Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Φορολογική αρθρογραφία

Το φορολογικό σύστημα, εφαρμοζόμενοι άξονες, αδυναμίες, απαραίτητες βελτιώσεις ή ανατροπές, φοροδιαφυγή και είσπραξη εσόδων - Ομιλία του Δημ. Σταματόπουλου

Δημήτρης Σταματόπουλος

Συγγραφέας φορολογικού δικαίου,

π. Γενικός Διευθυντής Φορολογίας στο Υπουργείο Οικονομικών

Διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου

Όταν μου ζητήθηκε να μετέχω  ως ομιλητής στην  εκδήλωση – ανοιχτή συζήτηση με θέμα: «Φορολογικό Σύστημα: Μέτρα ή Μεταρρύθμιση;» που διοργάνωσαν το ΕΛΙΑΜΕΠ, το ΙΟΒΕ, η Κantor, η Κίνηση Πολιτών και η  Διεθνής Διαφάνεια Ελλάς, σε συνεργασία με το Megaron Plus, σκέφτηκα να αναπτύξω τους άξονες  του εφαρμοζόμενου φορολογικού συστήματος που πρέπει να διατηρηθούν και να βελτιωθούν και να μην αναφερθώ στα τετριμμένα ενός σταθερού, απλού  κ.λπ. φορολογικού συστήματος.

Θέλω να τονίσω ότι  η φορολογία επηρεάζεται από την όλη οικονομική κατάσταση της κάθε χώρας, από το πολιτικό περιβάλλον, είναι στον πυρήνα των πολιτικών απόψεων  και θέσεων.  Τροποποιείται διαρκώς, γιατί οι ακολουθούμενες οικονομικές σχολές σκέψεις είναι πολλές και  οι θέσεις μεταβαλλόμενες.  Τα φορολογικά συστήματα όλων των προηγμένων χωρών δεν είναι απλά, αντιθέτως  το λιγότερο μπορούν να χαρακτηριστούν σύνθετα. Ο ΦΠΑ που  εφαρμόζεται με  νομοθεσία πανευρωπαϊκή μόνο απλός δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, αντιθέτως θα έλεγα επιεικώς ότι  είναι η πλέον πολύπλοκη νομοθεσία που έχουμε.

Για τους λόγους αυτούς ας προσπαθήσουμε σταθερά να εφαρμόζουμε  τουλάχιστον  σταθερά βασικούς  άξονες, για να επιτευχθεί  η βεβαιότητα του φόρου, να γίνει η φοροδιαφυγή ασύμφορη και να κερδίσει το κράτος τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη των πολιτών του.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν ως ομιλητές   εκτός εμού και οι

Β. Ράπανος, καθηγητής Δημόσιας Οικονομικής στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας,

Χ. Κυριαζής, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ και

Γ. Σταθάκης, καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ,

. Τη συζήτηση συντόνισε και συνόψισε η κ. Α. Μπούμη, Ταμίας του Δ.Σ. του ΙΟΒΕ και Σύμβουλος Διοίκησης της Eurobank.

Παραθέτουμε ακολούθως την ομιλία του Δημήτρη Σταματόπουλου στην πιο πάνω εκδήλωση:

Το φορολογικό σύστημα, εφαρμοζόμενοι άξονες, αδυναμίες, απαραίτητες βελτιώσεις ή ανατροπές,  φοροδιαφυγή και είσπραξη εσόδων.

Α. Εισαγωγή:

Επιτρέψτε μου να αρχίσω με μια σημείωση. Έγγραφα στο  δεύτερό μου βιβλίο το 1992 ότι  « Το κράτος μας είναι φοροβίωτο. Για να μπορέσει να σταθεί στο επίπεδο που επιθυμούμε, πρέπει να προσφέρουμε όλοι. Για να πείσουμε το λαό να προσφέρει δεν πρέπει να έχει το αίσθημα ότι οι νόμοι είναι άδικοι, γι  αυτό  θέλουν μελέτη πριν εφαρμοστούν και όταν εφαρμοστούν μεγάλη διάρκεια ζωής.».

