Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Υ.Α. 298716/2025 Καθορισμός του ακριβούς περιεχομένου και των λεπτομερειών εφαρμογής της Δράσης ΜΚ255.7-1 της Παρέμβασης Π2-55.7 «Δράσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των μελισσοκομικών προϊόντων», στο πλαίσιο υλοποίησης των παρεμβάσεων ενίσχυσης του τομέα της μελισσοκομίας, του εγκεκριμένου εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣ ΚΑΠ) 2023 - 2027.

Αριθμ. 298716

ΦΕΚ B' 6162/18.11.2025

Καθορισμός του ακριβούς περιεχομένου και των λεπτομερειών εφαρμογής της Δράσης ΜΚ255.7-1 της Παρέμβασης Π2-55.7 «Δράσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των μελισσοκομικών προϊόντων», στο πλαίσιο υλοποίησης των παρεμβάσεων ενίσχυσης του τομέα της μελισσοκομίας, του εγκεκριμένου εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣ ΚΑΠ) 2023 - 2027.

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α) Των άρθρων 13 έως 29 του ν. 2637/1998 «Σύσταση Οργανισμού Πιστοποίησης Λογαριασμών, Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων, Οργανισμού Πιστοποίησης και Επίβλεψης Γεωργικών Προϊόντων, Γενικών Διευθύνσεων και θέσεων προσωπικού στο Υπουργείο Γεωργίας και "Εταιρείας Αξιοποίησης Αγροτικής Γης" Α.Ε. και άλλες διατάξεις» (Α’ 200),

β) του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),

γ) της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 62 του ν. 4235/2014 «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α’ 32), όπως η παρ. 2 τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4384/2016 (Α’ 78),

δ) των άρθρων 20, 66, 67, 68 και 77 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

2. Τους Κανονισμούς:

α) Καν. (ΕΕ) υπ’ αρ. 2021/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 2ας Δεκεμβρίου 2021, σχετικά με τη θέσπιση κανόνων για τη στήριξη των στρατηγικών σχεδίων που πρέπει να καταρτίζονται από τα κράτη μέλη στο πλαίσιο της κοινής γεωργικής πολιτικής (στρατηγικά σχέδια για την ΚΓΠ) και να χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση των Κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 και (ΕΕ) αριθ. 1307/2013.

β) Εκτελεστικό Καν. (ΕΕ) υπ’ αρ. 2021/166 της Επιτροπής της 10ης Φεβρουαρίου 2021, για την τροποποίηση του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1368 όσον αφορά την παράταση των εθνικών προγραμμάτων στον τομέα της μελισσοκομίας.

γ) Καν. (ΕΕ) υπ’ αρ. 2021/2116 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 2ας Δεκεμβρίου 2021 σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1306/2013.

δ) Εκτελεστικό Καν. (ΕΕ) υπ’ αρ. 2022/1475 της Επιτροπής της 6ης Σεπτεμβρίου 2022, σχετικά με τον καθορισμό λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά την αξιολόγηση των στρατηγικών σχεδίων για την ΚΓΠ και την παροχή πληροφοριών για σκοπούς παρακολούθησης και αξιολόγησης.

ε) Καν. (ΕΕ) 2024/1143 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Απριλίου 2024, σχετικά με τις γεωγραφικές ενδείξεις για τον οίνο, τα αλκοολούχα ποτά και τα γεωργικά προϊόντα, καθώς και σχετικά με τα εγγυημένα παραδοσιακά ιδιότυπα προϊόντα και τις προαιρετικές ενδείξεις ποιότητας για τα γεωργικά προϊόντα, ο οποίος τροποποιεί τους Κανονισμούς (ΕΕ) αριθ. 1308/2013, (ΕΕ) 2019/787 και (ΕΕ) 2019/1753 και καταργεί τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1151/2012.

στ) Εκτελεστικό Καν. (ΕΕ) 2025/26 της Επιτροπής της 30ης Οκτωβρίου 2024, για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1143 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τις καταχωρίσεις, τις τροποποιήσεις, τις ακυρώσεις, την επιβολή της προστασίας, την επισήμανση και την κοινοποίηση των γεωγραφικών ενδείξεων και των εγγυημένων παραδοσιακών ιδιότυπων προϊόντων, για την τροποποίηση του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2019/34 όσον αφορά τις γεωγραφικές ενδείξεις στον αμπελοοινικό τομέα και για την κατάργηση των Εκτελεστικών Κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 668/2014 και (ΕΕ) 2021/1236.

3. Το π.δ. 97/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α’ 138).

4. Tο π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).

5. Tην εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2022/8270 της Επιτροπής, της 21ης Νοεμβρίου 2022, σχετικά με την έγκριση του στρατηγικού σχεδίου της Ελλάδας για την ΚΓΠ 2023 - 2027 (ΣΣ ΚΑΠ 2023 - 2027), για ενωσιακή στήριξη που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης, όπως τροποποιήθηκε με την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2024/8878 της Επιτροπής της 18ης Δεκεμβρίου 2024.

6. Την υπ’ αρ. 885/13-03-2023 απόφαση του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΑΔΑ: 6Ρ2Ρ4653ΠΓ-Σ0Α) «Ορισμός Ενδιάμεσων Φορέων (ΕΦ) των Παρεμβάσεων Άμεσων Ενισχύσεων και των Τομεακών Προγραμμάτων του Πυλώνα Ι του ΣΣ ΚΑΠ και ανάθεση καθηκόντων σε αυτούς».

7. Την υπ’ αρ. 1040/28-03-2023 απόφαση του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) Άμεσων Ενισχύσεων ΣΣ ΚΑΠ» (Β’ 2179).

8. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).

9. Την υπ’ αρ. 2748/01-11-2024 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Χρήστο Κέλλα» (Β’ 6049).

10. Το υπ’ αρ. 260851/26-09-2025 έγγραφο της ΕΥΔ ΣΣ ΚΑΠ, με το οποίο δίνεται η σύμφωνη γνώμη για θέματα αρμοδιότητάς της.

11. Το από 25-09-2025 μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας της αρμόδιας Διεύθυνσης του ΟΠΕΚΕΠΕ, με το οποίο δίνεται η σύμφωνη γνώμη για θέματα αρμοδιότητάς της.

12. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο: «Διαδικασίες ένταξης στη Δράση ΜΚ2-55.7-1 της Παρέμβασης Π2-55.7 “Δράσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των μελισσοκομικών προϊόντων” του ΣΣ ΚΑΠ 2023 - 2027».

13. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Σκοπός

Σε εφαρμογή της περ. α’) της παρ. 2 του άρθρου 62 του ν. 4235/2014 και της παρ. 2 του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 885/13-03-2023 απόφασης του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, καθορίζουμε το ακριβές περιεχόμενο και τις λεπτομέρειες εφαρμογής της Δράσης ΜΚ2-55.7-1 της Παρέμβασης Π2-55.7 «Δράσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των μελισσοκομικών προϊόντων», εφεξής “Δράση”, στο πλαίσιο υλοποίησης των παρεμβάσεων ενίσχυσης του τομέα της μελισσοκομίας, του εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣ ΚΑΠ) 2023 - 2027.

