Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/49043/1893/2025 Επιδότηση κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας μη οικιακών καταναλωτών για το Δεκέμβριο 2024 και τον Ιανουάριο 2025

Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/49043/1893

ΦΕΚ B' 2212/07.05.2025

Χορήγηση επιδότησης, από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, της τιμολογητέας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας μη οικιακών καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας, για τους μήνες Δεκέμβριο του έτους 2024 και Ιανουάριο και Φεβρουάριο του έτους 2025.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. To εξηκοστό πρώτο άρθρο του ν. 4839/2021 «Κύρωση της από 26.7.2021 τροποποίησης και αντικατάστασης της από 3.6.2019 επιμέρους Σύμβασης Δωρεάς για το Έργο VI της από 6.9.2018 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος “Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος” και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της υγείας και των Παραρτημάτων της και άλλες επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19» (Α’ 181), και ιδίως την παρ. 3 αυτού.

2. Τον ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου για Έρευνα, Παραγωγή και Δίκτυα Μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α’ 179).

3. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: oργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

4. Tο π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α’ 44).

5. Την υπ’ αρ. 102928/10.7.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).

6. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΥΠΡΓ/37371/2512/04.04.2025 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νικόλαο Τσάφο» (Β’ 1660).

7. Το π.δ. 70/2015 «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μετονομασία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταφορά Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού» (Α’ 114).

8. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).

9. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» (Α’ 160).

10. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).

11. Τον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες (Β’ 832).

12. Τον Κώδικα του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, όπως εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 509/2018 (Β’ 2307) απόφαση ΡΑΕ.

13. Τον Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Β’ 4658/2020), που τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. 1000/2021 (Β’ 6256) απόφαση της ΡΑΕ.

14. Τον Κώδικα Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (Κώδικας ΜΔΝ), όπως εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 39/2014 (Β’ 304) απόφαση της ΡΑΕ.

15. Τον Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, που εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 395/2016 (Β’ 78) απόφαση της ΡΑΕ.

16. Την υπ’ αρ. 1443/2020 απόφαση ΡΑΕ με θέμα «Θέσπιση Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης» (Β’ 4737).

17. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 2023/2831 της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας.

18. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού́ Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού́ χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ.

19. Την υπ’ αρ. 38/2024 γνωμοδότηση της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ ΔΗΕ/46743/559/02_05_2024 εισερχομένου).

20. Το υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/48924/580/07.05.2025 Υπηρεσιακό Σημείωμα της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας προς τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

21. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΠΔΑ/48996/1207/ 07.05.2025 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

22. Το γεγονός ότι, σύμφωνα και με την υπό σημείο 22 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό.

23. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο: «Χορήγηση επιδότησης, από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, της τιμολογητέας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας μη οικιακών καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας, για τους μήνες Δεκέμβριο του έτους 2024 και Ιανουάριο και Φεβρουάριο του έτους 2025»,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Σκοπός Πεδίο Εφαρμογής

Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι o καθορισμός των δικαιούχων μη οικιακών καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας, στους οποίους παρέχεται επιδότηση της τιμολογητέας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από τον ειδικό λογαριασμό με την ονομασία «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης» για τους μήνες Δεκέμβριο του έτους 2024 και Ιανουάριο και Φεβρουάριο του έτους 2025, του ύψους επιδότησης σε ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh), της διαδικασίας, του τρόπου και του χρόνου χορήγησης της επιδότησης, του χρόνου εκκαθάρισης, της περιόδου κατανάλωσης, των ανώτατων ορίων επιδότησης ανά επιχείρηση, της διαδικασίας ελέγχου σώρευσης κρατικών ενισχύσεων και των συναφών με αυτές προϋποθέσεων, της διαδικασίας ανάκτησης ενίσχυσης, και των αρμόδιων για τα ανωτέρω φορέων, των υποχρεώσεων των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και κάθε άλλου θέματος σχετικού με τη χορήγηση της επιδότησης, λαμβάνοντας υπόψη οικονομικά κριτήρια, τις κατηγορίες πελατών, το είδος, το μέγεθος και το αντικείμενο δραστηριότητας των επιχειρήσεων, καθώς και το είδος των τιμολογίων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.