Δεν άλλαξα γνώμη σε όλα αυτά τα χρόνια που πέρασαν. Η κοινωνία μας όμως,  ορθά ή λανθασμένα, εξακολουθεί να πιστεύει ότι οι νόμοι είναι άδικοι και δεν εφαρμόζονται για όλους το ίδιο. Δεν φτάνει λοιπόν ούτε ο καλύτερος , ούτε ο δικαιότερος νόμος, ο οποίος στη πράξη βέβαια μονίμως αναζητείται. Απαιτείται άρτια βάση δεδομένων με  αποτελεσματικές διασταυρώσεις για να εφαρμοστεί ένας από τους βασικούς κανόνες της φορολογίας, δηλαδή «η βεβαιότητα του φόρου». Απαιτείται να κερδίσει το Δημόσιο την εμπιστοσύνη των πολιτών του και τον σεβασμό στους κανόνες.

Όταν δουλεύεις στην εφαρμοσμένη φορολογία μαθαίνεις ότι  κανένα μέτρο δεν έχει το 100% με το μέρος του. Υπάρχουν θέσεις και αποφάσεις του 51- 49. Γνωρίζεις στη πράξη ότι  η φορολογία είναι ένα δίκοπο μαχαίρι σχεδόν σε όλα.

Σε συνολικό επίπεδο, εάν πάρεις περισσότερο φόρο αφαιρείς ανάπτυξη, εάν πάρεις λιγότερο φόρο αφαιρείς «κοινωνικό κράτος» ή   πρέπει να αφαιρέσεις «κράτος» ή παράγεις ελλείμματα.

Β. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΜΕΝΟΙ ΑΞΟΝΕΣ, ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ, ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ή ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ

Το φορολογικό μας σύστημα βάλλεται πανταχόθεν. Κατηγορείται για την  πολυνομία μας, για τις συχνές αλλαγές, για την πολυπλοκότητα, για.. για.. , Μπορώ να συνεχίσω…..

Όμως θα υποστηρίξω ότι πολλά πράγματα έχουν αλλάξει  σε θετική κατεύθυνση, θέλουν όμως υπομονή για την απόδοση τους και επιμονή στην εφαρμογή τους.

Όλα είναι ένας δρόμος. Εάν αποφάσισες  να κάνεις το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη και το σχεδίασες σωστά  και ξεκίνησες, δεν μπορείς στα μισά του δρόμου να πεις άκυρο θα πάω  στην Τρίπολη. Δεν υπάρχει άκυρο. Υπάρχουν αρνητικά χιλιόμετρα. Τίποτα δεν τέλειωσες και είναι άγνωστο εάν θα αρχίσεις.

Με το Ν. 3842/10 και τους αμέσως επόμενους,   θεσπίστηκε και άρχισε να λειτουργεί  ένα  νέο σύστημα , το οποίο καθιερώνει  γενικούς κανόνες και άξονες με σκοπό να καλλιεργήσει σε παρόντα αλλά και σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα αλλαγή νοοτροπίας, φορολογική συνείδηση  και να ενισχύσει την εθελοντική συμμόρφωση.

Το πλαίσιο αυτό αποτελεί ένα πολυεργαλείο απλοποίησης διαδικασιών, δημιουργίας ηλεκτρονικού περιβάλλοντος, με κύριο σκοπό και στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη και της επιχειρηματικότητας και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, η οποία στερεί από το κράτος τους αναγκαίους πόρους, διευρύνει τη διαφθορά και δημιουργεί συνθήκες κοινωνικής αδικίας μεταξύ των πολιτών και αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων.

Συνοπτικά οι άξονες που έχουν τεθεί σε εφαρμογή  και θέλουν διαρκή στήριξη είναι οι εξής:

1. Λογιστικός προσδιορισμός των  εισοδημάτων και όχι φορολογία με ειδικά καθεστώτα.