Άρθρο 2

Περίοδος εφαρμογής

1. Η εφαρμογή της παρούσας καλύπτει το χρονικό διάστημα από το προγραμματικό έτος 2026 μέχρι τη λήξη του εγκεκριμένου εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Κοινή Αγροτική Πολιτική 2023 - 2027 (ΣΣ ΚΑΠ 2023 - 2027).

2. Επιλέξιμες δαπάνες οι οποίες εγκρίνονται και πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της παρούσας από τους δικαιούχους, από την 1η Σεπτεμβρίου του ημερολογιακού έτους ν-1 μέχρι την 31η Αυγούστου του ημερολογιακού έτους ν, επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του οικονομικού έτους ν, όπως ορίζεται στο άρθρο 35 του Καν. (ΕΕ) 2021/2116 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

3. Η περίοδος δώδεκα (12) διαδοχικών μηνών από την 1η Σεπτεμβρίου του ημερολογιακού έτους ν-1 μέχρι την 31η Αυγούστου του ημερολογιακού έτους ν ορίζεται ως «προγραμματικό έτος ν», για την υλοποίηση των δαπανών που προβλέπονται από την παρούσα.

Άρθρο 3

Χρηματοδότηση της Δράσης

1. Τα εγκεκριμένα χρηματοδοτικά όρια της συνολικής δημόσιας δαπάνης για την υλοποίηση της παρούσας, αναφέρονται στο «χρηματοδοτικό πίνακα με εκροές» της Δράσης ΜΚ2-55.7-1 της Παρέμβασης Π2-55.7-1 του εγκεκριμένου Σ.Σ. ΚΑΠ 2023 - 2027.

2. Η απόφαση ένταξης των δικαιούχων, αποτελεί αυτοδίκαια πρόταση εγγραφής στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.). Η εγγραφή πραγματοποιείται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 60 του ν. 4914/2022.

3. Η καταβολή της ενίσχυσης στους δικαιούχους παρέχεται υπό την μορφή της μη επιστρεπτέας ενίσχυσης με ποσοστό συγχρηματοδότησης κατά 50% από εθνικούς πόρους (Π.Δ.Ε.) και κατά 50% από ενωσιακούς πόρους.

4. Κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 2 και της παρ. 3 σημείο (γ) του άρθρου 101 του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 του Eυρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, τα εγκεκριμένα ενδεικτικά χρηματοδοτικά όρια της συνολικής δημόσιας δαπάνης για την υλοποίηση της δράσης μπορούν να τροποποιηθούν με μεταφορά κονδυλίων από ή προς άλλες παρεμβάσεις και εγκεκριμένες δράσεις του μελισσοκομικού προγράμματος, χωρίς να απαιτείται τροποποίηση του ΣΣ ΚΑΠ 2023 - 2027, υπό την προϋπόθεση ότι δεν προκαλείται υπέρβαση του συνολικού ανώτατου ορίου των ετήσιων προβλέψεων δαπανών και η ενωσιακή συνεισφορά δεν υπερβαίνει το 50% των ετήσιων δαπανών.

Άρθρο 4

Περιγραφή της Δράσης - Κατηγορίες επί μέρους παραδοτέων

1. Η υλοποίηση της Δράσης στοχεύει στην ταυτοποίηση και ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των διαφόρων τύπων ελληνικού μελιού και των άλλων μελισσοκομικών προϊόντων από διάφορες περιοχές της Ελλάδας σε συσχέτιση με βασικές φυσικοχημικές παραμέτρους, οργανοληπτικά χαρακτηριστικά και συστατικά στοιχεία, που χρησιμοποιούνται στη διάκριση της γεωγραφικής προέλευσης, όπως φαινολικά συστατικά και μέταλλα-ιχνοστοιχεία.

2. Η τεκμηρίωση ισχυρισμών βιολογικών δράσεων και υγείας, ισχυρισμών διατροφής, γεωγραφικής προέλευσης, βοτανικής σύνθεσης και φυσικοχημικών παραμέτρων που θα προκύψουν από την υλοποίηση της Δράσης μπορούν να αξιοποιηθούν περαιτέρω για τη στήριξη και θέσπιση νομοθετικών παρεμβάσεων, με σκοπό τον καθορισμό συγκεκριμένων κανόνων ταυτοποίησης και σήμανσης του μελιού και των άλλων μελισσοκομικών προϊόντων, αποτελώντας ουσιώδη παρέμβαση για τη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων που διακινούνται στην αγορά και συνακόλουθα του εισοδήματος των παραγωγών.

3. Για την ορθή και αποτελεσματική υλοποίηση των εγκεκριμένων στο πλαίσιο της παρούσας έργων, είναι δυνατή η συνδυαστική κατανομή πόρων για την οικονομική κάλυψη και υλοποίηση επιμέρους παραδοτέων, τα οποία εντάσσονται στις ακόλουθες κατηγορίες:

α) Βοτανικός και γεωγραφικός χαρακτηρισμός επιλεγμένων κατηγοριών ελληνικών μελιών και άλλων μελισσοκομικών προϊόντων, με ενδεικτική συνολική δημόσια δαπάνη έως 50.000 ευρώ ανά δικαιούχο ανά έτος.

β) Ταυτοποίηση αμιγών μελιών (κύριας βοτανικής προέλευσης) με έντονο ενδιαφέρον και μελιών διαφορετικής γεωγραφικής προέλευσης από περιοχές με έντονο μελισσοκομικό ενδιαφέρον, με ενδεικτική συνολική δημόσια δαπάνη έως 35.000 ευρώ ανά δικαιούχο ανά έτος.

γ) Ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και της βιολογικής δράσης και τεκμηρίωση ενδείξεων διατροφής και υγείας επιλεγμένων κατηγοριών ελληνικών μελιών και άλλων μελισσοκομικών προϊόντων, με ενδεικτική συνολική δημόσια δαπάνη έως 50.000 ευρώ ανά δικαιούχο ανά έτος.

δ) Προσδιορισμός φυσικοχημικών παραμέτρων και καθορισμός απαιτήσεων αναγνώρισης νέων ονομασιών μελισσοκομικών προϊόντων ως ΠΟΠ/ΠΓΕ, με ενδεικτική συνολική δημόσια δαπάνη έως 20.000 ευρώ ανά δικαιούχο ανά έτος.

ε) Σύνταξη μελετών από εξειδικευμένα και αδειοδοτημένα προς τούτο φυσικά ή νομικά πρόσωπα και υποβολή αιτημάτων για την αναγνώριση και καταχώριση νέων ονομασιών μελισσοκομικών προϊόντων ως ΠΟΠ/ΠΓΕ, σύμφωνα με το άρθρο 3 της υπ’ αρ. 261611/07-03-2007 (Β’ 406) κοινής υπουργικής απόφασης ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις του Καν. (ΕΕ) 2024/1143 του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2025/26 της Επιτροπής, με ενδεικτική συνολική δημόσια δαπάνη έως 10.000 ευρώ ανά δικαιούχο ανά έτος.

