Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

ΠΟΛ. 1238/3-12-1999 Κοινοποίηση του άρθρου 15 του ν. 2753-1999 με το οποίο γίνονται ρυθμίσεις σε θέματα ψυχαγωγικών τεχνικών παιγνίων

ΥΠΟΙΚ 1113306/1095/Τ.& Ε.Φ./ΠΟΛ.1238/3.12.1999. Κοινοποίηση του άρθρου 15 του ν. 2753/1999 με το οποίο γίνονται ρυθμίσεις σε θέματα ψυχαγωγικών τεχνικών παιγνίων.

Κοινοποιούμε κατωτέρω τις διατάξεις του άρθρου 15 του ν. 2753/1999 Απλοποιήσεις και ελαφρύνσεις στη φορολογία εισοδήματος και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ Α 249) και παρέχομε οδηγίες για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή τους.

Α. ΓΕΝΙΚΑ

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού γίνονται ρυθμίσεις που αφορούν στη διενέργεια παιγνίων και συγκεκριμένα στην κατάταξη αυτών, στα χαρακτηριστικά των ψυχαγωγικών τεχνικών και των τυχερών παιγνίων, στις υπηρεσίες που είναι αρμόδιες για τον έλεγχο, στη σύσταση Επιτροπών για την εξέταση, υπό τη μορφή της τεχνικής πραγματογνωμοσύνης, των παιγνιομηχανημάτων που παραπέμπονται σ` αυτές, ύστερα από διατύπωση επιφύλαξης των ενδιαφερομένων και στις προϋποθέσεις υπό τις οποίες είναι δυνατή η επιφύλαξη. Τέλος, με τις διατάξεις του ίδιου άρθρου επιβάλλεται κατά περίπτωση τέλος υπέρ του Δημοσίου, για την εξέταση και το χαρακτηρισμό ως ψυχαγωγικών τεχνικών ή μη από τις ανωτέρω Επιτροπές, καθώς και από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων της παραγράφου 11 του άρθρου 8 του ν. 2515/1997.

Β. ΕΙΔΙΚΑ

Ειδικότερα, για τις κοινοποιούμενες διατάξεις διευκρινίζονται τα εξής:

  • παρ. 1

Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής αντικαθίσταται η παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 2515/1997.

Με τις νέες διατάξεις της παραγράφου αυτής :

α) Καταργείται η κατηγορία των μικτών παιγνίων και ορίζεται ότι τα παίγνια είτε διενεργούνται με παιγνιόχαρτα είτε με πεσσούς είτε με οποιαδήποτε άλλα μέσα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών, ηλεκτρικών, μηχανικών ή ηλεκτρομηχανικών μέσων και των υπολογιστών (hardware και software) κατατάσσονται πλέον σε δύο κατηγορίες και συγκεκριμένα σε :

(1) ψυχαγωγικά τεχνικά και

(2) τυχερά.

β) Δίδεται ο ορισμός των ψυχαγωγικών τεχνικών και των τυχερών παιγνίων, σύμφωνα με τα σύγχρονα δεδομένα.

Συγκεκριμένα, ψυχαγωγικά τεχνικά είναι τα παίγνια των οποίων το αποτέλεσμα εξαρτάται αποκλειστικά από την τεχνική ή πνευματική ικανότητα του παίκτη και η διενέργειά τους γίνεται αποκλειστικά για ψυχαγωγικούς σκοπούς. Περαιτέρω ορίζεται ότι στα παίγνια αυτά δεν επιτρέπεται να συνομολογηθεί στοίχημα μεταξύ οποιωνδήποτε προσώπων ή να αποδοθεί οποιασδήποτε μορφής οικονομικό όφελος στον παίκτη. Εξάλλου, ορίζεται ρητά ότι στην κατηγορία των ψυχαγωγικών τεχνικών παιγνίων εντάσσονται και όλα όσα χαρακτηρίστηκαν ως τεχνικά παίγνια με βάση τις διατάξεις του β.δ. 29/1971 μέχρι τη δημοσίευση του νόμου 2515/1997 δηλαδή μέχρι 27/7/97.

Διευκρινίζεται ότι στην ίδια κατηγορία (ψυχαγωγικών τεχνικών) εντάσσονται και όσα χαρακτηρίστηκαν ή θα χαρακτηριστούν στο εξής ως ψυχαγωγικά τεχνικά από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων που προβλέπεται από τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 8 του ίδιου νόμου (ν. 2515/1997) μόνο, όμως, με τη διαδικασία εξέτασης νέων παιγνίων, δηλ. μετά από αιτήσεις κατασκευαστών, προμηθευτών ή διανομέων.