Με τον λογιστικό προσδιορισμό ενισχύεται η αρχή της εφαρμογής των συγκρουόμενων συμφερόντων. Ότι για κάποιον είναι έσοδο για κάποιον άλλο είναι έξοδο. Δεν πρέπει οι διατάξεις να δημιουργούν ταύτιση συμφερόντων και  αυτό πρέπει να είναι γενική  και σταθερή κατεύθυνση.

Ένα παράδειγμα: Στους αγρότες δεν έχει επεκταθεί ο λογιστικός προσδιορισμός και  δεν  λειτουργεί ο νόμος των συγκρουόμενων συμφερόντων. Αντίθετα υπάρχει ταύτιση συμφερόντων πωλητή – αγοραστή. Τον έμπορο τον συμφέρει να υπερτιμολογήσει για να έχει ακριβή τιμή αγοράς  και να πουλάει ακριβότερα, αλλά να έχει και αυξημένα έξοδα. Τον αγρότη αυτό τον συμφέρει αφού θα πάρει αυξημένη επιστροφή ΦΠΑ και στη φορολογία εισοδήματος τον αφήνει αδιάφορο, αφού το αποτέλεσμα υπολογίζεται τεκμαρτά. Το ίδιο ισχύει και για όλες τις δαπάνες που πραγματοποιούνται στην αγροτική παραγωγή  και δεν έχει λόγους ο αγρότης να ζητάει τιμολόγια ( λιπάσματα, σπόροι, θεριζοαλωνιστικές, τρακτέρ, μεταφορές, υπηρεσίες εν γένει, κ.λπ.). Με αυτά που λέω δεν υποστηρίζω βέβαια την άποψη να τηρούν βιβλία και οι αγρότες που ευκαιριακά ασχολούνται ή έχουν  μικρές καλλιέργειες ή μικρές κτηνοτροφικές μονάδες. Σαφώς πρέπει να υπάρχει  όριο απαλλαγής.

2. Βοηθητικός προσδιορισμός του  εισοδήματος των φορολογουμένων με βάση τα χρησιμοποιούμενα περιουσιακά στοιχεία (τεκμήρια δαπανών διαβίωσης)

Τα χρησιμοποιούμενα περιουσιακά στοιχεία αποτελούν ένδειξη για το εισόδημα που πιθανόν να αποκτά ένας φορολογούμενος. Αυτό πρέπει να είναι και είναι μαχητό, δηλαδή ο φορολογούμενος μπορεί να αποδείξει ότι δεν έχει αυτή δαπάνη του, άρα και το εισόδημά του.

Η χώρα μας έχει πολύ μεγάλο αριθμό μικρών επιχειρήσεων- αυτοαπασχολουμένων. ΕΝΑΣ στους ΕΠΤΑ Έλληνες έχει μια δραστηριότητα και ελπίζει να ζήσει από αυτήν - 1.070.000 είναι επιτηδευματίες και πάνω από 500.000 αγροτικές εκμεταλλεύσεις, σύνολο περίπου 1.600.000

Εάν επεκταθώ στον άγνωστο αριθμό των ασκούντων παράλληλα με τη μισθωτή εργασία και ελεύθερο επάγγελμα, αλλά τους απαγορεύεται από άλλες διατάξεις να εμφανίσουν τα έσοδα (και να ήθελαν), όπως καθηγητές με τα ιδιαίτερα μαθήματα, γιατροί του ΕΣΥ, μηχανικοί του Δημοσίου και γενικά δημόσιοι υπάλληλοι, τότε μιλάμε για ακόμα πολύ μεγαλύτερο αριθμό «κρυφά» αυτοαπασχολουμένων.

