Υ.Α. 148058/2025 Καθορισμός πλαισίου εφαρμογής του Μ23 «Έκτακτη προσωρινή στήριξη ρευστότητας στους γεωργούς, που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, μετά την 1η Ιανουαρίου 2024», του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2022».
Αριθμ. 148058
ΦΕΚ B’ 2858/06.06.2025
Καθορισμός πλαισίου εφαρμογής του Μ23 «Έκτακτη προσωρινή στήριξη ρευστότητας στους γεωργούς, που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, μετά την 1η Ιανουαρίου 2024», του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2022».
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τον ν. 4314/2014 «Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014_2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν. 3419/2005 (Α’ 297) και άλλες διατάξεις» (Α’ 265) και ειδικότερα την παρ. 2 του άρθρου 69 αυτού σε συνδυασμό με το άρθρο 66 του ν. 4914/2022.
2. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
3. Τον Καν. (ΕΕ) 1303/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου περί καθορισμού κοινών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής, το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και περί καθορισμού γενικών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 1083/2006.
4. Τον Καν. (ΕΕ) 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 1698/2005 του Συμβουλίου (ΕΕ L 347/20.12.2013).
5. Tον Καν. (ΕΕ) υπ’ αρ. 1306/2013 Του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) υπ’ αρ. 352/78, (ΕΚ) υπ’ αρ. 165/94, (ΕΚ) υπ’ αρ. 2799/98, (ΕΚ) υπ’ αρ. 814/2000, (ΕΚ) υπ’ αρ. 1290/2005 και (ΕΚ) υπ’ αρ. 485/2008 του Συμβουλίου.
6. Τον Καν. (ΕΕ) 2021/2116 σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 1306/2013.
7. Τον Καν. 2020/2220 της 23ης Δεκεμβρίου του 2020 σχετικά με τη θέσπιση ορισμένων μεταβατικών διατάξεων για τη στήριξη από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) τα έτη 2021 και 2022 και για την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΕ) υπ’ αρ. 1305/2013, (ΕΕ) υπ’ αρ. 1306/2013 και (ΕΕ) υπ’ αρ. 1307/2013 όσον αφορά τους πόρους και την εφαρμογή τους τα έτη 2021 και 2022 και του κανονισμού (EE) υπ’ αρ. 1308/2013 όσον αφορά τους πόρους και την κατανομή αυτής της στήριξης τα έτη 2021 και 2022.
8. Τον Καν. (ΕΕ) 2024/3242 για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 2020/2220 όσον αφορά ειδικά μέτρα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης για την παροχή πρόσθετης βοήθειας στα κράτη μέλη που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.
9. Τον εκτελεστικό Καν. (ΕΕ) υπ’ αρ. 2022/1173 της Επιτροπής για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) 2021/2116 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου στην κοινή γεωργική πολιτική.
10. Το π.δ. 97/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α’ 138).
11. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).
12. Την υπ’ αρ. 4941/07.11.2011 κοινή υπουργική απόφαση «Σύστημα Δημοσιονομικών Διορθώσεων και διαδικασίες ανάκτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών από Εθνικούς ή Κοινοτικούς πόρους, στα πλαίσια του Προγράμματος Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδος 2007 - 2013» (Β’ 2538).
13. Την υπ’ αρ. 2618/13.10.2022 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Διάρθρωση και αρμοδιότητες των Ειδικών Υπηρεσιών του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣ ΚΑΠ) 2023-2027» (Β’ 5375), όπως τροποποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 1288/21.04.2023 (Β’ 2713) και υπ’ αρ. 99026/11.04.2025 (Β’ 1947) όμοιες αποφάσεις.
14. Την υπ’ αρ. 282966/9-7-2007 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Έγκριση του Κανονισμού διαδικασίας πληρωμών του Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε των ενισχύσεων που βαρύνουν τον ΕΛΕΓΕΠ» (Β’ 125).
15. Την υπ’ αρ. 281255/06.05.2008 απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Έγκριση Κανονισμού Διαδικασιών Ελέγχων του Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία “Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ)”» (Β’ 794).
16. Την υπ’ αρ. 1065/19.04.2016 απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Θέσπιση διαδικασιών του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου του Προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδας 2014-2020» (Β’ 1273).
17. Την υπό στοιχεία C (2015) 9170/11.12.2015 απόφαση της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, για την έγκριση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2014-2022.
18. Την υπ’ αρ. 36882/02-06-2025 σύμφωνη γνώμη του ΟΠΕΚΕΠΕ.
19. Την υπ’ αρ. 144428/30-5-2025 σύμφωνη γνώμη της ΕΥΔ ΣΣ ΚΑΠ.
20. Ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δημόσια δαπάνη σε βάρος του κρατικού Προϋπολογισμού.
21. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρησης στο ΕΜΔΔ-ΜΙΤΟΣ, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Ενισχυόμενο Μέτρο - Σκοπός
1. Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι η θέσπιση του θεσμικού πλαισίου για την εφαρμογή, διαχείριση και παρακολούθηση του Μέτρου 23 «Έκτακτη προσωρινή στήριξη ρευστότητας στους γεωργούς, που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, μετά την 1η Ιανουαρίου 2024».
