Μεταφορικό Ισοδύναμο Συχνές ερωτήσεις για τις επιχειρήσεις που εντάσσονται στο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου
1. Ενδιαφερόμενος διαθέτει κατάστημα ως ατομική επιχείρηση. Μπορεί να υποβάλλει αίτηση Μεταφορικού Ισοδύναμου ως κάτοικος και ως επιχειρηματίας;
Βεβαίως μπορεί. Από διαφορετικές εισόδους στο σύστημα, μπορεί να λάβει διαφορετικό ΜΑΝ αρκεί να πιστοποιηθεί.
Για τους κατοίκους νησιών (https://submit.metaforikoisodynamo.gr/TermsofAgreement.aspx ) και για τις επιχειρήσεις (https://enterprises.metaforikoisodynamo.gr/TermsofAgreement.aspx)
2. Είναι επιλέξιμες δαπάνες ασφαλίστρων και δικαίωμα φορτωτικής που εμπεριέχονται στις φορτωτικές;
Ναι, είναι επιλέξιμες εφόσον είναι ενσωματωμένες στο κόστος της μεταφοράς.
3. Είναι επιλέξιμες φορτωτικές με τόπο προορισμού την έδρα της εταιρείας (π.χ. Κως) όπου ο αποστολέας είναι άλλη εταιρεία και παραλήπτης η εταιρεία η οποία πληρώνει και το ναύλο;
Ναι, είναι επιλέξιμες, υπό την προϋπόθεση το παραστατικό τιμολόγησης του ναύλου να έχει εκδοθεί στην επωνυμία της επιλέξιμης νησιωτικής επιχείρησης.
4. Στο νησί που εδρεύει η επιχείρησή μου δεν υπάρχει νησιωτικό επιμελητήριο ενώ πληρώ όλες τις υπόλοιπες προϋποθέσεις συμμετοχής. Τι μπορώ να κάνω;
Εγγράφεστε στο επιμελητήριο της Περιφέρειας όπου υπάγεται το νησί και με τον κωδικό ΓΕΜΗ συμμετέχετε κανονικά στη δράση. Περισσότερες πληροφορίες για τα νησιωτικά επιμελητήρια http://www.eoaen.com/members.
5. Κατά τη συμπλήρωση της αίτησης συμμετοχής και πιο συγκεκριμένα στο πεδίο που ζητά να καταχωρηθεί ο αριθμός ΓΕΜΗ, εμφανίζεται σφάλμα κατά την καταχώρηση ενώ διαθέτω αριθμό ΓΕΜΗ.
Για την ορθή συμπλήρωση του πεδίου απαιτούνται 12 ψηφία. Εάν ο αριθμός ΓΕΜΗ που διαθέτει η επιχείρηση έχει 11 ψηφία συμπληρώνετε με μηδέν μπροστά από τον αριθμό.
6. Υπάρχει ανώτατο και κατώτατο όριο στο ποσό Α.ΝΗ.ΚΟ που επιτρέπεται να αιτηθεί επιλέξιμη νησιωτική επιχείρηση ανά αίτημα χρηματοδότησης ή/και ανά έτος συμμετοχής;
Δεν έχουν τεθεί όρια. Οι δικαιούχοι δύναται να υποβάλλουν έως δύο (2) αιτήσεις χρηματοδότησης για τις δαπάνες του τρέχοντος έτους εντός της προθεσμίας υποβολών αιτήσεων χρηματοδότησης, ανεξαρτήτως ποσού.
Σε κάθε περίπτωση, μετά την υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης ελέγχεται αν η επιχείρηση υπερβαίνει το όριο σώρευσης ενισχύσεων de minimis, σύμφωνα με τον ισχύοντα Κανονισμό 1407/2013.
7. Ποια είναι τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την εκταμίευση της δημόσιας χρηματοδότησης (Α.ΝΗ.ΚΟ) και σε ποιο στάδιο πρέπει να εκδοθούν;
Η εκταμίευση της δημόσιας χρηματοδότησης (Α.ΝΗ.ΚΟ) γίνεται με απευθείας πίστωση του εταιρικού λογαριασμού της επιλέξιμης νησιωτικής επιχείρησης κατόπιν έγκρισης της αίτησης χρηματοδότησης από τον ΕΦΕΠΑΕ και δεν απαιτείται η προσκόμιση δικαιολογητικών εκταμίευσης.
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι τα παραστατικά που σχετίζονται με το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων και τα παραστατικά εξόφλησης αυτών, τα οποία είτε επισυνάπτονται ηλεκτρονικά είτε καταχωρούνται σε πεδίο του Πληροφοριακού συστήματος, στην εκάστοτε αίτηση χρηματοδότησης.
