Κ.Υ.Α. 10557/2025 Πρόγραμμα δημογραφικής ανάπτυξης στους Δήμους Σουφλίου, Διδυμότειχου και Ορεστιάδας
Αριθμ. 10557
ΦΕΚ B' 3803/17.07.2025
Καθορισμός της διαδικασίας υλοποίησης του Προγράμματος Δημογραφικής Ανάπτυξης στους Δήμους Σουφλίου, Διδυμότειχου και Ορεστιάδας της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Έχοντας υπόψη:
Α. Τις διατάξεις:
1. Του άρθρου 32 του ν. 5178/2025 «Μέτρα για την ισόρροπη εκπροσώπηση των φύλων σε θέσεις διευθυντικών στελεχών των εισηγμένων εταιρειών, των μη εισηγμένων ανωνύμων εταιρειών και των δημοσίων επιχειρήσεων Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2381 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Νοεμβρίου 2022 Ρυθμίσεις για την ενδυνάμωση των πιλοτικών προγραμμάτων για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής Πρόγραμμα Δημογραφικής Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις» (Α’ 22),
2. του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133),
3. του ν. 4520/2018 «Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.) και λοιπές διατάξεις» (Α’ 30),
4. του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143),
5. του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87),
6. του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της Οδηγίας 95/46/ΕΚ (Α’ 119),
7. του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27 ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α’ 137),
8. του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, A’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019,
9. του π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α’ 44),
10. του π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91),
11. του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181),
12. του π.δ. 133/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης» (Α’ 161),
13. του π.δ. 141/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εσωτερικών» (Α’ 180),
14. του π.δ. 5/2022 «Οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α’ 15),
15. του π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α’ 168),
16. του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’119),
17. του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130),
18. του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’131),
19. του π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α’139),
20. του π.δ. 40/2020 «Οργανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α’ 85) και
21. του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).
Β. Τις αποφάσεις;
1. Την υπό στοιχεία 102928 ΕΞ 2023 10.7.2023 κοινή απόφαση απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).
2. Tην υπ’ αρ. 947/19-6-2024 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Εσωτερικών, Παρασκευή Χαραλαμπογιάννη» (Β’ 3715).
3. Την υπό στοιχεία 2846/Β4-461/26-4-2023 απόφαση του Προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ «Αποτελέσματα της Απογραφής Πληθυσμού-Κατοικιών έτους 2021 που αφορούν το Μόνιμο Πληθυσμό της Χώρας» (Β’ 2802).
4. Την υπό στοιχεία 118944 ΕΞ 2019/23.10.2019 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Λειτουργία Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Β’ 3990).
5. Την υπό στοιχεία 24596 ΕΞ 2023/18.5.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Επικρατείας «Αντικατάσταση της υπ’ αρ. 6810 ΕΞ 2021 κοινής υπουργικής απόφασης “Λειτουργία Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.)” (Β’ 988)» (Β’ 3399).
6. Την υπό στοιχεία 38428 ΕΞ 2021/29.10.2021 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Κανόνες για την παροχή ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών» (Β’ 5231).
7. Την υπό στοιχεία 3981 ΕΞ 2020/25.02.2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Παροχή Υπηρεσίας Αυθεντικοποίησης Χρηστών oAuth2.0 σε Πληροφοριακά Συστήματα τρίτων Φορέων» (Β’ 762).
8. Την υπό στοιχεία 29810 ΕΞ 2020/23.10.2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Διαδικασία αυθεντικοποίησης υπαλλήλων του δημοσίου τομέα σε ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες» (Β’ 4798).
9. Την υπ’ αρ. 7649/16-12-2024 απόφαση «Κατανομή Πιστώσεων Τακτικού Προϋπολογισμού Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Οικονομικού έτους 2025» (ΑΔΑ: ΡΡΥ646ΝΛ2Α-2ΥΠ).
10. Την υπό στοιχεία 2/114178/ΔΠΓΚ/16-12-2024 απόφαση «Διάθεση των πιστώσεων του κρατικού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2025» (ΑΔΑ: 63ΛΟΗ-ΨΣΤ).
11. Την υπ’ αρ. 9530/27-6-2025 απόφαση της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού, Δημοσιονομικών Αναφορών και Εποπτείας Νομικών Προσώπων «Μεταβολή εκτελούμενου Π/Υ με σκοπό την ενίσχυσης του ΑΛΕ 2310506899 στον ΕΦ 1034 - 202 - 0000000 ύψους 10.000.000 € αναφορικά με την καταβολή της δαπάνης για την οικονομική ενίσχυση των ωφελούμενων μονάδων του προγράμματος του άρθρου 32 του ν. 5178/2025 (Α’ 22) “Πρόγραμμα Δημογραφικής Ανάπτυξης”».
Γ. Την υπ’ αρ. 10070/7-7-2025 εισηγητική έκθεση της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
Δ. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση προκαλείται δαπάνη κατά μέγιστο ύψους 10.000.000,00 ευρώ σε βάρος του προϋπολογισμού του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας (ΕΦ 1034-202-0000000 ΑΛΕ 2310506899).
Ε. Την υπ’ αρ. 9842/4-7-2025 (ΑΔΑ: ΨΝΣ645ΝΛ2Α-ΥΕΙ) απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για δέσμευση πίστωσης ποσού 10.000.000,00 €, που καταχωρήθηκε με α.α. 63856 στο Βιβλίο Εγκρίσεων και Εντολών Πληρωμής του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
ΣΤ. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας θεσπίζονται νέες διοικητικές διαδικασίες με επίσημο τίτλο:
α. «Οικονομική Ενίσχυση για μετεγκατάσταση στον Έβρο» και
β. «Αυτοψία επί της εγκατάστασης στον Έβρο από τον οικείο Δήμο Μετεγκατάστασης», αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Με την παρούσα καθορίζονται όλες οι παράμετροι υλοποίησης του Προγράμματος Δημογραφικής Ανάπτυξης του άρθρου 32 του ν. 5178/2025 (Α’ 22) και ιδίως οι Δήμοι και οι δημοτικές ενότητες προέλευσης του, ο μέγιστος αριθμός ωφελούμενων μονάδων και ο αριθμός αυτών ανά δήμο μετεγκατάστασης, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία χορήγησης της οικονομικής ενίσχυσης των δικαιούχων που μεταφέρουν την κύρια κατοικία και το κέντρο βιοτικών δραστηριοτήτων τους από τους δήμους και τις δημοτικές ενότητες προέλευσης στους δήμους μετεγκατάστασης.