2. Στόχος του Μέτρου είναι άμεση αντιμετώπιση των δυσκολιών ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι γεωργοί λόγω της φυσικής καταστροφής, είτε άμεσα στο εισόδημά τους από τη μείωση της παραγωγής, είτε έμμεσα ως αύξηση του κόστους παραγωγής λόγω των ενεργειών στις οποίες πρέπει να προβούν λόγω των καταστροφικών αιτίων.
3. Το μέτρο συνεισφέρει στην προτεραιότητα 3: «προώθηση της οργάνωσης της αλυσίδας τροφίμων, περιλαμβανομένης της επεξεργασίας και εμπορίας γεωργικών προϊόντων, της καλής διαβίωσης των ζώων και της διαχείρισης κινδύνων στη γεωργία» και ειδικότερα στην περιοχή εστίασης 3Β: «Πρόληψη και διαχείριση κινδύνων.
Άρθρο 2
Αρμόδιοι Φορείς
1. Ενδιάμεσος Φορέας του Μέτρου είναι η Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Αμέσων Ενισχύσεων και Τομεακών Παρεμβάσεων (ΕΥΕ ΑΕΤΠ).
2. Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ (ΕΥΔ ΣΣ ΚΑΠ) έχει την αρμοδιότητα της συνολικής διαχείρισης και εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, όπως προβλέπεται στον ν. 4314/2014, καθώς και τον συντονισμό και παρακολούθηση της πιστής εφαρμογής του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) του ΠΑΑ 2014-2020 και του θεσμικού πλαισίου του Μέτρου.
3. Οργανισμός Πληρωμής του Μέτρου είναι ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ).
4. Οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων (ΔΑΟΚ ΠΕ) συνδράμουν διοικητικά το έργο του Ενδιάμεσου Φορέα στην αξιολόγηση των αιτήσεων στήριξης/πληρωμής.
Άρθρο 3
Εννοιολογικοί Προσδιορισμοί
Για τις ανάγκες της παρούσας απόφασης ισχύουν οι ακόλουθοι εννοιολογικοί προσδιορισμοί:
1. Αιτήσεις
α) Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης (ΕΑΕ): Η αίτηση που υποβάλλει ο δικαιούχος στο πλαίσιο του Καν. (ΕΕ) υπ’ αρ. 2021/2116, αναφέροντας κατά περίπτωση όλα τα στοιχεία της εκμετάλλευσης για τις γεωργικές εκτάσεις για τις οποίες ζητείται στήριξη καθώς και τις μη γεωργικές εκτάσεις.
β) Αίτηση στήριξης-πληρωμής: Η αίτηση που υποβάλλει ο υποψήφιος για την ένταξη στο εν λόγω μέτρο του ΠΑΑ η οποία είναι ταυτόχρονα και αίτηση πληρωμής της ενίσχυσης.
2. Επιλέξιμη έκταση: το σύνολο της επιλέξιμης έκτασης των αγροτεμαχίων με τις καλλιέργειες του Παραρτήματος Ι, όπως απεικονίζονται στην ΕΑΕ 2024, για τις αντίστοιχες Περιφερειακές Ενότητες για τις οποίες έχει προσδιορισθεί καταστροφικό αίτιο, μετά την 1η Ιανουαρίου 2024.
3. Νόμιμη κατοχή: η κατοχής της εκμετάλλευσης σύμφωνα με τα νόμιμα παραστατικά τεκμηρίωσης, που υποβλήθηκαν με την Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης έτους 2024, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στη σχετική εγκύκλιο υποβολής και είναι διαθέσιμα σε ηλεκτρονική μορφή.
4. Ολοκληρωμένο Σύστημα (ΟΣ): περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:
α. Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων
β. Σύστημα Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων
γ. Σύστημα Αναγνώρισης και Καταγραφής των Ζώων
δ. Σύστημα Προσδιορισμού και Καταγραφής των Δικαιωμάτων Ενίσχυσης
ε. Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης
στ. Ολοκληρωμένο Σύστημα Ελέγχου
ζ. Ενιαίο Σύστημα Καταγραφής της ταυτότητας κάθε δικαιούχου ο οποίος υποβάλλει Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης.
5. Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΟΠΣΑΑ) 2014-2020: νοείται το πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, όπου καταχωρούνται τα δεδομένα που αφορούν στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 20142020, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 61 του ν. 4314/2014.
6. Πληροφοριακό Σύστημα (ΠΣ): νοείται το επί μέρους πληροφοριακό σύστημα που λειτουργεί με άμεση σύνδεση με το ΟΣ και ενδεχομένως με άλλες βάσεις δεδομένων και μέσω διεπαφών με το ΟΠΣΑΑ, για τις ανάγκες εφαρμογής του Μέτρου 23.
7. Πράξη: νοείται το απόσπασμα της απόφασης Ένταξης Πράξεων με τα στοιχεία ένταξης σε συγκεκριμένη δράση για ένα συγκεκριμένο δικαιούχο.
8. Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (εφεξής ΜΑΑΕ): συστάθηκε με βάση το άρθρο 1 του ν. 3874/2010 (Α’ 151), όπως ισχύει κάθε φορά και σε αυτό εγγράφονται όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που ασκούν στην επικράτεια αγροτική δραστηριότητα ή κατέχουν αγροτική εκμετάλλευση.