8. Είναι επιλέξιμο το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων με επαγγελματικό αυτοκίνητο που έχει αποκτηθεί μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing);
Ο ναύλος ιδιόκτητου οχήματος είναι επιλέξιμος εφόσον τα στοιχεία του οχήματος εμφανίζονται στην αναλυτική κατάσταση οχημάτων της επιχείρησης στο taxisnet. Σημειώνεται ότι τα στοιχεία των ιδιόκτητων επαγγελματικών αυτοκινήτων της επιλέξιμης επιχείρησης (αριθμός κυκλοφορίας, είδος κ.ά.) αντλούνται αυτόματα κατά την αίτηση χρηματοδότησης από το Taxisnet.
9. Παραδείγματα τρόπου καταχώρησης ναύλων στο Πληροφοριακό Σύστημα.
Στην ενότητα "Στοιχεία Ναύλου Επαγγελματικού Οχήματος" συμπληρώνονται τα πεδία "Λιμάνι Αναχώρησης" και "Λιμάνι Προορισμού" βάσει των αναγραφόμενων στο εισιτήριο (ναύλος) και επιλέγεται από τη λίστα του πεδίου "Αριθμός Κυκλοφορίας", ο αριθμός κυκλοφορίας του ιδιόκτητου οχήματος με το οποίο πραγματοποιήθηκε η μεταφορά και ο οποίος επίσης αναγράφεται στο εισιτήριο.
10. Επιχείρηση με έδρα στη Σύρο, διαθέτει δύο υποκαταστήματα στην Τήλο. Δύναται να συμμετάσχει στο Μεταφορικό Ισοδύναμο βάσει των δαπανών των υποκαταστημάτων της;
Σύμφωνα με την Πρόσκληση της δράσης αποτελεί τυπική προϋπόθεση η έδρα της επιχείρησης να βρίσκεται σε επιλέξιμα για την πιλοτική εφαρμογή νησιά. Για τα νησιά που δεν περιλαμβάνονται στην πιλοτική εφαρμογή δεν είναι εφικτή η συμμετοχή των επιχειρήσεων για το έτος 2018.
11. Τι συμβαίνει στην περίπτωση που επιχείρηση έχει υποβάλει επιτυχώς αίτηση συμμετοχής και πριν την υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης έχει μεταφέρει την έδρα της σε μη επιλέξιμη τοποθεσία;
Επιτρέπεται η υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης καταχωρώντας μόνο τα παραστατικά (ναύλους οχημάτων και φορτωτικές) που εκδόθηκαν κατά το διάστημα που η επιχείρηση πληρούσε τις τυπικές προϋποθέσεις, ήτοι πριν τη μεταφορά έδρας.
12. Τι συμβαίνει όταν επιχείρηση έχει υποβάλει επιτυχώς αίτηση συμμετοχής και πριν την υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης διαθέτει πλέον μόνο μη επιλέξιμους ΚΑΔ;
Επιτρέπεται η υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης καταχωρώντας μόνο τα παραστατικά (ναύλους οχημάτων και φορτωτικές) που εκδόθηκαν κατά το διάστημα που η επιχείρηση πληρούσε τις τυπικές προϋποθέσεις, ήτοι πριν τη διαγραφή των επιλέξιμων ΚΑΔ.
13. Σε περίπτωση που επιχείρηση ΔΕΝ δύναται να υποβάλει επιτυχώς αίτηση συμμετοχής (μη επιλέξιμη έδρα ή σύνολο ΚΑΔ), ενώ σε προηγούμενο διάστημα η επιχείρηση ήταν επιλέξιμη;
Η επιχείρηση θα πρέπει να υποβάλει αίτηση συμμετοχής ΠΡΙΝ προβεί σε αλλαγή που την καθιστά μη επιλέξιμη (πριν την αλλαγή έδρας ή πριν τη διαγραφή των επιλέξιμων δραστηριοτήτων), καθώς η επιλεξιμότητα ελέγχεται αυτόματα κατά την υποβολή της αίτησης συμμετοχής από τα στοιχεία που αντλούνται από το taxisnet. MONO στην περίπτωση αυτή επιτρέπεται η υποβολή Αιτήματος Χρηματοδότησης καταχωρώντας μόνο τα Παραστατικά (Ναύλους οχημάτων και Φορτωτικές) που εκδόθηκαν κατά το διάστημα που η επιχείρηση πληρούσε τις τυπικές προϋποθέσεις.
