Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

ΔΔΘΕΚΑ Α 1095683 ΕΞ 2023 Εφαρμογή του άρθρου 177 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (καν. 952/2013)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΑΔΕ
Ανεξάρτητη Αρχή
Δημοσίων Εσόδων
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & ΕΦΚ
Δ/ΝΣΗ ΔΑΣΜΟΛΟΓΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ, ΕΙΔΙΚΩΝ
ΚΑΘΕΣΤΩΤΩΝ & ΑΠΑΛΛΑΓΩΝ
ΤΜΗΜΑ Α: ΔΑΣΜΟΛΟΓΙΚΟ & ΔΑΣΜΟΛΟΓ. ΑΞΙΑΣ
Ταχ. Δ/νση : Κ. Σερβίας 10
Ταχ. Κώδικας : 101 84 Αθήνα
Πληροφορίες : Ε.Μπίρμπιλα
Τηλέφωνο : 210-69.87.475
E-Mail : e.mpirmpila@aade.gr
Url : www.aade.gr

ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ

ΑΔΑ: 6Υ5Β46ΜΠ3Ζ-ΑΕΠ

Αθήνα, 25 Ιουλίου 2023

Αριθ. Πρωτ.: ΔΔΘΕΚΑ Α 1095683 ΕΞ 2023

ΠΡΟΣ Ως προς τον πίνακα διανομής

Θέμα: «Εφαρμογή του άρθρου 177 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (καν. 952/2013)»

Σχετ: Η αριθ. ΔΔΘΕΚΑ Α 1004304 ΕΞ2019 εγκύκλιος

Σε συνέχεια της ανωτέρω σχετικής, και κατόπιν ερωτημάτων που διατυπώνονται σχετικά με την ορθή ερμηνεία και εφαρμογή του άρθρου 177 καν. 952/2013 (Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας), το οποίο αναφέρεται στη δυνατότητα παροχής απλούστευσης όσον αφορά τη δασμολογική επιβάρυνση αποστολών που αποτελούνται από είδη διαφορετικών δασμολογικών διακρίσεων, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα, κατόπιν και σχετικών διευκρινίσεων εκ μέρους της Ε.Επιτροπής:

1. Σύμφωνα με το άρθρο 177 παρ. 1 του Καν. 952/13, όταν μια αποστολή αποτελείται από εμπορεύματα που υπάγονται σε διαφορετικές δασμολογικές διακρίσεις, οι τελωνειακές αρχές μπορούν να δεχθούν, κατόπιν αιτήσεως του διασαφιστή, να επιβληθεί εισαγωγικός ή εξαγωγικός δασμός στο σύνολο της αποστολής, βάσει της δασμολογικής διάκρισης που υπόκειται στον υψηλότερο συντελεστή εισαγωγικού ή εξαγωγικού δασμού, εφόσον η ξεχωριστή δασμολογική μεταχείριση για κάθε ένα είδος της αποστολής συνεπάγεται δυσανάλογο φόρτο εργασίας και δαπάνη. Εντούτοις, σύμφωνα με την παρ. 2 του ιδίου άρθρου, η απλούστευση αυτή δεν χορηγείται από τις τελωνειακές αρχές για εμπορεύματα τα οποία, βάσει της δασμολογικής τους κατάταξης, υπόκεινται σε απαγορεύσεις/ περιορισμούς ή σε Ε.Φ.Κ.

2. Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 222 καν. 2447/2015 (διατάξεις εφαρμογής Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα), τα εμπορεύματα που περιέχονται σε μία αποστολή και αποτελούν αντικείμενο απλούστευσης βάσει των προαναφερόμενων διατάξεων του άρθρου 177 καν. 952/2013, θεωρούνται ότι αποτελούν ένα και μόνο είδος. Εντούτοις, σύμφωνα με το εν λόγω άρθρο, εξαιρούνται από τη διάταξη αυτή, και κατά συνέπεια δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν τελωνειακά ως ένα και μόνο είδος, εμπορεύματα που υπόκεινται σε διαφορετικά μέτρα.

