Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Φορολογία εισοδήματος

ΠΟΛ. 1106/24-4-2012 Οργάνωση υπηρεσιών - οδηγίες για την παραλαβή, κωδικογράφηση και αποστολή στη Γ.Γ.Π.Σ. για εκκαθάριση, των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, οικονομικού έτους 2012.

ΠΟΛ.:1106/24-4-2012

ΑΔΑ: Β4ΩΖΗ-ΗΑ8

ΘΕΜΑ: Οργάνωση υπηρεσιών - οδηγίες για την παραλαβή, κωδικογράφηση και αποστολή στη Γ.Γ.Π.Σ. για εκκαθάριση, των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, οικονομικού έτους 2012.

Όπως σας είναι γνωστό, κατά την περίοδο παραλαβής των ετήσιων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, δημιουργείται υψηλός φόρτος εργασίας για το σύνολο των υπηρεσιών και των στελεχών τους. Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλούνται κατά το χρονικό αυτό διάστημα, απαιτείται η άμεση προετοιμασία, σωστή οργάνωση, κατάρτιση του προσωπικού και ενημέρωση όλων, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και την ταχύτερη ολοκλήρωση εκκαθάρισης των δηλώσεων.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

1. Συντονισμός του έργου της παραλαβής, κωδικογράφησης και αποστολής.

Ο προϊστάμενος της Δ.ΟΎ ορίζεται ως συντονιστής του έργου της παραλαβής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος καθώς και της κωδικογράφησης και αποστολής τους στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) για εκκαθάριση, με αναπληρωτή συντονιστή τον/την Προϊστάμενο/η της Υποδιεύθυνσης Φορολογίας.

Σε περίπτωση που ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ κρίνει απαραίτητο, μπορεί να ορίσει ως συντονιστή για το έργο της παραλαβής, κωδικογράφησης και αποστολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, τον/την Υποδιευθυντή/ντρια Φορολογίας.

2. Δημιουργία και στελέχωση ομάδας.

Οι Προϊστάμενοι των ΔΟΥ να συστήσουν ομάδα για την παραλαβή, την κωδικογράφηση, την καταχώρηση και την αποστολή των φορολογικών δηλώσεων στη Γ.Γ.Π.Σ., ώστε να επιτευχθεί η ταχεία εκκαθάριση.

Σημειώνεται ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων στην Ομάδα μπορεί να αυξομειώνεται ανάλογα με τις ανάγκες της υπηρεσίας και, ανά περίπτωση.

Η παραπάνω ομάδα θα στελεχωθεί από έμπειρους και εξειδικευμένους υπαλλήλους, οι οποίοι και θα εφοδιαστούν έγκαιρα με το απαραίτητο ενημερωτικό υλικό (εγκυκλίους, έντυπα, φυλλάδια οδηγιών).

3. Χώρος και χρόνος παραλαβής δηλώσεων

Σε κάθε Δ.Ο.Υ. θα επιλεγούν, ανάλογα και με την αρχιτεκτονική του οικήματος αυτής, χώροι παραλαβής δηλώσεων κατά προτίμηση ισόγειοι, ώστε να γίνεται εύκολα η πρόσβαση των φορολογουμένων. Σε Δ.Ο.Υ. με μεγάλο αριθμό φορολογουμένων πρέπει να δημιουργηθούν περισσότεροι χώροι παραλαβής, ώστε να επιτευχθεί ορθολογική κατανομή του κοινού για καλύτερη εξυπηρέτησή του.

Σημειώνεται ότι η παραλαβή θα αρχίζει ταυτόχρονα με την έναρξη του χρόνου συναλλαγής και θα συνεχίζεται μέχρι το τέλος του χρόνου συναλλαγής, κάθε μέρα.

Οι Προϊστάμενοι των ΔΟΥ θα μεριμνούν για την καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων. Στις ΔΟΥ που λειτουργούν Σ.Τ.Ε.Π. η παραλαβή των δηλώσεων θα γίνεται και στους χώρους αυτούς που διαθέτουν και καθίσματα αναμονής.

4. Σήμανση της εισόδου της Δ.Ο.Υ.

Στην είσοδο κάθε Δ.Ο.Υ. θα αναρτώνται πινακίδες, οι οποίες θα πληροφορούν το κοινό για τα σημεία εξυπηρέτησής του (γραφεία παραλαβής των δηλώσεων, το Γραφείο Ενημέρωσης Πολιτών (Γ.Ε.ΠΟ), τα σημεία προμήθειας εντύπων κλπ.).

5. Δημιουργία Γραφείων Ενημέρωσης Πολιτών (Γ.Ε.ΠΟ.) - Διαχείριση εντύπων.

Σε όλες τις Δ.Ο.Υ. θα δημιουργηθούν με μέριμνα των Προϊσταμένων αυτών Γραφεία Ενημέρωσης Πολιτών, στα οποία μπορούν ν’ απευθύνονται οι πολίτες για τα ερωτήματα που έχουν σε θέματα δηλώσεων εισοδήματος. Η παραλαβή και η διαχείριση των φορολογικών εντύπων και η χορήγηση στους πολίτες θα γίνεται με συνέπεια προς αποφυγή προστριβών και δυσμενών σχολίων για τη Διοίκηση.

6. Ροή εργασιών

Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή ώστε, κατά την παραλαβή των δηλώσεων, η παραμονή του πολίτη στη Δ.Ο.Υ. να είναι η απολύτως απαραίτητη για τον ορθό έλεγχο της δήλωσης. Όταν ο χρόνος αναμονής ξεπερνά εύλογο χρονικό διάστημα, τότε θα αυξάνεται αμέσως ο αριθμός των υπαλλήλων, που παραλαμβάνουν δηλώσεις, πάντα με ευθύνη του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται κατά την παραλαβή των δηλώσεων, στα συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά και ιδίως στις Υπεύθυνες Δηλώσεις, όπου αυτές προβλέπονται ως δικαιολογητικά από το νόμο καθώς και στις βεβαιώσεις αναπηρίας, οι οποίες πρέπει να έχουν εκδοθεί σύμφωνα με την 1035166ΜΟΟ/ΠΟΛ 1087/Α0012/9-3-1993 απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών και Υπουργείου Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Επισημαίνεται ότι από 1.9.2011 και μετά οι βεβαιώσεις εκδίδονται από τα αρμόδια ΚΕΠΑ. Οι αποφάσεις χορήγησης ποσοστών αναπηρίας που είχαν εκδοθεί πριν την 1/9/2011 από τις Α’/θμιες Υγειονομικές Επιτροπές των Νομαρχιών, της Περιφέρειας ή των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης μπορούν να χρησιμοποιούνται εφόσον ισχύουν, χωρίς να απαιτείται οι ενδιαφερόμενοι να εξετάζονται εκ νέου από τις Υγειονομικές Επιτροπές του ΚΕΠΑ. Αν έχει σημειωθεί μεταβολή των προεκτυπωμένων στοιχείων στη Δ/νση κατοικίας ή στην οικογενειακή κατάσταση, οι δηλώσεις θα δίδονται από τους υπαλλήλους παραλαβής, σε τακτά χρονικά διαστήματα μέσα στην ημέρα, στο Μητρώο για τη διόρθωση των στοιχείων που μεταβλήθηκαν. Στο σημείο αυτό τονίζεται ότι οι δηλώσεις που αναφέρουν μεταβολές στην οικογενειακή κατάσταση, πρέπει να συνοδεύονται με τα δικαιολογητικά που πιστοποιούν τις σχετικές μεταβολές (π.χ. Διαζύγιο, Αντίγραφο Αγωγής για διαζύγιο ή διατροφή ή πρακτικό κατανομής της κοινής περιουσίας). Οι δηλώσεις αυτές επιστρέφονται αυθημερόν στην ομάδα παραλαβής. Οι σχετικές βεβαιώσεις μεταβολής των ατομικών στοιχείων θα σταλούν στους πολίτες, ταχυδρομικά, από το Τμήμα Μητρώου. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να υπάρχει οπωσδήποτε αναγραφή του τηλεφώνου του φορολογουμένου στη δήλωσή του.

