Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Νομολογία

ΣτΕ 1120/2016

Αριθμός 1120/2016
 
ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
 
ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ
 
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριο του στις 10 Ιανουαρίου 2014, με την εξής σύνθεση:
 
Σωτ. Ρίζος, Πρόεδρος, Ν. Μαρκουλάκης, Μ. Βηλαράς, Δ. Αλεξανδρής, Γ. Ποταμιάς, Ε. Νίκα, Γ. Τσιμέκας, Π. Καρλή, Β. Καλαντζή, Δ. Κυριλλόπουλος, Κ. Κουσούλης, Κ. Πισπιρίγκος, Δ. Μακρής, Τ. Κόμβου, Β. Αναγνωστοπούλου - Σαρρή, Ηλ. Μάζος, Α. - Μ. Παπαδημητρίου, Θ. Τζοβαρίδου, Ελ. Παπαδημητρίου, Σύμβουλοι, Ε. Σκούρα, Σ. Παπακωνσταντίνου, Χ. Ευαγγελίου, Πάρεδροι.
 
Από τους ανωτέρω οι Σύμβουλοι Δ. Αλεξανδρής, Α. - Μ. Παπαδημητρίου καθώς και η Πάρεδρος Ε. Σκούρα, μετέχουν ως αναπληρωματικά μέλη, σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ. 2 του ν. 3719/2008. Γραμματέας η Μ. Παπασαράντη.
 
Για να δικάσει την από 1η Φεβρουαρίου 2013 έφεση: του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων - Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Μισθωτών (Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ.), που εδρεύει στην Αθήνα (Αγ. Κωνσταντίνου 8), το οποίο παρέστη με το δικηγόρο Γεώργιο Αλεβίζο (Α.Μ. 14437), που τον διόρισε με πληρεξούσιο και με τον Αντώνιο Παπαγεωργίου, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, κατά των:
 
1) ... και 24) .... οι οποίες παρέστησαν με το δικηγόρο Φώτιο Κλαουδάτο (Α.Μ. 7186), στον οποίο δόθηκε προθεσμία μέχρι την 24η Ιανουαρίου 2014 για τη νομιμοποίησή του, και κατά των παρεμβαινόντων:
 
1) ... και 48) ... οι οποίοι παρέστησαν με το δικηγόρο Κωνσταντίνο Χρυσόγονο (Α.Μ. 2387 ΔΣ Θεσσαλονίκης), που τον διόρισαν με πληρεξούσια, και κατά της υπ' αριθμ. 2309/2012 αποφάσεως του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών.
 
Η πιο πάνω έφεση εισάγεται στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου, κατόπιν της από 5 Μαρτίου 2013 πράξης του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, λόγω σπουδαιότητάς της, σύμφωνα με τα άρθρα 14 παρ. 2 εδάφ. α, 20 και 21 του Π.Δ. 18/1989.
 
Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Συμβούλου Π. Καρλή.
 
Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τους πληρεξουσίους του εκκαλούντος Ιδρύματος, οι οποίοι ανέπτυξαν και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους εφέσεως και ζήτησαν να γίνει δεκτή η έφεση και τους πληρεξουσίους των εφεσιβλήτων και των παρεμβαινόντων, οι οποίοι ζήτησαν την απόρριψή της.
 
Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου και
 
Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα
 
Σκέφθηκε κατά τον Νόμο
 
1. Επειδή, λόγω κωλύματος, κατά την έννοια του άρθρου 26 του ν. 3719/2008 (Α' 214) της Συμβούλου Ταξιαρχίας Κόμβου, τακτικού μέλους της συνθέσεως που εκδίκασε την ανωτέρω υπόθεση, λαμβάνει μέρος αντ' αυτής στη διάσκεψη ως τακτικό μέλος ο Σύμβουλος Δημήτριος Αλεξανδρής, αναπληρωματικό μέχρι τώρα μέλος της συνθέσεως (βλ. Πρακτικό Διασκέψεως της Ολομελείας του Δικαστηρίου 31/2014).
 
2. Επειδή, για την άσκηση της υπό κρίση εφέσεως δεν απαιτείται, κατά νόμον η καταβολή παραβόλου.
 
3. Επειδή, με την υπό κρίση έφεση ζητείται η εξαφάνιση της υπ' αριθμ. 2309/2012 αποφάσεως του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών. Με την απόφαση αυτή έγινε δεκτή αίτηση ακυρώσεως των ήδη εφεσιβλήτων, επιτυχόντων του διαγωνισμού που προκηρύχθηκε, με την υπ' αριθμ. 8Κ/2008 Προκήρυξη του ΑΣΕΠ (ΦΕΚ 508 τεύχος προκηρύξεων ΑΣΕΠ/6-10-2008), για την πλήρωση, με σειρά προτεραιότητας, 1215 θέσεων τακτικού προσωπικού σε διάφορους τομείς του δημοσίου τομέα, μεταξύ των οποίων και του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων - Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Μισθωτών (ΙΚΑ - ΕΤΑΜ), και ακυρώθηκαν οι αποφάσεις του Διοικητή του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ
 
α) υπ' αριθμ. P00/1654/7-4-2011, P00/1220/7-4¬2011, P00/1106/10-3-2011 (ΦΕΚ 267 τ. Γ'/28-4-2011),
 
β) υπ' αριθμ. P00/ 1216/18-4-2011, P00/1192/15-4-2011, Ρ00/1211/15-4-2011, Ρ00/1836/14-4-2011, Ρ00/1745/14-4-2011, Ρ00/1826/14-4-2011, P00/1193/15-4-2011, Ρ00/1657/14-4-2011, P00/1747/14-4-2011, P00/1550/14-4-2011, P00/ 1197/18-4-2011, P00/1659/14-4-2011, P00/1102/10-3-2011, P00/1215/18-4-2011, P00/1931/18-4-2011 (ΦΕΚ 268 τ. Γ'/28-4-2011),
 
γ) υπ' αριθμ. P00/1140/21-3-2011 (ΦΕΚ 273 τ. Γ'/29-4-2011)
 
δ) υπ' αριθμ. P00/1140/21-3-2011 (ΦΕΚ 275 τ. Γ'/29-4-2011),
 
ε) υπ' αριθμ. P00/1173/7-4-2011, P00/1222/7-4-2011, P00/1221/7-4-2011, P00/1665/7-4-2011, P00/1107/10-3-2011, P00/1658/7-4-2011, P00/1656/7-4-2011, P00/ 1218/7-4-2011, P00/1655/7-4-2011 (ΦΕΚ 276 τ. Γ/29-4-2011),
 
στ) υπ' αριθμ. P00/1141/7-4-2011, P00/1662/7-4-2011, P00/1167/7-4-2011, P00/ 1198/7-4-2011, P00/1661/7-4-2011, P00/1664/7-4-2011, P00/1663/7-4-2011 (ΦΕΚ 286 τ. Γ'/4-5-2011) και
 
ζ) υπ' αριθμ. P00/1179/21-3-2011, P00/ 1178/21-3-2011, P00/1177/21-3-2011, P00/1153/22-3-2011, P00/ 1108/10¬3-2011, P00/1172/22-3-2011, P00/1152/22-3-2011 (ΦΕΚ 301 τ. Γ'/12-5-2011).
 
Με τις ανωτέρω αποφάσεις διορίσθηκαν, κατ' εφαρμογή του άρθρου 12 του ν. 3899/2010, σε κενές οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. οι αναφερόμενοι στις αποφάσεις αυτές επιτυχόντες του διαγωνισμού, που προκηρύχθηκε με την υπ' αριθμ. 9Κ/2008 Προκήρυξη του ΑΣΕΠ (ΦΕΚ 575 τεύχος προκηρύξεων ΑΣΕΠ/3-11-2008), για την πλήρωση θέσεων τακτικού προσωπικού των κατηγοριών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.) της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδας (Α.Τ.Ε.).
 