9. ΣΔΕ: Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου του Προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδας 20142020», όπως αυτό έχει εκδοθεί με την υπ’ αρ. 1065/2016 (Β’ 1273) απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και ισχύει.
Άρθρο 4
Πεδίο εφαρμογής
Το Μέτρο 23 «Έκτακτη προσωρινή στήριξη ρευστότητας στους γεωργούς, που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, μετά την 1η Ιανουαρίου 2024» εφαρμόζεται στις περιοχές που έχουν πληγεί από τις επίσημα αναγνωρισμένες φυσικές καταστροφές των παρατεταμένων υψηλών θερμοκρασιών, της ξηρασίας, των έντονων βροχοπτώσεων και του χαλαζιού, κατά μόνας ή σε συνδυασμό, μετά την 1η Ιανουαρίου 2024, για συγκεκριμένες καλλιέργειες οι οποίες περιλαμβάνονται στο Παράρτημα Ι της παρούσας με αποτέλεσμα την μείωση της παραγωγής ή/και του σχετικού δυναμικού παραγωγής τουλάχιστον κατά 30 %.
Άρθρο 5
Κριτήρια επιλεξιμότητας
Δικαιούχοι του μέτρου μπορούν να κριθούν φυσικά και νομικά πρόσωπα τα οποία:
1. Είναι ενεργοί γεωργοί σύμφωνα με τον ορισμό της υπ’ αρ. 519/135068/05.05.2023 «Καθορισμός οριζοντίων θεμάτων για την εφαρμογή των παρεμβάσεων άμεσων ενισχύσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 και το Στρατηγικό Σχέδιο της Ελλάδας για την ΚΑΠ 2023-2027» (Β’ 3071) υπουργική απόφαση, όπως αυτή ισχύει, για το έτος ενισχύσεων 2024.
2. Έχουν εγγραφεί, στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ΜΑΑΕ), είτε ως επαγγελματίες αγρότες, είτε ως κάτοχοι αγροτικών εκμεταλλεύσεων, είτε ως νεοεισερχόμενοι επαγγελματίες αγρότες από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως και την 29η Απριλίου 2025, σύμφωνα με τα φορολογικά στοιχεία του οικονομικού έτους 2022 ή του οικονομικού έτους 2023.
3. Έχουν υποστεί καταστροφή τουλάχιστον του 30 % της παραγωγής ή/και του σχετικού δυναμικού παραγωγής τους, αναφορικά με τις καλλιέργειες/τομείς οι οποίοι περιλαμβάνονται στο Παράρτημα Ι από το επίσημα καταγεγραμμένο καταστροφικό αίτιο και την επίσημα καταγεγραμμένη φυσική καταστροφή η οποία έλαβε χώρα από την 1η Ιανουαρίου 2024 και μετά. Η ανά δικαιούχο ζημία, μεγαλύτερη ή ίση με το 30 % της παραγωγής ή/και του σχετικού δυναμικού της, αποδεικνύεται βάσει των συγκεντρωτικών καταγραφών/βεβαιώσεων των ΔΑΟ/ ΔΑΟΚ στην περιοχή αρμοδιότητας των οποίων βρίσκονται οι σχετικές καλλιέργειες/τομείς.
4. Έχουν υποβάλλει δήλωση ΕΑΕ έτους 2024, για το ζημιωμένο τομέα/καλλιέργεια.
5. Οι καλλιέργειες/μελισσοσμήνη βρίσκονται εντός των σχετικών περιφερειών/περιφερειακών ενοτήτων, όπως περιγράφονται στο Παράρτημα Ι ή εντός της οριοθετημένης περιοχής του Κωπαϊδικού πεδίου.
Άρθρο 6
Ύψος ενίσχυσης
1. Το εφάπαξ ποσό στήριξης για κάθε δικαιούχο είναι το γινόμενο των επιλέξιμων εκταρίων/κυψελών που κατέχει επί ένα ενιαίο ποσό ανά εκτάριο/κυψέλη για κάθε σχετικό τομέα/καλλιέργεια.
Οι ενιαίες τιμές ανά εκτάριο/κυψέλη και τομέα/καλλιέργεια η οποία επλήγη από τις παρατεταμένες υψηλές θερμοκρασίες ή/και την ξηρασία ή/και τις έντονες ή άκαιρες βροχοπτώσεις είναι οι ακόλουθες:
α) Τομέας μελισσοκομίας: 15 ευρώ ανά κυψέλη
β) Καλλιέργεια βαμβακιού: 301 ευρώ ανά εκτάριο
γ) Καλλιέργεια κάστανου: 1.461 ευρώ ανά εκτάριο
δ) Καλλιέργεια αχλαδιών: 1.925 ευρώ ανά εκτάριο
ε) Καλλιέργεια αμυγδάλων: 1.461 ευρώ ανά εκτάριο
στ) Καλλιέργεια σύκων: 2.057 ευρώ ανά εκτάριο
ζ) Καλλιέργεια κελυφωτών φιστικιών: 1.461ευρώ ανά εκτάριο
η) Καλλιέργεια ηλίανθου: 204 ευρώ ανά εκτάριο
θ) Καλλιέργεια αμπέλου οινοποιίας: 1.019 ευρώ ανά εκτάριο
ι) Καλλιέργεια αμπελιού επιτραπέζιου: 2.447 ευρώ ανά εκτάριο
ια) Καλλιέργεια αραβόσιτου (καρπός και ενσίρωσης): 247 ευρώ ανά εκτάριο
ιβ) Καλλιέργεια φασολιού (βρώσιμο όσπριο): 1.408 ευρώ ανά εκτάριο (χρησιμοποιήθηκε ο μέσος όρος των τυπικών αποδόσεων των δύο κατηγοριών φασολιών)
2. Για τις καλλιέργειες του Κωπαϊδικού πεδίου οι τιμές ενίσχυσης ανάλογα με τις καλλιέργειες που επλήγησαν από την έλλειψη αρδευτικού νερού σε συνδυασμό με την ξηρασία και τις παρατεταμένες υψηλές θερμοκρασίες, αναφέρονται στον ακόλουθο πίνακα:
3. Ειδικά για την ΠΕ Πιερίας και για τις μόνιμες καλλιέργειες που επλήγησαν από χαλάζι σε προανθικό στάδιο η τιμή ενίσχυσης είναι 1.416 ευρώ ανά εκτάριο, ανεξάρτητα της καλλιέργειας που επλήγη.