Σε όσες περιπτώσεις παρουσιάζονται δυσκολίες κατά την παραλαβή των δηλώσεων, οι φορολογούμενοι θα απευθύνονται στο Γραφείο Ενημέρωσης Πολιτών της Δ.Ο.Υ. ή στον υπάλληλο που έχει ορισθεί για χορήγηση διευκρινίσεων και πληροφοριών.

7. Σημειώνουμε επίσης τα εξής:

Η συνεχής παρουσία των προϊσταμένων στα σημεία παραλαβής δηλώσεων και η ευελιξία στη σύνθεση (αριθμό) των υπαλλήλων, που παραλαμβάνουν δηλώσεις, ανάλογα με την προσέλευση των πολιτών είναι απαραίτητη.

Είναι λογικό η αυξημένη προσέλευση των πολιτών να συνεπάγεται μεγαλύτερες ανάγκες στην καθαριότητα. Με ευθύνη των προϊσταμένων, θα πρέπει ο χώρος των Δ.Ο.Υ. να παραμένει καθαρός σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Να ληφθεί μέριμνα για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας και εξυπηρέτησης των ΑΜΕΑ, για παράδειγμα τοποθέτηση καθισμάτων, ανοικτοί χώροι πρόσβασης για αναπηρικά καροτσάκια κ.λ.π.

8. Καταγραφή παραπόνων πολιτών και υποδείξεων υπαλλήλων

Ο υπεύθυνος της ομάδας θα συγκεντρώσει στοιχεία σχετικά με τα προβλήματα, τα παράπονα καθώς και τις παρατηρήσεις και προτάσεις τους, τα οποία θα αποστείλει, ως εξής:

Για την διαδικασία παραλαβής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, στη Δ/νση Οργάνωσης, μέχρι τις 30/6/2012, στα FAX 210 3230829 & 2103217280.

Για την κωδικογράφηση και αποστολή αυτών στη Δ/νση Φορολογίας Εισοδήματος, μέχρι τις 30/10/2012, στο FAX 210 3375001.

Τα δεδομένα αυτά θα αξιοποιηθούν για την ανασκόπηση και τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες και στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων και παρέμβαση όπου απαιτείται.

9. Παροχή διευκρινίσεων

Για οποιαδήποτε πρόσθετη πληροφορία ή διευκρίνιση, μπορείτε να απευθύνεστε στις Δ/νσεις της Κ.Υ., κατά λόγο αρμοδιότητας και συγκεκριμένα: α) Για τη Δ/νση Φορολογίας Εισοδήματος: 210 3375376, 210 3375377. β) Για τη Δ/νση Οργάνωσης (Δ6) στα τηλ.: 210 3228218 και 210 3219089.

ΣΥΧΝΟΤΕΡΑ ΛΑΘΗ ΟΠΩΣ ΕΝΤΟΠΙΣΤΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΥΠΟΒΛΗΘΕΙΣΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ Φ.Ε. ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ. ΟΙΚΟΝ. ΕΤΟΥΣ 2011

Εφιστάται η προσοχή όλων των υπευθύνων & υπαλλήλων κατά τον έλεγχο των Φορολογικών Δηλώσεων, όσον αφορά στα παρακάτω σημεία:

1. Έχουν συμπληρωθεί όλοι οι κωδικοί που αφορούν στην κύρια και στις δευτερεύουσες κατοικίες εκτός από τους κωδικούς των ποσοστών συνιδιοκτησίας. Όταν η κύρια ή η δευτερεύουσα κατοικία είναι μισθωμένη ή δωρεάν παραχωρημένη, ο φορολογούμενος θεωρεί ότι δεν πρέπει να συμπληρωθεί το ποσοστό συνιδιοκτησίας.

2. Δεν μεταφέρονται τα στοιχεία της μισθωμένης κύριας κατοικίας στον πίνακα της ιδιοκατοίκησης.

3. Έχουν συμπληρωθεί στοιχεία κυκλοφορίας αυτοκινήτων χωρίς αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης.

4. Έχουν συμπληρωθεί τόκοι στεγαστικού δανείου πρώτης κατοικίας στον πίνακα δαπανών και δεν έχουν μεταφερθεί σωστά τα ποσά στους κωδικούς 727 -728 του πίνακα προσδιορισμού ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης. Στους κωδικούς 727 -728 συμπληρώνονται τα ποσά των τόκων και τα ποσά της αποπληρωμής του κεφαλαίου.

5. Έχει συμπληρωθεί η ένδειξη έγγαμος και δεν έχει συμπληρωθεί ΑΦΜ συζύγου.

6. Δεν έχουν συμπληρωθεί οι μήνες ιδιοκατοίκησης της κύριας και των δευτερευουσών κατοικιών.

7. Δεν συμφωνούν τα m2 της μισθωμένης κύριας κατοικίας που συμπληρώνονται στον πίνακα της ιδιοκατοίκησης με τα m2 του πίνακα δαπάνης ενοικίου.

8. Έχει συμπληρωθεί η ένδειξη που αφορά συνταξιούχο ηλικίας άνω των 65 για τον υπόχρεο ή τη σύζυγο χωρίς εισόδημα από συντάξεις.

9. Συμπλήρωση του αριθμού καταχώρησης στη δήλωση με δυσανάγνωστους χαρακτήρες, με αποτέλεσμα να μη συμφωνεί η τιμή του αριθμού καταχώρησης από το σύστημα TAXIS, με αυτή που πληκτρολογήθηκε.

10. Δεν έχει συμπληρωθεί η επιφάνεια της κύριας και των δευτερευουσών κατοικιών ενώ είναι συμπληρωμένα όλα τα υπόλοιπα στοιχεία.

11. Δεν υπάρχει σωστή σχέση μεταξύ αναλογούντος και παρακρατηθέντος φόρου μισθωτών υπηρεσιών.

12. Έχουν συμπληρωθεί κωδικοί που αφορούν στη σύζυγο και δεν έχει συμπληρωθεί ΑΦΜ συζύγου.

13. Έχει καταχωρηθεί ημερομηνία θανάτου στο Μητρώο και η δήλωση υποβάλλεται χωρίς την ένδειξη του αποβιώσαντα (κωδ. 331) ή αντίστροφα υπάρχει η ένδειξη αποβιώσαντα (κωδ. 331) χωρίς σχέση κληρονόμου στο Μητρώο.

14. Υπάρχουν συμπληρωμένα στοιχεία εκπροσώπου στη δήλωση χωρίς να έχει καταχωρηθεί αντίστοιχη σχέση στο Μητρώο.