Άρθρο 2

Ορισμοί

1. Για τους σκοπούς της παρούσας:

Α. Στην «ενιαία επιχείρηση», σύμφωνα και με την παρ. 2 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831 της Επιτροπής της 13ης Δεκεμβρίου 2023 σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας, περιλαμβάνονται όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες σχέσεις μεταξύ τους:

α) μια επιχείρηση κατέχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων άλλης επιχείρησης·

β) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να διορίζει ή να παύει την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού, διαχειριστικού ή εποπτικού οργάνου άλλης επιχείρησης·

γ) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να ασκεί δεσπόζουσα επιρροή σε άλλη επιχείρηση βάσει σύμβασης που έχει συνάψει με αυτήν ή δυνάμει ρήτρας του καταστατικού αυτής της τελευταίας·

δ) μια επιχείρηση που είναι μέτοχος ή εταίρος άλλης επιχείρησης ελέγχει μόνη της, βάσει συμφωνίας που έχει συνάψει με άλλους μετόχους ή εταίρους της εν λόγω επιχείρησης, την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων αυτής της επιχείρησης.

Οι επιχειρήσεις που έχουν οποιαδήποτε από τις σχέσεις που αναφέρονται στα στοιχεία α) έως δ) με μία ή περισσότερες άλλες επιχειρήσεις θεωρούνται επίσης ενιαία επιχείρηση.

Β. Ως «ατομική επιχείρηση» νοείται κάθε επιχείρηση που δεν είναι ενιαία σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ανωτέρω περ. Α.

Γ. Ως «επιχειρήσεις» νοείται το σύνολο των ατομικών και ενιαίων επιχειρήσεων κατά τα οριζόμενα στις περ. Α και Β.

Άρθρο 3

Δικαιούχοι της επιδότησης

1. Δικαιούχοι της επιδότησης είναι όλοι οι μη οικιακοί καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας με επιχειρηματική δραστηριότητα και παροχή ηλεκτρικής ενέργειας εμπορικής/γενικής ή βιομηχανικής χρήσης με ακαθάριστα έσοδα για το φορολογικό έτος 2023 (Κωδικός 047 του Εντύπου Ε3 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος) μικρότερο ή ίσο των δέκα εκατομμυρίων ευρώ (10.000.000 €), εξαιρουμένων βάσει του άρθρου 1 του Κανονισμού de minimis όσων δραστηριοποιούνται στoυς τομείς της πρωτογενούς παραγωγής γεωργικών προϊόντων ή/και προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας. Στην περίπτωση επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε έναν από τους εξαιρούμενους τομείς και δραστηριοποιούνται επίσης σε επιλέξιμο, δυνάμει της παρούσας, τομέα που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού de minimis, η ενίσχυση χορηγείται προς ενίσχυση της επιλέξιμης δραστηριότητας υπό την προϋπόθεση ότι διασφαλίζεται, με τη χρήση κατάλληλων μέσων, όπως ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων ή ο διαχωρισμός των λογαριασμών, ότι οι δραστηριότητες στους τομείς που εξαιρούνται, δεν τυγχάνουν ενίσχυσης ήσσονος σημασίας που χορηγείται δυνάμει του Κανονισμού.

2. Επιπλέον, οι δικαιούχοι θα πρέπει να πληρούν τα παρακάτω κριτήρια:

Α) Αποτελούν επιχείρηση, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, που δεν εμπίπτει στις εξαιρούμενες επιχειρήσεις της παρ. 1 του παρόντος άρθρου.

Β) Έχουν γνωστοποιήσει τόσο στον αρμόδιο διαχειριστή δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας όσο και στον Προμηθευτή Ηλεκτρικής Ενέργειας, τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) τους.

Γ) Για τους μήνες Δεκέμβριο του έτους 2024, Ιανουάριο και Φεβρουάριο του έτους 2025 ήταν συμβεβλημένοι σε κυμαινόμενα τιμολόγια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με πράσινο ή κίτρινο χρώμα, όπως ορίζονται με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/120637/2107/21.11.2023 (Β' 6600).

Δ) Δεν υπάρχει ιστορικό διαπιστωμένης ρευματοκλοπής σε καμία παροχή ηλεκτρικής ενέργειας συνδεδεμένη με τον ΑΦΜ τους από την 1η Ιανουαρίου 2020 και μετά, για την οποία εκκρεμούν ληξιπρόθεσμες οφειλές, που απορρέουν από το διακανονισμό τους.

Άρθρο 4

Διάρκεια Χορήγησης Επιδότησης και Μεθοδολογία Υπολογισμού του Ύψους Επιδότησης

1. Η επιδότηση παρέχεται για την τιμολογητέα κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας των μηνών Δεκεμβρίου του έτους 2024 και Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου του έτους 2025. Ο υπολογισμός της κατανάλωσης πραγματοποιείται βάσει πιστοποιημένων από τον αρμόδιο διαχειριστή μετρήσεων που καλύπτουν τους συγκεκριμένους μήνες, με την επιφύλαξη των όσων ορίζονται στην παρ. 5 του παρόντος άρθρου. Οι καταναλώσεις υπολογίζονται αναλογικά ανά μέρα με βάση την πιστοποιημένη μέτρηση.

