Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

ΤτΕ 104/11.07.2017 Τροποποίηση της Πράξης ΣΝΠ 96/22.4.2015 σχετικά με τα μέσα και διαδικασίες εφαρμογής της νομισματικής πολιτικής από την Τράπεζα της Ελλάδος

Αριθμ. πράξης 104/11.07.2017 

ΦΕΚ B 2535 - 21.07.2017 

Τροποποίηση της Πράξης ΣΝΠ 96/22.4.2015 σχετικά με τα μέσα και διαδικασίες εφαρμογής της νομισματικής πολιτικής από την Τράπεζα της Ελλάδος. 

ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΤO ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ 

Αφού έλαβε υπόψη: 

α) τα άρθρα 2, 35α, και 55 του Καταστατικού της Τράπεζας της Ελλάδος, ως κυρωθέν ισχύει, 

β) την Πράξη ΣΝΠ 96/22.4.2015 «Μέσα και διαδικασίες εφαρμογής της νομισματικής πολιτικής από την Τράπεζα της Ελλάδος» (ΦΕΚ Β’ 764/30.4.2015), όπως τροποποιήθηκε με την Πράξη ΣΝΠ 98/23.10.2015 (ΦΕΚ Β’ 2312/26.10.2015), την Πράξη ΣΝΠ 99/15.01.2016 (ΦΕΚ Β’ 56/20.01.2016), την Πράξη ΣΝΠ 101/19.12.2016 (ΦΕΚ Β’ 4189/27.12.2016) και την Πράξη ΣΝΠ 103/24.03.2017 (ΦΕΚ Β’ 1187/04.04.2017), 

γ) την Πράξη ΣΝΠ 87/28.2.2013 «Αντικατάσταση της Πράξης ΣΝΠ 82/27.8.2012 σχετικά με συμπληρωματικά προσωρινά μέτρα όσον αφορά τις πράξεις κύριας αναχρηματοδότησης του Ευρωσυστήματος και την καταλληλότητα των ασφαλειών» (ΦΕΚ Β’ 482/1.3.2013), όπως τροποποιήθηκε με την Πράξη ΣΝΠ 88/26.4.2013 (ΦΕΚ Β΄1069/29.4.2013), την Πράξη ΣΝΠ 89/20.12.2013 (ΦΕΚ Β’3433/31.12.2013), την Πράξη ΣΝΠ 90/27.3.2014 (ΦΕΚ Β’ 848/4.4.2014), την Πράξη ΣΝΠ 93/5.8.2014 (ΦΕΚ Β’ 2246/18.8.2014), την Πράξη ΣΝΠ 94/20.10.2014 (ΦΕΚ Β’ 2874/24.10.2014), την Πράξη ΣΝΠ 95/28.11.2014 (ΦΕΚ Β’ 3356/15.12.2014) και την Πράξη ΣΝΠ 102/19.12.2016 (ΦΕΚ Β’ 4189/27.12.2016), 

δ) την Κατευθυντήρια Γραμμή (ΕΕ) 2015/510 της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας της 19ης Δεκεμβρίου 2014 σχετικά με την εφαρμογή του πλαισίου νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος (Κατευθυντήρια Γραμμή Γενικής Τεκμηρίωσης, ΕΚΤ/2014/60), όπως τροποποιήθηκε με την Κατευθυντήρια Γραμμή (ΕΕ) 2015/1938 της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας της 27ης Αυγούστου 2015 (ΕΚΤ/2015/27) και την Κατευθυντήρια Γραμμή (ΕΕ) 2016/64 της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας της 18ηςΝοεμβρίου 2015 (ΕΚΤ/2015/34) και την Κατευθυντήρια Γραμμή (ΕΕ) 2016/2298 της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας της 2ας Νοεμβρίου 2016 (ΕΚΤ/2016/31), 

ε) την Κατευθυντήρια Γραμμή ΕΚΤ/2017/12 της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας της 18ης Μαΐου 2017 που τροποποιεί περαιτέρω την Κατευθυντήρια Γραμμή (ΕΕ) 2015/510 σχετικά με την εφαρμογή του πλαισίου νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος (ΕΚΤ/2014/60), και 

στ) το Καταστατικό του Ευρωπαϊκού Συστήματος Κεντρικών Τραπεζών και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αποφάσισε: 