15. Η δήλωση υποβάλλεται από γυναίκα υπόχρεη και έχουν συμπληρωθεί οι κωδικοί που αφορούν στη σύζυγο.

16. Δηλώσεις εν διαστάσει συζύγων στις οποίες δε διαγράφεται ο ΑΦΜ της πρώην συζύγου.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Υποβολή ξεχωριστών δηλώσεων μόνο με τα σταθερά στοιχεία καθενός.

17. Έχουν συμπληρωθεί τόκοι για στεγαστικά δάνεια απόκτησης πρώτης κατοικίας, χωρίς να έχει συμπληρωθεί το συνολικό ποσό των δανείων στους κωδικούς 069 - 070 του πίνακα δαπανών.

18. Έχουν συμπληρωθεί μέτρα μήκους σκάφους χωρίς αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης.

Εφόσον είναι εφικτό, τα παραπάνω σημεία θα μπορούσαν να ελέγχονται τη στιγμή της παραλαβής της δήλωσης, ώστε να διορθώνονται αμέσως και να μην υπάρχει ταλαιπωρία για το φορολογούμενο και αργοπορία στην αποστολή των δηλώσεων. Ο έλεγχος και η διόρθωση των συνήθων λαθών, θα γίνεται μόνο όταν δεν υφίσταται μεγάλη αναμονή για την παραλαβή της δήλωσης.

Επισημαίνουμε ότι αναλυτικότερες οδηγίες για την αποφυγή από τους πολίτες των συνηθέστερων λαθών κατά τη συμπλήρωση του εντύπου Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2012 καταχωρούνται και στην ιστοσελίδα της ΓΓΠΣ του Υπουργείου Οικονομικών (ηλεκτρονική δ/νση: www.gsis.gr, θεματική ενότητα: Φορολογικός Οδηγός/Χρήσιμες Πληροφορίες/Φόρος Εισοδήματος/Οδηγίες συμπλήρωσης φορολογικών δηλώσεων).

ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΕΝΤΥΠΟΥ Ε1 ΟΙΚΟΝ. ΕΤΟΥΣ 2012 ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ - ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

1. Όταν συμπληρώνεται η ένδειξη «έγγαμος», είναι απαραίτητο να συμπληρώνεται ο ΑΦΜ της συζύγου σε κάθε περίπτωση που συμπληρώνονται κωδικοί - ποσά που αφορούν την σύζυγο στην δήλωση Ε1.

2. Στον πίνακα 2.8 στους κωδικούς 013-014 σημειώνεται «X» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο φορολογούμενος ή η σύζυγός του είναι συνταξιούχος και έχουν γεννηθεί μέχρι 31.12.1946.

3. Στον πίνακα 2.10 στους νέους κωδικούς 017 - 018 θα πρέπει να σημειώνεται «X» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο φορολογούμενος ή η σύζυγός του έχουν γεννηθεί από 1-1-1981 και μετά.

4. Στον πίνακα 2.11 στους κωδικούς 021-022 σημειώνεται «X» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» αν ο φορολογούμενος ή και η σύζυγός του από 1.1.2011 και μετά έχει υποπέσει σε παραβάσεις των περιπτ. α’ και η’ της παραγρ. 8 και των περιπτ. α’ και β’ της παραγρ. 10 του άρθρου 5 του ν. 2523/1997, (μη έκδοση στοιχείου, μη καταχώρηση ή ανακριβής καταχώρηση στοιχείων, έκδοση πλαστού ή εικονικού στοιχείου, λήψη εικονικού στοιχείου, νόθευση φορολογικού στοιχείου, καταχώρηση στα βιβλία αγορών ή εξόδων χωρίς φορολογικό στοιχείο) που αφορούν τη χρήση 1.1.2011 έως 31.12.2011, εφόσον τους έχει κοινοποιηθεί μέχρι τη λήξη υποβολής της δήλωσης.

5. Στον πίνακα 2.12 στους κωδικούς 025-026 σημειώνεται «X» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο φορολογούμενος ή και η σύζυγός του εμπίπτει στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 73 του ν. 3842/2010, με τις οποίες δίδονται κίνητρα στις επιχειρήσεις που μειώνεται ο κύκλος εργασιών προκειμένου να διατηρήσουν το προσωπικό τους.

6. Στον πίνακα 2.16 στους κωδικούς 029-030 σημειώνεται «X» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο φορολογούμενος ή και η σύζυγός του έχει περιουσία (ακίνητα, καταθέσεις κτλ.) στο εξωτερικό.

7. Στον πίνακα 4Β.2 στους κωδικούς 921 - 922 γράφεται μόνο το καθαρό εισόδημα από αλιευτική δραστηριότητα, με βάση το αντικειμενικό σύστημα το οποίο σημειώνεται ότι πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στους κωδικούς 461-462 του πίνακα αυτού.

8. Στον πίνακα 4Β.5 στους κωδικούς 923-924 γράφεται μόνο το καθαρό εισόδημα από αλιευτική δραστηριότητα με βάση το αντικειμενικό σύστημα το οποίο σημειώνεται ότι πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στους κωδικούς 915-916 του πίνακα αυτού.

9. Στον πίνακα 4Β.9 στους κωδικούς 479-480 γράφονται τα καθαρά κέρδη της ατομικής επιχείρησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ισχύος μέχρι 100 KW, στην ημεδαπή μεταφέροντάς τα από το έντυπο Ε3 το οποίο συνυποβάλλεται με τη δήλωση. Τα κέρδη αυτά δηλώνονται στους κωδικούς αυτούς για πληροφοριακούς λόγους και πρέπει να γράφονται επίσης και στους κωδικούς 401-402 για τη φορολογία τους.

10. Στον πίνακα 4Β.10 στους κωδικούς 481-482 γράφονται τα καθαρά κέρδη της ατομικής αγροτοτουριστικής επιχείρησης δυναμικότητας, μέχρι 10 δωματίων, στην ημεδαπή μεταφέροντάς τα από το έντυπο Ε3 το οποίο συνυποβάλλεται με τη δήλωση. Τα κέρδη αυτά δηλώνονται στους κωδικούς αυτούς για πληροφοριακούς λόγους και πρέπει να γράφονται επίσης και στους κωδικούς 401-402 για τη φορολογία τους.

11. Στον πίνακα 4Δ στους νέους κωδικούς 515 - 516 γράφεται το υπόλοιπο της ζημιάς που προέκυψε από την άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος στην ημεδαπή και έχει δικαίωμα να μεταφερθεί για συμψηφισμό από το προηγούμενο οικον. έτος. Στην περίπτωση που έχει περαιώσει στη χρήση αυτή με τις διατάξεις των άρθρων 13 έως 17 του ν. 3296/2004 και από τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία προέκυψε ζημιά, τότε η ζημιά αυτή δεν μεταφέρεται για συμψηφισμό στις επόμενες χρήσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στις εν λόγω διατάξεις κι επομένως στους κωδικούς αυτούς δεν θα συμπεριλαμβάνεται η ζημιά αυτή.

