Υ.Α. 15728 ΕΞ 2025 Ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή και διαδικτυακή υπηρεσία αναζήτησης των αναγνωριστικών αριθμών των μητρώων του δημόσιου τομέα από το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού.
Αριθμ.15728 ΕΞ 2025
ΦΕΚ B' 2429/20.05.2025
Ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή και διαδικτυακή υπηρεσία αναζήτησης των αναγνωριστικών αριθμών των μητρώων του δημόσιου τομέα από το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Έχοντας υπόψη:
Α. Τις διατάξεις:
1. Του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) - Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184) και ιδίως του άρθρου 11 και της παρ. 19 του άρθρου 107 αυτού,
2. του άρθρου 81 του ν. 4954/2022 «Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/788 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1799 της Επιτροπής για τη θέσπιση τεχνικών προδιαγραφών για τα επιμέρους επιγραμμικά συστήματα συγκέντρωσης - Διατάξεις σχετικές με την εκλογική διαδικασία και τον έλεγχο εσόδων και δαπανών κομμάτων, συνασπισμών και υποψηφίων βουλευτών και αιρετών - Λοιπές επείγουσες διατάξεις» (Α’ 136),
3. του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (L 119/1),
4. του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680» (Α’ 137),
5. του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45),
6. του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143),
7. του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων.» (Α’ 119),
8. του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130), σε συνδυασμό με το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139),
9. του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131),
10. του π.δ. 40/2020 «Οργανισμός Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α’ 85),
11. του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),
12. του π.δ. 40/2025 «Διαδικασία έκδοσης και χορήγησης του Προσωπικού Αριθμού, μέτρα και εγγυήσεις για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα» (Α’ 67).
Β. Την υπ’ αρ. 118944/2019 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Λειτουργία Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Β’ 3990).
Γ. Την υπ’ αρ. 16000/2024 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εξωτερικών, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Μετανάστευσης και Ασύλου, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Επιβεβαίωση και διόρθωση στοιχείων φυσικών προσώπων σε μητρώα του δημοσίου τομέα» (Β’ 2739).
Δ. Την υπ’ αρ. 29810/2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Διαδικασία αυθεντικοποίησης υπαλλήλων του δημοσίου τομέα σε ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες» (Β’ 4798), όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. 5538/2025 απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Β’ 868).
Ε. Την υπ’ αρ. 19821/2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Επικρατείας «Υπηρεσία εξουσιοδότησης χρηστών οριζόντιων πληροφοριακών συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.» (Β’ 2690).
ΣΤ. Την ανάγκη ρύθμισης των όρων και της λειτουργίας της διαδικασίας αναζήτησης των αναγνωριστικών αριθμών των μητρώων του Δημόσιου Τομέα, όπως αυτοί ορίζονται στην παρ. 57 του άρθρου 2 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), από το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού βάσει τoυ Προσωπικού Αριθμού.
Ζ. Το γεγονός ότι με την παρούσα, δεν προκύπτουν περαιτέρω δημοσιονομικές επιπτώσεις στον κρατικό προϋπολογισμό για το τρέχον οικονομικό έτος και για κάθε ένα από τα επόμενα έτη του εγκεκριμένου Μ.Π.Δ.Σ.
Η. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο «Αναζήτηση των αναγνωριστικών αριθμών των μητρώων του δημόσιου τομέα από το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού, βάσει του Προσωπικού Αριθμού»,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Αντικείμενο - Σκοπός
1. Στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΥΨηΔ) σχεδιάζεται, αναπτύσσεται και λειτουργεί ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή με την ονομασία «Αναζήτηση αναγνωριστικών αριθμών μέσω του Προσωπικού Αριθμού» (εφεξής «ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή») και παρέχεται αντίστοιχη διαδικτυακή υπηρεσία για την αναζήτηση των αναγνωριστικών αριθμών (ειδικών τομεακών αριθμών) των μητρώων του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην παρ. 57 του άρθρου 2 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), από το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού (Π.Α.) που τηρεί η Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. βάσει τoυ Προσωπικού Αριθμού.
2. Αντικείμενο της παρούσας αποτελεί η ρύθμιση των λεπτομερειών που αφορούν στη λειτουργία της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής και της αντίστοιχης διαδικτυακής υπηρεσίας, ο προσδιορισμός των αντλούμενων στοιχείων, ο καθορισμός των δυνητικών χρηστών και του τρόπου πρόσβασής τους στην εφαρμογή, ο προσδιορισμός των αναγκαίων διαλειτουργικοτήτων, καθώς και η θέσπιση των τεχνικών και οργανωτικών μέτρων για την επεξεργασία των εν λόγω στοιχείων.
