Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Υ.Α. 1999/2020 5η τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 13158/2017 (Β’4302) απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τίτλο «Καθορισμός πλαισίου εφαρμογής των Δράσεων 4.1.1 «Υλοποίηση επενδύσεων που συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα της εκμετάλλευσης» και 4.1.3 «Υλοποίηση επενδύσεων που συμβάλλουν στη χρήση ΑΠΕ καθώς και στην προστασία του περιβάλλοντος» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) της Ελλάδας 2014-2020»

Αριθμ. 1999

ΦΕΚ B’ 1706/06.05.2020

5η τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 13158/2017 (Β’4302) απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τίτλο «Καθορισμός πλαισίου εφαρμογής των Δράσεων 4.1.1 «Υλοποίηση επενδύσεων που συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα της εκμετάλλευσης» και 4.1.3 «Υλοποίηση επενδύσεων που συμβάλλουν στη χρήση ΑΠΕ καθώς και στην προστασία του περιβάλλοντος» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) της Ελλάδας 2014-2020».

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Έχοντας υπόψη:

Α .Τους κανονισμούς και αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης:

1. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1303/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013, περί καθορισμού κοινών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής, το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και περί καθορισμού γενικών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1083/ 2006, όπως κάθε φορά ισχύει.

2. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 για τη στήριξη της Αγροτικής Ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1698/2005 του Συμβουλίου, όπως κάθε φορά ισχύει.

3. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ηςΔεκεμβρίου 2013 σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 352/78, (ΕΚ) αριθ. 165/94, (ΕΚ) αριθ. 2799/98, (ΕΚ) αριθ. 814/2000, (ΕΚ) αριθ. 1290/2005 και (ΕΚ) αριθ. 485/2008 του Συμβουλίου.

4. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ηςΔεκεμβρίου 2013 για τη θέσπιση κοινής οργάνωσης των αγορών γεωργικών προϊόντων και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 922/72, (ΕΟΚ) αριθ. 234/79, (ΕΚ) αριθ. 1037/2001 και (ΕΚ) αριθ. 1234/2007 του Συμβουλίου.

5. Τον κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 807/2014 της Επιτροπής της 11ης Μαρτίου 2014 για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και για τη θέσπιση μεταβατικών διατάξεων, όπως κάθε φορά ισχύει.

6. Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 808/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουλίου 2014 σχετικά με τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ), όπως κάθε φορά ισχύει.

7. Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 809/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουλίου 2014 για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου, τα μέτρα αγροτικής ανάπτυξης και την πολλαπλή συμμόρφωση, όπως κάθε φορά ισχύει.

8. Τον κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 640/2014 της Επιτροπής της 11ης Μαρτίου 2014 για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου και τους όρους απόρριψης ή ανάκτησης πληρωμών καθώς και τις διοικητικές κυρώσεις που εφαρμόζονται στις άμεσες ενισχύσεις, τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης και την πολλαπλή συμμόρφωση.

9. Την αριθ. C (2015) 9170/11.12.2015 απόφαση της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, για την έγκριση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2014-2020.

10. Την Ειδική Έκθεση (2014) του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, με θέμα «Εφαρμόζοντας την αρχή της οικονομίας: συγκράτηση των δαπανών για τις συγχρηματοδοτούμενες από την Ε.Ε. επιχορηγήσεις έργων αγροτικής ανάπτυξης».

Β. Τις εθνικές διατάξεις:

1. Τον ν. 4314/2014 (Α΄265) «Α) Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του Ν. 3419/2005 (Α΄297) και άλλες διατάξεις» και ιδίως την παράγραφο 2 του άρθρου 69 αυτού, όπως ισχύει κάθε φορά.

2. Το άρθρο 90 του π.δ. 63/2005 (Α΄98) «Κωδικοποίηση νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα».

3. Το π.δ. 97/2017 (Α΄138) «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων».

4. Το π.δ. 83/2019 (Α΄121) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».

5. Τον ν. 2690/1997 (Α΄45), με τον οποίο κυρώθηκε ο Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας.

6. Τον ν. 3508/2006 (Α΄249) «Ρυθμίσεις θεμάτων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» και ειδικότερα το άρθρο 3 αυτού.

7. Τον ν. 3874/2010 (Α΄151) «Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων», όπως ισχύει κάθε φορά.

8. Τον ν. 4384/2016 (Α΄78) «Αγροτικοί Συνεταιρισμοί, μορφές συλλογικής οργάνωσης του αγροτικού χώρου και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιημένος ισχύει.

9. Τον ν. 4622/2019 (Α΄133) «Επιτελικό κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης».

Γ. Τις αποφάσεις:

1. Την υπ΄αριθμ. 282966/09-07-2007 (B΄1205) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Έγκριση του Κανονισμού διαδικασίας πληρωμών του Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία ΟΠΕΚΕΠΕ των ενισχύσεων που βαρύνουν τον ΕΛΕΓΕΠ».

2. Την υπ΄αριθμ. 24944/20-09-2016 (Β΄3066) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Αναδιάρθρωση, των Ειδικών Υπηρεσιών του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020».

3. Την υπ΄αριθμ. 2545/17-10-2016 (Β΄3447) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Εκχώρηση αρμοδιοτήτων της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης (ΕΥΔ ΠΑΑ) του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 20142020 (ΠΑΑ 2014-2020) Α. Στις Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΕΠ) Περιφερειών και Β. Στις Γενικές Διευθύνσεις Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειών, ως Ενδιάμεσοι Φορείς Διαχείρισης (ΕΦΔ) Πράξεων ΠΑΑ».

4. Την υπ΄αριθμ. 242/14-1-2020 (Β΄34) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κωνσταντίνο Σκρέκα».

5. Την υπ΄αριθμ. 104/7056/21-1-2015 (Β΄147) υπουργική απόφαση με θέμα «Εθνικές επιλογές, διοικητικά μέτρα και διαδικασίες εφαρμογής των άμεσων ενισχύσεων κατ εκτέλεση του Καν. (ΕΕ) 1307/2013 και του Καν. (ΕΕ) 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου», όπως ισχύει κάθε φορά.

