Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Υπουργείο Οικονομικών

Συχνές ερωτήσεις - απαντήσεις για τη Μηνιαία Κατάσταση Πελατών Προμηθευτών και Συναλλαγών - ΜΥΦ (Πιλοτική Φάση - προδιαγραφές, ενημέρωση 03.02.2014)

Για τις συναλλαγές που θα πραγματοποιούνται από 1/1/2014 υπάρχει η υποχρέωση για τις επιχειρήσεις να υποβάλλουν καταστάσεις φορολογικών στοιχείων για διασταύρωση πληροφοριών ανά μήνα σύμφωνα με την ΠΟΛ. 1022/31.1.2014.

Παρακάτω θα βρείτε απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις (FAQ) για τις καταστάσεις αυτές και το σύστημα υποδοχής και ανάρτησής τους.

Υπόχρεοι, Περιεχόμενο και Προθεσμίες

1. Ποιό είναι το περιεχόμενο αυτών των καταστάσεων;

Η κατάσταση περιέχει συγκεντρωτικά στοιχεία εκδοθέντων και ληφθέντων τιμολογίων και συγκεντρωτικά στοιχεία λιανικών πωλήσεων και δαπανών. Πιο συγκεκριμένα, κάθε εγγραφή με τιμολόγια περιέχει: ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου, Περίοδο που Αφορά, Πλήθος Τιμολογίων, Καθαρή Αξία, ΦΠΑ, ενώ οι εγγραφές λιανικών συναλλαγών και δαπανών είναι παρόμοιες, χωρίς ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου.

2. Θα υπάρχει όριο αξίας πάνω από το οποίο θα ισχύει η υποχρέωση υποβολής;

Όλες οι συναλλαγές ανεξαρτήτως αξίας πρέπει να υποβάλλονται.

3. Ποια είναι η καταληκτική ημερομηνία στην οποία θα υποβάλλονται οι καταστάσεις αυτές;

Η υποχρέωση υποβολής για τα έσοδα είναι για όλους (απλογραφικά και διπλογραφικά) τρεις ημέρες πριν την προθεσμία υποβολής περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ για τα διπλογραφικά. Δηλαδή κάθε μήνα όλοι υποβάλλουν τις πωλήσεις του προηγούμενου μηνός μέχρι 3 μέρες πριν την προθεσμία υποβολής της περιοδικής ΦΠΑ των διπλογραφικών. Για τα έξοδα δεν υπάρχει προθεσμία, αλλά πρέπει να υποβληθούν προ της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ στην οποία θα δηλωθούν — αν ο υπόχρεος δεν υποβάλλει ΦΠΑ, μπορεί να τα δηλώσει όποτε επιθυμεί μέσα στη χρονιά.

4. Καταργείται η μέχρι τώρα διαδικασία ετήσιας υποβολής αρχείου συγκεντρωτικών καταστάσεων με τις προδιαγραφές που ίσχυαν έως τώρα;

Παραμένει η υποχρέωση ετήσιας συγκεντρωτικής για τις συναλλαγές του 2013 στο παλαιό σύστημα και με το παλαιό μορφότυπο. Για τις συναλλαγές του 2014 προφανώς καταργείται η ετήσια διαδικασία.

5. Οι χονδρικές συναλλαγές θα καταχωρούνται αναλυτικά ανά ΑΦΜ, δηλαδή κάθε παραστατικό ξεχωριστά ή συγκεντρωτικά;

Η υποχρέωση για τις χονδρικές συναλλαγές είναι συγκεντρωτικές εγγραφές ανά ΑΦΜ, αλλά αθροίζονται ξεχωριστά οι συναλλαγές αντίστροφης ροής αξίας (πχ. πιστωτικά τιμολόγια) σε διακριτή εγγραφή ανά ΑΦΜ.