3. Σκοπός της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής και διάθεσης της αντίστοιχης διαδικτυακής υπηρεσίας συνίσταται στην παροχή προς τους φορείς του δημόσιου τομέα της δυνατότητας επαλήθευσης της ταυτότητας φυσικών προσώπων και άντλησης των απαραίτητων στοιχείων αυτών για την εκπλήρωση των νόμιμων σκοπών και αρμοδιοτήτων τους, μέσω της αναζήτησης και λήψης, βάσει του Π.Α. του φυσικού προσώπου, του αναγνωριστικού αριθμού του εκάστοτε μητρώου, όταν η χρήση του τελευταίου προβλέπεται από το ισχύον νομικό πλαίσιο.
Άρθρο 2
Πεδίο Εφαρμογής
Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης εφαρμόζονται για κάθε φυσικό πρόσωπο που έχει εκδώσει ή του έχει χορηγηθεί Π.Α. με αυτοματοποιημένη διαδικασία σύμφωνα με τα οριζόμενα στο π.δ. 40/2025.
Άρθρο 3
Πρόσβαση δημοσίων υπαλλήλων στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή
1. Χρήστες της εφαρμογής είναι υπάλληλοι των φορέων του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην παρ. 57 του άρθρου 2 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), με αρμοδιότητα τη διεκπεραίωση διοικητικών διαδικασιών του φορέα απασχόλησής τους, οι οποίες αφορούν στην εξυπηρέτηση φυσικών προσώπων. Οι προαναφερθέντες υπάλληλοι δύνανται να αξιοποιούν τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής επαλήθευσης της ταυτότητας των φυσικών προσώπων για την εκπλήρωση των νόμιμων σκοπών και αρμοδιοτήτων τους, δυνάμει ειδικής εξουσιοδότησης από τον φορέα απασχόλησής τους.
2. Η εξουσιοδότηση στους υπαλλήλους της παρ. 1 εκχωρείται μέσω της «Υπηρεσίας Εξουσιοδότησης Χρηστών Οριζόντιων Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης», σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 19821/2023 (Β’ 2690) απόφαση.
3. Η πρόσβαση στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή παρέχεται της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ).
4. Οι εξουσιοδοτημένοι υπάλληλοι εισέρχονται στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή κατόπιν αυθεντικοποίησης με χρήση των Κωδικών τους Δημόσιας Διοίκησης και εφαρμογή δεύτερου παράγοντα ταυτοποίησης με αποστολή κωδικού μιας χρήσης (One Time Password - ΟΤΡ) στην ατομική υπηρεσιακή διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχουν δηλώσει στην εφαρμογή «Κωδικοί Δημόσιας Διοίκησης», σύμφωνα τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 5538/2025 (Β’ 868) απόφαση.
5. Κατά την πρόσβαση των υπαλλήλων στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, επαληθεύεται η ταυτότητα του υπαλλήλου και πραγματοποιείται έλεγχος των δικαιωμάτων που του έχουν εκχωρηθεί από τον φορέα απασχόλησής του, για τη χρήση της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής.
Άρθρο 4
Διαδικασία αναζήτησης αναγνωριστικού αριθμού μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής
1. Η διαδικασία αναζήτησης αναγνωριστικού αριθμού από το Μητρώο Π.Α., βάσει του Π.Α., πραγματοποιείται αποκλειστικά με αυτοπρόσωπη παρουσία του φυσικού προσώπου και κατόπιν ταυτοποίησης του από τον εξουσιοδοτημένο αρμόδιο υπάλληλο, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 145).
2. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ταυτοποίησης του φυσικού προσώπου, ο εξουσιοδοτημένος δημόσιος υπάλληλος αποκτά πρόσβαση, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 3, στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή και προβαίνει στην αναζήτηση του απαιτούμενου αναγνωριστικού αριθμού για τη διεκπεραίωση της συναλλαγής του φυσικού προσώπου, εισάγοντας τον Π.Α. που έχει υποδειχθεί από το εν λόγω φυσικό πρόσωπο.
3. Η εφαρμογή, αντλώντας δεδομένα από το Μητρώο Π.Α., προβάλλει το ονοματεπώνυμο του φυσικού προσώπου,προκειμένου να επιβεβαιωθεί από τον αρμόδιο υπάλληλο η συνάφεια με τα στοιχεία που αναγράφονται στο επιδειχθέν ταυτοποιητικό έγγραφο, καθώς και τον αναζητούμενο αναγνωριστικό αριθμό.