12. Στον πίνακα 4Ε.6 στους κωδικούς 175 - 176 γράφεται το ακαθάριστο εισόδημα των κατοικιών που εκμισθώνονται, υπεκμισθώνονται και παραχωρούνται δωρεάν, εφόσον καθεμία έχει επιφάνεια πάνω από 300 τ.μ. και το εισόδημά τους αυτό έχει γραφεί αντίστοιχα στους κ.α. 103- 104, 111 - 112 και 129- 130 του ίδιου πίνακα. Επίσης, στους κωδικούς αυτούς (175-176) γράφεται το ακαθάριστο εισόδημα που προκύπτει από την εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση οποιουδήποτε ακινήτου για επαγγελματική ή εμπορική χρήση, ανεξαρτήτως της επιφάνειάς του (συμπεριλαμβανομένων των γαιών), εφόσον με το εισόδημα αυτό έχουν συμπληρωθεί οι αντίστοιχοι κωδικοί αριθμοί του πίνακα αυτού.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Στους κωδικούς αυτούς δε γράφεται το ακαθάριστο εισόδημα των πιο πάνω ακινήτων που αποκτούν εταιρίες, κοινωνίες, κοινοπραξίες κτλ., που φορολογούνται με το άρθρο 10 του Κ.Φ.Ε.

13. Στον πίνακα 4Ε.7 στους κωδικούς 131-132 γράφεται το ακαθάριστο εισόδημα μόνο των οικοδομών που εκμισθώνονται, παραχωρούνται δωρεάν και ιδιοχρησιμοποιούνται ως κατοικίες, οικοτροφεία, σχολεία, φροντιστήρια, αίθουσες κινηματογράφων ή θεάτρων, ξενοδοχεία, νοσοκομεία και κλινικές, εφόσον έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέες σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 6 και 16 του

ν. 3028/2002 και του άρθρου 4 του ν. 1577/1985 και ανακατασκευάζονται από 23.4.2010 και μετά. Το εισόδημα αυτό πρέπει να γράφεται και στους αντίστοιχους κωδικούς εκμίσθωσης, δωρεάν παραχώρησης - ιδιόχρησης του πίνακα 4Ε της δήλωσης.

14. Στον πίνακα 4Ε.8 στους κωδικούς 133-134 γράφεται το ακαθάριστο εισόδημα μόνο των οικοδομών που εκμισθώνονται, παραχωρούνται δωρεάν και ιδιοχρησιμοποιούνται ως καταστήματα, γραφεία, αποθήκες, βιομηχανοστάσια ή για οποιαδήποτε άλλη χρήση, εφόσον έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέες σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 6 και 16 του ν. 3028/2002 και του άρθρου 4 του ν. 1577/1985 και ανακατασκευάζονται από 23.4.2010 και μετά. Το εισόδημα αυτό πρέπει να γράφεται και στους αντίστοιχους κωδικούς εκμίσθωσης, δωρεάν παραχώρησης -ιδιόχρησης του πίνακα 4Ε της δήλωσης.

15. Στον πίνακα 4Ζ.12 στους κωδικούς 395 - 396 γράφεται το ακαθάριστο εισόδημα των κατοικιών που εκμισθώνονται, υπεκμισθώνονται και παραχωρούνται δωρεάν στην αλλοδαπή, εφόσον καθεμία έχει επιφάνεια πάνω από 300 τ.μ. , καθώς και το ακαθάριστο εισόδημα από εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση στην αλλοδαπή οποιουδήποτε ακινήτου για επαγγελματική ή εμπορική χρήση, ανεξάρτητα της επιφάνειάς του (συμπεριλαμβανομένων των γαιών). Το εισόδημα αυτό πρέπει επίσης να έχει γραφτεί αντίστοιχα στους κωδικούς αριθμούς 171 - 172.

16. Στον πίνακα 5.1 α) στο νέο κωδικό 205 γράφεται το οκταψήφιο τμήμα του αριθμού παροχής ρεύματος ο οποίος αφορά μόνο την κύρια κατοικία, π.χ. Αριθμός Παροχής Ρεύματος 1 00493984 - 01 3. Στον κωδικό 205 γράφεται το 00493984. Ο κωδικός αυτός συμπληρώνεται προαιρετικά για πληροφοριακούς λόγους.

Επισήμανση: Σε περίπτωση αλλαγής κύριας κατοικίας μέσα στο έτος 2011, στον πίνακα 5.1α της δήλωσης θα συμπληρωθούν τα στοιχεία της τελευταίας κύριας κατοικίας και θα επισυναφθεί χειρόγραφη κατάσταση με την ίδια γραμμογράφηση με τα στοιχεία της άλλης κύριας κατοικίας.

Το ποσό της υπολογισθείσας αντικειμενικής δαπάνης που προκύπτει από την χειρόγραφη κατάσταση, θα συμπληρωθεί στους κωδικούς 707 - 708. ΠΡΟΣΟΧΗ: Το ποσό της αντικειμενικής δαπάνης που συμπληρώνεται στους κωδικούς 707 - 708, για λοιπές δευτερεύουσες κατοικίες υπολογίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως για την κύρια κατοικία και μειώνεται από τον φορολογούμενο κατά 50%. Κατά την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων έχει προβλεφθεί ο ίδιος τρόπος αντιμετώπισης.

17. Στον πίνακα 5.1 ζ στον κωδικό 769 γράφεται η ετήσια δαπάνη που έχει καταβληθεί για ιδιωτικά σχολεία στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης, με εξαίρεση τα εσπερινά γυμνάσια και λύκεια καθώς και τα ειδικά σχολεία ατόμων με ειδικές ανάγκες, όπως προκύπτει από τις σχετικές αποδείξεις παροχής υπηρεσιών.

18. Στον πίνακα 5.1η στον κωδικό 770 γράφεται η ετήσια δαπάνη που έχει καταβληθεί για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό, η οποία ορίζεται στο εκάστοτε κατώτατο όριο αμοιβών όπως αυτό προσδιορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις για την αντίστοιχη κατηγορία εργαζομένων.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν εφαρμόζεται η αντικειμενική δαπάνη όταν ο φορολογούμενος απασχολεί έναν μόνο οικιακό βοηθό ή όταν ο ίδιος ή πρόσωπο που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει έχει αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό και πάνω (67%) από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία ή είναι ηλικίας άνω των εξήντα πέντε (65) ετών και απασχολεί ένα νοσοκόμο.

19. Στον πίνακα 6.3 στους κωδικούς 659-660 τα ποσά των επιδοτήσεων ή αποζημιώσεων επί της γεωργικής παραγωγής σε περιπτώσεις προσδιορισμού του γεωργικού εισοδήματος με την αντικειμενική μέθοδο, δεν θα αναγράφονται στους κωδικούς αυτούς γιατί από τη χρήση 2011 και μετά δεν λαμβάνονται υπόψη για τον περιορισμό των τεκμηρίων (σχετ. η ΠΟΑ. 1079/12-4-2011 απόφαση του Υπ. Οικονομικών). 0α αναγράφονται όμως στους κωδικούς 995 - 996 προκειμένου να υπολογιστεί η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, όπως προβλέπεται στην ΠΟΛ. 1167/2-8-2011 απόφαση του Αναπληρωτή Υπ. Οικονομικών.

20. Στον πίνακα 6.4 στους νέους κωδικούς 657 - 658 γράφονται τα εισοδήματα τα οποία εξαιρούνται από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης όπως ρητά αναφέρει η παράγραφος 2 του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 και μέχρι το οικ. έτος 2011 δηλώνονται στους κωδικούς 659-660.