Στα έσοδα είναι πάντα ανά ΑΦμ και ανά μήνα, αλλά στα έξοδα, και μόνο για όσους έχουν απλογραφικά, είναι δυνατόν να υποβληθεί μια εγγραφή ανά ΑΦΜ και ανά τρίμηνο.

Το σύστημα υποδέχεται και αναλυτικά στοιχεία ανά παραστατικό και δημιουργεί τα συγκεντρωτικά.

6. Ποιοί είναι οι τρόποι υποβολής; Μπορεί να γίνει αυτόματα;

Δίνονται πολλαπλές δυνατότητες (xml upload, web service, φόρμα για χειροκίνητη υποβολή) ώστε να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις. Όποιον τρόπο και να επιλέξει για τη διαβίβαση των συναλλαγών, συνιστάται τουλάχιστον μία φορά το μήνα να μπαίνει ο διαχειριστής ή ο εξουσιοδοτημένος λογιστής στο σύστημα για να ελέγχει και να τροποποιεί την κατάστασή της ώστε να ελαχιστοποιούνται οι αποκλίσεις με τους αντισυμβαλλόμενους.

7. Εάν κάποιος επαγγελματίας ή εταιρία δεν εκδώσει τιμολόγια για κάποιο μήνα, δηλώνει μηδενική μηνιαία κατάσταση ή δεν υποβάλλει καθόλου;

Δεν υπάρχει υποχρέωση να υποβάλλει μηδενική δήλωση αν δεν έχει εκδώσει τιμολόγια και δεν έχει λιανικές πωλήσεις. Καλό θα είναι να βλέπει την εφαρμογή για την περίπτωση που οι αντισυμβαλλόμενοί του δημιουργήσουν κινήσεις στο ΑΦΜ του.

8. Με ποιον τρόπο θα υποβάλλονται οι εκπρόθεσμες ή διορθωτικές καταστάσεις;

Το σύστημα επιτρέπει τη προσθήκη και τροποποίηση οποιασδήποτε εγγραφής μέχρι τη λήξη του τρέχοντος οικονομικού έτους και πριν την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ. Κυρώσεις επιβάλλονται για εκπρόθεσμες (πέραν της προθεσμίας της ερώτησης 3) προσθήκες ή τροποποιήσεις στις εγγραφές εσόδων.

Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία που υποβάλλονται θα πρέπει να συμβαδίζουν με τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ, άρα αν υποβάλλεται τροποποιητική δήλωση ΦΠΑ, θα πρέπει πρώτα να τροποποιείται ανάλογα η κατάσταση φορολογικών στοιχείων.

9. Θα υπάρχουν ακυρωτικές εγγραφές;

Δεν υπάρχουν ακυρωτικές, θα πρέπει απλά να τροποποιούνται ή να διαγράφονται οι ανάλογες εγγραφές.

10. Αν μια εταιρία απαλλάσσεται από ΦΠΑ, θα υποβάλλει στοιχεία; Και τι πρέπει να κάνουν οι αντισυμβαλλόμενοί της;

Ναι θα υποβάλλει, η υποχρέωση υποβολής είναι ανεξάρτητη της απαλλαγής ΦΠΑ. Οι αντισυμβαλλόμενοι δηλώνουν ότι αναγράφεται στα ανάλογα παραστατικά.

11. Έως πότε δηλώνουν τα έξοδά τους επαγγελματίες ή επιχειρήσεις που δεν υποβάλλουν ΦΠΑ (πχ. ιατροί, φροντιστήρια, κλπ.);

Όποτε θέλουν μέσα στη χρονιά, δεν υπάρχουν εκπρόθεσμα έξοδα.

12. Όσον αφορά τις λιανικές πωλήσεις, στην περίπτωση που μια επιχείρηση έχει περισσότερες από μία ταμειακές μηχανές, τα στοιχεία θα αποστέλλονται ανά εταιρεία συγκεντρωτικά ή ανά ταμειακή μηχανή;

Ζητούνται υποχρεωτικά ανά ταμειακή. Για ένα διάστημα προσαρμογής, θα γίνονται δεκτές και συγκεντρωτικές δηλώσεις.