6. Την υπ΄αριθμ. 1420/82031/22-07-2015 (Β΄1709) απόφαση με θέμα «Κώδικας Ορθής Γεωργικής Πρακτικής για την Προστασία των Νερών από τη Νιτρορύπανση Γεωργικής Προέλευσης», όπως ισχύει κάθε φορά.

7. Την υπ΄αριθμ. 1065/19-4-2016 (Β΄1273) απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Θέσπιση διαδικασιών του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου του Προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδας 2014-2020», όπως ισχύει κάθε φορά.

8. Την υπ΄αριθμ. 397/18235/16-02-2017 (Β΄601) απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Αρμόδια Αρχή, διαδικασία και δικαιολογητικά αναγνώρισης των Οργανώσεων Παραγωγών (Ο.Π.) και των Ενώσεων τους (Ε.Ο.Π.), καθώς και των Ομάδων Παραγωγών (Ομ.Π)», όπως ισχύει κάθε φορά.

9. Το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2014-2020 (ΠΑΑ 2014-2020) και ειδικότερα το σημείο 8.2.4 «Μ04 - Επενδύσεις σε υλικά στοιχεία του ενεργητικού (άρθρο 17)», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

10. Την υπ΄αριθμ. 584/03-03-2020 σύμφωνη γνώμη της ΕΥΔ ΠΑΑ.

11.Την υπ΄αριθμ. 16455/26-02-2020 σύμφωνη γνώμη του ΟΠΕΚΕΠΕ.

12. Το γεγονός ότι από την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

Την τροποποίηση της υπ΄αριθμ. 13158/28-11-2017 (Β΄4302) απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (εφεξής ΥΑ), όπως τροποποιήθηκε με τις υπ’ αριθμ. 2639/2018 (Β΄1250), υπ’ αριθμ. 3885/2018 (Β’ 1688), υπ’ αριθμ. 9901/2018 (Β΄5090) και υπ’ αριθμ. 4643/2019 (Β΄2862) όμοιες αποφάσεις, ως εξής:

Άρθρο 1

Η παράγραφος 16 του άρθρου 4 αντικαθίσταται ως εξής: «Μακροχρόνιες Υποχρεώσεις είναι οι δεσμεύσεις που οφείλει να τηρεί ο δικαιούχος από το έτος που αφορά η Ενιαία Δήλωση Εκμετάλλευσης που έπεται της ημερομηνίας ολοκλήρωσης υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου και για πέντε έτη. Η μελλοντική κατάσταση συμπίπτει με το πρώτο έτος των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.»

Άρθρο 2

Το άρθρο 9 τροποποιείται ως εξής:

1. Στο τέλος περίπτωσης 1.3.6 του άρθρου 9 προστίθεται το εξής εδάφιο: «Αντίστοιχα στις επενδύσεις ίδρυσης ή επέκτασης ή μετεγκατάστασης θερμοκηπιακών εγκαταστάσεων περιλαμβάνονται και οι δαπάνες των συστημάτων θέρμανσης για τη λειτουργία τους.».

2. Η περίπτωση 2.2.7 αντικαθίσταται ως εξής: « Η ημερομηνία έκδοσης του δελτίου ταξινόμησης του ελκυστήρα να είναι έως 48 μήνες προγενέστερη της ημερομηνίας έκδοσης της άδειας κυκλοφορίας αυτού.»

3. Η περίπτωση 5.1.4 αντικαθίσταται ως εξής: « Η ημερομηνία έκδοσης του δελτίου ταξινόμησης του ανθοκομικού αυτοκινήτου να είναι έως 48 μήνες προγενέστερη της ημερομηνίας έκδοσης της άδειας κυκλοφορίας αυτού.».

4. Η περίπτωση 6.1.5 αντικαθίσταται ως εξής: « Η ημερομηνία έκδοσης του δελτίου ταξινόμησης του φορτηγού να είναι έως 48 μήνες προγενέστερη της ημερομηνίας έκδοσης της άδειας κυκλοφορίας αυτού.».

Άρθρο 3

Στο τέλος της παραγράφου 21 του άρθρου 10 προστίθεται το εξής εδάφιο: «Ο έλεγχος αυτός εφαρμόζεται μέχρι και το στάδιο του διοικητικού ελέγχου του τελικού αιτήματος πληρωμής.».

Άρθρο 4

Η υποπαράγραφος 4.2 του άρθρου 17 αντικαθίσταται ως εξής: «4.2. Οι ΔΑΟΚ των Περιφερειακών Ενοτήτων υποδέχονται και αναθέτουν στα αρμόδια όργανα όλα τα αιτήματα των υποψηφίων ή δικαιούχων και παρακολουθούν την πορεία υλοποίησης, τηρώντας σχετικό αρχείο.».

Άρθρο 5

Η παράγραφος 8 του άρθρου 20 αντικαθίσταται ως εξής: «8. Κατά τη διενέργεια του διοικητικού ελέγχου, ο αξιολογητής ή/και η ΔΑΟΚ δύνανται να ζητήσουν από τον υποψήφιο την υποβολή, εντός 5 εργασίμων ημερών, συμπληρωματικών στοιχείων και διευκρινήσεων, καθώς και τη συμπλήρωση του αιτήματος με στοιχεία, την έλλειψη των οποίων κρίνουν ως προφανές σφάλμα, κατά την έννοια της παραγράφου 2 άρθρου 24.».

Άρθρο 6

Το άρθρο 22 τροποποιείται ως εξής:

1. Η παράγραφος 3 αντικαθίσταται ως εξής:

«3. Η απόφαση ένταξης πράξης περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα βασικά στοιχεία των αντίστοιχων πράξεων και ειδικά τα εξής:

3.1. Τον κωδικό ΟΠΣΑΑ.

3.2 Τον μοναδικό κωδικό ταυτοποίησης της αίτησης στο ΠΣΚΕ

3.3. Προϋπολογισμό (ποσό στήριξης) πράξης και ένταση ενίσχυσης.