Επισημαίνεται ότι μετά την τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 με την περ. β’ της παραγράφου 5 του άρθρου 38 του ν. 4024/2011 (ΦΕΚ 226 Α’ - 27/10/2011), απαλλάσσονται όλα τα εισοδήματα των προσώπων που είναι ολικώς τυφλοί, καθώς και των προσώπων που παρουσιάζουν βαριές κινητικές αναπηρίες σε ποσοστό από ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, περιλαμβανομένου και του εξωιδρυματικού επιδόματος της περ. ε’ της παραγράφου 5 του άρθρου 6 του ΚΦΕ.

21. Στον πίνακα 6.5 στους κωδικούς 661 -662 γράφεται το επίδομα του ΟΑΕΔ που έχει εισπραχθεί μέσα στο 2011.

22. Στον πίνακα 6.14 στους κωδικούς 783-784 γράφονται τα ποσά επαναπατριζόμενων κεφαλαίων στη χρήση 2011.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα ποσά από επαναπατριζόμενα κεφάλαια μπορούν να διατεθούν μόνο για την κάλυψη των τεκμηρίων που ορίζονται στο άρθρο 17 του Κ.Φ.Ε.

23. Στον πίνακα 7.1 στον κωδικό 049 γράφεται το συνολικό ποσό των δαπανών που πραγματοποίησε στην Ελλάδα μέσα στο 2011, ο φορολογούμενος, η σύζυγός του και τα τέκνα που τον βαρύνουν για την αγορά αγαθών και λήψη υπηρεσιών, με εξαίρεση τα ποσά των αποδείξεων μέσω της "Κάρτας Αποδείξεων” τα οποία προεκτυπώνονται στον κωδικό 341 της δήλωσης. Το ποσό των αποδείξεων δαπανών, που απαιτείται να προσκομισθούν, ορίζεται σε ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του ατομικού εισοδήματος του φορολογουμένου του δηλούμενου και φορολογούμενου σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις και για ποσό εισοδήματος μέχρι εξήντα χιλιάδες (60.000) ευρώ.

Στις δαπάνες αυτές περιλαμβάνονται όλες οι καταναλωτικές δαπάνες.

Δηλαδή περιλαμβάνονται οι πάσης φύσεως δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών. Διευκρινίζεται ότι περιλαμβάνονται και τα ειδικά στοιχεία που εκδίδουν οι επιχειρήσεις λόγω των συγκεκριμένων υπηρεσιών που παρέχουν (π.χ. αποδείξεις των Ε.Λ.Τ.Α., εταιρειών Courier, πινακίδα χρηματιστηριακών εταιρειών για την αμοιβή των παρεχόμενων υπηρεσιών μόνο, κ.τ.λ.) όπως και οι πάσης φύσεως δαπάνες αγοράς υλικών και παροχής υπηρεσιών των κοινόχρηστων χώρων εκτός από τις δαπάνες εξόφλησης, των λογαριασμών ύδρευσης, αποχέτευσης και ηλεκτροδότησης αυτών μετά τον επιμερισμό τους στους ενοίκους ή στους ιδιοκτήτες των οριζόντιων ιδιοκτησιών.

Επίσης, περιλαμβάνεται και η δαπάνη για παροχή υπηρεσιών από συμβολαιογράφο για σύνταξη συμβολαίου απόκτησης ακινήτου, εφόσον βέβαια η δαπάνη αυτή δεν εμπίπτει στις αντικειμενικές δαπάνες του άρθρου 17 του ΚΦΕ (π.χ. γονική παροχή ή δωρεά). Όταν στις περιπτώσεις αυτές η αμοιβή του συμβολαιογράφου αναγράφεται στο συμβόλαιο, τότε για την απόδειξη της πραγματοποίησης αυτής της δαπάνης επισυνάπτονται από τον φορολογούμενο φωτοτυπίες των σελίδων του συμβολαίου από τις οποίες προκύπτει η δαπάνη.

ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΤΑΙ ότι, δεν λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες για απόκτηση περιουσιακών στοιχείων, οι δαπάνες για ύδρευση, αποχέτευση, ηλεκτρισμό, τηλεπικοινωνίες γενικά, για εισιτήρια σε κάθε είδους μεταφορικό μέσο και όσες δαπάνες με βάση άλλες φορολογικές διατάξεις λαμβάνονται υπόψη για φορολογικές ελαφρύνσεις.

Συγκεκριμένα δεν λαμβάνονται υπόψη:

α) οι δαπάνες για αγορά ή χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτου, πλοίων αναψυχής, αυτοκινήτων, δίτροχων κ.λ.π. οχημάτων, για ανέγερση ακινήτου, για τοκοχρεωλυτική απόσβεση δανείων ή πιστώσεων κλπ.

β) οι δαπάνες για ασφάλιση ζωής ή θανάτου, οι εισφορές που καταβάλλονται στα ταμεία ασφάλισης του φορολογούμενου, οι τόκοι στεγαστικών δανείων για πρώτη κατοικία, τα έξοδα ιατρικής περίθαλψης κτλ.

γ) οι δαπάνες για ενοίκιο κύριας κατοικίας, για παράδοση κατ’ οίκον μαθημάτων ή για φροντιστήρια, για τόκους στεγαστικών δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας, για δικηγόρους λόγω παροχής νομικών υπηρεσιών κλπ.

δ) οι δαπάνες για ασφάλιστρα πυρκαγιάς ή άλλων κινδύνων, για δικαστικές δαπάνες και για αμοιβή δικηγόρων για δίκες μισθωτικών διαφορών μεταξύ ιδιοκτητών και διαχειριστικών ιδιοκτησίας κατ’ ορόφους οι οποίες εκπίπτουν από το ακαθάριστο εισόδημα των ακινήτων.

Επίσης, δεν λαμβάνεται υπόψη το κόστος αγοράς κρατικών λαχείων, τα ποσά που καταβάλλονται για τη συμμετοχή σε τυχερά παιχνίδια (π.χ. ΚΙΝΟ, ΣΤΟΙΧΗΜΑ, κλπ) και η δαπάνη εισόδου σε ΚΑΖΙΝΟ, καθόσον στις πιο πάνω περιπτώσεις δεν πραγματοποιείται αγορά αγαθών ή παροχή υπηρεσιών όπως επιβάλλει ο νόμος, αλλά οι εν λόγω δαπάνες αφορούν το κόστος ή την προϋπόθεση συμμετοχής σε τυχερά παιχνίδια.

Οι αποδείξεις δαπανών δεν υποβάλλονται με τη φορολογική δήλωση

όπως και για τις ηλεκτρονικές υποβαλλόμενες δηλώσεις δε υποβάλλονται και τα υπόλοιπα δικαιολογητικά, τα οποία φυλάσσονται από το φορολογούμενο και παραδίδονται εφόσον ζητηθούν.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Αυτοί που δικαιούνται το αφορολόγητο ποσό, χωρίς να προσκομίσουν αποδείξεις κατά ρητή διάταξη του νόμου είναι οι: α) οι δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή και τα λοιπά πρόσωπα που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 47 του Κ.Φ.Ε. Πρόκειται για τους υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών και των λοιπών δημόσιων πολιτικών υπηρεσιών, του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, της Μόνιμης Αντιπροσωπείας στις Ευρωπαϊκές Κοινότητες και των στρατιωτικών, που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και των υπαλλήλων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, των υπαλλήλων του Εθνικού Οργανισμού Μικρομεσαίων Μεταποιητικών Επιχειρήσεων και των υπαλλήλων της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών που υπηρετούν στα οικεία αντιπροσωπευτικά γραφεία τους στις Βρυξέλλες.

β) όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας γ) οι φυλακισμένοι και

δ) οι κάτοικοι κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα πλέον του ενενήντα τοις εκατό (90%) του συνολικού εισοδήματος τους.

Οι φορολογούμενοι (ο σύζυγος ή η σύζυγος) που ανήκουν στις πιο πάνω κατηγορίες θα πρέπει να έχουν διαγραμμίσει τους κωδικούς 023-024 αντίστοιχα.

Τονίζεται ότι όσοι επικαλούνται μήνες διαμονής θα έχουν την ευχέρεια να επιλέξουν εάν θα προσκομίσουν ή όχι τις αποδείξεις.

ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΤΑΙ ότι, οι λοιποί κάτοικοι εξωτερικού που αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα δεν προσκομίζουν αποδείξεις δαπανών, δεδομένου ότι δεν δικαιούνται το αφορολόγητο ποσό της φορολογικής κλίμακας.

24. Στον πίνακα 7.6 στους νέους κωδικούς 075 - 076 γράφονται τα χρηματικά ποσά που έχουν καταβληθεί λόγω δωρεάς είτε απευθείας είτε μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων στο «Λογαριασμό αλληλεγγύης για την απόσβεση του Δημόσιου Χρέους» με κωδικό αριθμό 26132462 που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.

Για να αναγνωριστεί η δαπάνη αυτή απαιτείται το αποδεικτικό κατάθεσης του ποσού στην Τράπεζα της Ελλάδος ή σε οποιαδήποτε άλλη τράπεζα στο οποίο πρέπει να αναφέρεται ρητά ότι η κατάθεση έγινε για το «Λογαριασμό αλληλεγγύης για την απόσβεση του Δημόσιου Χρέους». Ποσοστό 20% της δαπάνης αυτής θα αφαιρεθεί από το φόρο.

25. Στον πίνακα 7.10 στους νέους κωδικούς 092 - 096 σημειώνεται «X» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο φορολογούμενος φιλοξενείται.

26. Στον πίνακα 7.16 στους νέους κωδικούς 077 - 078 γράφεται το διπλάσιο ποσό του μισθώματος που καταβλήθηκε από ελεύθερο επαγγελματία ή ατομική επιχείρηση τριτογενούς τομέα που είναι εγκατεστημένη σε κτίριο της περιοχής «Γεράνι» (η οποία ορίζεται από τις οδούς Πειραιώς, Επικούρου, Ευρυπίδου, Αθηνάς του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας) ή της περιοχής «Μεταξουργείο» (το οποίο ορίζεται από τους οδικούς άξονες Κωνσταντινουπόλεως, Αχιλλέως, Αγίου Κωνσταντίνου, Πειραιώς και Ιερά Οδός) και προβλέπεται στα π.δ. της 2./13-7-1994(Δ’704)) και της 23.7/19.8.1998 (Δ’ 616). Εξαιρούνται και δεν αναγράφονται στους κωδικούς αυτούς τα μισθώματα εστιατορίων, αναψυκτηρίων, κέντρων διασκέδασης, αναψυχής, χώρων συναθροίσεων κοινού και καταστημάτων παροχής προσωπικών υπηρεσιών που λειτουργούν σε κτίρια των περιοχών αυτών. Ποσό ίσο με το διπλάσιο του μισθώματος που καταβάλλεται από ελεύθερο επαγγελματία ή ατομική επιχείρηση τριτογενούς τομέα που είναι εγκατεστημένη στις εν λόγω περιοχές εκπίπτει από το φόρο (παρ. Β2 και Δ, άρθρο 43 και παρ. Β2 και Δ, άρθρο 44 του ν. 4030/2011). Σχετική η ΠΟΛ 1096/3-4-2012 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και ΥΠΕΚΑ.

27. Στον πίνακα 7.17 στους νέους κωδικούς 663 - 664 γράφεται το συνολικό ποσό που επενδύθηκε το 2011 στην παραγωγή κινηματογραφικού έργου μεγάλου μήκους με προορισμό την προβολή σε κινηματογραφική αίθουσα (παρ. 9 άρθρο 73 ν. 3842/2010).

28. Στον πίνακα 7.18 στους νέους κωδικούς 033 - 036 διαγραμμίζεται το γράμμα «α» αν δεν δραστηριοποιείται ο φορολογούμενος επαγγελματικά στον οπτικοακουστικό τομέα ή δεν είναι μέτοχος Α.Ε. ή Ε.Π.Ε. ή μέλος Ο.Ε., Ε.Ε. ή κοινοπραξίας που δραστηριοποιείται στον οπτικοακουστικό τομέα. Στην περίπτωση αυτή ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) της επένδυσης αυτής θα μειώσει το φόρο. Διαγραμμίζεται το γράμμα «β» αν δραστηριοποιείται ο φορολογούμενος επαγγελματικά στον οπτικοακουστικό τομέα ή είναι μέτοχος Α.Ε. ή Ε.Π.Ε. ή μέλος Ο.Ε., Ε.Ε. ή κοινοπραξίας που δραστηριοποιείται στον οπτικοακουστικό τομέα.

Στην περίπτωση αυτή ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) της επένδυσης αυτής θα μειώσει το εισόδημα (ΠΟΑ 1132/2011).

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΥΠΟΒΟΛΗ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ

Σύμφωνα με την παραγρ. 1 του άρθρου 62 του ΚΦΕ η φορολογική δήλωση υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά από κάθε υπόχρεο που ασκεί επιχείρηση ή επάγγελμα, καθώς και από κάθε άλλο υπόχρεο του οποίου η δήλωση υποβάλλεται από εξουσιοδοτημένο λογιστή.

Σημειώνεται ότι, εφόσον ο ΚΒΣ δε θεωρεί τον υπόχρεο, επιτηδευματία, όπως για παράδειγμα ο έκτακτα περιστασιακά απασχολούμενος, ο συγγραφέας δημόσιος ή ιδιωτικός υπάλληλος, εισηγητής επιμορφωτικών σεμιναρίων δημόσιος ή ιδιωτικός υπάλληλος, ο αγρότης και η αγροτική εκμετάλλευση, εφόσον δεν έχουν ενταχθεί για τη δραστηριότητα αυτή στο κανονικό καθεστώς του ν. 2859/2000 (ΦΠΑ) κ.τ.λ., τότε δεν υπάρχει υποχρέωση για ηλεκτρονική υποβολή της φορολογικής του δήλωσης. Αντίθετα τα μέλη που συμμετέχουν σε εταιρίες της παρ. 4 του άρθρου 2 του ΚΦΕ, καθώς και όσοι αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική αμοιβή, υποβάλουν τη δήλωσή τους ηλεκτρονικά.