4. Για την ολοκλήρωση των ανωτέρω επιμέρους παραδοτέων μπορούν να εφαρμοστούν σύγχρονες τεχνικές ανάλυσης, όπως τεχνικές συνδυασμένης χρωματογραφίας, φασματοσκοπικές, μικροσκοπικές, βιοχημικές και μοριακές τεχνικές, συνδυαζόμενες με τις κλασσικές αναλυτικές μεθόδους και πρωτόκολλα αξιολόγησης - καταγραφής οργανοληπτικών χαρακτηριστικών, με στόχο την αντιμετώπιση προβλημάτων καθορισμού προέλευσης και την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών ταυτοποίησης και βιολογικών δράσεων του μελιού και των άλλων μελισσοκομικών προϊόντων.

Άρθρο 5

Επιλεξιμότητα δαπανών

1. Στο πλαίσιο εφαρμογής της παρούσας, με στόχο την ολοκλήρωση του προτεινόμενου από τον δικαιούχο εγκεκριμένου έργου και των προβλεπόμενων επιμέρους παραδοτέων, όπως αυτά περιγράφονται στο άρθρο 4, επιλέξιμες δαπάνες είναι οι ακόλουθες:

α) Έξοδα προμήθειας ειδικού εξοπλισμού και αναλωσίμων για την εκτέλεση των συγκεκριμένων αναλύσεων που είναι απόλυτα εξειδικευμένες σε συγκεκριμένες φυσικοχημικές ιδιότητες και δεν σχετίζονται με τις αναλύσεις της Παρέμβασης Π2-55.4.

β) Αμοιβές προσωπικού και δαπάνες παροχής υπηρεσιών εξωτερικών εμπειρογνωμόνων και επιστημονικών συνεργατών που κρίνονται απαραίτητες.

γ) Έξοδα δειγματοληψίας και αποστολής δειγμάτων που δεν σχετίζονται με τα συνήθη δείγματα που συλλέγονται και αναλύονται στο πλαίσιο της Παρέμβασης Π2-55.4.

δ) Έξοδα για οδοιπορικά και εκτός έδρας αποζημιώσεις του απασχολούμενου προσωπικού (μόνιμου ή έκτακτου).

2. Σε εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 22 του Καν. (ΕΕ) 2022/126, ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη, εκτός εάν δεν είναι ανακτήσιμος, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Ο ΦΠΑ που μπορεί να ανακτηθεί με οποιονδήποτε τρόπο δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη ακόμη και εάν δεν ανακτάται από τον δικαιούχο.

3. Για την απόκτηση εξοπλισμού ισχύουν οι πρόνοιες των παρ. 1, 9, 10 του άρθρου 11 «Επενδύσεις σε ενσώματα και άυλα στοιχεία ενεργητικού» του Καν. (ΕΕ) 2022/126.

4. Δεν είναι επιλέξιμες για ενίσχυση οι αναφερόμενες κατηγορίες δαπανών στο Παράρτημα ΙΙ Μέρος Ι Κατάλογος μη επιλέξιμων δαπανών του Καν. (ΕΕ) 2022/126.

5. Όσον αφορά δαπάνες για αμοιβές προσωπικού και διοικητικές δαπάνες, ισχύουν οι πρόνοιες των παρ. 1 και 2 του άρθρου 23 «Διοικητικές δαπάνες και δαπάνες προσωπικού» του Καν. (ΕΕ) 2022/126 και συγκεκριμένα:

α) Οι εν λόγω δαπάνες αφορούν, μεταξύ άλλων, τις δαπάνες του προσωπικού που προσλαμβάνει ο δικαιούχος και τις δαπάνες που αντιστοιχούν στο μερίδιο των ωρών εργασίας που έχει αφιερώσει το μόνιμο προσωπικό του δικαιούχου για την υλοποίηση της Δράσης.

β) Ο δικαιούχος υποβάλλει δικαιολογητικά έγγραφα που καθορίζουν τις λεπτομέρειες της εργασίας που όντως εκτελέστηκε σε σχέση με τη συγκεκριμένη Δράση και ότι η αξία των σχετικών δαπανών προσωπικού μπορεί να εκτιμηθεί και να επαληθευτεί ανεξάρτητα. Η αξία των δαπανών προσωπικού που σχετίζεται με τη συγκεκριμένη Δράση δεν υπερβαίνει τις δαπάνες που είναι γενικά αποδεκτές στην εκάστοτε αγορά για το ίδιο είδος υπηρεσίας.

γ) Για τον σκοπό του προσδιορισμού των δαπανών προσωπικού που σχετίζονται με την υλοποίηση Δράσης από το μόνιμο προσωπικό του δικαιούχου, η εφαρμοστέα ωριαία αμοιβή μπορεί να υπολογίζεται διαιρώντας τις τελευταίες τεκμηριωμένες ετήσιες ακαθάριστες δαπάνες απασχόλησης των συγκεκριμένων υπαλλήλων που εργάστηκαν κατά την υλοποίηση της πράξης διά 1.720 ώρες, ή κατ’ αναλογία σε περίπτωση εργαζομένων μερικής απασχόλησης.

δ) Οι διοικητικές δαπάνες θεωρούνται επιλέξιμες εάν δεν υπερβαίνουν το 4 % του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών της υλοποιούμενης παρέμβασης.

Άρθρο 6

Δικαιούχοι

1. Για τις κατηγορίες επιμέρους παραδοτέων των περ. α), β) και γ) της παρ. 3 του άρθρου 4, δυνητικοί δικαιούχοι είναι Πανεπιστημιακά - Ερευνητικά Ιδρύματα, ο ΕΛΓΟ - ΔΗΜΗΤΡΑ, καθώς και ιδιωτικοί φορείς με αποδεδειγμένη εμπειρία στην υλοποίηση παρόμοιων έργων.

2. Για τις κατηγορίες επιμέρους παραδοτέων των περ. δ) και ε) της παρ. 3 του άρθρου 4, δυνητικοί δικαιούχοι είναι Αγροτικοί Μελισσοκομικοί Συνεταιρισμοί και Αγροτικοί Συνεταιρισμοί ή Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (Α.Ε.Σ.) που έχουν και μέλη μελισσοκόμους, ομάδες και οργανώσεις παραγωγών (Ο.Π.) μελισσοκόμων, εφόσον ασκούν εμπορική δραστηριότητα, διαθέτοντας τα μελισσοκομικά προϊόντα που παράγουν τα μέλη τους προς πώληση (λιανικώς ή χονδρικώς) στην αγορά και έχουν σχετικό κύριο ή δευτερεύοντα Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ), καθώς και οργανώσεις εκπροσώπησης του μελισσοκομικού τομέα, εφόσον μεταξύ των μελών τους συμπεριλαμβάνονται κατ’ ελάχιστον δέκα ενεργοί μελισσοκόμοι φυσικά πρόσωπα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην υπ’ αρ. 140/106513/16-04-2021 (Β’ 1560) υπουργική απόφαση όπως ισχύει, οι οποίοι έχουν ως κύρια δραστηριότητα (κύριος ΚΑΔ) την παραγωγή φυσικού μελιού και λοιπών προϊόντων κυψέλης.