Αντίθετα, οι γνωμοδοτήσεις που έχουν εκδοθεί από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων ως τεχνικές πραγματογνωμοσύνες με τη διαδικασία της παραπομπής σ` αυτήν των παιγνιομηχανημάτων ύστερα από ελέγχους και αμφισβητήσεις (επιφυλάξεις) των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ. 314/1999 που έχει γίνει δεκτή, αφορούν την εξετασθείσα μόνο περίπτωση και δεν έχουν γενικότητα εφαρμογής. Επομένως, δεν μπορούν να λαμβάνονται υπόψη για άλλες περιπτώσεις παρά μόνο για τα εξετασθέντα συγκεκριμένα παιγνιομηχανήματα, σε καμμία δηλαδή περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι καταλαμβάνουν και άλλα λειτουργούντα παίγνια με την ίδια ονομασία και τα ίδια χαρακτηριστικά.

Επίσης ορίζεται ότι τα κάθε είδους παιγνιομηχανήματα στα οποία εγκαθίστανται ή λειτουργούν ψυχαγωγικά τεχνικά παίγνια δεν επιτρέπεται να διαθέτουν σύστημα απόδοσης οικονομικού οφέλους στον παίκτη. Σημειώνεται ότι η απαγόρευση αυτή αναφέρεται σε σύστημα απόδοσης οικονομικού οφέλους στον παίκτη (π.χ. κερματοδότη) και όχι σε σύστημα είσπραξης του ανταλλάγματος του καταστηματάρχη για τη χρήση του παιγνιομηχανήματος (κερματοδέκτης).

Τυχερά παίγνια είναι τα παίγνια των οποίων το αποτέλεσμα εξαρτάται αποκλειστικά ή κατά κύριο λόγο από την τύχη. Ως τυχερά παίγνια θεωρούνται και τα ψυχαγωγικά τεχνικά παίγνια που παραλλάσσονται σε τυχερά ή για το αποτέλεσμά τους συνομολογείται στοίχημα μεταξύ οποιωνδήποτε προσώπων ή το αποτέλεσμά τους μπορεί να αποδώσει στον παίκτη οικονομικό όφελος οποιασδήποτε μορφής. Επίσης, στην κατηγορία των τυχερών παιγνίων εντάσσονται και όλα όσα χαρακτηρίστηκαν ως μικτά παίγνια ή τυχερά παίγνια με βάση τις διατάξεις του β.δ. 29/1971 μέχρι τη δημοσίευση του νόμου 2515/1997 δηλαδή μέχρι 27/7/97.

Διευκρινίζεται ότι στην κατηγορία αυτή (τυχερών) εντάσσονται και όσα χαρακτηρίστηκαν ως μικτά ή τυχερά από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων που προβλέπεται από τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 8 του ν. 2515/1997 μόνο, όμως, με τη διαδικασία εξέτασης νέων παιγνίων.

Αντίθετα, οι γνωμοδοτήσεις που έχουν εκδοθεί από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων ως τεχνικές πραγματογνωμοσύνες με τη διαδικασία της παραπομπής σ` αυτήν των παιγνιομηχανημάτων, ύστερα από έλεγχο και αμφισβήτηση των επιχειρήσεων, αφορούν και εν προκειμένω την εξετασθείσα μόνο περίπτωση.

Εννοείται ότι στην κατηγορία των τυχερών θα εντάσσονται και όσα θα χαρακτηρίζονται στο εξής ως τυχερά από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων με τη διαδικασία εξέτασης νέων παιγνίων.

  • παρ. 2

Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής καταργούνται οι πεπαλαιωμένες διατάξεις των παρ. 1, 2 και 4 του άρθρου 1 και του άρθρου 4 του β.δ. 29/1971 και ορίζεται ότι όπου σε διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας χρησιμοποιείται ο όρος μικτά παίγνια αντικαθίσταται εφεξής με τον όρο τυχερά παίγνια ή, εφόσον χρησιμοποιείται συμπλεκτικά ή διαζευκτικά με το όρο τυχερά παίγνια, διαγράφεται. Η ρύθμιση αυτή κρίθηκε αναγκαία μετά τις τροποποιήσεις που έγιναν με την κοινοποιούμενη παράγραφο 1 και ειδικότερα λόγω της κατάργησης της κατηγορίας των μικτών παιγνίων και της ένταξής τους στην κατηγορία των τυχερών παιγνίων.

