Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Υ.Α. 520/135074/2023 Καθορισμός λεπτομερειών για την εφαρμογή εισοδηματικής στήριξης για γεωργούς νεαρής ηλικίας

Αριθμ. 520/135074

ΦΕΚ B' 3072/09.05.2023

Καθορισμός λεπτομερειών για την εφαρμογή της βασικής εισοδηματικής στήριξης, της συμπληρωματικής αναδιανεμητικής εισοδηματικής στήριξης και της συμπληρωματικής εισοδηματικής στήριξης για γεωργούς νεαρής ηλικίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 και το Στρατηγικό Σχέδιο της Ελλάδας για την ΚΑΠ 2023-2027.

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις εθνικές διατάξεις:

α) Του ν. 4914/2022 «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας “Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων Α.Ε.” και άλλες διατάξεις» (Α’ 61) και ιδίως το άρθρο 63, παρ. 32 αυτού.

β) Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το πρώτο άρθρο του π.δ. 63/2005 (Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

γ) Του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

δ) Των άρθρων 13 έως και 29 του ν. 2637/1998 «Σύσταση Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων» (Α’ 200), όπως τροποποιήθηκαν και συμπληρώθηκαν με το άρθρο 4 του ν. 2732/1999 (Α’ 154), το άρθρο 24 του ν. 2945/2001 (Α’ 223) και το άρθρο 29 παρ. 1-8 του ν. 3147/2003 (Α’ 135).

ε) Του π.δ. 8/2022 «Διορισμός Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α’ 19).

στ) Του π.δ. 97/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Α’ 138).

ζ) Του π.δ. 40/2021 «Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων και Γενικών Γραμματειών, σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών» (Α’ 100).

η) Του π.δ. 56/2021 «Διορισμός Υπουργού και Υφυπουργών» (Α’ 142).

θ) Της υπ’ αρ. 6309/10-09-2021 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γεώργιο Στύλιο» (Β’ 4190).

ι) Της υπ’ αρ. 4759/17-6-2021 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Ανάθεση καθηκόντων Γενικού Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 483).

ια) Της υπ’ αρ. 885/13-03-2023 υπουργικής απόφασης «Ορισμός Ενδιάμεσων Φορέων (ΕΦ) των Παρεμβάσεων Άμεσων Ενισχύσεων και των Τομεακών Προγραμμάτων του Πυλώνα Ι του ΣΣ ΚΑΠ και ανάθεση καθηκόντων σε αυτούς» (ΑΔΑ: 6Ρ2Ρ4653ΠΓ-Σ0Α).

ιβ) Της υπ’ αρ. 519/135068/05-05-2023 υπουργικής απόφασης «Καθορισμός οριζοντίων θεμάτων για την εφαρμογή των παρεμβάσεων άμεσων ενισχύσεων και των τομεακών προγραμμάτων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 και το Στρατηγικό Σχέδιο της Ελλάδας για την ΚΑΠ 2023-2027».

ιγ) Της υπ’ αρ. 1040/28-3-2023 υπουργικής απόφασης «Σύστημα διαχείρισης και ελέγχου “ΣΔΕ” Αμέσων Ενισχύσεων ΣΣ ΚΑΠ» (Β’ 2179).

ιδ) Του υπ’ αρ. 1399/27-04-2023 εγγράφου και του από 04/05/2023 ηλεκτρονικού μηνύματος της Διαχειριστικής Αρχής για το σύμφωνο γνώμης σχετικά με την απόφαση.

2. Τις ενωσιακές διατάξεις:

α) Του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 2ας Δεκεμβρίου 2021 σχετικά με τη θέσπιση κανόνων για τη στήριξη των στρατηγικών σχεδίων που πρέπει να καταρτίζονται από τα κράτη-μέλη στο πλαίσιο της κοινής γεωργικής πολιτικής (στρατηγικά σχέδια για την ΚΓΠ) και να χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση των Καν. (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 και Καν. (ΕΕ) αριθ. 1307/2013 (L 435).

β) Του Καν. (ΕΕ) 2021/2116 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 2ας Δεκεμβρίου 2021 σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1306/2013 (L 435/187).

γ) Της υπ’ αριθ. C(2022) 8270 final εκτελεστικής απόφασης της Επιτροπής της 21.11.2022 «σχετικά με την έγκριση του στρατηγικού σχεδίου της Ελλάδας για την ΚΓΠ 2023-2027 για ενωσιακή στήριξη που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης».

3. Το γεγονός ότι από την εφαρμογή της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Σκοπός

Με την παρούσα ρυθμίζεται η χορήγηση των άμεσων αποσυνδεδεμένων ενισχύσεων του Καν. (ΕΕ) 2021/2115, όπως έχει προσδιοριστεί περαιτέρω στο Στρατηγικό Σχέδιο για την Κοινή Αγροτική Πολιτική της περιόδου 2023-2027 (ΣΣΚΑΠ). Ειδικότερα ρυθμίζονται οι ακόλουθες παρεμβάσεις:

α) Π1-21 Βασική εισοδηματική στήριξη για τη βιωσιμότητα («βασική εισοδηματική στήριξη»), σε εφαρμογή των άρθρων 21 έως 27 του Καν. (ΕΕ) 2021/2115.

β) Π1-29 Συμπληρωματική αναδιανεμητική εισοδηματική στήριξη για τη βιωσιμότητα («αναδιανεμητική εισοδηματική στήριξη»), σε εφαρμογή του άρθρου 29 του Καν. (ΕΕ) 2021/2115.

γ) Π1-30 Συμπληρωματική εισοδηματική στήριξη για γεωργούς νεαρής ηλικίας σε εφαρμογή του άρθρου 30 του Καν. (ΕΕ) 2021/2115.

Άρθρο 2

Ορισμοί

Για τις ανάγκες της παρούσας ισχύουν οι ορισμοί της υπ’ αρ. 519/135068/05-05-2023 απόφασης «Καθορισμός οριζοντίων θεμάτων για την εφαρμογή των παρεμβάσεων άμεσων ενισχύσεων και των τομεακών προγραμμάτων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 και το Στρατηγικό Σχέδιο της Ελλάδας για την ΚΑΠ 2023-2027».