13. Οι πιστωτικές ΑΠΥ πού υποβάλλονται; Οι λιανικές πωλήσεις από ΕΑΦΔΣΣ πού υποβάλλονται;

Και οι δύο περιπτώσεις συμψηφίζονται με τις χειρόγραφες και εκτός ταμειακής συναλλαγές και υποβάλλονται με ένδειξη “Χωρίς ταμειακή”.

14. Που υποβάλλονται οι Αποδείξεις Παροχής Υπηρεσιών προς ιδιώτες από ελεύθερο επαγγελματία;

Αθροίζονται μαζί με τις λιανικές πωλήσεις.

15. Όσον αφορά τα έξοδα που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις από ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κλπ που έχουν εκδοθεί σε όνο μ α τρίτου (ιδιοκτήτη του ακινήτου), θα συμπεριλαμβάνονται στις καταστάσεις ή όχι και με ποιο τρόπο;

Θα συμπεριλαμβάνονται συγκεντρωτικά ανά μήνα ή ανά τρίμηνο για τα απλογραφικά σε μία εγγραφή δαπανών, χωρίς αντισυμβαλλόμενο.

16. Σε περίπτωση που ένας υπόχρεος λάβει ένα τιμολόγιο καθυστερημένα (πχ λόγω ταχυδρομείου), με τί περίοδο αναφοράς το καταχωρεί στο σύστημα;

Μπορεί να το καταχωρήσει είτε με την περίοδο που το υποβάλλει είτε με την περίοδο που εκδόθηκε: ο κανόνας είναι ότι θα πρέπει να το βάλει στην ίδια περίοδο που το δήλωσε και στην περιοδική ΦΠΑ.

17. Ένας υπόχρεος έχει επιλέξει να στέλνει συγκεντρωτικές εγγραφές groupedExpenses: Μπορεί να επιλέξει να μη στέλνει πιστωτικά (credit εγγραφές), αλλά να βάζει απευθείας την καθαρή θέση με κάθε αντισυμβαλλόμενο?

Όχι, υποχρεωτικά τα παραστατικά αντίστροφης αξίας αθροίζονται ξεχωριστά σε διακριτή εγγραφή.

18. Σε περιπτώσεις τιμολογίων με εισφορές, παρακρατήσεις ή άλλους φόρους, τί «καθαρό ποσό» δηλώνεται;

Το Καθαρό Ποσό που δηλώνεται είναι το σύνολο της προ ΦΠΑ αξίας.

19. Στα έξοδα ο ΦΠΑ όπως προκύπτει από τα φορολογικά στοιχεία μπορεί να διαφέρει από το ΦΠΑ που τελικά εκπίπτει ο λήπτης. Τι συμπληρώνεται στην κατάσταση, δεδομένου ότι θα υπάρχει διασταύρωση με τις δηλώσεις ΦΠΑ;

Για τις χονδρικές πρώτα ζητείται η συμφωνία των αντισυμβαλλομένων και μετά η συμφωνία με τη δήλωση φΠα. Άρα όπου διασταυρώνεται πληροφορία στο σύστημα ΜΥΦ, συμπληρώνεται αυτό που γράφει το παραστατικό, ενώ αυτό που εκπίπτει δηλώνεται στην περιοδική ΦΠΑ.

Στην εγγραφή δαπανών που δε διασταυρώνεται η ΜΥΦ, συμπληρώνεται αυτό που εκπίπτει.

20. Πως δηλώνονται οι συναλλαγές που πραγματοποιούνται σε άλλο νόμισμα εκτός ευρώ;

Οι συναλλαγές δηλώνονται κατόπιν μετατροπής των αξιών τους σε ευρώ σύμφωνα με την ισοτιμία που ανακοινώνει μηνιαία η Δνση ΦΠΑ του ΥΠΟΙ.