Οι καλλιέργειες αυτές της ΠΕ Πιερίας που ενισχύονται οριζόντια από το παρόν μέτρο θα λάβουν ενίσχυση μόνο για ένα από τα δύο καταστροφικά αίτια, είτε για την άκαιρη, έντονη χαλαζόπτωση στο προ-ανθικό στάδιο, είτε για τις παρατεταμένες υψηλές θερμοκρασίες, την ξηρασία ή/και τις άκαιρες έντονες βροχοπτώσεις.
4. Οι επαγγελματίες γεωργοί και οι νεοεισερχόμενοι επαγγελματίες γεωργοί σύμφωνα με τα στοιχεία του ΜΑΑΕ, λαμβάνουν το 100% της ανωτέρω προσδιορισθείσας ενίσχυσης, ενώ οι κάτοχοι γεωργικών εκμεταλλεύσεων (μη επαγγελματίες γεωργοί, εγγεγραμμένοι στο ΜΑΑΕ) το 50% αυτής.
5. Το τελικό ποσό ανά δικαιούχο δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 42.000€.
6. Η συνολική ενίσχυση από όλα τα χρηματοδοτικά μέσα που μπορεί να λάβει ένας δικαιούχος για τη συγκεκριμένη φυσική καταστροφή και καλλιέργεια/τομέας την περίοδο μετά την 1η Ιανουαρίου 2024 δεν μπορεί να ξεπερνά τις 42.000€.
7. Σε περίπτωση που το επιλέξιμο συνολικό ποσό για το μέτρο είναι μεγαλύτερο του ποσού που έχει κατανεμηθεί σε αυτό, θα μειωθεί αναλογικά το εφάπαξ ποσό ανά δικαιούχο.
Άρθρο 7
Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος - Δημοσιοποίηση του Μέτρου
1. Η ΕΥΕ ΑΕΤΠ προωθεί προς υπογραφή στο Γενικό Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Ενωσιακών Πόρων του ΥπΑΑΤ σχέδιο Πρόσκλησης-εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων στήριξηςπληρωμής από τους υποψηφίους δικαιούχους.
2. Στην Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ορίζονται τα κατωτέρω:
α) το προκηρυσσόμενο μέτρο,
β) ο τόπος και το χρονικό διάστημα κατά το οποίο μπορούν να υποβάλλονται οι αιτήσεις στήριξης-πληρωμής,
γ) το συνολικό ποσό της δημόσιας ενίσχυσης καθώς και το ύψος ενίσχυσης,
δ) οι επιλέξιμες Περιφερειακές Ενότητες ανά καλλιέργεια/τομέα οι οποίες επλήγησαν από φυσικές καταστροφές,
ε) η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων στήριξης-πληρωμής μέσω του ΠΣ,
στ) τα κριτήρια επιλεξιμότητας που πρέπει να πληρούν οι δυνητικοί δικαιούχοι,
ζ) οι διαδικασίες διοικητικού ελέγχου των αιτήσεων στήριξης-πληρωμής,
η) τα σημεία και οι διαδικτυακοί τόποι για την παροχή πληροφοριών σχετικά με το Μέτρο,
12. Καλλιέργεια φασολιού (βρώσιμο όσπριο):
1.408 ευρώ ανά εκτάριο (χρησιμοποιήθηκε ο μέσος όρος των τυπικών αποδόσεων των δύο κατηγοριών φασολιών)
2. Για τις καλλιέργειες του Κωπαϊδικού πεδίου οι τιμές ενίσχυσης ανάλογα με τις καλλιέργειες που επλήγησαν από την έλλειψη αρδευτικού νερού σε συνδυασμό με την ξηρασία και τις παρατεταμένες υψηλές θερμοκρασίες, αναφέρονται στον ακόλουθο πίνακα:
θ) η ενημέρωση των υποψηφίων ότι τα στοιχεία τους θα δημοσιοποιηθούν σύμφωνα με το άρθρο 98 και ότι αυτά τα δεδομένα ενδέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας από τις αρχές ελέγχου και διερεύνησης της Ένωσης και των κρατών μελών προς τον σκοπό της προστασίας των οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης. Σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι διατάξεις των Καν. 2016/679 και 2018/1725 και του ν. 4624/2019 (Α’ 137) περί προστασίας των δεδομένων.