Άρθρο 2
Δήμοι μετεγκατάστασης
Ως δήμοι μετεγκατάστασης ορίζονται: Ο Δήμος Σουφλίου με τις Δημοτικές Ενότητες Ορφέα, Σουφλίου και Τυχερού, ο Δήμος Διδυμοτείχου με τις Δημοτικές Ενότητες Διδυμοτείχου και Μεταξάδων και ο Δήμος Ορεστιάδας με τις Δημοτικές Ενότητες Ορεστιάδας, Βύσσας, Τριγώνου και Κυπρίνου. Οι παραπάνω Δήμοι υπάγονται στην Περιφερειακή Ενότητα Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης.
Άρθρο 3
Δικαιούχοι Οικονομικής Ενίσχυσης
Ως δικαιούχοιωφελούμενες μονάδες της οικονομικής ενίσχυσης, ορίζονται οι ακόλουθες κατηγορίες:
α) Μονοπρόσωπο νοικοκυριό: Κάθε ενήλικας Έλληνας πολίτης που είναι άγαμος ή χήρος ή διαζευγμένος ή σε διάσταση, που υποβάλει ατομική φορολογική δήλωση και δεν εμπίπτει στην κατηγορία ενηλίκων έως είκοσι πέντε (25) ετών που φοιτούν σε δομές εκπαίδευσης οποιασδήποτε βαθμίδας στους δήμους μετεγκατάστασης του άρθρου 2 της παρούσας.
β) Πολυπρόσωπο νοικοκυριό: Όλα τα φυσικά πρόσωπα που διαμένουν κάτω από την ίδια στέγη και απαρτίζεται είτε από (1) άτομο που υποβάλλει φορολογική δήλωση και ένα (1) ή περισσότερα τέκνα είτε από έγγαμο ζευγάρι ή ζευγάρι το οποίο έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με ή χωρίς τέκνα, που υποβάλλει φορολογική δήλωση. Στην περίπτωση αυτή, ο αιτών είναι μέλος του νοικοκυριού, ενήλικας Έλληνας πολίτης που υποβάλλει ατομική φορολογική δήλωση.
Άρθρο 4
Αριθμός Ωφελούμενων Μονάδων
1. Ο μέγιστος αριθμός ωφελουμένων μονάδων ανά Δήμο μετεγκατάστασης ορίζεται ως εξής:
α. Δήμος Σουφλίου: Έως 226 ωφελούμενες μονάδες, κατανεμηθησόμενες μέχρι εξαντλήσεως στις Δημοτικές Ενότητες Ορφέα, Σουφλίου, Τυχερού.
β. Δήμος Διδυμοτείχου: Έως 293 ωφελούμενες μονάδες, κατανεμηθησόμενες μέχρι εξαντλήσεως στις Δημοτικές Ενότητες Διδυμοτείχου και Μεταξάδων
γ. Δήμος Ορεστιάδας: Έως 481 ωφελούμενες μονάδες, κατανεμηθησόμενες μέχρι εξαντλήσεως στις Δημοτικές Ενότητες Ορεστιάδας, Βύσσας, Τριγώνου και Κυπρίνου.
2. Ως χρονική περίοδος του μέτρου ορίζεται το διάστημα μέχρι την εξάντληση των ωφελούμενων μονάδων και το αργότερο έως 31-12-2028, υπό την επιφύλαξη της παρ. 3 τπυ άρθρου 11.
Άρθρο 5
Δήμοι και δημοτικές ενότητες Προέλευσης Δικαιούχων Οικονομικής Ενίσχυσης
Ως δήμοι και δημοτικές ενότητες προέλευσης των δικαιούχων οικονομικής ενίσχυσης ορίζεται το σύνολο των δήμων και δημοτικών ενοτήτων της επικράτειας πλην των δήμων και δημοτικών ενοτήτων όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων των Περιφερειών Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Βορείου Αιγαίου και Νοτίου Αιγαίου.
Άρθρο 6
Προϋποθέσεις χορήγησης
Η οικονομική ενίσχυση χορηγείται στα μονοπρόσωπα ή πολυπρόσωπα νοικοκυριά, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 3, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Το μονοπρόσωπο ή πολυπρόσωπο νοικοκυριό υποβάλλει φορολογική δήλωση τουλάχιστον κατά τα τρία (3) προηγούμενα φορολογικά έτη που προηγούνται του έτους υποβολής της αίτησης για την οικονομική ενίσχυση της παρούσας και μεταφέρει την κύρια κατοικία του και το κέντρο των βιοτικών δραστηριοτήτων του στα διοικητικά όρια των δήμων μετεγκατάστασης του άρθρου 2 από την 1.1.2025 και μετά,
β) το μονοπρόσωπο ή πολυπρόσωπο νοικοκυριό διαμένει τα τρία (3) έτη που προηγούνται του έτους υποβολής της αίτησης χορήγησης οικονομικής ενίσχυσης μετεγκατάστασης σε δήμο ή δημοτική ενότητα προέλευσης του άρθρου 5 εντός της ίδιας Περιφερειακής Ενότητας ή εντός της ίδιας Περιφέρειας, όταν πρόκειται για την Αττική,
γ) ο αιτών ή μέλος του νοικοκυριού είναι ιδιοκτήτης, κατά δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας, αποκλειστικά ή κατά ποσοστό, ή παραχωρησιούχος κατά χρήση ακινήτου που έχει παραχωρηθεί στην ωφελούμενη μονάδα από συγγενή έως β’ βαθμού ή είναι μισθωτής ακινήτου που βρίσκεται στην περιοχή μετεγκατάστασης,
δ) ο αιτών εργάζεται μετά την 1-1-2025 ως μισθωτός, εξαιτούμενου του ένστολου προσωπικού των ενόπλων δυνάμεων και σωμάτων ασφαλείας που μετατίθεται υποχρεωτικά για εκπλήρωση υπηρεσιακών υποχρεώσεων, καθώς και των συζύγων αυτού, ή ως ελεύθερος επαγγελματίας ή ως αυτοαπασχολούμενος και είναι εγγεγραμμένος στο μητρώο ασφαλισμένων του οικείου φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή εφόσον είναι άνεργος, συμμετέχει σε προγράμματα της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης που εκτελούνται στην περιοχή μετεγκατάστασης,
ε) τα ανήλικα μέλη του νοικοκυριού, εφόσον υπάρχουν, φοιτούν σε σχολική μονάδα, δημόσιας ή ιδιωτικής εκπαίδευσης ή, αν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και εργάζονται, είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο ασφαλισμένων του οικείου φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή στο μητρώο της ΔΥΠΑ αν είναι άνεργα.