Άρθρο 7

Διαδικασία αξιολόγησης - ένταξης στη Δράση

1. Με την έναρξη ισχύος της παρούσας, οι δυνητικοί δικαιούχοι υποβάλλουν ψηφιακά προς το Τμήμα Μελισσοκομίας Σηροτροφίας και Λοιπών Ζωικών Οργανισμών της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ αίτηση ένταξης στη Δράση (Υπόδειγμα 1Α ή 1Β) υπογεγραμμένη από τον νόμιμο εκπρόσωπο, στην οποία αναφέρεται συνοπτικά το προτεινόμενο προς υλοποίηση έργο και η κατηγορία/οι κατηγορίες προτεινόμενων επιμέρους παραδοτέων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 4, η απαιτούμενη χρονική διάρκεια για την υλοποίηση του/των επιμέρους παραδοτέων, ο συνολικός προϋπολογισμός δαπανών και ο προϋπολογισμός δαπανών ανά προγραμματικό έτος.

2. Οι αιτήσεις των δικαιούχων της παρ. 1 του άρθρου 6 (Υπόδειγμα 1Α) συνοδεύονται από:

α) Αναλυτική περιγραφή του προτεινόμενου προς υλοποίηση έργου, προγραμματισμό εργασιών (χρονοδιάγραμμα - περιγραφή προτεινόμενου έργου και επιμέρους παραδοτέων - παραδοτέο υλικό ανά χρονική φάση υλοποίησης συνολικά),

β) μεθοδολογία - πειραματικό σχεδιασμό - σχετική βιβλιογραφία - σχετικές δημοσιεύσεις - τεκμηρίωση σχετικής εμπειρίας,

γ) απόφαση ορισμού του επιστημονικού υπεύθυνου για την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου και των επιμέρους παραδοτέων και ορισμού του νομίμου εκπροσώπου για την υπογραφή όλων των σχετικών με την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου, δικαιολογητικών,

δ) υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 του νόμιμου εκπροσώπου του ενδιαφερόμενου εκδοθείσα μέσω GOV.GR, ότι δεν χρηματοδοτείται από άλλη πηγή για την υλοποίηση του ίδιου ή παρεμφερούς έργου, καθώς και ότι αποδέχεται τους όρους και προϋποθέσεις της επιχορήγησης, όπως περιγράφονται στις σχετικές εθνικές και ενωσιακές διατάξεις,

ε) κατάσταση συνεργαζόμενων φορέων (Πανεπιστήμια/ερευνητικά ιδρύματα) με περιγραφή της συνδρομής του κάθε συνεργαζόμενου φορέα στην υλοποίηση του συνόλου του έργου και των επί μέρους παραδοτέων,

στ) βιογραφικά σημειώματα των φυσικών προσώπων που προτείνεται να συμμετάσχουν στην υλοποίηση του προτεινόμενου έργου, με περιγραφή της συνδρομής του κάθε φυσικού προσώπου στην υλοποίηση του συνόλου του έργου και των επί μέρους παραδοτέων.

3. Οι αιτήσεις των δικαιούχων της παρ. 2 του άρθρου 6 (Υπόδειγμα 1Β) συνοδεύονται από:

α) Καταστατικό ίδρυσης και λειτουργίας του ενδιαφερόμενου φορέα,

β) απόφαση ορισμού του υπευθύνου για την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου και των επιμέρους παραδοτέων και του νομίμου εκπροσώπου για την υπογραφή όλων των σχετικών δικαιολογητικών,

γ) υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 του νομίμου εκπροσώπου του ενδιαφερόμενου εκδοθείσα μέσω GOV.GR, ότι δεν χρηματοδοτείται από άλλη πηγή για την υλοποίηση του ίδιου ή παρεμφερούς έργου, ότι αποδέχεται τους όρους και προϋποθέσεις της επιχορήγησης, όπως περιγράφονται στις σχετικές εθνικές και ενωσιακές διατάξεις,

δ) υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 του νομίμου εκπροσώπου του ενδιαφερόμενου εκδοθείσα μέσω GOV.GR στην οποία δηλώνονται τα ονοματεπώνυμα τουλάχιστον δέκα ενεργών μελισσοκόμων φυσικών προσώπων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην υπ’ αρ. 140/ 106513/16-04-2021 (Β’ 1560) υπουργική απόφαση, οι οποίοι έχουν ως κύρια δραστηριότητα (κύριος ΚΑΔ) την παραγωγή φυσικού μελιού και λοιπών προϊόντων κυψέλης (αφορά οργανώσεις εκπροσώπησης του μελισσοκομικού τομέα),

ε) πρωτόκολλο συνεργασίας του ενδιαφερόμενου με εργαστήριο/α πανεπιστημίων ή ερευνητικών ιδρυμάτων ή ιδιωτικό/ά εργαστήριο/α της Χώρας εξειδικευμένα και με αποδεδειγμένη εμπειρία στην πραγματοποίηση των απαραίτητων για την περιγραφή του προϊόντος φυσικοχημικών ή/και, μικροβιολογικών ή/και οργανοληπτικών αναλύσεων με σκοπό τον καθορισμό απαιτήσεων αναγνώρισης νέων ονομασιών μελισσοκομικών προϊόντων ως ΠΟΠ/ΠΓΕ,

στ) πρωτόκολλο συνεργασίας του ενδιαφερόμενου με φυσικό ή νομικό πρόσωπο εξειδικευμένο και αδειοδοτημένο ως προς τη σύνταξη μελέτης και υποβολή αιτήματος καταχώρισης νέων ονομασιών μελισσοκομικών προϊόντων ως ΠΟΠ/ΠΓΕ,

ζ) Βεβαίωση Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) του νομικού προσώπου (αφορά Αγροτικούς Μελισσοκομικούς Συνεταιρισμούς και Αγροτικούς Συνεταιρισμούς ή Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις και ομάδες και οργανώσεις παραγωγών).

4. Στα αναλυτικά πρωτόκολλα συνεργασίας των περ. ε) και στ) της παρ. 3 δίνεται χρονοδιάγραμμα και σαφής περιγραφή των υπηρεσιών που πρόκειται να παρασχεθούν στον δικαιούχο με προτεινόμενη αμοιβή για τις παρασχεθείσες υπηρεσίες.

5. Αν το συνεργαζόμενο εργαστήριο της περ. ε) της παρ. 3 ανήκει στον ιδιωτικό τομέα, απαιτείται διαπίστευση για τις συγκεκριμένες αναλύσεις που θα κληθεί να πραγματοποιήσει.