2. Οι δικαιούχοι της επιδότησης χωρίζονται σε 4 κατηγορίες αναλόγως του ύψους των ακαθαρίστων εσόδων για το φορολογικό έτος 2023 ή του κύριου ΚΑΔ της επιχείρησης, όπως αυτός έχει δηλωθεί στο φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ, έως την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης.

α. Στην Α κατηγορία ανήκουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα με ετήσια ακαθάριστα έσοδα για το φορολογικό έτος 2023 (Κωδικός 047 του Εντύπου Ε3 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος) μικρότερα ή ίσα των πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ (500.000 €).

β. Στη Β κατηγορία ανήκουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα με ετήσια ακαθάριστα έσοδα για το φορολογικό έτος 2023 (Κωδικός 047 του Εντύπου Ε3) μεγαλύτερα των πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ (500.000€) και μικρότερα ή ίσα του ενός εκατομμυρίου ευρώ (1.000.000 €).

γ. Στη Γ κατηγορία ανήκουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα με ετήσια ακαθάριστα έσοδα για το φορολογικό έτος 2023 μεγαλύτερα του ενός εκατομμυρίου ευρώ (1.000.000 €) και μικρότερα ή ίσα των δέκα εκατομμυρίων ευρώ (10.000.000 €).

δ. Στη Δ κατηγορία ανήκουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία έχουν κύριο ΚΑΔ 10.71 και 10.72 (Αρτοποιία παραγωγή νωπών ειδών ζαχαροπλαστικής και Παραγωγή παξιμαδιών και μπισκότων παραγωγή διατηρούμενων ειδών ζαχαροπλαστικής, αντίστοιχα) ή έχουν κύριο ΚΑΔ 96.01 (Πλύσιμο και (στεγνό) καθάρισμα κλωστοϋφαντουργικών και γούνινων προϊόντων), ανεξαρτήτως των ετήσιων ακαθαρίστων εσόδων τους, έως του ορίου των δέκα εκατομμυρίων ευρώ (10.000.000 €) κατά το φορολογικό έτος 2023.

3. Ειδικά για νέες επιχειρήσεις, οι οποίες δεν παρουσιάζουν ακαθάριστα έσοδα για το φορολογικό έτος 2023 και εφόσον υπάρχουν πιστοποιημένες καταμετρήσεις της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από τον αρμόδιο διαχειριστή, αυτές τεκμαίρεται ότι ανήκουν στην Α κατηγορία.

4. Με την επιφύλαξη μη υπέρβασης του ανώτατου ορίου ενισχύσεων de minimis του άρθρου 6 της παρούσας:

α. Για τους δικαιούχους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας της Α κατηγορίας της παρ. 2 η μοναδιαία επιδότηση ανέρχεται στο ποσό των είκοσι (20) ευρώ (€) ανά Μεγαβατώρα (MWh), ήτοι σε 0,02 €/kWh και εφαρμόζεται στο 100% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας της ωφελούμενης επιχείρησης.

β. Για τους δικαιούχους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας της Β κατηγορίας της παρ. 2 η μοναδιαία επιδότηση ανέρχεται στο ποσό των είκοσι (20) ευρώ (€) ανά Μεγαβατώρα (MWh), ήτοι σε 0,02 €/kWh και εφαρμόζεται στο 80% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας της ωφελούμενης επιχείρησης.

γ. Για τους δικαιούχους καταναλωτές της Γ κατηγορίας της παρ. 2 η μοναδιαία επιδότηση ορίζεται στο ποσό των είκοσι (20) ευρώ (€) ανά Μεγαβατώρα (MWh), ήτοι σε 0,02 €/kWh και εφαρμόζεται στο 60% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας της ωφελούμενης επιχείρησης.

δ. Για τους δικαιούχους καταναλωτές της Δ κατηγορίας της παρ. 2, η μοναδιαία επιδότηση ορίζεται στο ποσό των είκοσι (40) ευρώ (€) ανά Μεγαβατώρα (MWh), ήτοι σε 0,04 €/kWh και εφαρμόζεται στο 100% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας της ωφελούμενης επιχείρησης.