4. Επειδή, η υπόθεση έχει εισαχθεί προς συζήτηση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την από 29-3-2013 πράξη του Προέδρου του, λόγω της μείζονος σπουδαιότητάς της, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 2 εδ. α του π.δ. 18/1989 (Α' 8).
 
5. Επειδή, ενόψει της περιεχομένης στην εκκαλουμένη απόφαση ρητής κρίσεως περί αντιθέσεως της διατάξεως του 12 του ν. 3899/2010 προς το Σύνταγμα και της μη επιλύσεως του ζητήματος αυτού με προηγούμενη, της καταθέσεως της υπό κρίση εφέσεως, απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η έφεση αυτή, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διατάξεως, ασκείται παραδεκτώς με βάση την διάταξη του άρθρου 2 του ν. 3900/2010 (Α' 213) [βλ. ΣτΕ Ολομ. 29/2014].
 
6. Επειδή, κατά την συζήτηση της υπό κρίση εφέσεως παρέστη ως πληρεξούσιος των εφεσιβλήτων υπό αύξοντα αριθμό δικογράφου 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 21, 23 και 24 ο νομιμοποιηθείς στην πρωτόδικη δίκη και υπογράφων το δικόγραφο της αιτήσεως ακυρώσεως δικηγόρος, στον οποίο είχε επιδοθεί αντίγραφο της πράξεως ορισμού δικασίμου και εισηγητή δικαστή του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας καθώς και αντίγραφο της υπό κρίση εφέσεως, και ζήτησε προθεσμία για την νομιμοποίηση των εφεσιβλήτων η οποία του χορηγήθηκε. Εντός, όμως, της προθεσμίας αυτής δεν προσκομίσθηκε στο Δικαστήριο συμβολαιογραφική πράξη παροχής πληρεξουσιότητας στον δικηγόρο αυτό για τους, εκ των ανωτέρω εφεσιβλήτων, υπό αύξοντα αριθμό ... Συνεπώς, οι εν λόγω εφεσίβλητοι απαραδέκτως παρέστησαν στη συζήτηση της υποθέσεως στο ακροατήριο και η παράστασή τους λογίζεται ως μη γενόμενη (άρθρο 27 παρ. 3 και 66 του π.δ.τος 18/89, Α' 8, βλ. ΣτΕ 117/2002, 3935/2000 5233/12 κ.ά.).
 
7. Επειδή, με το από 28-5-2013 δικόγραφο παρεμβαίνουν το πρώτον στην κατ' έφεση δίκη, σύμφωνα με το άρθρο 63 του π. δ/τος 18/1989 (Α' 8), υπέρ του κύρους των προσβληθεισών πράξεων διορισμού του Διοικητή του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ σαράντα οκτώ (48) επιτυχόντες του διαγωνισμού, που προκηρύχθηκε, με την υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκήρυξη του ΑΣΕΠ, για την πλήρωση θέσεων της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδας.
 
8. Επειδή, εκ των ανωτέρω παρεμβαινόντων η υπό αύξοντα αριθμό δικογράφου 33 (Κωνσταντίνα Καλτσίδη) δεν παρέστη κατά την συζήτηση της υποθέσεως με πληρεξούσιο δικηγόρο, ούτε κάποιος από τους δικηγόρους, που υπογράφουν το δικόγραφο της παρεμβάσεως νομιμοποιήθηκε για την εν λόγω παρεμβαίνουσα με έναν από τους προβλεπόμενους στον νόμο τρόπους. Συνεπώς, ως προς αυτήν η παρέμβαση πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη, σύμφωνα με το άρθρο 27 και 66 του π.δ.τος 18/1989.
 
9. Επειδή εκ των λοιπών παρεμβαινόντων οι οποίοι νομίμως παραστάθηκαν η ... δεν έχουν προσληφθεί με τις προσβληθείσες, με την αίτηση ακυρώσεως των εφεσιβλήτων, πράξεις διορισμού του Διοικητή του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ. Συνεπώς, η ανωτέρω παρέμβαση είναι ως προς τις παρεμβαίνουσες αυτές απορριπτέα ως απαράδεκτη, διότι ασκήθηκε χωρίς έννομο συμφέρον (πρβλ ΣτΕ 1161/2010, 2691/2009, 1672/2008). Εξάλλου, ως προς τις ανωτέρω παρεμβαίνουσες η παρέμβαση δεν ευρίσκει έρεισμα ούτε στην διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 2479/1997 (Α' 67). Και τούτο διότι, δεν ισχυρίζονται, ούτε προσκομίζουν στοιχεία, ότι είναι διάδικοι σε άλλη εκκρεμή δίκη ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ή διοικητικού δικαστηρίου, στην οποία τίθεται ομοίως το ζήτημα της συμφωνίας ή μη προς το Σύνταγμα της διατάξεως του άρθρου του 12 του ν. 3899/2010. Συνεπώς, ως προς αυτές η παρέμβαση δεν είναι παραδεκτή ούτε υπό την εκδοχή ότι ασκείται με βάση το άρθρο 1 παρ. 1 του ν. 2479/1997 (βλ. ΣτΕ 1664/2011 Ολ.).
 
10. Επειδή, στο άρθρο 2 του ν. 2190/1994 "Σύσταση ανεξάρτητης αρχής για την επιλογή προσωπικού ..." (Α' 28) ορίζεται ότι :
 
"1. Συνιστάται Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), το οποίο λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή...."
 
Στο άρθρο 14 παρ. 1 του ίδιου νόμου, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 παρ. 1 του ν. 2527/1997 (Α' 206), ορίζεται ότι:
 
«Στις διατάξεις των κεφαλαίων Α', Β' και του παρόντος (Γ') υπάγονται όλοι οι φορείς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται με τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 6 του ν. 1256/1982 και τις μεταγενέστερες συμπληρώσεις του, πριν την τροποποίησή του με το άρθρο 51 του ν. 1892/1990...».
 
Στο άρθρο 16 του ίδιου ν. 2190/1994 ορίζεται ότι:
 
«1. Η προκήρυξη πλήρωσης θέσεων με διαγωνισμό γίνεται από το ΑΣΕΠ ύστερα από απόφαση ή και έγκριση των κατά το άρθρο 1 παρ. 1 οργάνων ή διοικήσεων και περιλαμβάνει:
 
α. τον αριθμό των θέσεων κατά κατηγορίες, κλάδους ή ειδικότητες και κατά υπηρεσία ή νομικό πρόσωπο
 
β. την κατανομή των θέσεων κατά νομαρχία
 
γ. τα προσόντα πρόσληψης (γενικά και ειδικά)
 
δ. τα απαιτούμενα δικαιολογητικά
 
ε) την εξεταστέα ύλη
 
στ) την προθεσμία υποβολής αιτήσεων και τις αρχές στις οποίες υποβάλλονται οι αιτήσεις.
 
Η προκήρυξη πλήρωσης θέσεων με σειρά προτεραιότητος, σύμφωνα με το άρθρο 18 του παρόντος είναι χωριστή:
 
α) ανά φορέα ή
 
β) ανά κλάδο ή ειδικότητα για την οποία πληρούνται τα ίδια βασικά προσόντα διορισμού ανεξάρτητα από φορέα .. (όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 2527/1997 (Α' 206).
 
Με την απόφαση έγκρισης πλήρωσης των θέσεων, κατά τα οριζόμενα στις οικείες διατάξεις, είναι δυνατό να ορίζεται, εάν η προκήρυξη θα περιλαμβάνει έναν φορέα ή περισσότερους φορείς ή έναν κλάδο ή ειδικότητα περισσοτέρων φορέων ή θα είναι ενιαία για ομάδα ομοειδών νομικών προσώπων ή θα περιλαμβάνει τις θέσεις ενός ή περισσοτέρων φορέων σε μία ή περισσότερες νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις (όπως το εδάφιο αυτό προστέθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 10 του ν. 2839/2000 (Α' 196)
 
2 ...
 
