Κ.Υ.Α. 153319/2025 Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων και ρύθμιση ειδικών ζητημάτων που αφορούν στην υλοποίηση του Τομέα της Πρακτικής Άσκησης της Δράσης με ID 16688 «Ένταξη προσφύγων στην αγορά εργασίας», που χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Αριθμ. 153319
ΦΕΚ B' 4553/20.08.2025
Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων και ρύθμιση ειδικών ζητημάτων που αφορούν στην υλοποίηση του Τομέα της Πρακτικής Άσκησης της Δράσης με ID 16688 «Ένταξη προσφύγων στην αγορά εργασίας», που χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟΥ
Έχοντας υπόψη:
1) Το άρθρο 40 του ν. 5167/2024 «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών και άλλες διατάξεις» (Α’ 207).
2) Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).
3) Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).
4) Τον ν. 4738/2020 «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 207) και ειδικότερα το Κεφάλαιο Ε’ του Μέρους Δεύτερου του Βιβλίου Πέμπτου, για τη θέσπιση του κατάλληλου οργανωτικού πλαισίου για την αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Ανάκαμψης «NextGenerationEU» και του εντασσόμενου σε αυτόν Ταμείου Ανάκαμψης και Σταθερότητας (Recovery&ResilienceFacility - Ταμείο Ανάκαμψης).
5) Τον ν. 4822/2021 «Κύρωση της Σύμβασης Χρηματοδότησης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Δανειακής Σύμβασης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Παραρτημάτων τους και άλλες διατάξεις για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» (Α’ 135).
6) Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/241 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Φεβρουαρίου 2021, για τη θέσπιση του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, σύμφωνα με τον οποίο καθορίζονται, με απόφαση του αρμόδιου για την Ειδική Υπηρεσία του Ταμείου Ανάκαμψης Υπουργού, το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου των δράσεων και έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
7) Την υπ’ αρ. 10152/2021 εκτελεστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με την οποία εγκρίθηκε το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την Ελλάδα, όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. 11101/22.07.2025 εκτελεστική απόφαση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την έγκριση της αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την Ελλάδα.
8) Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019.
9) Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).
10) Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α’ 168).
11) Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).
12) Το π.δ. 106/2020 «Οργανισμός Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου» (Α’ 255).
13) Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
14) Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
15) Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).
16) Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).
17) Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α’ 44).
18) Την υπό στοιχεία Υ12/07.07.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’ 4403).
19) Την υπ’ αρ. 7262/18.3.2025 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άννα Ευθυμίου» (Β’ 1351).
20) Την υπ’ αρ. 123376/4.7.2025 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, Σεβαστή Βολουδάκη» (Β’ 3496).
21) Την υπό στοιχεία 40331/Δ1.13521/13.9.2019 απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Επανακαθορισμός όρων ηλεκτρονικής υποβολής εντύπων αρμοδιότητας Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και Οργανισμού Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ)» (Β’ 3520).
22) Την υπό στοιχεία 138516 ΕΞ 2024/26.09.2024 (ορθή επανάληψη 08.10.2024) (ΑΔΑ: 909ΧΗ-ΠΩ9) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναφορικά με την ένταξη του Έργου «Προώθηση της ένταξης του προσφυγικού πληθυσμού στην αγορά εργασίας» με κωδικό ΟΠΣ ΤΑ 5223520 στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση - NextGeneration EU. Η δημόσια δαπάνη του έργου εγγράφεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, στη ΣΑΤΑ ΤΑ755.
23) Την υπό στοιχεία ΓΝ 079/2024 γνωμοδότηση της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Απόψεις σχετικά με την υλοποίηση της δράσης του ΤΑΑ: Προώθηση του προσφυγικού πληθυσμού στην αγορά εργασίας».
24) Την από 3 Αυγούστου 2022 Προγραμματική Συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης για την υλοποίηση του Έργου «Προώθηση της ένταξης του προσφυγικού πληθυσμού στην αγορά εργασίας» (Περίληψη Προγραμματικής Συμφωνίας: ΑΠ 501881/30.08.2022, ΑΔΑ: Ψ9Υ946ΜΔΨΟ-Λ9Ρ).
25) Την υπ’ αρ. 96945/29.05.2025 εισήγηση, κατά την περ. ε’ της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, σύμφωνα με την οποία οι διατάξεις της παρούσας υπουργικής απόφασης προκαλούν δαπάνη, η οποία θα καλυφθεί με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ειδικότερα από το έργο με ενάριθμο: 2024ΤΑ75500000 και τίτλο «Προώθηση της ένταξής του προσφυγικού πληθυσμού στην αγορά εργασίας» της ΣΑΕ ΤΑ 755, του εν λόγω Ειδικού Φορέα, σύμφωνα και με το ως άνω στοιχείο (22) του προοιμίου.
26) Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία με τίτλο «Διαδικασία για τη ρύθμιση των όρων και προϋποθέσεων καθώς και λοιπών ειδικών ζητημάτων με σκοπό την υλοποίηση του Τομέα της Πρακτικής Άσκησης της Δράσης με ID 16688 «Ένταξη προσφύγων στην αγορά εργασίας» που χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας»,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Ορισμοί
Για τους σκοπούς της παρούσας ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
Α. «Δράση» είναι η Δράση με ID16688 και τίτλο «Ένταξη προσφύγων στην αγορά εργασίας» που χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, εφεξής ΤΑΑ.
Β. «Φορέας Υλοποίησης» είναι ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης, ένας διακυβερνητικός οργανισμός, μέρος του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών, ο οποίος ιδρύθηκε το 1951 στον τομέα της μετανάστευσης και συνεργάζεται στενά με κυβερνητικούς, διακυβερνητικούς και μη κυβερνητικούς εταίρους. Αποτελείται από 173 κράτη μέλη και 8 κράτη, τα οποία κατέχουν καθεστώς παρατηρητή. Διατηρεί γραφεία σε περισσότερες από 100 χώρες και ασχολείται με τη διαχείριση της μετανάστευσης, με σκοπό να βοηθήσει τόσο τους μετανάστες όσο και τις χώρες υποδοχής, να προωθήσει τη διεθνή συνεργασία σε θέματα μετανάστευσης και να αναζητήσει πρακτικές λύσεις σε ζητήματα που αφορούν στη μετανάστευση και να παρέχει ανθρωπιστική βοήθεια σε μετανάστες που χρήζουν βοήθειας, συμπεριλαμβανομένων των προσφύγων και των εσωτερικά εκτοπισμένων ανθρώπων.
Γ. «Υπουργείο Ευθύνης» είναι το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου ως το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο για την παρακολούθηση της υλοποίησης και συντονισμό των Δράσεων και Έργων που έχουν περιληφθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2.0 (ΕΣΑΑ2.0).
Δ. «Τομέας» είναι η συνιστώσα περιοχή της Πρακτικής Άσκησης της Δράσης. Οι δράσεις του Τομέα διαρθρώνονται στο πλαίσιο των ακόλουθων τομέων οικονομικής δραστηριότητας:
α) γεωργία,
β) κατασκευαστικός/τεχνικός τομέας,
γ) τουρισμός,
δ) δράσεις αποκλειστικά για γυναίκες ωφελούμενες.
Ε. «Ωφελούμενοι ή πληθυσμός-στόχος του Τομέα» είναι ενήλικες (α) δικαιούχοι διεθνούς προστασίας ήτοι αναγνωρισμένοι πρόσφυγες και δικαιούχοι επικουρικής προστασίας που διαμένουν είτε σε δομές φιλοξενίας του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου είτε σε αστικές περιοχές, (β) δικαιούχοι προσωρινής προστασίας, (γ) νόμιμοι μετανάστες και (δ) αιτούντες άσυλο στο πλαίσιο προενταξιακής διαδικασίας.
ΣΤ. «Επιχειρήσεις ή εργοδότες» είναι ατομικές επιχειρήσεις και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που παρέχουν πρακτική άσκηση στους ωφελούμενους του Τομέα και δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένους περιοριστικά αναφερόμενους τομείς οικονομικής δραστηριότητες, ήτοι στον αγροτικό, τουριστικό, κατασκευαστικό/τεχνικό τομέα και σε δράσεις αποκλειστικά για γυναίκες.
Ζ. «Πρακτική Άσκηση» νοείται η απόκτηση εργασιακής εμπειρίας των Ωφελούμενων διάρκειας 270 ωρών.
Άρθρο 2
Αντικείμενο
Οι ρυθμίσεις της παρούσας αφορούν στον καθορισμό των όρων και προϋποθέσεων και στη ρύθμιση ειδικών ζητημάτων με σκοπό την υλοποίηση του Τομέα της Πρακτικής Άσκησης της Δράσης με ID 16688 «Ένταξη προσφύγων στην αγορά εργασίας» που χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Άρθρο 3
Περιγραφή του Τομέα
1. Οι δράσεις του Τομέα αφορούν στην παροχή πρακτικής άσκησης, ήτοι κατάρτισης στον χώρο εργασίας σε επιχειρήσεις με στόχο την υποστήριξη των ωφελούμενων στην απόκτηση εργασιακής εμπειρίας σε πραγματικές συνθήκες εργασίας, ώστε να διευκολυνθεί η μετέπειτα ένταξή τους στην αγορά εργασίας.