5. Όσον αφορά σε νέες συνδέσεις εφόσον αυτές έχουν ενεργοποιηθεί μέχρι και την 28 Φεβρουαρίου 2025 οι επιδοτήσεις υπολογίζονται βάσει πιστοποιημένων καταμετρήσεων με αναλογία ημερών. Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν πιστοποιημένες μετρήσεις κατά τη λήξη υποβολής των αιτήσεων, τότε για τις επιχειρήσεις των κατηγοριών Α, Β και Γ της παρ. 2 η επιδότηση υπολογίζεται βάσει του μέσου όρου επιδότησης, που αντιστοιχεί σε επιχειρήσεις που διαθέτουν ίδια ισχύ παροχής ηλεκτρικού ρεύματος με ακαθάριστα έσοδα φορολογικού έτους 2023 έως δέκα εκατομμύρια ευρώ (10.000.000 €), ενώ για τις επιχειρήσεις της κατηγορίας Δ της παρ. 2, η επιδότηση υπολογίζεται βάσει του μέσου όρου επιδότησης, που αντιστοιχεί σε επιχειρήσεις που διαθέτουν τον ίδιο κύριο ΚΑΔ. Με την επιφύλαξη της παρ. 9 του άρθρου 5 της παρούσας, ο υπολογισμός του ποσού της επιδότησης, με βάση το μέσο όρο σύμφωνα με το ανωτέρω εδάφιο, πραγματοποιείται από τον ΔΕΔΔΗΕ μετά τη λήξη υποβολής των αιτήσεων και αφότου ολοκληρωθεί η καταμέτρηση από τον αρμόδιο Διαχειριστή.

6. Για τις καταμετρούμενες καταναλώσεις παροχών, των οποίων η περίοδος καταμέτρησης δεν συμπίπτει με τους ημερολογιακούς μήνες, οι ποσότητες που καταμετρώνται ανάγονται σε μηνιαίες ποσότητες ενέργειας με αναλογία ημερών. Οι υπολογισμοί ολοκληρώνονται όταν είναι διαθέσιμες οι καταμετρήσεις που καλύπτουν την υπόψη περίοδο και το αργότερο έως την 30η Νοεμβρίου 2025.

7. Ως ημερομηνία χορήγησης νοείται η ημερομηνία έκδοσης του λογαριασμού ηλεκτρικής ενέργειας, έναντι ή εκκαθαριστικού, με τον οποίο πιστώνεται το ποσό της επιδότησης στον δικαιούχο. Η επιδότηση της παρ. 1 χορηγείται το αργότερο μέχρι την 15η Ιουλίου 2025. Εάν μετά την ημερομηνία του προηγούμενου εδαφίου προκύψουν επιπλέον ποσά επιδότησης για τη δικαιούχο επιχείρηση, αυτά χορηγούνται με επόμενο ή επόμενους λογαριασμούς το αργότερο έως και την 31η Δεκεμβρίου 2025.

Άρθρο 5

Διαδικασία απόδοσης της επιδότησης στους δικαιούχους

1. O εκάστοτε δυνητικός δικαιούχος/επιχείρηση, φυσικό ή νομικό πρόσωπο που επιθυμεί να επιδοτηθεί στο πλαίσιο του παρόντος μέτρου εισέρχεται σε ειδική διαδικτυακή πύλη https://www.power4business.deddie.gr, αρμοδιότητας του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (εφεξής ΔΕΔΔΗΕ), από την 12η Μαΐου 2025 έως και την 12η Ιουνίου 2025.

2. Για την υποβολή της αίτησης απαιτείται υποχρεωτικά η προηγούμενη αυθεντικοποίηση του αιτούντος με τη χρήση των κωδικών - διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet), σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4727/2020 (Α’184).

3. Μετά από την ορθή σύνδεση και την ταυτοποίησή του με κωδικούς TaxisNet, ο δυνητικός δικαιούχος δηλώνει, από τη λίστα παροχών που εμφανίζεται στην πλατφόρμα κάθε παροχή, για την οποία αιτείται επιδότηση. Η αιτούσα επιχείρηση δηλώνει στην πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ ότι δεν αιτείται επιδότηση για παροχές, που έχουν χαρακτηριστεί αγροτικές ή είναι κοινόχρηστες, καθώς και παροχές που εξυπηρετούν δραστηριότητες με κωδικό αριθμό δραστηριότητας (ΚΑΔ) στους τομείς της πρωτογενούς παραγωγής γεωργικών προϊόντων ή/και προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας. Οι αριθμοί παροχής που εμφανίζει το σύστημα είναι ενεργές παροχές ή ήταν ενεργές για κάποιο διάστημα εντός της περιόδου επιδότησης, με χρήση εμπορική/γενική ή βιομηχανική και είναι συνδεδεμένοι με τον ΑΦΜ του αιτούντα στα συστήματα του ΔΕΔΔΗΕ. Για τον υπολογισμό της επιδότησης στην ενιαία επιχείρηση ή/και σε επιχειρήσεις, για τις οποίες δε δύναται να εκτιμηθεί το ποσό της επιδότησης, ο ΔΕΔΔΗΕ δύναται κατά περίπτωση να ζητά από την αιτούσα επιχείρηση να δηλώσει ή και να προσκομίσει επιπλέον στοιχεία.