Άρθρο 3

Ακρωνύμια

ΕΓ = Ενεργός Γεωργός.

ΑΠ = Αγρονομική Περιφέρεια.

519/135068/05-05-2023 ΥΑ = Η υπ’ αρ. 519/135068/ 05-05-2023 υπουργική απόφαση «Καθορισμός οριζοντίων θεμάτων για την εφαρμογή των παρεμβάσεων άμεσων ενισχύσεων και των τομεακών προγραμμάτων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 και το Στρατηγικό Σχέδιο της Ελλάδας για την ΚΑΠ 2023-2027.

ΕΑΕ = Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης.

ΣΣ ΚΑΠ = Στρατηγικό Σχέδιο Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.

ΚΑΠ = Κοινή Αγροτική Πολιτική.

Καν. = Νοείται ο κανονισμός Τον Καν. (ΕΕ) 2021/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 2ας Δεκεμβρίου 2021 σχετικά με τη θέσπιση κανόνων για τη στήριξη των στρατηγικών σχεδίων που πρέπει να καταρτίζονται από τα κράτη-μέλη στο πλαίσιο της κοινής γεωργικής πολιτικής (στρατηγικά σχέδια για την ΚΓΠ) και να χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση των Καν. (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 και Καν. (ΕΕ) αριθ. 1307/2013 (L 435).

ΕΕ = Ευρωπαϊκή Ένωση.

ΠΦΠ = Προϊόντων Φυτικής Προέλευσης.

ΣΔΕ = Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου.

ΚΓΠΚ = Καλή Γεωργική και Περιβαλλοντική Κατάσταση (πρακτικές).

Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. = Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων.

ΕΓΤΕ = Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ I

Βασική εισοδηματική στήριξη για τη βιωσιμότητα

Άρθρο 4

Γενικοί Κανόνες

1. Η βασική εισοδηματική στήριξη για τη βιωσιμότητα (βασική εισοδηματική στήριξη ή βασική στήριξη) χορηγείται ως ενιαία ετήσια αποσυνδεδεμένη εισοδηματική στήριξη του γεωργικού εισοδήματος. Ετήσια γιατί χορηγείται κάθε χρόνο, ενιαία γιατί αφορά το σύνολο της πρωτογενούς δραστηριότητας και αποδεσμευμένης γιατί καταβάλλεται ανεξάρτητα από το είδος της πρωτογενούς παραγωγικής δραστηριότητας. Η βασική στήριξη, είναι ενίσχυση «επιλέξιμης» γεωργικής γης και δεν πρέπει να συνδέεται με το είδος της παραγωγικής δραστηριότητας.

2. Ο δικαιούχος της βασικής εισοδηματικής στήριξης λαμβάνει ενίσχυση εφόσον διαθέτει «δικαιώματα» βάσει έκτασης. Κάθε δικαίωμα έχει μια αξία που αναφέρεται σε ένα επιλέξιμο εκτάριο (ένα εκτάριο = 10 στρέμματα) και εφόσον «ενεργοποιηθεί», σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 7, παρέχει στον κάτοχό του την αξίωση είσπραξης ενίσχυσης, ποσού ίσου με την αξία του, εφόσον τηρεί τις δεσμεύσεις του συστήματος της αιρεσιμότητας και της κοινωνικής αιρεσιμότητας των άρθρων 8 και 9.

Άρθρο 5

Δικαιούχοι της στήριξης και περιφερειοποίηση

1. Δικαιούχοι της στήριξης είναι οι ΕΓ, οι οποίοι:

α) Έχουν αποκτήσει δικαιώματα ενίσχυσης:

αα) Μέσω χορήγησης δικαιωμάτων ενίσχυσης το έτος ενίσχυσης 2015, σύμφωνα με τα άρθρα 10, 17, 18 και 19 της υπ’ αρ. 104/7056/2015 απόφασης «Εθνικές επιλογές, διοικητικά μέτρα και διαδικασίες εφαρμογής των άμεσων ενισχύσεων κατ’ εκτέλεση του Καν. (ΕΕ) 1307/2013 και του Καν. (ΕΕ) 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου» (Β’ 147),

αβ) μέσω χορήγησης δικαιωμάτων ενίσχυσης από το εθνικό απόθεμα, σύμφωνα με το άρθρο 16 της υπ’ αρ. 104/ 7056/2015 (Β’ 147) απόφασης και της υπ’ αρ. 1930/2015 (Β’ 1691) απόφασης σχετικά με τις ενισχύσεις από το εθνικό απόθεμα σε γεωργούς,

αγ) με μεταβίβαση δικαιωμάτων ενίσχυσης, σύμφωνα με το άρθρο 25 της υπ’ αρ. 104/7056/2015 (Β’ 147) απόφασης και της υπ’ αρ. 1406/52601/2016 (Β’ 1291) απόφασης σχετικά με τη διαδικασία μεταβίβασης δικαιωμάτων ενίσχυσης σε γεωργούς.

β) Αποκτούν δικαιώματα ενίσχυσης από το 2023 και εφεξής, είτε από το απόθεμα, είτε μέσω μεταβίβασης δικαιωμάτων ενίσχυσης.

2. Η χρηματοδοτική συνδρομή του ΕΓΤΕ για τη βασική εισοδηματική ενίσχυση:

α) εξακολουθεί να διαφοροποιείται, βάσει αντικειμενικών και αμερόληπτων κριτηρίων, όπως είναι η παραγωγικότητα του εδάφους, τα εφαρμοζόμενα γεωργικά παραγωγικά συστήματα οι γαίες με μόνιμες καλλιέργειες, το οικονομικό μέγεθος των εκμεταλλεύσεων και το οικονομικό αποτέλεσμα, κατ’ αναλογία με την υπ’ αρ. 104/7056/2015 (Β’ 147) απόφαση και το κεφάλαιο 4.2 «Στοιχείο σχετικά με τις άμεσες ενισχύσεις του ΣΣ ΚΑΠ, στις ακόλουθες ΑΠ:

αα) ΠΕ1, Περιφέρεια Βοσκοτόπων,

αβ) ΠΕ2, Περιφέρεια Αροτραίων Καλλιεργειών,

αγ) ΠΕ3, Περιφέρεια Μονίμων Καλλιεργειών.