2. Η πρακτική άσκηση αποτελείται από 270 ώρες συνεχούς πρακτικής κατάρτισης και παρέχεται από εργοδότες που δραστηριοποιούνται στους τομείς οικονομικής δραστηριότητας της περ. Δ του άρθρου 1.
3. H πρακτική άσκηση υλοποιείται σε τέσσερις (4) τομείς οικονομικής δραστηριότητας, ήτοι, γεωργία, κατασκευαστική/τεχνική, τουρισμός, δράσεις αποκλειστικά για γυναίκες.
Άρθρο 4
Κριτήρια αποκλεισμού ενδιαφερόμενων εργοδοτών
Αποκλείονται από τη συμμετοχή στις δράσεις του Τομέα ενδιαφερόμενοι εργοδότες - επαγγελματίες για τους οποίους συντρέχει ένα τουλάχιστον από τα παρακάτω κριτήρια:
α) Αποτελούν οντότητες πού αναφέρονται ως μη επιλέξιμες στην Παγκόσμια Αγορά των Ηνωμένων Εθνών, οι οποίες περιλαμβάνονται στον Ενοποιημένο Κατάλογο Κυρώσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, περιλαμβάνονται σε καταλόγους μη επιλέξιμων προμηθευτών που τηρούνται από Οργανισμούς των Ηνωμένων Εθνών και την Παγκόσμια Τράπεζα και αναφέρονται ως οντότητες που παραβιάζουν τις κυρώσεις του ΟΗΕ, τις σχετικές συμβάσεις, συνθήκες και ψηφίσματα.
β) Έχουν άμεση και βασική συμμετοχή στην κατασκευή ή εμπορία αμφιλεγόμενων όπλων που υπόκεινται σε απαγορεύσεις βάσει διεθνών συνθηκών.
γ) Έχουν άμεση και βασική συμμετοχή στην κατασκευή, πώληση ή διανομή όπλων.
δ) Έχουν άμεση και βασική συμμετοχή στην παραγωγή ή διανομή καπνού.
ε) Έχουν άμεση εμπλοκή ή συνενοχή σε συστηματικές ή κατάφωρες παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων μέσω επιχειρήσεων, προϊόντων ή υπηρεσιών.
στ) Συστηματική αποτυχία απόδειξης δέσμευσης ή εκπλήρωσης στην πράξη των αρχών των Ηνωμένων Εθνών, συμπεριλαμβανομένων δηλώσεων ή αρχών που συνάδουν και αντικατοπτρίζουν την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, τη Διακήρυξη του Ρίο και τη Διακήρυξη του ΠΟΕ για τις Θεμελιώδεις Αρχές και τα Δικαιώματα στην Εργασία, το Παγκόσμιο Σύμφωνο των Ηνωμένων Εθνών ή τις Κατευθυντήριες Αρχές των Ηνωμένων Εθνών για τις Επιχειρήσεις και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
ζ) Άμεση και βασική συμμετοχή στην παραγωγή, πώληση, αδειοδότηση και διανομή πορνογραφικού περιεχομένου.
η) Συνδρομή ενός από τους λόγους αποκλεισμού του άρθρου 73 του ν. 4412/2016 (Α’ 147).
Άρθρο 5
Διαδικασία επιλογής των ωφελούμενων και των εργοδοτών που συμμετέχουν στις δράσεις του Τομέα
Η διαδικασία επιλογής πραγματοποιείται ως εξής:
α) Έκδοση - Γνωστοποίηση Προσκλήσεων: Ο Φορέας Υλοποίησης σε συντονισμό με το Υπουργείο Ευθύνης εκδίδει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς όλες τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις, όπως αυτή έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Ευθύνης. Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος δημοσιεύεται και στην ιστοσελίδα της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης.
Ως προς τη διαδικασία επιλογής των ωφελούμενων, ο Φορέας Υλοποίησης ενημερώνει και συγκεντρώνει τις εκδηλώσεις ενδιαφέροντος ανά τομέα. Οι ενημερώσεις πραγματοποιούνται σε Ανοικτά Κέντρα Φιλοξενίας και σε κοινωνικά κέντρα που δραστηριοποιούνται στον αστικό ιστό. Η ενημέρωση των ωφελούμενων πραγματοποιείται μέσω δια ζώσης προσέγγισης, ενημερωτικών φυλλαδίων και δημοσιεύσεων στις ιστοσελίδες του Υπουργείου Ευθύνης και του Φορέα Υλοποίησης τουλάχιστον στα ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, αραβικά, φαρσί και ουκρανικά για το διάστημα που διαρκεί το πρόγραμμα, καθώς και σε ιστοσελίδες οργανώσεων και κοινωνικών υπηρεσιών για το ίδιο διάστημα. Επίσης, το ενημερωτικό υλικό αναρτάται σε όλες τις δομές φιλοξενίας πολιτών/ή και ανιθαγενών τρίτων χωρών ευθύνης του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου στα καθορισμένα σημεία επικοινωνίας και ενημέρωσης (infopoints).