3. Μετά την έκδοση της Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και με ευθύνη της ΕΥΕ ΑΕΤΠ, αυτή αναρτάται στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» www.diavgeia.gov.gr, στους διαδικτυακούς τόπους του ΥπΑΑΤ www.minagric. gr, www.agrotikianaptixi.gr, ώστε να εξασφαλίζεται ότι όλοι οι δυνητικοί δικαιούχοι έλαβαν εγκαίρως γνώση της ύπαρξης και του περιεχομένου της.
Σε κάθε περίπτωση, τηρείται από την ΕΥΕ ΑΕΤΠ αρχείο με τα αποδεικτικά στοιχεία δημοσιοποίησης της Πρόσκλησης. Το κείμενο που δημοσιεύεται μπορεί να αποτελεί περίληψη της πλήρους Πρόσκλησης και να παραπέμπει σε αναλυτικό πληροφοριακό υλικό, το οποίο τίθεται στη διάθεση των υποψηφίων σε έντυπη ή/και σε ηλεκτρονική μορφή, είτε από την έδρα των εμπλεκόμενων φορέων, είτε μέσω του διαδικτύου.
4. Με ευθύνη της ΕΥΕ ΑΕΤΠ, τα στοιχεία της Πρόσκλησης καταχωρίζονται στο ΟΠΣΑΑ. Με κατάλληλη υπηρεσία διαδικτύου που παρέχεται από το ΟΠΣΑΑ, τα στοιχεία της Πρόσκλησης μεταφέρονται στο ΠΣ μέσω του οποίου θα πραγματοποιηθεί η ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων στήριξης-πληρωμής.
Άρθρο 8
Υποβολή αίτησης στήριξης-πληρωμής
1. Μετά τη δημοσιοποίηση της Πρόσκλησης και προκειμένου να ενταχθούν στο μέτρο, οι υποψήφιοι υποβάλλουν ηλεκτρονικά μέσω του ΠΣ αίτηση στήριξηςπληρωμής, και παράλληλα δηλώνουν ότι: - δεν έχουν υποβάλλει αίτηση για χρηματοδότηση από άλλο Εθνικό ή Ενωσιακό Πρόγραμμα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών που έλαβαν χώρα από 1-1-2024 και έπειτα ή - δεν έχουν ήδη λάβει και δεν πρόκειται να λάβουν οικονομική ενίσχυση για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών, που αναφέρονται στο παρόν μέτρο από 1-1-2024 και έπειτα ή - έχουν λάβει σχετική στήριξη για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών, που αναφέρονται στο παρόν μέτρο από 1-1-2024 και έπειτα από άλλο Εθνικό ή Ενωσιακό Πρόγραμμα. Το εν λόγω ποσό συμπληρώνεται από τον αιτούντα στην αίτησή του εντός της προθεσμίας που προβλέπεται στην Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος.
2. Εφόσον η αίτηση υποβληθεί επιτυχώς μέσω του ΠΣ, λαμβάνει μοναδικό κωδικό και ημερομηνία οριστικοποίησης, από την οποία τεκμαίρεται το εμπρόθεσμο της υποβολής.
Η ορθή καταχώρηση και υποβολή στο ΠΣ της αίτησης στήριξηςπληρωμής, καθώς και η εμπρόθεσμη οριστικοποίησή της, αποτελεί αποκλειστική ευθύνη του υποψηφίου.
Ο υποψήφιος εκτυπώνει την οριστικοποιημένη αίτηση και τη φυλάσσει στο αρχείο του.
Με την υποβολή της αίτησης στήριξης-πληρωμής, οι υποψήφιοι αποδέχονται την περαιτέρω επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων από τις αρμόδιες υπηρεσίες, των ευαίσθητων προσωπικών τους δεδομένων συμπεριλαμβανομένων. Σε κάθε περίπτωση, διασφαλίζεται η τήρηση της νομοθεσίας περί προστασίας δεδομένων.
3. Οι υποψήφιοι μπορούν να διορθώνουν και να ανακαλούν εν όλω ή εν μέρει την αίτηση στήριξης-πληρωμής, μέσω του ΠΣ, ακόμη και μετά την οριστική υποβολή της, εφόσον δεν έχει παρέλθει η καταληκτική ημερομηνία που προβλέπεται στη σχετική Πρόσκληση. Για το σκοπό αυτό, οι υποψήφιοι ακολουθούν τη διαδικασία που περιγράφεται στα ανωτέρω σημεία.
4. Δεν απαιτείται η αποστολή υπογεγραμμένων αντίγραφων ή αποδεικτικών κατάθεσης της αίτησης από τους υποψήφιους προς την ΕΥΕ ΑΕΤΠ.
Άρθρο 9
Διοικητικός έλεγχος αιτήσεων στήριξης-πληρωμής.
1. Μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων στήριξης-πληρωμής, η ΕΥΕ ΑΕΤΠ προβαίνει σε διοικητικό έλεγχο του συνόλου των αιτήσεων μέσω του ΠΣ.