β) κατανέμεται μεταξύ των ΑΠ ως εξής:

βα) ΠΕ1: 26,9%,

ββ) ΠΕ2: 45,6%,

βγ) ΠΕ3: 27,5%.

3. Δεν χορηγούνται άμεσες ενισχύσεις σε γεωργούς, όταν το συνολικό ποσό προς καταβολή της άμεσων ενισχύσεων πριν της ανάκτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών και της εφαρμογής διοικητικών κυρώσεων για δεδομένο ημερολογιακό έτος δεν υπερβαίνει τα 150 ευρώ. Η πρόβλεψη αυτή δεν εφαρμόζεται για τους γεωργούς των οποίων η έδρα της εκμετάλλευσης βρίσκεται στα νησιά του Αιγαίου Πελάγους με εξαίρεση την Εύβοια και την Κρήτη.

4. Το ελάχιστο μέγεθος ανά εκμετάλλευση, για την οποία μπορεί να ζητηθεί η χορήγηση δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης, ορίζεται στα 0,4 εκτάρια. Η πρόβλεψη αυτή δεν εφαρμόζεται για τους γεωργούς των οποίων η έδρα της εκμετάλλευσης βρίσκεται στα νησιά του Αιγαίου Πελάγους με εξαίρεση την Εύβοια και την Κρήτη.

Άρθρο 6

Αξία των δικαιωμάτων ενίσχυσης και σύγκλιση

1. Ο εθνικός μέσος όρος των άμεσων ενισχύσεων ανά εκτάριο, υπολογίζεται ως ο λόγος του εθνικού ανώτατου ορίου για άμεσες ενισχύσεις για δεδομένο έτος υποβολής αιτήσεων που ορίζεται στο παράρτημα V του Καν. και των συνολικών προβλεπόμενων αποτελεσμάτων για τη βασική εισοδηματική στήριξη για το εν λόγω έτος υποβολής αιτήσεων, εκπεφρασμένων σε αριθμό εκταρίων.

2. Η μοναδιαία αξία των δικαιωμάτων του 2023 καθορίζεται ανά ΑΠ προσαρμόζοντας την αξία των δικαιωμάτων ενίσχυσης αναλογικά με την αξία τους, όπως καθορίζεται σύμφωνα με τον Καν. (ΕΕ) αριθ. 1307/2013 για το έτος υποβολής ΕΑΕ 2022 και τις σχετικές ενισχύσεις για τις γεωργικές πρακτικές επωφελείς για το κλίμα και το περιβάλλον («οικολογικά προγράμματα») που προβλέπονται στον τίτλο ΙΙΙ κεφάλαιο ΙΙΙ του εν λόγω κανονισμού για το έτος υποβολής ΕΑΕ 2022.

3. Τα δικαιώματα έχουν διαφορετική μοναδιαία αξία ανά ΑΠ. Για την τήρηση των περιφερειακών ανώτατων ορίων, η αξία των δικαιωμάτων ενίσχυσης προσαρμόζεται γραμμικά κάθε χρόνο.

4. Την περίοδο 2023-2026 θα ολοκληρωθεί η σύγκλιση των δικαιωμάτων προς μία ενιαία τιμή μονάδας ανά ΑΠ (flat rate). Με το τρόπο αυτό, στο τέλος της περιόδου, δηλαδή το 2026, εντός κάθε ΑΠ, η μοναδιαία αξία όλων των δικαιωμάτων ενίσχυσης εξισώνεται με τον περιφερειακό μέσο όρο δηλαδή με τη μέση αξία των δικαιωμάτων ενίσχυσης της εν λόγω περιφέρειας. Η σύγκλιση υλοποιείται σε επίπεδο ΑΠ σε τέσσερα βήματα στα έτη 2023, 2024, 2025 και 2026.

5. Εκτιμάται ότι οι μέσοι όροι της αξίας των δικαιωμάτων που θα ισχύουν στο τέλος του 2026 για την ΑΠ των αροτραίων καλλιεργειών ανέρχονται σε 215€ ανά εκτάριο, για την ΑΠ των μονίμων καλλιεργειών, σε 270€ ανά εκτάριο και για την ΑΠ των βοσκοτόπων σε 176€ ανά εκτάριο. Για την αποφυγή απώλειας χρηματοδότησης από ενδεχόμενη υπο-απορρόφηση άλλων παρεμβάσεων, όπως τα οικολογικά προγράμματα, τα δύο πρώτα χρόνια προβλέπεται διακύμανση κατά ±25% της μοναδιαίας αξίας των δικαιωμάτων. Τα ανωτέρω ισχύουν σύμφωνα με το ΣΣ ΚΑΠ όπως τροποποιείται και ισχύει κάθε φορά.

6. Η χρηματοδότηση της αύξησης στην αξία των δικαιωμάτων ενίσχυσης γίνεται με τη μείωση της διαφοράς μεταξύ της μοναδιαίας αξίας των δικαιωμάτων ενίσχυσης και του προβλεπόμενου μέσου μοναδιαίου ποσού εκάστης ΑΠ, μέχρι την πλήρη απορρόφηση του μεταφερόμενου ποσού από τα «eco schemes», εφόσον υπάρχει.

7. Αρμόδιος φορέας για τον υπολογισμό της αξίας των δικαιωμάτων ορίζεται ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.

Άρθρο 7

Ενεργοποίηση δικαιωμάτων ενίσχυσης

1. Η βασική εισοδηματική ενίσχυση χορηγείται σε ΕΓ κατόπιν ενεργοποίησης των δικαιωμάτων που κατέχουν.