4. Οι αναζητήσεις που πραγματοποιούνται σύμφωνα την παρ. 2, καταγράφονται και διατηρούνται ως ιστορικό από τη Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. για χρονικό διάστημα 5 ετών.
Άρθρο 5
Διαδικασία άντλησης αναγνωριστικού αριθμού μέσω της διαδικτυακής υπηρεσίας
1. Η δυνατότητα άντλησης αναγνωριστικού αριθμού (ειδικού τομεακού αριθμού) από το Μητρώο Π.Α., βάσει του Π.Α., παρέχεται στους φορείς του δημοσίου τομέα και μέσω σχετικής διαδικτυακής υπηρεσίας κατόπιν αιτήματος που υποβάλλεται στην Εφαρμογή Διαχείρισης Αιτημάτων Διαλειτουργικότητας (Ε.Δ.Α.) του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ., σύμφωνα με τη διαδικασία της υπ’ αρ. 118944/2019 (Β’ 3990) απόφασης του Υπουργού Επικρατείας.
2. Οι αναζητήσεις που πραγματοποιούνται σύμφωνα την παρ. 1 καταγράφονται και διατηρούνται ως ιστορικό από τη Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. για χρονικό διάστημα 5 ετών.
Άρθρο 6
Διαλειτουργικότητες της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής
1. Η ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή διαλειτουργεί, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ., με το Μητρώο Π.Α. που τηρεί η Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ., για την παροχή υπηρεσιών επαλήθευσης ταυτότητας των φυσικών προσώπων προς τους φορείς του δημόσιου τομέα.
2. Η διαλειτουργικότητα της παρ. 1 του παρόντος καθώς και του άρθρου 5 πραγματοποιούνται σύμφωνα με το ισχύον Πλαίσιο Ασφάλειας Πληροφοριακών Συστημάτων της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. του ΥΨηΔ, την πολιτική ορθής χρήσης διαδικτυακών υπηρεσιών και τις διατάξεις περί προστασίας τυχόν προσωπικών δεδομένων.
Άρθρο 7
Ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων
1. Για τους σκοπούς εφαρμογής της παρούσας απόφασης, το ΥΨηΔ, λειτουργεί ως Υπεύθυνος Επεξεργασίας, κατά την έννοια της παρ. 7 του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων, εφεξής «ΓΚΠΔ»). Στο πλαίσιο αυτό, το ΥΨηΔ λαμβάνει τα κατάλληλα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα προκειμένου να διασφαλίζει και να μπορεί να αποδεικνύει ότι η επεξεργασία διενεργείται σύμφωνα με τον ΓΚΠΔ και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137), μεριμνώντας ιδίως για την ενδεδειγμένη ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων, μεταξύ άλλων, για την προστασία τους από τυχαία ή παράνομη καταστροφή, απώλεια, μεταβολή, άνευ άδειας κοινολόγηση ή πρόσβαση.
2. Σκοπός της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων από το ΥΨηΔ είναι η επαλήθευση της ταυτότητας των φυσικών προσώπων και η αντιστοίχισή του με αναγνωριστικό αριθμό (ειδικό τομεακό αριθμό) βάσει του Π.Α. Νομική βάση της επεξεργασίας είναι οι περ. γ και ε της παρ. 1 του άρθρου 6 του ΓΚΠΔ, σε συνδυασμό με το άρθρο 81 του ν. 4954/2022 (Α’ 136) και το άρθρο 6 του π.δ. 40/2025 (Α’ 67).
3. Οι φορείς της παρ. 1 των άρθρων 3 και 5, λειτουργούν ως αυτοτελώς υπεύθυνοι επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων που επεξεργάζονται στο πλαίσιο της παρούσας απόφασης, με αποκλειστικό σκοπό την επαλήθευση της ταυτότητας των φυσικών προσώπων για την παροχή υπηρεσιών προς φυσικά και νομικά πρόσωπα, την εν γένει διεκπεραίωση των υποθέσεων των φυσικών προσώπων και την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, χωρίς να συλλέγουν και να αποθηκεύουν τον Π.Α. στα πληροφοριακά συστήματα ή στα συστήματα αρχειοθέτησής τους και έχουν την υποχρέωση λήψης και διαρκούς τήρησης των κατάλληλων και αναγκαίων τεχνικών και οργανωτικών μέτρων ασφάλειας, σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5 του άρθρου 7 του π.δ. 40/2025 (Α’ 67).
Άρθρο 8
Έναρξη Ισχύος
Η ισχύς της παρούσας απόφασης, αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 15 Μαΐου 2025
Ο Υπουργός
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!