4. Η ανωτέρω δήλωση του δικαιούχου επέχει τη θέση:

i. Υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 (Α’ 75) ως προς τα δηλωθέντα στοιχεία.

ii. Αίτησης και συναίνεσης για την άντληση, διαβίβαση και διασταύρωση στοιχείων του αιτούντος με τα στοιχεία άλλων υπηρεσιών και ηλεκτρονικών μητρώων των φορέων του δημόσιου τομέα. Για τον σκοπό αυτό, πριν την υποβολή της αίτησης επιδότησης θα προηγείται γνωστοποίηση και ρητή αποδοχή όλων των όρων και προϋποθέσεων από την πλευρά του ωφελούμενου, ενώ δεν παρέχεται δυνατότητα διόρθωσης υποβληθεισών αιτήσεων.

iii. Δήλωσης ότι δεν δραστηριοποιείται στους εξαιρούμενους με βάση την παρούσα τομείς.

iv. Συμμόρφωσης τον ΕΚ 2831/2023 κατά τα αναφερόμενα στην υπεύθυνη δήλωση του Παραρτήματος της παρούσας, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας. Η σχετική δήλωση υποβάλλεται ηλεκτρονικά, σύμφωνα με το Παράρτημα Ι.

v. Δήλωσης εάν η αιτούσα επιχείρηση συνιστά ή όχι ενιαία επιχείρηση με άλλη επιχείρηση, όπου σε καταφατική περίπτωση θα πρέπει να δηλώνει τα στοιχεία της.

5. Στο πλαίσιο του παρόντος μέτρου θα αξιοποιηθούν οι ακόλουθες διαδικτυακές υπηρεσίες:

α) του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης η Διαδικτυακή Υπηρεσία Αυθεντικοποίησης χρηστών με τη χρήση διαπιστευτηρίων (κωδικών) TAXISnet,

β) του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η Διαδικτυακή Υπηρεσία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για την επιβεβαίωση του τομέα της κύριας επιχειρηματικής δραστηριότητας και των ετήσιων ακαθαρίστων εσόδων της επιχείρησης που αιτείται να καταστεί δικαιούχος του παρόντος μέτρου,

γ) της Διαδικτυακής Υπηρεσίας με το Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης Κρατικών ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας (ΠΣΣΚΕΗΣ), στο οποίο καταχωρίζονται τα δεδομένα που αφορούν τον έλεγχο σώρευσης για την παρακολούθηση της τήρησης των Κανονισμών Κρατικών Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας (ΕΕ) της εκάστοτε επιχείρησης που αιτείται να καταστεί δικαιούχος του παρόντος μέτρου,

δ) της Διαδικτυακής Υπηρεσίας στοιχείων παροχών ηλεκτρικού ρεύματος του ΔΕΔΔΗΕ, από την οποία αντλούνται και διασταυρώνονται οι ακόλουθες πληροφορίες:

i. ο αριθμός/οι αριθμοί παροχής ηλεκτρικού ρεύματος που συνδέεται με το ΑΦΜ της επιχείρησης

ii. χαρακτηριστικά της παροχής.

Οι ως άνω επεξεργασίες δεδομένων διενεργούνται από το ΔΕΔΔΗΕ, το ΚΕΔ και το Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης Κρατικών Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας (ΠΣΣΚΕΗΣ) ως απαραίτητες, για να ληφθούν μέτρα κατ’ αίτηση του υποκείμενου των δεδομένων, το οποίο έχει συναινέσει στην επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα του για έναν ή περισσότερους συγκεκριμένους σκοπούς (άρθρο 6, παρ. 1ε ΓΚΠΔ). Κατά την υποβολή μίας αίτησης γίνεται άντληση και διασταύρωση στοιχείων μέσω των ανωτέρω διαδικτυακών υπηρεσιών. Εφόσον: α) είτε δεν είναι δυνατή η διασταύρωση - επιβεβαίωση των απαιτούμενων στοιχείων για την αξιολόγηση μίας αίτησης, β) είτε από τα στοιχεία που αντλούνται επιβεβαιώνεται η μη επιλεξιμότητα της αίτησης, η αίτηση δε δύναται να προωθηθεί προς αξιολόγηση.