2. Για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων ενίσχυσης υποβάλλεται ΕΑΕ.

3. Στην ΕΑΕ για κάθε δικαίωμα που κατέχουν αντιστοιχίζεται ένα εκτάριο (10 στρέμματα) επιλέξιμης γης.

4. Το κάθε δικαίωμα και η επιλέξιμη γη που αναφέρεται σε αυτό, πρέπει να ανήκουν στην ίδια ΑΠ.

5. Σε περίπτωση κληρονομιάς, τα δικαιώματα ενίσχυσης ενεργοποιούνται μόνο εντός της ίδιας ΑΠ.

6. Προϋποθέσεις, περιορισμοί και όροι υποβολής της ΕΑΕ ορίζεται στο ΣΔΕ, στην υπ’ αρ. 519/135068/ 05-05-2023 υπουργική απόφαση και περαιτέρω με εγκύκλιο του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.

Άρθρο 8

Αιρεσιμότητα

1. Προκειμένου να χορηγηθεί η βασική εισοδηματική ενίσχυση, εκτός της ενεργοποίησης δικαιωμάτων, απαιτείται και η συμμόρφωση με το σύστημα της αιρεσιμότητας.

2. Το σύστημα της αιρεσιμότητας περιλαμβάνει κανονιστικές απαιτήσεις διαχείρισης (ΚΑΔ) και πρότυπα καλής γεωργικής και περιβαλλοντικής κατάστασης (ΚΓΠΚ) της συνολικής γεωργικής έκτασης που κατέχεται από τον ΕΓ.

Το σύστημα επιβάλλει δεσμεύσεις στους τομείς:

α) Για το κλίμα και περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένων των υδάτων, του εδάφους και της βιοποικιλότητας των οικοσυστημάτων,

β) δημόσια υγεία και υγεία των φυτών και

γ) καλή διαβίωση των ζώων.

3. ΕΓ που δεν συμμορφώνονται με τις δεσμεύσεις του συστήματος της αιρεσιμότητας, υπόκεινται σε διοικητική κύρωση.

4. Το σύστημα της αιρεσιμότητας περιλαμβάνει 9 πρότυπα ΚΓΠΚ.

5. Συνοπτικά τα πρότυπα ΚΓΠΚ που περιγράφονται στο ΣΣ ΚΑΠ είναι τα ακόλουθα:

α) ΚΓΠΚ 1: Διατήρηση των μόνιμων βοσκοτόπων βάσει της αναλογίας των μόνιμών βοσκοτόπων σε σχέση με τη γεωργική έκταση,

β) ΚΓΠΚ 2: Προστασία υγροτόπων και τυρφώνων,

γ) ΚΓΠΚ 3: Απαγόρευση της καύσης υπολειμμάτων καλλιεργειών, εκτός αν γίνεται για λόγους φυτοπροστασίας,

δ) ΚΓΠΚ 4: Δημιουργία ζωνών ανάσχεσης κατά μήκος υδατορευμάτων,

ε) ΚΓΠΚ 5: Διαχείριση της κατεργασίας του εδάφους για τη μείωση του κινδύνου υποβάθμισης και διάβρωσης, λαμβάνοντας μεταξύ άλλων, υπόψη την κλίση του εδάφους,

στ) ΚΓΠΚ 6: Ελάχιστη κάλυψη του εδάφους για την αποφυγή ακάλυπτων εδαφών σε περιόδους που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες,

ζ) ΚΓΠΚ 7: Αμειψισπορά σε αρόσιμη γη εκτός από την καλλιέργειες που καλλιεργούνται κάτω από το νερό,

η) ΚΓΠΚ 8: Ελάχιστο ποσοστό αρόσιμης γης που διατίθεται για μη παραγωγικές εκτάσεις και χαρακτηριστικά, για όλες τις γεωργικές εκτάσεις, διατήρηση των χαρακτηριστικών του τοπίου και απαγόρευση της κοπής φυτικών φρακτών και δένδρων κατά την περίοδο αναπαραγωγής και εξάρτησης των πτηνών,

θ) ΚΓΠΚ 9: Απαγόρευση της μετατροπής ή άροσης των μόνιμων βοσκοτόπων που έχουν οριστεί ως περιβαλλοντικά ευαίσθητοι μόνιμοι βοσκότοποι σε περιοχές του δικτύου Natura 2000.

6. Οι δικαιούχοι θα ενημερώνονται για την απαίτηση τήρησης του συστήματος της αιρεσιμότητας και τις διοικητικές κυρώσεις μη τήρησής τους κατά την υποβολή της ΕΑΕ κάθε έτους.

7. Λεπτομερής ρύθμιση της εφαρμογής του συστήματος της αιρεσιμότητας καθώς και οι σχετικές διοικητικές κυρώσεις περιλαμβάνονται σε αυτοτελή για το σκοπό αυτό υπουργική απόφαση.

Άρθρο 9

Κοινωνική Αιρεσιμότητα

1. Περαιτέρω για την χορήγηση της βασικής εισοδηματικής ενίσχυσης, απαιτείται και η συμμόρφωση με την κοινωνική αιρεσιμότητα.

2. ΕΓ που δεν συμμορφώνονται με τις δεσμεύσεις της κοινωνικής αιρεσιμότητας, υπόκεινται σε διοικητική κύρωση.

3. Η κοινωνική αιρεσιμότητα επιβάλλει δεσμεύσεις στους τομείς της απασχόλησης και της υγείας και ασφάλειας της εργασίας. Οι ΕΓ συμμορφώνονται το αργότερο έως 1/1/2025.

4. Οι δικαιούχοι θα ενημερώνονται για την απαίτηση τήρησης του συστήματος της αιρεσιμότητας και τις διοικητικές κυρώσεις μη τήρησής τους κατά την υποβολή της ΕΑΕ κάθε έτους.