Επισημαίνεται ότι, οι ετήσιες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2012, των υπόχρεων των περιπτώσεων α’, δ’, ε’, στ’, ζ’, η’, θ’, και Γ της παραγράφου 1 του άρθρου 61 του ΚΦΕ (εισόδημα από ακίνητα, γεωργικό εισόδημα, εισόδημα από εκμίσθωση ή δωρεάν παραχώρηση γεωργικής γης, εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, εισόδημα από αλλοδαπή κλπ,), όταν το ετήσιο συνολικό ατομικό εισόδημά τους, που φορολογείται με τις γενικές διατάξεις, υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ, υποβάλλονται υποχρεωτικά, με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου.

Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται οι υπόχρεοι που αποκτούν εισοδήματα από συντάξεις, εκτός και αν αποκτούν και εισοδήματα από ατομική επιχείρηση ή ελευθέριο επάγγελμα και όσοι μετέχουν σε νομικά πρόσωπα της παραγρ. 4 του άρθρου 2 του ΚΦΕ. Οι τελευταίοι μπορούν να υποβάλουν τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος τους, είτε σε έντυπη μορφή στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ., είτε προαιρετικά με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου. Σχετική η ΠΟΛ 1079/26-3-2012 απόφαση.

ΑΠΟΦΥΓΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΗΚΤΙΚΩΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΩΝ

Παράκληση της Υπηρεσίας είναι να μη γίνεται χρήση των καταληκτικών προθεσμιών, αλλά οι πολίτες να προσέρχονται νωρίτερα για να υποβάλουν τις φορολογικές τους δηλώσεις. Στις καταληκτικές ημερομηνίες παρατηρείται πάντα συνωστισμός και ταλαιπωρία των πολιτών.

Γι’ αυτό είναι σκόπιμο, οι αρμόδιες φορολογικές αρχές να συστήσουν στους φορείς της περιφέρειάς τους, οι οποίοι εκδίδουν βεβαιώσεις για τις αμοιβές και τους παρακρατημένους φόρους, καθώς και τις δαπάνες (τόκους στεγαστικών δανείων, διαφορά νοσηλειών κτλ.) των υπόχρεων να τις χορηγήσουν έγκαιρα, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να προσέλθουν πριν από την καταληκτική ημερομηνία που εμπίπτει η περίπτωσή τους, ώστε να εκπληρώσουν με άνεση τη σχετική υποχρέωσή τους.

Τέλος, νια διευκόλυνση τόσο των λογιστών όσο και των Δ.Ο.Υ. ο κάθε λογιστής (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) μπορεί να παραλαμβάνει από την αρμόδια για τη φορολογία του Δ.Ο.Υ., έντυπα δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος σε αριθμό αντίστοιχο με τον πιθανό αριθμό των πελατών του. Θα πρέπει να επιδειχθεί σύνεση και οικονομία στα έντυπα αφού και φέτος μεγάλος αριθμός φορολογουμένων θα υποβάλλει τη φορολογική του δήλωση ηλεκτρονικά. Οι προϊστάμενοι των Δ.Ο.Υ. θα ζητήσουν από την ΥΔΕΑΔ τον αριθμό εντύπων που εκτιμούν ότι τους χρειάζεται. Ακόμα οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών (ΥΕΕΑΔ και ΥΔΕΑΔ) σύμφωνα με το αριθ. 1006546/54/0006Γ/15.1.07 έγγραφο, να χορηγούν στους επαγγελματικούς φορείς και τις ενώσεις φοροτεχνικών και λογιστών, κατόπιν αιτήσεώς τους και γνωστοποίησης του αριθμού των μελών τους, σχέδια των ζητούμενων εντύπων σε ηλεκτρονική μορφή καθώς επίσης και έναν αριθμό αντιτύπων των εντύπων.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Για την κωδικογράφηση, προετοιμασία και αποστολή των φορολογικών δηλώσεων στη Γ.Γ.Π.Σ. ισχύουν, κατά περίπτωση, όσα αναφέρονται στις ΠΟΑ 1047/27-2-2001, 1014/28-1-2002 και επιπλέον διευκρινίζονται τα παρακάτω:

ΚΩΔΙΚΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ

1. ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΓΡΑΜΜΩΝ - ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΔΙΩΝ ΤΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΝΤΥΠΟΥ Ε1

Όσον αφορά στο πεδίο με την ένδειξη «ΑΡΙΘΜΟΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΗΤΡΩΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ» συμπληρώνεται με τον Α.Φ.Μ. του εκπροσώπου, εφόσον είναι απαραίτητη η αναγραφή στοιχείων εκπροσώπου ή αντικλήτου στο σώμα της δήλωσης (κάτοικοι εξωτερικού, επιμέλεια ανήλικου τέκνου, ΑΠΟΒΙΩΣΑΝΤΕΣ κ.τ.λ.). Σε περίπτωση που ο εκπρόσωπος είναι γυναίκα, θα συμπληρώσει στο πεδίο τον δικό της Α.Φ.Μ. (δεν θα συμπληρωθεί με τον Α.Φ.Μ. του συζύγου).

Τα στοιχεία που πρέπει να συμπληρώνονται σε κάθε περίπτωση στα παραλληλόγραμμα τετραγωνίδια, θα αναγράφονται σε όλες τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος (είτε η δήλωση συμπληρώνεται και υποβάλλεται από τον ίδιο το φορολογούμενο είτε από τον εκπρόσωπό του), εκτός από τις δηλώσεις που υποβάλλονται για τις περιπτώσεις σχολάζουσας κληρονομιάς.

2. Προκειμένου για εγγάμους κατοίκους εξωτερικού εφόσον διαγραμμίζεται ο κωδικός 319 θα πρέπει να διαγραμμίζεται και ο κωδικός 320, δεδομένου ότι η κατοικία της οικογένειας είναι μία και επομένως η κατοικία της συζύγου είναι η ίδια με αυτή του υποχρέου.

3. Να εξετάζετε αν ο φορολογούμενος, που δηλώνει ότι καταβάλλει ενοίκιο, δικαιούται την έκπτωση αυτή σύμφωνα με τις διατάξεις, καθώς και αν έχει γράψει όλα τα στοιχεία του εκμισθωτή ώστε να τύχει της μείωσης αυτής.

4. Όταν τα ποσά των ασφαλίστρων είναι υψηλά (πάνω από 3.000 €) αφού ελεγχθούν, ο αρμόδιος υπάλληλος να βάζει την υπογραφή του στο περιθώριο δίπλα στους κ.α. 073-074, προκειμένου να μην καθυστερεί η εκκαθάριση και να μην δημιουργείται πρόβλημα στα στατιστικά στοιχεία της Γ.Γ.Π.Σ.

5. Σε περίπτωση που συμπληρώνονται από τους φορολογούμενους οι κ.α. 131 -132 και 133 - 134 του πίνακα 4Ε, θα πρέπει να προσκομίζονται τα δικαιολογητικά, σύμφωνα με την ΠΟΑ 1084/13-4-2011, που καθορίζονται με την κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτισμού και Τουρισμού.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΠΙΝΑΚΑ 10 ΕΝΤΥΠΟΥ Ε1

Σε περίπτωση που έχει συμπληρωθεί ο ΠΙΝΑΚΑΣ I του εντύπου Ε3 «ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΑ ΕΣΟΔΑ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΑ ΚΕΡΔΗ ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΥ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΑΡΘ.15 ν.3296/04» και έχουν μεταφερθεί τα αντίστοιχα ποσά στους κωδικούς 401425, 402-426, 501-517, 502-518 του εντύπου Ε1, μετά από έλεγχο από τους αρμόδιους υπαλλήλους, απαιτείται επιπρόσθετα να συμπληρωθούν οι κωδικοί 985-986 του ΠΙΝΑΚΑ 10 με την ένδειξη 1,00 αντίστοιχα για τον υπόχρεο και τη σύζυγο.

