Εγκ. Υπ. Εσωτ. 31/1998 Διευκρινιστικές οδηγίες για την επιβολή δημοτικού τέλους 2% σε όλα τα ακίνητα από 1.1.1998 και 5% στα νυχτερινά κέντρα, αίθουσες χορού και άλλα καταστήματα με ποτά και θέαμα.
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΥΠ.ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ υπ` αριθμ. 31/1998 "Διευκρινιστικές οδηγίες για την επιβολή δημοτικού τέλους 2% σε όλα τα ακίνητα από 1.1.1998 και 5% στα νυχτερινά κέντρα, αίθουσες χορού και άλλα καταστήματα με ποτά και θέαμα".
Ειδικότερα, η εγκύκλιος του Υπ. Εσωτερικών αναφέρει :
"1. Στις περιοχές όπου ισχύει ο αντικειμενικός προσδιορισμός της αξίας των ακινήτων, το τέλος 2% επιβάλλεται από τον νόμο, από 1.1.98 υποχρεωτικά, δηλαδή δεν απαιτείται απόφαση του οικείου δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου. Στις περιοχές όπου δεν ισχύει το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων, για την επιβολή του τέλους απαιτείται η λήψη απόφασης του οικείου συμβουλίου. Δηλαδή, στις περιπτώσεις αυτές η επιβολή του τέλους αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου.
2. Στις περιπτώσεις που το τέλος επιβάλλεται, κατά τα ανωτέρω, δυνητικά, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής :
α) Αποφάσεις δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων για την επιβολή του τέλους που έχουν ληφθεί κατά το προηγούμενο νομικό καθεστώς εξακολουθούν να ισχύουν και δεν χρειάζεται να επαναληφθούν γιατί, σύμφωνα με τις αρχές του δικαίου, οι αποφάσεις των διοικητικών οργάνων ισχύουν μέχρι να τροποποιηθούν ή καταργηθούν. Ο υπολογισμός όμως του τέλους γίνεται από 1.1.98 σε ποσοστό 2%.
3. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβολή του τέλους 2% στα κάθε --------------------------------------------------- είδους, μορφής και ονομασίας καταστήματα που πωλούν για κατανάλωση εντός αυτών ή σε πακέτο φαγητά, ποτά, καφέδες, αναψυκτικά, γαλακτοκομικά προϊόντα και γλυκίσματα, αποτελεί η ρητή αναφορά στην άδεια λειτουργίας τους ότι διαθέτουν πάγκους ή τραπεζοκαθίσματα, χωρίς να ερευνάται το πραγματικό γεγονός της ύπαρξης ή μη αυτών. Στην περίπτωση που δεν αναφέρεται στην άδεια λειτουργίας κάποιων καταστημάτων ότι διαθέτουν πάγκους ή τραπεζοκαθίσματα, ενώ στην πραγματικότητα αυτά διαθέτουν, τότε οι αρμόδιοι ΟΤΑ οφείλουν να επιβάλουν τις κατά νόμο κυρώσεις για τη νόμιμη λειτουργία του καταστήματος ή χρήση του κοινοχρήστου χώρου, εφόσον σε αυτόν αναπτύσσονται τραπεζοκαθίσματα, όχι όμως το τέλος.
4. Σας διευκρινίζουμε, επίσης, ότι όταν στην άδεια ίδρυσης και λειτουργίας του καταστήματος αναφέρεται ότι αυτό διαθέτει "σκαμπό" χωρίς να αναγράφεται η ύπαρξη πάγκων ή τραπεζοκαθισμάτων, αυτονόητο είναι ότι η έννοια του όρου "σκαμπό", έστω και αν δεν προβλέπεται ρητά στη σχετική διάταξη, συμπεριλαμβάνεται, κατά τον νομοθέτη, στην έννοια των καθισμάτων, δεδομένου ότι δεν νοείται η ανάπτυξη των "σκαμπό" εντός ή εκτός του καταστήματος χωρίς την ύπαρξη πάγκων και το αντίθετο στην έννοια των πάγκων εννοείται ότι αυτοί συνοδεύονται από "σκαμπό".