5. Λεπτομερής ρύθμιση της εφαρμογής του συστήματος της κοινωνικής αιρεσιμότητας καθώς και οι σχετικές διοικητικές κυρώσεις περιλαμβάνονται σε αυτοτελή για το σκοπό αυτό κοινή υπουργική απόφαση, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία.

Άρθρο 10

Περιφερειακά αποθέματα για δικαιώματα ενίσχυσης

1. Σε εφαρμογή του άρθρου 26 παρ. 2 του Καν. 2021/2115, δημιουργούνται τρία (3) περιφερειακά αποθέματα για τη χορήγηση δικαιωμάτων ενίσχυσης στους δικαιούχους.

2. Τα αποθέματα δικαιωμάτων χρησιμοποιούνται κατά προτεραιότητα για τη χορήγηση δικαιωμάτων ενίσχυσης σε:

α) Γεωργούς νεαρής ηλικίας που συστήνουν νέα γεωργική εκμετάλλευση για πρώτη φορά και

β) νέους γεωργούς.

3. Δικαιώματα ενίσχυσης από τα περιφερειακά αποθέματα χορηγούνται μόνο σε ΕΓ για τις επιλέξιμες εκτάσεις τους, οι οποίοι έχουν αιτηθεί τη χορήγηση δικαιωμάτων βασικής εισοδηματικής ενίσχυσης από τα περιφερειακά αποθέματα στην Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης στο πλαίσιο της βασικής εισοδηματικής ενίσχυσης, έως την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της ΕΑΕ του έτους ενίσχυσης.

4. Δύναται να εφαρμοστεί γραμμική ποσοστιαία μείωση του εθνικού ανώτατου ορίου της βασικής εισοδηματικής ενίσχυσης έως 3% για τη χρηματοδότηση των τριών περιφερειακών αποθεμάτων δικαιωμάτων ενίσχυσης. Το ποσοστό δύναται να αυξηθεί σε περίπτωση που απαιτείται για την κάλυψη των αναγκών χορήγησης δικαιωμάτων ενίσχυσης σε γεωργούς νεαρής ηλικίας που συστήνουν νέα γεωργική εκμετάλλευση για πρώτη φορά και σε νέους γεωργούς.

Για το 2023, το ποσό που προκύπτει από την ανωτέρω γραμμική μείωση, κατανέμεται στα τρία περιφερειακά αποθέματα, σύμφωνα με τα ακόλουθα ποσοστά:

α) 27% στο απόθεμα της ΠΕ1 (περιφέρεια βοσκοτόπων).

β) 46% στο απόθεμα της ΠΕ 2 (περιφέρεια αροτραίων καλλιεργειών).

γ) 28% στην περιφέρεια ΠΕ 3 (περιφέρεια μόνιμων καλλιεργειών).

5. Τα αποθέματα δικαιωμάτων χρησιμοποιούνται, επίσης, για την κατανομή δικαιωμάτων ενίσχυσης ή την αύξηση της αξίας των δικαιωμάτων ενίσχυσης των ΕΓ που είναι δικαιούχοι βάσει οριστικής δικαστικής απόφασης ή τελεσίδικης διοικητικής πράξης. Στις περιπτώσεις αυτές, ο γεωργός λαμβάνει τον αριθμό και την αξία των δικαιωμάτων ενίσχυσης που καθορίζονται στην εν λόγω απόφαση ή πράξη έως την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της αίτησης στο πλαίσιο της βασικής εισοδηματικής ενίσχυσης που έπεται της ημερομηνίας έκδοσης της δικαστικής απόφασης ή της διοικητικής πράξης.

6. Η αξία των δικαιωμάτων των αποθεμάτων για τους γεωργούς νεαρής ηλικίας και τους νέους γεωργούς ανέρχεται στον περιφερειακό μέσο όρο της αξίας των δικαιωμάτων βασικής εισοδηματικής ενίσχυσης της ΑΠ κατά το έτος χορήγησης.

7. Η ανωτέρω αξία δεν υπόκειται σε σύγκλιση, αλλά σε ετήσιες σταδιακές προσαρμογές, λαμβάνοντας υπόψη τις προσαρμογές του εθνικού ανώτατου ορίου για τη βασική εισοδηματική ενίσχυση.

8. Αρμόδιος για τη διαχείριση των περιφερειακών αποθεμάτων ορίζεται ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.

Άρθρο 11

Αναπλήρωση περιφερειακών αποθεμάτων δικαιωμάτων

Το αποθεματικό αναπληρώνεται με ποσά που προκύπτουν από:

α) Γραμμική μείωση της αξίας των δικαιωμάτων ενίσχυσης σε περιφερειακό επίπεδο, όταν το περιφερειακό απόθεμα δεν επαρκεί για την κάλυψη των περιπτώσεων χορήγησης δικαιωμάτων ενίσχυσης σε γεωργούς νεαρής ηλικίας, σε νέους γεωργούς και σε δικαιούχους βάσει οριστικής δικαστικής απόφασης ή τελεσίδικης διοικητικής πράξης.

β) Δικαιώματα ενίσχυσης, τα οποία δεν συνεπάγονται καταβολές ενισχύσεων επί δύο συναπτά έτη, λόγω:

βα) Μη συμμόρφωση με τις προϋποθέσεις του ΕΓ,

ββ) μη τήρησης της ελάχιστης προϋπόθεσης για τη λήψη άμεσων ενισχύσεων ποσού 150 €.

γ) Δικαιώματα ενίσχυσης που δεν έχουν ενεργοποιηθεί επί δύο συναπτά έτη, εκτός κι αν η ενεργοποίηση δεν πραγματοποιήθηκε λόγω ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων. Ο ίδιος κανόνας ισχύει για τα δικαιώματα ενίσχυσης που δεν ενεργοποιήθηκαν κατά τη διετία 2022-2023, τα οποία επιστρέφονται στο αντίστοιχο περιφερειακό απόθεμα. Για τον καθορισμό των ιδιόκτητων ή μισθωμένων δικαιωμάτων του γεωργού, που επιστρέφονται στο απόθεμα, δίνεται προτεραιότητα στα δικαιώματα με την χαμηλότερη αξία.