Τροποποιεί την Πράξη Συμβουλίου Νομισματικής Πολιτικής (ΠΣΝΠ) υπ’ αριθμ. 96/22.4.2015, όπως ισχύει, ως εξής: 

Ι. Το άρθρο 54α αντικαθίσταται ως εξής: 

«Άρθρο 54α 

Αξιολόγηση της οικονομικής ευρωστίας των ιδρυμάτων 

1. Κατά την αξιολόγηση της οικονομικής ευρωστίας μεμονωμένων ιδρυμάτων για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου το Ευρωσύστημα δύναται να λαμβάνει υπόψη τις ακόλουθες πληροφορίες προληπτικής εποπτείας: 

α) τριμηνιαίες πληροφορίες που παρέχονται βάσει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 575/2013 σε ατομική και ενοποιημένη βάση σχετικά με τους δείκτες κεφαλαίου, μόχλευσης και ρευστότητας, σύμφωνα με τις εποπτικές απαιτήσεις ή 

β) κατά περίπτωση, πληροφορίες προληπτικής εποπτείας ανάλογες των πληροφοριών του στοιχείου α). 

2. Εάν ο επόπτης ορισμένου ιδρύματος δεν παρέχει τις εν λόγω πληροφορίες προληπτικής εποπτείας στην Τράπεζα της Ελλάδος ή στην ΕΚΤ, η κάθε μία εξ αυτών μπορεί να ζητήσει από το ίδρυμα να τις καταστήσει διαθέσιμες. Όταν το ίδρυμα παρέχει απευθείας τις εν λόγω πληροφορίες, υποβάλλει και αξιολόγηση τους διενεργούμενη από τον οικείο επόπτη. Εν προκειμένω ενδέχεται να απαιτείται και πρόσθετη πιστοποίηση από εξωτερικό ελεγκτή. 

3. Στην περίπτωση των υποκαταστημάτων οι πληροφορίες που παρέχονται βάσει της παραγράφου 1 αφορούν το ίδρυμα στο οποίο ανήκει το υποκατάστημα. 

4. Κατά την αξιολόγηση της οικονομικής ευρωστίας ιδρυμάτων που έχουν ανακεφαλαιοποιηθεί έμμεσα με δημόσια χρεόγραφα, το Ευρωσύστημα δύναται να λαμβάνει υπόψη τις μεθόδους και τη λειτουργία των ως άνω ανακεφαλαιοποιήσεων, περιλαμβανομένης της κατηγορίας των εν λόγω μέσων, της ρευστότητας τους και της πρόσβασης του εκδότη τους στην αγορά, ενόψει της διασφάλισης της τήρησης των κεφαλαιακών δεικτών που παρέχονται βάσει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 575/2013. 

5. Οι οντότητες εκκαθάρισης δεν είναι επιλέξιμες και, ως εκ τούτου, δεν έχουν πρόσβαση σε πράξεις νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος, εκτός αν έχουν καταστεί επιλέξιμες ως αντισυμβαλλόμενοι σε τέτοιες πράξεις έως τις 22 Μαρτίου 2017. Στην περίπτωση αυτή παραμένουν επιλέξιμες έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021, με τον περιορισμό ότι η πρόσβαση τους στις πιστοδοτικές πράξεις του Ευρωσυστήματος, όπως αυτές ορίζονται στο Παράρτημα 1 σημείο 31, δεν πρέπει να υπερβαίνει το μέσο επίπεδο προσφυγής τους στις πιστοδοτικές πράξεις του Ευρωσυστήματος κατά το δωδεκάμηνο που προηγείται της 22ας Μαρτίου 2017, ανάλογα δε με την περίπτωση προβλέπεται η δυνατότητα υπολογισμού και εφαρμογής του ανώτατου αυτού ορίου σε κοινή βάση για περισσότερες οντότητες εκκαθάρισης που ανήκουν στην ίδια ομάδα. Έκτοτε οι εν λόγω οντότητες εκκαθάρισης παύουν να είναι επιλέξιμες και να έχουν πρόσβαση στις πράξεις νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος.» 