3.4. Υποχρεώσεις/δεσμεύσεις των δικαιούχων.

3.5. Διαδικασία χορήγησης της στήριξης.

3.6. Ελέγχους και κυρώσεις.».

2. Η παράγραφος 6 αντικαθίσταται ως εξής:

«6. Μετά την έκδοση της απόφασης ένταξης, τα στοιχεία της (αριθμός και ημερομηνία πρωτοκόλλου, ΑΔΑ) καταχωρίζονται στο ΟΠΣΑΑ, με ευθύνη της ΔΑΟΠ. Με την έκδοση της εν λόγω απόφασης, για κάθε αίτηση που εντάσσεται, παράγεται αυτόματα από το ΟΠΣΑΑ σχετικό Τεχνικό Δελτίο Πράξης. Η απόφαση ένταξης πράξεων αποτελεί την πρόταση εγγραφής τους στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Η οριστική εγγραφή της πράξης στο ΠΔΕ γίνεται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις. Τα στοιχεία της απόφασης ένταξης πράξεων μεταφέρονται στο ΠΣΚΕ μέσω κατάλληλης διαδικτυακής υπηρεσίας που παρέχεται από το ΟΠΣΑΑ.».

Άρθρο 7

Το άρθρο 23 τροποποιείται ως εξής:

1. Ο τίτλος τροποποιείται ως εξής:

«Άρθρο 23

Υποβολή ενδικοφανών προσφυγών»

2. Η παράγραφος 2 αντικαθίσταται ως εξής:

«2. Οι ενστάσεις του παρόντος ασκούνται άπαξ, εντός αποκλειστικής προθεσμίας, η οποία καθορίζεται με απόφαση του Περιφερειάρχη σύμφωνα με την παράγραφο 14 του άρθρου 20. Ενστάσεις που υποβάλλονται εκτός των προβλεπομένων προθεσμιών δεν γίνονται παραδεκτές και αρχειοθετούνται χωρίς περαιτέρω εξέταση.».

3. Η παράγραφος 3 αντικαθίσταται ως εξής:

«3. Η ένσταση υποβάλλεται καταρχήν ηλεκτρονικά μέσω ΠΣΚΕ, σύμφωνα με σχετικό τυποποιημένο υπόδειγμα, μαζί με οποιοδήποτε επιπλέον στοιχείο (σε μορφή εγγράφου pdf). Μετά την ηλεκτρονική υποβολή της ένστασης, το έγγραφο αυτής, όπως αυτό παράγεται από το ΠΣΚΕ, υποβάλλεται υπογεγραμμένο από το δικαιούχο ή το νόμιμο εκπρόσωπο συνοδευόμενο από όλα τα, κατά περίπτωση, σχετικά δικαιολογητικά στην οικεία ΔΑΟΚ το αργότερο εντός πέντε εργάσιμων ημερών από την τελευταία ημέρα της περιόδου υποβολής ενστάσεων μέσω ΠΣΚΕ, λαμβάνοντας σχετικό πρωτόκολλο υποβολής. Οι εν λόγω αιτήσεις ενστάσεων διαβιβάζονται άμεσα στη ΔΑΟΠ προς εξέταση.».

4. Η παράγραφος 10 αντικαθίσταται ως εξής: «10. Με τη δημοσίευση των πινάκων η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής καθίσταται οριστική.».

Άρθρο 8

Το άρθρο 24 τροποποιείται ως εξής:

1. Η παράγραφος 3 αντικαθίσταται ως εξής: «3. Για τον σκοπό αυτό υποβάλλουν στην οικεία ΔΑΟΚ αίτημα, συνοδευόμενο από τα, κατά περίπτωση, σχετικά δικαιολογητικά, περιγράφοντας το προφανές σφάλμα. Ανάλογα με το χρόνο υποβολής, το αίτημα ελέγχεται και εγκρίνεται έως το στάδιο ένταξης από τα όργανα της αξιολόγησης ή, μετά την ένταξη, ελέγχεται από την επιτροπή παρακολούθησης και εγκρίνεται από τη ΔΑΟΠ.».

2. Η υποπαράγραφος 5.2 αντικαθίσταται ως εξής: «Αν ο διοικητικός έλεγχος έχει ολοκληρωθεί και η αίτηση που περιέχει τα προφανή σφάλματα έχει περιληφθεί σε παρτίδα, αλλά δεν έχει καταβληθεί η αναλογούσα στήριξη, τότε τροποποιείται η εν λόγω αίτηση, αφού αυτή εξαιρεθεί από την παρτίδα με ευθύνη του ΟΠΕΚΕΠΕ, κατόπιν σχετικής ενημέρωσής του από την οικεία ΔΑΟΠ».

3. Η υποπαράγραφος 5.4 αντικαθίσταται ως εξής: «5.4 Αν έχει καταβληθεί η αναλογούσα ενίσχυση στο δικαιούχο και προκαλείται υποχρέωση επιστροφής μέρους ή του συνόλου της ενίσχυσης, τότε ακολουθείται διαδικασία ανάκτησης της καταβληθείσας ενίσχυσης, συμπεριλαμβανομένων των πιθανών τόκων. Η διαδικασία ολοκληρώνεται με την αποστολή στη ΔΑΟΠ του αποδεικτικού κατάθεσης του ανωτέρω ποσού στο λογαριασμό που τηρεί ο ΟΠΕΚΕΠΕ για τις ανάγκες του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 - 2020. Το ανωτέρω αποδεικτικό κατάθεσης διαβιβάζεται από τη ΔΑΟΠ στον ΟΠΕΚΕΠΕ μαζί με τα στοιχεία του δικαιούχου και τον λόγο της κατάθεσης.».

Άρθρο 9

Το άρθρο 25 αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 25

Τροποποίηση πράξης

1. Στην περίπτωση που το επενδυτικό σχέδιο υλοποιείται με ουσιώδη παρέκκλιση από την εγκεκριμένη πράξη, όπως αυτή αποτυπώνεται στην απόφαση ένταξης πράξεων, στο πρακτικό της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας γνωμοδοτικής επιτροπής και στο αντίστοιχο έντυπο γνωμοδότησης αίτησης στήριξης, ο δικαιούχος ή ο νόμιμος εκπρόσωπός του οφείλει να υποβάλλει αίτηση τροποποίησης.