  • παρ. 3

Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής προβλέπεται ότι ο έλεγχος της εφαρμογής των οριζομένων στις διατάξεις του άρθρου 8 του ν. 2515/1997 ασκείται αποκλειστικά από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος και τη Δημοτική Αστυνομία τόσο ως προς την καταβολή του κατά περίπτωση οφειλομένου τέλους και την επικόλληση του ειδικού σήματος όσο και ως προς την εγκατάσταση ή λειτουργία παιγνιομηχανημάτων στα οποία, κατά παράβαση των κειμένων διατάξεων, διεξάγονται τυχερά παίγνια. Εξαιρετικά, προβλέπεται ότι στα πλοία γραμμών εσωτερικού, στα επαγγελματικά πλοία τουριστικών πλόων εσωτερικού ή στα μόνιμα αγκυροβολημένα πλοία και στα καταστήματα χερσαίων χώρων των λιμενικών ζωνών, ο έλεγχος ασκείται αποκλειστικά από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος και την οικεία Λιμενική Αρχή. Με βάση τις διατάξεις της ανωτέρω παραγράφου, ενόψει και του καθορισμού αποκλειστικότητας ως προς τις αρμοδιότητες, ο έλεγχος και ως προς τη διαπίστωση διενέργειας ή εγκατάστασης τυχερών παιγνίων ανήκει αποκλειστικά στις ανωτέρω κατά περίπτωση οριζόμενες υπηρεσίες.

  • παρ. 4

Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής στο Υπουργείο Οικονομικών συνιστώνται δύο Τριμελείς Επιτροπές Παιγνίων που υπάγονται στον Υπουργό Οικονομικών.

Στις διατάξεις της παραγράφου αυτής καθορίζεται και το έργο των ανωτέρω δύο Επιτροπών. Ειδικότερα, έργο των Επιτροπών αυτών είναι η εξέταση, υπό τη μορφή τεχνικής πραγματογνωμοσύνης, των παιγνιομηχανημάτων που αφορούν οι υποθέσεις που παραπέμπονται σ` αυτές κατά τη διαδικασία που ορίζεται στην παρ. 5 του κοινοποιουμένου άρθρου (περί της οποία κατωτέρω) και ο χαρακτηρισμός των εις αυτά εγκατεστημένων παιγνίων ως ψυχαγωγικών τεχνικών ή μη ή όσων ζητείται ο χαρατηρισμός τους από αρμόδια δικαστική ή άλλη αρχή ως τεχνική πραγματογνωμοσύνη.

Επίσης, οι ίδιες Επιτροπές αποφαίνονται, υπό τη μορφή της τεχνικής πραγματογνωμοσύνης και για παίγνια για τα οποία έχουν συνταχθεί ή θα συνταχθούν μέχρι την έναρξη λειτουργίας τους Σημειώματα Ελέγχου κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 5 της απόφασης 1125278/1435/3-12-1997 (ΦΕΚ 1103Β/12.12.1997) των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών, εφόσον δεν έχει μέχρι τότε επιληφθεί η Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων που προβλέπεται από την παράγραφο 11 του άρθρου 8 του ν. 2515/1997.

Η αρμοδιότητα αυτή της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Παιγνίων παύει από την έναρξη λειτουργίας των ανωτέρω δύο Επιτροπών. Σημειώνεται ότι οι τεχνικές αυτές πραγματογνωμοσύνες ισχύουν για τη συγκεκριμένη περίπτωση που αφορούν και δεν μπορούν να έχουν γενική εφαρμογή ανεξάρτητα εάν με αυτές τα παίγνια χαρακτηρίζονται ψυχαγωγικά τεχνικά ή τυχερά. Οπως ρητά ορίζεται στις διατάξεις της κοινοποιούμενης παραγράφου 4 για την ισχύ της τεχνικής πραγματογνωμοσύνης των ανωτέρω δύο Επιτροπών δεν απαιτείται αποδοχή του Υπουργού Οικονομικών. Το ίδιο ισχύει, σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε μέχρι τώρα, και για την ισχύ των γνωμοδοτήσεων της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Παιγνίων, που θα εκδοθούν κατά τη διαδικασία του άρθρου 5 της ανωτέρω κοινής Υπουργικής Απόφασης μετά την έναρξη ισχύος του κοινοποιουμένου άρθρου (1-1-2000).