4. Οι υποψήφιοι υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής στο διαγωνισμό ή στις διαδικασίες των άρθρων 18 και 19 μέσα σε αποκλειστική προθεσμία είκοσι (20) ημερών...".
 
Στο άρθρο 18 του ίδιου ν. 2190/1994, όπως αυτό ίσχυε μετά την αντικατάσταση, εκτός άλλων, των παραγράφων 1 και 2 με το άρθρο 8 παρ. 1 του ν. 3051/2002 (Α' 220), ορίζεται ότι:
 
«1. Με σειρά προτεραιότητας καλύπτονται οι θέσεις τακτικού προσωπικού των κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ και προσωπικού αντίστοιχων προσόντων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Για την προκήρυξη θέσεων που πληρούνται με σειρά προτεραιότητας, την υποβολή αιτήσεων, τη συγκρότηση, τη σύνθεση και τη λειτουργία των επιτροπών διεξαγωγής της σχετικής διαδικασίας και την αποζημίωση των μετεχόντων σε αυτήν, εφαρμόζονται ανάλογα οι αντίστοιχες ρυθμίσεις που ισχύουν για την πλήρωση θέσεων με γραπτό διαγωνισμό.
 
2. Οι υποψήφιοι για διορισμό σε θέσεις για τις οποίες απαιτείται τίτλος σπουδών δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κατατάσσονται σε πίνακες προτεραιότητας κατά φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας, όπως αυτή προκύπτει από την βαθμολόγηση των ακόλουθων κριτηρίων:
 
Α. Τίτλοι σπουδών...
 
Β. Εμπειρία στο αντικείμενο της θέσης...
 
Γ. Γνώση ξένης γλώσσας...
 
Δ. Εντοπιότητα.
 
3 ...
 
7. Πλέον των προσόντων, που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις ή κανονισμούς, μπορεί για ορισμένες ειδικότητες συγκεκριμένων υπηρεσιών ή νομικών προσώπων, να τεθούν στην προκήρυξη πρόσθετα προσόντα ύστερα από αίτημα του οικείου φορέα και σύμφωνη γνώμη του Α.Σ.Ε.Π.»
 
Στην δε παρ. 12 του άρθρου 17 του ν. 2190/1994, ορίζεται ότι:
 
«Οι επιτυχόντες υποψήφιοι διατίθενται με απόφαση του ΑΣΕΠ κατά τη σειρά που έχουν στον οικείο πίνακα επιτυχίας σε συνδυασμό με τη δήλωση προτίμησης τους, στις οικείες υπηρεσίες και νομικά πρόσωπα για διορισμό.».
 
Περαιτέρω στην παρ. 15 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι:
 
«Μέσα σε δέκα (10) ημέρες από τη διάθεση των επιτυχόντων, κάθε υπηρεσία ή νομικό πρόσωπο καλεί τους διατεθέντες σ' αυτό να υποβάλουν μέσα σε είκοσι (20) ημέρες τα απαιτούμενα, κατά τις οικείες διατάξεις δικαιολογητικά διορισμού.», και στην παρ. 16 ορίζεται ότι: «Ο διορισμός είναι υποχρεωτικός, πραγματοποιείται μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των δικαιολογητικών και γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για κάθε υπηρεσία ή νομικό πρόσωπο.».
 
11. Επειδή, κατ' επίκληση των ανωτέρω διατάξεων, και των σχετικών εγκριτικών αποφάσεων της Επιτροπής του άρθρου 2 παρ. 2 της υπ' αριθμ. 33/2006 Π.Υ.Σ. (Α' 28), η οποία αφορά στην αναστολή των διορισμών και προσλήψεων στο Δημόσιο Τομέα, εκδόθηκε, αρχικώς, η υπ' αριθμ. 8Κ/2008 προκήρυξη του Α.Σ.Ε.Π. (ΦΕΚ 508 τ. Α.Σ.Ε.Π./6-10-2008), για την πλήρωση, με σειρά προτεραιότητας, χιλίων διακοσίων δεκαπέντε (1.215) θέσεων τακτικού προσωπικού, σε διαφόρους φορείς του δημοσίου τομέα, μεταξύ των οποίων 896, θέσεις του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ των εξής κατηγοριών και κλάδων:
 
Α' Κατηγορία - Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) θέσεις διακόσιες (200), κλάδοι ΠΕ Διοικητικός-Οικονομικός, ΠΕ Μηχανικών και ΠΕ Πληροφορικής, Β' Κατηγορία-Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) θέσεις δεκατρείς (13), κλάδος ΤΕ Διοικητικός Λογιστικός, και Γ' Κατηγορία -Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) θέσεις εξακόσιες ογδόντα τρεις (683), κλάδοι ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων και ΔΕ Τεχνικός.
 
Πέραν των απαιτουμένων από τις κείμενες διατάξεις τυπικών προσόντων για την πλήρωση των ανωτέρω θέσεων προβλέφθηκαν στην προκήρυξη και πρόσθετα απαιτούμενα προσόντα, όπως "γνώση Πληροφορικής και Χειρισμού Η/Υ στα αντικείμενα
 
(α) επεξεργασίας κειμένων,
 
(β) υπολογιστικών φύλλων,
 
(γ) υπηρεσιών διαδικτύου"
 
καθώς και, για 271 θέσεις του κλάδου ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων, "εμπειρία δύο (2) τουλάχιστον ετών σε διοικητικοοικονομικά θέματα σε φορείς ασφάλισης".
 
Ακολούθησε η έκδοση της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως του Α.Σ.Ε.Π. (ΦΕΚ 575 τ. ΑΣΕΠ/3-11-2008), για την πλήρωση, με σειρά προτεραιότητας, εννιακοσίων εννέα (909) συνολικά κατανεμημένων σε Νομαρχίες θέσεων τακτικού προσωπικού στην Αγροτική Τράπεζα Ελλάδος. Οι θέσεις αυτές, για την πλήρωση των οποίων, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ.1 εδ. ιε της υπ' αριθμ. 33/2006 Π.Υ.Σ., δεν απαιτείται έγκριση της Επιτροπής του άρθρου 2 παρ. 2 της ίδιας Π.Υ.Σ. (βλ. και άρθρ. 13 παρ. 5 του ν. 3429/2005, Α' 314), αφορούν τις εξής κατηγορίες και κλάδους:
 
Α' Κατηγορία - Πανεπιστημιακής Εκπαιδεύσεως (ΠΕ) θέσεις εκατόν ογδόντα δύο (182), κλάδος ΠΕ Οικονομικών, Β' Κατηγορία - Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) θέσεις διακόσιες εβδομήντα τρεις (273), κλάδος ΤΕ Οικονομικών και Γ' Κατηγορία - Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.) θέσεις τετρακόσιες πενήντα τέσσερις (454), κλάδος ΔΕ Οικονομικών.
 
Για την πλήρωση των θέσεων αυτών, προβλέφθηκαν στην προκήρυξη ως πρόσθετα προσόντα η
 
"γνώση Πληροφορικής και Χειρισμού Η/Υ στα αντικείμενα
 
(α) επεξεργασίας κειμένων,
 
(β) υπολογιστικών φύλλων,
 
(γ) υπηρεσιών διαδικτύου" και
 
η πολύ καλή ή καλή γνώση "αγγλικής ή γαλλικής ή γερμανικής γλώσσας".
 
Ως κριτήριο δε κατατάξεως, μεταξύ άλλων, προβλέφθηκε η βαθμολογούμενη εμπειρία σε καθήκοντα ή έργα τραπεζικών εργασιών.
 