2. Η ανάγκη τροποποίησης της εγκεκριμένης πράξης, όπως αυτή αποτυπώνεται στην απόφαση ένταξης πράξεων, στο πρακτικό της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας γνωμοδοτικής επιτροπής και στο αντίστοιχο έντυπο γνωμοδότησης αίτησης στήριξης, μπορεί να προκύψει:

2.1 Με την υποβολή αιτήματος τροποποίησης της εγκεκριμένης πράξης από τον δικαιούχο. Στο αίτημα πρέπει να αναφέρονται τα σημεία τροποποίησης και να τεκμηριώνονται επαρκώς οι λόγοι τροποποίησης της πράξης. Στο αίτημα επισυνάπτονται όλα τα έγγραφα και δικαιολογητικά που το τεκμηριώνουν. Αντίστοιχο αίτημα υποβάλλεται και για τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Καν. 640/2014.

2.2 Κατά τη διαδικασία παρακολούθησης της πορείας υλοποίησης της εγκεκριμένης πράξης, στην περίπτωση που διαπιστώνονται αλλαγές στα στοιχεία της ή αποκλίσεις κατά την υλοποίησή της (λόγω διαχειριστικών προβλημάτων, εμπλοκών στην εκτέλεση της πράξης κ.α.).

2.3 Κατά τη διαδικασία ελέγχου της εγκεκριμένης πράξης, στην περίπτωση που διαπιστώνονται αλλαγές στα στοιχεία της σε σχέση με αυτά που αποτυπώνονται στην απόφαση ένταξης.

3. Ουσιώδης παρέκκλιση θεωρείται η οποιαδήποτε διαφοροποίηση από την εγκεκριμένη πράξη που επηρεάζει:

3.1 Τους όρους υπαγωγής της αίτησης στήριξης και της έγκρισης των επενδύσεων.

3.2 Τη σκοπιμότητα, τη λειτουργική προσαρμογή, το μέγεθος και τη δυναμικότητα των επενδύσεων σε σχέση με την παραγωγική ικανότητα της εκμετάλλευσης.

3.3 Την ένταση στήριξης.

4. Με την επιφύλαξη των ανωτέρω, η υποχρέωση υποβολής αιτήματος τροποποίησης δημιουργείται οπωσδήποτε στις εξής περιπτώσεις:

4.1 Αλλαγή νομίμου εκπροσώπου, έδρας, επωνυμίας, νομικής μορφής, ΑΦΜ δικαιούχου.

4.2 Αλλαγή φυσικού - οικονομικού αντικείμενου των επενδύσεων, εξαιρουμένων των περιπτώσεων που αναφέρονται στην παράγραφο 14.

4.3 Προσθήκη νέων επενδύσεων με μεταφορά δαπανών από άλλες εγκεκριμένες επενδύσεις.

4.4 Μεταφορά δαπανών από εγκεκριμένες επενδύσεις που δεν έχουν συμπεριληφθεί σε αίτημα πληρωμής προς νέες επενδύσεις ή προς ήδη εγκεκριμένες επενδύσεις που επίσης δεν έχουν συμπεριληφθεί σε αίτημα πληρωμής. Συνεπώς, δεν επιτρέπεται η μεταφορά ποσού από επένδυση που έχει συμπεριληφθεί σε προηγούμενο αίτημα πληρωμής προς υφιστάμενη ή νέα επένδυση.

4.5 Διόρθωση προφανών σφαλμάτων, με την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 24.

4.6 Δεν επιτρέπεται η μεταφορά ποσών προς επενδύσεις των οποίων ο αιτούμενος προϋπολογισμός είχε μειωθεί κατά την εγκριτική διαδικασία.

5. Με το αίτημα τροποποίησης πρέπει να τεκμηριώνονται, κατά τον τρόπο που προβλέπεται και για την αρχική έγκριση, και, ιδίως,

5.1 Η αναγκαιότητα της τροποποίησης.

5.2 Το εύλογο κόστος αυτής.

5.3 Ότι, στην μελλοντική κατάσταση, α) τα νέα μεγέθη ή οι δυναμικότητες των επενδύσεων που προκύπτουν μετά από ενδεχόμενη μείωση, επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών της εκμετάλλευσης ή των δραστηριοτήτων του συλλογικού σχήματος και β) ότι η ενδεχόμενη αύξηση των μεγεθών ή της δυναμικότητας των επενδύσεων είναι απαραίτητη προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες λειτουργίας της εκμετάλλευσης ή οι δραστηριότητες του συλλογικού σχήματος.

5.4 Ότι με το αίτημα τροποποίησης, δεν επηρεάζονται τα σημεία που ελήφθησαν υπόψη κατά τη διαδικασία αξιολόγησης - γνωμοδότησης (όπως π.χ. ελάχιστο οικονομικό μέγεθος, η ελάχιστη απαιτούμενη βαθμολογία, κ.λπ.), σε βαθμό που να καθιστούν την πράξη μη επιλέξιμη.

5.5 Ότι η αιτούμενη τροποποίηση δεν έρχεται σε αντίθεση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο των δράσεων 4.1.1 και 4.1.3.

5.6 Ότι στην περίπτωση μη υλοποίησης των εγκεκριμένων επενδύσεων που υπολείπονται για την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, αποδεικνύεται η νόμιμη λειτουργία της εκμετάλλευσης, όπως απαιτείται κατά περίπτωση, προκειμένου το έργο να θεωρείται ολοκληρωμένο.

6. Ο μέγιστος αριθμός τροποποιήσεων που υποβάλλονται από το δικαιούχο δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις, μη συμπεριλαμβανομένων των τροποποιήσεων διόρθωσης προφανών σφαλμάτων και των τροποποιήσεων που αφορούν στα στοιχεία του δικαιούχου.