21. Αυτοτιμολόγηση, όπου εκδότης είναι ο ίδιος ο λήπτης που εκδίδει τιμολόγιο για λογαριασμό του προμηθευτή του. Ποιός δηλώνει και τί;

Ο εκδότης του τιμολογίου θα το συμπεριλαμβάνει στα έξοδά του ως λήπτης. Ο προμηθευτής θα υποχρεούται και αυτός να υποβάλλει τα στοιχεία ως έσοδο (είτε αναλυτικά είτε συγκεντρωτικά).

22. Περίπτωση ανάθεσης τιμολόγησης, πχ ελληνικό υποκατάστημα πολυεθνικής που δεν τιμολογεί απευθείας, αλλά εκδίδει τιμολόγια μέσω της μητρικής (με τη διαδικασία της ανάθεσης). Παραμένει η υποχρέωση υποβολής;

Ναι, από το ελληνικό ΑΦΜ.

23. Εταιρίες που αποτελούν Φορολογικούς Αντιπρόσωπους εταιριών του εξωτερικού: Ειδικότερα στις περιπτώσεις που εκδίδονται τιμολόγια από φορολογικό αντιπρόσωπο για πωλήσεις που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα για λογαριασμό πελάτη τους πώς θα διαχωρίζονται τα έσοδα του φορολογικού αντιπροσώπου από τα έσοδα του πελάτη τους;

Δε θα διαχωρίζονται, αναλαμβάνοντας όλες τις υποχρεώσεις των πελατών τους, θα τα περάσουν ως δικά τους έσοδα.

24. Εταιρίες που είναι VAT registered στην Ελλάδα κατά ΠΟΛ.1113/22.5.2013 είναι υπόχρεοι;

Ναι.

25. Σε ποιούς αφορά η ένδειξη “Μη Υπόχρεου” που δηλώνεται στα έξοδα;

Αφορά σε ιδιώτες χωρίς βιβλία λόγω χαμηλού ετήσιου τζίρου, ο λήπτης το δηλώνει με το ΑΦΜ τους και με την ένδειξη, ώστε να μην αναμένεται διασταύρωση.

26. Τιμολόγια αγορών από ιδιώτες: περιλαμβάνονται κανονικά στα έξοδα με το ΑΦΜ του ιδιώτη?

Ναι, με την ένδειξη “Μή Υπόχρεου”.

27. Υπάρχουν ειδικές περιπτώσεις, όπου τα τιμολόγια που εκδίδονται προσμετρούνται και στις αποδείξεις λιανικής (εκδίδονται σε αντικατάσταση των αποδείξεων).

Θα δηλωθούν μια φορά στη χοντρική και θα αφαιρεθούν από τη λιανική (από το πεδίο που αθροίζονται οι χειρόγραφες λιανικές).

28. Θα διατηρηθεί η δυνατότητα υποβολής ανά υποκατάστημα;

Ναι, μια επιχείρηση μπορεί να υποβάλλει ανά υποκατάστημα εφόσον το επιλέξει, αποκλειστικά με μεταφόρτωση αρχείου - upload xml. Εφόσον κάνει χρήση αυτής της δυνατότητας, δε θα μπορεί να υποβάλλει συνολικά.

29. Υποβάλλονται συναλλαγές με αντισυμβαλλόμενους στο εξωτερικό;

Όχι, υποβάλλονται χονδρικές συναλλαγές μόνο με ελληνικά ενεργά ΑΦΜ.

Αποστολή Στοιγείων και Μορφότυπος Αργείου

30. Τί είδος αρχείου γίνεται δεκτό; Υπάρχουν περιορισμοί;

Ο μόνος τύπος αρχείου που γίνεται δεκτός από την εφαρμογή είναι xml.