12. Επειδή, μετά τις ως άνω προκηρύξεις δημοσιεύθηκε ο ν. 3833/2010 (Α' 40) «Προστασία της εθνικής οικονομίας - Επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης», ο οποίος στο άρθρο 10 αυτού με τίτλο "Αναστολή προσλήψεων για το έτος 2010" όριζε τα εξής:
 
"1. Κατά τη διάρκεια του έτους 2010 δεν χορηγούνται εγκρίσεις της Τριμελούς Επιτροπής της παρ. 1 του άρθρου 2 της ΠΥΣ 33/2006 (ΦΕΚ 280 Α'), όπως ισχύει, για την πλήρωση κενών οργανικών θέσεων ή προσλήψεων προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στους φορείς του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3812/2009 (ΦΕΚ 234 Α'). Για το ίδιο έτος, με την επιφύλαξη της επόμενης παραγράφου, αναστέλλονται οι προσλήψεις και διορισμοί του ανωτέρω προσωπικού των φορέων αυτών. Εξαιρούνται οι τομείς:
 
α) .
 
β) . Ομοίως εξαιρείται το προσωπικό που προβλέπεται στις περιπτώσεις β έως και κ της παρ. 1 του άρθρου 4 της ΠΥΣ 33/2006.
 
2. Οι επιτυχόντες σε διαδικασίες επιλογής τακτικού προσωπικού του Α.Σ.Ε.Π. και των φορέων για τους οποίους έχουν εκδοθεί οριστικά αποτελέσματα μέχρι την 31.12.2009, διορίζονται σταδιακά, βάσει σειράς επιτυχίας, με έναρξη το β' εξάμηνο του έτους 2010 και ο διορισμός όλων όσων περιλαμβάνονται στους οριστικούς πίνακες ολοκληρώνεται μέχρι την 31.12.2012.
 
3. Ο διορισμός των επιτυχόντων σε διαδικασίες επιλογής τακτικού προσωπικού του ΑΣΕΠ και των φορέων, οι οποίες προκηρύχθηκαν βάσει εγκριτικών αποφάσεων της Τριμελούς Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006, έτους 2009 ή και προγενεστέρων ετών και για τους οποίους οι οριστικοί πίνακες αποτελεσμάτων θα εκδοθούν μετά την 1.1.2010, διενεργείται σταδιακά, βάσει σειράς επιτυχίας, εντός του έτους 2011 και ολοκληρώνεται, μέχρι την εξάντληση των περιλαμβανόμενων στους οριστικούς πίνακες και πάντως όχι πέραν της 31.12.2013. Εγκριτικές αποφάσεις της Τριμελούς Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006. όπως ισχύει, που έχουν εκδοθεί μέχρι 31.12.2009 και για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί οι σχετικές προκηρύξεις, παύουν να ισχύουν, με εξαίρεση όσες αφορούν προσωπικό που υπάγεται στις ρυθμίσεις του τρίτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου αυτού".
 
Στο δε άρθρο 11, με τίτλο "Περιορισμός προσλήψεων για τα έτη 2011 - 2013", όριζε ότι:
 
"Από την 1η Ιανουαρίου 2011 και μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2013, ο αριθμός των ετήσιων προσλήψεων και διορισμών του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου στους φορείς της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3812/2009, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος συνολικά από το λόγο ένα προς πέντε (μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις), στο σύνολο των φορέων.
Οι αποχωρήσεις υπολογίζονται την 31η Δεκεμβρίου του αμέσως προηγούμενου έτους και αφορούν στο σύνολο του έτους αυτού
 
2
 
3. Από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται:
 
α) ...
 
β) ...
 
γ) ...
 
δ) επιτυχόντες του Α.Σ.Ε.Π. και των φορέων, των παραγράφων 2 και 3 του προηγούμενου άρθρου 4 ".
 
Στη συνέχεια, ο ν. 3899/2010 "Επείγοντα μέτρα εφαρμογής του προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας" (Α' 212/17.12.2010) στο άρθρο 3 παρ. 4 όρισε ότι:
 
«4.α. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 11 του ν. 3833/2010 καταργείται.
 
β ....
 
γ. Η παρ. 3 του άρθρου 11 του ν. 3833/2010 καταργείται και οι επόμενες παράγραφοι αναριθμούνται
 
δ)...".
 
Εξάλλου, στο άρθρο 12 του ίδιου νόμου με τίτλο «Πρόσληψη από το ΙΚΑ επιτυχόντων σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ της ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ» ορίζονταν τα εξής:
 
«1. Για την εφαρμογή των διατάξεων των επόμενων παραγράφων, οι ακόλουθες λέξεις έχουν την εξής έννοια: "Επιτυχόντες": Οι επιτυχόντες των κατηγοριών ΤΕ και ΔΕ στο διαγωνισμό που προκηρύχθηκε από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) με την προκήρυξη 9Κ/2008 (ΦΕΚ 575/3.11.2008) για την πλήρωση με σειρά προτεραιότητας θέσεων τακτικού προσωπικού στην ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, που περιλαμβάνονται στους πίνακες διοριστέων, που δημοσιεύθηκαν στα 1012/Γ/16.12.2009, 1017/Γ/ 18.12.2009 και 10145/Γ/30.12.2009 Φύλλα Εφημερίδας της Κυβερνήσεως για την κατηγορία ΤΕ και 43/26.1.2010 Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως για την κατηγορία ΔΕ και οι οποίοι μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος δεν έχουν διορισθεί στην ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ με απόφαση Διοίκησης. "Φορέας Υποδοχής": Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΙΚΑ). "Πρόσληψη": Η πρόσληψη των επιτυχόντων στον Φορέα Υποδοχής.
 
2. Με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία των επόμενων παραγράφων, οι επιτυχόντες που δεν έχουν διορισθεί με απόφαση Διοίκησης στην ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, προσλαμβάνονται από τον Φορέα Υποδοχής, αναλόγως των αναγκών και των οικονομικών δυνατοτήτων αυτού.
 
3. Οι επιτυχόντες προσλαμβάνονται με σειρά προτεραιότητας από τους άνω πίνακες από τον Φορέα Υποδοχής μέχρι τις 31.12.2011. Ο ενδιαφερόμενος για πρόσληψη υποβάλλει αίτηση στο ΙΚΑ μέσα σε προθεσμία ενός μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Στην αίτηση αναγράφεται το ονοματεπώνυμο, η σειρά επιτυχίας στο διαγωνισμό, η βαθμολογία, ο κωδικός θέσης και ο κλάδος/ειδικότητα του επιτυχόντα. Η κατανομή των επιτυχόντων στις υπηρεσίες και τα Καταστήματα του Φορέα Υποδοχής γίνεται με απόφαση του Διοικητή αυτού:
 
α) σε κενή οργανική θέση του ίδιου κλάδου/ειδικότητας (ΤΕ ή ΔΕ, αντίστοιχα) του Φορέα Υποδοχής εντός του νομού της θέσης για την οποία είχε επιτύχει ο καθένας,
 
β) αν δεν υπάρχει κενή οργανική θέση κατά τα παραπάνω, σε κενή οργανική θέση του ίδιου κλάδου/ειδικότητας των πλησιέστερων νομών και
 
γ) αν δεν υπάρχουν οι ως άνω θέσεις, σε κενή οργανική θέση του ίδιου κλάδου/ειδικότητας κατά την κρίση του Φορέα Υποδοχής. Η πρόσληψη από τον Φορέα Υποδοχής γίνεται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του και με τους όρους, το βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο της κατηγορίας ΤΕ ή ΔΕ αντίστοιχα, που ισχύουν για το προσλαμβανόμενο προσωπικό του Φορέα Υποδοχής. Όσοι προσληφθούν, πρέπει να παρουσιαστούν στον Φορέα Υποδοχής για ανάληψη υπηρεσίας, μέσα σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την επίδοση της απόφασης του Διοικητή του Φορέα Υποδοχής, άλλως θεωρείται ότι δεν αποδέχθηκαν την πρόσληψη τους. Για τις ανωτέρω προσλήψεις δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 11 του ν. 3833/2010.
 