Άρθρο 7
Διαδικασία υποβολής αίτησης - υπεύθυνης δήλωσης και κανόνες επεξεργασίας
1. Για τη χορήγηση της εισοδηματικής ενίσχυσης απαιτείται αίτηση-υπεύθυνη δήλωση η οποία υποβάλλεται άπαξ από τους δυνητικά δικαιούχους στην ηλεκτρονική εφαρμογή του άρθρου 9, μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr).
2. Για την υποβολή της αίτησης-υπεύθυνης δήλωσης απαιτείται ο αιτών να διαθέτει ΑΜΚΑ, αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο ή άλλο ισοδύναμο έγγραφο σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία καθώς και αποδεικτικό IBAN παρόχου υπηρεσιών πληρωμών που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα, στον οποίο είναι δικαιούχος ή συνδικαιούχος, ανεξαρτήτως σειράς.
3. Η χρήση της ηλεκτρονικής εφαρμογής από τον αιτούντα γίνεται κατόπιν αυθεντικοποίησής του με τη χρήση των κωδικών - διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet).
4. Κατά την υποβολή της αίτησης ο αιτών δηλώνει υποχρεωτικά α) στοιχεία ενεργού λογαριασμού (ΙΒΑΝ) παρόχου υπηρεσιών πληρωμών που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα, στον οποίο είναι δικαιούχος ή συνδικαιούχος και στον οποίο θα πιστωθεί η εισοδηματική ενίσχυση, β) έγκυρη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), γ) τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου. Τα ανωτέρω υπό (β) και (γ) στοιχεία μπορούν να αντλούνται και από το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών με διαδικτυακή υπηρεσία που παρέχεται από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.) της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. και αποτελούν ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας με τον αιτούντα, εφόσον ο αιτών έχει αποδεχθεί την ηλεκτρονική επικοινωνία. Εφόσον ο αιτών είναι έγγαμος ή έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, το οποίο βρίσκεται σε ισχύ, δηλώνεται υποχρεωτικά και το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, το όνομα της μητέρας, και ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του/της συζύγου ή του έτερου μέρους του συμφώνου συμβίωσης (ΜΣΣ). Εφόσον στο νοικοκυριό του αιτούντος υπάρχουν ανήλικα τέκνα, που δηλώνονται στη δήλωση φορολογίας εισοδήματός του ως εξαρτώμενα μέλη, σε περίπτωση μονογονεϊκής οικογένειας ή στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος ενός εκ των δύο σε περίπτωση εγγάμων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, συμπληρώνεται υποχρεωτικά το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, το όνομα της μητέρας και υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση του έτερου γονέα των ανηλίκων τέκνων του νοικοκυριού ότι συναινεί για την μετεγκατάστασή τους με τον αιτούντα στον δήμο μετεγκατάστασης. Η υπεύθυνη δήλωση του προηγούμενου εδαφίου δεν απαιτείται σε περίπτωση που αποδεικνύεται ότι ο αιτών ασκεί αποκλειστικά τη γονική μέριμνα των τέκνων.
5. Η αίτηση συνιστά και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75) του αιτούντος (α) για την πληρότητα και ακρίβεια των δηλωθέντων στοιχείων, (β) για την υποχρέωση άμεσης ενημέρωσης του ΟΠΕΚΑ, για οποιαδήποτε μεταβολή των στοιχείων που δηλώθηκαν και των στοιχείων που αποτυπώνονται στα προσκομισθέντα δικαιολογητικά, που είναι δυνατόν να επηρεάσει, είτε θετικά είτε αρνητικά, το θεμελιωμένο δικαίωμά του στην οικονομική ενίσχυση, (γ) για συναίνεση για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα του ιδίου, του/της συζύγου ή ΜΣΣ και των ανήλικων μελών της ωφελούμενης μονάδας για τον έλεγχο και την επαλήθευση στοιχείων, μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων με άλλες ψηφιακές βάσεις δεδομένων του δημοσίου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) για τους σκοπούς εφαρμογής του προγράμματος μετεγκατάστασης και για την συλλογή στατιστικών δεδομένων απαραίτητων για την χάραξη δημόσιας πολιτικής, δ) για τη συναίνεση στη διενέργεια ελέγχων και αυτοψιών από αρμόδιους υπαλλήλους, αν απαιτηθεί, για επιτόπια βεβαίωση και επαλήθευση των δηλουμένων στοιχείων και ε) για την νόμιμη άσκηση της επιμέλειας του κάθε παιδιού το οποίο περιλαμβάνει στην αίτησή του και έχει την απαραίτητη συγκατάθεση από τον τυχόν έτερο κηδεμόνα ή για την άσκηση αποκλειστικά της γονικής μέριμνας.