6. Οι αιτήσεις με όλα τα προβλεπόμενα κατά περίπτωση συνημμένα δικαιολογητικά, διαβιβάζονται αρμοδίως από το Τμήμα Μελισσοκομίας Σηροτροφίας και Λοιπών Ζωικών Οργανισμών στον Πρόεδρο της τριμελούς επιτροπής αξιολόγησης των υποβληθεισών αιτήσεων και του προτεινόμενου έργου, η οποία συστήνεται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 10. Κάθε αίτηση ένταξης στη Δράση αξιολογείται από την εν λόγω επιτροπή αξιολόγησης εντός δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών από την παραλαβή της. Η επιτροπή κατά τη συνεδρίασή της συντάσσει πρακτικό αξιολόγησης, συνεκτιμώντας:

α) Το προτεινόμενο προς υλοποίηση έργο και τα επιμέρους παραδοτέα, τα οποία θα πρέπει να είναι σύμφωνα με την περιγραφή της παρ. 3 του άρθρου 4,

β) τη συνάφεια του ενδιαφερόμενου ή/και συνεργαζόμενου φορέα με το αντικείμενο του προτεινόμενου έργου και τη δυνατότητα υλοποίησης,

γ) την επιλεξιμότητα και το ύψος των προβλεπόμενων δαπανών, σύμφωνα με το άρθρο 5,

δ) τη συνολική χρονική διάρκεια της υποβληθείσας πρότασης.

7. Αν και όποτε κρίνεται απαραίτητο η επιτροπή αξιολόγησης δια του προέδρου της μπορεί να ζητήσει από τον ενδιαφερόμενο διευκρινίσεις ή επιπλέον πληροφορίες ή συμπληρωματικά στοιχεία, που θα συνδράμουν στην ορθότητα της τελικής αξιολόγησης.

8. Οι αιτηθείσες δαπάνες πρέπει να είναι εύλογες, τεκμηριωμένες και σύμφωνες με την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και ως εκ τούτου η διοίκηση διατηρεί το δικαίωμα και αναλαμβάνει την υποχρέωση να ελέγξει, εάν και κατά πόσο οι αιτηθείσες δαπάνες κυμαίνονται εντός των ορίων αντίστοιχων δαπανών άλλων έργων ανάλογων προδιαγραφών, παλαιότερων ή του ίδιου οικονομικού έτους.

9. Το πρακτικό της επιτροπής αξιολόγησης διαβιβάζεται στο Τμήμα Μελισσοκομίας, Σηροτροφίας και Λοιπών Ζωικών Οργανισμών της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ, το οποίο ενημερώνει εγγράφως τον ενδιαφερόμενο.

10. Αν ο ενδιαφερόμενος διαφωνεί με το πόρισμα της επιτροπής αξιολόγησης, έχει το δικαίωμα να υποβάλει εγγράφως προς τη Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ τις αντιρρήσεις του και αίτημα επαναξιολόγησης, εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ενημέρωσή του, προσκομίζοντας κάθε συμπληρωματικό στοιχείο το οποίο εκείνος κρίνει ότι μπορεί να ενισχύσει και να υποστηρίξει τις απόψεις του. Οι αντιρρήσεις εξετάζονται από την επιτροπή εξέτασης αντιρρήσεων της παρ. 3 του άρθρου 10, εντός δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών από την υποβολή τους.

11. Η ένταξη του κάθε δικαιούχου στη Δράση και η έγκριση επιχορήγησης για την υλοποίηση του συνόλου του προτεινόμενου έργου και των επιμέρους παραδοτέων, με τα αντίστοιχα ποσά επιχορήγησης ανά θέση δαπάνης και ανά έτος, εγκρίνεται με απόφαση του προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας, ύστερα από εισήγηση της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων, λαμβάνοντας υπόψη το πρακτικό της επιτροπής αξιολόγησης και τυχόν αντιρρήσεις του ενδιαφερομένου οι οποίες έγιναν δεκτές από την αρμόδια επιτροπή. Στην εν λόγω απόφαση καθορίζονται τυχόν συμβατικές υποχρεώσεις του δικαιούχου, επιπλέον των υποχρεώσεων που προβλέπονται στο άρθρο 8.

12. Για τη συνέχιση υλοποίησης, πιθανή τροποποίηση ή απένταξη εγκεκριμένου έργου για το οποίο η αρχική έγκριση υπερβαίνει τα χρονικά όρια ενός προγραμματικού έτους, όπως ορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 2, εκδίδεται απόφαση του προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας, κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων, σύμφωνα με τα πορίσματα της τριμελούς επιτροπής ελέγχου της ορθής υλοποίησης και παραλαβής του έργου και των επιμέρους παραδοτέων της παρ. 2 του άρθρου 10 ή/και της επιτροπής εξέτασης αντιρρήσεων της παρ. 3 του άρθρου 10, λαμβάνοντας υπόψη τα πορίσματα και τις προτάσεις του Πρακτικού Τεχνικοοικονομικού Ελέγχου της παρ. 7 του άρθρου 9.

Άρθρο 8

Υποχρεώσεις δικαιούχων

1. Ο δικαιούχος είναι ο μόνος υπεύθυνος για τη λήψη αδειών ή εγκρίσεων που απαιτούνται για την υλοποίηση του εγκεκριμένου έργου και των επιμέρους παραδοτέων που αναλαμβάνει στο πλαίσιο της παρούσας.

2. Ο δικαιούχος τηρεί τα πρωτότυπα παραστατικά στο αρχείο του για χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών.

3. Σε όλα τα έγγραφα αναφέρεται ευκρινώς και ευανάγνωστα ότι το υλοποιούμενο έργο είναι χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό 50% και από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σε ποσοστό 50%.

4. Τα αγορασθέντα πάγια υλικά μονίμου εργαστηριακού εξοπλισμού στο πλαίσιο υλοποίησης της παρούσας, φέρουν σε εμφανές σημείο αναπόσπαστη ειδική ετικέτα, στην οποία αναγράφεται ευανάγνωστα: «Καν (ΕΕ) 2021/2115» - Πρόγραμμα συγχρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε. κατά 50% και 50% το ΥΠΑΑΤ».

5. Επί των πρωτότυπων ηλεκτρονικών παραστατικών/ τιμολογίων εκτυπώνεται με μέριμνα του εκδότη (ύστερα από υπόδειξη του δικαιούχου) στο πεδίο της περιγραφής του αγορασθέντος είδους ή της παρεχόμενης υπηρεσίας ή στις παρατηρήσεις, το εξής κείμενο «Χρηματοδοτούμενο στο πλαίσιο του Καν (ΕΕ) 2021/2115/Έτος ενίσχυσης ... (2026 ή 2027 κατά περίπτωση)».

6. O δικαιούχος υποχρεούται να καταχωρεί όλες τις δαπάνες που ενισχύονται στο πλαίσιο της παρούσας με ειδική διάκριση στα λογιστικά του αρχεία. Τα παραπάνω αρχεία είναι ανά πάσα στιγμή στη διάθεση των αρμόδιων ενωσιακών και εθνικών οργάνων για τη διενέργεια των σχετικών ελέγχων.