4. Από την πρόσληψη των επιτυχόντων στον Φορέα Υποδοχής, παύει κάθε αξίωση των επιτυχόντων για διορισμό τους και παροχή της εργασίας τους στην ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, οι δε τυχόν ανοιχθείσες δίκες, κατόπιν αγωγής τους ή αιτήσεως για λήψη ασφαλιστικών μέτρων, καταργούνται αυτοδικαίως. Η εφαρμογή των διατάξεων των παραγράφων 1 έως και 4 του παρόντος άρθρου δεν μπορεί να οδηγήσει σε ευθεία ή αναλογική εφαρμογή του άρθρου 7 του ν. 2112/1920. Από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού καταργούνται θέσεις τακτικού προσωπικού της ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ των κατηγοριών ΤΕ και ΔΕ, ισάριθμες με εκείνες για τις οποίες προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός της παραγράφου 1 και για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί απόφαση διορισμού από τη Διοίκηση της τράπεζας".
 
Ακολούθησε ο ν. 3985/2011 (Α' 151/1.7.2011) με τον οποίο εγκρίθηκε το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012 - 2015.
 
Στο νόμο αυτό παρατίθενται πίνακες στους οποίους γίνονται οι εκτιμήσεις για τις προσλήψεις και αποχωρήσεις τακτικού προσωπικού των ν.π.δ.δ. (όπου και αναφέρεται ο κανόνας 1:5). Σε συνέχεια δε δημοσιεύθηκε ο ν. 3986/2011 "Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015" (Α' 152/1.7.2011), στο άρθρο 37 του οποίου, με τίτλο "Ρυθμίσεις για τον περιορισμό των προσλήψεων στους κρατικούς φορείς", ορίστηκε ότι
 
«1. Η παρ. 3 του άρθρου 10 του ν. 3833/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
 
«3. Ο διορισμός των επιτυχόντων σε διαδικασίες επιλογής τακτικού προσωπικού του ΑΣΕΠ και των φορέων, για τους οποίους έχουν εκδοθεί οριστικοί πίνακες αποτελεσμάτων μετά την 1.1.2009, πραγματοποιείται σταδιακά βάσει σειράς επιτυχίας μέχρι την 31.12.2015.
 
2. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 3833/2010, όπως αυτό τροποποιήθηκε με την παρ. 4α του άρθρου 3 του ν. 3899/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
 
«1. Από την 1η Ιανουαρίου 2011 και μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2015, ο αριθμός των ετήσιων προσλήψεων και διορισμών του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στους φορείς της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3812/2009 δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος συνολικά από το λόγο ένα προς πέντε (μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις), στο σύνολο των φορέων με εξαίρεση το έτος 2011, για το οποίο ο λόγος θα είναι ένα προς δέκα 2 ».
 
Εξάλλου, στην παρ. 10 του άρθρου 49 του ν. 3943/2011 (Α' 66/31-3-2011) ορίζεται ότι:
 
«Όλες οι ατομικές πράξεις διορισμού ή πρόσληψης του τακτικού προσωπικού των φορέων της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3812/2009, πριν από την έκδοση ή τη δημοσίευσή τους, όπου αυτή απαιτείται, αποστέλλονται για τον έλεγχο της τήρησης του λόγου μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις στο σύνολο των φορέων στη Διεύθυνση Προσλήψεων Προσωπικού της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Ο έλεγχος αφορά στη διασφάλιση της τήρησης των οριζομένων στην απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, που εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 11 του ν. 3833/2010, όπως ισχύει. Για την τήρηση των ανωτέρω εκδίδεται σχετική βεβαίωση η οποία αποτελεί ουσιώδη τύπο του κύρους της διαδικασίας διορισμού ή πρόσληψης».
 
Τέλος δε, στο άρθρο 33 του ν. 4024/2011 (Α' 226/27-10-2011) με τίτλο "Κατάργηση κενών οργανικών θέσεων και προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα" ορίστηκε ότι: "1. Οι κενές κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, οργανικές θέσεις πολιτικών δημοσίων υπαλλήλων, υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού και των λοιπών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, καταργούνται με την επιφύλαξη των διατάξεων των επομένων εδαφίων της παρούσας παραγράφου Εξαιρούνται οι κενές οργανικές θέσεις:
 
α) για τις οποίες έχει εκδοθεί κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος νόμου έγκριση πρόσληψης προσωπικού σύμφωνα με το άρθρο 2 της ΠΥΣ 33/2006 (Α' 280),
 
β) για την πλήρωση των οποίων έχει εκδοθεί πράξη προκήρυξης μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου,
 
γ) ".
 
13. Επειδή, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του ν. 3833/2010, ο νόμος αυτός αποσκοπεί στην "... αντιμετώπιση των πρωτόγνωρων δυσμενών οικονομικών συνθηκών και της μεγαλύτερης δημοσιονομικής κρίσης των τελευταίων δεκαετιών, η οποία έχει κλονίσει την αξιοπιστία της Χώρας, έχει προκαλέσει μεγάλες δυσκολίες στην προσπάθεια κάλυψης των δανειακών αναγκών της και απειλούν σοβαρά την Εθνική Οικονομία ".
 
Περαιτέρω, κατά την ίδια αιτιολογική έκθεση, ο νόμος επιδιώκει "...μια σημαντική μείωση των πρωτογενών δαπανών, μέσω της μείωσης κατά 10% της δαπάνης της γενικής κυβέρνησης για επιδόματα, τη μείωση των λειτουργικών δαπανών μέσω της αναστολής των προσλήψεων για το 2010, με εξαίρεση τους τομείς της υγείας, της παιδείας και της ασφάλειας και τον περιορισμό των προσλήψεων για τα έτη 2011 έως και 2013, με την πρόβλεψη του κανόνα 1 προς 5 (δηλαδή μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις)...
 
Τα μέτρα αυτά αποτελούν μέρος του μεσοπρόθεσμου προγράμματος περιορισμού των δαπανών, που περιλαμβάνει τον έλεγχο των δαπανών για αμοιβές στον δημόσιο τομέα μέσω του καθορισμού τους από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών, καθώς και του εξορθολογισμού στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα, ιδιαίτερα στις προσλήψεις προσωπικού...". Εξάλλου, στην αιτιολογική έκθεση του μεταγενέστερου ν. 3899/2010 αναφέρεται επί του άρθρου 3 ότι "με την παράγραφο 4 καταργούνται οι εξαιρέσεις από τον κανόνα πέντε προς ένα στις προσλήψεις στο δημόσιο τομέα (1 πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις) κατά τα έτη 2011 έως και 2013" και επί του κρίσιμου άρθρου 12 του νόμου αυτού, με το οποίο εισήχθη η επίμαχη ρύθμιση για την πρόσληψη από το ΙΚΑ των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ για την Αγροτική Τράπεζα αναφέρονται στην αιτιολογική έκθεση, τα ακόλουθα: "Η ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ είναι ανώνυμη τραπεζική εταιρεία (δεν ανήκει στις ΔΕΚΟ), βασικός μέτοχος της οποίας είναι το Δημόσιο, με ποσοστό 77%. Η ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ... εμφανίζει υψηλά ζημιογόνα αποτελέσματα Οι ρυθμίσεις που προτείνονται σκοπούν στην προστασία του δημοσίου συμφέροντος, που συνδέεται ιδίως με την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και τη βιωσιμότητα της ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ και του Ομίλου της και υλοποιούν μέρος του σχεδίου εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης της Τράπεζας και του Ομίλου της γενικότερα, καθώς και της αναγκαίας κεφαλαιακής ενίσχυσής της. Οι παρούσες ρυθμίσεις προχωρούν σε περικοπή των λειτουργικών δαπανών ...μέσω μείωσης των μεικτών μηνιαίων αποδοχών των εργαζομένων....καθώς και σε πάγωμα των προσλήψεων, με παράλληλη μέριμνα για πρόσληψη των αδιόριστων από τους πίνακες διοριστέων του ΑΣΕΠ έτους 2009 και 2010 (προκηρύξεις έτους 2008) στο Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων, προς κάλυψη άμεσων αναγκών αυτού.".
 
14. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση από την εκκαλουμένη απόφαση και τα στοιχεία του φακέλου της υποθέσεως προκύπτουν τα εξής:
 
Οι εφεσίβλητοι συμμετείχαν στη διαδικασία της υπ' αριθμ. 8Κ/2008 προκηρύξεως του Α.Σ.Ε.Π. (ΦΕΚ 508 τ.Α.Σ.Ε.Π./6-10-2008), για την πλήρωση, με σειρά προτεραιότητας, θέσεων του Ι.Κ.Α. - ΕΤΑΜ, και συμπεριλήφθηκαν στον πίνακα διοριστέων υποψηφίων της κατηγορίας ΔΕ, σε κλάδο και ειδικότητα ανάλογα με τα προσόντα τους, ο οποίος δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 1180Γ'/13-12-2010.
 
Εξάλλου, οι πίνακες των διοριστέων υποψηφίων, οι οποίοι συμμετείχαν στην διαδικασία της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως του Α.Σ.Ε.Π. (ΦΕΚ 575 τ. ΑΣΕΠ/3-11-2008), για την πλήρωση με σειρά προτεραιότητας θέσεων τακτικού προσωπικού στην Αγροτική Τράπεζα Ελλάδος (Α.Τ.Ε.) δημοσιεύθηκαν για την κατηγορία ΤΕ στα ΦΕΚ 1012 τ. Γ/16-12-2009, 1017 τ. Γ/18-12-2009 και 10145 τ. Γ/30-12-2009 (περιλαμβάνοντας συνολικά 272 επιτυχόντες) και για την κατηγορία ΔΕ στο ΦΕΚ 43 τ. Γ/26-1-2010 (περιλαμβάνοντας συνολικά 454 επιτυχόντες). Στη συνέχεια, με βάση τις διατάξεις του προεκτεθέντος άρθρου 12 του ν. 3899/2010, 165 άτομα από τους διοριστέους της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως της κατηγορίας ΤΕ και 384 άτομα της κατηγορίας ΔΕ, σύνολο 549 άτομα, υπέβαλαν αίτηση για να διοριστούν στο Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. Ο Διοικητής του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. εξέδωσε τις σχετικές αποφάσεις με τις οποίες τους διόρισε σε κενές οργανικές θέσεις του Ιδρύματος. Οι ήδη εφεσίβλητοι άσκησαν αίτηση ακυρώσεως με την οποία ζήτησαν την ακύρωση ορισμένων από τις ανωτέρω αποφάσεις, με τις οποίες διορίζονται σε κενές οργανικές θέσεις του Ιδρύματος συνολικά 103 επιτυχόντες της διαγωνιστικής διαδικασίας που προκηρύχθηκε με την υπ' αριθμ. 9Κ/2008 απόφαση του ΑΣΕΠ των κατηγοριών ΤΕ και ΔΕ. Με την εκκαλούμενη απόφαση κρίθηκε ότι η διάταξη του άρθρου 12 του ν. 3899/2010, με την οποία ορίζεται ότι οι υποψήφιοι της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως, κλάδων ΤΕ και ΔΕ, που πέτυχαν σε διαγωνιστική διαδικασία με σειρά προτεραιότητας για να προσληφθούν στην Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος προσλαμβάνονται σε φορέα του δημοσίου, το ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, για την πλήρωση θέσεων για τις οποίες δεν διαγωνίστηκαν, εισάγοντας έτσι αποσπασματική ρύθμιση αποκλίνουσα από τις συνταγματικές αρχές της ισότητας, της διαφάνειας και αξιοκρατίας που διέπουν την ελληνική έννομη τάξη, δεν είναι συνταγματικά ανεκτή.
 
Τούτο διότι, αναιρεί τον προαναφερόμενο συνταγματικό σκοπό της ίσης πρόσβασης των υποψηφίων στις δημόσιες λειτουργίες κατά το λόγο της αξίας εκάστου και της εξασφαλίσεως αντικειμενικής διαδικασίας καταρτίσεως πινάκων διοριστέων με βάση τα προσόντα που προβλέπονται στην κάθε προκήρυξη και της απορροφήσεως αυτών στον οικείο φορέα για τον οποίο διαγωνίστηκαν, και επιπλέον εισάγει άνιση μεταχείριση που δεν δικαιολογείται από λόγους γενικότερου δημόσιου ή κοινωνικού συμφέροντος, ή από άλλο ειδικό και σοβαρό, κατ' αντικειμενική κρίση, λόγο, αφού εξαιρεί περιορισμένο και συγκεκριμένο αριθμό επιτυχόντων υποψηφίων της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως, κλάδων ΤΕ και ΔΕ, από την περιοριστική ρύθμιση των διατάξεων του άρθρου 11 (παρ. 1) του ν. 3833/2010 (πρόσληψη ενός υπαλλήλου για κάθε 5 ή 10 αποχωρούντες), που ισχύει για όλους τους επιτυχόντες με διαδικασίες επιλογής του Α.Σ.Ε.Π., με συνέπεια οι προαναφερθέντες να διοριστούν άμεσα σε θέσεις για τις οποίες δε διαγωνίστηκαν και μάλιστα, κατά προτεραιότητα, έναντι των αιτούντων. Συνακόλουθα, σύμφωνα με την εκκαλουμένη απόφαση, η ρύθμιση αυτή είναι ανίσχυρη και οι προσβαλλόμενες πράξεις που έχουν ως νομικό έρεισμα τη διάταξη του άρθρου 12 του ν. 3899/2010 πρέπει να ακυρωθούν σύμφωνα με τους σχετικούς λόγους, που μετ' εννόμου συμφέροντος και βασίμως προβάλλουν οι ήδη εφεσίβλητοι, επιτυχόντες του διαγωνισμού της υπ' αριθμ. 8Κ/2008 προκηρύξεως για πλήρωση κενών θέσεων του διάδικου ν.π.δ.δ. ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, καθώς, αυτοί δεν έχουν διοριστεί και ενώ αναμένουν το διορισμό τους διορίστηκαν σε κενές θέσεις του διάδικου ν.π.δ.δ. ΙΚΑ - ΕΤΑΜ 462 άτομα με έρεισμα τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 3899/2010.
 
Εξάλλου, κατά την κρίση του δικάσαντος Εφετείου, αορίστως υποστηρίζει το εκκαλούν ν.π.δ.δ. ότι οι εφεσίβλητοι δεν θίγονται γιατί οι κενές θέσεις στις οποίες αυτοί θα διοριστούν είναι διαφορετικές από αυτές στις οποίες διορίστηκαν τα 462 άτομα που προέρχονται από τους επιτυχόντες της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως, τούτο γιατί ούτε προκύπτει ότι οι κενές θέσεις στον οργανισμό του διάδικου ν.π.δ.δ. διαχωρίζονται, ούτε προκύπτει ότι τηρείται απαρέγκλιτα η διάταξη του άρθρου 11 του ν 3833/2010 και ότι παρά αυτούς τους 462 διορισμούς δε θίγεται η ροή των διορισμών των επιτυχόντων της υπ' αριθμ. 8Κ/2008 προκηρύξεως.
 