6. Η συνδρομή των προβλεπόμενων προϋποθέσεων για τη θεμελίωση και τη διατήρηση του δικαιώματος στην οικονομική ενίσχυση ελέγχεται και επαληθεύεται, κατά προτεραιότητα, πλην των προβλεπόμενων αυτοψιών και ελέγχων των αρμόδιων οργάνων των Δήμων και από τους Επιθεωρητές του ΟΠΕΚΑ, μέσω διαλειτουργικότητας του Πληροφοριακού Συστήματος της εφαρμογής του άρθρου 9 με πληροφοριακά συστήματα και βάσεις δεδομένων του δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 4520/2018, της παρούσας απόφασης, του άρθρου 47 του ν. 4623/2019 (Α’ 134) και του άρθρου 84 του ν. 4727/2020 (Α’ 184). Εφόσον δεν καθίσταται δυνατή η ηλεκτρονική άντληση των απαραίτητων στοιχείων, δεδομένων και πληροφοριών, επισυνάπτονται σχετικά δικαιολογητικά στην οικεία ηλεκτρονική εφαρμογή.
7. Αν η υποβληθείσα αίτηση απορριφθεί, ο αιτών δύναται να υποβάλει νέα αίτηση εφόσον οι λόγοι απόρριψης της αρχικής αίτησης έχουν εκλείψει.
Άρθρο 8
Δικαιολογητικά
Τα δικαιολογητικά για τη μεταφορά της κύριας κατοικίας και του κέντρου των βιοτικών δραστηριοτήτων του νοικοκυριού είναι, κατά περίπτωση, τα εξής:
α) Βεβαίωση Τρέχουσας Εικόνας Βασικών Στοιχείων Φυσικού Προσώπου, από την οποία προκύπτει ότι η κύρια κατοικία των ενηλίκων μελών του ωφελούμενου νοικοκυριού βρίσκεται στους δήμους μετεγκατάστασης,
β) εκκαθαριστικά σημειώματα των αιτούντων και των συζύγων τους ή των γονέων τους, εφόσον οι ίδιοι δεν ήταν υπόχρεοι φορολογικής δήλωσης, των τριών τελευταίων ετών που προηγούνται του έτους υποβολής της αίτησης για οικονομική ενίσχυση,
γ) αποδεικτικό κτήσης κύριας κατοικίας:
αα) συμβολαιογραφική πράξη αγοράς ακινήτου από μέλος του ωφελούμενου νοικοκυριού, από 1.1.2025 και εξής, στην οποία εμπεριέχονται τα στοιχεία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου και του αποκτώντος και Ε9/περιουσιακή κατάσταση, από τα οποία προκύπτει η αγορά, από 1.1.2025 και εξής κύριας κατοικίας που βρίσκεται εντός των ορίων των δήμων μετεγκατάστασης από μέλος του ωφελούμενου νοικοκυριού
ή
απόδειξη υποβολής δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας, τουλάχιστον τριετούς διάρκειας, κύριας κατοικίας, από 1.1.2025 και μετά, που βρίσκεται εντός των ορίων των δήμων μετεγκατάστασης
ή
δήλωση στο Ε1 ακινήτου ιδιοκτησίας μέλους του ωφελούμενου νοικοκυριού, ως κύριας κατοικίας, που βρίσκεται εντός των ορίων των δήμων μετεγκατάστασης, το οποίο είτε ανήκει κατά δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας, αποκλειστικά ή κατά ποσοστό, σε μέλος της ωφελούμενης μονάδας
ή
υπεύθυνη δήλωση από συγγενή έως β’ βαθμού μέλους του νοικοκυριού περί παραχώρησης στην ωφελούμενη μονάδα της χρήσης ακινήτου που βρίσκεται εντός των ορίων των δήμων μετεγκατάστασης από 1.1.2025 και μετά ως κύρια κατοικία,
δ) βεβαίωση περί εργασίας του αιτούντος, από 1.1.2025 και εξής, εντός των ορίων των δήμων μετεγκατάστασης, η οποία δα) για απασχολούμενο στον δημόσιο τομέα είναι η απόφαση απόσπασης, μετάταξης, μετάθεσης ή διορισμού του, καθώς και βεβαίωση του εργοδότη ότι δεν έχει απομακρυνθεί με οποιονδήποτε τρόπο με απόσπαση ή μετάταξη ή μετάθεση από τους δήμους μετεγκατάστασης, δβ) για απασχολούμενο στον ιδιωτικό τομέα είναι η αναγγελία πρόσληψης ως εργαζόμενου σε επιχείρηση με έδρα εντός των ορίων του δήμου μετεγκατάστασης, όπως προκύπτει από το έντυπο του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ», καθώς και βεβαίωση του εργοδότη για την παροχή εργασίας εντός των δήμων μετεγκατάστασης, δγ) για αυτοαπασχολούμενο είναι η έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας με έδρα εντός των ορίων του δήμου μετεγκατάστασης, δδ) για ασκούντες αγροτική δραστηριότητα, απασχολούμενους στην αγροτική οικονομία, χωρίς υποχρέωση έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας, είναι βεβαίωση εγγραφής στον οικείο ασφαλιστικό φορέα (eΕΦΚΑ) ή/και βεβαίωση εγγραφής τους στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ΜΑΑΕ) και δε) για ανέργους είναι το αποδεικτικό συμμετοχής σε προγράμματα της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης που εκτελούνται εντός των ορίων των δήμων μετεγκατάστασης,
ε) σε περίπτωση ύπαρξης ανήλικων τέκνων που φοιτούν σε σχολικές μονάδες, δημόσιας ή ιδιωτικής εκπαίδευσης, που βρίσκονται εντός των ορίων των δήμων μετεγκατάστασης, αποδεικτικό εγγραφής ή φοίτησής τους ή εφόσον έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και εργάζονται βεβαίωση εγγραφής στο μητρώο ασφαλισμένων του οικείου φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή στο μητρώο της ΔΥΠΑ εφόσον είναι άνεργα.