5. Εφόσον στα ανωτέρω καταστήματα λειτουργούν ηλεκτρονικά παιχνίδια ή ----------------------- μπιλιάρδα, τα έσοδα που προέρχονται από αυτά δεν επιβαρύνονται με το --------- τέλος 2%.
6. Στην υποχρέωση καταβολής του ανωτέρω τέλους υπάγονται οι καντίνες της παρ. 6 του άρθρου 1 του Ν. 2323/95 οι οποίες ασκούν υπαίθριο στάσιμο εμπόριο, η άδεια των οποίων χορηγείται από τον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας.
7. Τα κέντρα διασκέδασης ή τα καταστήματα του εδ. β` του άρθρου 20 ---------------------- του Ν. 1239/97, που λειτουργούν μέσα σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κάθε λειτουργικής μορφής και κατηγορίας, υπόκεινται στην καταβολή του δημοτικού τέλους 2% είτε λειτουργούν ως τμήμα αυτών είτε αποτελούν ανεξάρτητη επιχείρηση με διαφορετική επωνυμία και ΑΦΜ, δεδομένου ότι δεν γίνεται καμία σχετική διάκριση από τον νομοθέτη.
8. Στα super-markets, το δημοτικό τέλος 2% επιβάλλεται αποκλειστικά ------------------ και μόνο στα ακαθάριστα έσοδα αυτών που προέρχονται από την πώληση έτοιμων φαγητών των οργανωμένων γι` αυτόν το σκοπό τμημάτων τους. Η ύπαρξη οργανωμένου τμήματος προκύπτει από την άδεια λειτουργίας που διαθέτει η επιχείρηση, όπου αναγράφονται ρητά τα τμήματα των οποίων επιτρέπεται η λειτουργία, σύμφωνα με το άρθρο 44 παρ. 3 και 13 της Α1 β/8577/83 Υγειονομικής Διάταξης.
Τα ακαθάριστα έσοδα του τμήματος αυτού προκύπτουν είτε από τη χρήση ξεχωριστής ταμειακής μηχανής είτε με άλλο πρόσφορο τρόπο, διαχωριζόμενα από τα συνολικά έσοδα της επιχείρησης (π.χ. επισήμανσή τους στην απόδειξη της τελικής ταμειακής μηχανής).
- Σχετικά με την επιβολή του δημοτικού τέλους 5% στα νυχτερινά κέντρα, αίθουσες χορού και άλλα καταστήματα με ποτά και θέαμα, σας διευκρινίζουμε τα εξής :
1. Κάθε κατάστημα, κυρίαρχο στοιχείο της λειτουργίας του οποίου αποτελεί η παρακολούθηση καλλιτεχνικού, κυρίως μουσικού προγράμματος, σε συνδυασμό με την παροχή φαγητών ή ποτών, υπάγεται στην κατηγορία αυτή, ανεξάρτητα από την ειδικότερη ονομασία του. Στην προκειμένη δηλαδή περίπτωση, κριτήριο για την επιβολή του δημοτικού τέλους 5% στα αναφερόμενα στην εν λόγω διάταξη καταστήματα αποτελεί το είδος της δραστηριότητάς τους κατά τα προαναφερόμενα, που δεν συναρτάται υποχρεωτικά προς την προβλεπόμενη από υγειονομικής πλευράς κατηγοριοποίηση των καταστημάτων αυτών με βάση την αριθμ. Α1 β/8577/83 Υγειονομική Διάταξη. Ο χαρακτηρισμός ενός κέντρου ως κέντρο διασκέδασης προκύπτει και από την υποχρέωση καταβολής εισιτηρίου, σύμφωνα με την Απόφαση Υπουργού Οικονομικών 1072823/513/ΠΟΛ/1159/22.6.94 (ΦΕΚ Β` 506/94).
2. Ως μουσική, για την περίπτωση των χορευτικών κέντρων, νοείται όχι μόνο η ζωντανή, αλλά και η παραγόμενη από συστήματα αναπαραγωγής ήχου, δεδομένου ότι δεν γίνεται διάκριση από τον νόμο.