15. Επειδή, ενόψει των εκτεθέντων στις προηγούμενες σκέψεις, κατά το χρόνο ενάρξεως της ισχύος του ν. 3833/2010 (15-3-2010) αφ' ενός με τις διατάξεις του άρθρου 10 του οποίου ανεστάλησαν οι προσλήψεις και οι διορισμοί για το έτος 2010, και αφετέρου με τις διατάξεις του άρθρου 11 του ίδιου νόμου εισήχθη ο περιορισμός της μιας προσλήψεως ανά πέντε αποχωρήσεις στο σύνολο των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα από το έτος 2011, με τις προβλεπόμενες στα άρθρα αυτά εξαιρέσεις, οι υποψήφιοι της υπ' αριθμ. 8Κ/2008 προκηρύξεως του ΑΣΕΠ, για την πλήρωση οργανικών θέσεων στο ΙΚΑ -ΕΤΑΜ, που είχαν προκηρυχθεί κατόπιν εγκριτικών αποφάσεων της Επιτροπής του άρθρου 2 της Π.Υ.Σ.33/2006 και οι πίνακες επιτυχόντων επρόκειτο να οριστικοποιηθούν μετά την 1-1-2010, υπήγοντο στην διάταξη του άρθρου 10 παρ. 3 του ανωτέρω νόμου, δηλαδή στην περίπτωση της σταδιακής απορροφήσεώς τους από τον οικείο φορέα εντός του έτους 2011 και μέχρι την εξάντληση των περιλαμβανομένων στους πίνακες επιτυχόντων όχι, όμως, πέραν της 31-12-2013, ενώ εξαιρούντο από τον κανόνα της μίας προσλήψεως ανά πέντε αποχωρήσεις, σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 11 παρ. 3 εδ. δ του ίδιου ν. 3833/2010.
 
Αντιθέτως, οι περιλαμβανόμενοι στους ήδη δημοσιευθέντες στην ΕτΚ πίνακες επιτυχόντων των κατηγοριών ΤΕ και ΔΕ της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως του ΑΣΕΠ για την πλήρωση θέσεων της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδας, για τις οποίες δεν είχε εφαρμογή η Π.Υ.Σ. 33/2006, σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 4 παρ.1 εδ. ιε αυτής, εξαιρούντο από την αναστολή των προσλήψεων για το έτος 2010, κατ' εφαρμογή του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 10 του ν. 3833/2006, ενώ για το έτος 2011 ενέπιπταν, κατ' αρχήν, στον κανόνα της μίας προσλήψεως προς πέντε αποχωρήσεις. Στη συνέχεια, όμως, και ενώ, με την διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 3899/2010, καταργήθηκαν οι εξαιρέσεις από τον περιορισμό των προσλήψεων του άρθρου 11 του ν. 3833/2010 και, ως εκ τούτου, οι υποψήφιοι της υπ' αριθμ. 8Κ/2008 προκηρύξεως του ΑΣΕΠ για την πλήρωση θέσεων στο ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, κλάδου ΔΕ, για τους οποίους είχαν ήδη δημοσιευθεί οι πίνακες επιτυχόντων, υπήχθησαν στον προβλεπόμενο από την παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 3833/2010 κανόνα ένα προς πέντε, με την επίμαχη ρύθμιση του άρθρου 12 του ίδιου ν. 3899/2010, οι επιτυχόντες των κατηγοριών ΤΕ και ΔΕ της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως του ΑΣΕΠ, οι οποίοι δεν είχαν, μέχρι τότε διορισθεί στην Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδας ορίσθηκε ότι προσλαμβάνονται σε κενή οργανική θέση αντίστοιχου κλάδου και ειδικότητας του ΙΚΑ ΕΤΑΜ, κατ' εξαίρεση του περιορισμού του άρθρου 11 παρ. 1 του ν. 3833/2010, δηλαδή της αναλογίας μίας προσλήψεως προς πέντε αποχωρήσεις. Μετά ταύτα, με τις διατάξεις του άρθρου 37 του ν. 3986/2011 τροποποιήθηκαν οι διατάξεις των άρθρων 10 παρ. 3 και 11 παρ. 1 του ν. 3833/2010 όπως είχαν αντικατασταθεί και ίσχυαν, με συνέπεια αφενός ο χρόνος σταδιακής απορροφήσεως των περιλαμβανομένων στους πίνακες επιτυχόντων της υπ' αριθμ. 8Κ/2008 προκηρύξεως να επιμηκυνθεί μέχρι τις 31-12-2015 και αφετέρου ο λόγος προσλήψεων και αποχωρήσεων να διαμορφωθεί από 1-1-2011 μέχρι 31¬12-2015 σε ένα προς πέντε, με εξαίρεση το έτος 2011 για το οποίο ο λόγος αυτός διαμορφώθηκε σε ένα προς δέκα.
 
16. Επειδή, οι εφεσίβλητοι, ως επιτυχόντες της διαδικασίας επιλογής προσωπικού που προκηρύχθηκε με την υπ' αριθμ.8Κ/2008 προκήρυξη του ΑΣΕΠ για την πλήρωση θέσεων του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, οι οποίοι υπήγοντο στους περιορισμούς των προσλήψεων του άρθρου 11 του ν. 3833/2010, είχαν έννομο συμφέρον να ασκήσουν αίτηση ακυρώσεως κατά των πράξεων με τις οποίες επιτυχόντες της διαδικασίας που προκηρύχθηκε με την μεταγενέστερη υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκήρυξη του ΑΣΕΠ διορίστηκαν σε οργανικές θέσεις του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, άμεσα και κατά προτεραιότητα έναντι αυτών, και άρχισαν να αποκτούν χρόνο παραμονής στον εισαγωγικό βαθμό για την περαιτέρω υπηρεσιακή εξέλιξη τους, όπως ορθώς κρίθηκε και με την εκκαλουμένη απόφαση αν και με εν μέρει διαφορετική αιτιολογία. Συνεπώς, ο λόγος εφέσεως, καθώς και όλοι οι ειδικότεροι ισχυρισμοί, με τους οποίους αμφισβητείται η ορθότητα της κρίσεως του δικάσαντος εφετείου περί υπάρξεως εννόμου συμφέροντος στο πρόσωπο των εφεσιβλήτων πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι, προεχόντως, για τον ανωτέρω λόγο.
 
17. Επειδή, περαιτέρω, όπως ορθώς κρίθηκε με την εκκαλουμένη απόφαση οι εφεσίβλητοιαιτούντες παραδεκτώς ομοδικούν κατά την άσκηση της αιτήσεως ακυρώσεως εφόσον την θεμελιώνουν επί της αυτής νομικής και πραγματικής βάσεως και παραδεκτώς ζητούν την ακύρωση χωριστών διοικητικών πράξεων, εφόσον κάθε μία από τις προσβληθείσες ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου πράξεις διορισμού των επιτυχόντων της υπ' αριθμ 9Κ/2008 προκηρύξεως αποτελεί σώρευση περισσοτέρων ατομικών πράξεων διορισμού, οι πράξεις δε αυτές, ανεξαρτήτως των διαφορετικών κατηγοριών και ειδικοτήτων των προσλαμβανομένων, είναι μεταξύ τους συναφείς αφού αφορούν στο ίδιο αντικείμενο και επιβάλλουν ρύθμιση κατ' επίκληση των αυτών πραγματικών και νομικών λόγων (πρβλ. 208/1990 κ.ά.). Συνεπώς ο περί του αντιθέτου λόγος εφέσεως πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος.
 