β) Συλλογή Αιτήσεων: Ο Φορέας Υλοποίησης συγκεντρώνει τις αιτήσεις συμμετοχής στον Τομέα από τους ενδιαφερόμενους εργοδότες, κατόπιν δημοσίευσης σχετικής πρόσκλησης εν διαφέροντος. Επιπλέον, ο Φορέας Υλοποίησης συγκεντρώνει τις φόρμες εκδήλωσης συμμετοχής στον Τομέα από τους δυνητικά ωφελούμενους.
Στις αιτήσεις συμμετοχής από δυνητικά ωφελούμενους πρέπει να προσδιορίζεται η θεματική περιοχή ή οι θεματικές περιοχές του Τομέα στις οποίες οι αιτούντες επιθυμούν να πραγματοποιήσουν πρακτική άσκηση, να αναφέρεται σχετική τυχόν προηγούμενη εμπειρία ή δεξιότητες και να δηλώνονται τα στοιχεία τραπεζικού λογαριασμού για την καταβολή της χρηματικής αποζημίωσης του άρθρου 7 της παρούσας.
Στις αιτήσεις συμμετοχής από ενδιαφερόμενους εργοδότες πρέπει να προσδιορίζονται:
- ο αριθμός των ωφελούμενων στους οποίους επιθυμούν να παρέχουν πρακτική άσκηση σύμφωνα με το άρθρο 9 της παρούσας,
- η περιγραφή της θέσης πρακτικής άσκησης, στην οποία θα τοποθετηθούν οι ωφελούμενοι,
- οι ημέρες και οι ώρες κατά τις οποίες παρέχεται πρακτική άσκηση, καθώς και οι ειδικότερες απαιτήσεις αυτής της θέσης, χωρίς ωστόσο οι εν λόγω απαιτήσεις να μπορούν να οδηγήσουν σε αποκλεισμό ωφελούμενων λόγω φύλου, εθνικότητας, σεξουαλικού προσανατολισμού, ηλικίας, αναπηρίας, θρησκείας ή άλλων αθέμιτων διακρίσεων.
Επιπλέον, στις αιτήσεις συμμετοχής που υποβάλλονται από ενδιαφερόμενους εργοδότες πρέπει να διευκρινίζεται εάν είναι σε θέση να εξασφαλίσουν διαμονή για τους ωφελούμενους στους οποίους επιθυμούν να παρέχουν πρακτική άσκηση και να δηλώνεται η διεύθυνση της επιχείρησης και της τοποθεσίας όπου παρέχεται πρακτική άσκηση -εφόσον δεν ταυτίζονται - για τον προσδιορισμό της απόστασής της από την πλησιέστερη δομή φιλοξενίας ευθύνης του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου. Μαζί με τις αιτήσεις συμμετοχής, οι ενδιαφερόμενοι εργοδότες συμπληρώνουν και υποβάλλουν στο Φορέα Υλοποίησης, σε έγγραφη ή ηλεκτρονική μορφή α) τη Δήλωση Συμμόρφωσης που παρατίθεται στο Παράρτημα Ι της παρούσας και β) τη Δήλωση σχετικά με τη σώρευση ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που παρατίθεται στο Παράρτημα ΙΙ της παρούσας.
γ) Αξιολόγηση Αιτήσεων: Ο Φορέας Υλοποίησης αξιολογεί τις αιτήσεις που υποβάλλονται από δυνητικά ωφελούμενους σύμφωνα με το αντίστοιχο σύνολο κριτηρίων ανά θεματική ενότητα π.χ. ηλικία, προηγούμενη τυχόν εμπειρία, τυχόν ειδικές απαιτήσεις. Η αξιολόγηση γίνεται χωρίς διάκριση φύλου, εθνικότητας, σεξουαλικού προσανατολισμού, ηλικίας, αναπηρίας, θρησκείας ή άλλη αθέμιτη διάκριση.
Οι αιτήσεις που υποβάλλονται από ενδιαφερόμενους εργοδότες αξιολογούνται επί τη βάσει της συνδρομής ή όχι των κριτηρίων αποκλεισμού του άρθρου 4 της παρούσας.
Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης αποτυπώνεται σε καταλόγους δυνητικά ωφελούμενων και επιλέξιμων εργοδοτών και αποστέλλεται προς έγκριση στο Υπουργείο Ευθύνης.
δ) Αντιστοίχιση: Η αντιστοίχιση των δυνητικά ωφελούμενων με τους ενδιαφερόμενους εργοδότες γίνεται επί τη βάσει των κάτωθι κριτηρίων:
Κριτήριο 1: Προτεραιότητα δίδεται σε αιτούντες εργοδότες που παρέχουν καταλύματα για τους ωφελούμενους, προσφέρουν μετακίνηση από και προς το χώρο διαμονής ή/και η επιχείρησή τους βρίσκεται πλησίον των Δομών Φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών ευθύνης του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.
Κριτήριο 2: Προτεραιότητα δίδεται σε αιτούντες δυνητικά ωφελούμενους με προηγούμενη εμπειρία ή δεξιότητες στη θεματική περιοχή, στην οποία επιθυμούν να πραγματοποιήσουν πρακτική άσκηση, η οποία θα πρέπει να οδηγεί αποκλειστικά σε επαύξηση των δεξιοτήτων τους και να αυξάνει τις πιθανότητες ένταξης στην αγορά.
Κριτήριο 3: Εφόσον δεν συντρέχει το Κριτήριο 2, προτεραιότητα δίδεται σε αιτούντες δυνητικά ωφελούμενους οι οποίοι α) είναι δικαιούχοι διεθνούς προστασίας, β) είναι προστάτες μονογονεϊκής οικογένειας, γ) είναι ευάλωτα πρόσωπα των οποίων η κατάσταση υγείας επιτρέπει την άσκηση στη θεματική περιοχή της επιλογής τους.
Κριτήριο 4: Εφόσον δεν συντρέχει κανένα από τα Κριτήρια 1 - 3, η επιλογή μεταξύ των αιτούντων γίνεται ως εξής:
Για τις αιτήσεις που υπεβλήθησαν από εργοδότες: Οι αιτήσεις γίνονται δεκτές.
α) ολικά, εφ’ όσον ο συνολικός αριθμός των αιτούντων και επιλέξιμων κατ’ αρχήν ωφελούμενων επαρκεί για την κάλυψη όλων των θέσεων για τις οποίες εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από τους εργοδότες,
β) μερικά, εφόσον ο συνολικός αριθμός των αιτούντων και επιλέξιμων κατ’ αρχήν ωφελούμενων δεν επαρκεί για την κάλυψη όλων των θέσεων για τις οποίες εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από τους εργοδότες. Σε αυτήν την περίπτωση οι αιτήσεις των εργοδοτών γίνονται δεκτές έως την αναλογία που προκύπτει από το κλάσμα: συνολικός αριθμός αιτούντων και επιλέξιμων κατ’ αρχήν δυνητικά ωφελούμενων με διαμονή εντός της ίδιας Περιφέρειας στην οποία βρίσκεται η επιχείρηση του αιτούντος εργοδότη/συνολικός αριθμός προσφερόμενων θέσεων από εργοδότες για τους οποίους δεν συντρέχει κανένα από τα κριτήρια αποκλεισμού του άρθρου 4 της παρούσας και των οποίων η επιχείρηση βρίσκεται στην ίδια Περιφέρεια εντός της οποίας βρίσκεται και η επιχείρηση του αιτούντος εργοδότη. Για τον προσδιορισμό του ως άνω λόγου κρίσιμο είναι το χρονικό σημείο κατά το οποίο εξετάζεται η εκάστοτε αίτηση από τον Φορέα Υλοποίησης.
Για τις αιτήσεις που υπεβλήθησαν από δυνητικά ωφελούμενους: Η επιλογή πραγματοποιείται βάσει του χρόνου υποβολής της αίτησης.
Στην περίπτωση κατά την οποία το αποτέλεσμα της αντιστοίχισης δεν γίνεται αποδεκτό είτε από τον δυνητικά ωφελούμενο είτε από τον ενδιαφερόμενο εργοδότη, η διαδικασία δύναται να επαναληφθεί άπαξ, επί τη βάσει των αυτών κριτηρίων, κατόπιν σχετικής απόφασης του Φορέα Υλοποίησης μετά την προηγούμενη έγκριση του Υπουργείου Ευθύνης. Εφόσον ούτε το νέο αποτέλεσμα είναι αποδεκτό είτε από τον δυνητικά ωφελούμενο είτε από τον ενδιαφερόμενο εργοδότη, η διαδικασία σταματάει για τον δυνητικά ωφελούμενο ή ενδιαφερόμενο εργοδότη που αντιστοιχήθηκε ανεπιτυχώς δύο φορές και η αίτησή του απορρίπτεται, χωρίς αιτιολόγηση.