Η πλειοψηφία όλων αυτών  μπορεί να πραγματοποιεί μια μικρή απόκρυψη κερδών, αλλά το σύνολο οδηγεί σε  ένα μεγάλο δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Η μικρή φοροδιαφυγή  σε περίπου 2.000.000 άτομα, δεν θα βρεθεί, ούτε με το περιουσιολόγιο (γιατί είναι μικρή για να οδηγήσει σε σοβαρή μεταβολή περιουσίας), ούτε και με ανάλυση κινδύνου (είναι μέθοδος σωστή για τα σοβαρά εισοδήματα), αντίθετα τα χρησιμοποιούμενα περιουσιακά στοιχεία, με λογική ανάλυση και σωστή κλιμάκωση και τις ανάλογες αν χρειάζεται διορθώσεις (χωρίς μαζικές απαλλαγές) μπορούν  να  είναι ένα εργαλείο, μια δράση αποκάλυψης εισοδημάτων, για τη δική μας δομή των φορολογουμένων, σαφώς όχι η μοναδική.

3. Δράσεις ελέγχου μεγάλων εισοδημάτων

Τα μεγάλα εισοδήματα πρέπει να ελέγχονται με άλλες δράσεις  και  είναι βέβαιο ότι στο πλαίσιο αυτό λειτουργούν πολλές  δράσεις (έλεγχος με ανάλυση κινδύνου, η δημιουργία περιουσιολογίου, ηλεκτρονική διασύνδεση υπηρεσιών και φορέων, ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, επαγγελματικοί λογαριασμοί, συναλλαγές χωρίς μετρητά, ουσιαστικά μη αναγνώριση συναλλαγών με εξωχώριες εταιρείες αν δεν αποδειχθεί το σύνηθες της συναλλαγής, κλείσιμο εγκαταστάσεων σε παραβάτες, ποινικό αδίκημα, κ.λπ..)

4. Αλλαγή φιλοσοφίας στους φορολογικούς ελέγχους.

Το νομικό μας καθεστώς άλλαξε και οι  δηλώσεις θεωρούνται  κατ αρχήν ειλικρινείς  και δεν θα είναι όλοι οι επιτηδευματίες  ανέλεγκτοι για να έχουν την αίσθηση  της φορολογικής ανασφάλειας. Προβλέπεται η επιλογή προς έλεγχο να γίνεται κεντρικοποιημένα μέσω δείγματος με ανάλυση κινδύνου. Με τον τρόπο αυτό όποιοι βρίσκονται εντός της ανάλυσης κινδύνου να ελέγχονται άμεσα  σε παρόντα χρόνο και όχι μετά από μια δεκαετία. Έλεγχος στην ανθοφορία και όχι όταν ο πλούτος έχει καταναλωθεί ή απολεσθεί. Επιβάλλεται να γίνονται έλεγχοι από το γραφείο και μην ενοχλείται η επιχείρηση στο χώρο εργασίας της. Λιγότερη επαφή του ελεγχόμενου με τον ελεγκτή του.

5. Εθελοντική συμμόρφωση των φορολογουμένων με ενίσχυση  των κριτηρίων αυτοελέγχου.

Με τον μη έλεγχο όλων των επιτηδευματιών και τον καθορισμό δείγματος με ανάλυση κινδύνου λογικό είναι οι φορολογούμενοι να επιδιώξουν την εθελοντική φορολογική συμμόρφωση, ακόμα και ως ενέργεια μείωσης της φοροδιαφυγής και αποφυγής των κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, γιατί είναι βέβαιο ότι όσο μεγαλύτερη είναι η φοροδιαφυγή τόσο μεγαλύτερη είναι η έκθεση κινδύνου.

Για την ενίσχυση της προσπάθειας αυτής καθιερώθηκε και η υποχρέωση  και ευθύνη των ορκωτών λογιστών και των λογιστών φοροτεχνικών να βεβαιώνουν την ακρίβεια των υποβαλλομένων δηλώσεων, οι με ορκωτοί οφείλουν να χορηγούν φορολογικό πιστοποιητικό, οι δε λογιστές – φοροτεχνικοί καταστάσεις φορολογικής αναμόρφωσης και καταστάσεις για τις υποβληθείσες ή οφειλόμενες δηλώσεις απόδοσης φόρων.