3. Στις περιπτώσεις όπου η εφαρμογή της απλούστευσης του άρθρου 177 καν. 952/13 πρόκειται να εφαρμοστεί στα εμπορεύματα μιας αποστολής τα οποία υπόκεινται σε ειδικούς δασμούς ή σε συνδυασμό ειδικών και κατ’ αξία δασμών σύμφωνα με το Κοινό Δασμολόγιο της ΕΕ, τότε εφαρμόζεται το άρθρο 128 καν. 2447/2015, σύμφωνα με το οποίο ισχύουν τα ακόλουθα:

  • Σύμφωνα με την παρ. 1, όταν τα εμπορεύματα που περιλαμβάνονται σε μία αποστολή υπάγονται σε κωδικούς εμπορεύματος που υπόκεινται σε ειδικό δασμό με την ίδια μονάδα μέτρησης, ο δασμός που επιβάλλεται για το σύνολο της αποστολής βασίζεται στον κωδικό που υπόκειται στον υψηλότερο ειδικό δασμό.
  • Σύμφωνα με την παρ. 2, όταν τα εμπορεύματα που περιλαμβάνονται σε μία αποστολή υπάγονται σε κωδικούς εμπορεύματος που υπόκεινται σε ειδικούς δασμούς με διαφορετικές μονάδες μέτρησης, επιβάλλεται ο υψηλότερος ειδικός δασμός για κάθε μονάδα μέτρησης στο σύνολο των εμπορευμάτων της αποστολής, για τα οποία ο ειδικός δασμός εκφράζεται με αναφορά στην εν λόγω μονάδα, και μετατρέπεται σε κατ’ αξίαν δασμό για κάθε τύπο των εν λόγω εμπορευμάτων. Ο δασμός που επιβάλλεται στο σύνολο της αποστολής βασίζεται στον κωδικό που υπόκειται στον υψηλότερο συντελεστή του κατ’ αξίαν δασμού ο οποίος προκύπτει από τη μετατροπή αυτή.
  • Σύμφωνα με την παρ. 3, όταν τα εμπορεύματα που περιλαμβάνονται σε μία αποστολή υπάγονται σε κωδικούς εμπορεύματος που υπόκεινται σε κατ’ αξίαν δασμό και σε ειδικό δασμό, ο υψηλότερος ειδικός δασμός που καθορίζεται σύμφωνα με τις παραγράφους 1 ή 2 μετατρέπεται σε κατ’ αξίαν δασμό για κάθε τύπο εμπορευμάτων για τα οποία ο ειδικός δασμός εκφράζεται με αναφορά στην ίδια μονάδα. Ο δασμός που επιβάλλεται στο σύνολο της αποστολής βασίζεται στη δασμολογική διάκριση που υπόκειται στον υψηλότερο συντελεστή κατ’ αξίαν δασμού, συμπεριλαμβανομένου του κατ’ αξίαν δασμού που προκύπτει από τη μετατροπή αυτή.

4. Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τη ρητή διατύπωση του άρθρου 177 παρ. 1 καν. 952/13 καθώς και των άρθρων 222 & 228 του καν. 2447/15, προκειμένου να χορηγηθεί η ως άνω απλούστευση, απαραίτητη προϋπόθεση είναι αυτή να αφορά το σύνολο της αποστολής, και άρα όλα τα είδη τα οποία αποτελούν το αντικείμενο της συγκεκριμένης διασάφησης. Επιπλέον, στις εν λόγω διατάξεις δεν προβλέπεται μερική εφαρμογή της απλούστευσης για ορισμένα μόνο είδη της αποστολής ή ομαδοποίηση ειδών, ανεξάρτητα από το συνολικό αριθμό ή την αξία των επιμέρους ειδών που απαρτίζουν τη συγκεκριμένη αποστολή. Κατά συνέπεια, οι συγχωνεύσεις δασμολογικών κλάσεων που προβλέπονται στο άρθρο 177 δεν δύνανται να εφαρμοστούν τμηματικά για ένα μέρος μόνο των διασαφιζόμενων εμπορευμάτων, ή να εφαρμοστούν παραπάνω από μία συγχωνεύσεις για διαφορετικές ομάδες εμπορευμάτων.

Με βάση τα προαναφερόμενα, στη σχετική διασάφηση θα αναγράφεται στη θέση 33 του ΕΔΕ ένας και μόνο κωδικός εμπορεύματος για το σύνολο της αποστολής, εφόσον πληρούνται όλες οι λοιπές προϋποθέσεις που ορίζει το άρθρο 177 και οι οποίες αναλύονται κατωτέρω.

