«Φόρος μπύρας» για δράσεις ανακύκλωσης των δήμων από το υπουργείο Εσωτερικών
ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΠΑΠΙΩΑΝΝΟΥ Π
«Φόρο μπύρας» υπέρ των δήμων για δράσεις ανακύκλωσης επιβάλλει το υπουργείο Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Ο εν λόγω φόρος καθορίζεται σε ποσοστό 10% επί του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ), εισπράττεται μαζί με τον ΕΦΚ από τις τελωνειακές αρχές και τα εισπραττόμενα ποσά αποδίδονται στο λογαριασμό που τηρείται στο όνομα του υπουργείου Εσωτερικών στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων υπό τον τίτλο «Φόρος ζύθου υπέρ δήμων και κοινοτήτων», ο οποίος μετονομάζεται σε «Φόρο μπύρας υπέρ δήμων».
Τα έσοδα του λογαριασμού κατανέμονται στους δήμους με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και προορίζονται αποκλειστικά για την κάλυψη δαπανών για την υλοποίηση δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών σχετικά με την ανακύκλωση των απορριμμάτων που παράγονται από την κατανάλωση μπίρας (γυάλινες φιάλες, αλουμινένια κουτάκια).
Να σημειωθεί ότι δεν πρόκειται για νέο φόρο και ως εκ τούτου δεν θα επιβαρυνθεί η τελική τιμή του προϊόντος καθώς ο εν λόγω φόρος αντικαθιστά τον «φόρο ζύθου» που θεσμοθετήθηκε με Βασιλικό Διάταγμα το 1958.
Ο φόρος προβλέπεται στο άρθρο 34 του νομοσχεδίου «Αυτοτελής υπηρεσία ελέγχου νομιμότητας ΟΤΑ – Οικονομική βιωσιμότητα και αυτοτέλεια ΟΤΑ – Κανόνες Δημοσιονομικής Διαχείρισης και άλλες διατάξεις θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης» που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως μεθαύριο Παρασκευή.
Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ
Παρατίθεται ακολούθως το άρθρο 34 του - σε διαβούλευση - νομοσχεδίου και η αιτιολογική του έκθεση, όπως δημοσιεύτηκε στο opengov.gr.
Άρθρο 34: Φόρος Μπίρας υπέρ ΟΤΑ α’ βαθμού.
"1. Το άρθρο 39 του από 24-9/20-10-58 β.δ. (ΦΕΚ 171 Α), όπως αυτό αντικαταστάθηκε και συμπληρώθηκε από τις διατάξεις του άρθρου 9 του ν.δ.703/1970 (ΦΕΚ 219 Α), του άρθρου 12 του ν.1080/1980 (ΦΕΚ 264 Α) και του άρθρου 18 παρ.4 του ν.3320/2005 (ΦΕΚ 48 Α), αντικαθίστανται ως εξής:
«Επιβάλλεται φόρος υπέρ των δήμων επί τoυ προϊόντος του άρθρου 86 του ν. 2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» (ΦΕΚ 265 Α), ο οποίος καθίσταται απαιτητός κατά το χρόνο της θέσης σε ανάλωση αυτού στο εσωτερικό της χώρας και καθορίζεται σε ποσοστό 10% επί του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του άρθρου 87 του ίδιου νόμου.
Ο φόρος βεβαιώνεται και εισπράττεται μαζί με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) από τις Τελωνειακές Αρχές, στις κατά περίπτωση προβλεπόμενες προθεσμίες για τη βεβαίωση και είσπραξη του Ε.Φ.Κ., με χρήση του ιδίου τελωνειακού παραστατικού. Τα εισπραττόμενα ποσά αποδίδονται, μέσω του Κ.Α.Ε. 81543, στο λογαριασμό που τηρείται στο όνομα του Υπουργείου Εσωτερικών στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων υπό τον τίτλο «Φόρος ζύθου υπέρ δήμων και κοινοτήτων», ο οποίος μετονομάζεται σε «Φόρο μπίρας υπέρ δήμων».
2. Τα έσοδα του λογαριασμού κατανέμονται στους δήμους με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και προορίζονται αποκλειστικά για την κάλυψη δαπανών για την υλοποίηση δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών σχετικά με την ανακύκλωση των απορριμμάτων που παράγονται από την κατανάλωση μπίρας. Η κατανομή στους δικαιούχους δήμους πραγματοποιείται επί τη βάσει των προϋπολογιστικών ή /και απολογιστικών στοιχείων των δαπανών των ανωτέρω δράσεων καθώς και στοιχείων πληθυσμού κάθε δήμου.
3. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών μπορεί να καθορίζονται λεπτομέρειες που αφορούν στην εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου.
4. Η ισχύς των διατάξεων του άρθρου αυτού αρχίζει δύο μήνες μετά τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης."
Αιτιολογική έκθεση του συγκεκριμένου άρθρου του σχεδίου νόμου
"Με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 34, εκπληρώνονται οι δύο προϋποθέσεις της σχετικής κοινοτικής οδηγίας και ειδικότερα:
α) Ορίζεται ως «ειδικός σκοπός» του φόρου, η κάλυψη δαπανών για την υλοποίηση σχεδίων δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σχετικά με την ανακύκλωση των απορριμμάτων που παράγονται από την κατανάλωση μπίρας.
β) Ορίζεται ο μηχανισμός επιβολής και είσπραξης του φόρου κατά τρόπο ώστε ο υπολογισμός, το απαιτητό, η φορολογική βάση και ο έλεγχος, να εναρμονίζονται με το μηχανισμό επιβολής και είσπραξης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη μπίρα, συνδέοντας ευθέως το φόρο μπίρας υπέρ δήμων με τις αντίστοιχες διατάξεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα.
Ειδικότερα:
Ο φόρος καθίσταται απαιτητός μαζί με τον Ε.Φ.Κ. μπίρας, ήτοι κατά το χρόνο θέσης σε ανάλωση του προϊόντος στο εσωτερικό της χώρας, όπως προβλέπεται από τον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα, αφού βεβαιώνεται και εισπράττεται μαζί με τον Ε.Φ.Κ.
Ο φόρος επιβάλλεται ακριβώς στο ίδιο προϊόν που επιβάλλεται ο Ε.Φ.Κ. μπίρας (το προϊόν του άρθρου 86 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα που είναι «…κάθε προϊόν αλκοολικού τίτλου μεγαλύτερου του 0,5 vol., που υπάγεται στον κωδικό Σ.Ο.22,03, καθώς και κάθε προϊόν το οποίο είναι μίγμα μπίρας με μη αλκοολούχα ποτά, τα οποία υπάγονται στον κωδικό 22,06») και σε ποσοστό επί του Ε.Φ.Κ. (ποσοστό δηλ. επί του φόρου του άρθρου 87 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα). Συνεπώς η φορολογική βάση του Ε.Φ.Κ. μπίρας όπως αυτή ορίζεται στον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα «…βαθμοί PLATO κατά όγκο και εκατόλιτρο μπίρας» συνιστά και τη φορολογική βάση του φόρου μπίρας υπέρ δήμων, ενώ επίσης ο τρόπος υπολογισμού του φόρου εναρμονίζεται με τον τρόπο υπολογισμού του Ε.Φ.Κ. στην μπίρα.Για τον ίδιο ως άνω λόγο επιτυγχάνεται και η εναρμόνιση ως προς το σημείο ελέγχου του φόρου.
Όπως προβλέπεται ρητά στην προτεινόμενη διάταξη, τα έσοδα από το φόρο μπίρας υπέρ δήμων διατίθενται από αυτούς αποκλειστικά για την κάλυψη των δαπανών που αυτοί πραγματοποιούν για την υλοποίηση δράσεων που αφορούν στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος και συγκεκριμένα την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των καταναλωτών αναφορικά με την αναγκαιότητα και τα οφέλη της ανακύκλωσης των συσκευασιών μπίρας (γυάλινες φιάλες και συσκευασίες αλουμινίου).Τα έσοδα από το φόρο κατανέμονται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, επί τη βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων που αφορούν στο συγκεκριμένο σκοπό, ιδίως προϋπολογιστικών ή /και απολογιστικών στοιχείων των δαπανών, καθώς και στοιχείων πληθυσμού κάθε δήμου, ύστερα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, και είναι ειδικευμένα. Τέλος, με την προτεινόμενη διάταξη επιλύονται και άλλα προβλήματα που είχαν διαπιστωθεί κατά την εφαρμογή του προηγούμενου θεσμικού πλαισίου του φόρου ζύθου, το οποίο παρουσίαζε κενά επί της διαδικασίας βεβαιώσεως του φόρου ζύθου, του ελέγχου της κανονικής βεβαιώσεως αυτού κ.λ.π., με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη φοροδιαφυγή, να διαπιστώνονται παραβάσεις ανειλικρινούς αποδόσεως, να μην υπάρχουν διατάξεις επιβολής προστίμου καταλογισμού κ.λ.π. Τυχόν λεπτομέρειες που αφορούν στην εφαρμογή της προτεινόμενης διάταξης μπορεί να ρυθμιστούν με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών."
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!