7. Δεν γίνονται δεκτές τροποποιήσεις που συνεπάγονται την υπέρβαση του συνολικού εγκεκριμένου προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου και την υπέρβαση των περιορισμών στο ανώτατο ύψος του επιλέξιμου προϋπολογισμού που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της δημόσιας δαπάνης των αιτήσεων στήριξης ανά δικαιούχο και ανά κατηγορία επενδυτικής δαπάνης.

8. Δεν γίνονται δεκτές τροποποιήσεις που ως αποτέλεσμα έχουν τη διαμόρφωση της βαθμολογίας κάτω από τη βαθμολογία του πρώτου επιλαχόντα.

9. Το αίτημα τροποποίησης υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω του ΠΣΚΕ. Μετά την ηλεκτρονική υποβολή, το αίτημα εκτυπώνεται από το ΠΣΚΕ, υπογράφεται από τον δικαιούχο ή τον νόμιμο εκπρόσωπο και τον συντάκτημελετητή και συνοδευόμενο από τα απαραίτητα δικαιολογητικά, υποβάλλεται εγγράφως στην ΔΑΟΚ του τόπου μόνιμης κατοικίας/έδρας εντός πέντε εργάσιμων ημερών από την οριστικοποίηση της ηλεκτρονικής αίτησης τροποποίησης.

10. Η εξέταση του αιτήματος γίνεται μέσω του ΠΣΚΕ από την επιτροπή παρακολούθησης του άρθρου 28, η οποία συντάσσει γνωμοδότηση την οποία αποστέλλει μαζί με την αίτηση στη ΔΑΟΠ. Εφόσον η γνωμοδότηση γίνει αποδεκτή, η ΔΑΟΠ επικυρώνει την τροποποίηση. Σε διαφορετική περίπτωση, η ΔΑΟΠ μπορεί να προβεί σε αλλαγές σε σχέση με τη γνωμοδότηση της επιτροπής παρακολούθησης ή και να απορρίψει συνολικά το αίτημα τροποποίησης.

11. Τα αποτελέσματα εξέτασης των τροποποιήσεων (αποδοχή, αποδοχή με αλλαγές, απόρριψη) καταχωρίζονται στο ΠΣΚΕ με αιτιολογημένη αναφορά στο θεσμικό πλαίσιο και μεταφέρονται στο ΟΠΣΑΑ, μέσω κατάλληλης διαδικτυακής υπηρεσίας που παρέχεται από το ΟΠΣΑΑ. Ο δικαιούχος ενημερώνεται για το αποτέλεσμα της εξέτασης του αιτήματος τροποποίησης μέσω της πρόσβασής του στην ηλεκτρονική του καρτέλα στο www.ependyseis.gr, στην οποία βρίσκεται αναρτημένο το πόρισμα της ΔΑΟΠ. Επικουρικά, ο δικαιούχος ενημερώνεται για την ολοκλήρωση της εξέτασης του αιτήματος τροποποίησης μέσω αποστολής ηλεκτρονικού μηνύματος στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχει δηλώσει στο ΠΣΚΕ, με κοινοποίηση του μηνύματος στον σύμβουλό του.

12. Στην περίπτωση που, από την αποδοχή του αιτήματος τροποποίησης, προκύπτει η ανάγκη τροποποίησης της απόφασης ένταξης πράξης, η ΔΑΟΠ εισηγείται τη σχετική τροποποίηση στον Περιφερειάρχη, σύμφωνα με τις διαδικασίες και τα λοιπά οριζόμενα για την απόφαση ένταξης πράξεων στο άρθρο 22.

13. Οι τροποποιούμενες επενδύσεις, εφόσον εγκριθεί το αίτημα τροποποίησης, είναι επιλέξιμες για συγχρηματοδότηση, εφόσον έχουν υλοποιηθεί από την ημερομηνία οριστικής υποβολής του πρώτου σταδίου της ηλεκτρονικής αίτησης στήριξης και μετά. Ενδεχόμενη υλοποίηση των επενδύσεων στο διάστημα από την κατάθεση του αρχικού αιτήματος στήριξης μέχρι την έγκριση της τροποποίησης, γίνεται με απόλυτη ευθύνη του επενδυτή και δεν συνεπάγεται την υποχρέωση συγχρηματοδότησής τους, αν το αίτημα τροποποίησης απορριφθεί ή εγκριθεί με αλλαγές.

14. Δεν θεωρούνται ουσιώδεις παρεκκλίσεις, αλλά μεταβολές, και συνεπώς δεν απαιτείται τροποποίηση της απόφασης ένταξης πράξης, οι παρακάτω περιπτώσεις:

14.1 Γεωργικά κτίσματα και κατασκευές:

14.1.1 Οι περιπτώσεις μείωσης του χώρου σταβλισμού των ζώων, με την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι εθνικές και κοινοτικές προδιαγραφές, όπου προβλέπονται, χωρίς να μειώνεται η δυναμικότητά του.

14.1.2 Αλλαγή χωροθέτησης επιλέξιμων επενδύσεων χωρίς αλλαγή της δυναμικότητάς τους.

14.1.3 Όλες οι υπόλοιπες περιπτώσεις διαφοροποίησης, με την προϋπόθεση ότι δεν επηρεάζεται η δυναμικότητα της εκμετάλλευσης ή η παραγωγική ικανότητα του συλλογικού σχήματος.

14.2 Γεωργικοί ελκυστήρες:

14.2.1 Όταν η επένδυση υλοποιείται με διαφοροποίηση της ιπποδύναμης και εφόσον:

α) η νέα ιπποδύναμη δεν υπερβαίνει την ιπποδύναμη της μελέτης προσδιορισμού ιπποδύναμης ελκυστήρα του Παραρτήματος 3 (Μεθοδολογία Εκλογής Ελκυστήρα) και

β) η δαπάνη δεν υπερβαίνει την αρχικά εγκριθείσα.