Το σύστημα υποστηρίζει συμπίεση zip, συγκεκριμένα:

- Web Service: υποστηρίζεται μόνο zip (με ένα xml αρχείο μέσα στο zip).

- Web Upload: υποστηρίζεται και xml αρχείο και zip (με ένα xml αρχείο μέσα στο zip). Το μέγιστο μέγεθος αρχείου που υποστηρίζεται είναι 4ΜΒ.

31. Ο υπόχρεος μπορεί να στείλει στοιχεία αποσπασματικά με διαφορετικά αρχεία (πχ. χωριστά τα στοιχεία πωλήσεων και με άλλο αρχείο τα στοιχεία αγορών);

Ναι, χωρίς περιορισμούς.

32. Κάθε αρχείο μπορεί να έχει ένα ή περισσότερα πακέτα-packages, δηλαδή δεν είναι υποχρεωτικό να περιλαμβάνονται όλα τα πακέτα (πχ με μηδενικές τιμές);

Ναι, μπορεί.

33. Υποστηρίζεται «υβριδική» ενημέρωση, όπου ο ίδιος υπόχρεος μπορεί να στέλνει αναλυτικά στοιχεία για ένα αντισυμβαλλόμενο και συγκεντρωτικά για έναν άλλο;

Ναι , μ ε χρησι μ οποίηση ξεχωριστών αρχείων.

34. Στην περίπτωση αποστολής αναλυτικών στοιχείων, θεωρητικά μπορεί να προκύψει η περίπτωση να συμπίπτει το unique_id διαφορετικών παραστατικών στην ίδια περίοδο (πχ έκδοση από 2 διαφορετικά υποκαταστήματα ή ακόμα μπορεί να συμπίπτει ο αριθμός ενός τιμολογίου με ένα τιμολόγιο / δελτίο αποστολής). Είναι αποδεκτό ή πρέπει να το αντιμετωπίσει ο αποστολέας?

Είναι αποδεκτό, το unique_id είναι απλά πληροφοριακό στοιχείο για τον υπόχρεο, δεν αξιοποιείται ούτε ελέγχεται από το σύστημα.

35. Τι συμβαίνει σε ήδη απεσταλμένες εγγραφές του ίδιου μήνα όταν αποστέλλεται εγγραφή με action “replace”;

Το replace διαγράφει όλες τις εγγραφές στην κατηγορία που εξασκείται (revenuelnvoices, groupedRevenues, groupedExpenses, groupedCashRegisters) για την περίοδο, και άρα στο replace πρέπει να συμπεριληφθούν όλες οι εγγραφές της κατηγορίας για την περίοδο ξανά, έστω κι αν χρειάζεται να διορθωθεί μόνο μια εγγραφή.

36. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί η επιλογή “replace” για να αποσταλούν εγγραφές συνολικά (συγκεντρωτικά ή αναλυτικά) για πρώτη φορά για μια περίοδο;

Ναι.

37. Τι συμβαίνει σε ήδη απεσταλμένες εγγραφές του ίδιου μήνα όταν αποστέλλεται εγγραφή με action “incremental”;

Το incremental εκτελεί τροποποίηση εσόδων ή εξόδων μόνο για τα ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενων που υπάρχουν στο xml αρχείο που περιέχεται, επομένως δε τροποποιεί το σύνολο των εγγραφών της κατηγορίας για την οποία εξασκείται στην περίοδο αναφοράς. Στην περίπτωση του incremental όταν επιθυμούμε να υποβάλλουμε νέο τιμολόγιο για ένα ΑΦΜ, θα πρέπει να συμπεριλάβουμε/ συναθροίσουμε για το συγκεκριμένο ΑΦΜ ξανά όλα τα τιμολόγια στην περίοδο αναφοράς. Με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί το incremental και για τις λιανικές πωλήσεις (όπου ΑΦΜ, κωδικός ταμειακής).