Ο διοικητικός έλεγχος διενεργείται μηχανογραφικά στο σύνολο των υποβληθεισών αιτήσεων και περιλαμβάνει διασταυρωτικούς ελέγχους με άλλες βάσεις δεδομένων (π.χ. ΟΣ, ΜΑΑΕ, κ.λπ.).
Ο έλεγχος των αιτήσεων περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα παρακάτω:
α) το εμπρόθεσμο της υποβολής,
β) την πληρότητα της αίτησης και την κάλυψη των κριτηρίων επιλεξιμότητας δικαιούχων,
γ) τον προσδιορισμό του αντίστοιχου ποσού ενίσχυσης.
2. Οι ΔΑΟΚ των ΠΕ συνδράμουν διοικητικά το έργο του ΕΦ ελέγχοντας και βεβαιώνοντας μέσω του ΠΣ ότι οι αιτήσεις των υποψήφιων δικαιούχων της Περιφερειακής Ενότητας αρμοδιότητάς τους αφορούν στις περιοχέςκαι στις συγκεκριμένες καλλιέργειεςοι οποίες έχουν υποστεί τις φυσικές καταστροφές του άρθρου 4 της παρούσας, με συνέπεια την απώλεια τουλάχιστον του 30% της παραγωγής ή/και του δυναμικού της με βάση τις καταγραφές που έχουν γίνει για την περίοδο από 1-1-2024 και έπειτα.
3. Με την ολοκλήρωση των ανωτέρω ελέγχων, για το σύνολο των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο της ίδιας Πρόσκλησης δημιουργείται από την ΕΥΕ ΑΕΤΠ, μέσω του ΠΣ, προσωρινός πίνακας παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης-πληρωμής. Οι παραδεκτές αιτήσεις εντάσσονται στο Μέτρο, σύμφωνα με το άρθρο 10 της παρούσας.
4. Ο πίνακας αυτός αναρτάται στο ΠΣ και ο κάθε υποψήφιος δικαιούχος δύναται να λάβει αναλυτική πληροφόρηση για τα ατομικά αποτελέσματα της αξιολόγησης της αίτησης στήριξής του μέσω του ΠΣ. Η ανάρτηση των αποτελεσμάτων ανακοινώνεται στους διαδικτυακούς τόπους του ΥπΑΑΤ (www.minagric.gr), της ΕΥΔ ΣΣ ΚΑΠ (www.agrotikianaptixi.gr) και του ΟΠΕΚΕΠΕ (www. opekepe.gr).
5. Οι υποψήφιοι δύνανται να υποβάλλουν ενδικοφανή προσφυγή, ηλεκτρονικά μέσω του ΠΣ, κατά των αποτελεσμάτων του προσωρινού πίνακα παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης-πληρωμής, εντός προθεσμίας που θα προσδιορίζεται στην πρόσκληση. Στην προσφυγή του, ο υποψήφιος οφείλει να αναφέρει αναλυτικά τους λόγους υποβολής της προσφυγής. Ο έλεγχος των ενδικοφανών προσφυγών υλοποιείται με ευθύνη της ΕΥΕ ΑΕΤΠ μέσω του ΠΣ με μηχανογραφική διασταύρωση και με τη διοικητική συνδρομή των ΔΑΟΚ των ΠΕ όπου απαιτείται, όπως περιγράφεται στην παράγραφο 1 και εμφανίζεται το αποτέλεσμα της αξιολόγησης ενδικοφανούς προσφυγής στο ΠΣ.
6. Τα τελικά αποτελέσματα της εξέτασης των ενδικοφανών προσφυγών θεωρούνται οριστικά και καταχωρίζονται στο ΠΣ από την ΕΥΕ ΑΕΤΠ, ώστε να οριστικοποιηθεί ο προσωρινός πίνακας των παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης-πληρωμής.
7. Για τις προσφυγές που δεν κρίθηκαν βάσιμες, οι προσφεύγοντες ενημερώνονται μέσω του οριστικού πίνακα παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων από το ΠΣ.
8. Μετά την ολοκλήρωση του διοικητικού ελέγχου - αξιολόγησης των αιτήσεων στήριξης-πληρωμής και της εξέτασης των ενδικοφανών προσφυγών δημιουργείται από την ΕΥΕ ΑΕΤΠ, μέσω του ΠΣ, οριστικός πίνακας παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης-πληρωμής. Για την ενημέρωση των υποψηφίων σχετικά με την τελική αξιολόγηση των αιτήσεων στήριξης-πληρωμής τους, ακολουθείται η διαδικασία που περιγράφεται στην παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου για τον προσωρινό πίνακα.
9. Η ΕΥΕ ΑΕΤΠ προβαίνει σε υπερδέσμευση του ποσού της πρόσκλησης, με σκοπό την ένταξη στο Μέτρο των αιτήσεων που κρίθηκαν παραδεκτές μετά την εξέταση των ενδικοφανών προσφυγών, καθώς και την προσαρμογή, όπου απαιτείται, του οικονομικού αντικειμένου των αιτήσεων που έχουν ήδη επιλεγεί προς στήριξη. Το ποσό της υπερδέσμευσης μπορεί να ανέλθει στο 110% της συνολικής δημόσιας ενίσχυσης που καθορίζεται στην πρόσκληση. Στην περίπτωση που αυτό το ποσό δεν επαρκεί, δύναται να αυξηθεί, μετά από έγκριση της ΕΥΔ ΣΣ ΚΑΠ.