18. Επειδή, η αρχή της ισότητας, την οποία καθιερώνει το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος, αποτελεί συνταγματικό κανόνα που επιβάλλει την ομοιόμορφη μεταχείριση των προσώπων που τελούν υπό τις αυτές ή παρόμοιες συνθήκες. Ο κανόνας αυτός δεσμεύει τόσο τον κοινό νομοθέτη κατά την ενάσκηση της νομοθετικής λειτουργίας όσο και τη διοίκηση, όταν θεσπίζει κατά νομοθετική εξουσιοδότηση κανονιστική ρύθμιση. Η παραβίαση της συνταγματικής αυτής αρχής ελέγχεται από τα δικαστήρια, ώστε να διασφαλίζεται η πραγμάτωση του κράτους δικαίου και η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας εκάστου με ίσους όρους. Κατά τον δικαστικό αυτό έλεγχο, ο οποίος είναι έλεγχος ορίων και όχι έλεγχος της ορθότητας των νομοθετικών επιλογών, αναγνωρίζεται στον κοινό νομοθέτη ή στην κανονιστικώς δρώσα διοίκηση η ευχέρεια να ρυθμίζουν με ενιαίο ή με διαφορετικό τρόπο τις ποικίλες προσωπικές ή πραγματικές καταστάσεις και σχέσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες κοινωνικές, οικονομικές, επαγγελματικές ή άλλες συνθήκες, που συνδέονται με κάθε μια από τις καταστάσεις ή σχέσεις αυτές, με βάση γενικά και αντικειμενικά κριτήρια, που βρίσκονται σε συνάφεια προς το αντικείμενο της ρυθμίσεως. Πρέπει όμως η επιλεγόμενη ρύθμιση να κινείται μέσα στα όρια που διαγράφονται από την αρχή της ισότητας και τα οποία αποκλείουν την εκδήλως άνιση μεταχείριση προσώπων που τελούν υπό τις αυτές ή παρόμοιες συνθήκες ή την αυθαίρετη εξομοίωση προσώπων που τελούν υπό ουσιωδώς διαφορετικές συνθήκες. Και μπορεί μεν ο νομοθέτης να θεσπίζει αποκλίσεις από την συνταγματική αρχή της ισότητας κατά την πρόσβαση στις δημόσιες θέσεις, εφόσον όμως οι σχετικές ρυθμίσεις δικαιολογούνται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, είναι πρόσφορες για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού και τηρείται η αρχή της αναλογικότητας (πρβλ. ΣτΕ 4064/1990, 170/1988, 2216/1975).
 
Εξάλλου, με τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 103 του Συντάγματος, με τις οποίες κατοχυρώνονται συνταγματικά οι αρχές της αξιοκρατίας και της διαφάνειας κατά το διορισμό στο Δημόσιο, οι οποίες, άλλωστε, συνάγονται, κατ' αρχήν και από τις γενικότερες διατάξεις της παρ. 1 του ίδιου άρθρου και αποτελούν ειδικότερη έκφραση, στο προκείμενο ζήτημα, της συνταγματικής αρχής της ισότητας και του δικαιώματος για ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και συμμετοχή στην οικονομική ζωή της Χώρας (άρθρα 4 παρ. 1 και 5 παρ. 1 του Συντάγματος), ορίζεται ότι η πρόσληψη των υπαλλήλων στο δημόσιο τομέα γίνεται είτε με διαγωνισμό, είτε με επιλογή, βάσει προκαθορισμένων και αντικειμενικών κριτηρίων και υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής (Α.Σ.Ε.Π.) [βλ. ΣτΕ 3593-5/2008 Ολ., 2718/2010 7μ., 3508-9/2013 7μ.]. Τα κριτήρια, εξάλλου, αυτά πρέπει να είναι κατάλληλα για την άσκηση των καθηκόντων της θέσεως, ο δε καθορισμός τους επαφίεται, κατ' αρχήν, στο νόμο και περαιτέρω, στην κανονιστικώς δρώσα Διοίκηση.
 
19. Επειδή ενόψει των προεκτεθέντων η διάταξη του άρθρου 12 του ν. 3899/2010, στην οποία ορίζεται ότι οι υποψήφιοι της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως, των κλάδων ΤΕ και ΔΕ, οι οποίοι επέτυχαν σε διαδικασία επιλογής με σειρά προτεραιότητας για να προσληφθούν σε ανώνυμη τραπεζική εταιρεία, στην Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδας, προσλαμβάνονται σε φορέα του δημοσίου, στο ν.π.δ.δ. ΙΚΑ - ΕΤΑΜ., αποκλειομένης της εφαρμογής των διατάξεων των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 11 του ν. 3833/2010, εισάγει ρύθμιση αποκλίνουσα από την συνταγματική αρχή της ισότητας. Τούτο δε, διότι χωρίς αποχρώντα λόγο δημοσίου συμφέροντος εξαιρεί τους επιτυχόντες της ανωτέρω προκηρύξεως από τον ισχύοντα για όλους περιορισμό των προσλήψεων, δηλαδή την αναλογία μιας προσλήψεως προς πέντε (ή δέκα) αποχωρήσεις, που αποσκοπεί στην «περαιτέρω μείωση των λειτουργικών δαπανών» του δημόσιου τομέα για την αντιμετώπιση της οξείας δημοσιονομικής κρίσης, ενώ διατηρείται ο περιορισμός αυτός για τους επιτυχόντες της υπ' αριθμ. 8Κ/2008 προκηρύξεως, οι οποίοι με βάση τα προσόντα τους ήταν καταλληλότεροι για τις θέσεις του φορέα, για τον οποίο διαγωνίσθηκαν, σε αντίθεση με τους υποψήφιους της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως, οι οποίοι, κατά παράβαση, μάλιστα, του άρθρου 103 παρ. 7 του Συντάγματος, προσελήφθησαν στο ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, αφού κρίθηκαν επιτυχόντες σε άλλες ειδικότητες και κατόπιν συνεκτιμήσεως διαφορετικών, εν μέρει, προσόντων, κατάλληλων για άλλο φορέα από αυτόν στον οποίο, τελικά, προσελήφθησαν. Δεν μπορεί δε να θεωρηθεί ότι συνιστά λόγο δημοσίου συμφέροντος που δικαιολογεί την άμεση και κατά προτεραιότητα έναντι των εφεσιβλήτων πρόσληψη των επιτυχόντων της υπ' αριθμ. 9Κ/2008 προκηρύξεως του ΑΣΕΠ στο ΙΚΑ - ΕΤΑΜ η αναφορά της αιτιολογικής εκθέσεως ότι η ρύθμιση του άρθρου 12 του ν. 3899/2012 συνδέεται με την βιωσιμότητα της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδας και αποτελεί μέρος του σχεδίου εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης της εν λόγω Τράπεζας. Κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, το δικάσαν δικαστήριο ορθώς το νόμο ερμήνευσε και εφήρμοσε, είναι δε απορριπτέοι ως αβάσιμοι όλοι οι περί του αντιθέτου προβαλλόμενοι λόγοι, με τους οποίους ο εκκαλών Οργανισμός, με την επίκληση διαφόρων επιχειρημάτων, παραπονείται για την ορθότητα της κρίσεως της εκκαλουμένης αποφάσεως περί αντισυνταγματικότητας της επίμαχης διατάξεως.
 
20. Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμη η υπό κρίση έφεση, καθώς και η το πρώτον κατ' έφεση ασκηθείσα παρέμβαση.
 
Διά ταύτα
 
Απορρίπτει την έφεση και την από 28-5-2013 παρέμβαση.
 
Επιβάλλει στο ΙΚΑ ΕΤΑΜ και στους παρεμβαίνοντες, συμμέτρως, τη δικαστική δαπάνη των παρισταμένων εφεσιβλήτων, η οποία ανέρχεται για τους υπό αύξοντα αριθμό δικογράφου:
 
α) 1 ... 3 ... 6 ... 7 ... 11 ... 12 ... 14 ... 18 ... 21 ...
 
β) 4 ...,
 
γ) 8 ...
 
δ) 10 ... 13 ... 17 ... 20 ... 22 ... και
 
ε) 15 ... ανά τετρακόσια εξήντα (460) ευρώ.
 
Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 14 Φεβρουαρίου 2014
 
Ο Πρόεδρος Η Γραμματέας
 
Σωτ. Αλ. Ρίζος Μ. Παπασαράντη
 
και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 13ης Μαΐου 2016.
 
Ο Πρόεδρος Η Γραμματέας
 
Νικ. Σακελλαρίου Μ. Παπασαράντη
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!