6. Ηλεκτρονική υποβολή και παρακολούθηση συναλλαγών και  γενικά κάθε  είδους οικονομικών πράξεων. Ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων

Για την επίτευξη των επιδιωκομένων στόχων  προβλέπεται η υποβολή από όλους τους επιτηδευματίες των δηλώσεών τους  ηλεκτρονικά, η υποβολή στοιχείων ηλεκτρονικά όλων των οικονομικών συναλλαγών (αμοιβές, μισθοί, αποζημιώσεις, οικονομικές ενισχύσεις, επιδοτήσεις, διεκδικήσεις κλπ) από όλα τα Υπουργεία, ΝΠΔΔ, φορείς, ενώσεις, επιχειρήσεις, κλπ.

Ακόμα προβλέπεται  και επιβάλλεται να γίνει διασύνδεση όλων των φορέων και Υπηρεσιών του Δημοσίου για την ηλεκτρονική παρακολούθηση των οικονομικών πράξεων.

Περάσαμε, από το σχεδόν 100% χειρόγραφης υποβολής όλων των φορολογικών δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων, στην ηλεκτρονική υποβολή και συγκεκριμένα στο 100% για τις δηλώσεις των επαγγελματιών και σε ποσοστά άνω του 80% των δηλώσεων φυσικών προσώπων, γεγονός που επιτρέπει άμεσα και ανέξοδα την δημιουργία πολλών διασταυρώσεων και οικονομία εκατομμυρίων εργατοωρών στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.

7. Στόχος να γίνει η φοροδιαφυγή ασύμφορη.

Α. Άρση του τραπεζικού και κάθε απορρήτου προς την φορολογική διοίκηση.

Το μέτρο θέλει λειτουργία  με προσοχή, γιατί το άνοιγμα λογαριασμών χωρίς άλλες ενδείξεις, μπορεί να οδηγήσει κεφάλαια εκτός του τραπεζικού συστήματος, με μεγάλο κόστος στην λειτουργία της οικονομίας μας, ειδικά στην παρούσα φάση.

Β.  Φορολογία αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας.

Έχει τεθεί σε εφαρμογή  διάταξη φορολογίας για τα περιουσιακά στοιχεία που κατέχονται αλλά δεν προκύπτουν και δεν δικαιολογούνται μέσω των δηλωθέντων εισοδημάτων, δηλαδή φορολογείται η περιουσία κινητή ή ακίνητη που δεν έχει δηλωθεί και ο φορολογούμενος δεν μπορεί να αποδείξει την πραγματική πηγή ή αιτία προέλευσής της.

Γ. Έλεγχος μέσω της μεταβολής της περιουσίας . Περιουσιολόγιο

Σήμερα υπάρχει επί της ουσίας και καταγράφεται η ακίνητη περιουσία στο εσωτερικό της χώρας για τις ανάγκες της φορολογίας του κεφαλαίου και της παρακολούθησης  απόκτησης ακίνητης περιουσίας και των  επιβατικών Ι.Χ. αυτοκινήτων, σκαφών, αεροσκαφών και ελικοπτέρων. Δεν καταγράφονται η κινητή περιουσία (καταθέσεις ,ομόλογα, μερίδια, μετοχές, συμμετοχές, θυρίδες, κ.λπ.), περιουσία στο εξωτερικό και εν γένει κάθε περιουσιακό στοιχείο. Η δήλωση του συνόλου της περιουσίας κινητής και ακίνητης και η κατ έτος παρακολούθηση της μεταβολής αυτής,  έχει εξαγγελθεί από τις τελευταίες πολιτικές ηγεσίες.

Τα δύο τελευταία μέτρα συνδυασμένα την άρση κάθε απορρήτου έναντι της φορολογικής αρχής,  με την αυξανόμενη συνεργασία των κρατών σε θέματα φοροδιαφυγής και την επιθετική πολιτική των μεγάλων κρατών, κατά των χωρών φορολογικών παραδείσων, θα μεταβάλλει τον τρόπο της σκέψης όλων όσων θέλουν να αποκρύψουν εισοδήματα και πιθανόν θα καταστεί η μεγάλη φοροδιαφυγή ασύμφορη.