10. Το σύνολο των υποβληθεισών αιτήσεων στήριξηςπληρωμής, τα αποτελέσματα των διοικητικών ελέγχων καθώς και τα αποτελέσματα της εξέτασης των ενδικοφανών προσφυγών, μεταφέρονται από το ΠΣ στο ΟΠΣΑΑ, με χρήση κατάλληλης υπηρεσίας διαδικτύου από την ΕΥΕ ΑΕΤΠ.
11. Για τα στοιχεία των υποψηφίων που δημοσιοποιούνται, εφαρμόζεται το άρθρο 98 του Καν. (ΕΕ) 2021/2016 και παρέχεται ενημέρωση ότι αυτά ενδέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας από τις αρχές ελέγχου και διερεύνησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή της χώρας. Σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι διατάξεις των Καν. 2016/679 και 2018/1725 και του ν. 4624/2019 (Α’ 137) περί προστασίας των δεδομένων.
Άρθρο 10
Ένταξη πράξεων
1. Για τις αιτήσεις που επιλέχθηκαν προς στήριξη (παραδεκτές αιτήσεις στήριξης-πληρωμής), η ΕΥΕ ΑΕΤΠ εκδίδει απόφαση Ένταξης Πράξεων, με βάση τις πληροφορίες που περιλαμβάνονται στις σχετικές αιτήσεις και τα αποτελέσματα του διοικητικού ελέγχου αυτών.
2. Για τις ενδικοφανείς προσφυγές οι οποίες γίνονται δεκτές τροποποιείται η απόφαση Ένταξης Πράξεων.
3. Η απόφαση Ένταξης Πράξεων περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τον κωδικό ΟΠΣΑΑ και τα βασικά στοιχεία των αντίστοιχων πράξεων.
4. Τελικός διατάκτης της απόφασης Ένταξης Πράξεων είναι ο Γενικός Γραμματέας Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του ΥπΑΑΤ.
5. Η απόφαση Ένταξης Πράξεων, με ευθύνη της ΕΥΕ ΑΕΤΠ, αναρτάται στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», στους διαδικτυακούς τόπους του ΥπΑΑΤ (www.minagric.gr), του ΠΑΑ (www.agrotikianaptixi.gr) και η ανάρτησή της δημοσιοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο. Οι ενδιαφερόμενοι ενημερώνονται για την ανάρτηση της απόφασης Ένταξης Πράξεων μέσω εξατομικευμένης πληροφόρησης - μηνύματος που παρέχεται από το ΠΣ.
6. Οι δικαιούχοι θεωρείται ότι έλαβαν γνώση, με μόνη τη δημοσιοποίηση της απόφασης Ένταξης Πράξεων.
7. Σε κάθε περίπτωση η ΕΥΕ ΑΕΤΠ τηρεί αρχείο με τα αποδεικτικά στοιχεία δημοσιοποίησης της απόφασης Ένταξης Πράξεων.
8. Μετά την έκδοση της απόφασης Ένταξης Πράξεων, τα στοιχεία της (αριθμός και ημερομηνία πρωτοκόλλου, ΑΔΑ) καταχωρίζονται από την ΕΥΕ ΑΕΤΠ στο ΟΠΣΑΑ.
9. Η απόφαση Ένταξης Πράξεων μεταφέρεται στο ΠΣ μέσω κατάλληλης διαδικτυακής υπηρεσίας που παρέχεται από το ΟΠΣΑΑ και σχετικό Τεχνικό Δελτίο Πράξης παράγεται αυτόματα από το ΟΠΣΑΑ.
Άρθρο 11
Ανάκληση ένταξης πράξεων
1. Η ένταξη μιας πράξης δύναται να ανακληθεί ανά πάσα στιγμή. Η διαπίστωση της ανάγκης ανάκλησης της ένταξης μιας πράξης μπορεί να προκύψει με την υποβολή αιτήματος από το δικαιούχο, σε εφαρμογή του άρθρου 7 του Καν. (ΕΕ) 2022/1173. Το αίτημα ανάκλησης υποβάλλεται από το δικαιούχο ηλεκτρονικά μέσω του ΠΣ και λαμβάνει μοναδικό αριθμό και ημερομηνία οριστικοποίησης
2. Ο διοικητικός έλεγχος του αιτήματος ανάκλησης πραγματοποιείται ηλεκτρονικά από την ΕΥΕ ΑΕΤΠ μέσω του ΠΣ ή/και του ΟΠΣΑΑ.
3. Η ανάκληση ενταγμένης πράξης πραγματοποιείται μέσω τροποποίησης της απόφασης Ένταξης Πράξεων.
4. Σύμφωνα με το άρθρο 7 του Καν. 2022/1173, δεν επιτρέπονται ανακλήσεις στις περιπτώσεις που η αρμόδια αρχή έχει ήδη ενημερώσει τον δικαιούχο για περιπτώσεις μη συμμόρφωσης στην αίτηση στήριξηςπληρωμής ή εάν η αρμόδια αρχή έχει ειδοποιήσει τον δικαιούχο για την πρόθεσή της να διενεργήσει επιτόπιο έλεγχο ή εάν από τον επιτόπιο έλεγχο αποκαλυφθούν τυχόν περιπτώσεις μη συμμόρφωσης.