Αντίθετα, συνεχίζει να απαιτείται αποδοχή των γνωμοδοτήσεων της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Παιγνίων που εκδίδονται για το χαρακτηρισμό νέων παιγνίων ή για άλλα θέματα αρμοδιότητάς της.

Τέλος, με τις διατάξεις της παραγράφου 4 παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών να καθορίζει με απόφασή του τη συγκρότηση και τον ορισμό των μελών των δύο ανωτέρω Επιτροπών, την έδρα τους, τη χωρική αρμοδιότητα, την έναρξη λειτουργίας τους, την αμοιβή των μελών και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Μετά την έκδοση της ανωτέρω απόφασης θα ενημερωθείτε σχετικά.

  • παρ. 5

Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής προβλέπεται ότι, αν διαπιστωθεί από τα ελεγκτικά όργανα (περί των οποίων ανωτέρω παρ. 3) η διενέργεια ή εγκατάσταση τυχερού παιγνίου, ο ιδιοκτήτης ή υπεύθυνος του καταστήματος έχει δικαίωμα να επιφυλαχθεί εγγράφως επί του Σημειώματος Ελέγχου και να ζητήσει την παραπομπή του θέματος στην κατά τόπο αρμόδια Επιτροπή Παιγνίων της προηγούμενης παραγράφου για εξέταση του παιγνιομηχανήματος και του εγκατεστημένου σε αυτό παιγνίου και έκδοση σχετικής τεχνικής πραγματογνωμοσύνης. Η επιφύλαξη, όμως, αυτή επιτρέπεται ως προς το χαρακτηρισμό του διεξαγομένου παιγνίου ενώ είναι απαράδεκτη :

(1) προκειμένου για παίγνια που έχουν χαρακτηρισθεί ως τυχερά από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων της παραγράφου 11 του άρθρου 8 του ν. 2515/1997, με τη διαδικασία εξέτασης νέων παιγνίων, ανεξάρτητα εάν η γνωμοδότηση εκδόθηκε πριν ή μετά την έναρξη ισχύος του κοινοποιουμένου άρθρου. Εννοείται ότι το ίδιο ισχύει και για τα παίγνια που χαρακτηρίσθηκαν ως μικτά από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων λόγω του ότι, όπως προαναφέρθηκε, αυτά εντάσσονται στην κατηγορία των τυχερών παιγνίων.

Εξάλλου, δεδομένου ότι, όπως επίσης προαναφέρθηκε, στην κατηγορία των τυχερών εντάσσονται και όσα χαρακτηρίσθηκαν ως μικτά ή τυχερά παίγνια με βάση τις διατάξεις του β.δ. 29/1971 γίνεται δεκτό ότι η επιφύλαξη είναι απαράδεκτη και στην περίπτωση αυτή

(2) αν αφορά τη συνομολόγηση στοιχήματος ή την παροχή οικονομικού οφέλους (3) αν αφορά οποιοδήποτε άλλο στοιχείο εκτός από το χαρακτηρισμό του παιγνίου και (4) αν δεν διατυπωθεί εγγράφως και ενυπογράφως επί του Σημειώματος Ελέγχου.

Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής ορίζεται ότι η μη προσκόμιση του παιγνιομηχανήματος στην αρμόδια Επιτροπή Παιγνίων για εξέταση επιφέρει απόσβεση (απώλεια) του δικαιώματος εξέτασης.

  • παρ. 6

Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών να ρυθμίζει με απόφασή του κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των οριζομένων στην προηγούμενη παράγραφο (5), τη διαδικασία του ελέγχου από τα ελεγκτικά όργανα και τη διαδικασία εξέτασης από τις αρμόδιες Επιτροπές Παιγνίων.

Επίσης, με τις διατάξεις της ίδιας παραγράφου παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών να ρυθμίζει εφεξής τα θέματα που αφορούν στη συγκρότηση, στον ορισμό των μελών, στις αρμοδιότητες και στον τρόπο λειτουργίας της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Παιγνίων της παραγράφου 11 του άρθρου 8 του ν. 2515/1997, στην αποζημίωση του προέδρου, των μελών και του γραμματέα και σε κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Μετά την έκδοση των ανωτέρω αποφάσεων θα ενημερωθείτε σχετικά.

  • παρ. 7

Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής επιβάλλεται υπέρ του Δημοσίου τέλος με την ονομασία Τέλος εξέτασης και χαρακτηρισμού παιγνίων για την εξέταση και το χαρακτηρισμό ως ψυχαγωγικών τεχνικών ή μη των παιγνίων.