14.2.2 Οι ιπποδυνάμεις των ελκυστήρων εγκρίνονται σύμφωνα με το ισχύον κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης στήριξης, επίπεδο εκπομπών ρύπων: «ΦΑΣΗ». Τροποποιούμενης της σχετικής «ΦΑΣΗΣ» προσαρμόζονται ανάλογα και οι εγκεκριμένες ιπποδυνάμεις, χωρίς να απαιτείται η τροποποίηση της απόφασης ένταξης πράξης. Για τον σκοπό αυτό, προσκομίζεται από τον εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο η αντίστοιχη βεβαίωση.

14.3 Μηχανολογικός και λοιπός εξοπλισμός: Όταν η επενδυτική δαπάνη υλοποιείται με διαφοροποίηση του μεγέθους ή της δυναμικότητάς της εντός της αυτής κατηγορίας/υποκατηγορίας επενδυτικών δαπανών, χωρίς ωστόσο να μεταβάλλεται η παραγωγική ικανότητα της εκμετάλλευσης ή του συλλογικού σχήματος.

14.4 Όλες οι περιπτώσεις υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου σύμφωνα με την απόφαση ένταξης πράξης, αλλά με δαπάνη μικρότερη της επιλέξιμης.».

Άρθρο 10

Το άρθρο 26 τροποποιείται ως εξής:

1. Η παράγραφος 2 τροποποιείται ως εξής: «Ο δικαιούχος, με βάση την πρόοδο υλοποίησης του επενδυτικού του σχεδίου, δύναται να καταθέσει έως και τέσσερις αιτήσεις πληρωμής. Κάθε αίτηση μερικής πληρωμής γίνεται δεκτή, εφόσον μετά την υποβολή της απομένει προς υλοποίηση τουλάχιστον 20% του συνολικού εγκεκριμένου προϋπολογισμού.».

2. Η παράγραφος 5 αντικαθίσταται ως εξής: «5. Οι αιτήσεις πληρωμής/προκαταβολής υποβάλλονται στη ΔΑΟΚ της Περιφερειακής Ενότητας της έδρας του δικαιούχου. Οι αιτήσεις πληρωμής ανατίθενται σε επιτροπή παρακολούθησης του άρθρου 28 (εφεξής επιτροπή παρακολούθησης), ενώ οι αιτήσεις προκαταβολής διαβιβάζονται από τη ΔΑΟΚ στη ΔΑΟΠ, η οποία και αποφασίζει επί αυτών. Στις περιπτώσεις όπου οι επενδύσεις πραγματοποιούνται σε διαφορετική Περιφερειακή Ενότητα από εκείνη της έδρας του δικαιούχου, η παραλαβή των επενδύσεων πραγματοποιείται από επιτροπή παρακολούθησης της Περιφερειακής Ενότητας όπου υλοποιούνται οι επενδύσεις.».

3. Το δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης 6.1 «Για το μη παραδεκτό αίτημα καταχωρείται πρωτόκολλο παραλαβής στο ΠΣΚΕ» διαγράφεται.

4. Η παράγραφος 7 αντικαθίσταται ως εξής: «7. Όταν κατά τον διοικητικό έλεγχο της αίτησης πληρωμής, διαπιστώνονται προφανή σφάλματα, η επιτροπή παρακολούθησης μπορεί να ζητήσει από τον δικαιούχο να προσκομίσει τυχόν απαιτούμενα δικαιολογητικά εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών. Η ανωτέρω προθεσμία των δεκαπέντε εργάσιμων ημερών χορηγείται με την επιφύλαξη γενικότερων προθεσμιών υποβολής αιτημάτων πληρωμής, οι οποίες δεν δύναται να παρατείνονται λόγω υπαιτιότητας του δικαιούχου.».

5. Η παράγραφος 10 αντικαθίσταται ως εξής: «10. Η παραλαβή των αιτούμενων επενδύσεων ολοκληρώνεται με τη συμπλήρωση του πρακτικού επιτόπιας επίσκεψης, το οποίο συνυπογράφεται από όλα τα μέλη της επιτροπής παρακολούθησης, καθώς και το δικαιούχο ή το νόμιμο εκπρόσωπό του και συμπεριλαμβάνεται στο σχετικό πρακτικό διοικητικού ελέγχου που συντάσσεται για τη συγκεκριμένη αίτηση πληρωμής.».

6. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 12 αντικαθίσταται ως εξής: «12. Για την πιστοποίηση της ορθής εκτέλεσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου η επιτροπή παρακολούθησης ελέγχει:».

7. Η παράγραφος 15 αντικαθίσταται ως εξής: «15. Σε κάθε περίπτωση όπου το επενδυτικό σχέδιο υλοποιείται με παρέκκλιση από το εγκεκριμένο χωρίς να απαιτείται τροποποίηση, σύμφωνα με το άρθρο 25, η αίτηση πληρωμής συνοδεύεται από τεχνική έκθεση όπου τεκμηριώνεται η καταλληλότητα και λειτουργικότητα της υλοποιημένης επένδυσης και η τήρηση των προϋποθέσεων ένταξής της.».

8. Η παράγραφος 16 διαγράφεται.