14. Επιχείρηση για την οποία δεν υπάρχει υποχρέωση εγγραφής σε επιμελητήριο, είναι επιλέξιμη για τη Δράση;
Η εγγραφή της επιχείρησης σε επιμελητήριο αποτελεί τυπική προϋπόθεση για τη συμμετοχή της στη Δράση, άρα είναι υποχρεωτική σε κάθε περίπτωση.
15. Όταν παραστατικό περιλαμβάνει ναύλους οχημάτων που ταξιδεύουν από ίδιο τόπο αναχώρησης αλλά προς διαφορετικούς προορισμούς, ποιός είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος καταχώρησής τους στην πλατφόρμα;
Το εν λόγω παραστατικό θα πρέπει να καταχωρείται τόσες φορές όσοι και οι διαφορετικοί προορισμοί. Η κάθε καταχώρηση στον αριθμό του παραστατικού θα συμπληρώνεται με Α, Β, Γ κοκ και ως επιλέξιμη αξία μεταφοράς θα μπαίνει διακριτά το κόστος της αντίστοιχης διαδρομής. Σε κάθε περίπτωση απαιτείται να έχει γίνει διακριτή τιμολόγηση.
16. Τι επιδοτεί η Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο στη Νησιωτική Επικράτεια; Τι αφορά το ποσό που καταβάλλεται στην επιλέξιμη επιχείρηση;
Επιλέξιμη δαπάνη είναι η δαπάνη μεταφοράς εμπορευμάτων/προϊόντων/εξοπλισμού από και προς τα νησιά, το οποίο τεκμηριώνεται με αντίστοιχα παραστατικά (φορτωτική, τιμολόγιο-δελτίο αποστολής, ναύλος ιδιόκτητου επαγγελματικού οχήματος).
Το ποσό που καταβάλλεται στην επιχείρηση είναι το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.) και προκύπτει ως η διαφορά του πραγματικού μεταφορικού κόστους της ωφελούμενης μονάδας ή επιχείρησης από το Κατώφλι Μεταφορικού Ισοδυνάμου.
Ως Κατώφλι Μεταφορικού Ισοδυνάμου (Κ.Μ.Ι.) ορίζεται το ποσό που θα κατέβαλε για μεταφορά στην ίδια απόσταση η ωφελούμενη επιχείρηση, εάν είχε την έδρα της στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Για τον υπολογισμό του Α.ΝΗ.ΚΟ (Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους) λαμβάνονται υπόψη οι παράμετροι του άρθρου 4 του ν. 4551/2018 «Μηχανισμός εφαρμογής, κρατική εποπτεία, γενικοί όροι υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 116).
Αναλυτικά ο τρόπος υπολογισμού, ανάλογα με το είδος της μεταφοράς (μέσω μεταφορικής εταιρείας ή ιδιόκτητου επαγγελματικού οχήματος) παρατίθεται στο Παράρτημα ΙΙΙ της Πρόσκλησης.
Το ποσό χρηματοδότησης υπολογίζεται αυτόματα από το Π.Σ. - ΜΙ με την καταχώρηση των αιτούμενων παραστατικών στην αίτηση χρηματοδότησης.
17. Πως δύναται να ενημερώνεται ο δικαιούχος για το ποσό επιχορήγησης (Α.ΝΗ.ΚΟ) για κάθε αιτούμενο προς χρηματοδότηση παραστατικό;
Η επιδότηση (Α.ΝΗ.ΚΟ) ανά παραστατικό που εισάγει ο χρήστης εμφανίζεται ακριβώς μετά την καταχώρηση και αποθήκευση του παραστατικού στο Π.Σ. στη στήλη «Χρηματοδότηση» και δεν απαιτείται η οριστικοποίηση της αίτησης μετά την καταχώρηση του συνόλου των παραστατικών για να υπολογιστεί το συνολικό προς καταβολή ποσό.
18. Στις περιπτώσεις που στο παραστατικό τιμολόγησης δεν αναγράφεται τόπος αναχώρησης και τόπος προορισμού, πως θα καταχωρείται η εν λόγω πληροφορία στην αίτηση χρηματοδότησης;
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αντλείται η εν λόγω πληροφορία από συνοδευτικά έγγραφα. Σημειώνεται ότι περιπτώσεις αυτές θα πρέπει στο σύστημα κατά την καταχώρηση του παραστατικού στην αίτηση χρηματοδότησης να επισυνάπτονται και τα εν λόγω έγγραφα.
19. Παραστατικά τιμολόγησης ταχυμεταφορών (courier) είναι επιλέξιμα;
Τα εν λόγω παραστατικά είναι επιλέξιμα, εφόσον δεν αποτυπώνεται ότι η μεταφορά έχει γίνει αεροπορικώς.