7. Ο δικαιούχος εξασφαλίζει την καλύτερη δυνατή σχέση κόστους-οφέλους, λαμβάνοντας όλα τα μέτρα για την αποτροπή κάθε ενδεχομένου να διακυβευθεί η αμερόληπτη και αντικειμενική υλοποίηση του προτεινόμενου έργου και των επιμέρους παραδοτέων για λόγους οικονομικού συμφέροντος, πολιτικής ή εθνικής συγγένειας, οικογενειακών ή συναισθηματικών δεσμών ή κάθε άλλης ταύτισης συμφερόντων («σύγκρουση συμφερόντων») και διασφαλίζει την ίση μεταχείριση όλων των οικονομικών φορέων.

8. Με την ολοκλήρωση κάθε φάσης του εγκεκριμένου έργου ανά προγραμματικό έτος, ο δικαιούχος διαβιβάζει ψηφιακά στη Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων μέχρι τη 15η Σεπτεμβρίου τα εξής, κατά περίπτωση:

α) Αναλυτική κατάσταση πραγματοποιηθεισών δαπανών για το αντίστοιχο προγραμματικό έτος (Υπόδειγμα 2) και αντίγραφα των εκδοθέντων παραστατικών,

β) έκθεση πεπραγμένων με καταγραφή της πορείας υλοποίησης του εγκεκριμένου έργου και των επιμέρους παραδοτέων,

γ) τα αποτελέσματα - πορίσματα των υπό εξέλιξη έργων,

δ) ενδεχόμενες δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά ή σε περιοδικά μελισσοκομικού ενδιαφέροντος ή/ και ανακοινώσεις σε συνέδρια, με αφετηρία την εγκεκριμένη ερευνητική πρόταση,

ε) ενδεχόμενη αναγνώριση νέας ονομασίας μελισσοκομικού προϊόντος ως ΠΟΠ/ΠΓΕ ή αντίγραφο διαβιβασθέντος αιτήματος καταχώρισης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για αναγνώριση νέου μελισσοκομικού προϊόντος ως ΠΟΠ ή ΠΓΕ και τις προδιαγραφές του εν λόγω μελισσοκομικού προϊόντος σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Άρθρο 9

Έλεγχοι

1. Για την ορθή εφαρμογή της παρούσας προβλέπεται η διενέργεια διοικητικών και επιτόπιων τεχνικοοικονομικών ελέγχων με την ολοκλήρωση κάθε προγραμματικού έτους, κατά την παραλαβή των επιμέρους παραδοτέων, αλλά και οποτεδήποτε αυτό κριθεί αναγκαίο, από την τριμελή επιτροπή ελέγχου και παραλαβής του έργου της παρ. 2 του άρθρου 10.

2. Για την ολοκλήρωση του διοικητικού ελέγχου και τον προγραμματισμό του επιτόπιου τεχνικοοικονομικού ελέγχου, εξετάζονται από την αρμόδια επιτροπή της παρ. 2 του άρθρου 10, τα υποβληθέντα σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 8, δικαιολογητικά.

3. Για την πραγματοποίηση του διοικητικού ελέγχου δεν είναι απαραίτητη η μετάβαση στην έδρα του δικαιούχου.

4. Κατά τη διενέργεια του διοικητικού ελέγχου αξιολογείται η πορεία υλοποίησης του έργου και ελέγχονται:

α) Η τήρηση των όρων και των προϋποθέσεων της παρούσας εκ μέρους του δικαιούχου,

β) η τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων του δικαιούχου,

γ) η τήρηση του χρονοδιαγράμματος,

δ) η πληρότητα του παραδοθέντος υλικού (ανά φάση υλοποίησης ή/και ανά επιμέρους παραδοτέο),

ε) η επιλεξιμότητα των πραγματοποιηθεισών δαπανών και η συμφωνία τους με τις εγκεκριμένες προβλεπόμενες δαπάνες.

5. Με την ολοκλήρωση του διοικητικού ελέγχου η αρμόδια επιτροπή συντάσσει Πρακτικό Διοικητικού Ελέγχου σύμφωνα με το υπόδειγμα 3.

6. Ο επιτόπιος τεχνικοοικονομικός έλεγχος πραγματοποιείται στην έδρα του δικαιούχου ή/και στον χώρο υλοποίησης του έργου ή/και των επιμέρους παραδοτέων. Κατά τη διενέργεια του επιτόπιου τεχνικοοικονομικού ελέγχου:

α) Λαμβάνονται υπόψη τα πορίσματα και ενδεχόμενα ευρήματα του διοικητικού ελέγχου της παρ. 4,

β) διαπιστώνεται επιτοπίως η πορεία υλοποίησης του έργου,

γ) διαπιστώνεται η πραγματοποίηση ή μη, των εγκεκριμένων δαπανών με έλεγχο όλων των πρωτότυπων παραστατικών που έχουν εκδοθεί και τηρούνται στο αρχείο του δικαιούχου και επιτόπιο έλεγχο (στο εργαστήριο και στο πεδίο) της καλής λειτουργίας - εγκατάστασης των αγορασθέντων πάγιων υλικών και των αναλωσίμων,

δ) προτείνονται η έγκριση εκκαθάρισης και πληρωμής των πραγματοποιηθεισών δαπανών ή εφόσον κρίνεται απαραίτητο, προτείνονται αιτιολογημένες περικοπές επί των εγκεκριμένων δαπανών,

ε) προτείνονται διορθωτικές παρεμβάσεις στην υλοποίηση του έργου στο σύνολό του ή/και των επιμέρους παραδοτέων,

στ) προτείνεται η συνέχιση υλοποίησης των επόμενων φάσεων του έργου, η παραλαβή των επιμέρους παραδοτέων και η τελική παραλαβή του συνολικού έργου.

7. Με την ολοκλήρωση του επιτόπιου τεχνικοοικονομικού ελέγχου η αρμόδια επιτροπή συντάσσει «Πρακτικό Τεχνικοοικονομικού Ελέγχου - Παραλαβής» (Υπόδ. 3) το οποίο υπογράφεται από όλα τα μέλη της επιτροπής και συνυπογράφεται από το νόμιμο εκπρόσωπο του ελεγχόμενου φορέα ή τον επιστημονικό υπεύθυνο υλοποίησης του έργου, ο οποίος λαμβάνει αντίγραφο αυτού.

8. Σε περίπτωση διαφωνίας με το Πρακτικό Επιτόπιου Τεχνικοοικονομικού Ελέγχου - Παραλαβής και τα πορίσματα της αρμόδιας επιτροπής, ο δικαιούχος έχει δικαίωμα να υποβάλει εγγράφως τις αντιρρήσεις του και αίτημα επανελέγχου συνοδευόμενο από κάθε συμπληρωματικό στοιχείο το οποίο μπορεί να ενισχύσει και να υποστηρίξει τις απόψεις του. Σε αυτή την περίπτωση το Πρακτικό Επιτόπιου Τεχνικοοικονομικού Ελέγχου - Παραλαβής συνυπογράφεται από τον εκπρόσωπο του δικαιούχου με επιφύλαξη, με την επισήμανση ότι θα ακολουθήσει υποβολή αιτήματος εξέτασης αντιρρήσεων. Το αίτημα εξέτασης αντιρρήσεων επί του Πρακτικού Επιτόπιου Τεχνικοοικονομικού Ελέγχου - Παραλαβής υποβάλλεται ψηφιακά προς τη Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ, το αργότερο εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την πραγματοποίηση του επιτόπιου ελέγχου. Οι αντιρρήσεις εξετάζονται από την αρμόδια Επιτροπή εξέτασης αντιρρήσεων της παρ. 3 του άρθρου 10, εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την κατάθεση του σχετικού αιτήματος.