δ) Δικαιώματα ενίσχυσης που επιστρέφονται εκουσίως από τους γεωργούς.

ε) Αδικαιολογήτως χορηγηθέντα δικαιώματα ενίσχυσης.

στ) Την παρακράτηση που εφαρμόζεται κατά την οριστική μεταβίβαση ή μίσθωση δικαιωμάτων ενίσχυσης χωρίς επιλέξιμη γη σύμφωνα με το άρθρο 12.

Άρθρο 12

Μεταβίβαση δικαιωμάτων ενίσχυσης

1. Εκτός από την περίπτωση μεταβίβασης λόγω κληρονομιάς, τα δικαιώματα ενίσχυσης μπορούν να μεταβιβάζονται σε γεωργό, που πληροί τις προϋποθέσεις:

α) Του ΕΓ και

β) είναι εγκατεστημένος εντός της ελληνικής επικράτειας.

2. Τα μεταβιβασθέντα δικαιώματα ενίσχυσης, περιλαμβανομένης της μεταβίβασης λόγω κληρονομιάς, ενεργοποιούνται μόνο εντός της ίδιας περιφέρειας.

3. Τα δικαιώματα ενίσχυσης μεταβιβάζονται με πώληση ή οποιαδήποτε άλλη οριστική μεταβίβαση ή με μίσθωση, συνοδευόμενα ή μη από επιλέξιμα εκτάρια. Σε περίπτωση μίσθωσης δικαιωμάτων ενίσχυσης με επιλέξιμη γη, τα δικαιώματα ενίσχυσης και η έκταση μισθώνονται για την ίδια χρονική περίοδο.

4. Κατά τη μεταβίβαση με πώληση ή οποιαδήποτε άλλη οριστική μεταβίβαση δικαιωμάτων ενίσχυσης χωρίς επιλέξιμη γη, παρακρατείται το 25% του αριθμού των δικαιωμάτων ενίσχυσης, υπέρ των κατά περίπτωση αντίστοιχων περιφερειακών αποθεμάτων δικαιωμάτων. Η ανωτέρω παρακράτηση δεν εφαρμόζεται σε περίπτωση μεταβίβασης σε συγγενείς πρώτου βαθμού και συζύγους και σε περίπτωση κληρονομιάς.

5. Τα αποκτούμενα από τα περιφερειακά αποθέματα δικαιώματα δεν μεταβιβάζονται, με πώληση ή ενοικίαση, για μια πενταετία από τη χορήγησή τους, εκτός περιπτώσεων κληρονομιάς ή ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων.

6. Η διαδικασία μεταβίβασης των δικαιωμάτων ενίσχυσης ορίζεται στην 519/135068/05-05-2023 ΥΑ και περαιτέρω με εφαρμοστική εγκύκλιο του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙ

Συμπληρωματική αναδιανεμητική εισοδηματική στήριξη για τη βιωσιμότητα

Άρθρο 13

Γενικοί Κανόνες

1. Η αναδιανεμητική εισοδηματική στήριξη για τη βιωσιμότητα (αναδιανεμητική εισοδηματική στήριξη) κατ’ αναλογία της βασικής ενίσχυσης είναι ετήσια αποσυνδεδεμένη συμπληρωματική εισοδηματική στήριξη του γεωργικού εισοδήματος. Είναι συμπληρωματική γιατί χορηγείται μόνο σε δικαιούχους της βασικής ενίσχυσης ανακατανέμοντας τα δικαιώματα από τις μεγάλες εκμεταλλεύσεις προς τις μικρότερες.

2. Η αναδιανεμητική στήριξη αφορά στις επιλέξιμες εκτάσεις και όχι στις εκτάσεις που αναλογούν στα δικαιώματα που κατέχουν οι ΕΓ, επομένως η συμπληρωματική στήριξη χορηγείται στους γεωργούς για τα εκτάρια για τα οποία ενεργοποιούν δικαιώματα ενίσχυσης αλλά και για τα επιπλέον επιλέξιμα εκτάρια που δηλώνουν.

3. Η αναδιανεμητική στήριξη εφαρμόζεται και στις τρείς ΑΠ και χορηγείται ετησίως σε ΕΓ δικαιούχους της βασικής στήριξης με βάση το φυσικό μέγεθος της εκμετάλλευσής τους.

4. Τα κατώτερα και ανώτερα όρια εκμετάλλευσης αμιγώς και μικτών εκμεταλλεύσεων έχουν ως εξής:

Τα ανωτέρω ισχύουν σύμφωνα με το ΣΣ ΚΑΠ, όπως τροποποιείται και ισχύει κάθε φορά.

5. Δεν δικαιούνται αναδιανεμητική στήριξη, όσοι διαθέτουν εκμεταλλεύσεις με επιλέξιμες εκτάσεις μικρότερες από τις προαναφερθείσες ελάχιστες εκτάσεις και όσοι διαθέτουν εκμεταλλεύσεις με επιλέξιμες εκτάσεις μεγαλύτερες από τις προαναφερθείσες μέγιστες εκτάσεις. Στην περίπτωση των ΕΓ που διαθέτουν επιλέξιμες εκτάσεις μεγαλύτερες από τις μέγιστες, δεν δικαιούνται αναδιανεμητική στήριξη ούτε για τα εκτάρια που βρίσκονται ανάμεσα στην ελάχιστη και μέγιστη έκταση.

6. Το ετήσιο ποσό των άμεσων ενισχύσεων, σύμφωνα με το ΣΣ ΚΑΠ όπως τροποποιείται και ισχύει κάθε φορά, που διατίθεται για την αναδιανεμητική ενίσχυση κατανέμεται στις ΑΠ ποσοστιαία ως ακολούθως:

α) Αροτραίων καλλιεργειών: 45,60%,

β) Μόνιμων καλλιεργειών: 27,50%,

γ) Βοσκοτόπων: 26,90%.