20. Ποιο είναι το ελάχιστο κόστος μεταφορικών εξόδων ανά είδος φορτίου (τεμάχιο, παλέτα, κιλό) για το οποίο έχω δικαίωμα επιδότησης;
Αυτό υπολογίζεται ανάλογα με την απόσταση της μεταφοράς.
Π.χ. για την μεταφορά εμπορεύματος από Αθήνα προς Μυτιλήνη το ελάχιστο κόστος μεταφοράς, πάνω από το οποίο λαμβάνεται επιδότηση είναι:
α) για ένα (01) τεμάχιο 2,45 €, για δέκα τεμάχια 24,5 €
β) για μία (01) παλέτα 25,7 €, για πέντε (05) παλέτες 128,5 €,
γ) για φορτίο τριάντα (30) κιλών 4,83 €, για φορτίο διακοσίων (200) κιλών 27,44 €.
21. Είναι υποχρεωτική η επισύναψη στο σύστημα παραστατικών εξόφλησης των φορτωτικών;
Δεν είναι υποχρεωτική η επισσύναψη για κάθε επιχείρηση. Γίνεται υποχρεωτική μόνο σε περίπτωση που ειδοποιηθεί ο δικαιούχος για διοικητικό έλεγχο.
22. Είμαι λογιστής/ασφαλιστής κλπ., δικαιούμαι να λάβω ΑΝΗΚΟ για κάποιο επαγγελματικό μου ταξίδι;
Ναι έχετε δικαίωμα καταβολής Α.ΝΗ.ΚΟ σαν επιβάτης και εφόσον είστε μόνιμος κάτοικος νησιού σύμφωνα με τις οριζόμενες προϋποθέσεις του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
23. Οι συγκεντρωτικές καρτέλες των μεταφορικών εταιρειών αποτελούν παραστατικό επιλέξιμων δαπανών;
Η συγκεντρωτική κατάσταση από τη μεταφορική ή ναυτική εταιρία αποτελεί έγγραφο ισοδύναμο με τις επιμέρους φορτωτικές ή συμπληρωματικό των φορτωτικών ή των ναύλων ως προς την άντληση δεδομένων για την ορθή συμπλήρωση των απαραίτητων πεδίων στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΠΣ) για τον υπολογισμό της χρηματοδότησης, το οποίο διακρατεί ο δικαιούχος ή προαιρετικά επισυνάπτει στην αίτηση χρηματοδότησης.
Προς διευκόλυνση των δικαιούχων, εφόσον διαθέτουν συγκεντρωτικές καρτέλες ή πολλές φορτωτικές με ίδιο δρομολόγιο (π.χ. Μυτιλήνη – Πειραιάς), μπορούν να δημιουργήσουν συγκεντρωτική εγγραφή στο ΠΣ αθροίζοντας αντιστοίχως τα μεταφερόμενα είδη (δέματα, παλέτες, βάρος χύδην) καθώς και την καθαρή και τη μεικτή αξία και να τα συμπληρώσουν στο αντίστοιχο πεδίο.
24. Μπορεί η εξόφληση των παραστατικών τιμολόγησης να πραγματοποιηθεί μετά την καταβολή του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ);
Τα παραστατικά πρέπει να είναι απαραιτήτως εξοφλημένα ορθώς και στο σύνολό τους έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης.
Στοιχεία εξόφλησης είτε αναρτώνται σε ηλεκτρονική μορφή είτε καταχωρούνται σε πεδίο στο Πληροφοριακό Σύστημα.
25. Οι επιχειρήσεις που πληρώνουν τις μεταφορικές εταιρείες με καθυστέρηση πως θα επισυνάψουν εγκαίρως στο σύστημα τις αποδείξεις εξόφλησης;
Παραστατικά που δεν είναι εξοφλημένα κατά την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης, μπορούν να συμπεριληφθούν στην επόμενη αίτηση χρηματοδότησης που αφορά στο ίδιο έτος, εφόσον έχουν πλέον εξοφληθεί πριν την υποβολή αυτής.
26. Οι νέες επιχειρήσεις, για τις οποίες δεν έχει υποβληθεί και εκκαθαριστεί η δήλωση φορολογίας εισοδήματος κατά τη στιγμή της αίτησης συμμετοχής ή αίτησης χρηματοδότησης είναι επιλέξιμες από τη δράση;
Ναι, είναι επιλέξιμες από τη δράση με την υποχρέωση ηλεκτρονικής διασταύρωσης του κύκλου εργασιών τους σε μελλοντικό χρόνο. Υπενθυμιζεται ότι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών προηγούμενου έτους μεγαλύτερο των 40.000.000 € δεν είναι επιλέξιμες από τη δράση.
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!