5. Προς αποφυγή τυχόν παρερμηνειών και σύγχυσης όσον αφορά τον όρο «αποστολή» (consignment), για τους σκοπούς της παρούσας εφαρμόζεται ο ορισμός του άρθρου 37 παρ. 19 καν. (ΕΕ) 2446/2015 (κατ’ εξουσιοδότηση καν. της Ε.Επιτροπής για την εφαρμογή του καν. (ΕΕ) 952/2013).

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον εν λόγω ορισμό, ως «αποστολή» νοούνται τα εμπορεύματα εκείνα για τα οποία ισχύουν εναλλακτικά τα ακόλουθα:

α) είτε αποστέλλονται ταυτόχρονα από έναν εξαγωγέα σε έναν παραλήπτη·

β) είτε καλύπτονται από ενιαίο έγγραφο μεταφοράς, το οποίο καλύπτει τη μεταφορά τους από τον εξαγωγέα στον παραλήπτη, ή όταν δεν υπάρχει τέτοιο έγγραφο, από ενιαίο τιμολόγιο.

Επισημαίνεται ότι, για τα είδη τα οποία αποτελούν μία «αποστολή» σύμφωνα με τον ως άνω ορισμό, δεν είναι δυνατή η υποβολή διαφορετικών «τμηματικών» διασαφήσεων με σκοπό να γίνει πολλαπλή χρήση της απλούστευσης του άρθρου 177 για διαφορετικές ομάδες εμπορευμάτων της ίδιας αποστολής.

6. Κατά συνέπεια, προκειμένου να εφαρμοστεί η απλούστευση του άρθρου 177 UCC αναφορικά με την κατάρτιση της τελωνειακής διασάφησης εισαγωγής ή εξαγωγής για εμπορεύματα που υπόκεινται σε διαφορετικές δασμολογικές διακρίσεις, θα πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες ελάχιστες προϋποθέσεις:

  • Η αίτηση χορήγησης της απλούστευσης να αφορά το σύνολο των ειδών τα οποία απαρτίζουν τη συγκεκριμένη αποστολή.
  • Η μεταχείριση καθενός από τα εμπορεύματα αυτά σύμφωνα με τη δασμολογική του διάκριση να συνεπάγεται δυσανάλογο διοικητικό κόστος,
  • Ο διασαφιστής να υποβάλει αίτηση στο τελωνείο για τη χορήγηση της απλούστευσης του άρθρου 177 καν. 952/13,
  • Τα εμπορεύματα να υπόκεινται σε όμοια τελωνειακά μέτρα.
  • Τα εμπορεύματα να μην υπόκεινται σε απαγορεύσεις/περιορισμούς ή Ε.Φ.Κ. σύμφωνα με τη δασμολογική τους κατάταξη.

7. Επισημαίνεται ότι, σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τη διατύπωση του άρθρου 177 παρ. 1 UCC, η εφαρμογή της απλούστευσης του άρθρου 177 UCC δεν χορηγείται αυτόματα, αλλά κατά περίπτωση σύμφωνα με την κρίση του αρμόδιου τελωνείου εισαγωγής ή εξαγωγής, το οποίο εξετάζει την εκπλήρωση ή μη όλων των προαναφερόμενων προϋποθέσεων αλλά και την επίδραση της χορήγησης της απλούστευσης στην αποτελεσματικότητα των τελωνειακών ελέγχων καθώς και της δυνατότητας καταστρατήγησης της τελωνειακής νομοθεσίας.

Επομένως, θα πρέπει να επιδίδεται ιδιαίτερη προσοχή από τις τελωνειακές αρχές κατά την εφαρμογή της απλούστευσης του άρθρου 177 καν. 952/2013 σε συνδυασμό με το άρθρο 222 καν. 2447/2015, έτσι ώστε να διασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση ότι τηρούνται όλες οι σχετικές προϋποθέσεις, αποφεύγεται η καταστρατήγηση των διατάξεων, και δεν διακυβεύονται τα συμφέροντα του Δημοσίου.