3. Στην περίπτωση που καφετέριες, εστιατόρια και συναφή επισιτιστικά καταστήματα κάνουν χρήση στερεοφωνικού μηχανήματος μικρής ισχύος κατόπιν σχετικής άδειας, ενώ κυρίαρχο στοιχείο της λειτουργίας αυτών παραμένει η παροχή ποτών, καφέδων, φαγητών και λοιπών εδεσμάτων και όχι η ύπαρξη μουσικής, δεν συμπεριλαμβάνονται στην προαναφερόμενη κατηγορία ---------------------------------------------------- και επομένως το επιβαλλόμενο τέλος στις επιχειρήσεις αυτές είναι 2%. --------------------------------------------------------------------
4. Για τα καταστήματα "ΜΠΑΡ", ανεξαρτήτως ιδιαίτερης ονομασίας και κατηγορίας, είτε διαθέτουν είτε όχι άδεια λειτουργίας μουσικών οργάνων, προβλέπεται ειδικά ότι υπάγονται στην υποχρέωση καταβολής του δημοτικού τέλους 2%.
- Σχετικά με την προαιρετική επέκταση του τέλους 2% και σε άλλες κατηγορίες καταστημάτων, σας επισημαίνουμε τα εξής :
1. Η παράθεση από τον νομοθέτη των αναφερόμενων στη σχετική διάταξη κατηγοριών καταστημάτων γίνεται με σκοπό την οριοθέτηση του αντικειμένου των υπόχρεων επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, στις κατηγορίες (δ) και (ε) εμπίπτουν μόνο τα καταστήματα με οποιαδήποτε ονομασία, των οποίων το κύριο αντικείμενο πώλησης αποτελούν τα είδη που χρησιμοποιούνται στη θάλασσα από τους λουόμενους στην παραλία. Στην κατηγορία (στ) εμπίπτουν τα καταστήματα πώλησης και ενοικίασης των σχετικών ειδών.
2. Στην περίπτωση που λειτουργούν εντός πολυκαταστημάτων τμήματα πώλησης των τουριστικών ειδών, ειδών λαϊκής τέχνης, ενθυμίων και δώρων, ειδών που χρησιμοποιούνται στη θάλασσα από τους λουόμενους, ειδών σπρο, σκι και ορειβασίας, υπόκεινται στην καταβολή του τέλους 2% τα ακαθάριστα έσοδα που προέρχονται από τις πωλήσεις των τμημάτων αυτών και μόνο.
3. Καταστήματα τα οποία δεν υπόκεινται στο τέλος, όπως π.χ. χρυσοχοεία, υαλοπωλεία κ.λπ. και πωλούν είδη της προηγούμενης παραγράφου, όχι όμως από ξεχωριστά τμήματα πώλησης, δεν υπόκεινται στην ------------------- καταβολή του τέλους 2%. -----------------------
4. Το δημοτικό τέλος 2% επιβάλλεται μόνο στα ακαθάριστα έσοδα των υποχρέων κατά νόμο επιχειρήσεων, που προέρχονται από τις λιανικές πωλήσεις αυτών και δεν επιβάλλεται επί των εσόδων που προέρχονται από τις χονδρικές πωλήσεις που τυχόν διενεργούν οι επιχειρήσεις αυτές με έκδοση τιμολογίου. Σας επισημαίνουμε, όμως, πως για να θεωρείται η πώληση ως "χονδρική" δεν αρκεί η έκδοση μόνο τιμολογίου (γιατί τιμολόγιο δεν εκδίδεται μόνο για χονδρικές πωλήσεις), αλλά απαιτείται αυτή να γίνεται προς ομοειδείς επιχειρήσεις με σκοπό τη μεταπώληση στον τελικό καταναλωτή και αυτό να φαίνεται από το τιμολόγιο (αναγραφή αγοραστή - ομοειδούς επιχείρησης).
5. Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι η μη αναγραφή του υπόψη τέλους στις αποδείξεις λιανικής πώλησης που εκδίδονται από τη φορολογική ταμειακή μηχανή, κατά την άποψη του Υπουργείου Οικονομικών την οποία μα έκανε γνωστή με το αριθμ. 1029565/143/0012/98 έγγραφό του, δεν αποτελεί φορολογική παράβαση".
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!