5. Στην περίπτωση που για την συγκεκριμένη πράξη, η οποία ανακαλείται, έχει καταβληθεί πληρωμή γίνεται ανάκτηση του ποσού σύμφωνα με το άρθρο 14.
Άρθρο 12
Επιτόπιοι έλεγχοι
Φορέας διεξαγωγής των επιτόπιων ελέγχων είναι η Μονάδα Ελέγχων της ΕΥΕ ΑΕΤΠ.
Άρθρο 13
Διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης
1. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ ως Οργανισμός Πληρωμών πραγματοποιεί την έγκριση (αναγνώριση και εκκαθάριση) της δαπάνης, διά των οργανικών μονάδων επιπέδου περιφερειακών Διευθύνσεων, οι οποίες έχουν εξουσιοδοτηθεί σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας του ΕΛΕΓΕΠ, όπως κάθε φορά ισχύει. Λεπτομέρειες για τη διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης, περιλαμβάνονται σε σχετική εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ.
2. Πριν την πληρωμή πραγματοποιείται έλεγχος για την αποφυγή διπλής χρηματοδότησης ή υπεραντιστάθμισης από άλλα ενωσιακά ή εθνικά προγράμματα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών του έτους 2024.
3. Αν διαπιστωθεί ότι έχει ληφθεί από τον γεωργό ποσό ενίσχυσης για το ίδιο αίτιο τότε ο ΟΠΕΚΕΠΕ απομειώνει αντίστοιχα το ποσό αυτό από το σύνολο της ενίσχυσης που δικαιούτο να λάβει ο γεωργός από το μέτρο λαμβάνοντας επίσης υπόψη ότι το σύνολο της ενίσχυσης δεν ξεπερνά ανά δικαιούχο το ποσό των 42.000€.
4. Οι πληρωμές διενεργούνται στο σύνολο της επικράτειας και ανά Περιφέρεια Στήριξης μετά τη δημιουργία φακέλου, εκ του μηχανογραφικού αρχείου πληρωμών του ΟΠΣΑΑ, όπως περιγράφεται αναλυτικά σε σχετική εγκύκλιο του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.
5. Επιπλέον, ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. ενημερώνει την ΕΥΕ ΑΕΤΠ για το συνολικό ποσό που πρέπει να καταβληθεί στους δικαιούχους, προκειμένου η τελευταία να εκδώσει απόφαση έγκρισης διάθεσης πίστωσης, στην οποία αναγράφεται το ποσό που πρέπει να καταβληθεί, η Συλλογική απόφαση (Σ.Α.Ε.), ο ενάριθμος (Κ.Α.Ε.) και ο τίτλος του έργου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) από το οποίο θα πραγματοποιηθεί η διάθεση της πίστωσης, τη διαβιβάζει στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης του ΥπΑΑΤ και την καταχωρίζει στο ΟΠΣΑΑ.
6. Η Διεύθυνση Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών του ΥπΑΑΤ, σε συνέχεια της ως άνω απόφασης, εκδίδει εντολή κατανομής πίστωσης με την οποία μεταφέρονται οι πιστώσεις στον Ειδικό Λογαριασμό Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕΓΕΠ) μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Παρακολούθησης Πληρωμών και Οφειλών Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΣΥΠΟΔΕ). Την εντολή αυτή διαβιβάζει στην Τράπεζα της Ελλάδος, την αναρτά στο Πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και την καταχωρίζει στο ΟΠΣΑΑ.
7. Με ευθύνη του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., μέσω κατάλληλης διεπαφής καταχωρίζονται στο ΟΠΣΑΑ οι αιτήσεις πληρωμής, οι αντίστοιχοι διοικητικοί έλεγχοι και τα στοιχεία πληρωμών.
Άρθρο 14
Ανάκτηση Αχρεωστήτως Καταβληθέντων Ποσών
1. Εφόσον προκύψει ανάγκη επιστροφής μέρους ή του συνόλου της ενίσχυσης από το δικαιούχο συνέπεια των αναφερομένων στο άρθρο 11 και στο άρθρο 12 της παρούσης, ο ΟΠΕΚΕΠΕ εγγράφει την υποχρέωση στο Βιβλίο Οφειλετών και ακολουθείται η διαδικασία ανάκτησης με βάση το εκάστοτε ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
2. Τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά για μια συγκεκριμένη περίοδο δύναται, σε περίπτωση διαπίστωσης ύπαρξης άλλης αναγνωρισμένης και εκκαθαρισμένης απαίτησης του αιτούντα, να συμψηφιστούν με την εν λόγω αναγνωρισμένη και εκκαθαρισμένη απαίτησή του και σε περιπτώσεις που τα ποσά δεν επαρκούν, ανακτώνται με τη διαδικασία που περιγράφεται στο εκάστοτε ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
Άρθρο 15
Τελικές Διατάξεις
Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης ισχύουν από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι
Πίνακας Επιλέξιμων Καλλιεργειών και Περιφερειακών Ενοτήτων ανά καλλιέργεια.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αθήνα, 4 Ιουνίου 2025
Ο Υπουργός
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΙΑΡΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!