Κ.Υ.Α. 15109/2025 Καθορισμός ετήσιων στόχων ελέγχων της Επιθεώρησης Εργασίας κατά το 2025
Αριθμ. 15109
ΦΕΚ B' 2934/12.06.2025
Καθορισμός ετήσιων στόχων ελέγχων που θα πραγματοποιήσει η Ανεξάρτητη Αρχή «Επιθεώρηση Εργασίας» κατά το έτος 2025.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Το Mέρος V ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ» του ν. 4808/2021 «Για την Προστασία της Εργασίας - Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής “Επιθεώρηση Εργασίας” - Κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και παρενόχλησης στον κόσμο της εργασίας - Κύρωση της Σύμβασης 187 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για το Πλαίσιο Προώθησης της Ασφάλειας και της Υγείας στην Εργασία - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1158 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της ιδιωτικής ζωής, άλλες διατάξεις του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις» (Α’ 101) και ειδικότερα την παρ. 2 του άρθρου 124 αυτού.
2. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).
3. Το άρθρο 90 του Κώδικα της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά Όργανα (άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
4. Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α’ 168).
5. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).
6. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία ΥπουργείωνΣύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών-Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
7. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131) και το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).
8. Την υπό στοιχεία 102928/ΕΞ 2023/10-07-2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).
9. Τον Οργανισμό Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» [υπ’ αρ. 510148/17.11.2022 απόφαση Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» (Β’ 5937)].
10. Τον αριθμό των υπηρετούντων Επιθεωρητών Εργασίας της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» και την κατανομή τους ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Επιθεώρησης Εργασίας, καθώς και τον αριθμό των υπαλλήλων του Υπουργείου που υποστηρίζουν τις υπηρεσίες της Επιθεώρησης Εργασίας κατά τη διενέργεια των ελέγχων και την εν γένει εκπλήρωση της αποστολής της, σύμφωνα με το άρθρο 125 του ν. 4808/2021 (Α’ 101).
11. Το υπό στοιχεία ΕΜΠ 3/2025/10-03-2025 έγγραφο του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» με το οποίο διαβιβάζεται η από 19-12-2024 γνώμη του Συμβουλίου Διοίκησης της Επιθεώρησης Εργασίας όπως τροποποιήθηκε για τον αναλυτικό καθορισμό ετήσιων στόχων ελέγχων της Επιθεώρησης Εργασίας σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 124 του ν. 4808/2021.
12. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης σύμφωνα με την υπ’ αρ. 9702/10-04-2025 «Εισηγητική Έκθεση οικονομικών επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 24 παρ. 5 του ν. 4270/2014 (Α’ 143)» της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης προκαλείται δαπάνη ως προς τις πρόσθετες αμοιβές των συμμετεχόντων στους ελέγχους υπαλλήλων. Η ανωτέρω δαπάνη δεν μπορεί να ποσοτικοποιηθεί γιατί δεν δύναται να καθοριστεί ο ακριβής χρόνος διενέργειας των ελέγχων (εντός/ εκτός του προκαθορισμένου ωραρίου εργασίας των ελεγκτών). Η δαπάνη, που θα προκύψει από ελέγχους που θα πραγματοποιηθούν εκτός του προκαθορισμένου ωραρίου εργασίας των ελεγκτών, καλύπτεται από τις εγγεγραμμένες πιστώσεις για πρόσθετες αποδοχές τακτικών υπαλλήλων στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2025 και τον Ε.Φ. 1032-801-0000000.
13. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρισης στο ΕΜΔΔ-ΜΙΤΟΣ,
αποφασίζουμε:
1. O συνολικός αριθμός των ελέγχων που θα διενεργηθούν από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων, τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Επιθεώρησης Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία καθώς και την Υπηρεσία Ειδικών Επιθεωρητών Εργασίας της Γενικής Διεύθυνσης Εποπτείας και Ελέγχων της Επιθεώρησης Εργασίας, κατά το έτος 2025, καθορίζεται σε εξήντα εννέα χιλιάδες (69.000).