8. Ειδικότερα, η απλούστευση του άρθρου 177 καν. 952/2013 δεν θα πρέπει να χορηγείται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

  • Όταν ο διασαφιστής δεν έχει υποβάλει στο αρμόδιο τελωνείο εισαγωγής ή εξαγωγής τη σχετική αίτηση υπαγωγής στην απλούστευση, όπως προβλέπεται στο άρθρο 177 καν. 952/2013.
  • Όταν ο διασαφιστής υποβάλλει αίτηση μερικής υπαγωγής ή ομαδοποίησης εμπορευμάτων της αποστολής στην εν λόγω απλούστευση.
  • Όταν ο διασαφιστής επιχειρεί να υποβάλει τμηματικές διασαφήσεις για το σύνολο μιας αποστολής για σκοπούς πολλαπλής εφαρμογής του άρθρου 177 για την ίδια αποστολή.
  • Όταν όλα ή ορισμένα από τα εμπορεύματα της αποστολής υπόκεινται σε απαγορεύσεις/περιορισμούς ή επιβολή Ε.Φ.Κ., και τα μέτρα αυτά επιβάλλονται σύμφωνα με τη δασμολογική τους κατάταξη.
  • Όταν όλα ή ορισμένα από τα εμπορεύματα της αποστολής υπόκεινται σε διαφορετικά τελωνειακά μέτρα, εθνικά ή ενωσιακά, βάσει της δασμολογικής τους κατάταξης, όπως π.χ. διαφορετικός συντελεστής Φ.Π.Α. ή άλλης εθνικής φορολογίας που εισπράττεται στο τελωνείο, δασμοί αντιντάμπινγκ ή αντισταθμιστικοί δασμοί, προτιμησιακοί δασμοί, ποσόστωση, αναστολή δασμού, κλπ.
  • Όταν υφίστανται υπόνοιες για προσπάθεια καταστρατήγησης των διατάξεων περί ορθής διαμόρφωσης της δασμολογητέας αξίας εμπορευμάτων μέσω υποτιμολόγησης, όπως π.χ. στην περίπτωση που στην αποστολή περιλαμβάνονται είδη των κεφαλαίων 42 ή 61-64 του Δασμολογίου με χώρα προέλευσης την Κίνα. Ειδικότερα, σε κάθε περίπτωση όπου υπάρχει υπόνοια ή κίνδυνος υποτιμολόγησης, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη από τις τελωνειακές αρχές ότι η δυνητική απώλεια εσόδων για το Δημόσιο και την Ε.Ε. υπερβαίνει το τυχόν διοικητικό κόστος από την ξεχωριστή δασμολογική μεταχείριση για κάθε ένα είδος της αποστολής και, ως εκ τούτου, δεν ικανοποιείται μία από τις βασικές προϋποθέσεις εφαρμογής της απλούστευσης του άρθρου 177, κατά τα ανωτέρω.
  • Σε κάθε άλλη περίπτωση όπου, κατά την κρίση των τελωνειακών αρχών, υφίσταται κίνδυνος καταστρατήγησης των τελωνειακών διατάξεων μέσω της παροχής της απλούστευσης του άρθρου 177 καν. 952/2013, με αποτέλεσμα οι δυνητικές αρνητικές συνέπειες για τα συμφέροντα του Δημοσίου και τους ιδίους πόρους της Ε.Ε. να υπερβαίνουν το τυχόν διοικητικό κόστος της μη χορήγησης της απλούστευσης.

9. Τέλος, για τη διευκόλυνση των τελωνειακών ελέγχων και την αποφυγή καταστρατηγήσεων στις περιπτώσεις διασαφήσεων στις οποίες εφαρμόζεται η απλούστευση του άρθρου 177 καν. 952/13, θα πρέπει από τη λήψη της παρούσας να εφαρμόζονται υποχρεωτικά τα ακόλουθα:

  • Να συμπληρώνεται το συνημμένο έντυπο αίτησης υπαγωγής στην απλούστευση του άρθρου 177 καν. 952/2013, το οποίο υπογράφεται από τον Προϊστάμενο του Τελωνείου τόσο στην περίπτωση αποδοχής όσο και απόρριψης του αιτήματος. Η σχετική αίτηση τηρείται στο φάκελο της διασάφησης και θα πρέπει να αναρτάται ηλεκτρονικά από το διασαφιστή ως συνημμένο έγγραφο της διασάφησης.
  • Να συμπληρώνεται πάντοτε στη θέση 44.1 του ΕΔΕ ο κωδικός 1900 «Εφαρμογή απλούστευσης άρθρου 177 καν. (ΕΕ) 952/13», καθώς και ο αριθμός πρωτοκόλλου της αίτησης βάσει της οποίας αυτή χορηγήθηκε.

Παρακαλούμε για την πιστή εφαρμογή των ανωτέρω.

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ Δ/ΝΤΗΣ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & ΕΦΚ

ΚΩΝ. ΜΟΥΡΤΙΔΗΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!