II. Το άρθρο 121 αντικαθίσταται ως εξής: 

«Άρθρο 121 

Μέτρα διακριτικής ευχέρειας λαμβανόμενα για προληπτικούς λόγους ή κατόπιν επέλευσης γεγονότος αθέτησης υποχρέωσης 

1. Για προληπτικούς λόγους το Ευρωσύστημα μπορεί να λαμβάνει οποιοδήποτε από τα ακόλουθα μέτρα: 

α) να αναστέλλει, περιορίζει ή αποκλείει την πρόσβαση αντισυμβαλλομένου σε πράξεις νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος, 

β) να απορρίπτει ή να περιορίζει τη χρήση περιουσιακών στοιχείων ή να εφαρμόζει πρόσθετες περικοπές σε περιουσιακά στοιχεία τα οποία παρέχει ορισμένος αντισυμβαλλόμενος ως ασφάλεια για τις πιστοδοτικές πράξεις του Ευρωσυστήματος, βάσει πληροφοριών που το Ευρωσύστημα θεωρεί σχετικές, ιδίως σε περιπτώσεις που η πιστοληπτική διαβάθμιση του αντισυμβαλλομένου φαίνεται να εμφανίζει υψηλό βαθμό συσχέτισης με την πιστοληπτική διαβάθμιση των ως άνω περιουσιακών στοιχείων. 

2. Για προληπτικούς λόγους το Ευρωσύστημα μπορεί να αναστέλλει, περιορίζει ή αποκλείει την πρόσβαση σε πράξεις νομισματικής πολιτικής (α) αντισυμβαλλόμενων που υπόκεινται σε εποπτεία κατά το άρθρο 54 στοιχείο β) σημείο i) της παρούσας Πράξης, αλλά δεν πληρούν τις απαιτήσεις για τα ίδια κεφάλαια του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 575/2013, σε ατομική και/ή ενοποιημένη βάση, σύμφωνα με τις εποπτικές απαιτήσεις, καθώς και (β) αντισυμβαλλόμενων που υπόκεινται σε ανάλογη εποπτεία κατά το άρθρο 54 στοιχείο β) σημείο iii) της παρούσας Πράξης, αλλά δεν πληρούν απαιτήσεις για τα ίδια κεφάλαια ανάλογες εκείνων του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 575/2013, σε ατομική και/ή ενοποιημένη βάση. 

Εξαιρούνται οι περιπτώσεις στις οποίες, κατά την κρίση του Ευρωσυστήματος, η συμμόρφωση μπορεί να αποκατασταθεί μέσω της λήψης πρόσφορων και έγκαιρων μέτρων ανακεφαλαιοποίησης, όπως καθορίζει το διοικητικό συμβούλιο της ΕΚΤ. 

3. Για προληπτικούς λόγους το Ευρωσύστημα μπορεί, στο πλαίσιο της αξιολόγησης της οικονομικής ευρωστίας ορισμένου αντισυμβαλλόμενου δυνάμει του άρθρου 54 στοιχείο γ) της παρούσας Πράξης και με την επιφύλαξη τυχόν άλλων μέτρων διακριτικής ευχέρειας, να αναστέλλει, περιορίζει ή αποκλείει την πρόσβαση των ακόλουθων αντισυμβαλλομένων σε πράξεις νομισματικής πολιτικής: 

α) αντισυμβαλλομένων για τους κεφαλαιακούς δείκτες των οποίων δεν καθίστανται έγκαιρα διαθέσιμες στην οικεία ΕθνΚΤ και την ΕΚΤ, το αργότερο εντός 14 εβδομάδων από τη λήξη του σχετικού τριμήνου, πληροφορίες βάσει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 575/2013· 

β) αντισυμβαλλομένων που δεν υποχρεούνται μεν να παρέχουν πληροφορίες για τους κεφαλαιακούς δείκτες βάσει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 575/2013, αλλά για τους οποίους δεν καθίστανται έγκαιρα διαθέσιμες στην οικεία ΕθνΚΤ και την ΕΚΤ, και το αργότερο εντός 14 εβδομάδων από τη λήξη του σχετικού τριμήνου, ανάλογες πληροφορίες κατά το άρθρο 54 στοιχείο β) σημείο iii) της παρούσας Πράξης. 

Η πρόσβαση σε πράξεις νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος που έχει ανασταλεί, περιοριστεί ή αποκλειστεί, μπορεί να αποκατασταθεί μόλις καταστούν διαθέσιμες οι σχετικές πληροφορίες στην οικεία ΕθνΚΤ και την ΕΚΤ και το Ευρωσύστημα διαπιστώσει ότι ο αντισυμβαλλόμενος πληροί το κριτήριο της οικονομικής ευρωστίας βάσει του άρθρου 54 στοιχείο γ) της παρούσας Πράξης. 