38. Σε περίπτωση που από λάθος έχει κατατεθεί ένα τιμολόγιο για έναν αντισυμβαλλόμενο, ενώ θα έπρεπε να μην υπάρχει εγγραφή γι’ αυτόν, πώς διορθώνεται;

Μπορείτε να υποβάλετε νέα συγκεντρωτική του ίδιου τύπου (έσοδο ή έξοδο) με action “incremental” και μηδενικές αξίες για τον συγκεκριμένο αντισυμβαλλόμενο. Δεν υπάρχει πρόβλημα αν παραμένουν εγγραφές με μηδενικές αξίες και επίσης το πλήθος παραστατικών δεν παίζει ρόλο.

39. Ένα αρχείο μπορεί να περιέχει το σύνολο των εγγραφών για μια περίοδο με λογική replace ώστε να γίνεται εξ αρχής ενημέρωση και ταυτόχρονα να έχει ένα package για άλλη περίοδο που να είναι incremental;

Όχι, μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί άλλο αρχείο για διαφορετική περίοδο.

40. Πώς υποβάλλονται οι λιανικές πωλήσεις;

Υποβάλλονται διακριτά μηνιαία αθροίσματα με τον κωδικό της Ταμειακής (ΦΤΜ, ΑΔΗΜΕ κλπ.) όπως αυτός είναι δηλωμένος στο taxis στο πεδίο το πεδίο cashreg_id. Οι λιανικές μέσω ΕΑΦΔΣΣ και από ταξίμετρα συναθροίζονται σε διακριτό πεδίο με χειρόγραφα και αποδείξεις επιστροφής και υποβάλλονται με κενή ένδειξη στο πεδίο cashreg_id ή “χωρίς ταμειακή” στο site της εφαρμογής.

Μεταβατικά, θα επιτραπεί να υποβάλλονται οι λιανικές πωλήσεις από το σύνολο των ταμειακών με την τιμή “0” στο πεδίο cashreg_id ή “Όλες οι ταμειακές” στο site της εφαρμογής.

Αν γίνει η συνολική υποβολή, δε θα επιτρέπεται να υποβάλλονται ταυτόχρονα και αναλυτικά ανά ταμειακή και αντίστροφα.

41. Το otherExpenses αντιμετωπίζεται πάντα με τη λογική το full replace για την περίοδο που αφορά (είναι το μόνο που δεν υποστηρίζει action);

Ναι.

42. Πότε και πώς συμπληρώνεται το πεδίο υποκατάστημα;

Το υποκατάστημα συμπληρώνεται μόνο στην περίπτωση που χρησιμοποιείται η δυνατότητα, αλλιώς είναι κενό (που σημαίνει συνολική υποβολή για το ΑΦΜ). Υποβολή ανά υποκατάστημα αποκλείει τη συνολική υποβολή και αντίστροφα.

Εφόσον συμπληρώνεται, το περιεχόμενο είναι ένας αριθμός από 0 (που σημαίνει έδρα) έως 9999, όπως τα έχει δηλώσει η επιχείρηση στο taxis (το λογιστήριο οφείλει να γνωρίζει), και όπως τα υπέβαλλε και στην ετήσια κατάσταση πελατών-προμηθευτών. Σημειώνεται ότι μπορεί να μην είναι συνεχόμενοι αριθμοί, εφόσον ορισμένα υποκαταστήματα μπορεί να απενεργοποιηθούν.

43. Πώς μπορώ να διαγράψω όλες τις εγγραφές μιας περιόδου;

Αρκεί να στείλετε ένα αρχείο με action replace σε όλες τις κατηγορίες και με μηδενικές εγγραφές. Στα έσοδα και στα έξοδα που απαιτείται αντισυμβαλλόμενος, μπορείτε να βάλετε κατά σύμβαση μια εγγραφή με αντισυμβαλλόμενο το ΑΦΜ του ίδιου του υπόχρεου και μηδενικές αξίες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!