9. Η παράγραφος 19 αντικαθίσταται ως εξής: «19. Ακολούθως, η επιτροπή παρακολούθησης γνωμοδοτεί συντάσσοντας πρακτικό ελέγχου πληρωμής (εφεξής γνωμοδότηση), την οποία αποστέλλει στη ΔΑΟΠ για έγκριση μαζί με τα σχετικά συνοδευτικά έγγραφα και δικαιολογητικά. Οι διαπιστώσεις - παρατηρήσεις των επιτροπών παρακολούθησης μετά τον έλεγχο των δικαιολογητικών και την επιτόπια επίσκεψη αποτυπώνονται, με ευθύνη τους, στη γνωμοδότηση. Γνωμοδότηση στην οποία γίνεται αναφορά ότι δεν έχει γίνει ορθά η υλοποίηση του φυσικού ή/και του οικονομικού αντικειμένου των αιτούμενων προς παραλαβή επενδύσεων ή μέρους αυτών, αιτιολογείται πλήρως από την επιτροπή παρακολούθησης, με ρητή αναφορά στο θεσμικό πλαίσιο. Γνωμοδότηση στην οποία δεν πιστοποιείται η ορθή εκτέλεση του φυσικού ή/και του οικονομικού αντικειμένου των αιτούμενων προς παραλαβή επενδύσεων ή μέρους αυτών, χωρίς την αναγραφή της σχετικής αιτιολογίας και αναφοράς στο θεσμικό πλαίσιο, δεν θεωρείται πλήρης και, κατά συνέπεια, η σχετική διαδικασία παραλαβής επενδύσεων δεν μπορεί να θεωρηθεί ολοκληρωμένη και δε γίνεται αποδεκτή από τη ΔΑΟΠ. Η ΔΑΟΠ, λαμβάνοντας υπόψη την ανωτέρω γνωμοδότηση, συντάσσει στο ΠΣΚΕ το πόρισμα του διοικητικού ελέγχου της πληρωμής. Σε περίπτωση διαφωνίας με την ανωτέρω γνωμοδότηση, αιτιολογεί τη διαφοροποίηση, με ρητή αναφορά στο θεσμικό πλαίσιο.».

Άρθρο 11

Το άρθρο 27 αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 27

Ανάκληση της αίτησης προκαταβολής/πληρωμής

1. Οι δικαιούχοι μπορούν να ανακαλέσουν την αίτηση προκαταβολής/πληρωμής οποιαδήποτε στιγμή μετά την υποβολή της και μέχρι την ολοκλήρωση της πράξης. Δεν μπορεί να υποβληθεί αίτημα ανάκλησης ως προς τα μέρη που έχουν ελεγχθεί και για τα οποία έχουν διαπιστωθεί ευρήματα ή εφόσον έχει αναγγελθεί επιτόπια επίσκεψη στο δικαιούχο.

2. Το αίτημα ανάκλησης της αίτησης προκαταβολής/ πληρωμής υποβάλλεται εγγράφως στην οικεία ΔΑΟΚ, υπογεγραμμένο από τον δικαιούχο ή τον νόμιμο εκπρόσωπό του, συνοδευόμενο από όλα τα, κατά περίπτωση, σχετικά δικαιολογητικά.

3. Αν το αίτημα ανάκλησης υποβληθεί πριν την έντυπη υποβολή του αιτήματος πληρωμής, τότε εκκινείται η διαδικασία άρσης της ηλεκτρονικής οριστικοποίησης του αιτήματος προκαταβολής/πληρωμής.

4. Αν το αίτημα ανάκλησης υποβληθεί μετά την έντυπη υποβολή του αιτήματος πληρωμής, εφόσον δεν έχει υπάρξει εύρημα, η ΔΑΟΠ, προκειμένου να αποδεσμευτεί το αίτημα πληρωμής, σημαίνει τον έλεγχο ως περαιωμένο στο ΠΣΚΕ και ο επενδυτής μπορεί να συμπεριλάβει οποιαδήποτε από τις επενδυτικές δαπάνες που περιλαμβάνονταν σε αυτό το αίτημα πληρωμής, σε νέο αίτημα πληρωμής.

5. Αν το αίτημα ανάκλησης υποβληθεί μετά την ηλεκτρονική οριστικοποίηση του διοικητικού ελέγχου από τη ΔΑΟΠ και πριν την έκδοση της εντολής πληρωμής προς το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα τότε, εφόσον δεν έχει υπάρξει εύρημα, η διαδικασία επιστρέφει στο αμέσως προηγούμενο στάδιο του διοικητικού ελέγχου.».

Άρθρο 12

Το άρθρο 28 τροποποιείται ως εξής:

1. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 αντικαθίσταται ως εξής: «2. Η παρακολούθηση της υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων των δικαιούχων γίνεται με ευθύνη των ΔΑΟΠ με την υποστήριξη Επιτροπών Παρακολούθησης.».

2. Το πρώτο και δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 3 αντικαθίστανται ως εξής: «3. Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα συγκροτείται κατά κανόνα μία επιτροπή παρακολούθησης. Στην περίπτωση που κριθεί απαραίτητο από τη ΔΑΟΠ, δύναται, σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας, να συγκροτούνται περισσότερες από μία επιτροπές.».

3. Η παράγραφος 4 αντικαθίσταται ως εξής: «4. Το έργο των επιτροπών αφορά:

4.1 Στη διασφάλιση της διαδικασίας ελέγχου των παραστατικών που συνοδεύουν την αίτηση πληρωμής.

4.2 Στην παρακολούθηση της προόδου υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων.

4.3 Στη γνωμοδότηση επί αιτημάτων τροποποίησης και πληρωμής.

4.4 Στην γνωμοδότηση επί αιτημάτων ολοκλήρωσης της υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις αποφάσεις ένταξης πράξης.».

Άρθρο 13

Το άρθρο 29 τροποποιείται ως εξής:

1. Οι παράγραφοι 1, 2 και 3 αντικαθίστανται ως εξής:

«1. Η ΔΑΟΠ, σε τακτά χρονικά διαστήματα, εκδίδει απόφαση έγκρισης διάθεσης πίστωσης στην οποία αναγράφονται, ιδίως, το συνολικό ποσό που πρέπει να καταβληθεί στους δικαιούχους με βάση τις προβλέψεις πληρωμών, η Συλλογική απόφαση (Σ.Α.Ε.), ο ενάριθμος (Κ.Α.Ε.) και ο τίτλος του έργου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων από το οποίο θα πραγματοποιηθεί η διάθεση της πίστωσης. Η απόφαση Έγκρισης Διάθεσης Πίστωσης καταχωρίζεται στο ΟΠΣΑΑ και διαβιβάζεται στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης του ΥΠΑΑΤ.

2. Η Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης του ΥΠΑΑΤ, σε συνέχεια της ως άνω απόφασης, εκδίδει εντολή κατανομής πίστωσης με την οποία μεταφέρονται οι πιστώσεις στον Ειδικό Λογαριασμό Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕΓΕΠ). Την εντολή αυτή διαβιβάζει στην Τράπεζα της Ελλάδος, την αναρτά στο «Διαύγεια» και την καταχωρίζει στο ΟΠΣΑΑ.