6. Στην περίπτωση που παρέλθει η καταληκτική προθεσμία υποβολής αιτήσεων όπως ορίζεται στο παρόν άρθρο, δεν είναι δυνατή η υποβολή της αίτησης.

7. Μετά την ταυτοποίηση του δικαιούχου και της επιτυχούς δήλωσης των παροχών του στην πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ, εμφανίζονται μέσω της διασύνδεσης με την σχετική βάση της ΑΑΔΕ τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα, του φορολογικού έτους 2023, με την επιφύλαξη των νέων επιχειρήσεων, για τις οποίες εφαρμόζονται οι διατάξεις των παρ. 3 και παρ. 5 του άρθρου 4.

8. Με την συσχέτιση του αιτούντος ΑΦΜ, των ακαθαρίστων εσόδων του φορολογικού έτους 2023 και των δηλωθέντων παροχών του δικαιούχου, θα εμφανίζεται η υπολογιζόμενη κατανάλωση και το ποσό επιδότησης, με την επιφύλαξη της περίπτωσης κατά την οποία ο ΔΕΔΔΗΕ δε δύναται να εκτιμήσει την επιδότηση του δυνητικού δικαιούχου κατά την υποβολή της αίτησης του δικαιούχου, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στην παρ. 3 του άρθρου 5 και την παρ. 5 του άρθρου 4, η οποία θα εκτιμηθεί μετά την ολοκλήρωση της υποβολής των αρχικών αιτημάτων στο ΔΕΔΔΗΕ.

9. Μετά την υποβολή της Υπεύθυνης Δήλωσης από τον δικαιούχο και για τον υπολογισμό της επιδότησης, θα συσχετίζεται ο αιτών ΑΦΜ με τη «βάση» επιδοτούμενων ΑΦΜ στο πλαίσιο του κανόνα de minimis μέσω διασύνδεσης με το ΠΣΣΚΕΗΣ και:

i) Αν ο ΑΦΜ έχει επιδοτήσεις ίσες ή μεγαλύτερες του de minimis, η αίτηση απορρίπτεται και εμφανίζεται μήνυμα μη επιλεξιμότητας για λόγους υπέρβασης του ορίου de minimis,

ii) Αν ο ΑΦΜ έχει αξία επιδότησης ηλεκτρικού ρεύματος η οποία, αθροιστικά με τις επιδοτήσεις του, υπερβαίνει το όριο de minimis, τότε εμφανίζεται ως ποσό επιδότησης ηλεκτρικού ρεύματος εκείνο το οποίο επιτρέπει την μη-υπέρβαση του ορίου de minimis, και

iii) Αν ο ΑΦΜ έχει αξία επιδότησης ηλεκτρικού ρεύματος η οποία, αθροιστικά με τις επιδοτήσεις του, είναι μικρότερη του ορίου de minimis τότε εμφανίζεται ακέραια η αξία επιδότησης.

Σε περίπτωση ενιαίας επιχείρησης, ο ανωτέρω έλεγχος ανά ΑΦΜ πραγματοποιείται σε επίπεδο ενιαίας επιχείρησης.

10. Μετά το κλείσιμο της πλατφόρμας και την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης με το ΠΣΣΚΕΗΣ, o ΔΕΔΔΗΕ θα εξάγει αρχείο ανά πάροχο, που εκπροσωπεί τον εκάστοτε δικαιούχο κατά τη χρονική στιγμή που δημιουργείται το αρχείο και το ποσό που πρέπει να επιδοτηθεί, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 4. Η αποστολή του αρχείου από το ΔΕΔΔΗΕ προς τους εκάστοτε παρόχους και τον αρμόδιο Διαχειριστή για τη χορήγηση της επιδότησης της παρούσας πραγματοποιείται έως την 18.06.2025, με την επιφύλαξη των όσων ορίζονται στην παρ. 3 του άρθρου 5 και την παρ. 5 του άρθρου 4. Τα ποσά της επιδότησης θα πιστωθούν στους λογαριασμούς κατανάλωσης των δικαιούχων από τους παρόχους, που εκπροσωπούν τον εκάστοτε δικαιούχο κατά τη χρονική στιγμή που δημιουργείται το αρχείο. Η επιδότηση εφαρμόζεται στους λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, έναντι ή εκκαθαριστικούς, οι οποίοι εκδίδονται από την έναρξη ισχύος της παρούσας και εφεξής. Για τον σκοπό αυτό, ο Προμηθευτής καταχωρεί στον λογαριασμό κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος του δικαιούχου σχετική πιστωτική εγγραφή, με την ένδειξη «Κρατική Επιδότηση Επιχειρήσεων».