Άρθρο 9
Ηλεκτρονική Εφαρμογή
1. Για την υποβολή των αιτήσεων και τη χορήγηση της εισοδηματικής ενίσχυσης δημιουργείται ηλεκτρονική εφαρμογή από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) και είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr).
2. Την ηλεκτρονική εφαρμογή της παρ. 1 διαχειρίζεται, συντηρεί και αναβαθμίζει, αν απαιτείται, από την έναρξη της λειτουργίας της, ο ΟΠΕΚΑ ή ανάδοχος. Η έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής θα λάβει χώρα έως τις 31.7.2025.
3. Μέσω της εφαρμογής υποβάλλονται, ελέγχονται και διεκπεραιώνονται οι αιτήσεις για τη χορήγηση ή μη της ενίσχυσης, δημιουργείται μητρώο δικαιούχων, παράγονται οι καταστάσεις πληρωμής της ενίσχυσης, διενεργούνται οι σχετικές διασταυρώσεις μέσω διαλειτουργικοτήτων με άλλες ψηφιακές βάσεις, καταχωρίζονται τα στάδια για την επιβεβαίωση της μετεγκατάστασης και παραμονής των αιτούντων από τους εξουσιοδοτημένους για αυτό υπαλλήλους των Δήμων που διενεργούν τις σχετικές αυτοψίες, παρακολουθούνται οι μεταβολές του δικαιώματος, υπολογίζονται και παρακολουθούνται τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά και τα πρόστιμα, διενεργούνται τυχόν συμψηφισμοί ποσών και εκδίδονται ηλεκτρονικά οι σχετικές διοικητικές πράξεις.
4. Στην ηλεκτρονική εφαρμογή παρέχεται δικαίωμα πλήρους πρόσβασης στα αρμόδια διοικητικά όργανα του ΟΠΕΚΑ και περιορισμένης πρόσβασης α) στους αιτούντες δυνητικά δικαιούχους και β) στον εξουσιοδοτημένο υπάλληλο του Δήμου μετεγκατάστασης, κατόπιν πρότασης του οικείου Δημάρχου και εξουσιοδότησής του από τον Διοικητή του ΟΠΕΚΑ.
5. Κατά την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης, αντλούνται από τις διαθέσιμες σχετικές βάσεις δεδομένων διαλειτουργικά τα κατωτέρω:
α) Εκκαθαριστικά τριών προηγούμενων φορολογικών ετών.
β) Τρέχουσα εικόνα βασικών στοιχείων φυσικού προσώπου, από την οποία προκύπτει ότι η κύρια κατοικία των ενηλίκων μελών του ωφελούμενου νοικοκυριού βρίσκεται στους Δήμους μετεγκατάστασης.
γ) Διευθύνσεις κύριας κατοικίας του αιτούντος των τελευταίων 3 ετών.
δ) Ηλεκτρονικό μισθωτήριο ακινήτου.
ε) Στοιχεία έναρξης και τοποθεσίας επιχειρηματικής δραστηριότητας, εφόσον υπάρχει.
στ) Τρέχουσα οικογενειακή κατάσταση με βάση τον ΑΦΜ του αιτούντος και ΑΦΜ συζύγου, ή έτερου μέρους συμφώνου συμβίωσης, εφόσον υπάρχει.
ζ) Στοιχεία ανήλικων τέκνων με βάση τον ΑΦΜ του αιτούντος.
η) Στοιχεία εγγραφής και φοίτησης τέκνων (σχολεία, περιοχές).
θ) Στοιχεία αναγγελίας πρόσληψης στο ΕΡΓΑΝΗ.
ι) Στοιχεία συμμετοχής και τοποθεσίας σε προγράμματα κατάρτισης ανέργων της ΔΥΠΑ.
6. Στην περίπτωση που δεν μπορούν να αντληθούν από τις ως άνω διαλειτουργικότητες τα απαιτούμενα στοιχεία και δικαιολογητικά, η εφαρμογή θα παρέχει τη δυνατότητα ανάρτησής τους από τον αιτούντα, σε ηλεκτρονική μορφή. Ο ΟΠΕΚΑ διατηρεί το δικαίωμα για έλεγχο της γνησιότητάς τους σε κάθε στάδιο καθώς και για την αναζήτηση των πρωτότυπων δικαιολογητικών.
7. Μετά την περιέλευση της αίτησης σε κατάσταση προέγκρισης και την αποστολή γνωστοποίησης στον αιτούντα και στον δήμο μετεγκατάστασης, σύμφωνα με το άρθρο 10, ο εξουσιοδοτημένος υπάλληλος του δήμου αποκτά πρόσβαση στα επόμενα πεδία της ηλεκτρονικής εφαρμογής, στα οποία καταχωρίζει: την ημερομηνία πρώτης αυτοψίας, τη διαπιστωτική πράξη του Δημάρχου σύμφωνα με την εισήγηση της επιτροπής και την ημερομηνία δεύτερης αυτοψίας, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 15.
8. Η εφαρμογή συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας που τίθενται στον ν. 4727/2020.
Άρθρο 10
Διαδικασία Έγκρισης - Έκδοση απόφασης
1. Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των δικαιολογητικών του άρθρου 8 και της επιβεβαίωσης της πληρότητας αυτών, η αίτηση περιέρχεται σε κατάσταση προέγκρισης. Το γεγονός της προέγκρισης γνωστοποιείται με μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσω sms στον αριθμό του κινητού τηλεφώνου του αιτούντος καθώς και στον αρμόδιο Δήμο μετεγκατάστασης για την εκκίνηση της διαδικασίας αυτοψίας του άρθρου 15.
2. Εφόσον από την ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτοψίας του άρθρου 15 και την καταχώριση στην ηλεκτρονική εφαρμογή του άρθρου 9 της διαπιστωτικής πράξης του ίδιου άρθρου και του αποτελέσματος αυτής επιβεβαιώνεται το γεγονός της μετεγκατάστασης του αιτούντος, η αίτηση εγκρίνεται οριστικά με απόφαση του Προϊσταμένου του Τμήματος Χορήγησης Παροχών Κοινωνικής Στήριξης Οικογενειών της Διεύθυνσης Οικογενειακών Επιδομάτων της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΟΠΕΚΑ.