3α. Όσον αφορά τις οντότητες εκκαθάρισης που δεν θεωρούνται επιλέξιμες κατά το άρθρο 54α παράγραφος 5, το Ευρωσύστημα μπορεί, για προληπτικούς λόγους, να αναστέλλει, να περιορίζει ή να αποκλείει την πρόσβαση σε πράξεις νομισματικής πολιτικής του, αντισυμβαλλομένων οι οποίοι διοχετεύουν ρευστότητα τους στις εν λόγω οντότητες. 

4. Για προληπτικούς λόγους και με την επιφύλαξη τυχόν άλλων μέτρων διακριτικής ευχέρειας, το Ευρωσύστημα περιορίζει την πρόσβαση αντισυμβαλλόμενων που οι οικείες αρχές θεωρούν ότι «τελούν υπό πτώχευση ή ενδέχεται να πτωχεύσουν» («failing or likely to fail») σε πράξεις νομισματικής πολιτικής του με βάση τους όρους του άρθρου 18 παράγραφος 4 στοιχεία α) έως δ) του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/2014 ή του (εσωτερικού) άρθρου 32 του άρθρου 2 ν. 4335/2015 που ενσωματώνει το άρθρο 32 παράγραφος 4 στοιχεία α) έως δ) της οδηγίας 2014/59/ΕΕ. Ο περιορισμός αντιστοιχεί στο επίπεδο πρόσβασης στις πιστοδοτικές πράξεις του Ευρωσυστήματος που ισχύει κατά το χρόνο που θεωρείται ότι οι εν λόγω αντισυμβαλλόμενοι βρίσκονται στην ανωτέρω κατάσταση. 

5. Πέραν του περιορισμού της πρόσβασης στις πράξεις νομισματικής πολιτικής, κατά την παράγραφο 4, για προληπτικούς λόγους το Ευρωσύστημα μπορεί να αναστέλλει, περιορίζει περαιτέρω ή αποκλείει την πρόσβαση αντισυμβαλλομένων στις εν λόγω πράξεις, εφόσον αυτοί θεωρείται ότι «τελούν υπό πτώχευση ή ενδέχεται να πτωχεύσουν», κατά την παράγραφο 4 και εφόσον, περαιτέρω, εμπίπτουν σε οποιαδήποτε από τις ακόλουθες περιπτώσεις: 

α) δεν υπόκεινται στην ανάληψη δράσης εξυγίανσης από αρχή εξυγίανσης διότι υπάρχει εύλογη προοπτική λήψης εναλλακτικού μέτρου του ιδιωτικού τομέα ή εποπτικού μέτρου κατά το άρθρο 18 παράγραφος 1 στοιχείο β) του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/2014 και το άρθρο 32 παράγραφος 1 στοιχείο β) της οδηγίας 2014/59/ΕΕ, όπως αυτό έχει ενσωματωθεί με το (εσωτερικό) άρθρο 32 παράγραφος 1 στοιχείο β) του άρθρου 2 ν. 4335/2015, το οποίο θα απέτρεπε την πτώχευση του ιδρύματος εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, ενόψει της εκπόνησης του ως άνω εναλλακτικού μέτρου του ιδιωτικού τομέα ή εποπτικού μέτρου. 

β) εκτιμάται ότι πληρούν τις προϋποθέσεις εξυγίανσης κατά το άρθρο 18 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/2014 ή κατά το άρθρο 32 παράγραφος 1 της οδηγίας 2014/59/ΕΕ, όπως αυτό έχει ενσωματωθεί με το (εσωτερικό) άρθρο 32 παράγραφος 1 στοιχείο β) του άρθρου 2 ν. 4335/2015, ενόψει της ανάληψης δράσης εξυγίανσης.