Άρθρο 6
Όροι υλοποίησης της πρακτικής άσκησης
1. Η πρακτική άσκηση παρέχεται σύμφωνα με τη κείμενη νομοθεσία. Ο ακριβής χρόνος έναρξης της πρακτικής άσκησης για τη διεξαγωγή της στο πλαίσιο της επιχείρησης του εργοδότη καθορίζονται με συμφωνία που συνομολογείται μεταξύ του ωφελούμενου και του εργοδότη. Ο ωφελούμενος της δράσης προκειμένου να πραγματοποιήσει πρακτική άσκηση, υπογράφει ειδική συμφωνία πρακτικής άσκησης με τον εργοδότη, η οποία κοινοποιείται και στον φορέα υλοποίησης, και στην οποία αναγράφονται:
α) Τα στοιχεία της επιχείρησης/εκμετάλλευσης.
β) Τα στοιχεία του νόμιμου εκπροσώπου της επιχείρησης/εκμετάλλευσης.
γ) Τα στοιχεία του ωφελούμενου.
δ) Η ειδικότητα στην οποία πραγματοποιεί ο ωφελούμενος την πρακτική άσκηση.
ε) Η έναρξη και λήξη της πρακτικής άσκησης καθώς και το ημερήσιο ωράριο αυτής.
στ) Το ύψος της αποζημίωσης της πρακτικής άσκησης που θα λαμβάνει ο πρακτικά ασκούμενος σύμφωνα με το άρθρο 7 της παρούσας.
Η ειδική συμφωνία της πρακτικής άσκησης συντάσσεται σε τρία (3) αντίτυπα και λαμβάνει από ένα ο εργοδότης, ο ωφελούμενος και ο φορέας υλοποίησης.
Η ειδική συμφωνία πρακτικής άσκησης δεν συνιστά σύμβαση εξαρτημένης εργασίας.
2. Ο εργοδότης ορίζει έμπειρο στέλεχος συναφούς επαγγελματικής ειδικότητας με τον πρακτικά ασκούμενο ως «εκπαιδευτή στο χώρο εργασίας», ο οποίος αναλαμβάνει την αποτελεσματική υλοποίηση των δραστηριοτήτων στο χώρο εργασίας, και την παρακολούθηση της προόδου του ωφελούμενου.
3. Κάθε εργοδότης οφείλει να καταχωρίζει στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας, και Κοινωνικής Ασφάλισης το έντυπο «Ε3.3 Έντυπο 3.3. Αναγγελία Έναρξης/Μεταβολών Πρακτικής Άσκησης σε εργοδότη ωφελούμενου από συγχρηματοδοτούμενα από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο Προγράμματα Απασχόλησης που συνδυάζονται με την κατάρτιση» την έναρξη της πρακτικής άσκησης και τη λήξη αυτής για κάθε πρακτικά ασκούμενο. Τα ανωτέρω έγγραφα τηρούνται στο αρχείο εργοδότη, ώστε να είναι διαθέσιμα σε περίπτωση ελέγχου.
4. Ο εργοδότης πρέπει να διαθέτει τις κατάλληλες εγκαταστάσεις, τα κατάλληλα μέσα και τον κατάλληλο εξοπλισμό για την εκπαίδευση στο χώρο του στη συγκεκριμένη ειδικότητα.
5. Ο εργοδότης μεριμνά για την τήρηση των όρων υγείας και ασφάλειας εργασίας που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις για την προστασία των εργαζομένων.
6. Ο εργοδότης οφείλει να παρέχει τα απαραίτητα ατομικά μέσα προστασίας στους πρακτικά ασκούμενους.
7. Ο εργοδότης οφείλει να ενημερώνει τον πρακτικά ασκούμενο για τις δραστηριότητες, το αντικείμενο και τους τομείς της εργασίας και να τον εντάσσει ομαλά στο εργασιακό περιβάλλον.
8. Το ωράριο Πρακτικής Άσκησης καθορίζεται στις έξι (6) έως οκτώ (8) ώρες ημερησίως 5 ημέρες εβδομαδιαίως.
9. Απαγορεύεται η πραγματοποίηση της πρακτικής άσκησης νυχτερινές ώρες (10.00μμ-6.00πμ).
10. Απαγορεύεται η πραγματοποίηση πρακτικής άσκησης τη Κυριακή και στις επίσημες αργίες.