3. Εάν από τους ελέγχους, μέσω ηλεκτρονικής διασταύρωσης, και τα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά, όπου αυτό απαιτείται, προκύπτει ότι ο αιτών δεν πληροί τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση της ενίσχυσης ή εφόσον, μετά την προέγκριση της αίτησης, δεν επιβεβαιωθεί από την εκδοθείσα και αναρτηθείσα διαπιστωτική πράξη το γεγονός της μετεγκατάστασης, η αίτηση απορρίπτεται με απόφαση του ίδιου ως άνω οργάνου με ρητή μνεία του λόγου απόρριψης στο σώμα της απορριπτικής πράξης.
4. Οι παραπάνω πράξεις όπως και η πράξη ανάκλησης και καταλογισμού του άρθρου 13, παράγονται αυτόματα από την εφαρμογή, φέρουν την υπογραφή του αρμόδιου οργάνου του ΟΠΕΚΑ και κοινοποιούνται στους ενδιαφερόμενους μέσω της εφαρμογής.
Άρθρο 11
Φορέας χορήγησης, τρόπος καταβολής, διάρκεια Προγράμματος και ύψος της οικονομικής ενίσχυσης
1. Η οικονομική ενίσχυση καταβάλλεται από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.) με επιχορήγηση από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, κατόπιν υποβολής της ηλεκτρονικής αίτησης και αυτοψίας επί της εγκατάστασης από τον δήμο μετεγκατάστασης, στα όρια του οποίου βρίσκεται η κύρια κατοικία της νέας εγκατάστασης του αιτούντος.
2. Η οικονομική ενίσχυση καταβάλλεται στις ωφελούμενες μονάδες σε δύο (2) ισόποσες δόσεις. Η πρώτη δόση καταβάλλεται με την οριστική έγκριση της αίτησης και η δεύτερη δόση μετά την παρέλευση του πρώτου έτους αποδεδειγμένης μόνιμης παραμονής στους δήμους μετεγκατάστασης, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 5 του άρθρου 15.
3. Το πρόγραμμα της παρούσας εκτελείται μέχρι εξαντλήσεως του προβλεπόμενου προϋπολογισμού.
4. Το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης για τις ωφελούμενες μονάδες ορίζεται σε:
α) Δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, εφόσον η ωφελούμενη μονάδα εγκαθίσταται σε οικισμό με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, και
β) έξι χιλιάδες (6.000) ευρώ, εφόσον η ωφελούμενη μονάδα εγκαθίσταται σε οικισμό με πληθυσμό άνω των πεντακοσίων (500) κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, προσαυξανόμενη αντίστοιχα κατά χίλια (1.000) ευρώ για κάθε ανήλικο μέλος του νοικοκυριού και μέχρι του συνολικού ποσού των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ.
Άρθρο 12
Διαδικασία καταβολής της οικονομικής ενίσχυσης
1. Μέσω του πληροφοριακού συστήματος της εφαρμογής του άρθρου 9 παράγονται αυτοματοποιημένα αναλυτικές καταστάσεις πληρωμής των δικαιούχων με όλα τα απαραίτητα στοιχεία (Ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, αριθμός εγκριτικής απόφασης, ΙΒΑΝ και ποσό πληρωμής). Παράγεται επίσης, συγκεντρωτική κατάσταση πληρωμής, με το συνολικό ποσό των οικονομικών ενισχύσεων, την κατανομή των πληρωμών ανά τράπεζα (αριθμός πιστώσεων και ποσά) και την αμοιβή της τράπεζας, εφόσον συντρέχει τέτοια περίπτωση, για την υλοποίηση της πληρωμής.
2. Η συγκεντρωτική κατάσταση πληρωμής της παρ. 1, μετά την εκτύπωσή της, διαβιβάζεται με υπογραφή από την αρμόδια Υπηρεσία Πληροφορικής ή τον ανάδοχο του έργου στον ΟΠΕΚΑ, βεβαιώνοντας για την ορθότητα και πληρότητα τόσο αυτής όσο και των αναλυτικών καταστάσεων πληρωμής, σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει το Πρόγραμμα και τις οδηγίες της αρμόδιας Διεύθυνσης και εν συνεχεία, υπογράφεται από τον Προϊστάμενο του Τμήματος Ελέγχων και Διαχείρισης Πληρωμών και Μεταβολών της Διεύθυνσης Οικογενειακών Επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ και τον Προϊστάμενο της ίδιας Διεύθυνσης ή τους νόμιμους αναπληρωτές τους και αποστέλλονται στη Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΟΠΕΚΑ. Η Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, κατόπιν ελέγχου των ανωτέρω καταστάσεων, εκκαθαρίζει τη δαπάνη και εκδίδει τα αντίστοιχα Χρηματικά Εντάλματα.
Άρθρο 13
Ανάκληση εγκριτικών αποφάσεων - Επιβολή προστίμων - Αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά
1. Υπό την επιφύλαξη αυστηρότερων ποινών, που προβλέπονται στην κείμενη ποινική νομοθεσία, σε περίπτωση δήλωσης από τον αιτούντα ψευδών στοιχείων ή απόκρυψης αληθών στην αίτηση χορήγησης της εισοδηματικής ενίσχυσης, με σκοπό τον προσπορισμό περιουσιακού οφέλους στον ίδιο ή σε τρίτο, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 22 του ν. 1599/1986 (Α’ 75).
2. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι η οικονομική ενίσχυση της παρούσας χορηγήθηκε χωρίς να πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις, εκδίδεται από τον Προϊστάμενο του Τμήματος Χορήγησης Παροχών Κοινωνικής Στήριξης Οικογενειών της Διεύθυνσης Οικογενειακών Επιδομάτων της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΟΠΕΚΑ πράξη ανάκλησης της αρχικής έγκρισης και το ποσό που καταβλήθηκε αναζητείται ως αχρεωστήτως καταβληθέν. Σε περίπτωση, δε, διαπίστωσης ψευδούς δήλωσης για τη μετεγκατάσταση της ωφελούμενης μονάδας, εκδίδεται από το ίδιο ως άνω αρμόδιο όργανο του ΟΠΕΚΑ πράξη ανάκλησης της αρχικής έγκρισης και επιβάλλεται και πρόστιμο διπλάσιο της χορηγηθείσας ενίσχυσης.