3. Οι επιτροπές παρακολούθησης διαβιβάζουν στη ΔΑΟΠ τις γνωμοδοτήσεις μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την εκκαθάριση της αίτησης πληρωμής. Οι γνωμοδοτήσεις των επιτροπών λαμβάνονται υπόψη από τη ΔΑΟΠ μαζί με άλλα στοιχεία, όπως πορίσματα ελέγχων, αποτελέσματα μηχανογραφικών και διασταυρωτικών ελέγχων κ.ά., προκειμένου η ΔΑΟΠ να προβεί στην αναγνώριση - εκκαθάριση της δαπάνης για την καταβολή της οικονομικής στήριξης στον δικαιούχο, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα σε σχετική εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Η ΔΑΟΠ συγκεντρώνει τις αιτήσεις πληρωμής, όπως έχουν διαμορφωθεί και εγκριθεί με τον διοικητικό έλεγχο, σε κατάλληλες παρτίδες πληρωμής που καταχωρίζει στο ΟΠΣΑΑ.».

2. Στο τέλος της παραγράφου 4 προστίθεται το εξής εδάφιο: «Όταν δικαιούχος της έγκρισης είναι συλλογικό σχήμα του άρθρου 7, το οποίο υπάγεται στο καθεστώς άλλου νομικού προσώπου, ο τραπεζικός λογαριασμός πρέπει να ανήκει στο υπερκείμενο νομικό πρόσωπο που κατέχει τον ΑΦΜ που αναγράφεται στην εγκεκριμένη πράξη.».

3. Η παράγραφος 10 αντικαθίσταται ως εξής: «10. Η καταβολή της τελικής δόσης (αποπληρωμή) της οικονομικής στήριξης γίνεται με την προϋπόθεση της προσκόμισης από τον δικαιούχο των απαραίτητων αδειών που βεβαιώνουν τη νόμιμη λειτουργία της εκμετάλλευσης, εφόσον αυτές απαιτούνται, ανεξάρτητα εάν η παραλαβή του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της τελικής αίτησης πληρωμής από την επιτροπή πραγματοποιήθηκε πριν την έκδοσή τους. Στην περίπτωση αυτή πρέπει το πρακτικό διοικητικού ελέγχου να ολοκληρώνεται μετά την υποβολή και τον έλεγχο των σχετικών αδειοδοτήσεων. Η καθυστέρηση στην υποβολή των αδειοδοτήσεων δεν παρατείνει τις προθεσμίες πληρωμής των ενισχύσεων, όπως αυτές προβλέπονται στην παρούσα και στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020.».

Άρθρο 14

Το παράρτημα 11 τροποποιείται ως εξής:

1. Οι παράγραφοι 2 και 3 της ενότητας Α αντικαθίστανται ως εξής:

«2. Πρωτότυπη εγγυητική επιστολή η οποία είναι συμπληρωμένη σύμφωνα με υπόδειγμα εγκυκλίου του ΟΠΕΚΕΠΕ και έχει εκδοθεί α) από τράπεζα ή άλλο χρηματοπιστωτικό οργανισμό που έχει από τον νόμο το δικαίωμα έκδοσης εγγυητικών επιστολών, β) υπέρ του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., γ) με διάρκεια αορίστου χρόνου και δ) για ποσό ίσο με το 100% του ποσού της αιτούμενης προκαταβολής.

3. Στοιχεία τραπεζικού λογαριασμού πίστωσης της προκαταβολής, τα οποία υποβάλλονται με βεβαίωση της τράπεζας για το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού για τους σκοπούς της προκαταβολής, στην οποία εμφανίζονται με ευκρίνεια ο αριθμός του λογαριασμού σε μορφή ΙΒΑΝ και τα στοιχεία του δικαιούχου του λογαριασμού. Σημειώνεται πως για την αίτηση προκαταβολής, ο δικαιούχος πρέπει να ανοίξει τραπεζικό λογαριασμό ο οποίος θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη διαχείριση της προκαταβολής και για την εξόφληση δαπανών για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου. Ο δικαιούχος αναλαμβάνει την υποχρέωση με την πρώτη αίτηση πληρωμής, να καταβάλει τους τόκους που θα δημιουργηθούν από τη διαχείριση της προκαταβολής, με κατάθεση στον τραπεζικό λογαριασμό υπέρ Ε.Λ.Ε.Γ.Ε.Π. που τηρεί ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. προκειμένου να αποδεσμευτεί η εγγυητική επιστολή. Ο λογαριασμός πίστωσης της προκαταβολής δύναται να είναι άτοκος.».

2. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 της ενότητας Β αντικαθίσταται ως εξής: «Αίτηση πληρωμής, συμπληρωμένη όπως εκτυπώνεται μετά την ηλεκτρονική της υποβολή στο ΠΣΚΕ, υπογεγραμμένη από τον συντάκτη του αιτήματος πληρωμής και από τον δικαιούχο ή από τον νόμιμο εκπρόσωπο που έχει οριστεί για τους σκοπούς του προγράμματος, εφόσον πρόκειται για νομικό πρόσωπο ή συλλογικό σχήμα, με θεώρηση του γνήσιου της υπογραφής.

3. Η παράγραφος 4 της ενότητας Β αντικαθίσταται ως εξής:

«4. Δικαιολογητικά φερεγγυότητας δικαιούχου.

4.1. Πιστοποιητικό μη πτώχευσης και μη υποβολής αίτησης για πτώχευση (απαιτείται μόνο για τα νομικά πρόσωπα και για τα συλλογικά σχήματα).

4.2. Πιστοποιητικό μη θέσης σε αναγκαστική διαχείριση και μη υποβολής αίτησης για θέση σε αναγκαστική διαχείριση (απαιτείται μόνο για τα νομικά πρόσωπα και για τα συλλογικά σχήματα).».

H απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 29 Απριλίου 2020

Ο Υπουργό
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ

Ο Υφυπουργός
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!