2. Ο ανωτέρω στόχος αποτελεί τον ελάχιστο συνολικό αριθμό προγραμματισμένων ελέγχων που θα διενεργηθούν από τους Επιθεωρητές Εργασίας, δύναται δε να αναθεωρείται εντός του έτους με όμοια απόφασή μας.
Για τον καθορισμό του αριθμού των ελέγχων που θα διενεργήσουν οι Επιθεωρητές Εργασίας σε ετήσια βάση ανά Περιφερειακή Διεύθυνση της Επιθεώρησης ως κάτωθι, λαμβάνονται υπόψη ιδίως:
α) Ο αριθμός των υπηρετούντων Επιθεωρητών Εργασίας καθώς και ο αριθμός των υπαλλήλων του Υπουργείου που υποστηρίζουν τις υπηρεσίες της Επιθεώρησης Εργασίας κατά τη διενέργεια των ελέγχων και την εν γένει εκπλήρωση της αποστολής της, σύμφωνα με το άρθρο 125 του ν. 4808/2021 (Α’ 101),
β) το χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια του οποίου γίνεται ο έλεγχος (έναρξη και λήξη του ελέγχου),
γ) η απαραίτητη διοικητική εργασία που συνοδεύει κάθε έλεγχο,
δ) οι λοιπές δραστηριότητες των Επιθεωρητών Εργασίας, όπως η διενέργεια εργατικών διαφορών, η έρευνα εργατικών ατυχημάτων και η συμμετοχή τους σε συλλογικά όργανα της Διοίκησης.
3. Ο αριθμός των προγραμματισμένων ελέγχων ανά κλάδο Επιθεωρητών Εργασίας και Περιφερειακή Διεύθυνση Επιθεώρησης Εργασίας κατανέμεται ως ακολούθως:
3.1. ΕΛΕΓΧΟΙ ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ.
Α/Α | ΠΕΡΙΦ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΛΕΓΧΩΝ |
1 | ΑΝΑΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗΣ | 2.196 |
2 | ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | 7.232 |
3 | ΗΠΕΙΡΟΥ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | 4.287 |
4 | ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ | 4.551 |
5 | ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ | 2.990 |
6 | ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | 1.691 |
7 | ΚΡΗΤΗΣ | 1.771 |
8 | ΑΘΗΝΩΝ | 5.343 |
9 | ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΚΑΙ ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ | 2.907 |
10 | ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ | 2.689 |
11 | ΑΙΓΑΙΟΥ | 3.137 |
ΣΥΝΟΛΟ | 38.794 | |
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ) | 3.611 | |
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ | 42.405 |
Οι ανωτέρω έλεγχοι αφορούν την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στον τομέα των εργασιακών σχέσεων, περιλαμβανομένης της καταπολέμησης της αδήλωτης εργασίας, σε όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας με κύρια προτεραιότητα:
α) Σε επιχειρήσεις και κλάδους με υψηλό δείκτη κινδύνου παραβατικότητας,
β) σε επιχειρήσεις που δεν έχουν ελεγχθεί την τελευταία τριετία ή που ελέγχθηκαν (μέσω προγράμματος ανάλυσης κινδύνου - risk analysis) και βρέθηκαν παραβατικές, με σκοπό τον έλεγχο συμμόρφωσης ή τυχόν υποτροπής τους,
γ) στην αύξηση των ελέγχων σε επιχειρήσεις που λειτουργούν περιοδικά λόγω της φύσης τους και συγκεκριμένα:
γα) Καταλύματα (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 8% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),
γβ) εστίαση (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 3% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),
δ) σε κλάδους στους οποίους απασχολούνται αποσπασμένοι εργαζόμενοι ή εργαζόμενοι πολίτες τρίτων χωρών για την προστασία τους από πιθανές συνθήκες εργασιακής εκμετάλλευσης,
ε) σε επιχειρήσεις στις οποίες εφαρμόζεται ή θα εφαρμοστεί το σύστημα ψηφιακής κάρτας εργασίας:
εα) Στη Βιομηχανία Τροφίμων (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 10% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),