7. Το ποσό ανά εκτάριο για ένα δεδομένο έτος υποβολής αιτήσεων δεν υπερβαίνει τον εθνικό μέσο όρο των άμεσων ενισχύσεων ανά εκτάριο για το εν λόγω έτος υποβολής αιτήσεων.

8. Η εκτιμώμενη τιμή μονάδας για την ΑΠ των αροτραίων καλλιεργειών ανέρχεται σε 138€ ανά εκτάριο, για την ΑΠ των μονίμων καλλιεργειών ανέρχεται σε 116€ ανά εκτάριο και για την ΑΠ των βοσκοτόπων σε 177 € ανά εκτάριο. Τα ανωτέρω ισχύουν σύμφωνα με το ΣΣ ΚΑΠ όπως τροποποιείται και ισχύει κάθε φορά.

9. Προκειμένου να μην υπάρξει απώλεια πόρων κατά τα δύο πρώτα χρόνια εφαρμογής της ΚΑΠ λόγω υποαπορρόφησης των οικολογικών προγραμμάτων ή άλλων παρεμβάσεων των άμεσων ενισχύσεων (πχ συνδεδεμένες ενισχύσεις) προβλέπεται η δυνατότητα πρόσκαιρης αύξησης της μοναδιαίας αξίας του δικαιώματος έως και 25%. Η προσωρινή αυτή αύξηση της αξίας δεν θα υπόκειται στη διαδικασία της εσωτερικής σύγκλησης. Τα ποσά αυτά θα μειωθούν αντιστοίχως για τα δυο επόμενα χρόνια για να επιστραφούν στα οικολογικά προγράμματα. Η διαδικασία εσωτερικής σύγκλησης θα συνεχιστεί επί της πραγματικής αξίας των δικαιωμάτων (δηλ. και επί των αξιών που θα επιστραφούν στα οικολογικά προγράμματα.

10. Η διαδικασία υποβολής αιτήματος για λήψη της αναδιανεμητικής στήριξης ορίζεται στην 519/135068/ 05-05-2023 ΥΑ και περαιτέρω με εφαρμοστική εγκύκλιο του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.

Άρθρο 14

Συμπληρωματική αναδιανεμητική εισοδηματική στήριξη για τη βιωσιμότητα και ρήτρα καταστρατήγησης

1. Η συμπληρωματική αναδιανεμητική εισοδηματική στήριξη για τη βιωσιμότητα χορηγείται με διάφανο και μετρήσιμο τρόπο. Προς αποφυγή δημιουργίας τεχνητών συνθηκών και χρησιμοποίησης καταχρηστικών πρακτικών από τους δικαιούχους για τη χορήγησή της, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 62 του κανονισμού (ΕΕ) 2021/2116 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και της πάγιας νομολογίας του Δ.Ε.Ε. περί απαγορεύσεως της καταχρηστικής εκμετάλλευσης των πλεονεκτημάτων που προβλέπει το δίκαιο της Ένωσης, ορίζεται ότι:

α) Καμία εκμετάλλευση δεν επιτρέπεται να διαιρεθεί με οποιονδήποτε τρόπο, με τη χρησιμοποίηση καταχρηστικών πρακτικών ή με τεχνητή δημιουργία των προϋποθέσεων χορήγησης της συμπληρωματικής αναδιανεμητικής εισοδηματικής στήριξης για τη βιωσιμότητα. Η ανωτέρω στήριξη ή οποιοδήποτε πλεονέκτημα απορρέει από αυτή δεν χορηγείται σε γεωργούς οι οποίοι, αποδεδειγμένα μετά την 1/1/2023 διαιρούν την εκμετάλλευσή τους με μεταβίβαση ή εκμίσθωση τμημάτων της σε τρίτους ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, με μοναδικό σκοπό την είσπραξη της στήριξης αυτής, τυχόν δε χορηγηθείσα στήριξη ή πλεονέκτημα ανακαλείται και τα εισπραχθέντα ποσά ανακτώνται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα. Τα ίδια ισχύουν και για τους γεωργούς των οποίων οι εκμεταλλεύσεις προήλθαν από τέτοια διαίρεση.

β) Ως τεχνητή δημιουργία προϋποθέσεων νοείται ιδίως η εκ μέρους των δικαιούχων παράσταση και υποβολή ψευδών γεγονότων ως αληθών ή η αθέμιτη απόκρυψη ή παρασιώπηση αληθινών γεγονότων που συνίσταται σε οποιαδήποτε ανακοίνωση, δήλωση ή ισχυρισμό, στον οποίο υπάρχει ανακριβής απόδοση της πραγματικότητας, είτε αυτή είναι ρητή, είτε συνίσταται σε συμπεριφορά των δικαιούχων και αποσκοπεί στη χορήγηση της στήριξης χωρίς νόμιμη αιτία.

γ) Καταχρηστική πρακτική είναι η μεταβίβαση ή εκμίσθωση μέρους της εκμετάλλευσης ή η με οποιονδήποτε άλλο τρόπο διαίρεση αυτής, ιδίως όταν οι δικαιούχοι ενεργούν μεν νομότυπα, με μοναδικό όμως σκοπό να αποκομίσουν παράνομο οικονομικό όφελος, καταστρατηγώντας τον σκοπό της χορήγησης της συμπληρωματικής αναδιανεμητικής εισοδηματικής στήριξης.

Για την εξακρίβωση τεχνητής δημιουργίας των προϋποθέσεων λήψης της στήριξης ή καταχρηστικής πρακτικής μπορεί ενδεικτικώς να ληφθεί υπόψη:

γα) Εάν η σύμβαση μεταβίβασης ή η με οποιονδήποτε άλλο τρόπο διαίρεση της εκμετάλλευσης είναι σύμφωνη με το εθνικό δίκαιο ή

γβ) εάν είναι εικονική ή

γγ) εάν το πρόσωπο προς το οποίο γίνεται, ασκεί τις γεωργικές δραστηριότητες ιδίω ονόματι, για ίδιο λογαριασμό και με δική του ευθύνη και φέρει τον οικονομικό κίνδυνο που συνδέεται με τις δραστηριότητες αυτές.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙΙ

Συμπληρωματική εισοδηματική στήριξη για γεωργούς νεαρής ηλικίας

Άρθρο 15

Γενικοί Κανόνες

1. Η συμπληρωματική εισοδηματική στήριξη γεωργών νεαρής ηλικίας, κατά τα οριζόμενα στην ενότητα 4.1.5 του ΣΣ ΚΑΠ, κατ’ αναλογία της βασικής ενίσχυσης είναι ετήσια αποσυνδεδεμένη συμπληρωματική εισοδηματική στήριξη του γεωργικού εισοδήματος των γεωργών νεαρής ηλικίας.