Μην ξεχνάτε ότι εν τέλει ο πλούτος όσο και να περιπλανηθεί σε νομικά πρόσωπα, κάποια στιγμή θα εμφανιστεί στο φυσικό πρόσωπο, είτε ως περιουσία είτε ως κατανάλωση και τρόπο ζωής.

8.  ΚΒΣ – Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών. Ποινές και πρόστιμα

Ο ΚΒΣ στην Ελλάδα κατηγορήθηκε ως αιτία πολλών δεινών. Δεν μπορεί όμως να υποστηριχθεί σοβαρά ότι είναι δυνατή η πλήρης κατάργησή  όλων των διατάξεων, διότι  κανένα σύγχρονο κράτος   δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς την ύπαρξη κανόνων Τι φταίει στους συναλλασσόμενους; Δεν φταίνε οι κανόνες  όταν είναι σαφής.  Τους φταίει το ότι τιμωρείται η τυπική παράβαση, φταίει η απόρριψη των βιβλίων, φταίει η γραφειοκρατία και πιθανόν η θεώρηση των βιβλίων. Γι αυτό  προωθήθηκαν και ήδη ψηφίστηκαν νέες διατάξεις με νέο   Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών.

Τα μεγάλα πρόστιμα και εν γένει οι αυστηρές διοικητικές ποινές και η ποινικοποίηση της φοροδιαφυγής δεν φαίνεται να αποδίδει καρπούς και χωρίς να υποστηρίζω την κατάργηση των ποινικών διατάξεων, πιστεύω ότι πρέπει να παραμείνουν μόνο σε ακραίες και μεγάλες υποθέσεις και  περιπτώσεις για παραδειγματισμό και αποτροπή και όχι μέσω του «πληθωρισμού» των υποθέσεων να μην υπάρχει κοινωνική εν τέλει καταδίκη. Πρέπει να γίνουν οι αναγκαίες παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση εξάλειψης των συγκεκριμένων αδυναμιών του συστήματος.

9. Αλλαγή στη διοικητική δομή των ελεγκτικών υπηρεσιών

Απαραίτητο στοιχείο στη εμφάνιση των εισοδημάτων και στον περιορισμό της φοροδιαφυγής είναι και η διαφορετική οργάνωση και η  αλλαγή της διοικητικής δομής των οικονομικών υπηρεσιών.

Έχουν γίνει κινήσεις και συγκεκριμένα:

Α. Ιδρύθηκε   οικονομική μονάδα μεγάλων φορολογουμένων- Δ.Ο.Υ ( αφορά 1200 επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 30 εκ και τραπεζικές και ασφαλιστικές άνω των 10 εκ)

Β. Ιδρύθηκε επιχειρησιακή μονάδα (Εθνικό Δικαστικό) που έχει αποκλειστικό έργο την είσπραξη  των ληξιπροθέσμων χρεών από μεγάλους οφειλέτες του Δημοσίου σε όλη τη χώρα.

Γ.  Θεσπίστηκε ο θεσμός του Οικονομικού Εισαγγελέα με αρμοδιότητα σε όλη την Επικράτεια.

Δ. Απαιτείται και υλοποιείται σταδιακά η συγκέντρωση των δυνάμεων των Δημοσίων Οικονομικών Υπηρεσιών.

Δ. ΣΔΟΕ

Το σύνολο των εσόδων από το ΦΠΑ αντιστοιχεί στις αποδείξεις που εκδίδονται για την τελική κατανάλωση. Όλοι γνωρίζουμε πόσες αποδείξεις δεν εκδίδονται. Η φοροδιαφυγή σε αυτό το επίπεδο είναι εκτός των ταμειακών μηχανών και των βιβλίων. Απαιτείται έλεγχος σε επίπεδα τροχαίας. Τα ελεγκτικά όργανα εάν είναι εμφανώς στους δρόμους θα εκδίδονται οι αποδείξεις.