εβ) λιανικό Εμπόριο (στόχος η αύξηση των ελέγχων κατά 10% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024 με έμφαση σε επιχειρήσεις που λειτουργούν περιοδικά λόγω της φύσης τους),
στ) σε επιχειρήσεις σε κλάδους υπηρεσιών διανομής και μεταφοράς (όπου απασχολούνται εργαζόμενοι διανομείς δίκυκλων μοτοσυκλετών) με έμφαση στον κλάδο Ταχυδρομικών και ταχυμεταφορικών δραστηριοτήτων με στόχο την αύξηση των ελέγχων κατά 25% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024,
ζ) στο χονδρικό εμπόριο, εκτός από το εμπόριο μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών (στόχος η αύξηση των ελέγχων στο κατά 10% σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2024),
η) σε γεωγραφικές περιοχές και κλάδους οικονομικής δραστηριότητας όπου παρατηρούνται υψηλά επίπεδα απασχόλησης ανηλίκων.
3.2. ΕΛΕΓΧΟΙ ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ.
Α/Α | ΠΕΡΙΦ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΛΕΓΧΩΝ |
1 | ΑΘΗΝΩΝ-ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ- ΚΡΗΤΗΣ | 6.540 |
2 | ΠΕΙΡΑΙΑ- ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ - ΑΙΓΑΙΟΥ | 4.090 |
3 | ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ-ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ- ΗΠΕΙΡΟΥ- ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ | 3.470 |
4 | ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ –ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ | 3.400 |
5 | ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ | 7.470 |
ΣΥΝΟΛΟ | 24.970 | |
6 | ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ) | 1.625 |
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ | 26.595 |
Οι ανωτέρω έλεγχοι αφορούν την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στον τομέα της ασφάλειας και υγείας στην εργασία σε όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας με κύρια προτεραιότητα ως κάτωθι:
α) Επιχειρήσεις που ανήκουν στην κατηγορία επικινδυνότητας Α και Β του ν. 3850/2010 (Α’ 84) και ειδικότερα:
αα) Κατασκευές - Τεχνικά Έργα (στόχος το 20% του συνολικού αριθμού ελέγχων),
αβ) μεταποίηση (στόχος η αύξηση ελέγχων κατά 10% στους κλάδους της μεταποίησης σε σχέση με το 2024),
β) επιχειρήσεις που δεν έχουν ελεγχθεί την τελευταία τριετία,
γ) έλεγχοι σε επιχειρήσεις για την τήρηση του θεσμικού πλαισίου για την ασφάλεια και υγεία στην εργασία αναφορικά με τα δικαιώματα των εργαζομένων με αναπηρία (ενδεικτικά, εύλογες προσαρμογές),
δ) έλεγχοι σε επιχειρήσεις για την εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου για τη θερμική καταπόνηση.
4. Η κατανομή των ελέγχων ανά διψήφιο κωδικό κλάδου οικονομικής δραστηριότητας κατά ΣΤΑΚΟΔ-2008 γίνεται με το ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο της Επιθεώρησης Εργασίας έτους 2025.
5. Ο σχεδιασμός των ελέγχων, στη βάση της αξιολόγησης κινδύνου (risk analysis), αποσκοπεί στην αποτελεσματική εποπτεία των επιχειρήσεων/οικονομικών δραστηριοτήτων, ως προς τη συνεπή εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας και της νομοθεσίας για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία, την καταπολέμηση κάθε παραβατικότητας, την προστασία των εργαζομένων, τη δραστική μείωση των εργατικών ατυχημάτων και την εν γένει εύρυθμη λειτουργία της αγοράς εργασίας.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 10 Ιουνίου 2025
Οι Υπουργοί
Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!