Το τέλος αυτό αφορά :

(1) την περίπτωση εξέτασης από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων της παραγράφου 11 του άρθρου 8 του ν. 2515/1997 αναφορικά με νέα παίγνια. Επομένως δεν επιβάλλεται τέλος για τις περιπτώσεις που η Επιτροπή αυτή εξετάζει παίγνια που έχουν παραπεμφθεί ύστερα από επιφύλαξη του ενδιαφερομένου

(2) την περίπτωση εξέτασης από τις δύο Επιτροπές Παιγνίων της παραγράφου 4 του κοινοποιουμένου άρθρου, περί των οποίων ανωτέρω, αναφορικά με διαπίστωση παράβασης από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα και διατύπωση επιφύλαξης από τον ενδιαφερόμενο. Το τέλος αυτό επιβάλλεται και στην περίπτωση που οι Επιτροπές αυτές θα εξετάσουν τα παιγνιομηχανήματα τα οποία έχουν παραπεμφθεί στη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων.

To τέλος αυτό, το οποίο στην πρώτη περίπτωση βαρύνει τον αιτούντα την εξέταση και στη δεύτερη περίπτωση τον επιφυλασσόμενο ιδιοκτήτη ή υπεύθυνο του καταστήματος ανέρχεται :

α) σε 500.000 δρχ. για την εξέταση κάθε νέου παιγνίου από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παιγνίων,

β) σε 250.000 δρχ. για κάθε επανεξέταση παιγνίου της προηγούμενης περίπτωσης,

γ) σε 35.000 δρχ. για την εξέταση κάθε παιγνιομηχανήματος από τις Επιτροπές Παιγνίων.

Διευκρινίζεται ότι, το τέλος αυτό (35.000 δρχ.) οφείλεται μόνο για την εξέταση που θα γίνει από τις Τριμελείς Επιτροπές Παιγνίων της παρ. 4 του κοινοποιουμένου άρθρου 15, κατά τη διαδικασία της παρ. 5 αυτού, ύστερα δηλαδή από επιφύλαξη του ενδιαφερομένου, και όχι για την εξέταση που γίνεται για χαρακτηρισμό παιγνίων που ζητείται από δικαστική ή άλλη αρχή.

Εξάλλου το τέλος αυτό αφορά τα παιγνιομηχανήματα που θα εξετασθούν από τις Τριμελείς Επιτροπές Παιγνίων, ανεξάρτητα από το χρόνο που διενεργήθηκε ο σχετικός έλεγχος.

Το τέλος αυτό για όλες τις περιπτώσεις καταβάλλεται σε Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία πριν από την εξέταση.

Το τέλος αυτό θα εισάγεται στον Προϋπολογισμό Εσόδων του Δημοσίου στον Κ.Α.Ε. 1251 με κατονομασία Τέλη εξέτασης, χαρακτηρισμού και διενέργειας παιγνίων σε παιγνιομηχανήματα.

Τέλος, στην περίπτωση της εξέτασης από τις Επιτροπές Παιγνίων, αναφορικά με τη διαπίστωση παράβασης και τη διατύπωση επιφύλαξης, η μη καταβολή του τέλους, η οποία όπως προαναφέρθηκε πρέπει να γίνει πριν την εξέταση, ισοδυναμεί με μη προσκόμιση του παιγνιομηχανήματος και επομένως επιφέρει απόσβεση (απώλεια) του δικαιώματος εξέτασης.

  • παρ. 8

Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής ορίζεται η έναρξη ισχύος των διατάξεων του κοινοποιουμένου άρθρου 15.

Ειδικότερα, η ισχύς αρίζει την πρώτη του μεθεπομένου μήνα από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εκτός αν διαφορετικά ορίζεται στις διατάξεις αυτού του άρθρου.

Επομένως, η ισχύς των διατάξεων του άρθρου αυτού αρχίζει από 1-1-2000.

Εξαιρετικά, η έναρξη λειτουργίας των δύο Επιτροπών Παιγνίων που προβλέπονται από τις διατάξεις της παρ. 4, θα καθορισθεί με την απόφαση που θα εκδοθεί βάσει της εξουσιοδοτικής διάταξης της ίδιας παραγράφου (4) του κοινοποιουμένου άρθρου 15, περί της οποίας έγινε αναφορά ανωτέρω.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!