3. Αν ο ωφελούμενος μετακινηθεί από την περιοχή της μετεγκατάστασης εντός του πρώτου έτους από τη μετεγκατάσταση, επιστρέφεται το ποσό της χορήγησης για το διάστημα που υπολείπεται του έτους, υπό την προϋπόθεση ότι έχει υποβληθεί προηγούμενη δήλωση αποχώρησης από τον ωφελούμενο. Η δήλωση του προηγούμενου εδαφίου υποβάλλεται από τον ωφελούμενο είτε στην ηλεκτρονική εφαρμογή της οικονομικής ενίσχυσης ή έγχαρτα στην αρμόδια υπηρεσία του ΟΠΕΚΑ ή του Δήμου μετεγκατάστασης.
4. Εάν η μετακίνηση της προηγούμενης παραγράφου δεν δηλωθεί από τον ωφελούμενο ή έχουν διαπιστωθεί ευρήματα από τις διαδικασίες ελέγχου της παρ. 6 του άρθρου 32 του ν. 5178/2025 (Α’ 22), στον ωφελούμενο επιβάλλεται το πρόστιμο της παρ. 2 του παρόντος.
5. Σε περίπτωση διαπίστωσης εικονικής ή πολλαπλής μίσθωσης ή εικονικότητας πρόσληψης, επιβάλλονται πρόστιμα διπλάσια της χορηγηθείσας ενίσχυσης στους ιδιοκτήτες ακινήτων και τους εργοδότες αντιστοίχως.
6. Η επιβολή των ανωτέρω προστίμων στους ωφελούμενους πραγματοποιείται με πράξη του αρμοδίου για την έκδοση καταλογιστικών πράξεων οργάνου της Διεύθυνσης Οικογενειακών Επιδομάτων της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΟΠΕΚΑ. Η επιβολή των ανωτέρω προστίμων σε ιδιοκτήτες ακινήτων και σε εργοδότες πραγματοποιείται από το ίδιο ως άνω όργανο με απόφαση του ΟΠΕΚΑ κατόπιν είτε έκθεσης ελέγχου της αρμόδιας διεύθυνσης επιθεώρησης και ελέγχου του ΟΠΕΚΑ είτε εισήγησης του οικείου Δημάρχου του Δήμου μετεγκατάστασης. Στην εν λόγω έκθεση ελέγχου/εισήγηση θα αναφέρονται ρητά, εκτός από τα πλήρη στοιχεία του φυσικού ή νομικού προσώπου που επιβάλλεται το πρόστιμο και οι λόγοι επιβολής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 7 του άρθρου 32 του ν. 5178/2025.
7. Για τον καταλογισμό και την ανάκτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 45 του ν. 4520/2018 (Α’ 30). Για την επιβολή και είσπραξη των προστίμων του παρόντος άρθρου, εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρούσας σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 45 του ν. 4520/2018 (Α’ 30).
Άρθρο 14
Ενδικοφανής προσφυγή
Κατά των δυσμενών διοικητικών πράξεων των οργάνων του ΟΠΕΚΑ (απόρριψης, ανάκλησης, καταλογισμού αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών και επιβολής προστίμων), οι οποίες εκδίδονται κατ’ εφαρμογή της παρούσας απόφασης, δύναται να ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή κατ’ εφαρμογή του άρθρου 46 του ν. 4520/2018 (Α’ 30).
Άρθρο 15
Διαδικασία διενέργειας αυτοψιών μετεγκατάστασης και παραμονής
1. Σε κάθε δήμο μετεγκατάστασης συγκροτείται με απόφαση του οικείου Δημάρχου τριμελής Επιτροπή, η οποία έχει ως αρμοδιότητα τη διενέργεια αυτοψίας για τη διαπίστωση της μεταφοράς της κύριας κατοικίας και των βιοτικών δραστηριοτήτων του αιτούντος εντός των ορίων του δήμου μετεγκατάστασης καθώς και επιτόπιων ελέγχων κατά την υλοποίηση του προγράμματος και αποτελείται από: Ένα στέλεχος της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου, έναν μηχανικό, στέλεχος της Τεχνικής Υπηρεσίας του δήμου και ένα στέλεχος του Τμήματος ή της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πρόνοιας ή Κοινωνικής Προστασίας ή Κοινωνικής Αλληλεγγύης του δήμου και τους νόμιμους αναπληρωτές τους.
2. Η διαδικασία της αυτοψίας εκκινεί από τη λήψη της γνωστοποίησης προς τον δήμο για την προέγκριση της αίτησης, κατά την παρ. 1 του άρθρου 10. Η αυτοψία διενεργείται εντός 15 ημερών από τη λήψη της ως άνω γνωστοποίησης και η έκθεση της Επιτροπής υποβάλλεται στον Δήμαρχο εντός 5 ημερών.
3. Σε περίπτωση που από την έκθεση αυτοψίας επιβεβαιώνεται η μετεγκατάσταση της κύριας κατοικίας και του κέντρου βιοτικών δραστηριοτήτων του νοικοκυριού, εκδίδεται από τον Δήμαρχο σχετική διαπιστωτική πράξη, στην οποία προσδιορίζεται ρητά ως ημερομηνία μετεγκατάστασης η ημερομηνία συντέλεσης της αυτοψίας. Σε περίπτωση που, από την έκθεση αυτοψίας δεν επιβεβαιώνονται η μετεγκατάσταση της κύριας κατοικίας και του κέντρου βιοτικών δραστηριοτήτων του νοικοκυριού, εκδίδεται πάλι σχετική διαπιστωτική πράξη από το ίδιο όργανο με το ανάλογο περιεχόμενο. Σε περίπτωση που από την έκθεση αυτοψίας δεν προκύπτει ασφαλώς το γεγονός της μετεγκατάστασης, ο Δήμαρχος μπορεί να διατάξει τη διεύρυνση του ελέγχου.