γ) προκύπτουν από την ανάληψη δράσης εξυγίανσης κατά τους ορισμούς του άρθρου 3 παράγραφος 10 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/2014 και του άρθρου 2 παράγραφος 40 της οδηγίας 2014/59/ΕΕ, όπως αυτό έχει ενσωματωθεί με το άρθρο 2 παράγραφος 40 του ν. 4335/2015, ή από τη λήψη εναλλακτικού μέτρου του ιδιωτικού τομέα ή εποπτικού μέτρου κατά το άρθρο 18 παράγραφος 1 στοιχείο β) του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/ 2014 και το άρθρο 32 παράγραφος 1 στοιχείο β) της οδηγίας 2014/59/ΕΕ, όπως αυτό έχει ενσωματωθεί με το (εσωτερικό) άρθρο 32 παράγραφος 1 στοιχείο β) του άρθρου 2 ν. 4335/2015

6. Πέραν του περιορισμού της πρόσβασης στις πράξεις νομισματικής πολιτικής κατά την παράγραφο 4, για προληπτικούς λόγους το Ευρωσύστημα αναστέλλει, περιορίζει περαιτέρω ή αποκλείει την πρόσβαση αντισυμβαλλομένων στις εν λόγω πράξεις, εφόσον αυτοί έχει θεωρηθεί ότι «τελούν υπό πτώχευση ή ενδέχεται να πτωχεύσουν», αλλά ως προς τους οποίους ούτε έχει προβλεφθεί η ανάληψη δράσης εξυγίανσης ούτε υπάρχει εύλογη προοπτική λήψης εναλλακτικού μέτρου του ιδιωτικού τομέα ή εποπτικού μέτρου που θα απέτρεπε την πτώχευση του ιδρύματος εντός εύλογου χρονικού διαστήματος κατά το άρθρο 18 παράγραφος 1 στοιχείο β) του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/2014 και το άρθρο 32 παράγραφος 1 στοιχείο β) της οδηγίας 2014/59/ΕΕ, όπως αυτό έχει ενσωματωθεί με το (εσωτερικό) άρθρο 32 παράγραφος 1 στοιχείο β) του άρθρου 2 ν. 4335/2015

7. Στην περίπτωση που ορισμένο μέτρο διακριτικής ευχέρειας βασίζεται σε πληροφορίες εποπτικής φύσης, το Ευρωσύστημα χρησιμοποιεί κάθε τέτοια πληροφορία την οποία παρέχουν οι εποπτικές αρχές ή οι αντισυμβαλλόμενοι, κατά τρόπο που είναι απολύτως ανάλογος και αναγκαίος για την εκτέλεση των καθηκόντων του που αφορούν την άσκηση της νομισματικής πολιτικής. 

8. Σε περίπτωση επέλευσης γεγονότος αθέτησης υποχρέωσης στο πρόσωπο αντισυμβαλλομένου, το Ευρωσύστημα μπορεί να αναστέλλει, περιορίζει ή αποκλείει την πρόσβαση αντισυμβαλλομένου σε πράξεις νομισματικής πολιτικής. 

9. Όλα τα μέτρα του Ευρωσυστήματος που λαμβάνονται κατ’ άσκηση διακριτικής ευχέρειας εφαρμόζονται βάσει της αρχής της αναλογικότητας και της ισότιμης μεταχείρισης και αιτιολογούνται δεόντως από το Ευρωσύστημα.» 

III. Στο Παράρτημα 1 «Ορισμοί» προστίθεται το σημείο 98α ως εξής: 

«98α)«οντότητα εκκαθάρισης» (wind-down entity): ιδιωτική οντότητα ή οντότητα που ανήκει στο δημόσιο: 

α) η οποία έχει ως βασικό σκοπό τη σταδιακή εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων και την παύση των εργασιών της ή 

β) η οποία αποτελεί οντότητα διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων ή εκποίησης και έχει συσταθεί με σκοπό τη στήριξη αναδιάρθρωσης ή/και εξυγίανσης του χρηματοπιστωτικού τομέα, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων που προκύπτουν από τη λήψη μέτρων εξυγίανσης με τη μορφή του εργαλείου διαχωρισμού περιουσιακών στοιχείων βάσει του άρθρου 26 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου*  ή του άρθρου 42 της οδηγίας 2014/59/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου**, όπως αυτό ενσωματώνεται στην εθνική νομοθεσία με το (εσωτερικό) άρθρο 42 του άρθρου 2 ν. 4335/2015. Κατά τα λοιπά, οι διατάξεις της ΠΣΝΠ 96/22.4.2015 (ΦΕΚ Β΄ 764, 30-4-2015), όπως ισχύει, παραμένουν αμετάβλητες. 

Οι διατάξεις της παρούσας Πράξης τίθενται σε ισχύ την 21η Ιουλίου 2017. 

Από τις διατάξεις της παρούσας πράξης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού. Η πράξη αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 

Ο Πρόεδρος 

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!