Άρθρο 10

Σύσταση Επιτροπών

1. Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων συγκροτείται Τριμελής Επιτροπή αξιολόγησης των υποβληθεισών αιτήσεων ένταξης στη Δράση, ως εξής:

α) Έναν υπάλληλο του τμήματος Μελισσοκομίας, Σηροτροφίας και Λοιπών Ζωικών Οργανισμών της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ ως πρόεδρο, με τον αναπληρωτή του,

β) δύο υπαλλήλους της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ με τους αναπληρωτές τους,

γ) για τη γραμματειακή υποστήριξη της τριμελούς επιτροπής αξιολόγησης ορίζεται ως γραμματέας ένας υπάλληλος της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ, με τον αναπληρωτή του.

2. Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων συγκροτείται Τριμελής Επιτροπή Ελέγχου και Παραλαβής του εγκεκριμένου έργου και των επιμέρους παραδοτέων, αποτελούμενη από:

α) Έναν υπάλληλο του τμήματος Μελισσοκομίας, Σηροτροφίας και Λοιπών Ζωικών Οργανισμών της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ ως πρόεδρο, με τον αναπληρωτή του,

β) δύο υπαλλήλους της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ με τους αναπληρωτές τους,

γ) για τη γραμματειακή υποστήριξη της τριμελούς επιτροπής Ελέγχου και Παραλαβής του εγκεκριμένου έργου και των επιμέρους παραδοτέων ορίζεται ως γραμματέας ένας υπάλληλος της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του ΥΠΑΑΤ, με τον αναπληρωτή του.

3. Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων συγκροτείται τριμελής επιτροπή εξέτασης αντιρρήσεων, αποτελούμενη από:

α) Τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας ως πρόεδρο, με τον αναπληρωτή του,

β) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Συστημάτων Εκτροφής Ζώων με τον αναπληρωτή του,

γ) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Έρευνας, Καινοτομίας και Εκπαίδευσης, με τον αναπληρωτή του.

4. Η επιτροπή εξέτασης αντιρρήσεων συνέρχεται όποτε παρίσταται ανάγκη και οι αποφάσεις της είναι οριστικές.

5. Η θητεία των επιτροπών λήγει στις 31/12/2027 και μπορεί να παραταθεί έως τη λήξη του έργου της.

Άρθρο 11

Δικαιολογητικά, παραστατικά και διαδικασία πληρωμής

1. Η υποβολή του φακέλου παραστατικών και δικαιολογητικών πληρωμής από τον δικαιούχο φορέα στον ΟΠΕΚΕΠΕ πραγματοποιείται το αργότερο μέχρι την 5η Σεπτεμβρίου.

2. Οι πληρωμές στο πλαίσιο της παρούσας πραγματοποιούνται εφάπαξ, με την υποβολή εξοφλητικού φακέλου, ανά προγραμματικό έτος.

3. Τα δικαιολογητικά πληρωμής - εξόφλησης είναι τα εξής:

α) Αίτηση πληρωμής του δικαιούχου, υπογεγραμμένη από τον νόμιμο εκπρόσωπό του, στην οποία αναγράφεται το αιτούμενο ποσό πληρωμής (Υπόδειγμα 4).

β) Συγκεντρωτική κατάσταση πραγματοποιηθεισών δαπανών, υπογεγραμμένη από τον νόμιμο εκπρόσωπο του δικαιούχου φορέα, στην οποία θα αναγράφονται οι δαπάνες κατά θέση και κατηγορία επιλέξιμης δαπάνης (Υπόδειγμα 5).

γ) Συνολική έκθεση πεπραγμένων του δικαιούχου φορέα σχετικά με την υλοποίηση του έργου, υπογεγραμμένη από το νόμιμο εκπρόσωπό του.

δ) Πρακτικό ελέγχου - παραλαβής της αρμόδιας επιτροπής για το έργο που πραγματοποιήθηκε (Υπόδ. 3). Εάν ο επιτόπιος έλεγχος δεν έχει πραγματοποιηθεί μέχρι την υποβολή της αίτησης πληρωμής από τον δικαιούχο, διαβιβάζεται συμπληρωματικά, στην αρμόδια Διεύθυνση του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του αντίστοιχου οικονομικού έτους.

ε) Υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 του νόμιμου εκπροσώπου του φορέα εκδοθείσα μέσω GOV.GR, ότι ο αιτών δεν χρηματοδοτείται από άλλη πηγή για την υλοποίηση του ίδιου ή παρεμφερούς έργου, καθώς και ότι αποδέχεται τους όρους και προϋποθέσεις της επιχορήγησης, όπως περιγράφονται στις σχετικές εθνικές και ενωσιακές διατάξεις.

στ) Ασφαλιστική και Φορολογική Ενημερότητα.

ζ) Παραστατικά δαπανών εξοφλημένα, όπως αυτά προβλέπεται να εκδίδονται, από την ισχύουσα νομοθεσία (τιμολόγια ή αποδείξεις παροχής υπηρεσιών, τιμολόγια-δελτία αποστολής-φορτωτικές και λοιπά παραστατικά για την αγορά υλικών και εξοπλισμού).

η) Αντίγραφο της υπογραφείσας σύμβασης μεταξύ του δικαιούχου φορέα και του προσωπικού ή/και των εξωτερικών εμπειρογνωμόνων και επιστημονικών συνεργατών που συμμετέχουν στην υλοποίηση του έργου, συνοδευόμενο από τα σχετικά παραστατικά εξόφλησης της δαπάνης.

θ) Για μετακινήσεις και ημερήσιες αποζημιώσεις: αναλυτική κατάσταση δαπανών, απόφαση ή εντολή μετακίνησης και όλα τα πρωτότυπα παραστατικά (εισιτήρια, παραστατικά αγοράς εισιτηρίων, αποδείξεις διοδίων, αποδείξεις ξενοδοχείων κ.λπ.) σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

4. Στην περίπτωση προμήθειας υλικών, εξοπλισμού, πάγιων αγαθών ή υπηρεσιών, ο δικαιούχος υποχρεούται να τηρεί τη νομοθεσία περί προμηθειών στο Δημόσιο όπως ισχύει κάθε φορά και να προσκομίζει τα σχετικά παραστατικά στον φάκελο πληρωμής του. Αν προβλέπεται από τη φορολογική νομοθεσία παρακράτηση φόρου και χαρτοσήμου, υποβάλλονται τα σχετικά παραστατικά απόδοσης αναλυτικά.