11. Ο πρακτικά ασκούμενος οφείλει να προσκομίζει, όπου απαιτείται, όλες τις απαραίτητες ιατρικές βεβαιώσεις για την εξάσκηση του επαγγέλματος. Η έκδοση των πιστοποιητικών υγείας και οι ιατρικές πράξεις που απαιτούνται για την πρακτική άσκηση, εφόσον οι πρακτικά ασκούμενοι δεν είναι άμεσα ή έμμεσα ασφαλισμένοι, γίνονται δωρεάν από δημόσια νοσοκομεία ή από ιατρούς συμβεβλημένους με το Δημόσιο ή με φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Ο πρακτικά ασκούμενος έχει δικαίωμα να αναφέρει στον Φορέα Υλοποίησης τη μη τήρηση των όρων της παρούσας.
12. Έκαστος ωφελούμενος του Τομέα δεν μπορεί να καταλαμβάνει παράλληλα περισσότερες από μία θέσεις πρακτικής άσκησης είτε στον ίδιο είτε σε διαφορετικούς εργοδότες.
13. Ο Φορέας Υλοποίησης θα πραγματοποιεί ελέγχους σε εργοδότες για τη διαπίστωση της ορθής εφαρμογής του προγράμματος της πρακτικής άσκησης καθώς και αποτύπωσης περιπτώσεων καλών πρακτικών αλλά και δυσκολιών.
Άρθρο 7
Αποζημίωση - Καταβολή ασφαλιστικών εισφορών ωφελούμενων
1. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, ο ωφελούμενος υπάγεται στην ασφάλιση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) (πρώην Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων - Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Μισθωτών - Ι.Κ.Α.Ε.Τ.Α.Μ.) σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 2217/1994 (Α’ 83) μόνο για τον κίνδυνο του ατυχήματος. Ειδικότερα, υπόχρεος υποβολής της Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (Α.Π.Δ.) και καταβολής της εν λόγω εισφοράς για κίνδυνο ατυχήματος είναι η επιχείρηση, η οποία απασχολεί τους ωφελούμενους του προγράμματος. Το κόστος της ασφαλιστικής κάλυψης («ενίσχυση») θα καταβάλλεται από τον Φορέα Υλοποίησης στην επιχείρηση.
2. Μετά τη συμπλήρωση 270 ωρών πρακτικής άσκησης, ο ωφελούμενος αποκτά δικαίωμα για τη λήψη από τον Φορέα Υλοποίησης εφάπαξ χρηματικής αποζημίωσης, ύψους 100% του εκάστοτε ισχύοντος κατώτατου ημερομισθίου εργατοτεχνίτη για κάθε ημέρα πραγματοποίησης πρακτικής άσκησης, ήτοι 39,30 €.
3. Η συμπλήρωση των 270 ωρών πρακτικής άσκησης αποδεικνύεται μέσω των δικαιολογητικών που υποβάλλονται στο Φορέα Υλοποίησης από τον/τους εργοδότη/ες που παρείχε/αν πρακτική άσκηση στον εκάστοτε ωφελούμενο και τα οποία είναι τα εξής: αποδεικτικά καταβολής ασφαλιστικών εισφορών των ωφελούμενων, ημερήσια/εβδομαδιαία παρουσιολόγια υπογεγραμμένα από τους εργοδότες.
4. Η καταβολή της χρηματικής αποζημίωσης πραγματοποιείται εντός 30 ημερών από τη λήψη από τον Φορέα Υλοποίησης των δικαιολογητικών της προηγουμένης παραγράφου, σε τραπεζικό λογαριασμό που έχει δηλώσει ο ωφελούμενος κατά την υποβολή της αίτησης συμμετοχής του στον Τομέα.
5. Ο Φορέας Υλοποίησης χορηγεί στους ωφελούμενους βεβαίωση που πιστοποιεί τη συμμετοχή τους και την επιτυχή ολοκλήρωση της πρακτικής άσκησης.
6. Παροχή εικονικής πρακτικής άσκησης, ήτοι, σε περίπτωση όπου ο ωφελούμενος -σε συνεννόηση με τον εργοδότηδεν εμφανιστεί ποτέ για να λάβει πρακτική άσκηση, αποκλείει από τον Τομέα καθώς και από οποιοδήποτε πρόγραμμα που υλοποιείται στο πλαίσιο της Δράσης τόσο τον εμπλεκόμενο εργοδότη όσο και τον ωφελούμενο.