Η συμπλήρωση των κωδικών 985-986 θα γίνεται και για τους φορολογουμένους που θα υποβάλλουν τη δήλωσή τους μέσω TAXISNET, με διαδικασία του προγράμματος της ηλεκτρονικής υποβολής.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Σύμφωνα με την ΠΟΛ. 1008/19.1.2011 Απόφαση Υπουργού Οικονομικών, όσοι περαιώνουν με βάση τις διατάξεις των άρθρων 13 έως 17 του ν. 3296/2004 (ΦΕΚ A 253), (αυτοέλεγχος), υφίσταται υποχρέωση υπογραφής των δηλώσεών τους από λογιστή φοροτεχνικό, ανεξάρτητα από το ύψος των ακαθάριστων εσόδων τους.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

Μετά την εκτέλεση των πιο πάνω εργασιών, ακολουθεί η ταξινόμηση των δηλώσεων και η συσκευασία αυτών για την αποστολή στη Γ.Γ.Π.Σ. για εκκαθάριση και υπολογισμό του φόρου.

Οι Δ.Ο.Υ., στις οποίες λειτουργεί Μητρώο TAXIS, θα ταξινομούν όλες τκ δηλώσεις σε δέματα νωρίς ένδειξη ομάδας. Στα δέματα θα αναγράφεται μόνον η ένδειξη «Δ.Ο.Υ. TAXIS 1174 (Κωδικός Δ.Ο.Υ.)». Δηλαδή, θα ταξινομούνται οι προεκτυπωμένες δηλώσεις χωρίς μεταβολές, οι προεκτυπωμένες δηλώσεις με μεταβολές στα στοιχεία είτε του υπόχρεου είτε της συζύγου, οι δηλώσεις από άλλες Δ.Ο.Υ, οι χειρόγραφες δηλώσεις και οι δηλώσεις των νέων φορολογουμένων. Όλες οι μεταβολές θα καταχωρούνται μηχανογραφικά από το ΜΗΤΡΩΟ της Δ.Ο.Υ. πριν την αποστολή τους στη Γ.Γ.Π.Σ., η οποία θα προβεί σε εκκαθάριση των δηλώσεων με βάση τα στοιχεία τα οποία υπάρχουν στο Μητρώο TAXIS .

Η μη καταχώρηση των μεταβολών στο Τμήμα Μητρώου της Δ.Ο.Υ., και ειδικότερα της αλλαγής διεύθυνσης, θα δημιουργήσει προβλήματα στην αποστολή των εκκαθαριστικών από τη Γ.Γ.Π.Σ.

Μετά από τη δεματοποίησή τους, οι δηλώσεις θα τοποθετούνται σε σάκους ή κιβώτια κτλ.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονισθεί ότι, σε ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΤΑ ΔΕΜΑΤΑ ή ΟΙ ΣΑΚΟΙ ή ΤΑ ΚΙΒΩΤΙΑ ΤΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΝΑ ΠΕΡΙΕΧΟΥΝ ΑΛΛΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.

Έξω από τα κιβώτια ή τους σάκους να αναγράφεται η διεύθυνση της Γ.Γ.Π.Σ.: α) για ταχυδρομική αποστολή Τ.Θ. 1075 10110 ΑΘΗΝΑ,

β) για αποστολή με άλλο τρόπο Θεσσαλονίκης & Χανδρή 1 - Τ. Κ. 18346 Μοσχάτο, και η ένδειξη «ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ», ώστε να μη συγχέονται με κιβώτια εμπορευμάτων.

Κάθε αποστολή θα συνοδεύεται με σχετικό έγγραφο «ΜΕ ΑΠΟΔΕΙΞΗ» που θα είναι μέσα στο σάκο και στο οποίο θα αναφέρεται λεπτομερώς το περιεχόμενο αυτού.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

Μετά από τη συσκευασία των δηλώσεων η αποστολή αυτών θα γίνει ως ακολούθως:

α) Από τις Δ.Ο.Υ. της περιοχής Τ.Δ.Π.

Οι Δ.Ο.Υ. που εδρεύουν στην περιοχή της τέως Διοίκησης Πρωτεύουσας θα στέλνουν τις δηλώσεις στη Γ.Γ.Π.Σ., με τον επιμελητή της Δ.Ο.Υ. ή υπάλληλο αυτής και ΟΧΙ ταχυδρομικά.

Η πρώτη αποστολή θα γίνει το αργότερο μέχρι 11-5-2012 η δεύτερη μέχρι 18-5-2012 και στη συνέχεια θα ενεργούνται αποστολές κάθε τριήμερο.

Η αποστολή των δηλώσεων από τις υπόλοιπες Δ.Ο.Υ. θα γίνεται με το ταχύτερο και ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο, μέσα στις προθεσμίες που τέθηκαν παραπάνω ( 11-5-2012 και 18-5-2012 ) και στη συνέχεια κάθε τρεις μέρες.

Οι αποστολές δηλώσεων, που θα γίνονται με άλλα μεταφορικά μέσα εκτός των ΕΛ.ΤΑ., θα ανακοινώνονται τηλεγραφικά στη Γ.Γ.Π.Σ., για την άμεση και ασφαλή παραλαβή τους. Στο τηλεγράφημα αυτό θα αναγράφεται και ο αριθμός πρωτοκόλλου του εγγράφου της αποστολής τους.

Στην τελευταία αποστολή των δηλώσεων στη Γ.Γ.Π.Σ., κάθε Δ.Ο.Υ. θα στέλνει και μια κατάσταση, που θα περιέχει αναλυτικά τις επί μέρους αποστολές.

Η κατάσταση αυτή θα περιέχει τις ημερομηνίες, τους αριθμούς πρωτοκόλλου των διαβιβαστικών, τα μέσα αποστολής, τον αριθμό των δηλώσεων κάθε αποστολής και το τελικό σύνολο αυτών, προκειμένου να γίνει συμφωνία με τα πρωτόκολλα της Γ.Γ.Π.Σ. και να αναζητηθούν σε περίπτωση μη συμφωνίας.

Παράδειγμα :

Δ.Ο.Υ......................................................

Έγιναν προς τη Γ.Γ.Π.Σ. οι παρακάτω αποστολές δηλώσεων:

1 .Την .../5/12 με Αρ.Πρ..........., με ΕΛΤΑ ή ΟΛΥΜΠ. κτλ., 1.000 δηλώσεις

2.Την .../6/12 με Αρ.Πρ..........., με ΕΛΤΑ ή ΟΛΥΜΠ. κτλ., 3.000 δηλώσεις

3.Την .../7/12 με Αρ.Πρ..........., με ΕΛΤΑ ή ΟΛΥΜΠ. κτλ., 2.000 δηλώσεις

4.............................................................................. 5.000 δηλώσεις

ΣΥΝΟΛΟ 11.000 δηλώσεις

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ

Π. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!