11. Ο εκάστοτε πάροχος, που χορηγεί την επιδότηση αποστέλλει έως και την 31 Ιουλίου στον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (εφεξής ΔΑΠΕΕΠ) αρχείο με τα ποσά της επιδότησης, που έχει χορηγήσει ανά δικαιούχο.

12. Η ως άνω διαδικασία των παρ. 9-12 του παρόντος ακολουθείται εκ νέου στην περίπτωση κατά την οποία μετά την έκδοση του πρώτου λογαριασμού, με τον οποίο χορηγείται η επιδότηση ακολουθήσει άλλος λογαριασμός, με τον οποίο χορηγείται, μετά από εκκαθάριση και άλλο ποσό επιδότησης στον ίδιο δικαιούχο.

Άρθρο 6

Υποχρεώσεις και έλεγχοι στο πλαίσιο χορήγησης ενισχύσεων ήσσονος σημασίας

1. Η επιδότηση προς τους δικαιούχους του άρθρου 3 εμπίπτει σε καθεστώς χορήγησης κρατικών ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis) και χορηγείται σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 2023/2831 της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας, με δικαιούχους επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τομείς, πέραν των εξαιρούμενων στο άρθρο 3 της παρούσας, και σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 1 του Κανονισμού de minimis.

2. Οι ενισχύσεις που χορηγούνται βάσει της παρούσας θα πρέπει να πληρούν όλες τις προϋποθέσεις του Κανονισμού de minimis.

3. Ειδικότερα η ενίσχυση, δυνάμει της παρούσας για κάθε ενιαία επιχείρηση - δικαιούχο δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό των 300.000 € κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε περιόδου 3 ετών (ήτοι κατά το χρονικό διάστημα τριετίας πριν από τη χορήγηση της ενίσχυσης/την ημερομηνία έκδοσης του λογαριασμού και έως τρία), συνυπολογιζόμενων των λοιπών ενισχύσεων de minimis που έχει λάβει η αιτούσα σε επίπεδο ενιαίας επιχείρησης σε οποιαδήποτε περίοδο τριών ετών. Εάν, παρά τα ανωτέρω αναφερόμενα διαπιστωθεί ότι χορηγήθηκε ενίσχυση δυνάμει της παρούσας καθ’ υπέρβαση του ανώτατου αυτού ορίου με τη χορήγηση, η εν λόγω ενίσχυση ανακτάται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου (παρ. 7 άρθρο 3 του Κανονισμού).

4. Σε περίπτωση συγχωνεύσεων ή εξαγορών, όλες οι προηγούμενες ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που έχουν ήδη χορηγηθεί σε οποιαδήποτε από τις συγχωνευόμενες επιχειρήσεις λαμβάνονται υπόψη κατά τον προσδιορισμό του κατά πόσον τυχόν νέα ενίσχυση ήσσονος σημασίας στην νέα ή στην εξαγοράζουσα επιχείρηση υπερβαίνει το όριο που προβλέπεται στην παρ. 3 του παρόντος άρθρου. Οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που είχαν χορηγηθεί νομίμως πριν από τη συγχώνευση ή την εξαγορά παραμένουν νόμιμες.

5. Αν μια επιχείρηση διασπαστεί σε δύο ή περισσότερες χωριστές επιχειρήσεις, η ενίσχυση ήσσονος σημασίας που χορηγήθηκε πριν από τη διάσπαση στην επιχείρηση που ανέλαβε τις δραστηριότητες για τις οποίες χρησιμοποιήθηκε η ενίσχυση ήσσονος σημασίας. Εάν η κατά το προηγούμενο εδάφιο προσμέτρηση δεν είναι δυνατή, οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας κατανέμονται αναλογικά με βάση τη λογιστική αξία των ιδίων κεφαλαίων των νέων επιχειρήσεων κατά την πραγματική ημερομηνία της διάσπασης.