Άρθρο 8
Διαδοχική πρακτική άσκηση σε περισσότερους εργοδότες
1. Μετά την έναρξη της πρακτικής άσκησης ο ωφελούμενος δύναται να αιτηθεί στον Φορέα Υλοποίησης την αντιστοίχισή του με άλλον εργοδότη που δραστηριοποιείται στον ίδιο τομέα οικονομικής δραστηριότητας και έχει υποβάλλει αίτηση συμμετοχής στον Τομέα.
2. Σε περίπτωση διαδοχικής πρακτικής άσκησης σε περισσότερους εργοδότες για τη συμπλήρωση των 270 ωρών προσμετράται ο χρόνος πρακτικής άσκησης σε έκαστο εργοδότη, όπως αποδεικνύεται από τα δικαιολογητικά της παρ. 3 του άρθρου 7.
Άρθρο 9
Ανώτατο όριο θέσεων πρακτικής άσκησης ανά εργοδότη
1. Τίθεται ανώτατο όριο στον αριθμό ωφελούμενων που μπορούν να πραγματοποιήσουν πρακτική άσκηση ανά εργοδότη καθ’ όλη τη διάρκεια της Δράσης, ως ακολούθως:
Στο πλαίσιο του τομέα οικονομικής δραστηριότητας «γεωργία«, μπορούν να πραγματοποιήσουν πρακτική άσκηση στον ίδιο εργοδότη - επαγγελματία έως και 10 ωφελούμενοι, με το μέγιστο δυνατό ποσό της ενίσχυσης να ανέρχεται σε 20,000.00 € ανά επιχείρηση.
- Οι εργοδότες των τομέων οικονομικής δραστηριότητας «κατασκευαστικός/τεχνικός τομέας», «τουρισμός» και «δράσεις αποκλειστικά για γυναίκες» μπορούν να δέχονται ωφελούμενους που αντιστοιχούν στο 17% των εργαζομένων εξαρτημένης εργασίας ανά υποκατάστημα, με ανώτατο όριο τα 40 άτομα σε κάθε περίπτωση, αν ο αριθμός που προκύπτει από την ποσόστωση είναι μεγαλύτερος. Ειδικά για τις επιχειρήσεις του τομέα οικονομικής δραστηριότητας «τουρισμός», οι ωφελούμενοι προσμετρώνται στην ποσόστωση της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 4554/2018 (Α’ 130). Το μέγιστο δυνατό ποσό της ενίσχυσης ανέρχεται σε 300,000.00 € ανά επιχείρηση.
2. Ο ανώτατος αριθμός πρακτικά ασκούμενων ανά εργοδότη εξαρτάται από τον αριθμό των εργαζομένων, όπως αυτός αποτυπώνεται κάθε φορά στη τρέχουσα ισχύουσα κατάσταση ενεργού προσωπικού που τηρείται στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Οι επιχειρήσεις, δεν επιτρέπεται να προβούν σε μείωση του προσωπικού τους, από την ημερομηνία υπογραφής της ειδικής συμφωνίας και για όσο διάστημα διαρκεί η υλοποίηση της πρακτικής άσκησης. Ειδικότερα, σε περίπτωση, που συντρέξει μείωση προσωπικού ένεκα απόλυσης, θα πρέπει η επιχείρηση εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την απόλυση, να προβεί σε νέα πρόσληψη, ούτως ώστε, να διατηρείται σταθερός ο συνολικός αριθμός του κατά την υπογραφή της τριμερούς σύμβασης υφιστάμενου προσωπικού της επιχείρησης. Σημειώνεται ότι στον αριθμό του προσωπικού δεν περιλαμβάνεται ο αριθμός των πρακτικά ασκούμενων.
Στην έννοια της μείωσης του προσωπικού δεν περιλαμβάνονται οι κάτωθι περιπτώσεις:
- Οι απολύσεις που αφορούν περιπτώσεις υποβολής μήνυσης από τον εργοδότη σε εργαζόμενο της επιχείρησης που έχει υποπέσει σε αξιόποινη πράξη κατά την εξάσκηση της εργασίας του ή σε αδίκημα, εν γένει, τουλάχιστον σε βαθμό πλημμελήματος (άρθρo 5 του ν. 2112/1920).
- Οι καταγγελίες συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου, για σπουδαίο λόγο σύμφωνα με το άρθρο 672 Α.Κ.
- Οι οικειοθελείς αποχωρήσεις, οι συνταξιοδοτήσεις, η λήξη σύμβασης εργασίας ορισμένου χρόνου και η εθελουσία έξοδος.
Άρθρο 10
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Άγιος Ιωάννης Ρέντης, 19 Αυγούστου 2025
Οι Υπουργοί
Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ
Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
ΑΝΝΑ ΕΥΘΥΜΙΟΥ
Υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου
ΣΕΒΑΣΤΗ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!