Ε.  Κεντρική Υπηρεσία

Στο Υπουργείο Οικονομικών πρέπει να ενοποιηθούν οι Γενικές Διευθύνσεις σε μία Γενική Διεύθυνση Φορολογίας και να υπάρχει αυτονομία λειτουργίας από την πολιτική ηγεσία.  Μια Γενική Διεύθυνση που σχεδιάζει, εφαρμόζει και δίνει αναφορά για τα πεπραγμένα. Ακόμα απαιτείται λειτουργία Διεύθυνσης οικονομικών και φορολογικών μελετών.

10.  Η φορολογική δήλωση πρέπει να είναι απόρρητη έναντι όλων. Η έναρξη επαγγελματικών εργασιών δεν πρέπει να υπόκειται σε απαγορεύσεις.

Ένα θέμα που πρέπει να απασχολήσει  όλους και να αρχίσει να συζητείται είναι οι απαγορεύσεις άσκησης επαγγέλματος. Πολλές υπηρεσίες απαγορεύουν την άσκηση επιτηδεύματος για δικούς τους λόγους. Αυτό οδηγεί να επιλέγει το κάθε άτομο όχι να μη δουλεύει, αλλά να μη δηλώνει.

Π.χ. Καθηγητές και ιδιαίτερα μαθήματα. Γιατροί του ΕΣΥ και ιδιωτικά ιατρεία. Δημόσιοι υπάλληλοι και άλλη απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα. Συνταξιούχοι και κάθε είδους εργασία. Μη ασφαλισμένοι ή οφειλέτες στα ασφαλιστικά ταμεία στους οποίους απαγορεύεται να θεωρούν φορολογικά στοιχεία. Όσοι δεν έχουν εγγραφεί ή οφείλουν στα επαγγελματικά επιμελητήρια.

11. Συμμετοχή των πολιτών. Αλλαγή αξιών.

Θα πρέπει να είναι σαφές σε όλους μας ότι είναι υποχρέωση και καθήκον μας να λαμβάνουμε όλες τις αποδείξεις για τις συναλλαγές μας, γιατί μόνο με αυτό τον τρόπο το Δημόσιο θα συγκεντρώνει τα έσοδα που του αναλογούν και θα καταστεί δυνατόν να γίνει η φορολογία  δικαιότερη και να μειωθούν οι συντελεστές για όλους.

Κανένας να μη δικαιούται  να αποδείξει ή διεκδικήσει αμοιβή ή οφειλόμενο ποσό εάν γι αυτό δεν προσκομίζει τιμολόγιο ή φορολογική απόδειξη έστω και εάν προσκομίζει στο δικαστήριο ή οπουδήποτε, άλλα αποδεικτικά στοιχεία ή μάρτυρες ότι το έργο εκτελέστηκε ή το αγαθό παραδόθηκε ή η υπηρεσία προσφέρθηκε.

Η οικονομική κρίση οδηγεί με φανερό τρόπο σε κρίση αξιών.

Ίσως να αλλάξουμε απόψεις και στο θέμα αυτό και να μην συμπράττουμε  τη φοροδιαφυγή των άλλων.

12. ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο φορολογούμενος και η φορολογούσα αρχή παίζουνε σκάκι. Κανείς δεν θέλει να χαρίσει σε κανέναν. Το θέμα είναι να έχουμε κανόνες και να πειθαρχούμε σε αυτούς για την λειτουργία και την εξυπηρέτηση του οργανωμένου συνόλου.

Πρέπει να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των φορολογουμένων έναντι των  φορολογικών αρχών.

Επιβάλλεται να υπάρχει η βεβαιότητα του φόρου.

Πρέπει η φοροδιαφυγή να είναι ασύμφορη.

Σας ευχαριστώ πολύ

 

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!