6. Αρμόδιος φορέας για τον έλεγχο σώρευσης της ενίσχυσης ήσσονος σημασίας (de minimis) ορίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ, βάσει διασύνδεσης των βάσεων δεδομένων του με το (ΠΣΣΕΗΣ), σύμφωνα και με τα όσα ορίζονται στην παρ. 10 του άρθρου 5. Ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που χορηγούνται βάσει της παρούσας μπορούν να σωρεύονται με ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που χορηγούνται βάσει του Kανονισμού (ΕΕ) 2023/2832 της Επιτροπής. Απαγορεύεται η σώρευση ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγούνται σύμφωνα με την παρούσα με άλλες κρατικές ενισχύσεις για τις ίδιες επιλέξιμες δαπάνες, αν η σώρευση αυτή οδηγεί σε υπέρβαση της υψηλότερης σχετικής έντασης ενίσχυσης ή του ποσού ενίσχυσης που έχει καθοριστεί με βάση τα συγκεκριμένα δεδομένα κάθε περίπτωσης σε κανονισμό απαλλαγής κατά κατηγορία ή απόφαση που έχει εκδώσει η Επιτροπή.

7. Ο ΔΕΔΔΗΕ οφείλει μετά την χορήγηση των επιδοτήσεων να μεριμνά αμελλητί για την ενημέρωση του Πληροφοριακού Συστήματος Σώρευσης Κρατικών Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας σχετικά με τις χορηγηθείσες ενισχύσεις.

8. Αρμόδιος φορέας για την χορήγηση της κρατικής ενίσχυσης της παρούσας στους δικαιούχους του άρθρου 4 είναι ο ΔΑΠΕΕΠ. Ο ΔΑΠΕΕΠ ελέγχει αν τα ποσά της επιδότησης, που αναλογούν στον εκάστοτε δικαιούχο, βάσει των ποσών που πιστώνονται από τους παρόχους στους δικαιούχους εμπίπτουν στα ποσά της επιδότησης, που περιλαμβάνονται στο αρχείο που εξάγει ο ΔΕΔΔΗΕ και πιστώνει τα ποσά της επιδότησης στους παρόχους. Μετά τον ανωτέρω έλεγχο, ο ΔΑΠΕΕΠ αποστέλλει το τελικό αρχείο με τα ποσά επιδοτήσεων ανά δικαιούχο στον ΔΕΔΔΗΕ για την ενημέρωση του ΠΣΣΚΕΗΣ, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στην παρ. 7.

9. Σε περίπτωση εκ των υστέρων διαπίστωσης υπέρβασης του ορίου επιδότησης της παρ. 3 του παρόντος άρθρου, ο ΔΕΔΔΗΕ ενημερώνει τον ΔΑΠΕΕΠ, ο οποίος μεριμνά για την έντοκη ανάκτηση του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Το σύνολο του ποσού που χορηγήθηκε είναι άμεσα απαιτητό, εντόκως από την ημερομηνία που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου, με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζόμενου κατά τα λοιπά του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190).

10. Ο ΔΑΠΕΕΠ ενημερώνει με κάθε πρόσφορο μέσο, ενδεικτικά μέσω διαδικτυακής εφαρμογής στον ιστότοπό του, για το ποσό της κρατικής ενίσχυσης που χορηγήθηκε στους δικαιούχους, ενημερώνοντας πως πρόκειται για ενίσχυση δυνάμει του ΕΚ 2831/2023.

11. Ο ΔΑΠΕΕΠ διατηρεί επί 10 οικονομικά έτη από την ημερομηνία χορήγησης των ενισχύσεων δυνάμει του παρόντος καθεστώτος για τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis), τα σχετικά αρχεία που περιέχουν όλες τις πληροφορίες που είναι αναγκαίες για να αποδειχθεί ότι έχουν τηρηθεί οι όροι των σχετικού Κανονισμού.

12. Ο ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. υποχρεούται να θέτει στη διάθεση των υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του ΔΕΔΔΗΕ που είναι αρμόδιες για τον καθορισμό των λεπτομερειών εφαρμογής της παρούσας κάθε πληροφορία σχετική με την πορεία εφαρμογής της. Στο πλαίσιο αυτό, μεριμνά για την δημιουργία των κατάλληλων εκτυπωτικών που θα αντλούν κατά περίπτωση τις απαραίτητες πληροφορίες από τις βάσεις δεδομένων.

13. Η ως άνω διαδικασία των παρ. 6-12 του παρόντος ακολουθείται εκ νέου στην περίπτωση κατά την οποία μετά την έκδοση του πρώτου λογαριασμού, με τον οποίο χορηγείται η επιδότηση, ακολουθήσει άλλος λογαριασμός, με τον οποίο χορηγείται, μετά από εκκαθάριση και άλλο ποσό επιδότησης στον ίδιο δικαιούχο.

Άρθρο 7

Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 7 Μαΐου 2025

Οι Υπουργοί

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ

Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ

Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΣΤΑΥΡΟΣ Ν. ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ

Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΑΦΟΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!