4. Σε περίπτωση κατά την οποία ο επιτόπιος έλεγχος δεν καταστεί δυνατός λόγω απουσίας του αιτούντος από την κατοικία του, η εγκριτική διαδικασία αναστέλλεται και ορίζεται νέα ημερομηνία αυτοψίας εντός 15 ημερών από την αρχική ημερομηνία.
5. Η διαδικασία της αυτοψίας και η σύνταξη σχετικής έκθεσης από την αρμόδια Επιτροπή, επαναλαμβάνεται για τον έλεγχο της μόνιμης εγκατάστασης στους δήμους μετεγκατάστασης, εντός 15 ημερών από τη συμπλήρωση ενός έτους από τη δήλη ημερομηνία μετεγκατάστασης που φέρει η διαπιστωτική πράξη της παρ. 3 του παρόντος άρθρου και η σχετική έκθεση υποβάλλεται στον οικείο Δήμαρχο εντός 5 ημερών από τη διενέργεια της αυτοψίας για έκδοση της ανάλογης διαπιστωτικής πράξης.
6. Οι διαπιστωτικές πράξεις των παρ. 3 και 5 του παρόντος αναρτώνται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του άρθρου 9 με καταχώριση της επιβεβαίωσης ή μη, τόσο της αρχικής μετεγκατάστασης όσο και της μόνιμης παραμονής κατά το πρώτο έτος.
Άρθρο 16
Προστασία Προσωπικών Δεδομένων
1. Ο ΟΠΕΚΑ, ως κύριος του έργου ορίζεται Υπεύθυνος Επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που συλλέγονται και αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας στο πλαίσιο του προγράμματος, κατά την έννοια της περ. 7 του άρθρου 4 του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (ΕΕ) 2016/679 (ΓΚΠΔ) και επεξεργάζεται τα δεδομένα σύμφωνα με την περ. (ε) της παρ. 1 και την παρ. 3 του άρθρου 6 του ΓΚΠΔ και το άρθρο 5 του ν. 4624/2019 (Α’ 137), στο πλαίσιο της δημόσιας εξουσίας που του έχει ανατεθεί, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 32 του ν. 5178/2025 (Α’ 22).
2. Ο ΟΠΕΚΑ ως Υπεύθυνος Επεξεργασίας έχει όλες τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στον ΓΚΠΔ και λαμβάνει όλα τα κατάλληλα οργανωτικά και τεχνικά μέτρα για την ασφάλεια των πληροφοριών που ενδέχεται να περιέχουν και προσωπικά δεδομένα, και γενικότερα όλων των ανάλογων μορφών αρχείων και πληροφοριών στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος της παρούσας, όπως, ειδικότερα, μέτρα για:
α) τον έλεγχο πρόσβασης στα προσωπικά δεδομένα,
β) την ανωνυμοποίηση ή ψευδωνυμοποίηση των προσωπικών δεδομένων, όπου απαιτείται,
γ) την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα όταν αυτά μεταφέρονται, αποθηκεύονται, επεξεργάζονται, αρχειοθετούνται ή διαγράφονται, και
δ) τη μη ταυτοποίηση των υποκειμένων των δεδομένων.
3. Πριν τη θέση σε λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής που προβλέπεται στο άρθρο 9 διενεργείται εκτίμηση αντικτύπου σχετικά με την προστασία δεδομένων που αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας μέσω της εφαρμογής, σύμφωνα με τα άρθρα 35 και 36 του ΓΚΠΔ.
4. Τα δεδομένα που έχουν καταχωρηθεί, αποθηκευτεί, και αναπαραχθεί με οποιονδήποτε τρόπο, τηρούνται και φυλάσσονται για τουλάχιστον δέκα (10) έτη από την καταχώρισή τους.
Άρθρο 17
Ειδικές ρυθμίσεις για τη λειτουργία της εφαρμογής
1. Για την άντληση στοιχείων ταυτοποίησης, επικοινωνίας, επαλήθευσης και των χρηστών και διενέργειας ελέγχων, η εφαρμογή του άρθρου 9 διαλειτουργεί μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) με τα απαραίτητα μητρώα του δημοσίου για την άντληση στοιχείων των χρηστών. Ενδεικτικά αντλούνται από:
α) το Μητρώο Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ, ο ΑΦΜ για την επαλήθευση στοιχείων ταυτότητας και οικογενειακής κατάστασης, καθώς και εκκαθαριστικά τριών προηγούμενων ετών,
β) το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών (Ε.Μ.Ε.Π.), η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ο αριθμός κινητού τηλεφώνου, του αιτούντος αν είναι εγγεγραμμένος στο σύστημα,
γ) το ΕΡΓΑΝΗ, η αναγγελία πρόσληψης για την επαλήθευση της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα,
δ) τα συστήματα της ΔΥΠΑ, η τεκμηρίωση συμμετοχής σε προγράμματα κατάρτισης ανέργων,
ε) τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, οι κωδικοί - διαπιστευτήρια (taxisnet).
2. Η διαλειτουργικότητα της παρ. 1 πραγματοποιείται σύμφωνα με το ισχύον Πλαίσιο Ασφάλειας Πληροφοριακών Συστημάτων της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την πολιτική ορθής χρήσης διαδικτυακών υπηρεσιών.
Άρθρο 18
Έναρξη ισχύος
Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 16 Ιουλίου 2025
Οι Υπουργοί
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ
Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ
Εσωτερικών
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΛΙΒΑΝΙΟΣ
Υφυπουργός Εσωτερικών
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΓΙΑΝΝΗ
Ανάπτυξης
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ
Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας
ΔΟΜΝΑ - ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ
Ψηφιακής Διακυβέρνησης
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!