Η στήριξη χορηγείται:

α) Σε ΕΓ, φυσικά πρόσωπα με ανώτατο όριο ηλικίας τα 40 έτη ή σε νομικά πρόσωπα, που:

αα) Είναι γεωργοί νεαρής ηλικίας που έχουν λάβει στήριξη δυνάμει του άρθρου 50 του Καν. (ΕΕ) αριθ. 1307/2013 για το υπόλοιπο της πενταετούς περιόδου χορήγησης της, και

αβ) είναι γεωργοί νεαρής ηλικίας που συστήνουν νέα γεωργική εκμετάλλευση για πρώτη φορά την περίοδο 2023-2027.

β) Ως κατ’ αποκοπή ετήσια αποσυνδεδεμένη ενίσχυση ανά επιλέξιμο εκτάριο, και όχι ως επαύξηση της αξίας των δικαιωμάτων του δικαιούχου της στήριξης.

γ) Για μέγιστη διάρκεια πέντε ετών και μέχρι το 2027, αρχής γενομένης από το πρώτο έτος υποβολής ΕΑΕ ως γεωργός νεαρής ηλικίας και εφόσον πληρείται κατ’ έτος το ηλικιακό κριτήριο.

δ) Mέχρι 25 εκτάρια ανά δικαιούχο ανεξαρτήτως ΑΠ.

2. Η εκτιμώμενη τιμή μονάδας ανέρχεται σε 70 ευρώ/ εκτάριο με δυνατότητα απόκλισης μεταξύ μιας ελάχιστης τιμής 46 ευρώ/εκτάριο και μιας μέγιστης 130 ευρώ/εκτάριο. Τα ανωτέρω ισχύουν σύμφωνα με το ΣΣ ΚΑΠ όπως τροποποιείται και ισχύει κάθε φορά.

3. Στην περίπτωση νομικού προσώπου, οι προϋποθέσεις, περιορισμοί και όροι των παρ. 1,2 και 3 εφαρμόζονται, στο επίπεδο των μελών των εν λόγω νομικών προσώπων.

4. Προϋποθέσεις, περιορισμοί και όροι της διαδικασίας υποβολής αιτήματος για την στήριξη νέων γεωργών, ορίζονται στην 519/135068/05-05-2023 ΥΑ και περαιτέρω με εφαρμοστική εγκύκλιο του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.

Άρθρο 16

Διαδικασίες παρακολούθησης δεικτών και επιπλέον δεδομένων

1. Κάθε χρόνο πρέπει να συλλέγονται και να στέλνονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα παρακάτω δύο (2) είδη δεδομένων:

2. Οι κοινοί, για όλα τα κράτη μέλη, δείκτες Πλαισίου Παρακολούθησης και Αξιολόγησης, εκροών και αποτελεσμάτων, οι οποίοι:

α) Περιγράφονται στο Παράρτημα Ι του Καν. 2115/ 2021,

β) συλλέγονται από τις αιτήσεις πληρωμών,

γ) αποστέλλονται από τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. στην Επιτροπή κάθε χρόνο έως τις 15 Φεβρουαρίου του έτους Ν,

δ) αποτυπώνονται στους πίνακες της ετήσιας έκθεσης επιδόσεων, και

ε) αφορούν πληρωμές κατά το γεωργικό οικονομικό έτος Ν-1, καθώς και

3. Τα επιπλέον δεδομένα, τα οποία:

α) Περιγράφονται στο Παράρτημα IV του εφαρμοστικού Καν. 1475/2022,

β) συλλέγονται από την ΕΑΕ,

γ) αποστέλλονται από τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. στην Επιτροπή κάθε χρόνο έως τις 30 Απριλίου του έτους Ν,

δ) με τη μορφή πινάκων, και

ε) αφορούν παρεμβάσεις για τις οποίες έχουν πραγματοποιηθεί πληρωμές κατά το γεωργικό οικονομικό έτος Ν-1.

4. Οι δείκτες εκροών και αποτελεσμάτων και τα επιπλέον δεδομένα, της βασικής εισοδηματικής στήριξης, της συμπληρωματικής αναδιανεμητικής εισοδηματικής στήριξης και της συμπληρωματικής εισοδηματικής στήριξης για γεωργούς νεαρής ηλικίας, του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής 2023-2027, περιγράφονται αναλυτικά στο Παράρτημα Ι της παρούσης.

5. Οι διαδικασίες για την ετήσια παρακολούθηση της επίτευξης των επιδόσεων, των τιμών δεικτών εκροών και αποτελεσμάτων καθώς και η αιτιολόγηση τυχόν υπερβάσεων ή αποκλίσεων από τις αντίστοιχες προγραμματισμένες τιμές που έχουν περιγραφεί στο Στρατηγικό Σχέδιο Κοινής Αγροτικής Πολιτικής 2023-2027, περιγράφονται αναλυτικά στη Διαδικασία 3.2 του Παραρτήματος Ι, του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ).

Άρθρο 17

Γενικές διατάξεις

1. Ο Πρόεδρος του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. εξουσιοδοτείται να καθορίζει με εφαρμοστικές εγκυκλίους τις λεπτομέρειες των διαδικασιών για την εφαρμογή της παρούσας.

2. Η απόφαση αυτή ισχύει από το έτος ενίσχυσης 2023.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 5 Μαΐου 2023

Ο Υφυπουργός

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!