλάδα σε νησί ή αντίστροφα ή από νησί σε νησί.
4. Σε κάθε μέλος της ωφελούμενης μονάδας αντιστοιχεί συγκεκριμένος αριθμός εισιτηρίων κάθε χρόνο, για τα οποία λαμβάνει Α.ΝΗ.ΚΟ. Ο αριθμός τον εισιτηρίων υπολογίζεται με βάση τον Συντελεστή Ζήτησης ταξιδιών (Σ.Ζ.) από τους κατοίκους του νησιού και αποτυπώνεται αναλυτικά στο Παράρτημα της παρούσας. Ο Σ.Ζ. εκφράζει την εκτιμώμενη ανάγκη μετακίνησης των κατοίκων ενός νησιού στην ηπειρωτική Ελλάδα και διαμορφώνεται από τον αριθμό των κατοίκων του νησιού, την ύπαρξη διοικητικού κέντρου και την ανάπτυξη βασικών υποδομών στο νησί.
5. Ο συνολικός αριθμός εισιτηρίων, για τα οποία καταβάλλεται Α.ΝΗ.ΚΟ. αφορά σε όλα τα μέλη της ωφελούμενης μονάδας και τα εισιτήρια μπορούν να διανεμηθούν ελεύθερα από αυτά, σύμφωνα με τη χρονική σειρά της εκτέλεσης του ταξιδιού.
6. Σε περίπτωση που μέλος της ωφελούμενης μονάδας είναι αθλητής εγγεγραμμένος σε αθλητικό σωματείο με έδρα νησί του άρθρου 3, ο αριθμός εισιτηρίων που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο μέλος της ωφελούμενης μονάδας επαυξάνεται κατά μία (1) διαδρομή με επιστροφή ανά αθλητή. Τα στοιχεία των αθλητών που μετακινούνται προκύπτουν από καταλόγους που χορηγεί για τον σκοπό αυτό, η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
7. Στην περίπτωση που μέλος μιας ωφελούμενης μονάδας έχει μόνιμη κατοικία σε νησί που εφαρμόζεται η δράση και συγχρόνως είναι δικαιούχος του Α.ΝΗ.ΚΟ. σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 3 λόγω εργασίας σε διαφορετικό νησί, ο αριθμός εισιτηρίων που αντιστοιχεί στην ωφελούμενη μονάδα επαυξάνεται κατά τέσσερις (4) διαδρομές με επιστροφή για κάθε μέλος της που εμπίπτει σε αυτήν την κατηγορία.
8. Για τις θαλάσσιες μεταφορές, αν η ωφελούμενη μονάδα μετακινηθεί με εισιτήριο με έκπτωση, το Α.ΝΗ. ΚΟ. για τη συγκεκριμένη μετακίνηση είναι μειωμένο σε ποσοστό αντίστοιχο της έκπτωσης.».
4. Το Παράρτημα Ι
i. μετονομάζεται σε «Παράρτημα»,
ii. τροποποιούνται οι ορισμοί RVM και RVP, προκειμένου ο χιλιομετρικός συντελεστής (Χ.Σ.) υπολογισμού κομίστρων για τις επιβατικές γραμμές ΚΤΕΛ να λαμβάνεται υπόψη με βάση την υπό στοιχεία Β/οικ.69088/4971/2015 (Β’ 2498) απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, όπως κάθε φορά ισχύει, iii. Απαλείφεται στον ορισμό Fin εντός παρένθεσης φράση «μετά και οιεσδήποτε άλλες εκπτώσεις του μεταφορέα, όπως π.χ. φοιτητικό εισιτήριο»,
iv. Απαλείφεται όλη η παράγραφος «Παρατηρήσεις» και το παράρτημα διαμορφώνεται ως εξής:
«ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Αλγόριθμος υπολογισμού εισιτηρίων
Ορισμοί
- Νησί i, το νησί μόνιμης κατοικίας εκάστου δικαιούχου
- Ni, ο αριθμός των κατοίκων του νησιού i που δικαιούνται επιδότηση.
- Σz, ο συντελεστής ζήτησης ταξιδιών από τους κατοίκους (0,1≤ ΣΖ≤ 0,5)
Κατηγορία νησιού |
Πληθυσμός |
Σz |
1 |
< 1.000 |
0,5 |
2 |
1.000-3.000 |
0,5 |
3 |
3.000-5.000 |
0,4 |
4 |
5.000-15.000 |
0,2 |
5 |
15.000-30.000 |
0,1 |
6 |
> 30.000 |
0,1 |
- Nzi, ο εκτιμώμενος αριθμός των κατοίκων εκάστου νησιού που αναμένεται να κάνει χρήση του Α.ΝΗ.ΚΟ., προκύπτει από τη στάθμιση του Ni με το συντελεστή ζήτησης: Nzi= Νi* Σz
- Ci, ο δείκτης νησιωτικότητας του νησιού i (0,5 ≤ Ci≤ 1)
Κατηγορία νησιού |
Πληθυσμός |
Ci |
1 |
< 1.000 |
1 |
2 |
1.000-3.000 |
0,9 |
3 |
3.000-5.000 |
0,8 |
4 |
5.000-15.000 |
0,7 |
5 |
15.000-30.000 |
0,6 |
6 |
> 30.000 |
0,5 |
- TFS, η προϋπολογισθείσα ετήσια συνολική επιδότηση εισιτηρίων επιβατών του συνόλου των νησιών k, για το έτος αναφοράς.