5. Στα παραστατικά εκτυπώνεται με μέριμνα του εκδότη ύστερα από υπόδειξη του δικαιούχου, στο πεδίο της περιγραφής του είδους ή στις παρατηρήσεις, το εξής κείμενο: «Χρηματοδοτούμενο στο πλαίσιο του Καν (ΕΕ) 2021/2115/Έτος ενίσχυσης ... (κατά περίπτωση)».

6. Τα παραστατικά γίνονται δεκτά εφόσον είναι εξοφλημένα. Παραστατικά δαπανών για τα οποία δεν μπορεί να διαπιστωθεί με σαφήνεια η εξόφλησή τους ή έχουν εκδοθεί «ΕΠΙ ΠΙΣΤΩΣΕΙ», θα πρέπει να συνοδεύονται από εξοφλητική απόδειξη του εκδώσαντος, με την επωνυμία του, υπογραφή σφραγίδα και ημερομηνία εξόφλησης.

7. Όλα τα δικαιολογητικά υλοποίησης της Δράσης και τα πρακτικά ελέγχου διατηρούνται στην αρμόδια, κατά περίπτωση υπηρεσία για πέντε (5) τουλάχιστον έτη και παραμένουν διαθέσιμα για κάθε Εθνικό ή/και Ενωσιακό έλεγχο.

8. Η αναγνώριση και εκκαθάριση της δαπάνης πραγματοποιείται από τη Διεύθυνση Άμεσων Ενισχύσεων και Αγοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ.

9. Η επιχορήγηση για εγκεκριμένες δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν εντός του προγραμματικού έτους ν, καταβάλλεται στον δικαιούχο εντός του αντίστοιχου οικονομικού έτους, όπως ορίζεται στο άρθρο 35 του Καν. (ΕΕ) 2016/2116 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, το αργότερο μέχρι την 15η Οκτωβρίου του ημερολογιακού έτους ν.

Άρθρο 12

Κυρώσεις

1. Αν ο δικαιούχος δεν καταφέρει να τηρήσει τους όρους της παρούσας, δεν πραγματοποιείται καταβολή της ενίσχυσης εκ μέρους του ΟΠΕΚΕΠΕ ή αυτή πραγματοποιείται μόνο κατά το μέρος που αφορά στην τελικά πραγματοποιηθείσα δαπάνη.

2. Αν διαπιστωθεί ότι ο δικαιούχος δε συμμορφώνεται με τους όρους και τις προϋποθέσεις χρηματοδότησης της παρούσας, η ενίσχυση δεν καταβάλλεται ή εφόσον έχει καταβληθεί, ανακαλείται εν όλω ή εν μέρει.

3. Αν διαπιστωθούν παρατυπίες μετά την καταβολή της ενίσχυσης, η Διεύθυνση Άμεσων Ενισχύσεων και Αγοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ προβαίνει σε ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 28 του ν. 2520/1997 (Α’ 173).

4. Αν διαπιστωθούν παρατυπίες πριν την καταβολή της ενίσχυσης, η Διεύθυνση Άμεσων Ενισχύσεων και Αγοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ προβαίνει στην περικοπή των σχετικών δαπανών.

5. Αν τα ελεγχόμενα παραστατικά είναι ελλιπή ή δεν έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα, η ενίσχυση μειώνεται κατά το μέρος που αφορά τα εν λόγω παραστατικά.

6. Οι αποφάσεις επιβολής κυρώσεων κοινοποιούνται στον υπόχρεο και στις αρμόδιες κατά περίπτωση Υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ και του ΟΠΕΚΕΠΕ για τις απαιτούμενες ενέργειές τους.

Άρθρο 13

Διαδικασίες παρακολούθησης δεικτών και επιπλέον δεδομένων

1. Κάθε χρόνο συλλέγονται και στέλνονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα παρακάτω δύο (2) είδη δεδομένων:

α) Οι κοινοί, για όλα τα κράτη μέλη, δείκτες Πλαισίου Παρακολούθησης και Αξιολόγησης, εκροών και αποτελεσμάτων, οι οποίοι περιγράφονται στο Παράρτημα Ι του Καν. 2115/2021, συλλέγονται από τις αιτήσεις πληρωμών, αποστέλλονται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στην Επιτροπή, μέσω της πλατφόρμας SFC2021, κάθε χρόνο έως τις 15 Φεβρουαρίου του έτους ν, αποτυπώνονται στους πίνακες της ετήσιας έκθεσης επιδόσεων και αφορούν πληρωμές κατά το γεωργικό οικονομικό έτος ν-1 καθώς και

β) τα επιπλέον δεδομένα, τα οποία περιγράφονται στο Παράρτημα V του Εκτελεστικού Καν. 1475/2022, συλλέγονται από τις αιτήσεις στήριξης και πληρωμών, αποστέλλονται από την ΕΥΔ ΣΣ ΚΑΠ στην Επιτροπή, μέσω της πλατφόρμας ISAMM, τα περισσότερα (εκτός ορισμένων παρεκκλίσεων) έως τις 15 Ιουνίου, με τη μορφή πινάκων και σύμφωνα με τα όσα αναλυτικά περιγράφονται στα άρθρα 15 και 16 του εν λόγω Κανονισμού.

2. Οι δείκτες εκροών και αποτελεσμάτων και τα επιπλέον δεδομένα, της Δράσης ΜΚ2-55.7-1 Δράσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των μελισσοκομικών προϊόντων του ΣΣ ΚΑΠ 2023 - 2027, περιγράφονται αναλυτικά στο Παράρτημα Δεικτών της παρούσας.

3. Οι διαδικασίες για την ετήσια παρακολούθηση της επίτευξης των επιδόσεων, των τιμών δεικτών εκροών και αποτελεσμάτων καθώς και η αιτιολόγηση τυχόν υπερβάσεων ή αποκλίσεων από τις αντίστοιχες προγραμματισμένες τιμές που έχουν περιγραφεί στο ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027, περιγράφονται αναλυτικά στη Διαδικασία 3.2 του Παραρτήματος ΙΙ.3, του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) παρεμβάσεων ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027.

Άρθρο 14

Γενικές Διατάξεις

1. Με εγκύκλιο του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας παρέχονται, όποτε κρίνεται απαραίτητο, διευκρινίσεις και οδηγίες σχετικά με την υλοποίηση της παρούσας.

2. Όπου στην παρούσα απόφαση αναφέρεται ημερομηνία που συμπίπτει με αργία, ως καταληκτική ημερομηνία λαμβάνεται η αμέσως επόμενη της αργίας εργάσιμη ημέρα.

3. Προσαρτώνται στην παρούσα απόφαση και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της, το Παράρτημα Υποδειγμάτων, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται τα υποδείγματα 1 έως 5, το Παράρτημα Δεικτών και το Παράρτημα Ορισμών.

Άρθρο 10

Περίοδος ισχύος

Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 31 Οκτωβρίου 2025

Ο Υφυπουργός
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΕΛΛΑΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!