- RV, ο χιλιομετρικός συντελεστής (Χ.Σ.) υπολογισμού κομίστρων για τις επιβατικές γραμμές ΚΤΕΛ, της υπό στοιχεία Β/οικ.69088/4971/2015 (Β’ 2498) απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Ο ανωτέρω συντελεστής διακρίνεται σε 2 υποκατηγορίες ως κάτωθι:
α) RVM = η τιμή αναφοράς διανομαρχιακών μετακινήσεων, δηλαδή ο χιλιομετρικός συντελεστής (Χ.Σ.) υπολογισμού κομίστρων για τις διανομαρχιακές επιβατικές γραμμές ΚΤΕΛ, της περ. Β της παρ. 1 του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Β/οικ.69088/4971/15/2015 (Β’ 2498) απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, πλέον 24% ΦΠΑ.
β) RVP = η τιμή αναφοράς ενδονομαρχιακών μετακινήσεων, δηλαδή ο Χ.Σ. υπολογισμού κομίστρων για την ενδονομαρχιακή επιβατική γραμμή με α/α 1 των ΚΤΕΛ του πίνακα της περ. Α της παρ. 1 του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Β/ οικ.69088/4971/15/2015 (Β’2498) απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, πλέον 24% ΦΠΑ.
- Di, η συνολική απόσταση του λιμένα του νησιού i από τον λιμένα με τον οποίο συνδέεται ακτοπλοϊκώς, εκφρασμένη σε χιλιόμετρα (km) (απευθείας ή με ανταπόκριση).
- Fi, το πραγματικό κόστος ακτοπλοϊκού εισιτηρίου οικονομικής θέσης ή με κλίνης για δρομολόγιο μεταξύ του νησιού i και του λιμένα προορισμού. Για απόσταση προορισμού ίση ή μεγαλύτερη των ογδόντα (80) ναυτικών μιλίων, η μεταβλητή Fi παίρνει την τιμή του οικονομικότερου εισιτηρίου με κλίνη. Σε αντίθετη περίπτωση, έχει την τιμή του εισιτηρίου οικονομικής θέσης.
- Pi, η διαφορά της πραγματικής τιμής του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου για μετακίνηση μεταξύ νησιού i και λιμένα προορισμού, μείον την τιμή την οποία θα καλούνταν να πληρώσει για αντίστοιχη χιλιομετρική χερσαία απόσταση βάσει της τιμής του ΚΤΕΛ. Ρi, = Fi, (Di, * RV). Σε περίπτωση που η διαδρομή πραγματοποιείται μεταξύ νησιού i και ενδονομαρχιακού προορισμού, όπου RV χρησιμοποιείται ο συντελεστής RVP. Σε περίπτωση που η διαδρομή πραγματοποιείται μεταξύ νησιού i και διανομαρχιακού προορισμού, όπου RV χρησιμοποιείται ο συντελεστής RVM.
- TR, ο μεσοσταθμικός αριθμός των επιδοτούμενων κυκλικών ταξιδιών τον οποίο δικαιούται ο κάθε κάτοικος εκάστου νησιού. Υπολογισμός TR: Από τον τύπο Nzi*Ci*Pi*2 υπολογίζεται το συνολικό κόστος το οποίο αναλογεί σε κάθε νησί για την πραγματοποίηση (1) ενός κυκλικού ταξιδιού (μετάβαση -επιστροφή) για κάθε δικαιούχο. Διαιρώντας το συνολικό διαθέσιμο budget (TFS) με το άθροισμα του συνολικού προαναφερθέντος κόστους για όλα τα νησιά, προκύπτει ο μεσοσταθμικός αριθμός των ταξιδιών τον οποίο δικαιούται ο κάθε κάτοικος εκάστου νησιού (TR = TotalRoundtrips): TR = TFS/Σ(Nzi*Ci*Pi*2).
- TBi, ο τελικός αριθμός επιδοτούμενων ταξιδιών για τους κατοίκους εκάστου νησιού. Προκύπτει από τη στάθμιση του TR με τον αντίστοιχο συντελεστή νησιωτικότητας Ci: TBi = TR*Ci.
- PLi, το πλαφόν (μέγιστο χρημαό ποσό) το οποίο αντιστοιχεί σε κάθε νησιώτη βάσει του παραπάνω μοντέλου, υπολογίζεται: PLi = Ci * TR * Pi *2 ή PLi = TΒi * Pi *2.
- Το συνολικό κόστος του μέτρου προκύπτει: TotalCost= Σ(Nzi*PLi) και ταυτίζεται με το ύψος του προϋπολογισμού (TFS).
- KMΙ (Κατώφλι Μεταφορικού Ισοδυνάμου), ισούται με:
α) (Di, * RVΜ), σε περίπτωση μετακίνησης μεταξύ νησιού i και διανομαρχιακού προορισμού,
β) (Di * RVΡ), σε περίπτωση μετακίνησης μεταξύ νησιού i και ενδονομαρχιακού προορισμού.».
Άρθρο 2
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Μυτιλήνη, 29 Μαΐου 2025
Οι Υπουργοί
Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ
Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ
Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΓΚΙΚΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!